Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735313
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735313/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Beekdaelen 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 12-02-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Beekdaelen 2025Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen,
Gelet op het bepaalde in de Wet op de lijkbezorging;
Gelet op het bepaalde in de artikelen 3, 5 en 11 van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Beekdaelen 2025 (hierna: de Verordening);
Besluiten vast te stellen de navolgende uitvoeringsregels voor gemeentelijke begraafplaatsen:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Voor de begripsbepalingen wordt verwezen naar artikel 1 van de Verordening.
Artikel 2 Beheer begraafplaatsen
-
1. Als beheerder, ingevolge artikel 2 van de Verordening, belast met het beheer van de begraafplaatsen worden aangewezen de medewerkers van de gemeente Beekdaelen van de afdeling Ruimte met de functie: ‘Medewerker toezicht groen’.
-
2. De aanwijzing tot beheerder geschiedt tot wederopzegging dan wel tot beëindiging van het dienstverband.
Artikel 3 Openstelling begraafplaatsen en tijden begraven en bezorgen van as
-
1. De begraafplaatsen zijn dagelijks toegankelijk van 8.00 tot 20.00 uur gedurende de zomertijd en van 8.00 tot 17.00 uur gedurende de wintertijd.
-
2. De tijd van begraven en het bezorgen van as is op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur en op zaterdag 9.00 tot 14.00 uur.
-
3. Begraven en het bezorgen van as mag maximaal één uur duren.
-
4. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de tijden als genoemd in het tweede lid.
Hoofdstuk 2 Nadere regels ten aanzien van graven, bijzetten van asbussen en asverstrooiingen
Artikel 4 Regels begraven en plaatsen asbussen
-
1. In een dubbeldiep graf kunnen maximaal 2 overledenen worden begraven en in een enkeldiep graf maximaal 1 overledene.
-
2. In een dubbel urnengraf kunnen maximaal 2 asbussen worden geplaatst en in een enkel urnengraf maximaal 1 asbus.
-
3. In een urnennis kunnen maximaal 2 asbussen / urnen worden geplaatst.
-
4. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de aantallen als genoemd lid 1 tot en met 3 van dit artikel. Dit ter beoordeling van en bepaling door de beheerder.
Artikel 5 Afmetingen
-
1. De afmetingen (lxb) van een grafoppervlak bedragen:
- a.
graf enkel breed
200 x 100 cm
- b.
graf dubbel breed
200 x 200 cm
- c.
kindergraf
150 x 80 cm
- d.
urnengraf
60 x 60 cm of 50 cm x 50 cm
- a.
-
2. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de afmetingen als genoemd in lid 1 van dit artikel. Dit ter beoordeling van en bepaling door de beheerder.
Hoofdstuk 3 Nadere regels ten aanzien van grafbedekking
Artikel 6 Voorwaarden gedenkteken graf
-
1. Voor de gedenktekens mogen alleen duurzame materialen worden gebruikt, zoals natuursteen, metaal, keramiek of een verduurzaamde houtsoort. De toe te passen materialen dienen minimaal de functie te borgen voor de periode waarvoor de grafrechten zijn verleend.
-
2. De onderdelen moeten vast aan het gedenkteken zijn verbonden.
-
3. Gedenktekens moeten zodanig worden gefundeerd, dat verzakking niet mogelijk is. De steenhouwer moet zich ervan vergewissen of sprake is van een deugdelijke fundering. Eventuele verbindingen moeten vakkundig worden aangebracht.
-
4. Bij de vergunningaanvraag behoort een ontwerptekening te worden ingediend. Op deze ontwerptekening dient tenminste te worden vermeld:
- a.
een boven-, voor- en zijaanzicht met alle hoogte- , breedte-, dikte- en lengtematen;
- b.
de soort, kleur en bewerking van het te gebruiken materiaal;
- c.
de vermelding of de letters etc. ingehakt, opgehakt of van metaal zijn;
- d.
de woordindeling van het opschrift en de plaats van figuratie(s);
- e.
het materiaal van de fundering en de wijze van bevestiging van het gedenkteken daarop;
- f.
het betreffende grafnummer.
- a.
-
5. Maatvoering van oude, bestaande gedenktekens kan afwijken van nieuw te plaatsen gedenktekens.
-
6. De vergunning kan worden geweigerd indien:
- a.
het gedenkteken afbreuk doet aan het aanzien van de begraafplaats, of;
- b.
de grafrechten niet zijn voldaan, of;
- c.
indien niet voldaan wordt aan het bepaalde in dit artikel.
- a.
-
7. Het plaatsen van namen van leveranciers, ontwerpers of uitvoerders, op of nabij het gedenkteken, is niet toegestaan.
-
8. Indien bij plaatsing blijkt dat het gedenkteken niet voldoet aan de gestelde eisen zoals genoemd in dit artikel dan dient de rechthebbende deze te (laten) verwijderen op aanwijzing van het college.
-
9. Het tijdstip van plaatsing, herstel of vervanging van het gedenkteken dient ten minste twee werkdagen van tevoren kenbaar gemaakt te worden aan de beheerder.
-
10. Indien beschadigingen ontstaan op of aan een gedenkteken moet de veroorzaker hiervan zich melden bij de beheerder van de begraafplaats.
Artikel 7 Voorwaarden gedenkteken urnennis / urnengraf
-
1. Urnennissen en urnengraven zijn voorzien van een afsluitplaat. De rechthebbende dient deze laten voorzien van een inscriptie en/of belettering in/op de plaat aangebracht met een maximale diepte/dikte van 1 cm.
-
2. De afsluitplaat kan op afspraak met de beheerder afgehaald worden om te laten graveren. Dit dient voor het plaatsen van de asbus / urn gereed te zijn.
-
3. Plaatsing van de afsluitplaat geschiedt altijd door dan wel in opdracht van de beheerder.
-
4. Voor de tweede plaatsing van een asbus / urn in bestaande urnennis / urnengraf zorgt de gemeente dat een lege afsluitplaat tijdelijk wordt geplaatst.
Artikel 8 Aanbrengen, herstellen of verwijderen grafbedekking
-
1. Het plaatsen, aanbrengen, herstellen, vernieuwen of verwijderen van de grafbedekking geschiedt door, voor rekening van en voor risico van de rechthebbende.
-
2. De rechthebbende is verplicht de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen. Wanneer de rechthebbende dit nalaat en de grafbedekking het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt dan wel gevaar oplevert voor derden, kan de grafbedekking, door of in opdracht van de beheerder, worden verwijderd.
-
3. De verwijdering als bedoeld in het tweede lid vindt niet eerder plaats dan nadat de rechthebbende, door aanschrijving dan wel door plaatsing van een bordje bij het graf, op de hoogte is gesteld van de toestand van de grafbedekking.
-
4. Het is toegestaan op een graf (losse) bloemen en planten te plaatsen. De plantstrook dient in één lijn te liggen met de plantstrook van aangrenzende graven. Indien dit afwijkt zal de beheerder de nieuw te realiseren plantstrook aanduiden.
-
5. Grafbeplanting die buiten het graf, zonder toestemming of anders dan aangewezen is aangebracht of onvoldoende wordt onderhouden, kan door of in opdracht van de beheerder worden verwijderd.
-
6. De verwijdering als bedoeld in het vijfde lid vindt niet eerder plaats dan nadat de rechthebbende, door aanschrijving dan wel door plaatsing van een bordje bij het graf, op de hoogte is gesteld van de toestand van de grafbeplanting.
-
7. Gebruik van grind als grafbedekking is toegestaan onder de voorwaarde dat het grind wordt omsloten met opsluitbanden van 5 tot 10 centimeter boven het maaiveld. Dit ter beoordeling en goedkeuring van de beheerder.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 9 Onderhoud door de gemeente
Het college voorziet in het algemeen onderhoud van de begraafplaatsen door:
- a.
periodiek onderhoud aan begroeiing en bomen in het openbare gebied;
- b.
periodiek onderhoud aan de paden;
- c.
het graf aanvullen met grond na verzakking;
- d.
onderhoud aan de urnenmuur en het strooiveld;
- e.
schoonhouden van de begraafplaatsen.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Dit uitvoeringsbesluit treedt, met terugwerkende kracht, in werking per 1 januari 2025.
Artikel 11 Citeertitel
Dit uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsbesluit behorende bij Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Beekdaelen 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen d.d. 4 februari 2025.
De Secretaris
Mw. mr. S. Troisfontaine
De Burgemeester
Dhr. ing. E. Geurts
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl