Organisatieverordening WAVA

Geldend van 11-02-2025 t/m heden

Intitulé

Organisatieverordening WAVA

Het dagelijks bestuur en algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling WAVA, elk voor wat betreft hun bevoegdheden,

Overwegende,

  • -

    dat een professionele, klant- en resultaatgerichte organisatiestructuur binnen de wettelijke kaders gesteld aan het schap en de door haar ingestelde rechtspersoon leidend beginsel is;

  • -

    dat de na te streven organisatiestructuur maakt dat de verantwoordelijkheden met inachtneming van de wettelijke kaders zo duidelijk mogelijk in de organisatie worden belegd;

Gezien,

  • -

    het bepaalde in de artikelen 10 lid 2, 3 en 7 en 11 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling WAVA zoals vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van WAVA d.d. 28 februari 2019;

  • -

    de Samenwerkingsovereenkomst tussen de B.V. en de Gemeenschappelijke Regeling WAVA, zoals vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 28 februari 2019.

  • -

    het bepaalde in Hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten vast te stellen:

ORGANISATIEVERORDENING WAVA

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen dient te worden verstaan onder:

  • a.

    De regeling: De Gemeenschappelijke Regeling WAVA;

  • b.

    Wsw: Wet sociale werkvoorziening;

  • c.

    Wgr: Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • d.

    WAVA: het op artikel 8 Wgr gebaseerde rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam Werkbedrijf Arbeid Voor Allen;

  • e.

    De B.V.: de privaatrechtelijke rechtspersoon als bedoeld in artikel 2 lid 3 Wsw waarin de bedrijfsmatige onderdelen van WAVA zijn ondergebracht;

  • f.

    Het schap: GR WAVA;

  • g.

    g. De vennootschap: De B.V.;

  • h.

    Ten aanzien van mandaat:

    • 1.

      mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (de mandans) een besluit te nemen in de zin van artikel 1:3 Awb;

    • 2.

      mandans: degene die het mandaat verleent;

    • 3.

      mandataris: degene die het mandaat ontvangt.

  • i.

    Algemeen directeur: de door het bestuur benoemde algemeen directeur van WAVA en statutair directeur van de B.V., tevens bestuurder in de zin van de WOR;

  • j.

    Concern controller: de administrateur van het schap en de B.V.;

  • k.

    Afdelingsmanager: de leidinggevende en direct verantwoordelijke van één van de afdelingen binnen de B.V.

  • l.

    Wsw-medewerker: Wsw geïndiceerde medewerkers op arbeidsovereenkomst geplaatst binnen WAVA;

  • m.

    Personeel: werknemers in dienst op arbeidsovereenkomst bij WAVA of de B.V..

Artikel 2. Mandaat, volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt met de verlening van mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    volmacht om in naam van de mandans privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, en

  • b.

    machtiging om in naam van de mandans handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

De hoofdkenmerken

Artikel 3. Bedrijfsvoering

De bedrijfsvoering van het schap stoelt door middel van de inzet van de B.V. op integraal management van de organisatie met als hoofdkenmerk transparantie voor de deelnemende gemeenten.

Artikel 4. Organisatorische indeling

  • 1. De bestuurlijke organisatie bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.

  • 2. De ambtelijke organisatie bestaat uit de algemeen directeur, die tevens de leiding heeft over de vennootschap.

  • 3. De vennootschap is de uitvoeringsorganisatie van het schap.

De algemeen directeur

Artikel 5. Algemeen

Onder toezicht van het dagelijks bestuur is de algemeen directeur belast met de dagelijkse leiding en het beheer van het schap.

Artikel 6. Mandaat algemeen bestuur

  • 1. Het algemeen bestuur machtigt de algemeen directeur van het schap de in de bij deze verordening behorende mandaatregeling vermelde bevoegdheden uit te oefenen.

  • 2. Van het algemeen mandaat zijn in ieder geval uitgezonderd:

    • a.

      het vaststellen, wijzigen of intrekken van verordeningen;

    • b.

      het vaststellen en wijzigen van de begroting;

    • c.

      het vaststellen van de jaarrekening;

    • d.

      het nemen van besluiten over instellen van commissies;

    • e.

      bevoegdheden voortvloeiende uit hoofdstuk 11 van de Regeling;

    • f.

      het treden buiten de financiële kaders van de begroting;

    • g.

      het doen van investeringen, die het bedrag van € 200.000, - te boven gaan, tenzij een noodsituatie of andere dwingende omstandigheid hiertoe aanleiding geeft. In geval van een dergelijke noodsituatie of dwingende omstandigheid wordt het algemeen bestuur hier van op kortst mogelijke termijn op de hoogte gesteld.

  • 3. De algemeen directeur is bevoegd de aan hem gemandateerde bevoegdheden voor zover de aard van de bevoegdheden zich daartegen niet verzet door te mandateren aan een lid van de directie, afdelingsmanager of ander personeelslid (ondermandaat). Aan het einde van elk kalenderjaar geeft de algemeen directeur het algemeen bestuur een overzicht van de door hem doorgemandateerde bevoegdheden, die niet reeds in de mandaatregeling zijn opgenomen.

  • 4. Op dit mandaat is het bepaalde in Hoofdstuk 10 Titel 10.1 afdeling 10.1.1. Awb onverkort van toepassing.

Artikel 7. Mandaat dagelijks bestuur

  • 1. Het dagelijks bestuur machtigt de algemeen directeur van het schap de in de bij deze verordening behorende mandaatregeling vermelde bevoegdheden uit te oefenen.

  • 2. Van het algemeen mandaat zijn in ieder geval uitgezonderd:

    • a.

      het voorbereiden en uitvoeren van besluiten van het algemeen bestuur, tenzij specifiek opgedragen aan de algemeen directeur;

    • b.

      het nemen van beslissingen ten aanzien van de Wsw-medewerkers die leiden tot verlies van de Wsw-indicering.

  • 3. De algemeen directeur is bevoegd de aan hem gemandateerde bevoegdheden voor zover de aard van de bevoegdheden zich daartegen niet verzet door te mandateren aan een lid van de directie, een afdelingsmanager of ander personeelslid (ondermandaat). Aan het einde van elk kalenderjaar geeft de algemeen directeur het dagelijks bestuur een overzicht van de door hem doorgemandateerde bevoegdheden, die niet reeds in de mandaatregeling zijn opgenomen.

  • 4. Op dit mandaat is het bepaalde in Hoofdstuk 10 Titel 10.1 afdeling 10.1.1. Awb onverkort van toepassing.

Artikel 8. Ambtelijk secretaris

  • 1. De algemeen directeur is tevens ambtelijk secretaris van het algemeen en dagelijks bestuur.

  • 2. De algemeen directeur kan een medewerker van het schap of de vennootschap aanwijzen om de feitelijke rol van ambtelijk secretaris te vervullen.

Artikel 9. Ondertekening

  • 1. In de ondertekening van een besluit moet tot uitdrukking worden gebracht dat het besluit is genomen in mandaat. In het geval het besluit wordt genomen namens het algemeen bestuur wordt de volgende formulering aangehouden:

    “Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling WAVA,”

    “Namens dit bestuur,”

    (handtekening)

    (naam van de ondertekenaar)

    (functie van de ondertekenaar)

  • 2. In het geval het besluit wordt genomen namens het dagelijks bestuur wordt de volgende formulering aangehouden:

    “Het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling WAVA,”

    “Namens dit bestuur,”

    (handtekening)

    (naam van de ondertekenaar)

    (functie van de ondertekenaar)

  • 3. In geval de uitoefening van de bevoegdheid slechts de ondertekening van een door het dagelijks bestuur genomen besluit betreft, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    “Overeenkomstig het door het Dagelijks Bestuur op (datum) genomen besluit,”

    (handtekening)

    (naam van de ondertekenaar)

    (functie van de ondertekenaar)

Artikel 10. Vervanging algemeen directeur

Bij afwezigheid van de algemeen directeur treedt een nader aan te wijzen medewerker in de bevoegdheden van de algemeen directeur. Bij langdurige afwezigheid van de algemeen directeur kan het dagelijks bestuur een tijdelijke plaatsvervanger aanwijzen.

Artikel 11. Verantwoordingsplicht

  • 1. De algemeen directeur is voor de door of namens hem uitgeoefende taken en bevoegdheden integraal verantwoording verschuldigd aan het algemeen bestuur en dagelijks bestuur.

  • 2. Terzake van de onder lid 1 bedoelde verantwoordingsplicht stelt de algemeen directeur een jaarverslag en jaarrekening op die voor 1 april van het kalenderjaar volgende op het jaar, waarop het verslag en de rekening betrekking hebben, ter goedkeuring/vaststelling worden aangeboden aan het dagelijks bestuur. De vastgestelde jaarrekening strekt tot décharge, behoudens later in reactie gebleken valsheid in bewijsstukken, of andere onregelmatigheden. Daarnaast informeert de algemeen directeur zijn bestuur door middel van kwartaalrapportages, waarin de resultaten kenbaar gemaakt worden.

  • 3. Naast het in lid 2 gestelde is de algemeen directeur verplicht om terzake van de door of namens hem uitgeoefende taken en plichten op elk moment dat zulks noodzakelijk wordt geacht het dagelijks bestuur gevraagd en ongevraagd te informeren.

Concern controller

Artikel 12. Algemeen

  • 1. De concern controller van de B.V. is tevens de administrateur van het schap.

  • 2. De concern controller houdt toezicht op en bewaakt de financiële en administratieve organisatie en adviseert bestuur, algemeen directeur en afdelingsmanagers hierover.

  • 3. De concern controller is gerechtigd gevraagd en ongevraagd die inlichtingen te verschaffen aan het algemeen bestuur die hij voor het verzorgen van de financiële administratie en het toezicht op het budget nodig acht. Hij heeft het recht bij alle medewerkers van het schap alle inlichtingen in te winnen die hij nodig acht om zijn taak te kunnen vervullen.

Artikel 13. Controle financiën

De controle op de financiële administratie en het geldelijk beheer van het schap is opgedragen aan een door het algemeen bestuur aangewezen accountant.

Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking per d.d. 01-01-2019

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als “Organisatieverordening WAVA ”.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur, d.d. 28-02-2019

Vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur, d.d. 28-02-2019

Het Algemeen Bestuur,

drs. P. Jorritsma-Verkade

(voorzitter)

drs. E.B.A. Lichtenberg MCM

(secretaris)

Het Dagelijks Bestuur,

drs. P. Jorritsma-Verkade

(voorzitter)

drs. E.B.A. Lichtenberg MCM

(secretaris)