Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735289
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735289/1
Aanwijzingsbesluit Informatiebeheer MidZuid 2020
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 11-02-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021
Intitulé
Aanwijzingsbesluit Informatiebeheer MidZuid 2020Het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling WAVA ;
in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 40 van het tweede lid van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;
besluit:
- I.
als archivaris van MidZuid aan te wijzen: Mathijs Timmermans, gemeentearchivaris van de Gemeente Tilburg;
- II.
als archiefbewaarplaats aan te wijzen: de locaties Kazernehof 75 en Goirkestraat 96 te Tilburg;
- III.
- a.
algemeen directeur MidZuid
- •
projectleider archivering
- •
manager afd. F&O
- •
de archivaris
- •
privacy officer, en
- •
- b.
als onafhankelijke deskundige, op voordracht van de onder a genoemde personen, in het Strategisch informatieoverleg te benoemen:
- •
vacature
- •
- a.
- IV.
dat dit besluit in werking treedt op 12-02-2021 en heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 en wordt aangehaald als: Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer MidZuid 2020.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling WAVA d.d. 11-02-2021.
Voorzitter,
P.C. Jorritsma-Verkade
Secretaris,
Remco Wijnia
Toelichting
In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.
Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.
Onderdeel I betreft de benoeming van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een archivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek. Het dagelijks bestuur is bevoegd tot het benoemen, schorsen en ontslaan van voldoende deskundig personeel (artikel 160, eerste lid, aanhef en onder d, van de Gemeentewet).
Onderdeel II betreft een uitwerking van de bevoegdheid van het dagelijks bestuur om een archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).
Onderdeel III betreft het instellen van een Strategisch informatieoverleg (SIO). Het begrip SIO is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit). Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd. In dit overleg worden vraagstukken belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. In het SIO vindt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Hierdoor wordt in samenhang het beheer van informatie georganiseerd. Daarnaast heeft een SIO bij besluiten omtrent vervreemding en selectielijsten een wettelijk verplichte functie.
In artikel 2, eerste lid, van het Archiefbesluit wordt voorgeschreven dat de belangen van het bestuur en de burger alsmede historische en culturele belangen bij vervanging, selectielijsten en vervreemding moeten worden afgewogen. De verantwoordelijke voor de informatiehuishouding vertegenwoordigt het belang van het bestuur; de archivaris historie en cultuur. De onafhankelijke deskundige heeft in het bijzonder de positie van de burger als uitgangspunt. Hiertoe dient het SIO een voordracht te doen (artikel 3a, eerste lid, van het Archiefbesluit). Het Archiefbesluit stelt eisen om de deskundigheid en onafhankelijkheid van deze functionaris te borgen (artikel 3a, tweede lid).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl