Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735285
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735285/1
Nota Handhaving Fysieke Leefomgeving Jaarverslag 2024 Januari 2025
Geldend van 11-02-2025 t/m heden
Intitulé
Nota Handhaving Fysieke Leefomgeving Jaarverslag 2024 Januari 2025Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek;
De burgemeester van Oldebroek;
gelet op het gestelde in de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, de Alcoholwet, de Wet goed verhuurderschap, de Verordening Fysieke Leefomgeving en de Algemene plaatselijke verordening;
overwegende dat het wenselijk en wettelijk verplicht is om een handhavingsnota fysieke leefomgeving jaarverslag 2024 op te stellen;
overwegende dat de handhavingsnota fysieke leefomgeving jaarverslag 2024 zowel bevoegdheden van het college, als bevoegdheden van de burgemeester betreft. Daardoor dient de handhavingsnota fysieke leefomgeving jaarverslag 2024 zowel door het college, als door de burgemeester vastgesteld te worden.
overwegende dat op grond van afdeling 18.3 van de Omgevingswet, afdeling 13.2 van het Omgevingsbesluit en de artikelen 169 en 180 van de Gemeentewet de gemeenteraad geïnformeerd dient te worden over het vastgestelde handhavingsuitvoeringsprogramma
B E S L U I T E N:
- 1.
de handhavingsnota fysieke leefomgeving jaarverslag 2024 vast te stellen;
- 2.
de gemeenteraad te informeren.
HOOFDSTUK 1: INLEIDING EN WETTELIJKE KADER
Inleiding
Voor u ligt het Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2024 ( hierna: Jaarverslag 2024). Het jaarverslag ziet op de Omgevingswet, Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de diverse bijzondere wetten/verordeningen. In dit jaarverslag leest u wat wij het afgelopen jaar op het gebied van toezicht en handhaving hebben uitgevoerd.
In het jaarverslag wordt eerst kort de handhavingsorganisatie en de samenwerking beschreven.
Vervolgens nemen wij u mee in de gevolgen van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging en de juridische kwaliteitszorg.
Daarna wordt per taakveld beschreven wat we het afgelopen jaar hebben gedaan. We doen dit aan de hand van de vier W-vragen:
- 1.
Wat houdt het taakveld in?
- 2.
Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?
- 3.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- 4.
Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?
Wettelijk kader
Het jaarverslag laat zien welke taken in voorliggende jaar zijn uitgevoerd en hoe de capaciteit is ingezet. Het is zinvol om de daarin gestelde doelen en de verrichte werkzaamheden te evalueren.
Zo moet in het jaarverslag worden aangegeven of de in het uitvoeringsprogramma opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd en in hoeverre deze activiteiten hebben bijgedragen aan de gestelde algemene en specifieke doelen. Het jaarverslag (evaluatie) vormt een belangrijk onderdeel van de beleidscyclus voor toezicht en handhaving overeenkomstig de zogeheten Big-8 welke hieronder is weergegeven.
Grondslag voor professionaliteit en kwaliteit binnen toezicht en handhaving is de dubbele regelkring: de Big Eight. Het toezichtprotocol is het hulpmiddel om toezicht uit te voeren volgens deze Big Eight.
De bovenste regelkring betreft beleidskeuzen, strategie, het opstellen van een uitvoeringsprogramma en beleidsevaluatie. De onderste regelkring betreft het uitvoeringsprogramma en de professionele werkwijze, uitvoering en monitoring.
Kenmerkend is een keuze voor prioriteiten: belangrijke zaken krijgen veel aandacht en minder belangrijke minder. Het bestuur kan zelf de prioriteiten bepalen.
Bevoegdheid
Het Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2024 ziet zowel op bevoegdheden van het college als op zelfstandige bevoegdheden van de burgemeester. Het Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2024 wordt dan ook door beide bestuursorganen vastgesteld. Op grond van afdeling 18.3 van de Omgevingswet, afdeling 13.2 van het Omgevingsbesluit en in het kader van de algemene verantwoordings- en inlichtingenplicht van college en burgemeester, zoals opgenomen in artikel 169 en artikel 180 van de Gemeentewet, wordt het vastgestelde Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2024 ter informatie toegezonden aan de gemeenteraad.
Ook wordt het vastgestelde Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2024 toegezonden aan de provincie, de ODVeluwe, de VNOG, het waterschap, de politie, het Openbaar Ministerie en de buurgemeenten.
Interbestuurlijk toezicht
De provincie heeft de afgelopen periode gewerkt aan een verdere invulling van het interbestuurlijk toezicht (IBT) op het toezichtdomein Omgeving (zie bijlage 1). Dit jaar is geen inhoudelijke beoordeling uitgevoerd naar de vereiste procesdocumenten uit het Omgevingsbesluit, maar een Quickscan. Het is belangrijk dat alle Gelderse gemeenten hun VTH-procesdocumenten tijdig, voor 1 maart ieder jaar, aanleveren om het interbestuurlijk toezicht goed te kunnen uitvoeren. Uit de Quicksan blijkt dat wij tijdig alle benodigde stukken hebben aangeleverd. De provincie vraagt alleen aandacht om de stukken van onze externe partners, zoals de ODVeluwe tijdig aan te leveren. Dit is afgelopen jaar niet gelukt. Zo hebben we bijvoorbeeld het jaarprogramma 2024 pas eind van de zomer mogen ontvangen. Tijdens een ambtelijk kwartaaloverleg met de ODVeluwe is hier extra aandacht voor gevraagd.
De provincie geeft als aanbeveling mee om de resultaten van deze Quickscan te delen met de gemeenteraad. Dit zorgt niet alleen voor meer transparantie, maar helpt ook bij het creëren van een breder draagvlak binnen de gemeente Oldebroek.
HOOFDSTUK 2: HANDHAVINGSORGANISATIE
De uitvoering is ondergebracht bij het cluster Toezicht en Handhaving dat valt onder het team Ruimte. Uitgangspunt bij het opstellen van het HUP 2024 was de bestaande formatie. Deze is taakstellend en de basis voor de werkzaamheden in 2024. Dat neemt echter niet weg dat we door personele omstandigheden, zoals een gedeeltelijke detachering (8 uur) naar Juridische Zaken, een ontstane vacature door het vertrek van een collega, ziekte, een OR lidmaatschap en door het grote werkaanbod ook in 2024 capaciteit hebben ingehuurd.
De vaste formatie van het cluster Toezicht en Handhaving bestond per 1-1-2024 uit beleidsadviseurs (3,8 fte waarvan 0,6 fte voor niet T&H- taken (planschade/ nadeelcompensatie), handhavingsjuristen/beleidsuitvoerders (1,8 fte), inspecteurs/toezichthouders (2 fte) en Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) (3,0 fte).
Vorig jaar konden wij u melden dat er begin januari 2024 een nieuwe Boa kwam, deze is maar voor een korte periode gebleven. Hierdoor ontstond een vacature. Ook één van onze vaste Boa’s heeft in november 2024 afscheid genomen. Wij kunnen u echter melden dat beide vacatures in oktober en november 2024 weer zijn ingevuld en dat het Boa team op volle sterkte is.
Per 1 januari 2024 bestond de inhuurformatie uit:
- -
Controleurs permanente bewoning ( incidenteel);
In de loop van 2024 is de volgende formatie ingehuurd als gevolg van de ontstane vacature:
- -
Handhavingsjurist vanaf juni 8 uur in de week en vanaf 1 juli tot 1 november 2024 36 uur in de week;
- -
Handhavingsjurist vanaf half december 2024 voor 24 uur in de week. Deze persoon gaat deels de 8 uur (detachering intern) opvangen.
Samenwerking in de handhaving
De gemeente Oldebroek opereert in de handhaving niet als solitaire eenheid. De gemeente vindt afstemming met en samenwerking met diverse handhavingspartners, zoals rijk, provincie, politie, waterschap, regio en ODVeluwe, belangrijk en noodzakelijk om een adequaat kwaliteitsniveau te bereiken.
De gemeente wil hier blijvend in investeren. Op het gebied van handhaving wordt op verschillende vlakken samengewerkt. Zoals met de provincie Gelderland in het kader van de Wet Natuurbescherming en het Waterschap Gelderland op het gebied van sloten en waterwegen.
Er zijn diverse overlegstructuren en een aantal gemeentelijke toezichtstaken zijn onder verantwoordelijkheid van gemeente overgedragen aan de veiligheidsregio en ODVeluwe.
Samenwerken in de handhaving houdt ook in dat de gemeente de ogen niet sluit voor overtredingen die niet tot het eigen takenpakket behoren, maar tot het takenpakket van een ander overheidsorgaan. De gemeente heeft een oog- en oorfunctie en zal bij overtreding, waar een ander overheidsorgaan bevoegd gezag is, deze overtreding melden. Daar waar gezamenlijk optreden tegen een overtreding noodzakelijk, wenselijk en/of effectief is, zal de gemeente actief de samenwerking opzoeken.
Samenhang met het taakveld openbare orde en veiligheid
In het HUP 2024 werd al aangegeven dat wij bij de uitvoering van dit taakveld een nauwe samenhang met het taakveld openbare orde en veiligheid zien. Jeugd en veiligheid, ondermijning en gedigitaliseerde criminaliteit gelden als prioriteiten in het integraal veiligheidsplan. Met name de twee eerste prioriteiten krijgen uitdrukkelijk aandacht in de uitvoering van de toezicht en handhavingstaak op het gebied van de fysieke leefomgeving. Onze boa’s en inspecteurs hebben een signaalfunctie op deze onderdelen. Daar waar een overtreding in de fysieke leefomgeving tevens leidt tot een veiligheidsprobleem in de zin van het integraal veiligheidsbeleid, zal de aanpak van de overtreding een hoge prioriteit krijgen.
In 2024 is waar nodig juridische capaciteit geleverd bij de ondersteuning op het gebied van openbare orde en veiligheid. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het voorbereiden, oplegging van noodmaatregelen en toetsing van bestuurlijke maatregelen als sluiting van panden, gebiedsverboden e.d. Wij hebben daarvoor 500 uur gereserveerd. Ook hebben onze inspecteurs ondersteuning geleverd bij de uitvoering van bestuurlijke maatregelen (bijvoorbeeld de fysieke sluiting van een woning) en voor zover mogelijk aangesloten bij gezamenlijke integrale controles.
ODVeluwe
Per 1 januari 2024 zijn de Omgevingsdienst Noord-Veluwe (ODNV) en de Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ) gefuseerd tot Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe). De fusie tussen de twee omgevingsdiensten had tot doel een meer robuuste organisatie te krijgen dan 2 afzonderlijke organisaties. Door bundeling van krachten kan onder andere beter ingespeeld worden op de Omgevingswet en de ontwikkeling naar een data gedreven informatiedienst op het gebied van milieu en duurzaamheid.
Met het vooraf ingezette opplussen van de ODNV en de fusie moet na implementatie de organisatie staan die voldoende robuust is. Om die robuustheid te bereiken worden nog de nodige stappen gezet. De ODVeluwe heeft daarvoor een plan van aanpak gemaakt dat er vanuit gaat dat in april 2026 voldaan wordt aan de robuustheidscriteria. Dit plan van aanpak is opgesteld zoals afgesproken tijdens het fusietraject. Deze is aangereikt aan de diverse partners, hogere overheden.
Wij hebben in de zomer van 2024 het jaarverslag 2023 mogen ontvangen, daarom hebben wij dit verslag als bijlage 2 toegevoegd aan dit jaarverslag 2024. In de loop van 2024 heeft de ODVeluwe een samenwerkingsovereenkomst en het jaarprogramma 2024 (Bijlage 3) opgeleverd.
NEO/ H2O
Al enkele jaren werken de gemeente Nunspeet, Elburg en Oldebroek (NEO) nauw samen op diverse gebieden. Zo is er een prima samenwerking tussen de Boa’s. Het doel van de samenwerking is dat vanuit de zelfstandigheid van de gemeenten zorg wordt gedragen voor een goede dienstverlening aan de inwoners en bedrijven. Lees hierover meer in hoofdstuk 9.
De gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek hebben een gezamenlijk zaaksysteem (RX-mission). We hebben identieke werkprocessen en sjablonen beschreven en geïmplementeerd. In 2024 hebben we de laatste sjablonen afgerond en hebben we gewerkt aan een verdere verfijning van de werkprocessen en het zaaksysteem. Elke gemeente levert per onderdeel een key-user (aanspreekpunt) voor de drie gemeenten. Oldebroek levert de key-user voor Toezicht en Handhaving.
24-uurs bereikbaarheid
In de gemeente Oldebroek is er voor gekozen om de 24-uurs bereikbaarheidsdienst vanuit de organisatie in te richten (piketdienst). Ook sluiten wij aan bij de piketdienst van de ODVeluwe voor calamiteiten op het gebied van milieu en asbest. De piketdienst is 24 uur bereikbaar en 7 dagen in de week. Er is gekozen voor een calamiteitennummer dat inwoners buiten kantooruren kunnen bellen bij incidenten op het gebied van de Omgevingswet-handhavingstaken en bij evenementen, waarvan de afhandeling niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag. Wanneer er een melding binnen komt via de pikettelefoon, zal de inspecteur beoordelen of er een controle noodzakelijk is en zal hij eventueel voor overleg in contact treden met de jurist. Ook weten de Boa’s/ inspecteurs de juristen buiten kantooruren regelmatig te vinden voor diverse vragen of overleg.
Indien noodzakelijk wordt er direct een besluit opgesteld, wanneer er spoedeisendheid is. Met de 24-uurs bereikbaarheid wordt voldaan aan artikel 7.4 van de Bor. In 2024 zijn er 3 oproepen geweest. Een voorbeeld van een oproep was onder andere, een gevaarlijke boom en stankoverlast.
Oldebroek voor Mekaar
Wij ambiëren een samenleving die zich ontwikkelt op basis van inbreng, betrokkenheid, kennis en verantwoordelijkheid van inwoners. Bij het uitgangspunt “Oldebroek voor Mekaar” staat activering van de samenleving voorop. Wij zijn de weg ingeslagen van het stimuleren van initiatieven door de samenleving en die waar nodig faciliteren. Het gaat er ook om wat burgers, organisaties en gemeente samen kunnen doen. Waar nodig blijft daarbij een regierol voor de gemeente en zullen wij onze verantwoordelijkheid nemen om met visie leiding te geven aan het verder bouwen aan onze gemeente. De gemeente heeft vertrouwen in het zelfsturend en zelfcorrigerend vermogen van de samenleving. Als gevolg daarvan kan de handhavingstaak op een enigszins andere manier vormgegeven worden, zonder dat daarbij afbreuk gedaan wordt aan de wettelijke handhavingstaak.
De samenleving wordt waar mogelijk gestimuleerd om problemen onderling op te lossen in plaats van conflicten via de gemeente te laten lopen. De praktijk leert namelijk dat met elkaar praten vaak effectiever is dan dat de gemeente het bestuursrechtelijk handhavingsinstrumentarium inzet.
- •
Vertrouwen in inwoner: naleefbereidheid, aanspreken en gemeente informeren;
- •
Andere rol toezichthouder;
- •
Meer inzet op alternatieve geschillenbeslechtingsmethoden: overleg, mediation buurtbemiddeling;
- •
Veel zaken worden al in het voortraject opgepakt en afgehandeld (telefonisch of mondeling) zonder dat hier een officiële (schriftelijke) handhavingszaak uit voortvloeit;
- •
Veel investering in voortraject heeft tot effect dat er minder juridische procedures uit voortvloeien;
- •
Slechts in die gevallen waarin overleg niets oplevert wordt een formele handhavingszaak opgestart.
Toepassing van alternatieve geschillenmethodes levert over het algemeen geen tijdsbesparing op ten opzichte van de strikt juridische weg. Wel heeft dit de voorkeur omdat het mensen nader tot elkaar kan brengen, het stimuleert en vaak effectiever is.
In 2024 heeft dit onder andere goed uitgepakt bij een handhavingszaak aan de Azaleastraat. Daar is door alle betrokken partijen goed meegedacht en gewerkt.
HOOFDSTUK 3: DE OMGEVINGSWET, WET KWALITEITSBORGING, RXMISSION EN JURIDISCHE KWALITEITSZORG
Omgevingswet
Per 1 januari 2024 zijn zowel de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging (Wkb) daadwerkelijk in werking getreden. Een spannend moment waar hard naar toe is gewerkt. Uiteindelijk is het allemaal soepel verlopen door de uitgebreide voorbereiding van de afgelopen jaren. Dit komt onder andere ook omdat wij eigenlijk al enige tijd werkte volgens het proces van de Omgevingswet. De sjablonen stonden klaar en de programma’s waren ingericht.
Wet Kwaliteitsborging
Deze wet heeft geen gevolgen voor de publiekrechtelijke bevoegdheden die de gemeente heeft in het kader van toezicht en handhaving. De gemeente behoudt voor bouwwerken die vallen onder de werkingssfeer van de wet (gevolgklasse-1 bouwwerken) de toezicht- en handhavingsbevoegdheden en houdt bij overtredingen de beginselplicht om hier tegen op te treden. De gemeente behoudt dus het recht om bij gevolgklasse 1-bouwwerken toezicht uit te oefenen en handhavend op te treden en ook kan het voorkomen dat de gemeente tijdens of na de bouw door de kwaliteitsborger in kennis gesteld wordt van een overtreding.
Ondanks dat we onze publiekrechtelijke toezicht en handhavingsbevoegdheid volledig behouden, gaan we voor bouwwerken waar private kwaliteitsborging plaatsvindt, ons toezicht anders vormgeven. Wij vinden dat inwoners en bouwers niet geconfronteerd moeten worden met zowel de privaatrechtelijke kwaliteitsborger die de bouwtechnische aspecten controleert, als met de gemeente die ook controleert op de bouwtechnische aspecten. Bij bouwwerken die onder gevolgklasse 1 vallen en die door de kwaliteitsborger worden gecontroleerd doen wij in principe geen bouwtechnische controle meer, wij hebben er vertrouwen in dat met private kwaliteitsborging de bouwtechnische kwaliteit van een bouwwerk gegarandeerd wordt.
In 2024 zijn er 6 bouwmeldingen binnen gekomen onder de Wkb. Deze meldingen zijn gecheckt op de aanwezigheid van een risicoanalyse, borgingsplan en gekwalificeerde kwaliteitsborger. Gereed meldingen zijn er dit jaar nog niet geweest.
Rx.Mission
Rx.mission is het zaaksysteem voor het cluster Vergunningen en het cluster Toezicht en Handhaving. De implementatie is in 2021 opgestart samen met de gemeenten Hattem en Heerde. Onder externe begeleiding is samen met de gemeenten Hattem en Heerde een vijftal werkprocessen beschreven. Twee van deze processen (“toezicht en handhaving” en “behandelen melding bouwactiviteit”) vallen onder het taakveld van Toezicht en Handhaving. Deze processen zijn geïmplementeerd in het nieuwe programma Rx.Mission.
Sinds januari 2023 werkt het cluster Toezicht en Handhaving actief met dit programma. Het heeft het voorliggende systeem Squit XO vervangen. Rx.mission sluit aan op de Omgevingswet en de Wkb.
Het programma biedt ook mogelijkheden voor de samenwerking met onze ketenpartners. Zo zijn in het afgelopen jaar meerdere (keten)testen uitgevoerd met ketenpartners binnen het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Daarbij is ook gebruik gemaakt van de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). De SWF is één van de onderdelen van het DSO. Het programma Rx.Mission is aangesloten op dit landelijke digitale stelsel. Zo is bijvoorbeeld in een aantal sessies de Gemeenschappelijke regeling Omgevingswet Noord-Veluwe getest met alle ketenpartners en aangesloten gemeenten. Daarnaast zijn bijvoorbeeld in meerdere sessies de Samenwerkingsafspraken Omgevingswet regio Veluwe getest.
In het afgelopen jaar zijn we vooral gewoon aan de slag gegaan met het programma en zijn eventuele (kleine) verbeteringen aangebracht.
Juridische kwaliteitszorg
Het team T&H heeft ook in 2024 weer de nodige gevraagde en ongevraagde juridische adviezen gegeven in en buiten het team Ruimte. Waar nodig gebeurt dat in samenwerking met cluster Juridische Zaken van team bedrijfsvoering.
HOOFDSTUK 4: TOEZICHT EN HANDHAVING BRANDVEILIG GEBRUIK
Wat houdt de taak in?
Het betreft hier het toezicht op het brandveilig gebruiken van gebouwen en het voeren van de daaruit voortvloeiende handhavingsprocedures.
Dit taakveld ziet op het gebruik van het gebouw en niet op het bouwen zelf (de brandveiligheid van de constructie). Het toezicht op de brandveiligheid van de constructie maakt deel uit van het toezicht op de omgevingsvergunning.
Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?
Voor de uitvoering van deze taak waren in 2024 20 juridische uren en 50 controle uren beschikbaar.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het toezicht op het onderdeel brandveilig gebruik (meldingsplichtige of vergunningsplichtige inrichtingen) wordt uitgevoerd door de Veiligheidsregio Noord- en Oost- Gelderland. Brandveilig bouwen ligt bij de gemeente.
De regio verzorgt de controle en waar nodig de eerste correspondentie (constateringsbrief). Mocht een verdere juridische procedure noodzakelijk zijn, dan wordt het dossier overgedragen aan de gemeente. Dit heeft in 2024 niet hoeven plaatsvinden en wij concluderen dat ondanks dat het toezicht van de VNOG aan het wijzigen is, de naleefbaarheid groot is.
De VNOG werkt steeds meer volgens de lijn van risico gestuurd toezicht. Waar risico’s te verwachten zijn, zetten zij in. In 1e instantie altijd met een advies later eventueel gevolgd door controles. De lijnen met de VNOG zijn kort en verlopen goed. Iedere week is de adviseur Brandveiligheid VNOG aanwezig in het gemeentehuis te Oldebroek voor advies en overleg. Tevens zijn de lijnen kort met de kazerne commandant Oldebroek ( tevens ook brandveiligheidsadviseur).
Onder de Omgevingswet zijn veel advieszaken van de VNOG verdwenen, daar er minder meldingsplichtige nieuwbouw objecten zijn. De ondergrens voor een melding (bijeenkomstfunctie b.v.) is omhoog gegaan van 50 naar 150 aanwezige personen in een gebouw. Er is meer verantwoordelijkheid neergelegd bij de opdrachtgever. Het toezicht op de bestaande bouw blijft een zorg. Vooral het toezicht op gevoelige objecten als scholen en verzorgingscentra e.d.
In januari 2024 heeft er een vervolggesprek plaatsgevonden met de VNOG. Dit naar aanleiding van het gesprek in 2023. Tijdens dit gesprek is verder gesproken over het Risico gericht werken binnen de VNOG. Verder is gesproken over de algehele werkwijze en de positie. Eind 2024 hebben wij van de VNOG de concept Rode Draden analyse Risicogericht werken ontvangen. De VNOG heeft in 2023 en 2024 een bezoek gebracht aan alle 22 gemeenten binnen de VNOG. De verwachting is dat in 2025 de gemaakte afspraken van 2015 worden hernieuwd in een nieuwe dienstverleningsovereenkomst.
De jaarstukken 2023 hebben wij ontvangen in de zomer van 2024. Deze zijn als bijlage toegevoegd (bijlage 4).
Verder zijn er twee programma’s van eisen (PVE) aangepast:
- 1.
Eben-Haëzerschool – Bloemstraat 107 te Oldebroek;
- 2.
Ma-Koi aan de Duurzaamheidstraat 19 te Hattemerbroek;
-
1 PVE van een nieuwe brandmeldinstallaties is goedgekeurd en gecontroleerd.
-
- 1.
Regenboogschool aan de Van Sytzamalaan 3 en 3A te Oldebroek
Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?
Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.
HOOFDSTUK 5 TOEZICHT EN HANDHAVING ALCOHOLWET
Wat houdt de taak in?
Dit taakveld betreft het toezicht op de naleving van de Alcoholwet. Het gaat daarbij om controle van horecagelegenheden op vergunningvoorschriften, controle op het schenken van alcohol zonder vergunning en het controleren op leeftijdsgrenzen. Ook het controleren op tijdelijke ontheffingen bij bijvoorbeeld evenementen of para commerciële inrichtingen (zoals sportclubs) valt onder dit taakveld. Daarnaast behoren beleidsmatige werkzaamheden tot het taakveld.
Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?
Het toezicht op de naleving ligt bij de boa’s. We hebben daarvoor 200 uur gereserveerd. Daarnaast hebben we 100 uren voor de beleidsmedewerkers gereserveerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2024 heeft er bij één horecabedrijf een specifieke controle plaatsgevonden op vergunningvoorschriften. Dit bedrijf had een nieuwe vergunning aangevraagd, maar voldeed niet aan de eisen voor Bibob, waardoor de vergunning buiten behandeling is gesteld. Daarom is gecontroleerd of er gedurende de periode dat er geen geldige vergunning was ook alcohol werd verstrekt. Dit bleek niet het geval en inmiddels is er wel een geldige alcoholvergunning voor dit bedrijf.
Daarnaast is geconstateerd dat een sportvereniging activiteiten onderneemt waar alcohol bij wordt geschonken zonder dat daar een ontheffing voor is verleend. Deze vereniging heeft een schriftelijke waarschuwing ontvangen.
In het HUP 2024 was gemeld dat wij de ongeveer 40 horeca-inrichtingen die in het bezit zijn van een geldige alcoholvergunning in 2024 allemaal 1 maal controleren op de vergunningsvoorwaarden. Het controleren op speelautomaten zou deel uit maken van deze controle. Door het vertrek van de BOA met deze specifieke bevoegdheden is het niet gelukt om aan deze controles te voldoen.
In het eerste kwartaal van 2024 heeft weer een mysteryguestonderzoek plaatsgevonden. Helaas zijn er veel overtredingen geconstateerd. Inmiddels is hier in gesprekken met de sportverenigingen aandacht voor gevraagd om dit te verbeteren. Deze gesprekken hebben plaatsgevonden in het kader van het vernieuwen van de convenanten met de sportverenigingen in het kader van gezonde sportomgeving (Verantwoord alcoholgebruik, Rookvrije sportaccommodaties en Gezonde sportomgeving).
Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?
Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd. De convenanten met de sportverenigingen zullen eind 2024 worden afgerond.
HOOFDSTUK 6: TOEZICHT EN HANDHAVING EVENEMENTEN
Wat houdt de taak in?
Dit taakveld betreft het toezicht op evenementen die in de gemeente plaatsvinden. Het gaat daarbij om evenementen waarvoor vergunning verleend is, kleinschalige evenementen waarvoor een melding is ingediend en illegale evenementen (evenementen die uitgevoerd worden zonder dat daarvoor vergunning verleend is of melding is gedaan).
Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?
Het toezicht op de naleving ligt bij de boa’s. We hebben daarvoor 200 uur gereserveerd. Daarnaast hebben we 40 uren voor de beleidsmedewerkers gereserveerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2024 zijn diverse grotere evenementen gecontroleerd, zoals het Piratenfestijn, Bigpop en de Motorcross op circuit De Bargen in samenwerking met de regionale brandweer en politie. Hierbij worden de voorschriften uit de evenementenvergunning voor en tijdens het evenement gecontroleerd en vervolgens geëvalueerd. De controles vinden voornamelijk plaats bij evenementen in de gemeente waarvoor een evenementenvergunning is verleend en/of waarbij er sprake was van alcoholverstrekking. Over het algemeen is het naleefgedrag van de evenementenvergunningen goed en worden er nagenoeg geen grote overtredingen geconstateerd. Kleine overtredingen zijn voor of tijdens het evenement teruggekoppeld aan vergunninghouder en/of organisatie en deze zijn – indien mogelijk – direct aangepast.
Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?
Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.
HOOFDSTUK 7: TOEZICHT EN HANDHAVING MILEU
Wat houdt de taak in?
De uitvoering van “inrichtingsgebonden” milieutaken, maar ook de sloop- en asbesttaken heeft de gemeente grotendeels overgedragen (gemandateerd) aan de Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe). Daartoe behoort niet alleen de controletaak, maar ook de jaarlijkse programmering en prioritering en het namens de gemeente voeren van handhavingsprocedures.
Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?
Hoewel deze taak grotendeels is overgedragen aan de ODVeluwe hebben we zelf 250 beleids-/juridische uren gereserveerd. Deze uren zijn bestemd voor ondersteuning van de ODVeluwe bij bezwaar- en beroepsprocedures, het overleg voeren met de ODVeluwe (casusoverleg en deelname aan overleggroepen), de uitvoering van niet overgedragen taken (bijvoorbeeld inning van verbeurde dwangsommen).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben de uren in 2024 grotendeels besteed aan het voeren van overleg met de ODVeluwe (reguliere overleggen en casus- c.q afstemmingsoverleg).
Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?
Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd.
HOOFDSTUK 8: TOEZICHT EN HANDHAVING OMGEVINGSWET EN BESLUIT BOUWWERKEN LEEFOMGEVING
Wat houdt de taak in?
Deze taak ziet op het toezicht op de naleving van de regels die bij of krachtens de Omgevingswet en het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (Bbl) gesteld zijn. Het gaat om het handelen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning voor de onderdelen bouw en aanleg. Toezicht op naleving van omgevingsplannen hoort ook tot deze taak. Ook het toezicht op het Bbl bij bestaande objecten en bij vergunningvrije bouw behoort tot dit taakveld.
Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?
Deze taak wordt uitgevoerd door de inspecteurs die daarvoor 2700 uur beschikbaar hebben; door onze juridisch medewerkers/beleidsuitvoerders die daarvoor 3000 uur beschikbaar hebben en door onze beleidsmedewerkers die daarvoor 1900 uur beschikbaar hebben.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- a.
het houden van toezicht op verleende vergunningen
Het overgrote deel van de werkzaamheden van de inspecteur/toezichthouders bestond uit het controleren van omgevingsvergunningen. Voornamelijk voor de activiteit bouw. Op jaarbasis hebben we een controlevoorraad van 230 á 250 omgevingsvergunningen. Voor de controle daarvan hebben we circa 1900 uur beschikbaar. Per vergunning is dit gemiddeld ongeveer 8 uur. De werkzaamheden bestonden uit voorbereiding, uitvoering van controles en de juridisch administratieve uitwerking.
Gezien de beperkte beschikbare uren, controleerden we op hoofdlijnen. Accent daarbij lag op het uitzetten van de bouw, controle van wapening en andere constructieve elementen en het uitvoeren van eindcontroles. De inspecteurs bepaalde zelf op basis van aard en grootte van het bouwwerk en overige bijzonderheden de benodigde controlemomenten en stemde dat af met de bouwer en met externe handhavingspartners.
Prioriteit bij de bouwcontroles lag op constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid. Tegen afwijkingen op die vlakken traden we zonder meer op. Ook bij maatafwijkingen van meer dan 10% traden we op. Andersoortige overtredingen hadden geen prioriteit en hier is alleen tegen opgetreden naar aanleiding van klachten of handhavingsverzoeken van omwonenden. Ook wanneer het tolereren van een overtreding zou leiden tot anderszins onveilige situatie dan wel tot een stedenbouwkundig exces traden we op.
Een greep uit de grotere bouwprojecten in de gemeente Oldebroek
Oldebroek, ’t Loo en Wezep
De nieuwe Regenboogschool aan de Van Sytzamalaan 3 en 3A te Oldebroek is opgeleverd en in gebruik genomen.
De bouw van de nieuwe brandweerkazerne Oldebroek aan de Zuiderzeestraatweg 213B is voltooid en het pand is in gebruik genomen.
De herbouw van Rhodos aan de Zuiderzeestraatweg 241A is klaar en het pand is in gebruik genomen.
Het naastgelegen voormalig kantoorpand van Jan Bakker op Zuiderzeestraatweg 245 is gesloopt en de DKW gaat daar een logistiekpand op bouwen. Oplevering medio 2025.
De uitbreiding en renovatie van het kantoorgedeelte van de Plukon aan de Industrieweg 36 te Wezep loopt iets uit. Oplevering vroege voorjaar 2025.
De uitbreiding en verbouw van de Eben-Haëzerschool aan de Bloemstraat 107 te Oldebroek is gestart en zal in het voorjaar van 2025 gereed zijn
Het voormalig notariskantoor aan de Stationsweg 87 te Wezep is gesloopt en bouw van de 12 appartementen is in volle gang. Oplevering half 2025.
Oosterwolde
In Oosterwolde is het plan Oosterburgh afgerond.
Hattemerbroek
Er zijn in 2024 weer diverse panden gerealiseerd op het bedrijventerrein H2O, zoals het bedrijfsverzamelgebouw. Ook zijn in de zomer van 2024 de nieuwe entree en het nieuwe viaduct en op- en afritten van de A-28 in gebruik genomen.
Omgevingsvergunning voor de activiteit kappen en uitwegen
In 2024 zijn er zijn er 43 omgevingsvergunningen voor het onderdeel kappen ingediend. Zowel voor als na het verlenen van de omgevingsvergunning wordt er een controle uitgevoerd op de locatie van de te kappen boom.
In 2024 zijn er zijn er 27 omgevingsvergunningen voor uitwegen verleend, waarvan 1 gaat over de aanleg aan een provinciale weg. Uitwegen zijn een potentieel risico voor de verkeersveiligheid. De aanvragen worden getoetst aan de Beleidsnotitie Uitwegen. De controles worden vaak in combinatie met de controle op de overige activiteiten van de omgevingsvergunning uitgevoerd.
- b.
het controleren op illegaliteiten
De inspecteurs hadden 800 uur beschikbaar voor het controleren op illegale bouw, illegale aanleg en illegaal gebruik. Het gaat daarbij om ambtshalve constateringen en om zaken die hun grondslag vinden in klachten of handhavingsverzoeken. Er is capaciteit voor het uitvoeren van controles en bijkomende werkzaamheden voor 40 handhavingszaken. De helft daarvan was ingepland voor klachten en/of handhavingsverzoeken. Uiteindelijk zijn er in 2024 ruim 60 zaken opgepakt. We zien meer zaken afgerond dan het jaar ervoor, maar er lopen ook meer zaken. Dit zijn onder andere zaken die vanuit 2023 doorlopen. Tevens zien we duidelijk dat het aantal klachten in 2024 wederom is toegenomen. Deze stijging zagen wij ook al iets in 2023, maar zet dus door. Dit ligt onder andere aan de mondige samenleving en de veranderingen in de maatschappij. Veel klachten konden snel mondeling worden opgelost.
De overige uren waren gereserveerd voor die overtredingen die leiden tot stedenbouwkundige excessen, veiligheidsproblemen of onaanvaardbare aantasting van de leefbaarheid. Controle op permanente bewoning van recreatieverblijven viel hier ook onder.
De inspecteurs bepaalde zelf de benodigde controlemomenten en stemden dat waar nodig af met externe handhavingspartners.
Monumenten
Deze handhavingstaken gaan over werkzaamheden aan rijks- en gemeentelijke monumenten en eventuele wijzigingen aan (historische) tuinen binnen een landgoed die de status beschermde buitenplaats heeft. Het aantal controles is afhankelijk van het aantal verleende vergunningen en het volgen van de gestelde voorwaarden. Per jaar worden er ongeveer 7 vergunningen verstrekt. Wat opvalt is dat er meer aanvragen worden ontvangen voor het isoleren (o.a. vervangen rieten dak) van het monument in verband met duurzaamheid.
Voor de instandhouding van de monumentale waarden van de rijks- en gemeentelijke monumenten heeft de controletaak van de toezichthouders (zeker op detailniveau) hoge prioriteit. Met name controle en bijsturing tijdens de verbouwing is gewenst, om te kunnen adviseren en bijsturen. De toezichthouders kunnen de controle in de meeste gevallen combineren met de reguliere bouwinspecties. Als er specifieke werkzaamheden aan monumenten zijn uitgevoerd, is het van belang om vanuit de adviescommissie extra bouwkundige deskundigheid in te zetten. Daarbij is nauwe afstemming met de secretaris van de adviescommissie en een proactieve houding van de adviescommissie van belang.
In 2024 is één handhavingszaak gestart ten aanzien van monumenten. Een aantal overtredingen konden worden gelegaliseerd met een vergunning achteraf. Er waren ook overtredingen die niet konden worden gelegaliseerd en daarom aangepast moesten worden.
Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet is gestart met Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit (GAO).
In 2024 is er een bijeenkomst georganiseerd voor monumenteneigenaren. De bijeenkomst had een hoge opkomst (ruim 70 geïnteresseerden).
- c.
het controleren op Besluit bouwwerken leefomgeving bij bestaande bouwwerken en vergunningvrije bouw.
We hadden hier geen uren voor gereserveerd. Dit betekent dat we hier niet structureel en actief op hebben gehandhaafd. Dit neemt echter niet weg dat op basis van meldingen/klachten van inwoners, signalen anderszins, incidenten of ambtshalve vermoedens ontstaan tijdens controlerondes, we wel optraden als zich situaties voordeden waarbij de veiligheid in het geding is. Deze zaken zijn met voorrang opgepakt. Enkele objecten werden geplaatst op plaatsen waar het omgevingsplan technisch niet kon of bleken ze geheel niet vergunningsvrij te zijn of te groot.
- d.
Omgevingsvergunningen voor de activiteit Flora en Fauna en/of Natura2000.
Deze vergunningen vallen onder het bevoegd gezag van de provincie. In 2024 zijn er vier zaken gemeld aan de provincie. Deze zaken hadden onder andere betrekking op: Bomenkap, aangetaste bomen die waren omgewaaid door een storm, een illegale afzetting van een bosgebied en bouwen in een Natura2000 gebied.
- e.
het voeren van juridische procedures
Het gaat hier om de juridische afwikkeling van door de inspecteurs gedane constateringen en afdoening van klachten. We wikkelden het volledige proces in eigen beheer af, van het horen tot en met procedure bij rechtbank en Raad van State en uitvoering van dwangmaatregelen. De capaciteit hiervoor sloot aan op de controlecapaciteit. Behandeling van verzoeken in het kader van de Wet open overheid vielen ook onder dit taakveld.
In zijn totaliteit zijn op het gebied van handhaving van het omgevingsrecht de volgende acties verricht in 2024;
Onderwerp |
Wat |
Jaar 2024 |
Aantal totaal |
Gestart / ingediend in 2024 |
Gestart / ingediend voor 2024 |
Handhavingszaken |
Constatering van gemeentewege |
Afgerond |
30 |
2 |
28 |
Loopt nog |
74 |
33 |
41 |
||
Handhavingsverzoeken |
Afgerond |
5 |
- |
5 |
|
Loopt nog |
2 |
2 |
- |
||
Bezwaar / (hoger) beroep / Vovo |
Bezwaar |
Afgerond |
3 |
2 |
1 |
Loopt nog |
1 |
1 |
- |
||
Beroep |
Afgerond |
1 |
- |
1 |
|
Loopt nog |
2 |
1 |
1 |
||
Hoger beroep |
Afgerond |
- |
- |
- |
|
Loopt nog |
- |
- |
- |
||
Voorlopige voorziening |
Afgerond |
1 |
1 |
- |
|
Loopt nog |
- |
- |
- |
||
Dwangmaatregelen |
Last onder dwangsom |
Afgerond |
12 |
- |
12 |
Loopt nog |
7 |
2 |
5 |
||
Last onder bestuursdwang |
Afgerond |
- |
- |
- |
|
Loopt nog |
- |
- |
- |
||
Gedoogbeslissingen |
|
Afgerond |
- |
- |
- |
Loopt nog |
- |
- |
- |
||
Inningen |
|
Afgerond |
- |
- |
- |
Loopt nog |
- |
- |
- |
||
Woo-verzoeken |
|
Afgerond |
1 |
1 |
- |
Loopt nog |
- |
- |
- |
||
Ingebrekestellingen |
|
Afgerond |
1 |
1 |
- |
Loopt nog |
1 |
1 |
- |
||
Klachten |
|
Afgerond |
14 |
11 |
3 |
Loopt nog |
11 |
9 |
2 |
||
Informatieverzoeken |
|
Afgerond |
- |
- |
- |
Loopt nog |
- |
- |
- |
||
TOTAAL |
AFGEROND |
|
68 |
18 |
50 |
LOOPT NOG |
|
98 |
49 |
49 |
In 2024 zien we dat er meer zaken zijn afgerond, maar dat ook meer zaken zijn die nog lopen. Dit zijn onder andere zaken die vanuit 2023 doorlopen. Dit komt onder andere door het vervolg op het Project Versneld wonen en de lopende/ in aanhouding zijnde principe verzoeken. We zien dat het aantal afgeronde zaken is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. We werken met een actuele werkvoorraad die voldoende in control is. De ene zaak heeft echter een langere doorlooptijd dat een andere zaak. Dit komt bijvoorbeeld door een principeverzoek of een traject bij de Rechtbank of Raad van State.
Er zijn jaarlijks zaken die meer tijd vragen dan een gemiddelde handhavingszaak. Dit was dit jaar onder andere in Hattemerbroek aan de Voskuilerdijk. Een ambtelijke constatering waarbij veel externe partners betrokken zijn, zoals de ODVeluwe, het Waterschap, de politie en de NVWA. Een zaak waarbij veel afstemming noodzakelijk is en dus meer tijd kost dan een gemiddelde handhavingszaak.
Mediation en OVM
Het aantal dwangmaatregelen/inningen zijn relatief laag, dit is een gevolg van toepassing van "Oldebroek voor mekaar" in de handhavingsprocessen. Dit traject wordt al ingezet door de inspecteur, die doormiddel van bemiddeling en overleg probeert het probleem op te lossen.
In het vervolgtraject wordt er door de juridisch medewerkers, voordat er een juridische stap wordt genomen, eerst opnieuw overlegd met de partijen om er op minnelijke wijze uit te komen. Daardoor wordt in veel gevallen voorkomen dat er langlopende juridische trajecten gevolgd dienen te worden. Opgemerkt moet worden, dat dit niet geldt voor de langdurige dossiers, waarin ondanks het toepassen van OVM geen enkele opening geboden wordt om een langdurig juridisch traject te voorkomen. Het toepassen van OvM levert geen tijd op, maar vaak is het voor beide partijen een bevredigendere oplossing dan de strikt juridische weg. In de praktijk blijkt dat we gemiddeld gezien per zaak 2 uur aan OvM kwijt zijn, maar er zijn ook diverse gevallen waarbij het aantal uren veel hoger is.
Arbeidsmigranten
Vanuit het beleid huisvesting arbeidsmigranten is het niet wenselijk dat arbeidsmigranten op recreatieparken en in woningen (kamerbewoning) verblijven. Echter biedt het beleid kleinschalige woningbouwinitiatieven een verruiming. Daarom is brede afstemming bij diverse zaken wenselijk.
Binnen de gemeente Oldebroek verblijven op enkele plaatsen arbeidsmigranten. Met name op Heidehoek verblijven al geruime tijd legaal arbeidsmigranten. Conform het Omgevingsplan bestemmingsplan Buitengebied Heidehoek zijn er 150 arbeidsmigranten toegestaan. Gemiddeld verblijven er nu zo’n 100 tot 150 arbeidsmigranten op het park. Het aantal arbeidsmigranten fluctueert per seizoen. Tegen illegale situaties wordt handhavend opgetreden.
Wet goed verhuurderschap
Sinds 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap van kracht. De aanleiding voor deze wet is het feit huurders hop de Nederlandse huurmarkt nog te vaak te maken met onbetrouwbare verhuurders en misstanden. Bijvoorbeeld discriminatie, intimidatie of te hoge huren. De Wet goed verhuurderschap bestaat uit regels waaraan verhuurders zich moeten houden om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. De wet beschermt woningzoekenden en huurders. Deze kunnen ongewenst verhuurgedrag melden bij de gemeente. Afhankelijk van de inhoud van de melding en de ernst van de overtreding kan de gemeente handhavend op treden of de melder helpen, bijvoorbeeld door deze te informeren over de juridische mogelijkheden of door te verwijzen naar bijvoorbeeld de huurcommissie of het meldpunt discriminatie.
De gemeente heeft op basis van de wet alleen mogelijkheden om op te treden tegen particuliere verhuurders. Gaat een melding over een woningcorporatie dan geldt de klachtenprocedure van de woningcorporatie zelf en zullen we de melding doorsturen naar deze woningcorporatie.
De wet noemt 7 regels waar een verhuurder aan moet voldoen zijn:
- 1.
Niet discrimineren;
- 2.
Niet intimideren;
- 3.
Maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen;
- 4.
Geen onredelijke servicekosten vragen;
- 5.
Een schriftelijk huurcontract maken;
- 6.
De huurders schriftelijk informeren over
- -
rechten en plichten;
- -
de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt;
- -
contactgegevens van de verhuurder;
- -
informatie over het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
- -
de servicekosten;
- -
- 7.
Verhuurbemiddelaars mogen geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
Om buitenlandse werknemers beter te beschermen moeten verhuurders zich aan extra regels houden. Een huurovereenkomst moet apart van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd. Ook moet de verhuurder de huurders schriftelijk informeren in een taal naar voorkeur
Op de gemeentelijke website staat informatie over de wet en de wijze waarop meldingen kunnen worden ingediend (meldpunt ongewenst verhuurgedrag). Meldingen kunnen op dit moment per email, brief, telefoon of mondeling worden ingediend. Sinds 2024 is het ook mogelijk om een melding per webformulier in te dienen. Daarmee is het nog laagdrempeliger om meldingen in te dienen, zo nodig anoniem.
De afhandeling van meldingen gebeurt door het cluster Toezicht en Handhaving van het team Ruimte. De bestaande inspecteurs en boa’s zijn aangewezen als toezichthouders in de zin van de Wet goed verhuurderschap. Binnengekomen meldingen zullen binnen de reguliere werkvoorraad van het team worden afgehandeld. In 2024 zijn er 4 meldingen binnengekomen.
Deze meldingen gingen onder andere over ‘ongewenst verhuurgedrag’ en een zaak die doorliep uit 2023. In deze laatste zaak is veel gesproken en is de melder verwezen naar de huurcommissie en naar de mogelijkheden om de verhuurder privaatrechtelijk aan te spreken.
Wijziging per 1 januari 2025
Op 1 juli 2024 is de Wet betaalbare huur in werking getreden. Mede vanwege deze wet zijn er op 1 juli 2024 veel regels voor huurwoningen gewijzigd. De bekendste en belangrijkste maatregel is dat de huurprijsbescherming is uitgebreid naar het middensegment. Deze wet zorgt ook dat gemeenten, in het kader van goed verhuurderschap, vanaf 1 januari 2025 de bevoegdheid hebben (lees handhavingsverplichting) om te handhaven als verhuurders zich niet houden aan de huurprijsbescherming.
In tegenstelling tot de andere regels voor goed verhuurderschap hebben gemeenten ook de bevoegdheid om te handhaven bij woningcorporaties in het geval dat zij zich niet houden aan de huurprijsbeschermingsregeling
Implementatie van de wijziging van de Wet
Voor de implementatie van de wet hebben we samengewerkt met Hattem, Heerde en Epe. De tekst op de website inzake de wet en het meldpunt voor misstanden is aangevuld. Hetzelfde geldt voor het webformulier. De vier gemeenten hanteren daarbij een identieke tekst.
Permanente bewoning
Het verbod op permanente bewoning ligt besloten in de gemeentelijke bestemmingsplannen en de beleidsnota "bestrijding permanente bewoning van recreatieverblijven in Oldebroek". De procedures geven uitvoering aan dit vastgestelde beleid. De uitvoering van het beleid heeft in het verleden veel tijd gekost, omdat een onderzoek naar permanente bewoning zeer zorgvuldig en integraal moet worden uitgevoerd.
Controles permanente bewoning
De procedures inzake permanente bewoning vinden jaarrond plaats, m.u.v. vakantieperioden en weekenden. Dit betekent concreet dat circa 40 weken op jaarbasis gecontroleerd kan worden.
Daarbij is het noodzakelijk om de aandacht onder de verschillende locaties zoveel mogelijk te verdelen.
De locaties zijn:
- •
Mulligen
- •
IJsselheide
- •
Heidehoek
- •
Landal
- •
De Wyckel
- •
Solitaire objecten
Mulligen
Met betrekking tot Mulligen waren er in 2024 geen bijzonderheden. In 2024 hebben drie percelen een principeakkoord gekregen voor het omzetten naar permanent wonen een wijzigingsplan ingediend. Deze aanvragen zijn nog in behandeling.
Heidehoek en Landal
Met betrekking tot Heidehoek en Landal waren er in 2024 geen bijzonderheden met betrekking tot permanente bewoning.
Ariadne project
Het Ariadne project is een samenwerkingsproject van gemeenten, het Openbaar Ministerie, de politie en de provincie Gelderland, dat gemeenten ondersteunt bij het aanpakken van criminaliteit en ondermijning op en rondom de vakantieparken. De gemeente Oldebroek houdt zelf de regie op de aanpak en maakt zelf keuzes.
Ariadne is er voor het ondersteunen en adviseren. De enige voorwaarden die aan de inzet wordt gesteld is dat de gemeente stappen zet die bijdragen aan de doelstellingen van het Ariadne project nastreeft: het aanpakken van criminaliteit en ondermijning op en rondom vakantieparken, het voorkomen dat vakantieparken vrijplaatsen worden voor criminaliteit en het borgen van kennis en ervaring wat betreft de aanpak. In de zomer van 2023 is besloten om te starten met deelname aan dit project. Dit daar wij al jaren handhaven volgens dezelfde tactiek. Verandering van de tactiek is wenselijk om diepgaandere lijnen op te sporen. Tevens is het wenselijk om de controles integraal aan te pakken om zo bredere controles te kunnen uitvoeren.
De Wyckel
In het najaar van 2023 is het team van Ariadne gestart met een bureauonderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek zijn geleverd aan het begin van 2024. Vervolgens hebben na de zomerperiode de eerste controles plaatsgevonden op het park. Op basis van de eerste uitkomsten zijn er in ieder geval 17 gevallen van (tijdelijk) onrechtmatige bewoning geconstateerd. Veelal betreft het personen die langer op het park verblijven door relatieproblemen. Veel mensen die op het park verblijven hebben geen binding met de gemeente Oldebroek. Er loopt nog nader onderzoek bij diverse objecten. Op basis van de eerste uitkomsten heeft het team van Ariadne geadviseerd om de handhaving bij de Wyckel in gang te zetten. Deze zaken zijn gestart in de maand oktober.
IJsselheide.
Eind 2017 is gestart met controles die erop zijn gericht om permanente bewoning op het park tegen te gaan. Bij de start van het handhavingstraject werd van de 128 chalets ongeveer 60% permanent bewoond. Door de intensieve controles in 2018 en 2019 is dit aantal teruggebracht tot zo’n 12%. Eind 2020 werden nog slechts 8 chalets (6%) permanent bewoond. Vooral vanaf 2020 zijn volgens de parkbeheerder veel chalets verkocht en opgeknapt voor verhuur. Er is een nieuwe speeltuin gebouwd en in 2021 is begonnen met het opknappen van een pand dat gebruikt kan worden als centrale ontmoetingsplek. In 2021 en 2022 zijn de controles door gemeentelijke inspecteurs nog op dezelfde voet voortgezet als in 2020. In 2021 en 2022 varieerde het aantal handhavingszaken tussen de 3 en 6. Dit zijn deels oude en deels nieuwe gevallen. Hieruit blijkt dat het nodig blijft om toezicht te houden, zodat het aantal permanente bewoners niet weer toeneemt. In 2023 zijn de controles voortgezet, maar minder intensief dan in voorgaande jaren.
Het resultaat van het terugschroeven van de controles is dat naast de 3 a 4 moeilijk te bewijzen zaken waarvan wij al sinds de start vermoeden dat er sprake is van permanente bewoning, weer meer mogelijke zaken bij zijn gekomen. Eind 2023 zijn er 10 chalets waarbij een zeer sterk vermoeden bestaat van illegaal gebruik. Nog eens circa 7 chalets waren in onderzoek vanwege vermoedens van permanente of niet-recreatieve bewoning. Ook viel op dat een tweetal voormalige gedoogsituaties zijn omgezet in handhavingszaken, omdat mensen de termijn van de (reeds verlengde) gedoogperiode overschrijden. Zij hadden niet op tijd vervangende woonruimte kunnen vinden.
Op basis van de bevindingen van afgelopen jaar lijkt het er dan ook op dat het extensiveren van de handhaving op Bospark IJsselheide direct leidt tot een toename in illegaal gebruik van de chalets. Gezien deze ontwikkelingen zijn in 2024 de controles voortgezet. Er liepen dit jaar 6 gedoogverklaringen, 1 is afgewezen en 4 zijn vertrokken. Verder zijn er 4 voorwaarschuwingen en 1 last onder dwangsom afgegeven. Ook is het in 1 zaak tot een invordering gekomen. Tegen de last loopt nog een bezwaarprocedure. Verder lopen we ook dit jaar weer tegen enkele zaken aan die moeilijk zijn te bewijzen. Voorlopig zal in de 2025 de handhaving worden voortgezet.
Solitaire recreatieobjecten
De twee handhavingszaken uit 2022, liepen door in 2023. Verder zijn er geen nieuwe handhavingszaken bijgekomen.
Overig
Er zijn in 2024 diverse telefoontjes, mailtjes en brieven binnen gekomen met betrekking tot permanente bewoning en het beleid van de gemeente. Over het gehele jaar gezien gemiddeld 3 tot 4 per maand. Het zijn er iets meer dan de afgelopen jaren, daar de deelname aan het Ariadne Project daarin ook heeft meegespeeld. Het gaat met name om mensen die een woning willen kopen maar daar geen geld voor hebben en dus een oplossing zoeken in een recreatiewoning, dan wel persoonlijke problemen hebben en gebruik willen maken van de persoonlijke gedoogbeschikking.
Jeugdketen
Het is in 2024 rustig geweest qua constateringen.
Paramotoren
Er zijn in 2024 2 verklaringen van geen bezwaar afgegeven. Er zijn geen klachten dan wel handhavingsverzoeken binnen gekomen.
Reclame
De aanpak op reclame uitingen valt onder het regulier werk van team Handhaving. Er zijn in 2024 enkele zaken regulier opgepakt. Nu de ervaringen met het digitale publicatiebord in Oosterwolde goed zijn, zijn we in 2024 dit verder aan het onderzoeken voor de gehele gemeente. Zo zijn we gestart met locatieonderzoek, financieringsmogelijkheden en wordt ook onderzocht wat we op de borden willen presenteren. Daarbij worden alle partijen betrokken, zoals de ondernemersverenigingen en dorpsgroepen. Ook hebben er in 2024 vier informatieve gesprekken plaatsgevonden met mogelijk initiatiefnemers/ leveranciers. Dit waren twee commerciële partijen en twee maatschappelijke partijen. Uit deze gesprekken hebben wij heel veel informatie kunnen behalen. Duidelijk is al wel dat er een aanbestedingstraject doorlopen moet worden gezien de opdrachtwaarde. Begin 2025 is de wens om deze opdrachtwaarde te bepalen aan de hand van een marktonderzoek samen met een gespecialiseerd inkoopbureau. Daarna kan het aanbestedingstraject worden doorlopen.
Als er meer duidelijkheid is over het marktonderzoek kan ook de herijking van het beleid verder worden opgepakt.
- e.
het uitvoeren van projecten op gebied van handhaving
Project aanpak verrommeling.
In het HUP2024 is opgenomen dat we in het eerste kwartaal van 2024 komen met een plan van aanpak voor een project dat zich richt op het tegengaan van verrommeling van erven en terreinen, waaronder openbare ruimte/bermen. In het plan van aanpak:
- -
concretiseren we wat we verstaan onder verrommeling, hoe we een nul-meting willen uitvoeren en wat we willen aanpakken;
- -
berekenen we daarvoor benodigde controle- en juridische capaciteit;
- -
en doen we voorstellen voor fasering en/of temporisering;
- -
doen we voorstellen over de wijze van betrokkenheid van inwoners en gemeenteraad bij dit project.
Het plan van aanpak is al in voorbereiding. Echter het afronden van het project onrechtmatig grond gebruik liep langer door en het was onwenselijk om deze twee naast elkaar te laten lopen. Tevens hebben drukke werkzaamheden en aanpassingen in de prioritering er toe geleid dat we de planning niet helemaal gehaald hebben en er nog geen plan van aanpak opgeleverd is. De verwachting is dat dit in het eerste kwartaal van 2025 zal gebeuren.
Opvang Oekraïense vluchtelingen/ project Versneld wonen
Door de regeling opvang van Oekraïense vluchtelingen door particulieren op eigen terrein in het voorjaar van 2022 vast te stellen konden we particulieren faciliteren die op eigen terrein Oekraïense vluchtelingen willen huisvesten in bijgebouwen, stacaravans e.d. Een dergelijke opvang is op grond van het Omgevingsplan niet toegestaan. We hebben 26 accommodaties gecontroleerd, goed bevonden en hiervoor gedoogtoestemming verleend om deze te laten bewonen door Oekraïense vluchtelingen. Deze gedoogtoestemming betrof in eerste instantie voor een periode van een half jaar met de mogelijkheid om dit nogmaals met een half jaar te verlengen. Het was de bedoeling dat na een jaar er een tijdelijke omgevingsvergunning aangevraagd moest worden, conform het geldende beleid. Echter vanwege het lopende project Versneld Wonen, de woningnood en dergelijke is er besloten om in afwijking van het geldende beleid nogmaals een gedoogtoestemming voor een jaar af te geven voor de particuliere initiatieven. In het voorjaar van 2024 is wederom aan het college voorgesteld om de gedoogtoestemmingen te verlengen met 2 jaar. Dit om de administratieve lasten voor alle partijen te verminderen. Er is vooraf eerst met de mensen telefonisch contact gezocht. Diverse mensen hebben tijdens dit gesprek aangegeven dat het zwaar is en dat ze willen stoppen met de opvang. Dit is zeer begrijpelijk. Wij zijn trots op onze inwoners die zich zolang in hebben gezet voor de Oekraïense vluchtelingen en voor diegene die dit nog altijd doen.
Begin 2024 verbleven er op 16 percelen Oekraïense vluchtelingen in de woning zelf. In de loop van 2024 zijn diverse adressen gestopt, maar ook weer 9 bijgekomen. Aan het eind van 2024 verbleven er dus nog op 15 adressen vluchtelingen in de woning zelf. De reden waarom men stopt met de opvang is vooral omdat het heel intensief is en dat mensen graag hun privacy weer terug willen. Deze vorm van opvang is niet in strijd met het omgevingsplan, maar moet wel veilig gebeuren.
Aan het begin van 2024 verbleven er op 13 adressen Oekraïense vluchtelingen op particuliere percelen zoals in een bijgebouw of stacaravan. Aan het eind van 2024 verbleven er op 12 adressen Oekraïense vluchtelingen op particuliere percelen. Er is dus 1 adres gestopt met de opvang om ongeveer dezelfde reden als hierboven genoemd. Verder zijn er gedurende het jaar enkele omgevingsvergunningen afgegeven voor de opvang van vluchtelingen.
Er heeft dit jaar een enkele controle plaatsgevonden met betrekking tot de bewoning van Oekraïense vluchtelingen in bijgebouwen.
Voor de gemeentelijke opvanglocatie aan de Broekeroordsweg loopt de omgevingsvergunning tot de zomer van 2025. Daarnaast is er in 2024 een omgevingsvergunning afgegeven voor de ingebruikname van het Sparrenhuis tot 1 mei 2027. Hier kunnen ongeveer 20 personen, voornamelijk gezinnen, verblijven. De verwachting is dat begin 2025 de vergunning voor de gemeentelijke opvang zal worden verlengd tot en 2027.
Project Versneld Wonen
In het najaar van 2022 is gestart met het project Versneld Wonen. Uit dit project kwamen vijf sporen die verder zijn uitgewerkt in 2023. De sporen zijn; extra woonruimte op eigen erf, tijdelijke woningen, ondersteuning starters en versnelling reguliere woningbouwprojecten. Omdat dit onderwerp ook raakvlakken heeft met onder andere de opvang van de Oekraïense vluchtelingen, het beleid permanente bewoning en het beleid kleinschalige woningbouwinitiatieven zijn er enkele medewerkers vanuit team handhaving betrokken geweest bij de dit project. Er heeft meermaals integraal overleg plaatsgevonden, zoals bijvoorbeeld wanneer iemand ging stoppen met de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Er is toen een eindbrief opgesteld, met daarin een passage over het lopende project Versneld Wonen. Want mogelijk hebben deze mensen wel ideeën die men graag met ons wilde delen. Verder zijn er enkele handhavingszaken opgeschort in afwachting van de verdere ontwikkelingen.
In 2024 heeft deze uitvoering verder een vervolg gekregen en in de zomer van 2024 is het beleid vastgesteld.
Illegaal gebruik gemeentelijk eigendom
In juli 2014 is de beleidsnotitie "Onrechtmatig Grondgebruik Gemeente Oldebroek” in werking getreden. In deze notitie staat beschreven op welke wijze er wordt om gegaan met illegaal in gebruik genomen gemeentegrond. Daaropvolgend is er in 2017 een inventarisatie uitgevoerd waarin alle gevallen van onrechtmatig grondgebruik binnen de gemeente Oldebroek in kaart zijn gebracht. Deze inventarisatie is als input gebruikt voor het project Grondgebruik wat eind 2020 van start is gegaan bij het grondbedrijf. Dit wordt in projectvorm privaatrechtelijk uitgevoerd.
Bij onrechtmatig grondgebruik wordt gemeentegrond door inwoners gebruikt zonder dat dit rechtsgeldig is geregeld. Dit gebruik leidt tot rechtsongelijkheid voor inwoners van Oldebroek, aangezien andere inwoners zich bij de gemeente melden en wel voor het gebruik betalen. Door middel van dit project wordt beoogd deze rechtsongelijkheid te herstellen en wordt er gekeken op welke manier het onrechtmatig grondgebruik kan worden gelegaliseerd. Bovendien kunnen onrechtmatige grondgebruikers door verjaring eigenaar worden van de betreffende grond. De gemeente loopt het risico om steeds meer grondeigendommen kwijt te raken door verjaring, wat financiële schade tot gevolg heeft.
Nadat in 2023 een tussenevaluatie gehouden is en er een bijstelling van benadering en afwikkeling is gedaan kon het project deugdelijk worden afgerond. Er liggen nog een handvol dossiers bij de notaris ter afwikkeling.
C-Label kantoren
De Energielabel C-verplichting stelt dat kantoorgebouwen per 1 januari 2023 een geldig label met een maximumwaarde voor primair fossiel energiegebruik van 225 kWh per m² per jaar moeten hebben. Dit staat gelijk aan een label C bij een gebouw dat uitsluitend een kantoorfunctie heeft. Voldoet het gebouw niet aan de eisen, dan mag het per 1 januari 2023 niet meer als kantoor gebruikt worden. Dit komt voort uit artikel 5.11 van het Bouwbesluit en – na invoering van de Omgevingswet – uit artikel 3.87 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
Vanuit het cluster Ruimtelijke Ordening is dit project opgepakt door de ‘Aanjager verduurzaming bedrijven’. De eigenaren en/of huurders worden via algemene nieuwsbrieven gestimuleerd om vrijwillig te verduurzamen, zonder directe dwang of termijn. De eigenaren worden gewezen op mogelijke subsidies voor energieadvies, zoals vermeld in het beleid, en worden aangemoedigd om hun panden te laten certificeren of aan te passen als het label verouderd is. Daarna zijn informatieve brieven gestuurd om te stimuleren en vrijwillig actie te ondernemen.
In gemeente Oldebroek zijn 128 kantoorgebouwen waarvoor de label C-verplichting geldt (bron ep.online juli 2024) Uit een eerste inventarisatie die we hebben gedaan blijkt dat 18 kantoorgebouwen label D of slechter hebben. Bij 39 kantoorgebouwen is (nog) niet bekend welk label ze hebben.
Het project zal in 2025 vervolgd worden waarbij dan aan het cluster toezicht en handhaving is om conform de landelijke handhavingsstrategie, controles uit te voeren en handhavingsmaatregelen voor te bereiden voor die eigenaren die weigerachtig zijn om te voldoen aan de verplichtingen.
- f.
beleidsmatige werkzaamheden
-
Tot het taakveld horen diverse beleidsmatige werkzaamheden die in 2024 zijn uitgevoerd:
- -
het HUP2024 is afgerond in januari;
- -
het jaarverslag 2023 is afgerond in het voorjaar;
- -
opstellen van het HUP2025 en het jaarverslag 2024 ( start oktober 2024);
- -
Niet gehaald in 2024 en lopen door in 2025:
- •
Beleid permanente bewoning. In 2023 konden wij u melden dat er is gestart met een probleemanalyse. Echter vanwege o.a. de uitwerking van het project Versneld wonen is in overleg met de portefeuillehouders besloten het geheel op te schuiven naar 2024. Het beleid permanente bewoning is namelijk afhankelijk van de uitkomsten van beleidsverkenningen op diverse andere terreinen, zoals bijvoorbeeld de Woondeal 2.0. Dit document wordt in het eerste kwartaal van 2025 verder besproken in de gemeenteraad. Verdere uitwerking volgt nog. Het is nog onduidelijk of hierin iets wordt opgenomen over tijdelijke bewoning op recreatieparken.
-
Inmiddels is het beleid kleinschalige woningbouw in te zomer vastgesteld. In dit beleid zijn de recreatiewoningen/ recreatieparken niet meegenomen. Daarnaast zijn we dit jaar gestart met het Ariadne project. De uitkomsten hiervan wensen wij te gebruiken bij de probleemanalyse en het beleid. Wij hopen namelijk met deze input een beter beeld te hebben van wat Oldebroek nodig heeft qua beleid.
- •
Project aanpak verrommeling: Het plan van aanpak is in voorbereiding. Echter het niet tegelijk willen laten lopen met het project onrechtmatig groen, drukke werkzaamheden en capaciteitsproblemen hebben er toe geleid dat we de planning niet helemaal gehaald en er nog geen plan van aanpak opgeleverd is. De verwachting is dat dit in het eerste kwartaal van 2025 zal gebeuren.
- •
De Reclameverordening updaten op enkele onderdelen. Dit heeft te maken met aanpassingen in de prioritering en onderliggende omstandigheden. Vorig jaar konden wij u melden dat we zijn gestart met locatieonderzoek en wensenonderzoek. Daarbij worden diverse partijen betrokken, zoals de ondernemersverenigingen en dorpsgroepen. In 2024 hebben vier informatieve gesprekken plaatsgevonden met mogelijk initiatiefnemers/ leveranciers. Dit waren twee commerciële partijen en twee maatschappelijke partijen. Uit deze gesprekken hebben wij veel informatie kunnen behalen.
-
Duidelijk is al wel dat er een aanbestedingstraject doorlopen moet worden gezien de opdrachtwaarde. Begin 2025 is de wens om deze opdrachtwaarde te bepalen aan de hand van een marktonderzoek samen met een gespecialiseerd inkoopbureau. Daarna kan het aanbestedingstraject worden doorlopen. Als er meer duidelijkheid is over het marktonderzoek kan ook de herijking van het beleid verder worden opgepakt.
Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?
Controles en juridische procedures vonden het gehele jaar plaats. Controles op permanente bewoning vonden plaats buiten de vakantieperioden.
De beleidsmatige werkzaamheden vonden deels jaarrond en deels verspreid over het jaar plaats.
Bij de controle uren op vergunningen en illegaliteiten zien we dat deze nagenoeg gelijk zijn ten opzichte van een jaar geleden. De beleidsmatige werkzaamheden zijn niet geheel gehaald en lopen door.
HOOFDSTUK 9: TOEZICHT OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID/ NALEVING BIJZONDERE WETTEN EN OPENBARE RUIMTE
Wat houdt de taak in?
Dit taakveld betreft het toezicht op de leefbaarheid in de gemeente zoals de gemeentelijke boa’s die uitvoeren en hun inzet op het gebied van openbare orde en veiligheid en naleving bijzondere wetten.
Ook de juridisch en organisatorische ondersteuning van de boa’s en de beleidsmatige samenwerking van Toezicht en handhaving met het onderdeel Openbare Orde en Veiligheid vallen binnen dit taakveld.
Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?
Deze taak wordt uitgevoerd door de Boa’s die daar 3304 uren voor hebben en door de beleidsuitvoerder en beleidsmedewerkers die daarvoor 1072 uur beschikbaar hebben.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2024 hebben we afscheid moeten nemen van twee van de drie boa’s. De openstaande vacatures zijn gelukkig eind 2024 wel weer opgevuld. Eén van de aangenomen boa’s is in 2024 nog bezig met het afronden van zijn opleiding, waardoor hij voorlopig nog niet als boa geïnstalleerd kan worden, maar vooralsnog als toezichthouder zal functioneren. Ook de tweede boa, die per 1 november 2024 in dienst is gekomen van de gemeente Oldebroek zal naar verwachting begin 2025 beëdigd kunnen worden, waardoor het boa-team binnen de gemeente volgend jaar weer op sterkte zal zijn.
In verband met de komst van twee nieuwe boa’s heeft de teammanager het besluit genomen om de boa die al 7 jaar werkzaam is voor de gemeente Oldebroek de titel van senior-boa toe te kennen.
In 2024 zijn door de boa’s met name reguliere werkzaamheden uitgevoerd. Er zijn 66 processen-verbaal uitgeschreven voor diverse onderwerpen, zoals: een loslopende hond, bosgebied betreden na zonsondergang, buiten wegen of paden wandelen, niet kunnen tonen van het identiteitsbewijs, laad- en losplek winkelcentrum Wezep, parkeren op een invalidenparkeerplaats, geslotenverklaringen negeren, helmplicht, groot voertuig (vrachtwagen binnen de bebouwde kom), negeren rijrichting, crossen in een natuurgebied (overlast), diverse aanhangwagens langer dan de vastgestelde termijn plaatsen op de openbare weg, lozingen zonder vergunningen, bedrijfsafvalstoffen vervoeren zonder papieren, bezit illegaal vuurwerk en overlast veroorzaken tijdens het nuttigen van alcoholhoudende dranken.
Voor de maand december 2024 wordt dit jaar opnieuw extra beveiliging ingehuurd om (samen met onze eigen boa’s) in de avonddiensten voldoende toezicht te kunnen houden op de overlast van jeugd rondom de jaarwisseling.
Ook in 2024 hebben de boa’s gezamenlijke controlerondes uitgevoerd met externe partners, waaronder politie, buurgemeenten (Elburg, Nunspeet, Hattem en Heerde) en het groennetwerk.
Door de wisselingen in het boa-team bestonden de werkzaamheden in het laatste kwartaal van 2024 voornamelijk uit het inwerken en kennismaken met de organisatie en de gemeente.
Aan diverse veiligheids-overleggen hebben zowel enkele beleidsadviseurs als de handhavingsjuristen structureel deelgenomen. Daarnaast zijn er 6 bestuurlijk maatregelen opgelegd voor bijvoorbeeld voor inbrekerswerktuigen en is er 1 waarschuwing opgelegd voor harddrugs in een woning. Er is ondersteuning geboden bij het opstellen van diverse noodmaatregelen in het kader van openbare orde en veiligheid.
Ondermijning
In 2024 heeft de nadruk gelegen op bewustwording bij bewoners / ondernemers van de gemeente en de weerbaarheid rondom ondermijning ten opzichte van de eigen organisatie.
Lokaal ondermijningsoverleg
In 2024 is er aan de lokale ondermijningstafel Oldebroek gewerkt aan 18 (nieuwe) signalen.
Bibob
Er zijn in 2024 vijf Bibob-onderzoeken uitgevoerd. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit aantal nog oplopen tot zes onderzoeken dit jaar.
Eén onderzoek heeft geleid tot buiten behandeling stellen van de aanvraag. Bij de overige onderzoeken was er geen sprake van een (ernstig) gevaar in de zin van de Wet Bibob.
Eén alcoholvergunning is verleend waarin de voorwaarde is opgenomen dat een specifiek document / bewijsstuk binnen drie maanden alsnog aangeleverd moest worden.
Aan overleggen en ondersteuning in het kader van de Bibob werd zo’n 10 uur ingezet.
Drugs(dealen)
- •
Eén sluiting (woning/bedrijfspand) op grond van artikel 13b Opiumwet;
- •
Vijf keer een last onder dwangsom voor drugs(dealen);
Controle ondermijning bedrijven met politie
In 2024 hebben er geen controles plaatsgevonden bij bedrijven waarbij de politie een actieve rol had. Er is in 2024 één controle uitgevoerd waarbij de politie een passieve rol had.
Wpg audit
Eens in de vier jaar moeten werkgevers van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) een externe audit uit laten voeren. Dat staat in de nieuwe Wet politiegegevens (Wpg) die sinds 1 mei 2022 van kracht is. Aan de externe audit gaat een interne audit vooraf. Deze dient eens in het jaar te worden gedaan.
De Wpg verplicht de verwerkingsverantwoordelijke om elke vier jaar een externe IT-audit uit te laten voeren. Deze audit moet op systematische wijze toetsen of de bepalingen van de wet op een correcte manier zijn uitgevoerd. Kortgezegd gaat het om een volledige toets op basis van de Wpg. De uitkomsten van de externe IT-audit worden gerapporteerd aan de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Voor de gemeente Oldebroek is in augustus 2023 de externe audit uitgevoerd. De gemeente heeft een jaar de tijd gekregen om eventuele gebreken te herstellen. De gegevens voor de her-audit zijn begin september 2024 aangeleverd. De verwachting is dat de resultaten hiervan in het laatste kwartaal van 2024 / begin 2025 bekend zijn. Het college zal dan worden geïnformeerd over de uitkomsten en de interne audit zal dan worden voorbereid.
Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?
Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.
Ondertekening
Oldebroek, 21 januari 2025
burgemeester en wethouders van Oldebroek,
, burgemeester T.H. Haseloop-Amsing
, secretaris P.H. Lensselink.
de burgemeester van Oldebroek,
T.H. Haseloop-Amsing
LIJST MET AFKORTINGEN
AP: Autoriteit Persoonsgegevens
APV: Algemene plaatselijke verordening
Bbl: Besluit bouwwerken leefomgeving
Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen
Boa: Buitengewoon opsporingsambtenaar
Bor: Besluit omgevingsrecht
HUP: Handhaving en uitvoeringsprogramma
LOD: Last onder dwangsom
NEO: Nunspeet, Elburg en Oldebroek
NVWA: Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit
ODVeluwe: Omgevingsdienst Veluwe
OVM: Oldebroek voor Mekaar
PV: Proces Verbaal
PVPO: Programma Vitaal Platteland Oldebroek
VNOG: Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland
Wgr: Wet gemeenschappelijke regeling
Wkb: Wet Kwaliteitsborging
Wpg: Wet politiegegevens
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl