Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735282
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735282/1
Mandaatbesluit 2025
Geldend van 11-02-2025 t/m heden
Intitulé
Mandaatbesluit 2025De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Scherpenzeel, elk voor zover bevoegd;
Overwegende dat het wenselijk is in verband met de periodieke actualisatie en de invoering van de Omgevingswet om een nieuw dan wel gewijzigd Mandaatbesluit vast te stellen;
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk Wetboek en de Gemeentewet;
B E S L U I T E N
vast te stellen “Mandaatbesluit 2025”.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders;
- c.
secretaris: de (loco-)gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur;
- d.
besluit: besluit zoals bedoeld in artikel 1:3 Awb;
- e.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Onder mandaat wordt tevens begrepen het op grond van volmacht, dan wel machtiging, verrichten van privaat- en feitelijke handelingen, alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 Awb;
- f.
procesverantwoordelijke(n): de medewerker(s) van het team die werkzaam is/zijn binnen het betreffende taakveld en/of de functionaris belast met de correcte kwalitatief adequate uitvoering van een proces;
- g.
heffingsambtenaar: degene die namens de gemeente aanslagen lokale belastingen oplegt;
- h.
invorderingsambtenaar: degene die namens de gemeente aanslagen lokale belastingen invordert.
- i.
budgethouder: de medewerker die verantwoordelijk is voor het beheren van de aan hem/haar toegekende budgetten.
- j.
budgetbeheerder: een door de budgethouder aangewezen medewerker die onder de verantwoordelijkheid van de budgethouder budgetbeheer is opgedragen.
- k.
HR21: functiewaarderingssysteem van de sector Gemeenten.
Artikel 2 Mandaatverlening aan de secretaris
-
1. De bevoegdheden die het college en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen zoals vermeld in het bevoegdhedenregister worden gemandateerd aan de secretaris.
-
2. De secretaris is bevoegd tot uitoefening van al de bevoegdheden als vermeld in het bevoegdhedenregister met uitzondering van de door het college rechtstreeks gemandateerde bevoegdheden aan externen. De secretaris is bevoegd de aan hem gemandateerde bevoegdheden onder te mandateren aan de teamleiders.
-
3. Daarnaast is de secretaris bevoegd tot het be- en afhandelen van klachten conform de Verordening klachtenafhandeling 2024.
-
4. De secretaris is tevens bevoegd tot het voor de burger ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen.
Artikel 3 Mandaatverlening aan de teamleiders
-
1. De teamleider is ten aanzien van het bevoegdhedenregister bevoegd, tenzij anders is bepaald, tot uitoefening van de bevoegdheden als vermeld in het bevoegdhedenregister.
-
2. De teamleider is bevoegd de aan hem gemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk onder te mandateren aan de onder hem werkzame medewerkers en externen. De door de teamleider ondergemandateerde medewerkers en externen zijn niet bevoegd tot het verlenen van ondermandaat.
Artikel 4 Omvang mandaat
-
1. Voor besluiten houdt het mandaat in: het voorbereiden, het nemen, het intrekken, het wijzigen, het ondertekenen en afdoen ervan.
-
2. Voor het sluiten van overeenkomsten houdt het mandaat ook in: het voorbereiden, het aanvragen van offertes, het aanbesteden, het opzeggen en de bevoegdheden genoemd in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, zoals bijvoorbeeld het geven van uitstel van betaling, kwijtschelding, verzuimstelling, het aangaan van voorwaardelijke overeenkomsten e.d.
HOOFDSTUK 2 UITZONDERINGEN
Artikel 5 Absolute uitzonderingsgronden mandaat
-
1. Mandaat wordt op grond van het bepaalde in artikel 10:3 Awb in ieder geval niet verleend indien het betreft een bevoegdheid:
- a.
tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;
- b.
tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;
- c.
tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.
- a.
-
2. Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, Awb wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.
-
3. Indien artikel 5:53 Awb van toepassing is, wordt mandaat tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet verleend aan degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.
Artikel 6 Relatieve uitzonderingsgronden mandaat
Behoudens het bepaalde in artikel 5 wordt eveneens geen mandaat verleend indien het betreft een bevoegdheid:
- a.
tot het beslissen op bezwaar, indien door het voorgestelde collegebesluit wordt afgeweken van het advies van de Onafhankelijke Commissie Bezwaarschriften Scherpenzeel, waarbij het bezwaar geheel of gedeeltelijk gegrond wordt verklaard;
- b.
tot het nemen van een besluit, indien ter voorbereiding van dit besluit een uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) is gevoerd en zienswijzen, bedenkingen of inspraakreacties zijn ingebracht;
- c.
tot het nemen van besluiten die samenhangen met aanbestedingen waarbij conform de wet en het geldende d.d. 28 september 2017 door de raad vastgestelde “Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Scherpenzeel” Europees moet worden aanbesteed;
- d.
tot het nemen van besluiten waarbij advies nodig is van andere teams en/of instellingen en het advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten dan wel niet tot dezelfde conclusie leiden;
- e.
tot het nemen van een besluit, indien het besluit een mogelijke afwijking zou inhouden van het bestaande beleid;
- f.
waarbij de aard van de besluitvormingsprocedure zich tegen de mandaatverlening verzet;
- g.
tot het nemen van een besluit, indien dat besluit afwijkt van een beleidsregel als bedoeld in artikel 4:84 Awb;
- h.
tot het nemen van een besluit, indien dat besluit afwijkt van een wettelijk verplicht advies;
- i.
tot het nemen van een besluit, indien dat besluit niet past binnen het daarvoor bestemde budget of investeringskrediet in de zin van de Budgetregels en de Regeling budgetbeheer;
- j.
waarbij bij het nemen van een besluit artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet van toepassing is;
- k.
aan degene die een persoonlijke betrokkenheid heeft bij het te nemen besluit;
- l.
waarbij het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt.
HOOFSTUK 3 INSTRUCTIE
Artikel 7 Mandaatinstructie
-
1. Het bestuursorgaan kan een algemene instructie aan gemeenteambtenaren geven voor de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden. Voordat van de gemandateerd bevoegdheden gebruik kan worden gemaakt is de gemandateerde verplicht met het bestuursorgaan te overleggen indien:
- a.
de verwachting is gerechtvaardigd dat de uitoefening van de bevoegdheid grote financiële, juridische of politiek/bestuurlijke gevolgen krijgt of vermoedelijk zal krijgen;
- b.
niet begrote financiële of andere belangrijke gevolgen zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;
- c.
door het nemen van een besluit door de gemandateerde de schijn van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt;
- d.
er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.
- a.
-
2. In het ondermandaatbesluit kunnen instructies worden gegeven die bij de uitoefening van de ondergemandateerd bevoegdheden in acht genomen dienen te worden.
-
3. Het ondermandateren van bevoegdheden kan zowel mondeling als schriftelijk geschieden.
-
4. In afwezigheid van de mandaatgever (teamleider) worden de aan hem/haar toegekende bevoegdheden uitgeoefend door een aangewezen plaatsvervanger (teamleider). Bij afwezigheid van de plaatsvervanger wordt deze vervangen door de secretaris.
-
5. Bij afwezigheid van de secretaris wordt deze vervangen overeenkomstig het daartoe bepaalde in de Instructie gemeentesecretaris 2024.
-
6. Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden dienen alle van toepassing zijnde wetten, algemene maatregelen van bestuur, voorschriften, verordeningen, raadsbesluiten, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen etc., in acht te worden genomen. Ten aanzien van bevoegdheden die ten laste van de gemeente financiële gevolgen hebben, geldt bovendien dat hierin in de begroting van de gemeente moet zijn voorzien.
Artikel 8 Ondertekening beschikkingen en overeenkomsten
-
1. Ingeval van uitoefening van (onder-)mandaat worden besluiten of uitgaande stukken als volgt getekend:“
Namens burgemeester en wethouders van Scherpenzeel ”, en/of “Namens de burgemeester van Scherpenzeel ”, gevolgd door functie-aanduiding en vermelding van de naam van het team, handtekening van de gemandateerde, en tenslotte de voorletter(-s) en achternaam van gemandateerde.
-
2. Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, luidt de aanhef van de ondertekening:
“De gemeente Scherpenzeel , voor deze overeenkomst op grond van artikel 171 lid 1 van de Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester, mevrouw M.C. Teunissen, met volmacht vertegenwoordigd door …..XXX….. (de naam en functie-aanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”.
HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit Mandaatbesluit treedt in werking de dag na bekendmaking, onder intrekking van het op 13 december 2022 vastgestelde Mandaatbesluit 2023.
-
2. Dit Mandaatbesluit kan aangehaald worden als “Mandaatbesluit 2025”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 14 januari 2025.
R. ‘t Hoen
secretaris
M.C. Teunissen
burgemeester
A. Franken
heffingsambtenaar
M.C. Teunissen
burgemeester
M. Antoni
invorderingsambtenaar
Bevoegdhedenregister bij Mandaatbesluit 2024
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Wettelijke basis |
Ondermandaat (verleend door teamleiders) |
|
A |
ALGEMEEN / ALLE TEAMS |
|
|
|
A1 |
Het voeren van correspondentie, voor zover daar geen beleidsmatige of bestuurlijke aspecten aan zitten en daaraan geen financiële of rechtsgevolgen verbonden zijn (informatieverstrekking). |
Elke wettelijke basis |
Procesverantwoordelijken |
|
A2 |
Het in handen stellen van een bezwaarschrift aan de Commissie bezwaarschriften in het kader van bezwaarbehandeling en ter verkrijging van advies van de Commissie bezwaarschriften. |
Verordening Commissie Bezwaarschriften |
HR21 - Adviseur IV Specifiek: Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker en Juridisch Adviseur |
|
SA3 |
Het in handen stellen van een verzoekschrift aan de Ombudscommissie in het kader van externe klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman. |
Awb |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Bestuurlijk juridisch beleidsmedewerker en Juridisch Adviseur |
|
A4 |
Alle (rechts-)handelingen in het kader van de voorbereiding van door het bestuursorgaan te nemen besluiten. Hieronder valt in ieder geval:
|
Elke wettelijke basis |
Procesverantwoordelijken |
|
A5 |
Alle (rechts-)handelingen ter uitvoering van door het bestuursorgaan genomen besluiten |
Elke wettelijke basis |
Procesverantwoordelijken |
|
A6 |
Ten aanzien van gemandateerde besluiten:
|
Mandaatbesluit 2025 |
Procesverantwoordelijken |
|
A7 |
Aanvragen inlichtingen uit registers justitiële documentatiedienst en politieregisters. |
Wet justitiële Documentatie, Mandaatbesluit 2025 |
Procesverantwoordelijken |
|
A8 |
Vervallen |
|
|
|
A9 |
Meedelen en bekendmaken van beschikkingen, algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of besluiten van algemene strekking. |
Awb, Gemeentewet |
Procesverantwoordelijken |
|
A10 |
Bekendmaken van beschikkingen van andere overheids(bestuurs)organen. |
Awb, Gemeentewet |
Procesverantwoordelijken |
|
A11 A A11 B |
|
Elke wettelijke basis |
|
|
A12 |
Alle (rechts-)handelingen in verband met:
|
Elke wettelijke basis |
Procesverantwoordelijken |
|
A13 |
Het voorbereiden en aanvragen van vergunningen bij hogere overheden, zoals omgevingsvergunningen voor het aanleggen van een werk, voor milieu, het kappen van bomen, lozingsvergunningen, ontgrondingvergunningen, vergunningen waterschap, aansluitvergunningen en het indienen van meldingen. |
Awb/Gemeentewet |
Procesverantwoordelijken |
|
A14 |
Het voldoen aan voorschriften van rijks- en provinciale bijdrage-regelingen en vergelijkbare regelingen (inzenden statistische opgaven, declaraties, eindafrekeningen, jaarverslagen, accountantsrapporten, gereedmeldingen e.d.). |
Gemeentewet, artikelen 119, 120, 160 lid 1 a |
Procesverantwoordelijken |
|
A15 |
Het vragen om een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
A16 |
Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan (kennelijk) een ander bestuursorgaan bevoegd is. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
A17 |
Vaststellen en wijzigen aanvraagformulier, met uitzondering van de wettelijk vastgestelde formulieren. |
Awb, overige wetgeving, verordeningen, beleidsregels |
Procesverantwoordelijken |
|
A18 |
Gelegenheid bieden een onvolledige aanvraag aan te vullen. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
A19 |
Besluit om aanvraag (niet) in behandeling te nemen. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
A20 |
Aanvraag afwijzen bij geen nieuw gebleken feiten en omstandigheden na eerdere afwijzing. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
A21 |
Achterwege laten hoorplicht. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
A22 |
Kennisgeven redelijke beslistermijn. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
A23 |
Namens het bestuursorgaan (raad, college van b&w, burgemeester) en de publiekrechtelijke rechtspersoon (gemeente Scherpenzeel):
|
Awb |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker en Juridisch adviseur |
|
A24 |
Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan of de gemeente in: bezwaar-, en (hoger) beroepsprocedures, bij verzoeken om voorlopige voorzieningen of in andere bestuursrechtelijke of civiele procedures. Hieronder valt in ieder geval:
|
Awb |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker en Juridisch Adviseur Bij vertegenwoordiging bij de Commissie bezwaarschriften ook: HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering I Specifiek: Kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein En Procesverantwoordelijken HR 21 – Adviseur IV Specifiek: Privacy Officer (PO) |
|
A25 |
Verdagen van termijn tot het geven van een beschikking. Schriftelijke mededeling aan aanvrager met vermelding van termijn waarbinnen de beschikking alsnog moet worden gegeven. |
Awb, artikelen 4:14, 4:15 |
Procesverantwoordelijken |
|
A26 |
Het beslissen op een verzoek in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter op grond van artikel 7:1a van de Awb. |
Awb |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker en Juridisch Adviseur |
|
A27 |
Verdagen van de beslissing op bezwaarschrift. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
|
|
|
||
|
OVEREENKOMSTEN |
|
|
|
A28 |
Het besluiten tot aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren goederen of diensten of leveringen, voor zover passende binnen de (voor het team) vastgestelde begroting. Met inachtneming van de bepalingen in de geldende regeling Budgetbeheer (incl. Budgetregels), het geldende inkoopbeleid, dit mandaatbesluit, evenals artikel 169, lid 4 Gemeentewet. |
BW, Gemeentewet artikel 160 lid 1 onder d, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023, Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2025 nummers A32 t/m A35. |
Budgetbeheerder |
|
A29 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente inzake buitengerechtelijke vernietiging voor zover betrekking hebbend op het aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen of diensten. |
Gemeentewet, artikel 160 lid 1 onder d, BW 3:50 |
Geen |
|
A30 |
Reguliere opzegging overeenkomst aan het einde van de looptijd. |
Gemeentewet, artikel 160 lid 1 onder d, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023. |
Budgetbeheerder |
|
A30A |
Het aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten |
Gemeentewet, artikel 160 lid 1 onder d. en/of overeenkomst zelf |
Geen |
|
A31 |
Het geven van toestemming aan externen voor het gebruik van de huisstijl. |
|
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Communicatieadviseur |
|
|
|
|
||
|
AANBESTEDEN/GUNNEN |
|
|
|
A32 |
Vervallen |
|
|
|
A33 A |
|
BW, Gemeentewet artikel 160, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023, Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2025 |
|
|
A33 B |
|
|
||
A34 A |
|
BW, Gemeentewet artikel 160, Regeling budgetbeheer, Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2025 |
|
|
A34 B |
|
|
||
A35 |
Alle handelingen, zijnde het Programma van Eisen en de Nota’s van Inlichtingen, nadat de inkoopstrategie is vastgesteld. Dit voor zover het bestek of Programma van Eisen niet afwijkt van de bepalingen uit de inkoopstrategie. Het afsluiten van de overeenkomst – na gunning – wordt conform A28 afgehandeld. |
BW, Gemeentewet artikel 160, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023, Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2025 |
Procesverantwoordelijken |
|
A36 |
Alle (rechts)handelingen en besluiten die samenhangen met de verschillende fases in aanbestedingen, met die restrictie dat over de inkoopstrategie, het Programma van Eisen en de gunning door de bevoegde organen moet worden besloten. Dit alles met in achtneming van het geldende inkoopbeleid. Onder dit mandaat valt in ieder geval het publiceren van aanbestedingen, het uitbrengen van de Nota van Inlichtingen, het mede ondertekenen van processen verbaal en overige correspondentie met marktpartijen. |
BW, Gemeentewet artikel 160, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023, Budgetregels, Awb artikelen 10:4, 10:9 |
Budgetbeheerder/ Budgethouder |
|
|
|
|
||
|
BEDRIJFSHULPVERLENING |
|
|
|
A37 |
Bedrijfshulpverlening
|
|
HR 21: Medewerker Systemen IV Specifiek: coördinator BHV/webmaster |
|
A37a |
Agressie Response Team beslissing tot inzet ART bij calamiteit coördineren inzet ART-leden tot aankomst hulpverlening bij agressie opdracht geven tot ontruiming bij agressiedreiging met bijv. wapens of andere levensbedreigende calamiteiten alle werkzaamheden bij trainingen voor het ART |
|
HR 21: Medewerker Systemen IV Specifiek: Coördinator Arbo ART-lid (waarbij deze achteraf verantwoording aflegt aan de secretaris) |
|
|
|
|
||
|
SUBSIDIES |
|
|
|
A38 |
Alle (rechts-)handelingen in verband met het aanvragen van subsidie bij andere bestuursorganen of overheidsinstanties. |
Elke wettelijke basis |
Procesverantwoordelijken |
|
A39 |
Het voorbereiden en aanvragen van subsidies bij hogere overheden. |
Awb/Gemeentewet |
Procesverantwoordelijken |
|
A40 |
Het voldoen aan voorschriften van rijks- en provinciale subsidieregelingen en vergelijkbare regelingen (inzenden statistische opgaven, declaraties, eindafrekeningen, jaarverslagen, accountantsrapporten, gereedmeldingen e.d.). |
Gemeentewet, artikelen 119, 120, 160 lid 1 b |
Procesverantwoordelijken |
|
A41 |
Alle besluiten op grond van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening gemeente Scherpenzeel en de hieraan gedereguleerde regelgeving (zoals beleidsregels en nadere regels). E.e.a. binnen het door de raad vastgestelde subsidieplafond. |
Awb, Subsidieregeling gemeente Scherpenzeel 2020, Subsidieregeling kindgebonden financiering peuteropvang en voorschoolse educatie 2024 |
Procesverantwoordelijken |
|
A42 |
Het aangaan van subsidie uitvoeringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 4:36 van de Algemene wet bestuursrecht. Met inachtneming van de gemeentelijk budget- en begrotingsregels. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
A43 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het aangaan van de subsidie uitvoeringsovereenkomsten. Met inachtneming van de gemeentelijk budget- en begrotingsregels. |
Awb |
Procesverantwoordelijken |
|
A44 |
Het beslissen op verzoeken om subsidie voor gemeentelijke monumenten tot een maximum van het bedrag als opgenomen voor dit product in de begroting. |
Subsidieregeling Gemeentelijke Monumenten |
HR 21 – Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker RO |
|
A45 |
Besluiten inzake subsidies voor Sport, recreatie, toerisme, zwembad en VVV mits passend binnen de bestaande begroting |
Awb, Subsidieregeling gemeente Scherpenzeel, daaraan gedereguleerde regelgeving (zoals beleidsregels en nadere regels betreffende sport, recreatie, toerisme, zwembad en VVV) |
HR 21: Medewerker Ontwikkeling II en III. Specifiek: Beleidsregisseur/ beleidsmedewerker/ Accountmanager Economie & Ondernemen |
|
|
|
|
||
|
TEAM DIENSTVERLENING |
|
Ondermandaat (verleend door teamleiders |
|
TD 1 |
BURGERZAKEN |
|
|
|
TD 1.1 |
Het beslissen op een aanvraag om een invalidenparkeerkaart |
BABW artikel 49 |
HR 21 – Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.2 |
Het beslissen op aanvragen tot het verkrijgen van de navolgende verklaringen:
|
Wet BRP |
HR 21 – Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.3 |
De verwerking van persoonsgegevens over de bevolking in een geautomatiseerde basisadministratie van persoonsgegevens |
Wet BRP |
HR 21 – Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.4 |
Besluiten op de aan het college opgedragen taken met betrekking tot de basisadministratie persoonsgegevens |
Wet BRP |
HR 21 – Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.5 |
Alle besluiten met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet BRP) |
Wet BRP |
HR 21 – Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.6 |
Registratie van personen: de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in de Wet BRP en de hierop berustende nadere regelgeving (incl. de afgifte van uittreksels en verklaringen). De regelgevende bevoegdheden blijven voorbehouden aan het college |
Wet BRP, Beleidsregels Regeling briefadres BRP, Beleidsregels Bestuurlijke boete BRP |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.7 |
Het besluiten op verzoeken van derden om informatie uit de BRP |
Wet BRP, AVG |
HR 21 Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.8 |
Het melden van een verwerking van persoonsgegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens o.g.v. artikel 30 van de AVG |
AVG |
HR 21 Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken en HR 21- Adviseur IV. Specifiek: CISO en HR 21: Adviseur IV. Specifiek: Privacy Officer |
|
TD 1.9 |
Het indienen van een verzoek tot paspoortsignalering en opname in het opsporingsregister van de paspoortwet |
Paspoortwet |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.10 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden betreffende reisdocumenten krachtens de Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, zoals identificatie, bijschrijven van kinderen, vluchtelingen en vreemdelingenpaspoort |
Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsregegeling Nederland 2001. |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.11 |
In ontvangst nemen reisdocumenten o.g.v. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 78 |
Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 78 |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.12 |
Aangifte politie vermoeden onregelmatigheden reisdocumenten o.g.v. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland, artikel 98 |
Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 98 |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.13 |
Ondertekenen verantwoordingsformulier o.g.v. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 99 |
Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 99 |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.14 |
Het ontvangen van zendingen van reisdocumenten, bijschrijvingstickers, rijbewijzen aanvraagformulieren en andere waardedocumenten |
Reglement rijbewijzen, Paspoortuitvoeringsregegeling 2001. |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.15 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden m.b.t. de afgifte van rijbewijzen |
Rijbewijswet |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.16 |
Alle besluiten en rechtshandelingen ten aanzien van rijbewijzen o.g.v. de Wegenverkeerswet 1994, Reglement rijbewijzen en de Regeling bestelling rijbewijzen |
Wegenverkeerswet 1994 |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.17 |
Benoeming, schorsing en ontslag Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs) |
Besluit burgerlijke stand |
Geen |
|
TD 1.18 |
|
|
|
|
TD 1.19 |
De legalisatie van handtekeningen en het waarmerken van bescheiden |
|
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.20 |
Het behandelen en afhandelen van alle verzoeken om advies m.b.t. geslachtsnaamwijziging |
Besluit geslachtsnaamwijziging |
HR 21 Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.21 |
De afgifte van een bewijs van Nederlanderschap nadat naturalisatie (met eedaflegging) heeft plaatsgevonden |
Wet BRP, Rijkswet op het Nederlanderschap |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.22 |
Het nemen van beslissingen, afdoen van stukken, ondertekenen van uitgaande brieven en verrichten van overige handelingen t.a.v. aangelegenheden die verband houden met bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap verleende bevoegdheden en opgedragen taken |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.23 |
Het in persoon uitreiken van een uittreksel van een naturalisatiebesluit aan de in het uittreksel genoemde persoon o.g.v. art. 60b lid 2 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
BvvN artikel 60b lid 2 |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.24 |
Bescherming persoonlijke levenssfeer: het treffen van maatregelen, het melden van het verwerken van gegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens, het beoordelen van vrijstellingen e.d. |
AVG |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
TD 1.25 |
Besluiten ten aanzien van verkiezingen o.g.v. de Kieswet en het Kiesbesluit Het aanwijzen van nieuwe stemlokalen en/of het opheffen van aangewezen stemlokalen is uitgesloten van mandaat |
Kieswet, Kiesbesluit |
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
|
|
|
||
TD 2 |
COMMUNICATIE |
|
|
|
TD 2.1 |
Uitvoeren van handelingen en het plaatsen van berichten met betrekking tot het in stand houden van en de ontwikkeling van de gemeentelijke website |
Gemeentewet |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Communicatieadviseur en HR 21- Medewerker Systemen IV. Specifiek: Webmaster |
|
TD 2.2 |
Het adviseren over en vormgeven aan het beleid op het terrein van communicatie en media, het adviseren en uitvoeren van interne en externe voorlichtingsmethoden en –technieken; het geven van persvoorlichting |
Gemeentewet |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Communicatieadviseur |
|
|
|
|
||
TD 3 |
LIJKBEZORGING |
|
|
|
TD 3.1 |
Een andere termijn stellen voor begraven/cremeren |
Wet op de lijkbezorging, artikel 17, lid 1 |
Geen |
|
TD 3.2 |
Het doen van een kennisgeving bij overlijden aan de Inspecteur der registratie en successie |
|
HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken |
|
|
|
|
||
TD 4 |
PERSONEELSZAKEN |
|
|
|
TD 4.1 |
Het beslissen ter uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving |
Sociale zekerheidswetgeving |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie i.c.m. HR 21 Manager I. Specifiek: teamleider en HR 21: Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek Medewerker Personeel & Organisatie i.c.m. HR Manager I. Specifiek: teamleider |
|
TD 4.2 |
Uitvoering van premie-incasso zorgverzekeraar |
Sociale zekerheidswetgeving |
Extern mandaat Driessen HRM (art. 10:4 en 10:5 Awb) en HR21 – Adviseur IV Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie en HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Personeel & Organisatie |
|
TD 4.3 |
Uitvoering van belasting- en premieheffingsvoorschriften m.b.t. salarisadministratie van de gemeente |
Sociale zekerheidswetgeving |
HR21 – Adviseur IV Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie en HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Personeel en Organisatie |
|
TD 4.4 |
Uitvoering van regelingen t.b.v. UWV, pensioenfondsen en ziektekostenverzekeringen |
Sociale zekerheidswetgeving |
HR21 – Adviseur IV Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie en HR21 – Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Personeel en Organisatie |
|
|
|
|
||
|
SOCIAAL TEAM/ SOCIAAL DOMEIN |
|
|
|
|
|
|
||
ST 1 |
WERK EN INKOMEN |
Wettelijke basis |
Ondermandaat (verleend door teamleiders) |
|
ST 1.1 |
Alle besluiten en overige (rechts)handelingen op het gebied van sociale zekerheid, werkgelegenheid, levensonderhoud, inschakeling werkzoekenden en maatregelen en boetebesluiten |
PW, IOAW, IOAZ, Bbz2004, Tozo, Verordeningen en beleidsregels PW, IOAW, IOAZ en Bbz2004 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO en WMO/PW |
|
ST 1.2 |
Verhaal, terugvordering en invordering (incl. aanmaning, ingebrekestelling, treffen van betalingsregeling van vastgestelde vorderingen, dwanginvordering en beslaglegging) naar aanleiding van besluiten tot intrekking, herziening of beëindiging van de uitkering en naar aanleiding van maatregelen en boetebesluiten (fraude, schending informatieplicht) Tevens vertegenwoordiging in rechte bij verhaal |
PW, IOAW, IOAZ, Bbz2004, Verordeningen en beleidsregels PW, IOAW, IOAZ en Bbz2004 PW artikel 62g |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO en WMO/PW |
|
ST 1.3 |
Alle bevoegdheden op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften |
WGS, WSNP |
Directeur Kredietbank Nederland |
|
ST 1.4 |
Besluiten tot aangifte Openbaar Ministerie i.v.m. geconstateerde fraude krachtens uitkeringsregelingen |
Awb artikel 5.44 |
Geen |
|
ST 1.5 |
Verlening bijzondere bijstand tbv eigen bijdrage kinderopvang voor PW-cliënten |
PW |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO en WMO/PW |
|
ST 1.6 |
Toepassen hardheidsclausule |
Participatieverordening zorg gemeente Scherpenzeel, artikel 56 |
Geen |
|
ST 1.7 |
Bevoegdheden op grond van Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO) Het beschikbaar stellen van een tijdelijke opvangvoorziening en het uitsluiten van een ontheemde van de opvang is uitgesloten van mandaat |
RooO |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO en WMO/PW en HR 21 Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Medewerker Finance & Control/Coördinator opvang vluchtelingen Oekraïne |
|
|
|
|
||
ST 2 |
WOONRUIMTEVERDELING |
|
|
|
ST 2.1 |
Het besluiten tot het afgeven van een huisvestingsvergunning |
Huisvestingswet 2014 en Huisvestingsverordening gemeente Scherpenzeel 2024-2028 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW |
|
ST 2.2 |
Besluiten op het gebied van huisvesting en de opvang van vluchtelingen. Het aanwijzen van een locatie voor de huisvesting en opvang van vluchtelingen is uitgesloten van mandaat |
Vreemdelingenwet, Huisvestingsverordening gemeente Scherpenzeel 2024-2028, Huisvestingswet 2014 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW |
|
ST 2.3 |
Beslissingen inzake tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet |
Leegstandwet |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW |
|
ST 2.4 |
Het besluiten tot het verlenen van een splitsingsvergunning |
Huisvestingswet en Huisvestingsverordening gemeente Scherpenzeel 2024-2028 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW |
|
ST 2.5 |
Beslissingen inzake startersleningen |
Verordening Starterslening 2019 Beleidsregels Starterslening |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW |
|
ST 2.6 |
Toepassen hardheidsclausule |
Huisvestingsverordening 2024-2028, artikel 35 |
Geen |
|
|
|
|
||
ST 3 |
WMO |
|
|
|
ST 3.1 |
Alle besluiten op grond van de wet (Wmo), verordening en besluit Wet maatschappelijke ondersteuning t.a.v. het verstrekken van individuele voorzieningen, alsmede het sluiten van de hierop betrekking hebbende bruikleenovereenkomsten Hieronder vallen ook besluiten betreffende verhaal, terugvordering en invordering (incl. aanmaning, ingebrekestelling, treffen van betalingsregeling van vastgestelde vorderingen, dwanginvordering en beslaglegging) naar aanleiding van besluiten tot intrekking, herziening of beëindiging van de uitkering en naar aanleiding van maatregelen en boetebesluiten (fraude, schending informatieplicht) |
Wmo 2015, Wmo-verordening, Wmo-besluit Nadere regeling PGB 2016 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW |
|
ST 3.2 |
Het nemen van overige beslissingen in het kader van de Wmo en de Verordening maatschappelijke ondersteuning |
Wmo 2015, Wmo-verordening, Wmo-besluit |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW |
|
ST 3.3 |
Het vragen om medisch advies op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oude en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), Wet bijzondere bijstand, Wet inburgering en Participatiewet (PW), Jeugdwet |
Wmo 2015, WI, PW, Verordeningen en beleidsregels PW en Wmo en Jeugdhulp IOAW, IOAZ, Bijzondere Bijstand, Langdurigheidtoeslag, Jeugdwet |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW |
|
ST 3.4 |
Beschermd Wonen |
Wmo 2015 |
Mandaatbesluit beschermd wonen d.d. 9 februari 2016 aan de gemeente Ede En HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW |
|
ST 3.5 |
Toepassen hardheidsclausule |
Verordening maatschappelijke ondersteuning Scherpenzeel 2021, art. 27 |
Geen |
|
|
|
|
||
ST 4 |
JEUGD |
|
|
|
ST 4.1 |
Besluiten en beschikkingen inzake de toekenning, weigering of terugvordering van voorzieningen krachtens Wet en Verordening Jeugdhulp c.a. en de op deze regelingen van toepassing zijnde beleidsregels en verordeningen Hieronder vallen ook besluiten betreffende terugvordering en invordering (incl. aanmaning, ingebrekestelling, treffen van betalingsregeling van vastgestelde vorderingen, dwanginvordering en beslaglegging). |
Jeugdwet, Verordening Jeugdhulp |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Jeugd |
|
ST 4.2 |
Opstellen van een verzoek tot onderzoek (VTO) bij de Raad voor de Kinderbescherming |
Jeugdwet, artikel 2.4 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Jeugd |
|
ST 4.3 |
Administratief indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming via de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV) |
Jeugdwet, artikel 2.4 |
Directie Jeugdbescherming Gelderland of diens plaatsvervanger en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Jeugd |
|
ST 4.4 |
Ontvangen en afhandelen van de door de politie bij Veilig Thuis ingediende zorgmeldingen over jeugdigen via de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV) |
Jeugdwet, artikel 7.1.4.4. |
Machtiging CORV aan gemeente Ede d.d. 30 oktober 2018 |
|
ST 4.5 |
Uitvoering art 7 en 8 Verordening Jeugdhulp 2021 (gesprek en verslag) |
Verordening Jeugdhulp 2021 artikelen 7, 8 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Jeugd |
|
ST 4.6 |
Toepassen hardheidsclausule |
Verordening Jeugdhulp artikel 21 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Jeugd i.c.m. teamleider Sociaal team en teamleider Sociaal domein |
|
|
|
|
||
ST 5 |
ONDERWIJS |
|
|
|
ST 5.1 |
Uitvoering leerplichtwet e.e.a. voor zover dit niet de bevoegdheid van de bij wet aangewezen ambtenaar aangaat |
Leerplichtwet 1969, Awb artikelen 10:4, 10:5 |
Leerplichtambtenaar |
|
ST 5.2 |
Het beslissen op aanvragen voor leerlingenvervoer |
Verordening Leerlingenvervoer |
HR 21: Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO |
|
ST 5.3 |
Alle besluiten ten aanzien van huisvestingsvoorzieningen onderwijs |
Vho |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Onderwijs en Kinderopvang HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker Sociaal Domein |
|
ST 5.4 |
Uitvoeren financiële verhouding gemeente- schoolbesturen. Uitbetalingen in verband met de huisvestingsvoorzieningen, mits de gemeenteraad het bedrag bij begroting heeft vastgesteld en door het schoolbestuur ingediende rekening(en) binnen de door burgemeester en wethouders goedgekeurde kostenraming blijven |
WPO |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Onderwijs en Kinderopvang HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker Sociaal Domein |
|
ST 5.5 |
Alle besluiten ten aanzien van de (huisvesting van) kinderopvang op grond van de Wet Kinderopvang |
Wet Kinderopvang |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Jeugd |
|
ST 5.6 |
Beslissen op aanvragen vervangende leerplicht volgens artikel 3a, 3b en 15 |
Leerplichtwet 1969 |
Leerplichtambtenaar |
|
ST 5.7 |
Afhandeling beroep op vrijstellingen volgens artikel 5 onder a, b, c en 5a |
Leerplichtwet 1969 |
Leerplichtambtenaar |
|
ST 5.8 |
Controle op absoluut schoolverzuim volgens artikel 19 |
Leerplichtwet 1969 |
Leerplichtambtenaar |
|
ST 5.9 |
Het beslissen over de inkoop van educatieve trajecten (inclusief correspondentie) |
Wet educatie en beroepsonderwijs (Web) |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Onderwijs en Kinderopvang HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker Sociaal Domein |
|
ST 5.10 |
Besluiten tot inschrijving van een kindcentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang in het register kinderopvang |
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen artikel 1.45 en 1.46 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Jeugd |
|
ST 5.11 |
Besluiten tot het geven van een schriftelijke aanwijzing in geval van het niet of onvoldoende mate naleven van gegeven voorschriften aan een kindcentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang |
Wet kinderopvang |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Consulent Jeugd |
|
ST 5.12 |
Vervallen |
- |
- |
|
ST 5.13 |
Toepassen hardheidsclausule |
Verordening |
Geen |
|
|
|
|
||
ST 6 |
WvGGZ |
|
|
|
ST 6.1 |
Meldpunt Wvggz en uitvoeren verkennend onderzoek |
WvGGZ, artikel 5:1 |
Directeur Publieke Gezondheid VGGM o.g.v. het Mandaatbesluit d.d. 17 december 2019 |
|
ST 6.2 |
Horen van betrokkene ten behoeve van het nemen van een crisismaatregel Wvggz |
WvGGZ, artikel 7:1 derde lid, onderdeel b |
Directeur Publieke Gezondheid VGGM o.g.v. het Mandaatbesluit d.d. 17 december 2019 |
|
|
|
|
||
ST 7 |
APV aangelegenheden |
|
|
|
ST 7.1 |
APV aangelegenheden |
Zie voor APV ook onder kopje Openbare Ruimte bij team Leefomgeving |
|
|
ST 7.2 |
Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van een ontheffing van het verbod geluidhinder te veroorzaken |
APV artikel 4:5 b en e, artikel 4:6 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Vergunningverlener/ medewerker OOV |
|
ST 7.3 |
Het beslissen op aanvragen om (omgevings-) vergunning tot het hebben/aanbrengen van ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclames e.d. |
APV artikel 4:15 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Vergunningverlener/ medewerker OOV |
|
ST 7.4 |
Het besluiten op aanvragen evenementenvergunning |
APV, artikel 2:25 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Vergunningverlener/ medewerker OOV |
|
|
|
|
||
ST 8 |
APV en Drank- en Horecawet |
|
|
|
ST 8.1 |
Beslissen op aanvragen tot het verlenen van een vergunning tot het houden van inzameling van geld of goederen |
APV artikel 5:13 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Vergunningverlener/ medewerker OOV HR 21- Adviseur V Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV |
|
ST 8.2 |
Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van een vergunning voor het houden van een snuffelmarkt |
APV artikel 5:23 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Vergunningverlener/ medewerker OOV HR 21- Adviseur V Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV |
|
ST 8.3 |
Het beslissen op aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning tot het exploiteren van een horecabedrijf |
APV artikel 2:28 |
Geen |
|
ST 8.4 |
Het beslissen op aanvragen om vergunning voor het ter beschikking stellen/aanwezig houden van vuurwerk |
APV artikel 2:72 |
Geen |
|
ST 8.5 |
Het beslissen op aanvragen om vergunning voor het exploiteren van een café, restaurant, slijterij of horecawerkzaamheid |
Alcoholwet artikel 3 |
Geen |
|
ST 8.6 |
Het beslissen op aanvragen om ontheffing (verstrekken zwak alcoholische drank bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard |
Alcoholwet artikel 35 |
Geen |
|
ST 8.7 |
Het vragen van inlichtingen uit registers o.g.v. de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Geen |
|
ST 8.8 |
Het beslissen op aanvragen voor het geven van gelegenheid om mee te dingen naar prijzen of premies (o.a. loterijen) |
Wet op de Kansspelen art. 3, lid 1 juncto artikel 1 onder a |
Geen |
|
ST 8.9 |
Het beslissen op aanvragen voor het aanwezig hebben van speelautomaten |
Wet op de Kansspelen artikel 30b, 30c |
Geen |
|
|
|
|
||
ST 8.10 |
Het besluiten op aanvragen om ontheffing bij openbare vermakelijkheden; het stellen van voorschriften aan optochten en samenkomsten o.g.v. de Zondagswet |
Zondagswet |
Geen |
|
ST 8.11 |
Het vaststellen van regels voor betogingen op grond van de Wet openbare manifestaties |
WOM |
Geen |
|
|
|
|
||
ST 9 |
Markten |
|
|
|
ST 9.1 |
Het beslissen op aanvragen om een standplaatsvergunning |
APV artikel 5:18 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV HR 21- Adviseur V Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV |
|
ST 9.2 |
Het beslissen op aanvragen om vergunning tot het innemen van een vaste standplaats |
Marktverordening Scherpenzeel 2015 artikel 5 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV HR 21- Adviseur V Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV |
|
ST 9.3 |
Het intrekken van vergunning voor een vaste standplaats |
Marktverordening Scherpenzeel 2015, artikel 8 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV HR 21- Adviseur V Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV |
|
|
|
|
||
|
TEAM LEEFOMGEVING |
Wettelijke basis |
Ondermandaat (verleend door teamleiders) |
|
TL 1 |
OPENBARE RUIMTE |
|
|
|
TL 1.1 |
Vergunning (huis) rioolaansluitingen |
Omgevingswet |
HR 21- Medewerker toezicht IV Specifiek: Toezichthouder onderhoud en infrastructuur en toezichthouder riolering en water |
|
TL 1.2 |
Het beslissen op aanvragen tot het treffen van maatregelen m.b.t. gemeentelijke zorgplichten voor de inzameling, berging en transport van stedelijk (afval)water |
Omgevingswet, Omgevingsbesluit |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Regisseur water en riolering |
|
TL 1.3 |
Het voorbereiden, uitvoeren van besluiten, projecten en maatregelen in het kader van gemeentelijk rioleringsplan |
Rioleringsplan |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Regisseur water en riolering |
|
TL 1.4 |
Kappen bomen bij direct gevaar |
Bomenverordening 2022 |
HR 21: Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Groen |
|
TL 1.5 |
Het beslissen op aanvragen om een vergunning van (nuts)bedrijven om kabels en leidingen te kunnen leggen |
AVOI handboek kabels en leidingen |
HR 21- Medewerker Toezicht IV Specifiek: Toezichthouder onderhoud en infrastructuur en toezichthouder riolering en water en HR 21- Medewerker Toezicht III. Specifiek: Integraal beheerder Leefomgeving. |
|
TL 1.6 |
Handhaven conform het handboek kabels en leidingen en de AVOI (o.a. de werkwijze van de aannemer te laten aanpassen of het werk stil leggen) |
AVOI handboek kabels en leidingen |
HR 21- Medewerker Toezicht IV Specifiek: Toezichthouder onderhoud en infrastructuur en toezichthouder riolering en water en HR 21- Medewerker Toezicht III. Specifiek: Integraal beheerder Leefomgeving |
|
|
|
|
||
TL 2 |
MARKTEN |
|
|
|
TL 2.1 |
Instellen, afschaffen, wijzigen van jaarmarkten, marktdagen |
Gemeentewet artikel 160 lid 1 onder h |
Geen |
|
|
|
|
||
TL 3 |
MILIEU |
|
|
|
TL 3.1 |
Het beslissen op aanvragen voor de inzameling van afvalstoffen |
Afvalstoffenverordening artikel 3 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: senior beleidsmedewerker afval, milieu en duurzaamheid |
|
TL 3.2 |
Uitvoering van procedurele aspecten in het kader van de (aanmelding van) bodemsanering (en de daartoe te houden onderzoeken) |
Omgevingswet, Omgevingsbesluit |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: senior beleidsmedewerker afval, milieu en duurzaamheid |
|
|
|
|
||
TL 4 |
OMGEVINGSVERGUNNING |
|
|
|
TL 4.1 |
Het beslissen op het al dan niet ontvankelijk zijn van een aanvraag omgevingsvergunning |
Awb artikel 4:5 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO |
|
TL 4.2 |
Het beslissen op een aanvraag tot het verlenen (met oplegging van voorschriften) van een omgevingsvergunning |
Omgevingswet, artikel 5.8, 5.12, 16.62 e.v., Omgevingsbesluit |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO |
|
TL 4.3 |
Het beslissen om een omgevingsvergunning te wijzigen |
Omgevingswet, artikel 5.40 en 16.62 e.v., Omgevingsbesluit |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO |
|
TL 4.4 |
Het intrekken van een omgevingsvergunning |
Omgevingswet, artikel 5.40 en 16.62 e.v., Omgevingsbesluit |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker RO |
|
TL 4.5 |
Het beslissen op principeaanvragen en toepassing voorschriften met betrekking tot bouwaangelegenheden |
WW, Omgevingswet, Omgevingsbesluit |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: Administratief-juridisch medewerker RO |
|
TL 4.6 |
Het adviseren van andere bevoegde bestuursorganen m.b.t. het tot stand komen van beschikkingen op aanvragen omgevingsvergunning |
Omgevingswet, artikel 16.11 juncto 16.15 en 16.19, Omgevingsbesluit |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO |
|
TL 4.7 |
Het verdagen van de beslissing omtrent een aanvraag om een reguliere en uitgebreide omgevingsvergunning |
Omgevingswet, artikel 16.61, 16.65 en Awb, artikel 4:14 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO |
|
|
|
|
||
TL 5 |
RUIMTELIJKE ORDENING |
|
|
|
TL 5.1 |
Het waarmerken en beschikbaar stellen van ruimtelijke plannen/omgevingsplannen |
Omgevingswet, artikel 16.3, Omgevingsbesluit |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO |
|
|
|
|
||
TL 6 |
GRONDZAKEN |
|
|
|
TL 6.1 |
Het toekennen van optie tot koop van grond mits passend binnen het door het college vastgestelde beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.2 |
Het toestaan van vervroegde ingebruikname van bouwgrond met bevestiging datum ingebruikname en verschuldigde rente |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.3 |
Het nemen van een verkoopbesluit voor verkoop van grond conform het vastgestelde beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.4 |
Het vestigen van zakelijke rechten op percelen grond |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.5 |
Het verhuren van grond conform vastgesteld beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.6 |
Het weigeren van verhuur en pacht van grond conform vastgesteld beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.7 |
Het op verzoek van huurder/gebruiker beëindigen van verhuur/gebruik gronden |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.8 |
Het verlenen van opdracht aan derden voor het opmaken van een taxatierapport t.b.v. aan- of verkoop van grond en/of gebouwen |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.9 |
Het besluit van het opstellen van een akte van verjaring |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.10 |
Het afsluiten van pachtovereenkomsten conform vastgesteld beleid |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
TL 6.11 |
Het aanwijzen namens de gemeente van perceelgrenzen (richting Rijkskadaster) |
Kadasterwet artikel 57 |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: administratief medewerker juridische zaken |
|
|
|
|
||
TL 7 |
MONUMENTEN |
|
|
|
TL 7.1 |
Het beslissen op aanvragen voor een Rijksmonumentenvergunning |
Erfgoedwet, Erfgoedverordening, Omgevingswet |
Geen |
|
TL 7.2 |
Het beslissen op aanvragen voor een monumentenvergunning |
Erfgoedwet, Erfgoedverordening, Omgevingswet |
Geen |
|
TL 7.3 |
Verplaatst naar A44 |
|
|
|
|
|
|
||
TL 8 |
GEBOUWENBEHEER |
|
|
|
TL 8.1 |
Vervallen |
|
|
|
TL 8.2 |
Het besluiten tot het aangaan van onderhoud van installaties en gebouwen |
Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II Specifiek: Medewerker gebouwenbeheer |
|
TL 8.3 |
Besluiten in het kader van de Afvalinzameling |
Afvalstoffenverordening |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: senior beleidsmedewerker afval, milieu en duurzaamheid HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Medewerker Grondstoffen |
|
|
|
|
||
TL 9 |
VERKEER |
|
|
|
TL 9.1 |
Het nemen van besluiten als bedoeld in art. 18 Wegenverkeerswet 1994 |
Wegenverkeerswet 1994 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit |
|
TL 9.2 |
Het beslissen op aanvragen tot het plaatsen en verwijderen van bord E6 bijlage I Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990 (gereserveerde invalidenparkeerplaats) |
RVV 1990 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit |
|
TL 9.3 |
Het beslissen op aanvragen tot tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen |
Wegenverkeerswet 1994 artikel 17 juncto artikel 34 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit |
|
TL 9.4 |
Het beslissen op aanvragen om ontheffing |
RVV 1990 artikel 87 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit |
|
TL 9.5 |
Verlenen vergunning voor het leggen van kabels en leidingen (instemmingsbesluit) |
Algemene verordening ondergrondse infrastructuren |
HR 21- Medewerker Toezicht III Specifiek: Integraal beheerder Leefomgeving en HR 21- Medewerker Toezicht IV. Specifiek: toezichthouder onderhoud en infrastructuur |
|
TL 9.6 |
Opdracht te geven voor het wegslepen van voertuigen |
Wegsleepverordening 2021 |
HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek: BOA HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer (na overleg met BOA of politie). HR 21- Medewerker Ontwikkeling II. Specifiek: Adviseur Openbare Orde en Veiligheid |
|
TL 9.7 |
Besluiten over te gaan tot het laten wegslepen van het voertuig, de wegsleepverordening uit te voeren, het toezicht uit te oefenen op het wegslepen van voertuigen en een proces-verbaal op te maken |
Wegsleepverordening 2021 |
HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II) |
|
TL 9.8 |
Het uitoefenen van bestuursdwang met betrekking tot het doen overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg staand voertuig in gevallen genoemd in artikel 170 WvW 1994 |
Wegenverkeerswet 1994 artikel 170 Wegsleepverordening 2021 |
HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II) |
|
TL 9.9 |
Een proces verbaal op te maken inzake het doen meevoeren en opslaan van het voertuig als mede van de aangetroffen toestand van het weg te slepen voertuig |
Awb artikel 5:29 Besluit wegslepen van voertuigen artikel 5 Wegsleepverordening |
HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II) |
|
TL 9.10 |
In bepaalde gevallen van noodzaak een tijdelijke bewaarplaats aan te wijzen |
Wegsleepverordening 2021 |
HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II) |
|
TL 9.11 |
In de hierna te noemen bijzondere omstandigheden weggesleepte voertuigen aan betrokkenen terug te geven, zonder kosten voor wegslepen en/of bewaring in rekening te brengen indien:
|
RVV 1990 artikel 82, Wegsleepverordening 2021 |
HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II) |
|
TL 9.12 |
Het verlenen van ontheffing in de zin van artikel 2:10 APV |
APV, artikel 2:10 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit |
|
TL 9.13 |
Het besluiten op een melding in de zin van artikel 2:12 APV |
APV, artikel 2:12 |
HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit |
|
|
|
|
||
TL 10 |
LIJKBEZORGING |
|
|
|
TL 10.1 |
Besluiten ten aanzien van de uitgifte en verlenging van graven en het vestigen van grafrechten |
Wet op de lijkbezorging |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Algemeen medewerker Openbare Ruimte |
|
TL 10.2 |
Besluiten ten aanzien van de dagelijkse leiding en het beheer op de begraafplaatsen |
Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Scherpenzeel 2020 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Algemeen medewerker Openbare Ruimte |
|
TL 10.3 |
Besluiten ten aanzien van het beheer begraafplaatsen en o.g.v. de Wet op de lijkbezorging |
Wet op de lijkbezorging, Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Scherpenzeel 2020 |
HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Algemeen medewerker Openbare Ruimte |
|
TL 10.4 |
Het uitvoering geven aan de overheidszorg als niemand maatregelen neemt tot lijkschouwing en lijkbezorging inclusief het verhaal van kosten. Het geven van verlof tot opgraving en herbegraving |
Wet op de lijkbezorging, Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Scherpenzeel 2020 |
Geen |
|
|
|
|
||
|
|
|
||
TL 11 |
BASISREGISTRATIE GROOTSCHALIGE TOPOGRAFIE (BGT) |
|
|
|
TL 11.1 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden voortvloeiend uit de BGT tot een bedrag van € 50.000 per transactie, binnen de vastgestelde regionale BGT-begroting |
BGT, collegebesluit |
Procesverantwoordelijken |
|
TL 11.2 |
Aanwijzing personen belast met het verzamelen en geometrisch vastleggen van geografische gegevens ten behoeve van de Wet BGT |
Wet BGT, artikel 6 |
Procesverantwoordelijken |
|
TL 11.3 |
Zorgdragen voor het bijhouden van geografische gegevens in de BGT en levering aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, als bedoeld in artikel 2 van de Organisatiewet Kadaster |
Wet BGT, artikel 11 |
Procesverantwoordelijken |
|
TL 11.4 |
Zorgdragen voor afstemming met andere bronhouders over begrenzing en onderlinge aansluiting |
Wet BGT, artikel 12 |
Procesverantwoordelijken |
|
TL 11.5 |
Melding doen aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, als bedoeld in artikel 2 van de Organisatiewet Kadaster |
Wet BGT, artikel 25 lid 1 |
Procesverantwoordelijken |
|
TL 11.6 |
Beslissen, na ontvangst van een melding, over wijziging dan wel opneming van het betreffende authentieke gegeven. Berichten dat gegeven in onderzoek is. |
Wet BGT, artikel 27 |
Procesverantwoordelijken |
|
|
|
|
||
TDC |
TEAM DATA & CONTROL |
|
|
|
|
|
|
||
TDC 1 |
JURIDISCH |
|
|
|
TDC 1.1 |
Alle besluiten op grond van de Wet Open Overheid |
WOO |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur (WOO) |
|
TDC 1.2 |
Het beoordelen van en het afhandelen, inclusief besluitvorming, van een ingediend verzoek rechten van betrokkenen, betreffende het verwerken van persoonsgegevens op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
AVG artikelen 15 t/m 22 |
HR 21- Adviseur IV Specifiek Juridisch Adviseur (WOO), Functionaris gegevensbescherming (FG) Privacy Officer (PO) |
|
TDC 1.3 |
Het doen van een melding op grond van de Algemene verordening Gegevensbescherming Verzoek doen om voorafgaande raadpleging bij Autoriteit Persoonsgegevens |
AVG artikelen 33, 34 en 36 |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur (WOO), Functionaris gegevensbescherming (FG) Privacy Officer (PO) |
|
TDC 1.4 |
Het doen van een melding naar aanleiding van een geconstateerd beveiligingsincident (datalek) bij de Autoriteit Persoonsgegevens op grond van de Algemene verordening Gegevensbescherming Inclusief verdere afhandeling aan betrokkene(n) |
AVG artikelen 33 en 34 |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Functionaris gegevensbescherming (FG) Privacy Officer (PO) CISO |
|
TDC 1.5 |
De bevoegdheid tot het behandelen en afhandelen van klachten |
Awb hoofdstuk 9, Verordening Klachtenafhandeling |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur |
|
TDC 1.6 |
Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4. Awb inzake bestuurlijke geldschulden |
Awb artikel 4:85 e.v. |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur |
|
TDC 1.7 |
Het vorderen van nakoming van overeenkomsten waartoe in mandaat is besloten |
Gemeentewet, BW |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur |
|
TDC 1.8 |
Het vestigen, beëindigen of wijzigen van beperkte zakelijke rechten, kwalitatieve verplichtingen, zowel ten behoeve van als ten laste van gemeentelijke eigendommen |
BW, Gemeentewet artikel 160 lid 1 onder d |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur |
|
TDC 1.9 |
Be- en afhandelen bezwaar, beroep en hoger beroep |
Awb |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur |
|
|
|
|
||
TDC 2 |
VERZEKERINGEN |
|
|
|
TDC 2.1 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente inzake het afsluiten, wijzigen, beëindigen van verzekeringen; het afwikkelen van schadegevallen en claims overeenkomstig de polisvoorwaarden; idem voor de gemeentelijke objecten, inclusief het voeren van correspondentie. |
|
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen |
|
|
|
|
||
TDC 3 |
AANSPRAKELIJKSTELLINGEN |
|
|
|
TDC 3.1 |
Het aansprakelijk stellen van (rechts)personen die gemeentelijke eigendommen beschadigd c.q. vernield hebben |
BW Boek 6 |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen |
|
TDC 3.2 |
Het afhandelen van schadeclaims tot en met het bedrag van de WA-polis |
|
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen |
|
TDC 3.3 |
Het nemen van zelfstandige schadebesluiten tot en met het bedrag van de eigen risico van de WA-polis |
|
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch Adviseur HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen |
|
TDC 3.4 |
Het doen van aangifte van vernieling/schade in de openbare ruimte en/of aan gemeentelijke eigendommen |
|
Alle medewerkers |
|
TDC 3.5 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden in het kader van afhandeling van aansprakelijkstellingen |
BW Boek 6 |
HR 21- Adviseur IV Specifiek: Juridisch adviseur en HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen |
|
TDC 4 |
TREASURY |
|
|
|
TDC 4.1 |
Aantrekken van geldleningen met een looptijd van minimaal 1 jaar |
Wet financiering decentrale overheden (Fido) en Treasurystatuut 2023 gemeente Scherpenzeel |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider HR 21- Adviseur II Specifiek: Senior Adviseur Financien i.c.m. teamleider |
|
TDC 4.2 |
Uitzetten van gelden met een looptijd van minimaal 1 jaar bij financiële instellingen |
Wet Fido en Treasurystatuut |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider HR 21- Adviseur II Specifiek: Senior Adviseur Financien i.c.m. teamleider |
|
TDC 4.3 |
Het aantrekken en uitzetten van middelen met een looptijd < 1 jaar |
Treasurystatuut |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider HR 21- Adviseur II Specifiek: Senior Adviseur Financien i.c.m. teamleider |
|
TDC 4.4 |
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Treasurystatuut |
Combinatie van 2 van de volgende functionarissen: HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III (specifiek: Medewerker Financiële administratie en verzekeringen) HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I (specifiek: Financieel medewerker HR 21- Adviseur II (specifiek: Senior adviseur Financien) HR 21- Manager I (specifiek: teamleider) |
|
TDC 4.5 |
Bankrekeningen openen en condities afspreken |
|
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider en HR 21- Adviseur II Specifiek: Senior Adviseur Financien i.c.m. teamleider |
|
TDC 4.6 |
Het verstrekken van gegevens aan de belastingdienst en het uitvoeren van sociale verzekeringswetten inzake uitbetaalde vergoedingen aan niet in de salarisadministratie opgenomen personen |
|
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële administratie en verzekeringen HR 21- Adviseur IV Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Personeel en Organisatie |
|
TDC 4.7 |
Het doen van Btw-aangiften en het uitvoeren van de Btw- compensatieregeling |
|
HR 21- Adviseur II Specifiek: Senior Adviseur Financien HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker |
|
TDC 4.8 |
Het in rekening brengen van grondverkopen pachten, huren, opties en doorberekeningen betreffende grondexploitatie. |
Gemeentewet artikel 160 lid 1 onder d |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële administratie en verzekeringen |
|
|
|
|
||
TDC 5 |
VORDERINGEN EN GELDSCHULDEN |
|
|
|
TDC 5.1 |
Het invorderen van schulden van de gemeente, het treffen van betalingsregelingen en het incasseren van onbetaald gebleven vorderingen |
BW, Awb |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen |
|
TDC 5.2 |
Het in handen stellen van vorderingen aan de deurwaarder en incassobureau en de administratieve verwerking daarvan |
BW, Awb |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen |
|
TDC 5.3 |
Ingebrekestellingen en/of betalingsherzieningen en aanmaningen |
BW, Awb |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen |
|
TDC 5.4 |
Het oninvorderbaar verklaren |
BW, Awb |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider |
|
TDC 5.5 |
Het verlenen van een voorschot |
Awb artikel 4:95 |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I Specifiek:: Financieel medewerker |
|
|
|
|
||
TDC 6 |
ARCHIEF/DIV |
|
|
|
TDC 6.1 |
Het uitvoeren van de Archiefwet t.a.v. het beheer voor alle archiefbescheiden |
Archiefwet |
HR 21- Medewerker Gegevens IV Specifiek: Medewerker DIV en Gemeentearchivaris Ede |
|
TDC 6.2 |
De zorg van alle informatie ligt bij het college. Betreffende ambtenaren hebben een meldingsplicht naar het college als de zorg niet aan de (wettelijke) eisen voldoet |
Archiefwet |
HR 21- Medewerker Gegevens IV Specifiek: Medewerker DIV en Gemeentearchivaris Ede |
|
|
|
|
||
TDC 7 |
BAG |
|
|
|
TDC 7.1 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden voortvloeiend uit de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de bevoegdheden die voortvloeien uit de aanwijzingen o.g.v. de artikelen 6a, 7 en 8 van de Wet BAG en met uitzondering van de bevoegdheden o.g.v. art. 6 en 39, lid 1 van de Wet BAG |
Wet BAG en Awb artikel 10:4 |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering II Specifiek: Gegevensbeheerder BAG/WKPB en Beleidsmedewerker Geo- vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg |
|
TDC 7.2 |
Toekennen van huisnummers |
Verordening straatnaamgeving en huisnummering en Awb artikel 10:4 |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering II Specifiek: Gegevensbeheerder BAG/WKPB en Beleidsmedewerker Geo- vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg |
|
TDC 7.3 |
Beheer, uitvoering en verwerking gegevens ingevolge de Wkpb (Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen) |
Wkpb en Awb artikel 10:4 |
HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering II Specifiek: Gegevensbeheerder BAG/WKPB en Beleidsmedewerker Geo- vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg |
|
|
|
|
||
TDC 8 |
DIVERSEN |
|
|
|
TDC 8.1 |
Beeld van de uitvoering |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004, IOAW, IOAZ, PW (incl. LKS) |
HR 21- Medewerker Systemen II Specfiek: Coördinator ICT |
|
|
|
|
||
TDC 9 |
CAMERATOEZICHT |
|
|
|
TDC 9.1 |
In geval van incidenten verstrekken van camerabeelden aan politie, OM, derden |
Collegebesluit d.d. 10 november 2020 m.b.t. tijdelijk cameratoezicht; Cameratoezicht Gemeentehuis Scherpenzeel 2021, Wpg, AVG, APV artikel 2:77, Gemeentewet artikel 151c |
HR 21: Medewerker Ontwikkeling II. Specifiek Adviseur Openbare en Veiligheid |
|
|
|
|
||
TDC 10 |
BELASTINGEN |
|
|
|
TDC 10.1 |
Opleggen aanslagen |
Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025 |
Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen. Mandaatbesluit Heffingsambtenaar. O.a. besluit 25-09-2023 |
|
TDC 10.2 |
Beslissen op bezwaarzaken |
Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025 |
Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen. Mandaatbesluit Heffingsambtenaar. O.a. besluit 25-09-2023 |
|
TDC 10.3 |
Vertegenwoordiging in rechte in (hoger) beroepszaken |
Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025 |
Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen. Mandaatbesluit Heffingsambtenaar. O.a. besluit 25-09-2023 |
|
TDC 10.4 |
Incasseren opgelegde aanslagen |
Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025 |
Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen. Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021 |
|
TDC 10.5 |
Opleggen aanmaningen |
Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025 |
Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen. Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021 |
|
TDC 10.6 |
Opleggen en innen dwangbevelen |
Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025 |
Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen. Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021 |
|
TDC 10.7 |
Besluiten tot verlenen van uitstel van betaling |
Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025 |
Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen. Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021 |
|
TDC 10.8 |
Besluiten tot verlenen van kwijtscheldingen |
Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025 |
Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen. Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021 |
|
|
|
|
||
BW |
BRANDWEER GELDERLAND MIDDEN |
|
|
|
BW 1.1 |
Aanwijzen van Toezichthouders belast met het toezicht op de brandveiligheid in de gemeente Scherpenzeel welke in dienst zijn bij de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden |
Wet Veiligheidsregio's artikel 61, Omgevingswet artikel 18.6, Woningwet artikel 92, APV artikel 5.34, Wet BAG |
Directeur Brandweer Veiligheids - en Gezondheidsregio Gelderland-Midden |
|
|
|
|
||
OD |
OMGEVINGSDIENST DE VALLEI |
|
|
|
OD 1.1 |
Uitoefenen van de bevoegdheden vermeld in de lijst van bevoegdheden (mandaatregister) |
Mandaatbesluit omgevingsdienst De Vallei-gemeente Scherpenzeel 2024, artikel 3.1 |
Directeur van de omgevingsdienst, bedoeld in artikel 27 van de Gemeenschappelijke regeling De Vallei |
|
OD 1.2 |
Bevoegdheid tot het verrichten van feitelijke handelingen |
Mandaatbesluit omgevingsdienst De Vallei-gemeente Scherpenzeel 2024, artikel 3.2 |
Directeur van de omgevingsdienst, bedoeld in artikel 27 van de Gemeenschappelijke regeling De Vallei |
TOELICHTING MANDAATBESLUIT 2025
ALGEMENE TOELICHTING
De aanleiding voor de wijziging van het op 13 december 2022 vastgestelde “Mandaatbesluit 2023” is de periodieke actualisatie, gewijzigde wet- en regelgeving en de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
HOOFDSTUK 1ALGEMENE BEPALINGEN
Dit hoofdstuk bevat definitiebepalingen en de omvang van het mandaat.
Artikel 1 Begripsbepalingen
De definitie van mandaat is ontleend aan artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Het systeem van mandatering is in de artikelen 2 tot en met 4 nader omschreven.
Het college en de burgemeester hebben als bestuursorganen bepaalde bevoegdheden vanuit de wet toegekend gekregen. Het bestuursorgaan is bevoegd om bevoegdheden door te mandateren aan andere functionarissen binnen de gemeentelijke organisatie.
Artikel 2 Mandaatverlening aan de secretaris
Het bestuursorgaan heeft de bevoegdheden die in het bevoegdhedenregister zijn opgenomen gemandateerd aan de secretaris. De secretaris is bevoegd zijn bevoegdheden door te mandateren aan de teamleiders
Artikel 3 Mandaatverlening aan de teamleiders
De teamleiders kunnen deze bevoegdheden weer verder door mandateren aan de functionarissen die onder de teamleider vallen. In het bevoegdhedenregister is te zien welke functionaris een gemandateerde bevoegdheid mag uitoefenen. Als er staat ‘geen’ houdt dit in dat de teamleider deze bevoegdheid heeft en deze niet verder is door gemandateerd.
Artikel 4 Omvang mandaat
In artikel 10:2 Awb is bepaald dat een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Om aan te geven binnen welke grenzen het mandaat geldt, zijn de uitzonderingen op het mandaat en de instructie hoe omgegaan moet worden met een verleend mandaat in in dit mandaatbesluit nader uitgewerkt in de artikelen 5 tot en met 7.
Het mandaat omvat niet alleen bestuursrechtelijke rechtshandelingen, maar ook privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen.
Het mandaat betreft zowel afdoenings(=beslissings)mandaat als ondertekeningsmandaat. Dit betekent dat het verleende mandaat de bevoegdheden omvat om namens het bestuursorgaan besluiten voor te bereiden, besluiten te nemen, besluiten te ondertekenen en af te doen. Artikel 3:45 Awb verplicht bij het nemen van besluiten de bezwaarclausule te vermelden. Deze clausule staat onderaan het besluit dan wel wordt als bijlage meegestuurd.
Indien er geen mandaat is verleend, of als het bestuursorgaan zelf het besluit heeft genomen, moet de uitgaande beschikking door het bestuursorgaan zelf ondertekend worden.
Een verleend ondermandaat kan te allen tijde ingetrokken worden door de mandaatgever.
Tevens is de vervangingsregeling opgenomen in dit artikel.
HOOFDSTUK 2UITZONDERINGEN
Dit mandaatbesluit is evenals de voorgaande mandaatbesluiten- en regelingen gebaseerd op vertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel.
De gemandateerde bevoegdheden zijn zo laag mogelijk in de organisatie gelegd. Het vertrouwen.
Het weloverwogen, doordacht en veilig met de gemandateerde bevoegdheden omgaan. Het verantwoordelijkheidsgevoel.
Er is sprake van een dynamische mandaatrelatie, waarbij het aankomt op goede samenwerking en communicatie tussen bestuurder (het bestuursorgaan) en de ambtenaar (de gemandateerde functionaris).
In dit hoofdstuk is bepaald in welke gevallen er geen mandaat is verleend. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen absolute (wettelijke) uitzonderingsgronden en relatieve uitzonderingsgronden.
Artikel 5 Absolute uitzonderingsgronden mandaat
Op grond van artikel 10:3 Awb zijn bepaalde gevallen van mandaat uitgesloten. Deze uitzonderingsgronden zijn opgenomen in artikel 5.
Artikel 6 Relatieve uitzonderingsgronden mandaat
Naast de absolute uitzonderingsgronden van artikel 5 gelden er ook relatieve uitzonderingsgronden. Deze zijn opgenomen in artikel 6.
De relatieve uitzonderingsgronden betreffen ijkpunten, waaraan de betreffende functionaris aandacht moet besteden bij het gebruik maken van het aan hem toegekende mandaat. Deze ijkpunten zijn neergelegd in de interne instructie, waarbij het accent ligt op inschatting, overleg en communicatie. Doet een in de instructie omschreven situatie zich voor dan wordt het nemen van een besluit aan de teamleider of aan het bestuursorgaan zelf voorgelegd. De instructie is opgenomen in artikel 7.
HOOFDSTUK 3INSTRUCTIE MANDAAT
Artikel 7 Instructie mandaat
In artikel 7 is de instructie uitgelegd. Kort gezegd komt het erop neer dat als er grote gevolgen kleven aan het te nemen besluit of de af te sluiten overeenkomst er overleg moet plaatsvinden met de teamleider en/of met de bestuurder. Denk daarbij aan grote financiële, juridische of politiek-bestuurlijke gevolgen of als sprake is van strijdigheid met vastgesteld beleid, een mogelijke vooringenomenheid of belangenverstrengeling of een persoonlijke betrokkenheid.
Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat met wettelijke basis behalve wet- en regelgeving zoals verordeningen en beleidsregels ook uitvoeringsbesluiten en aanverwante wet- en regelgeving bij de betreffende wet/verordening etc. bedoeld worden.
Artikel 8 Ondertekening beschikkingen en overeenkomsten
In artikel 8 is aangegeven hoe de ondertekening eruit komt te zien als een gemandateerde functionaris in naam van de mandaatgever een besluit of een overeenkomst ondertekent.
HOOFDSTUK 4SLOTBEPALINGEN
Artikel 9Inwerkingtreding en citeertitel
Tot slot is in artikel 9 opgenomen op welke datum dit mandaatbesluit in werking treedt. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van het nieuwe mandaatbesluit komt het oude mandaatbesluit te vervallen. Ook is in dit artikel opgenomen hoe het mandaatbesluit geciteerd moeten worden.
Toelichting bevoegdhedenregister:
Bij iedere bevoegdheid staat welke functionaris die bevoegdheid in mandaat heeft verkregen. Staat er ‘geen’ dan is de teamleider bevoegd. De bevoegdheden die niet in het bevoegdhedenregister zijn opgenomen, zijn niet door het college of de burgemeester gemandateerd. Het college of de burgemeester is dan zelf bevoegd en verantwoordelijk. De HR 21 functie en de daarbij behorende werkfunctie(s) zijn hieronder onder kopje “specifiek” weergegeven.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl