Mandaatbesluit 2025

Geldend van 11-02-2025 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit 2025

De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Scherpenzeel, elk voor zover bevoegd;

Overwegende dat het wenselijk is in verband met de periodieke actualisatie en de invoering van de Omgevingswet om een nieuw dan wel gewijzigd Mandaatbesluit vast te stellen;

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk Wetboek en de Gemeentewet;

B E S L U I T E N

vast te stellen “Mandaatbesluit 2025”.

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    secretaris: de (loco-)gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur;

  • d.

    besluit: besluit zoals bedoeld in artikel 1:3 Awb;

  • e.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Onder mandaat wordt tevens begrepen het op grond van volmacht, dan wel machtiging, verrichten van privaat- en feitelijke handelingen, alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 Awb;

  • f.

    procesverantwoordelijke(n): de medewerker(s) van het team die werkzaam is/zijn binnen het betreffende taakveld en/of de functionaris belast met de correcte kwalitatief adequate uitvoering van een proces;

  • g.

    heffingsambtenaar: degene die namens de gemeente aanslagen lokale belastingen oplegt;

  • h.

    invorderingsambtenaar: degene die namens de gemeente aanslagen lokale belastingen invordert.

  • i.

    budgethouder: de medewerker die verantwoordelijk is voor het beheren van de aan hem/haar toegekende budgetten.

  • j.

    budgetbeheerder: een door de budgethouder aangewezen medewerker die onder de verantwoordelijkheid van de budgethouder budgetbeheer is opgedragen.

  • k.

    HR21: functiewaarderingssysteem van de sector Gemeenten.

Artikel 2 Mandaatverlening aan de secretaris

  • 1. De bevoegdheden die het college en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen zoals vermeld in het bevoegdhedenregister worden gemandateerd aan de secretaris.

  • 2. De secretaris is bevoegd tot uitoefening van al de bevoegdheden als vermeld in het bevoegdhedenregister met uitzondering van de door het college rechtstreeks gemandateerde bevoegdheden aan externen. De secretaris is bevoegd de aan hem gemandateerde bevoegdheden onder te mandateren aan de teamleiders.

  • 3. Daarnaast is de secretaris bevoegd tot het be- en afhandelen van klachten conform de Verordening klachtenafhandeling 2024.

  • 4. De secretaris is tevens bevoegd tot het voor de burger ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen.

Artikel 3 Mandaatverlening aan de teamleiders

  • 1. De teamleider is ten aanzien van het bevoegdhedenregister bevoegd, tenzij anders is bepaald, tot uitoefening van de bevoegdheden als vermeld in het bevoegdhedenregister.

  • 2. De teamleider is bevoegd de aan hem gemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk onder te mandateren aan de onder hem werkzame medewerkers en externen. De door de teamleider ondergemandateerde medewerkers en externen zijn niet bevoegd tot het verlenen van ondermandaat.

Artikel 4 Omvang mandaat

  • 1. Voor besluiten houdt het mandaat in: het voorbereiden, het nemen, het intrekken, het wijzigen, het ondertekenen en afdoen ervan.

  • 2. Voor het sluiten van overeenkomsten houdt het mandaat ook in: het voorbereiden, het aanvragen van offertes, het aanbesteden, het opzeggen en de bevoegdheden genoemd in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, zoals bijvoorbeeld het geven van uitstel van betaling, kwijtschelding, verzuimstelling, het aangaan van voorwaardelijke overeenkomsten e.d.

HOOFDSTUK 2 UITZONDERINGEN

Artikel 5 Absolute uitzonderingsgronden mandaat

  • 1. Mandaat wordt op grond van het bepaalde in artikel 10:3 Awb in ieder geval niet verleend indien het betreft een bevoegdheid:

    • a.

      tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;

    • b.

      tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;

    • c.

      tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.

  • 2. Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, Awb wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.

  • 3. Indien artikel 5:53 Awb van toepassing is, wordt mandaat tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet verleend aan degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

Artikel 6 Relatieve uitzonderingsgronden mandaat

Behoudens het bepaalde in artikel 5 wordt eveneens geen mandaat verleend indien het betreft een bevoegdheid:

  • a.

    tot het beslissen op bezwaar, indien door het voorgestelde collegebesluit wordt afgeweken van het advies van de Onafhankelijke Commissie Bezwaarschriften Scherpenzeel, waarbij het bezwaar geheel of gedeeltelijk gegrond wordt verklaard;

  • b.

    tot het nemen van een besluit, indien ter voorbereiding van dit besluit een uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) is gevoerd en zienswijzen, bedenkingen of inspraakreacties zijn ingebracht;

  • c.

    tot het nemen van besluiten die samenhangen met aanbestedingen waarbij conform de wet en het geldende d.d. 28 september 2017 door de raad vastgestelde “Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Scherpenzeel” Europees moet worden aanbesteed;

  • d.

    tot het nemen van besluiten waarbij advies nodig is van andere teams en/of instellingen en het advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten dan wel niet tot dezelfde conclusie leiden;

  • e.

    tot het nemen van een besluit, indien het besluit een mogelijke afwijking zou inhouden van het bestaande beleid;

  • f.

    waarbij de aard van de besluitvormingsprocedure zich tegen de mandaatverlening verzet;

  • g.

    tot het nemen van een besluit, indien dat besluit afwijkt van een beleidsregel als bedoeld in artikel 4:84 Awb;

  • h.

    tot het nemen van een besluit, indien dat besluit afwijkt van een wettelijk verplicht advies;

  • i.

    tot het nemen van een besluit, indien dat besluit niet past binnen het daarvoor bestemde budget of investeringskrediet in de zin van de Budgetregels en de Regeling budgetbeheer;

  • j.

    waarbij bij het nemen van een besluit artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet van toepassing is;

  • k.

    aan degene die een persoonlijke betrokkenheid heeft bij het te nemen besluit;

  • l.

    waarbij het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt.

HOOFSTUK 3 INSTRUCTIE

Artikel 7 Mandaatinstructie

  • 1. Het bestuursorgaan kan een algemene instructie aan gemeenteambtenaren geven voor de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden. Voordat van de gemandateerd bevoegdheden gebruik kan worden gemaakt is de gemandateerde verplicht met het bestuursorgaan te overleggen indien:

    • a.

      de verwachting is gerechtvaardigd dat de uitoefening van de bevoegdheid grote financiële, juridische of politiek/bestuurlijke gevolgen krijgt of vermoedelijk zal krijgen;

    • b.

      niet begrote financiële of andere belangrijke gevolgen zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;

    • c.

      door het nemen van een besluit door de gemandateerde de schijn van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt;

    • d.

      er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.

  • 2. In het ondermandaatbesluit kunnen instructies worden gegeven die bij de uitoefening van de ondergemandateerd bevoegdheden in acht genomen dienen te worden.

  • 3. Het ondermandateren van bevoegdheden kan zowel mondeling als schriftelijk geschieden.

  • 4. In afwezigheid van de mandaatgever (teamleider) worden de aan hem/haar toegekende bevoegdheden uitgeoefend door een aangewezen plaatsvervanger (teamleider). Bij afwezigheid van de plaatsvervanger wordt deze vervangen door de secretaris.

  • 5. Bij afwezigheid van de secretaris wordt deze vervangen overeenkomstig het daartoe bepaalde in de Instructie gemeentesecretaris 2024.

  • 6. Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden dienen alle van toepassing zijnde wetten, algemene maatregelen van bestuur, voorschriften, verordeningen, raadsbesluiten, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen etc., in acht te worden genomen. Ten aanzien van bevoegdheden die ten laste van de gemeente financiële gevolgen hebben, geldt bovendien dat hierin in de begroting van de gemeente moet zijn voorzien.

Artikel 8 Ondertekening beschikkingen en overeenkomsten

  • 1. Ingeval van uitoefening van (onder-)mandaat worden besluiten of uitgaande stukken als volgt getekend:“

    Namens burgemeester en wethouders van Scherpenzeel ”, en/of “Namens de burgemeester van Scherpenzeel ”, gevolgd door functie-aanduiding en vermelding van de naam van het team, handtekening van de gemandateerde, en tenslotte de voorletter(-s) en achternaam van gemandateerde.

  • 2. Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, luidt de aanhef van de ondertekening:

    “De gemeente Scherpenzeel , voor deze overeenkomst op grond van artikel 171 lid 1 van de Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester, mevrouw M.C. Teunissen, met volmacht vertegenwoordigd door …..XXX….. (de naam en functie-aanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”.

HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit Mandaatbesluit treedt in werking de dag na bekendmaking, onder intrekking van het op 13 december 2022 vastgestelde Mandaatbesluit 2023.

  • 2. Dit Mandaatbesluit kan aangehaald worden als “Mandaatbesluit 2025”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 14 januari 2025.

R. ‘t Hoen

secretaris

M.C. Teunissen

burgemeester

A. Franken

heffingsambtenaar

M.C. Teunissen

burgemeester

M. Antoni

invorderingsambtenaar

Bevoegdhedenregister bij Mandaatbesluit 2024

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijke basis

Ondermandaat (verleend door teamleiders)

A

ALGEMEEN / ALLE TEAMS

 
 

A1

Het voeren van correspondentie, voor zover daar geen beleidsmatige of bestuurlijke aspecten aan zitten en daaraan geen financiële of rechtsgevolgen verbonden zijn (informatieverstrekking).

Elke wettelijke basis

Procesverantwoordelijken

A2

Het in handen stellen van een bezwaarschrift aan de Commissie bezwaarschriften in het kader van bezwaarbehandeling en ter verkrijging van advies van de Commissie bezwaarschriften.

Verordening Commissie Bezwaarschriften

HR21 - Adviseur IV

Specifiek: Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker en Juridisch Adviseur

SA3

Het in handen stellen van een verzoekschrift aan de Ombudscommissie in het kader van externe klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman.

Awb

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Bestuurlijk juridisch beleidsmedewerker en Juridisch Adviseur

A4

Alle (rechts-)handelingen in het kader van de voorbereiding van door het bestuursorgaan te nemen besluiten. Hieronder valt in ieder geval:

  • ▪︎

    Het toepassen van de gemeentelijke inspraakverordening;

  • ▪︎

    Het besluiten tot toepassing van de Openbare Uniforme Voorbereidingsprocedure (UOV, afd. 3.4 Awb);

  • ▪︎

    Het uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen;

  • ▪︎

    Handhavings- en toezichtcorrespondentie.

Elke wettelijke basis

Procesverantwoordelijken

A5

Alle (rechts-)handelingen ter uitvoering van door het bestuursorgaan genomen besluiten

Elke wettelijke basis

Procesverantwoordelijken

A6

Ten aanzien van gemandateerde besluiten:

  • ▪︎

    de voorbereiding van besluiten;

  • ▪︎

    corresponderen;

  • ▪︎

    adviezen inwinnen;

  • ▪︎

    verzenden en (algemeen) bekend maken van besluiten, en;

  • ▪︎

    alle overige (rechts)handelingen ter voorbereiding, het beslissen en het afhandelen van gemandateerde besluiten.

Mandaatbesluit 2025

Procesverantwoordelijken

A7

Aanvragen inlichtingen uit registers justitiële documentatiedienst en politieregisters.

Wet justitiële

Documentatie, Mandaatbesluit 2025

Procesverantwoordelijken

A8

Vervallen

 
 

A9

Meedelen en bekendmaken van beschikkingen, algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of besluiten van algemene strekking.

Awb, Gemeentewet

Procesverantwoordelijken

A10

Bekendmaken van beschikkingen van andere overheids(bestuurs)organen.

Awb, Gemeentewet

Procesverantwoordelijken

A11 A

A11 B

  • A:

    Op verzoek of ambtshalve informatie geven aan andere bestuursorganen of overheden.

  • B:

    Op verzoek of ambtshalve advies geven aan andere bestuursorganen of overheden.

Elke wettelijke basis

  • A:

    Procesverantwoordelijken

  • B:

    Procesverantwoordelijken i.c.m. teamleider (HR21 Manager I)

A12

Alle (rechts-)handelingen in verband met:

  • ▪︎

    het aanvragen van een vergunning of een besluit; of;

  • ▪︎

    het declareren van kosten; bij andere bestuursorganen of overheidsinstanties.

Elke wettelijke basis

Procesverantwoordelijken

A13

Het voorbereiden en aanvragen van vergunningen bij hogere overheden, zoals omgevingsvergunningen voor het aanleggen van een werk, voor milieu, het kappen van bomen, lozingsvergunningen, ontgrondingvergunningen, vergunningen waterschap, aansluitvergunningen en het indienen van meldingen.

Awb/Gemeentewet

Procesverantwoordelijken

A14

Het voldoen aan voorschriften van rijks- en provinciale bijdrage-regelingen en vergelijkbare regelingen (inzenden statistische opgaven, declaraties, eindafrekeningen, jaarverslagen, accountantsrapporten, gereedmeldingen e.d.).

Gemeentewet, artikelen 119, 120, 160 lid 1 a

Procesverantwoordelijken

A15

Het vragen om een schriftelijke machtiging van een

vertegenwoordiger.

Awb

Procesverantwoordelijken

A16

Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan (kennelijk) een ander bestuursorgaan bevoegd is.

Awb

Procesverantwoordelijken

A17

Vaststellen en wijzigen aanvraagformulier, met uitzondering van de wettelijk vastgestelde formulieren.

Awb, overige wetgeving,

verordeningen,

beleidsregels

Procesverantwoordelijken

A18

Gelegenheid bieden een onvolledige aanvraag aan te vullen.

Awb

Procesverantwoordelijken

A19

Besluit om aanvraag (niet) in behandeling te nemen.

Awb

Procesverantwoordelijken

A20

Aanvraag afwijzen bij geen nieuw gebleken feiten en omstandigheden na eerdere afwijzing.

Awb

Procesverantwoordelijken

A21

Achterwege laten hoorplicht.

Awb

Procesverantwoordelijken

A22

Kennisgeven redelijke beslistermijn.

Awb

Procesverantwoordelijken

A23

Namens het bestuursorgaan (raad, college van b&w, burgemeester) en de publiekrechtelijke rechtspersoon (gemeente Scherpenzeel):

  • ▪︎

    bezwaar maken;

  • ▪︎

    een voorlopige voorziening indienen;

  • ▪︎

    (hoger) beroep instellen;

  • ▪︎

    de bestuursrechter verzoeken een voorlopige voorziening op te heffen of te wijzigen;

  • ▪︎

    verzoeken een uitspraak te herzien;

  • ▪︎

    als derde partij deelnemen in een geding;

  • ▪︎

    het voeren van Awb verzoekschriftprocedures en andere procedures van het burgerlijk procesrecht (rechtbank/kantongerecht).

Awb

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker en Juridisch adviseur

A24

Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan of de gemeente in: bezwaar-, en (hoger) beroepsprocedures, bij verzoeken om voorlopige voorzieningen of in andere bestuursrechtelijke of civiele procedures. Hieronder valt in ieder geval:

  • -

    vertegenwoordiging bij de Commissie bezwaarschriften, de rechtbank, de CRvB, De ABRvS, het CBB;

  • -

    het opstellen van pleitnotities, het voeren van schriftelijk verweer;

  • -

    het voeren van mondeling verweer;

  • -

    en het verrichten van overige proceshandelingen, in de meest ruime zin.

Awb

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker en Juridisch Adviseur

Bij vertegenwoordiging bij de Commissie bezwaarschriften ook: HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering I

Specifiek: Kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein

En Procesverantwoordelijken

HR 21 – Adviseur IV

Specifiek: Privacy Officer (PO)

A25

Verdagen van termijn tot het geven van een beschikking. Schriftelijke mededeling aan aanvrager met vermelding van termijn waarbinnen de beschikking alsnog moet worden gegeven.

Awb, artikelen 4:14, 4:15

Procesverantwoordelijken

A26

Het beslissen op een verzoek in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter op grond van artikel 7:1a van de Awb.

Awb

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Bestuurlijk Juridisch beleidsmedewerker en Juridisch Adviseur

A27

Verdagen van de beslissing op bezwaarschrift.

Awb

Procesverantwoordelijken

 

 
 
 

OVEREENKOMSTEN

 
 

A28

Het besluiten tot aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren goederen of diensten of leveringen, voor zover passende binnen de (voor het team) vastgestelde begroting. Met inachtneming van de bepalingen in de geldende regeling Budgetbeheer (incl. Budgetregels), het geldende inkoopbeleid, dit mandaatbesluit, evenals artikel 169, lid 4 Gemeentewet.

BW, Gemeentewet artikel 160 lid 1 onder d, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023, Budgetregels,

Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2025 nummers A32 t/m A35.

Budgetbeheerder

A29

Het vertegenwoordigen van de gemeente inzake buitengerechtelijke vernietiging voor zover betrekking hebbend op het aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen of diensten.

Gemeentewet, artikel 160 lid 1 onder d, BW 3:50

Geen

A30

Reguliere opzegging overeenkomst aan het einde van de looptijd.

Gemeentewet, artikel 160 lid 1 onder d, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023.

Budgetbeheerder

A30A

Het aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten

Gemeentewet, artikel 160 lid 1 onder d. en/of overeenkomst zelf

Geen

A31

Het geven van toestemming aan externen voor het gebruik van de huisstijl.

 

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Communicatieadviseur

 

 
 
 

AANBESTEDEN/GUNNEN

 
 

A32

Vervallen

 
 

A33 A

  • A:

    Het vaststellen van de inkoopstrategie voor leveringen en diensten, wanneer die passen binnen het beleid dat in de begroting is opgenomen.

BW, Gemeentewet artikel 160, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023,

Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2025

  • A:

    Vaststellen inkoopstrategie

    < € 5.000 Geen inkoopstrategie noodzakelijk

    > € 5.000 < €15.000.

    HR 21- Manager I

    Specifiek: Teamleider

    > € 15.000 Secretaris

    Echter boven Europese drempelwaarde (€ 221.000) dient het college de inkoopstrategie vast te stellen. Zie relatie met artikel 6 onder e.

A33 B

  • B:

    Het nemen van beslissingen over het voeren van en het gunnen van inkoop- en aanbestedingstrajecten die betrekking hebben op alle aanbestedingsprocedures voor leveringen en diensten. 

    Dit voor zover de aanbestedingen passen binnen het beleid dat in de begroting is opgenomen en met inachtneming van de bepalingen in de geldende regeling Budgetbeheer en het geldende inkoopbeleid.

  • B:

    Gunning/afwikkeling brieven

    < €15.000. Budgetbeheerder

    > € 15.000. HR 21 Manager I Specifiek: Teamleider

    Echter boven Europese drempelwaarde (€ 221.000): College

A34 A

  • A:

    Het vaststellen van de inkoopstrategie voor werken wanneer die passen binnen het beleid dat in de begroting is opgenomen.

BW, Gemeentewet artikel 160, Regeling budgetbeheer,

Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2025

  • A:

    Vaststellen inkoopstrategie

    < € 5.000. Geen inkoopstrategie noodzakelijk

    > € 5.000 < € 50.000

    HR 21 Manager I

    pecifiek: Teamleider

    >€ 50.000 Secretaris

    Echter boven Europese drempelwaarde van € 5.538.000 (werken) dient het college de inkoopstrategie vast te stellen. Zie relatie met artikel 6 onder e.

A34 B

  • B:

    Het nemen van beslissingen over het voeren van en het gunnen van inkoop- en aanbestedingstrajecten die betrekking hebben op alle aanbestedingsprocedures voor werken.

    Dit voor zover de aanbestedingen passen binnen het beleid dat in de begroting is opgenomen en met inachtneming van de bepalingen in de geldende regeling Budgetbeheer en het geldende inkoopbeleid.

  • B:

    Gunning/afwikkelen brieven

    < € 50.000.

    Budgetbeheerder

    >€ 50.000

    HR 21 Manager I

    Specifiek: Teamleider

    Echter boven Europese drempelwaarde

    (€ 5.538.000): College

A35

Alle handelingen, zijnde het Programma van Eisen en de Nota’s van Inlichtingen, nadat de inkoopstrategie is vastgesteld. Dit voor zover het bestek of Programma van Eisen niet afwijkt van de bepalingen uit de inkoopstrategie. Het afsluiten van de overeenkomst – na gunning – wordt conform A28 afgehandeld.

BW, Gemeentewet artikel 160, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023,

Budgetregels, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Mandaatbesluit 2025

Procesverantwoordelijken

A36

Alle (rechts)handelingen en besluiten die samenhangen met de verschillende fases in aanbestedingen, met die restrictie dat over de inkoopstrategie, het Programma van Eisen en de gunning door de bevoegde organen moet worden besloten. Dit alles met in achtneming van het geldende inkoopbeleid.

Onder dit mandaat valt in ieder geval het publiceren van aanbestedingen, het uitbrengen van de Nota van Inlichtingen, het mede ondertekenen van processen verbaal en overige correspondentie met marktpartijen.

BW, Gemeentewet artikel 160, Budgethoudersregeling gemeente Scherpenzeel 2023,

Budgetregels, Awb artikelen 10:4, 10:9

Budgetbeheerder/

Budgethouder

 

 
 
 

BEDRIJFSHULPVERLENING

 
 

A37

Bedrijfshulpverlening

  • beslissing tot inzet BHV-ers bij calamiteit;

  • coördineren inzet BHV-ers tot aankomst hulpverlening;

  • opdracht geven tot ontruiming;

  • alle werkzaamheden betreffende scholing t.b.v. BHV, EHBO en AED

 

HR 21: Medewerker Systemen IV

Specifiek: coördinator BHV/webmaster

A37a

Agressie Response Team

beslissing tot inzet ART bij calamiteit

coördineren inzet ART-leden tot aankomst hulpverlening bij agressie

opdracht geven tot ontruiming bij agressiedreiging met bijv. wapens of andere levensbedreigende calamiteiten

alle werkzaamheden bij trainingen voor het ART

 

HR 21: Medewerker Systemen IV

Specifiek: Coördinator Arbo

ART-lid (waarbij deze achteraf verantwoording aflegt aan de secretaris)

 

 
 
 

SUBSIDIES

 
 

A38

Alle (rechts-)handelingen in verband met het aanvragen van subsidie bij andere bestuursorganen of overheidsinstanties.

Elke wettelijke basis

Procesverantwoordelijken

A39

Het voorbereiden en aanvragen van subsidies bij hogere overheden.

Awb/Gemeentewet

Procesverantwoordelijken

A40

Het voldoen aan voorschriften van rijks- en provinciale subsidieregelingen en vergelijkbare regelingen (inzenden statistische opgaven, declaraties, eindafrekeningen, jaarverslagen, accountantsrapporten, gereedmeldingen e.d.).

Gemeentewet, artikelen 119, 120, 160 lid 1 b

Procesverantwoordelijken

A41

Alle besluiten op grond van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening gemeente Scherpenzeel en de hieraan gedereguleerde regelgeving (zoals beleidsregels en nadere regels). E.e.a. binnen het door de raad vastgestelde subsidieplafond.

Awb, Subsidieregeling gemeente Scherpenzeel 2020, Subsidieregeling kindgebonden financiering peuteropvang en voorschoolse educatie 2024

Procesverantwoordelijken

A42

Het aangaan van subsidie uitvoeringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 4:36 van de Algemene wet bestuursrecht. Met inachtneming van de gemeentelijk budget- en begrotingsregels.

Awb

Procesverantwoordelijken

A43

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het aangaan van de subsidie uitvoeringsovereenkomsten. Met inachtneming van de gemeentelijk budget- en begrotingsregels.

Awb

Procesverantwoordelijken

A44

Het beslissen op verzoeken om subsidie voor gemeentelijke monumenten tot een maximum van het bedrag als opgenomen voor dit product in de begroting.

Subsidieregeling

Gemeentelijke

Monumenten

HR 21 – Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker RO

A45

Besluiten inzake subsidies voor Sport, recreatie, toerisme, zwembad en VVV mits passend binnen de bestaande begroting

Awb, Subsidieregeling gemeente Scherpenzeel, daaraan gedereguleerde regelgeving (zoals beleidsregels en nadere regels betreffende sport, recreatie, toerisme, zwembad en VVV)

HR 21: Medewerker Ontwikkeling II en III. Specifiek: Beleidsregisseur/

beleidsmedewerker/

Accountmanager Economie & Ondernemen

 

 
 
 

TEAM DIENSTVERLENING

 

Ondermandaat (verleend door teamleiders

TD 1

BURGERZAKEN

 
 

TD 1.1

Het beslissen op een aanvraag om een invalidenparkeerkaart

BABW artikel 49

HR 21 – Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.2

Het beslissen op aanvragen tot het verkrijgen van de navolgende verklaringen:

  • a.

    Attestatie de vita

  • b.

    Verklaring ter legalisatie van een handtekening en het waarmerken van bescheiden

Wet BRP

HR 21 – Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.3

De verwerking van persoonsgegevens over de bevolking in een geautomatiseerde basisadministratie van persoonsgegevens

Wet BRP

HR 21 – Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.4

Besluiten op de aan het college opgedragen taken met betrekking tot de basisadministratie persoonsgegevens

Wet BRP

HR 21 – Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.5

Alle besluiten met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet BRP)

Wet BRP

HR 21 – Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.6

Registratie van personen: de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in de Wet BRP en de hierop berustende nadere regelgeving (incl. de afgifte van uittreksels en verklaringen). De regelgevende bevoegdheden blijven voorbehouden aan het college

Wet BRP,

Beleidsregels Regeling briefadres BRP, Beleidsregels Bestuurlijke boete BRP

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.7

Het besluiten op verzoeken van derden om informatie uit de BRP

Wet BRP, AVG

HR 21 Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.8

Het melden van een verwerking van persoonsgegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens o.g.v. artikel 30 van de AVG

AVG

HR 21 Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

en HR 21- Adviseur IV. Specifiek: CISO en HR 21: Adviseur IV. Specifiek: Privacy Officer

TD 1.9

Het indienen van een verzoek tot paspoortsignalering en opname in het opsporingsregister van de paspoortwet

Paspoortwet

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.10

Het uitoefenen van alle bevoegdheden betreffende reisdocumenten krachtens de Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, zoals identificatie, bijschrijven van kinderen, vluchtelingen en vreemdelingenpaspoort

Paspoortwet,

Paspoortuitvoeringsregegeling Nederland 2001.

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.11

In ontvangst nemen reisdocumenten o.g.v. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 78

Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 78

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.12

Aangifte politie vermoeden onregelmatigheden reisdocumenten o.g.v. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland, artikel 98

Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 98

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.13

Ondertekenen verantwoordingsformulier o.g.v. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 99

Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 99

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.14

Het ontvangen van zendingen van reisdocumenten, bijschrijvingstickers, rijbewijzen aanvraagformulieren en andere waardedocumenten

Reglement rijbewijzen,

Paspoortuitvoeringsregegeling 2001.

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.15

Het uitoefenen van alle bevoegdheden m.b.t. de afgifte van rijbewijzen

Rijbewijswet

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.16

Alle besluiten en rechtshandelingen ten aanzien van rijbewijzen o.g.v. de Wegenverkeerswet 1994, Reglement rijbewijzen en de Regeling bestelling rijbewijzen

Wegenverkeerswet 1994

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.17

Benoeming, schorsing en ontslag Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs)

Besluit burgerlijke stand

Geen

TD 1.18

  • A:

    De uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in het Reglement op de Burgerlijke Stand 2010

  • B:

    het behandelen en besluiten op aanvragen van aanstaande bruidsparen/partners tot het aanwijzen van een door bruidsparen/partners gewenste locatie als eenmalige trouwlocatie tot huis der gemeente, uitsluitend voor voltrekking huwelijk/registratie partnerschap

  • A:

    Reglement op de burgerlijke stand 2010

  • B:

    BW Boek 1: afdeling 5

  • A:

    HR 21- Medewerker Publiek II Specifiek: Medewerker Burgerzaken

  • B:

    Geen

TD 1.19

De legalisatie van handtekeningen en het waarmerken van bescheiden

 

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.20

Het behandelen en afhandelen van alle verzoeken om advies m.b.t. geslachtsnaamwijziging

Besluit geslachtsnaamwijziging

HR 21 Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.21

De afgifte van een bewijs van Nederlanderschap nadat naturalisatie (met eedaflegging) heeft plaatsgevonden

Wet BRP, Rijkswet op het Nederlanderschap

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.22

Het nemen van beslissingen, afdoen van stukken, ondertekenen van uitgaande brieven en verrichten van overige handelingen t.a.v. aangelegenheden die verband houden met bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap verleende bevoegdheden en opgedragen taken

Rijkswet op het Nederlanderschap

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.23

Het in persoon uitreiken van een uittreksel van een naturalisatiebesluit aan de in het uittreksel genoemde persoon o.g.v. art. 60b lid 2 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

BvvN artikel 60b lid 2

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.24

Bescherming persoonlijke levenssfeer: het treffen van maatregelen, het melden van het verwerken van gegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens, het beoordelen van vrijstellingen e.d.

AVG

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

TD 1.25

Besluiten ten aanzien van verkiezingen o.g.v. de Kieswet en het Kiesbesluit

Het aanwijzen van nieuwe stemlokalen en/of het opheffen van aangewezen stemlokalen is uitgesloten van mandaat

Kieswet, Kiesbesluit

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

 

 
 

TD 2

COMMUNICATIE

 
 

TD 2.1

Uitvoeren van handelingen en het plaatsen van berichten met betrekking tot het in stand houden van en de ontwikkeling van de gemeentelijke website

Gemeentewet

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Communicatieadviseur

en HR 21- Medewerker Systemen IV. Specifiek: Webmaster

TD 2.2

Het adviseren over en vormgeven aan het beleid op het terrein van communicatie en media, het adviseren en uitvoeren van interne en externe voorlichtingsmethoden en –technieken; het geven van persvoorlichting

Gemeentewet

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Communicatieadviseur

 

 
 

TD 3

LIJKBEZORGING

 
 

TD 3.1

Een andere termijn stellen voor begraven/cremeren

Wet op de lijkbezorging, artikel 17, lid 1

Geen

TD 3.2

Het doen van een kennisgeving bij overlijden aan de Inspecteur der registratie en successie

 

HR 21- Medewerker Publiek II

Specifiek: Medewerker Burgerzaken

 

 
 

TD 4

PERSONEELSZAKEN

 
 

TD 4.1

Het beslissen ter uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving

Sociale zekerheidswetgeving

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie i.c.m. HR 21 Manager I. Specifiek: teamleider

en HR 21: Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek Medewerker Personeel & Organisatie i.c.m. HR Manager I. Specifiek: teamleider

TD 4.2

Uitvoering van premie-incasso zorgverzekeraar

Sociale zekerheidswetgeving

Extern mandaat Driessen HRM (art. 10:4 en 10:5 Awb)

en HR21 – Adviseur IV

Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie

en HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Personeel & Organisatie

TD 4.3

Uitvoering van belasting- en premieheffingsvoorschriften m.b.t.

salarisadministratie van de gemeente

Sociale zekerheidswetgeving

HR21 – Adviseur IV

Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie

en HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Personeel en Organisatie

TD 4.4

Uitvoering van regelingen t.b.v. UWV, pensioenfondsen en ziektekostenverzekeringen

Sociale zekerheidswetgeving

HR21 – Adviseur IV

Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie en HR21 – Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Personeel en Organisatie

 

 
 
 

SOCIAAL TEAM/ SOCIAAL DOMEIN

 
 
 

 
 

ST 1

WERK EN INKOMEN

Wettelijke basis

Ondermandaat (verleend door teamleiders)

ST 1.1

Alle besluiten en overige (rechts)handelingen op het gebied van sociale zekerheid, werkgelegenheid, levensonderhoud, inschakeling werkzoekenden en maatregelen en boetebesluiten

PW, IOAW, IOAZ, Bbz2004, Tozo, Verordeningen en beleidsregels PW, IOAW, IOAZ en Bbz2004

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO en WMO/PW

ST 1.2

Verhaal, terugvordering en invordering (incl. aanmaning, ingebrekestelling, treffen van betalingsregeling van vastgestelde vorderingen, dwanginvordering en beslaglegging) naar aanleiding van besluiten tot intrekking, herziening of beëindiging van de uitkering en naar aanleiding van maatregelen en boetebesluiten (fraude, schending informatieplicht)

Tevens vertegenwoordiging in rechte bij verhaal

PW, IOAW, IOAZ, Bbz2004, Verordeningen en beleidsregels PW, IOAW, IOAZ en Bbz2004

PW artikel 62g

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO en WMO/PW

ST 1.3

Alle bevoegdheden op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften

WGS, WSNP

Directeur Kredietbank Nederland

ST 1.4

Besluiten tot aangifte Openbaar Ministerie i.v.m. geconstateerde fraude krachtens uitkeringsregelingen

Awb artikel 5.44

Geen

ST 1.5

Verlening bijzondere bijstand tbv eigen bijdrage kinderopvang voor PW-cliënten

PW

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO en WMO/PW

ST 1.6

Toepassen hardheidsclausule

Participatieverordening zorg gemeente Scherpenzeel, artikel 56

Geen

ST 1.7

Bevoegdheden op grond van Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO)

Het beschikbaar stellen van een tijdelijke opvangvoorziening en het uitsluiten van een ontheemde van de opvang is uitgesloten van mandaat

RooO

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO en WMO/PW

en HR 21 Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Medewerker Finance & Control/Coördinator opvang vluchtelingen Oekraïne

 

 
 

ST 2

WOONRUIMTEVERDELING

 
 

ST 2.1

Het besluiten tot het afgeven van een huisvestingsvergunning

Huisvestingswet 2014 en

Huisvestingsverordening gemeente Scherpenzeel 2024-2028

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein

en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW

ST 2.2

Besluiten op het gebied van huisvesting en de opvang van vluchtelingen.

Het aanwijzen van een locatie voor de huisvesting en opvang van vluchtelingen is uitgesloten van mandaat

Vreemdelingenwet, Huisvestingsverordening gemeente Scherpenzeel 2024-2028, Huisvestingswet 2014

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein

en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW

ST 2.3

Beslissingen inzake tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet

Leegstandwet

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein

en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW

ST 2.4

Het besluiten tot het verlenen van een splitsingsvergunning

Huisvestingswet en

Huisvestingsverordening gemeente Scherpenzeel 2024-2028

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein

en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW

ST 2.5

Beslissingen inzake startersleningen

Verordening Starterslening 2019

Beleidsregels Starterslening

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Sociaal Domein

en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: consulent WMO en consulent WMO/PW

ST 2.6

Toepassen hardheidsclausule

Huisvestingsverordening 2024-2028, artikel 35

Geen

 

 
 

ST 3

WMO

 
 

ST 3.1

Alle besluiten op grond van de wet (Wmo), verordening en besluit Wet maatschappelijke ondersteuning t.a.v. het verstrekken van individuele voorzieningen, alsmede het sluiten van de hierop betrekking hebbende bruikleenovereenkomsten

Hieronder vallen ook besluiten betreffende verhaal, terugvordering en invordering (incl. aanmaning, ingebrekestelling, treffen van betalingsregeling van vastgestelde vorderingen, dwanginvordering en beslaglegging) naar aanleiding van besluiten tot intrekking, herziening of beëindiging van de uitkering en naar aanleiding van maatregelen en boetebesluiten (fraude, schending informatieplicht)

Wmo 2015, Wmo-verordening, Wmo-besluit

Nadere regeling PGB 2016

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW

ST 3.2

Het nemen van overige beslissingen in het kader van de Wmo en de Verordening maatschappelijke ondersteuning

Wmo 2015, Wmo-verordening, Wmo-besluit

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW

ST 3.3

Het vragen om medisch advies op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oude en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), Wet bijzondere bijstand, Wet inburgering en Participatiewet (PW), Jeugdwet

Wmo 2015, WI, PW,

Verordeningen en beleidsregels PW en Wmo en Jeugdhulp

IOAW, IOAZ, Bijzondere

Bijstand, Langdurigheidtoeslag, Jeugdwet

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW

ST 3.4

Beschermd Wonen

Wmo 2015

Mandaatbesluit beschermd

wonen d.d. 9 februari

2016 aan de gemeente Ede

En HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW

ST 3.5

Toepassen hardheidsclausule

Verordening maatschappelijke ondersteuning Scherpenzeel 2021, art. 27

Geen

 

 
 

ST 4

JEUGD

 
 

ST 4.1

Besluiten en beschikkingen inzake de toekenning, weigering of terugvordering van voorzieningen krachtens Wet en Verordening Jeugdhulp c.a. en de op deze regelingen van toepassing zijnde beleidsregels en verordeningen

Hieronder vallen ook besluiten betreffende terugvordering en invordering (incl. aanmaning, ingebrekestelling, treffen van betalingsregeling van vastgestelde vorderingen, dwanginvordering en beslaglegging).

Jeugdwet, Verordening Jeugdhulp

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Jeugd

ST 4.2

Opstellen van een verzoek tot onderzoek (VTO) bij de Raad voor de Kinderbescherming

Jeugdwet, artikel 2.4

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Jeugd

ST 4.3

Administratief indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming via de Collectieve Opdracht

Routeer Voorziening (CORV)

Jeugdwet, artikel 2.4

Directie Jeugdbescherming Gelderland of diens plaatsvervanger en

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Jeugd

ST 4.4

Ontvangen en afhandelen van de door de politie bij Veilig Thuis ingediende zorgmeldingen over jeugdigen via de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV)

Jeugdwet, artikel 7.1.4.4.

Machtiging CORV aan gemeente Ede d.d. 30 oktober 2018

ST 4.5

Uitvoering art 7 en 8 Verordening Jeugdhulp 2021 (gesprek en verslag)

Verordening Jeugdhulp 2021 artikelen 7, 8

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Jeugd

ST 4.6

Toepassen hardheidsclausule

Verordening Jeugdhulp artikel 21

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Consulent WMO en Consulent WMO/PW

en HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Jeugd

i.c.m. teamleider Sociaal team en teamleider Sociaal domein

 

 
 

ST 5

ONDERWIJS

 
 

ST 5.1

Uitvoering leerplichtwet e.e.a. voor zover dit niet de bevoegdheid van de bij wet aangewezen ambtenaar aangaat

Leerplichtwet 1969, Awb artikelen 10:4, 10:5

Leerplichtambtenaar

ST 5.2

Het beslissen op aanvragen voor leerlingenvervoer

Verordening Leerlingenvervoer

HR 21: Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Participatiewet en WMO

ST 5.3

Alle besluiten ten aanzien van huisvestingsvoorzieningen

onderwijs

Vho

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Onderwijs en Kinderopvang

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker Sociaal Domein

ST 5.4

Uitvoeren financiële verhouding gemeente- schoolbesturen. Uitbetalingen in verband met de huisvestingsvoorzieningen, mits de gemeenteraad het bedrag bij begroting heeft vastgesteld en door het schoolbestuur ingediende rekening(en) binnen de door burgemeester en wethouders goedgekeurde kostenraming blijven

WPO

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Onderwijs en Kinderopvang

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker Sociaal Domein

ST 5.5

Alle besluiten ten aanzien van de (huisvesting van) kinderopvang op grond van de Wet Kinderopvang

Wet Kinderopvang

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Jeugd

ST 5.6

Beslissen op aanvragen vervangende leerplicht volgens artikel 3a, 3b en 15

Leerplichtwet 1969

Leerplichtambtenaar

ST 5.7

Afhandeling beroep op vrijstellingen volgens artikel 5 onder a, b, c en 5a

Leerplichtwet 1969

Leerplichtambtenaar

ST 5.8

Controle op absoluut schoolverzuim volgens artikel 19

Leerplichtwet 1969

Leerplichtambtenaar

ST 5.9

Het beslissen over de inkoop van educatieve trajecten (inclusief correspondentie)

Wet educatie en

beroepsonderwijs (Web)

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Onderwijs en Kinderopvang

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker Sociaal Domein

ST 5.10

Besluiten tot inschrijving van een kindcentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang in het register kinderopvang

Wet kinderopvang en

kwaliteitseisen

peuterspeelzalen artikel 1.45 en 1.46

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Jeugd

ST 5.11

Besluiten tot het geven van een schriftelijke aanwijzing in geval van het niet of onvoldoende mate naleven van gegeven voorschriften aan een kindcentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang

Wet kinderopvang

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Consulent Jeugd

ST 5.12

Vervallen

-

-

ST 5.13

Toepassen hardheidsclausule

Verordening

Geen

 

 
 

ST 6

WvGGZ

 
 

ST 6.1

Meldpunt Wvggz en uitvoeren verkennend onderzoek

WvGGZ, artikel 5:1

Directeur Publieke Gezondheid VGGM o.g.v. het Mandaatbesluit

d.d. 17 december 2019

ST 6.2

Horen van betrokkene ten behoeve van het nemen van een crisismaatregel Wvggz

WvGGZ, artikel 7:1 derde lid, onderdeel b

Directeur Publieke Gezondheid VGGM o.g.v. het Mandaatbesluit

d.d. 17 december 2019

 

 
 

ST 7

APV aangelegenheden

 
 

ST 7.1

APV aangelegenheden

Zie voor APV ook onder kopje Openbare Ruimte bij team Leefomgeving

 

ST 7.2

Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van een ontheffing van het verbod geluidhinder te veroorzaken

APV artikel 4:5 b en e, artikel 4:6

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Vergunningverlener/

medewerker OOV

ST 7.3

Het beslissen op aanvragen om (omgevings-) vergunning tot het hebben/aanbrengen van ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclames e.d.

APV artikel 4:15

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Vergunningverlener/

medewerker OOV

ST 7.4

Het besluiten op aanvragen evenementenvergunning

APV, artikel 2:25

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Vergunningverlener/

medewerker OOV

 

 
 

ST 8

APV en Drank- en Horecawet

 
 

ST 8.1

Beslissen op aanvragen tot het verlenen van een vergunning tot het houden van inzameling van geld of goederen

APV artikel 5:13

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Vergunningverlener/

medewerker OOV

HR 21- Adviseur V

Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV

ST 8.2

Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van een vergunning voor het houden van een snuffelmarkt

APV artikel 5:23

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Vergunningverlener/

medewerker OOV

HR 21- Adviseur V

Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV

ST 8.3

Het beslissen op aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning tot het exploiteren van een horecabedrijf

APV artikel 2:28

Geen

ST 8.4

Het beslissen op aanvragen om vergunning voor het ter beschikking stellen/aanwezig houden van vuurwerk

APV artikel 2:72

Geen

ST 8.5

Het beslissen op aanvragen om vergunning voor het exploiteren van een café, restaurant, slijterij of horecawerkzaamheid

Alcoholwet artikel 3

Geen

ST 8.6

Het beslissen op aanvragen om ontheffing (verstrekken zwak alcoholische drank bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard

Alcoholwet artikel 35

Geen

ST 8.7

Het vragen van inlichtingen uit registers o.g.v. de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

Geen

ST 8.8

Het beslissen op aanvragen voor het geven van gelegenheid om mee te dingen naar prijzen of premies (o.a. loterijen)

Wet op de Kansspelen art. 3, lid 1 juncto artikel 1 onder a

Geen

ST 8.9

Het beslissen op aanvragen voor het aanwezig hebben van speelautomaten

Wet op de Kansspelen artikel 30b, 30c

Geen

 

 
 

ST 8.10

Het besluiten op aanvragen om ontheffing bij openbare vermakelijkheden; het stellen van voorschriften aan optochten en samenkomsten o.g.v. de Zondagswet

Zondagswet

Geen

ST 8.11

Het vaststellen van regels voor betogingen op grond van de Wet openbare manifestaties

WOM

Geen

 

 
 

ST 9

Markten

 
 

ST 9.1

Het beslissen op aanvragen om een standplaatsvergunning

APV artikel 5:18

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV

HR 21- Adviseur V

Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV

ST 9.2

Het beslissen op aanvragen om vergunning tot het innemen van een vaste standplaats

Marktverordening

Scherpenzeel 2015 artikel 5

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV

HR 21- Adviseur V

Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV

ST 9.3

Het intrekken van vergunning voor een vaste standplaats

Marktverordening

Scherpenzeel 2015, artikel 8

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV

HR 21- Adviseur V

Specifiek: Vergunningverlener/medewerker OOV

 

 
 
 

TEAM LEEFOMGEVING

Wettelijke basis

Ondermandaat (verleend door teamleiders)

TL 1

OPENBARE RUIMTE

 
 

TL 1.1

Vergunning (huis) rioolaansluitingen

Omgevingswet

HR 21- Medewerker toezicht IV

Specifiek: Toezichthouder onderhoud en infrastructuur en toezichthouder riolering en water

TL 1.2

Het beslissen op aanvragen tot het treffen van maatregelen m.b.t. gemeentelijke zorgplichten voor de inzameling, berging en transport van stedelijk (afval)water

Omgevingswet, Omgevingsbesluit

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Regisseur water en riolering

TL 1.3

Het voorbereiden, uitvoeren van besluiten, projecten en maatregelen in het kader van gemeentelijk rioleringsplan

Rioleringsplan

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Regisseur water en riolering

TL 1.4

Kappen bomen bij direct gevaar

Bomenverordening 2022

HR 21: Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Groen

TL 1.5

Het beslissen op aanvragen om een vergunning van (nuts)bedrijven om kabels en leidingen te kunnen leggen

AVOI

handboek kabels en leidingen

HR 21- Medewerker Toezicht IV

Specifiek: Toezichthouder onderhoud en infrastructuur en toezichthouder riolering en water

en HR 21- Medewerker Toezicht III. Specifiek: Integraal beheerder Leefomgeving.

TL 1.6

Handhaven conform het handboek kabels en leidingen en de AVOI (o.a. de werkwijze van de aannemer te laten aanpassen of het werk stil leggen)

AVOI

handboek kabels en leidingen

HR 21- Medewerker Toezicht IV

Specifiek: Toezichthouder onderhoud en infrastructuur en toezichthouder riolering en water en HR 21- Medewerker Toezicht III. Specifiek: Integraal beheerder Leefomgeving

 

 
 

TL 2

MARKTEN

 
 

TL 2.1

Instellen, afschaffen, wijzigen van jaarmarkten, marktdagen

Gemeentewet artikel 160 lid 1 onder h

Geen

 

 
 

TL 3

MILIEU

 
 

TL 3.1

Het beslissen op aanvragen voor de inzameling van afvalstoffen

Afvalstoffenverordening

artikel 3

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: senior beleidsmedewerker afval, milieu en duurzaamheid

TL 3.2

Uitvoering van procedurele aspecten in het kader van de (aanmelding van) bodemsanering (en de daartoe te houden onderzoeken)

Omgevingswet, Omgevingsbesluit

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: senior beleidsmedewerker afval, milieu en duurzaamheid

 

 
 

TL 4

OMGEVINGSVERGUNNING

 
 

TL 4.1

Het beslissen op het al dan niet ontvankelijk zijn van een aanvraag omgevingsvergunning

Awb artikel 4:5

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I

Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO

TL 4.2

Het beslissen op een aanvraag tot het verlenen (met oplegging van voorschriften) van een omgevingsvergunning

Omgevingswet, artikel 5.8, 5.12, 16.62 e.v., Omgevingsbesluit

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I

Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO

TL 4.3

Het beslissen om een omgevingsvergunning te wijzigen

Omgevingswet, artikel 5.40 en 16.62 e.v., Omgevingsbesluit

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I

Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO

TL 4.4

Het intrekken van een omgevingsvergunning

Omgevingswet, artikel 5.40 en 16.62 e.v., Omgevingsbesluit

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: Senior Beleidsmedewerker RO

TL 4.5

Het beslissen op principeaanvragen en toepassing voorschriften met betrekking tot bouwaangelegenheden

WW, Omgevingswet, Omgevingsbesluit

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I

Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: Administratief-juridisch medewerker RO

TL 4.6

Het adviseren van andere bevoegde bestuursorganen m.b.t. het tot stand komen van beschikkingen op aanvragen omgevingsvergunning

Omgevingswet, artikel 16.11 juncto 16.15 en 16.19, Omgevingsbesluit

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I

Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO

TL 4.7

Het verdagen van de beslissing omtrent een aanvraag om een reguliere en uitgebreide omgevingsvergunning

Omgevingswet, artikel 16.61, 16.65 en Awb, artikel 4:14

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I

Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO

 

 
 

TL 5

RUIMTELIJKE ORDENING

 
 

TL 5.1

Het waarmerken en beschikbaar stellen van ruimtelijke plannen/omgevingsplannen

Omgevingswet, artikel 16.3, Omgevingsbesluit

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I en Medewerker Beleidsuitvoering I

Specifiek: (Senior) Beleidsmedewerker RO

 

 
 

TL 6

GRONDZAKEN

 
 

TL 6.1

Het toekennen van optie tot koop van grond mits passend binnen het door het college vastgestelde beleid

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.2

Het toestaan van vervroegde ingebruikname van bouwgrond met bevestiging datum ingebruikname en verschuldigde rente

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.3

Het nemen van een verkoopbesluit voor verkoop van grond conform het vastgestelde beleid

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.4

Het vestigen van zakelijke rechten op percelen grond

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.5

Het verhuren van grond conform vastgesteld beleid

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.6

Het weigeren van verhuur en pacht van grond conform vastgesteld beleid

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.7

Het op verzoek van huurder/gebruiker beëindigen van verhuur/gebruik gronden

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.8

Het verlenen van opdracht aan derden voor het opmaken van een taxatierapport t.b.v. aan- of verkoop van grond en/of gebouwen

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.9

Het besluit van het opstellen van een akte van verjaring

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.10

Het afsluiten van pachtovereenkomsten conform vastgesteld beleid

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

TL 6.11

Het aanwijzen namens de gemeente van perceelgrenzen (richting Rijkskadaster)

Kadasterwet artikel 57

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: administratief medewerker juridische zaken

 

 
 

TL 7

MONUMENTEN

 
 

TL 7.1

Het beslissen op aanvragen voor een

Rijksmonumentenvergunning

Erfgoedwet, Erfgoedverordening, Omgevingswet

Geen

TL 7.2

Het beslissen op aanvragen voor een monumentenvergunning

Erfgoedwet, Erfgoedverordening, Omgevingswet

Geen

TL 7.3

Verplaatst naar A44

 
 
 

 
 

TL 8

GEBOUWENBEHEER

 
 

TL 8.1

Vervallen

 
 

TL 8.2

Het besluiten tot het aangaan van onderhoud van installaties en gebouwen

Gemeentewet artikel 160, lid 1 onder d

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II

Specifiek: Medewerker gebouwenbeheer

TL 8.3

Besluiten in het kader van de Afvalinzameling

Afvalstoffenverordening

HR 21- Medewerker Ontwikkeling I. Specifiek: senior beleidsmedewerker afval, milieu en duurzaamheid

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II.

Specifiek: Medewerker Grondstoffen

 

 
 

TL 9

VERKEER

 
 

TL 9.1

Het nemen van besluiten als bedoeld in art. 18

Wegenverkeerswet 1994

Wegenverkeerswet 1994

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit

TL 9.2

Het beslissen op aanvragen tot het plaatsen en verwijderen van bord E6 bijlage I Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990 (gereserveerde invalidenparkeerplaats)

RVV 1990

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit

TL 9.3

Het beslissen op aanvragen tot tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen

Wegenverkeerswet 1994

artikel 17 juncto artikel

34 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit

TL 9.4

Het beslissen op aanvragen om ontheffing

RVV 1990 artikel 87

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit

TL 9.5

Verlenen vergunning voor het leggen van kabels en leidingen (instemmingsbesluit)

Algemene verordening ondergrondse infrastructuren

HR 21- Medewerker Toezicht III

Specifiek: Integraal beheerder Leefomgeving en HR 21- Medewerker Toezicht IV. Specifiek: toezichthouder onderhoud en infrastructuur

TL 9.6

Opdracht te geven voor het wegslepen van voertuigen

Wegsleepverordening 2021

HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek: BOA

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer (na overleg met BOA of politie).

HR 21- Medewerker Ontwikkeling II. Specifiek: Adviseur Openbare Orde en Veiligheid

TL 9.7

Besluiten over te gaan tot het laten wegslepen van het voertuig, de wegsleepverordening uit te voeren, het toezicht uit te oefenen op het wegslepen van voertuigen en een proces-verbaal op te maken

Wegsleepverordening 2021

HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II)

TL 9.8

Het uitoefenen van bestuursdwang met betrekking tot het doen overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg staand voertuig in gevallen genoemd in artikel 170 WvW 1994

Wegenverkeerswet 1994 artikel 170

Wegsleepverordening 2021

HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II)

TL 9.9

Een proces verbaal op te maken inzake het doen meevoeren en opslaan van het voertuig als mede van de aangetroffen toestand van het weg te slepen voertuig

Awb artikel 5:29

Besluit wegslepen van voertuigen artikel 5

Wegsleepverordening

HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II)

TL 9.10

In bepaalde gevallen van noodzaak een tijdelijke bewaarplaats aan te wijzen

Wegsleepverordening 2021

HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II)

TL 9.11

In de hierna te noemen bijzondere omstandigheden weggesleepte voertuigen aan betrokkenen terug te geven, zonder kosten voor wegslepen en/of bewaring in rekening te brengen indien:

  • a.

    sprake is van een aanwijzing conform artikel 82 van het RVV 1990;

  • b.

    die noodzakelijkerwijs heeft geleid tot een noodzaak tot wegslepen;

  • c.

    wordt aangetoond dat de betrokkene/verdachte is overleden; d. wordt aangetoond dat de overtreding of gedraging op grond van een medische noodzaak is gepleegd; deze medische noodzaak moet door een deskundige worden bevestigd.

RVV 1990 artikel 82,

Wegsleepverordening 2021

HR 21- Medewerker Handhaving III. Specifiek BOA in overleg met Adviseur Openbare Orde en Veiligheid (HR 21- Medewerker Ontwikkeling II)

TL 9.12

Het verlenen van ontheffing in de zin van artikel 2:10 APV

APV, artikel 2:10

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit

TL 9.13

Het besluiten op een melding in de zin van artikel 2:12 APV

APV, artikel 2:12

HR 21- Medewerker Ontwikkeling III. Specifiek: Beleidsmedewerker Verkeer en

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering III

Specifiek: Medewerker verkeer en mobiliteit

 

 
 

TL 10

LIJKBEZORGING

 
 

TL 10.1

Besluiten ten aanzien van de uitgifte en verlenging van graven en het vestigen van grafrechten

Wet op de lijkbezorging

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Algemeen medewerker Openbare Ruimte

TL 10.2

Besluiten ten aanzien van de dagelijkse leiding en het beheer op de begraafplaatsen

Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Scherpenzeel 2020

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Algemeen medewerker Openbare Ruimte

TL 10.3

Besluiten ten aanzien van het beheer begraafplaatsen en o.g.v. de Wet op de lijkbezorging

Wet op de lijkbezorging, Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Scherpenzeel 2020

HR 21- Medewerker Beleidsuitvoering II. Specifiek: Algemeen medewerker Openbare Ruimte

TL 10.4

Het uitvoering geven aan de overheidszorg als niemand maatregelen neemt tot lijkschouwing en lijkbezorging inclusief het verhaal van kosten. Het geven van verlof tot opgraving en herbegraving

Wet op de lijkbezorging, Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Scherpenzeel 2020

Geen

 

 
 
 

 
 

TL 11

BASISREGISTRATIE GROOTSCHALIGE TOPOGRAFIE (BGT)

 
 

TL 11.1

Het uitoefenen van alle bevoegdheden voortvloeiend uit de BGT tot een bedrag van € 50.000 per transactie, binnen de

vastgestelde regionale BGT-begroting

BGT, collegebesluit

Procesverantwoordelijken

TL 11.2

Aanwijzing personen belast met het verzamelen en geometrisch vastleggen van geografische gegevens ten behoeve van de Wet BGT

Wet BGT, artikel 6

Procesverantwoordelijken

TL 11.3

Zorgdragen voor het bijhouden van geografische gegevens in de BGT en levering aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, als bedoeld in artikel 2 van de Organisatiewet Kadaster

Wet BGT, artikel 11

Procesverantwoordelijken

TL 11.4

Zorgdragen voor afstemming met andere bronhouders over begrenzing en onderlinge aansluiting

Wet BGT, artikel 12

Procesverantwoordelijken

TL 11.5

Melding doen aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, als bedoeld in artikel 2 van de Organisatiewet Kadaster

Wet BGT, artikel 25 lid 1

Procesverantwoordelijken

TL 11.6

Beslissen, na ontvangst van een melding, over wijziging dan wel opneming van het betreffende authentieke gegeven. Berichten dat gegeven in onderzoek is.

Wet BGT, artikel 27

Procesverantwoordelijken

 

 
 

TDC

TEAM DATA & CONTROL

 
 
 

 
 

TDC 1

JURIDISCH

 
 

TDC 1.1

Alle besluiten op grond van de Wet Open Overheid

WOO

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur (WOO)

TDC 1.2

Het beoordelen van en het afhandelen, inclusief besluitvorming, van een ingediend verzoek rechten van betrokkenen, betreffende het verwerken van persoonsgegevens op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming

AVG artikelen 15 t/m 22

HR 21- Adviseur IV

Specifiek Juridisch Adviseur (WOO), Functionaris gegevensbescherming (FG)

Privacy Officer (PO)

TDC 1.3

Het doen van een melding op grond van de Algemene verordening Gegevensbescherming

Verzoek doen om voorafgaande raadpleging bij Autoriteit Persoonsgegevens

AVG artikelen 33, 34 en 36

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur (WOO),

Functionaris gegevensbescherming (FG)

Privacy Officer (PO)

TDC 1.4

Het doen van een melding naar aanleiding van een geconstateerd beveiligingsincident (datalek) bij de Autoriteit Persoonsgegevens op grond van de Algemene verordening Gegevensbescherming

Inclusief verdere afhandeling aan betrokkene(n)

AVG artikelen 33 en 34

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Functionaris gegevensbescherming (FG)

Privacy Officer (PO)

CISO

TDC 1.5

De bevoegdheid tot het behandelen en afhandelen van klachten

Awb hoofdstuk 9, Verordening Klachtenafhandeling

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur

TDC 1.6

Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4. Awb inzake bestuurlijke geldschulden

Awb artikel 4:85 e.v.

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur

TDC 1.7

Het vorderen van nakoming van overeenkomsten

waartoe in mandaat is besloten

Gemeentewet, BW

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur

TDC 1.8

Het vestigen, beëindigen of wijzigen van beperkte zakelijke rechten, kwalitatieve verplichtingen, zowel ten behoeve van als ten laste van gemeentelijke eigendommen

BW, Gemeentewet artikel 160 lid 1 onder d

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur

TDC 1.9

Be- en afhandelen bezwaar, beroep en hoger beroep

Awb

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur

 

 
 

TDC 2

VERZEKERINGEN

 
 

TDC 2.1

Het vertegenwoordigen van de gemeente inzake het afsluiten, wijzigen, beëindigen van verzekeringen; het afwikkelen van

schadegevallen en claims overeenkomstig de polisvoorwaarden; idem voor de gemeentelijke objecten, inclusief het voeren van correspondentie.

 

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen

 

 
 

TDC 3

AANSPRAKELIJKSTELLINGEN

 
 

TDC 3.1

Het aansprakelijk stellen van (rechts)personen die gemeentelijke eigendommen beschadigd c.q. vernield hebben

BW Boek 6

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen

TDC 3.2

Het afhandelen van schadeclaims tot en met het bedrag van de WA-polis

 

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen

TDC 3.3

Het nemen van zelfstandige schadebesluiten tot en met het bedrag van de eigen risico van de WA-polis

 

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch Adviseur

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen

TDC 3.4

Het doen van aangifte van vernieling/schade in de openbare ruimte en/of aan gemeentelijke eigendommen

 

Alle medewerkers

TDC 3.5

Het uitoefenen van alle bevoegdheden in het kader van afhandeling van aansprakelijkstellingen

BW Boek 6

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Juridisch adviseur en

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen

TDC 4

TREASURY

 
 

TDC 4.1

Aantrekken van geldleningen met een looptijd van minimaal 1 jaar

Wet financiering decentrale overheden (Fido) en

Treasurystatuut 2023 gemeente Scherpenzeel

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider

HR 21- Adviseur II

Specifiek: Senior Adviseur Financien i.c.m. teamleider

TDC 4.2

Uitzetten van gelden met een looptijd van minimaal 1 jaar bij financiële instellingen

Wet Fido en

Treasurystatuut

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider

HR 21- Adviseur II

Specifiek: Senior Adviseur Financien i.c.m. teamleider

TDC 4.3

Het aantrekken en uitzetten van middelen met een looptijd < 1 jaar

Treasurystatuut

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider

HR 21- Adviseur II

Specifiek: Senior Adviseur Financien i.c.m. teamleider

TDC 4.4

Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen

Treasurystatuut

Combinatie van 2 van de volgende functionarissen:

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III (specifiek: Medewerker Financiële administratie en verzekeringen)

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I (specifiek: Financieel medewerker

HR 21- Adviseur II (specifiek: Senior adviseur Financien)

HR 21- Manager I (specifiek: teamleider)

TDC 4.5

Bankrekeningen openen en condities afspreken

 

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider en

HR 21- Adviseur II

Specifiek: Senior Adviseur Financien i.c.m. teamleider

TDC 4.6

Het verstrekken van gegevens aan de belastingdienst en het uitvoeren van sociale verzekeringswetten inzake uitbetaalde vergoedingen aan niet in de salarisadministratie opgenomen personen

 

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële administratie en verzekeringen

HR 21- Adviseur IV

Specifiek: Adviseur Personeel & Organisatie

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Personeel en Organisatie

TDC 4.7

Het doen van Btw-aangiften en het uitvoeren van de Btw- compensatieregeling

 

HR 21- Adviseur II

Specifiek: Senior Adviseur Financien

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker

TDC 4.8

Het in rekening brengen van grondverkopen pachten, huren, opties en doorberekeningen betreffende grondexploitatie.

Gemeentewet artikel 160 lid 1 onder d

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële administratie en verzekeringen

 

 
 

TDC 5

VORDERINGEN EN GELDSCHULDEN

 
 

TDC 5.1

Het invorderen van schulden van de gemeente, het treffen van betalingsregelingen en het incasseren van onbetaald gebleven vorderingen

BW, Awb

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen

TDC 5.2

Het in handen stellen van vorderingen aan de deurwaarder en incassobureau en de administratieve verwerking daarvan

BW, Awb

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen

TDC 5.3

Ingebrekestellingen en/of betalingsherzieningen en aanmaningen

BW, Awb

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering III

Specifiek: Medewerker Financiële Administratie en verzekeringen

TDC 5.4

Het oninvorderbaar verklaren

BW, Awb

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek: Financieel medewerker i.c.m. teamleider

TDC 5.5

Het verlenen van een voorschot

Awb artikel 4:95

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering I

Specifiek:: Financieel medewerker

 

 
 

TDC 6

ARCHIEF/DIV

 
 

TDC 6.1

Het uitvoeren van de Archiefwet t.a.v. het beheer voor alle archiefbescheiden

Archiefwet

HR 21- Medewerker Gegevens IV

Specifiek: Medewerker DIV

en Gemeentearchivaris Ede

TDC 6.2

De zorg van alle informatie ligt bij het college. Betreffende ambtenaren hebben een meldingsplicht naar het college als de zorg niet aan de (wettelijke) eisen voldoet

Archiefwet

HR 21- Medewerker Gegevens IV

Specifiek: Medewerker DIV

en Gemeentearchivaris Ede

 

 
 

TDC 7

BAG

 
 

TDC 7.1

Het uitoefenen van alle bevoegdheden voortvloeiend uit de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de bevoegdheden die voortvloeien uit de aanwijzingen o.g.v. de

artikelen 6a, 7 en 8 van de Wet BAG en met uitzondering van de bevoegdheden o.g.v. art. 6 en 39, lid 1 van de Wet BAG

Wet BAG en Awb artikel 10:4

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering II

Specifiek: Gegevensbeheerder BAG/WKPB

en

Beleidsmedewerker Geo-

vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg

TDC 7.2

Toekennen van huisnummers

Verordening

straatnaamgeving en

huisnummering en Awb artikel 10:4

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering II

Specifiek: Gegevensbeheerder BAG/WKPB

en

Beleidsmedewerker Geo-

vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg

TDC 7.3

Beheer, uitvoering en verwerking gegevens ingevolge de Wkpb (Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen)

Wkpb en Awb artikel 10:4

HR 21- Medewerker Bedrijfsvoering II

Specifiek: Gegevensbeheerder BAG/WKPB

en

Beleidsmedewerker Geo-

vastgoedinformatie van de gemeente Woudenberg

 

 
 

TDC 8

DIVERSEN

 
 

TDC 8.1

Beeld van de uitvoering

Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004, IOAW, IOAZ,

PW (incl. LKS)

HR 21- Medewerker Systemen II

Specfiek: Coördinator ICT

 

 
 

TDC 9

CAMERATOEZICHT

 
 

TDC 9.1

In geval van incidenten verstrekken van camerabeelden aan politie, OM, derden

Collegebesluit d.d. 10 november 2020 m.b.t. tijdelijk cameratoezicht; Cameratoezicht Gemeentehuis Scherpenzeel 2021, Wpg, AVG, APV artikel 2:77, Gemeentewet artikel 151c

HR 21: Medewerker Ontwikkeling II. Specifiek Adviseur Openbare en Veiligheid

 

 
 

TDC 10

BELASTINGEN

 
 

TDC 10.1

Opleggen aanslagen

Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025

Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen.

Mandaatbesluit Heffingsambtenaar. O.a. besluit 25-09-2023

TDC 10.2

Beslissen op bezwaarzaken

Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025

Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen.

Mandaatbesluit Heffingsambtenaar. O.a. besluit 25-09-2023

TDC 10.3

Vertegenwoordiging in rechte in (hoger) beroepszaken

Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025

Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen.

Mandaatbesluit Heffingsambtenaar. O.a. besluit 25-09-2023

TDC 10.4

Incasseren opgelegde aanslagen

Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025

Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen.

Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021

TDC 10.5

Opleggen aanmaningen

Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025

Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen.

Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021

TDC 10.6

Opleggen en innen dwangbevelen

Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025

Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen.

Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021

TDC 10.7

Besluiten tot verlenen van uitstel van betaling

Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025

Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen.

Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021

TDC 10.8

Besluiten tot verlenen van kwijtscheldingen

Woz; belastingverordeningen Mandaatbesluit 2025

Medewerker Bedrijfsvoering III. Specifiek: Medewerker Belastingen.

Mandaatbesluit Invorderingsambtenaar. O.a. besluit 15-12-2021

 

 
 

BW

BRANDWEER GELDERLAND MIDDEN

 
 

BW 1.1

Aanwijzen van Toezichthouders belast met het toezicht op de brandveiligheid in de gemeente Scherpenzeel welke in dienst zijn bij de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden

Wet Veiligheidsregio's artikel 61, Omgevingswet artikel 18.6, Woningwet artikel 92, APV artikel 5.34, Wet BAG

Directeur Brandweer Veiligheids - en Gezondheidsregio Gelderland-Midden

 

 
 

OD

OMGEVINGSDIENST DE VALLEI

 
 

OD 1.1

Uitoefenen van de bevoegdheden vermeld in de lijst van bevoegdheden (mandaatregister)

Mandaatbesluit omgevingsdienst De Vallei-gemeente Scherpenzeel 2024, artikel 3.1

Directeur van de omgevingsdienst, bedoeld in artikel 27 van de Gemeenschappelijke regeling De Vallei

OD 1.2

Bevoegdheid tot het verrichten van feitelijke handelingen

Mandaatbesluit omgevingsdienst De Vallei-gemeente Scherpenzeel 2024, artikel 3.2

Directeur van de omgevingsdienst, bedoeld in artikel 27 van de Gemeenschappelijke regeling De Vallei

TOELICHTING MANDAATBESLUIT 2025

ALGEMENE TOELICHTING

De aanleiding voor de wijziging van het op 13 december 2022 vastgestelde “Mandaatbesluit 2023” is de periodieke actualisatie, gewijzigde wet- en regelgeving en de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

HOOFDSTUK 1ALGEMENE BEPALINGEN

Dit hoofdstuk bevat definitiebepalingen en de omvang van het mandaat.

Artikel 1 Begripsbepalingen

De definitie van mandaat is ontleend aan artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Het systeem van mandatering is in de artikelen 2 tot en met 4 nader omschreven.

Het college en de burgemeester hebben als bestuursorganen bepaalde bevoegdheden vanuit de wet toegekend gekregen. Het bestuursorgaan is bevoegd om bevoegdheden door te mandateren aan andere functionarissen binnen de gemeentelijke organisatie.

Artikel 2 Mandaatverlening aan de secretaris

Het bestuursorgaan heeft de bevoegdheden die in het bevoegdhedenregister zijn opgenomen gemandateerd aan de secretaris. De secretaris is bevoegd zijn bevoegdheden door te mandateren aan de teamleiders

Artikel 3 Mandaatverlening aan de teamleiders

De teamleiders kunnen deze bevoegdheden weer verder door mandateren aan de functionarissen die onder de teamleider vallen. In het bevoegdhedenregister is te zien welke functionaris een gemandateerde bevoegdheid mag uitoefenen. Als er staat ‘geen’ houdt dit in dat de teamleider deze bevoegdheid heeft en deze niet verder is door gemandateerd.

Artikel 4 Omvang mandaat

In artikel 10:2 Awb is bepaald dat een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

Om aan te geven binnen welke grenzen het mandaat geldt, zijn de uitzonderingen op het mandaat en de instructie hoe omgegaan moet worden met een verleend mandaat in in dit mandaatbesluit nader uitgewerkt in de artikelen 5 tot en met 7.

Het mandaat omvat niet alleen bestuursrechtelijke rechtshandelingen, maar ook privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen.

Het mandaat betreft zowel afdoenings(=beslissings)mandaat als ondertekeningsmandaat. Dit betekent dat het verleende mandaat de bevoegdheden omvat om namens het bestuursorgaan besluiten voor te bereiden, besluiten te nemen, besluiten te ondertekenen en af te doen. Artikel 3:45 Awb verplicht bij het nemen van besluiten de bezwaarclausule te vermelden. Deze clausule staat onderaan het besluit dan wel wordt als bijlage meegestuurd.

Indien er geen mandaat is verleend, of als het bestuursorgaan zelf het besluit heeft genomen, moet de uitgaande beschikking door het bestuursorgaan zelf ondertekend worden.

Een verleend ondermandaat kan te allen tijde ingetrokken worden door de mandaatgever.

Tevens is de vervangingsregeling opgenomen in dit artikel.

HOOFDSTUK 2UITZONDERINGEN

Dit mandaatbesluit is evenals de voorgaande mandaatbesluiten- en regelingen gebaseerd op vertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel.

De gemandateerde bevoegdheden zijn zo laag mogelijk in de organisatie gelegd. Het vertrouwen.

Het weloverwogen, doordacht en veilig met de gemandateerde bevoegdheden omgaan. Het verantwoordelijkheidsgevoel.

Er is sprake van een dynamische mandaatrelatie, waarbij het aankomt op goede samenwerking en communicatie tussen bestuurder (het bestuursorgaan) en de ambtenaar (de gemandateerde functionaris).

In dit hoofdstuk is bepaald in welke gevallen er geen mandaat is verleend. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen absolute (wettelijke) uitzonderingsgronden en relatieve uitzonderingsgronden.

Artikel 5 Absolute uitzonderingsgronden mandaat

Op grond van artikel 10:3 Awb zijn bepaalde gevallen van mandaat uitgesloten. Deze uitzonderingsgronden zijn opgenomen in artikel 5.

Artikel 6 Relatieve uitzonderingsgronden mandaat

Naast de absolute uitzonderingsgronden van artikel 5 gelden er ook relatieve uitzonderingsgronden. Deze zijn opgenomen in artikel 6.

De relatieve uitzonderingsgronden betreffen ijkpunten, waaraan de betreffende functionaris aandacht moet besteden bij het gebruik maken van het aan hem toegekende mandaat. Deze ijkpunten zijn neergelegd in de interne instructie, waarbij het accent ligt op inschatting, overleg en communicatie. Doet een in de instructie omschreven situatie zich voor dan wordt het nemen van een besluit aan de teamleider of aan het bestuursorgaan zelf voorgelegd. De instructie is opgenomen in artikel 7.

HOOFDSTUK 3INSTRUCTIE MANDAAT

Artikel 7 Instructie mandaat

In artikel 7 is de instructie uitgelegd. Kort gezegd komt het erop neer dat als er grote gevolgen kleven aan het te nemen besluit of de af te sluiten overeenkomst er overleg moet plaatsvinden met de teamleider en/of met de bestuurder. Denk daarbij aan grote financiële, juridische of politiek-bestuurlijke gevolgen of als sprake is van strijdigheid met vastgesteld beleid, een mogelijke vooringenomenheid of belangenverstrengeling of een persoonlijke betrokkenheid.

Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat met wettelijke basis behalve wet- en regelgeving zoals verordeningen en beleidsregels ook uitvoeringsbesluiten en aanverwante wet- en regelgeving bij de betreffende wet/verordening etc. bedoeld worden.

Artikel 8 Ondertekening beschikkingen en overeenkomsten

In artikel 8 is aangegeven hoe de ondertekening eruit komt te zien als een gemandateerde functionaris in naam van de mandaatgever een besluit of een overeenkomst ondertekent.

HOOFDSTUK 4SLOTBEPALINGEN

Artikel 9Inwerkingtreding en citeertitel

Tot slot is in artikel 9 opgenomen op welke datum dit mandaatbesluit in werking treedt. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van het nieuwe mandaatbesluit komt het oude mandaatbesluit te vervallen. Ook is in dit artikel opgenomen hoe het mandaatbesluit geciteerd moeten worden.

Toelichting bevoegdhedenregister:

Bij iedere bevoegdheid staat welke functionaris die bevoegdheid in mandaat heeft verkregen. Staat er ‘geen’ dan is de teamleider bevoegd. De bevoegdheden die niet in het bevoegdhedenregister zijn opgenomen, zijn niet door het college of de burgemeester gemandateerd. Het college of de burgemeester is dan zelf bevoegd en verantwoordelijk. De HR 21 functie en de daarbij behorende werkfunctie(s) zijn hieronder onder kopje “specifiek” weergegeven.