Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten 2025

Geldend van 11-02-2025 t/m heden

Intitulé

Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten 2025

Voorwoord

Deze inkoopvoorwaarden zijn gebaseerd op het VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten.

I ALGEMEEN

Artikel 1 Definities

Aflevering: het verschaffen van het bezit van de Goederen aan de Gemeente

Contractant: de in de Overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente

Data: digitale weergaves van handelingen, feiten of informatie en/of compilaties van dergelijke handelingen, feiten of informatie, ook in de vorm van geluids-, visuele of audiovisuele opnames

Diensten (Dienst): de door de Contractant op basis van de Overeenkomst te verrichten werkzaamheden voor een specifieke behoefte van de Gemeente, niet zijnde werken of leveringen

Gebruiksrecht: het recht op grond waarvan de Gemeente bevoegd is om de Resultaten in overeenstemming met de Overeenkomst te gebruiken en de toestemming van de Contractant om de Resultaten onbeperkt te verveelvoudigen, te wijzigen, openbaar te maken, toe te passen en te bewerken, in iedere vorm, nu bestaand of in de toekomst

Gemeente: de gemeente Meierijstad, zetelend te Veghel, Stadhuisplein 1

Goederen (Goed): alle zaken en alle vermogensrechten in de zin van artikel 3:1 Burgerlijk Wetboek

IE-rechten: alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot, auteursrechten, databankenrechten en goodwill

Leveringen (Levering): de door de Contractant op basis van de Overeenkomst ten behoeve van de Gemeente te leveren Goederen en Diensten

Maatwerk: de door de Contractant op basis van de Overeenkomst specifiek voor de Gemeente tot stand gebrachte, verrichte en/of ontwikkelde Prestaties en Goederen

Offerte: een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek

Offerteaanvraag: een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente voor te verrichten Prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen

Overeenkomst: al hetgeen tussen de Gemeente en de Contractant is overeengekomen, inclusief daarbij behorende bijlagen

Overeenkomst voor Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken: de bij de Overeenkomst gevoegde overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, of bij gebreke daarvan, de door VNG opgestelde Modelovereenkomst Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken

Partijen/Partij: de Gemeente en/of de Contractant

Personeel van Contractant: de door de Contractant voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden of andere hulppersonen die met de Contractant een overeenkomst van opdracht hebben gesloten

Prestaties (Prestatie): te verrichten Leveringen en/of Diensten

Resultaten (Resultaat): al hetgeen in het kader van de Overeenkomst tot stand wordt gebracht, anders dan Maatwerk en ongeacht of de Contractant daarbij gebruikmaakt van enige bijdrage van de Gemeente en/of derden

Schriftelijk: correspondentie per post of langs elektronisch weg waarbij: de kennisgeving raadpleegbaar is door de geadresseerde, de authenticiteit van de kennisgeving in voldoende mate is gewaarborgd, en de identiteit van de kennisgever met voldoende zekerheid kan worden vastgesteld

Verwerkersovereenkomst: de bij de Overeenkomst gevoegde verwerkersovereenkomst of, bij gebreke daarvan, de ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst door de VNG tot standaard verklaarde Standaard Verwerkersovereenkomst

Werkdag: kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet, plaatselijke feestdagen en door de Gemeente aangewezen brugdagen

Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 1.

    Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op de Offerteaanvraag, Offerte(n), nadere overeenkomsten en Overeenkomsten met betrekking tot Leveringen en Diensten.

  • 2.

    Van deze algemene inkoopvoorwaarden kan slechts worden afgeweken, indien Partijen dit uitdrukkelijk Schriftelijk met elkaar zijn overeengekomen.

  • 3.

    Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van kracht. Partijen treden in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.

  • 4.

    Door het indienen van de Offerte aanvaardt de Contractant onverkort deze algemene inkoopvoorwaarden en wijst de Contractant uitdrukkelijk de toepasselijkheid van zijn algemene voorwaarden en markt- of branchespecifieke voorwaarden af.

Artikel 3 Totstandkoming Overeenkomst

  • 1.

    De Gemeente kan een Offerteaanvraag intrekken of wijzigen voor zover dit mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en wet- en regelgeving. De Gemeente vergoedt geen kosten of schade die hiermee samenhangen, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen of wet- of regelgeving daartoe dwingen.

  • 2.

    De Offerte van de Contractant heeft een gestanddoeningstermijn van negentig dagen of zoveel langer of korter als in de Offerteaanvraag is vermeld. De gestanddoeningstermijn vangt aan op de dag waarop de inschrijvingstermijn sluit of op de dag die wordt vermeld in de Offerteaanvraag.

  • 3.

    Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Gemeente een expliciete Schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Contractant heeft verzonden aan de Contractant. De Schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160 lid 1 aanhef en onder d van de Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen.

  • 4.

    Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

  • 5.

    Alle handelingen die de Contractant verricht voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst zijn voor rekening en risico van de Contractant.

II UITVOERING OVEREENKOMST

Artikel 4 Algemene verplichtingen Contractant

  • 1.

    De Contractant zal zijn verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst in goede samenwerking met de Gemeente nakomen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de Contractant.

  • 2.

    De Contractant zal de Gemeente op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Contractant is onder meer, maar niet uitsluitend, verplicht om de Gemeente direct Schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening is gehouden.

  • 3.

    Slechts met voorafgaande Schriftelijke goedkeuring van de Gemeente, kan de Contractant de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door derden of uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en/of plichten overdragen aan derden. Dit geldt niet voor het vestigen van beperkte rechten, zoals een pandrecht. De Gemeente is te allen tijde bevoegd om deze goedkeuring in te trekken, indien blijkt dat deze derden niet in staat zijn om (hun deel van) de Overeenkomst uit te voeren.

  • 4.

    De Contractant garandeert over de (totstandkoming van de) Overeenkomst dat de Contractant of Personeel van Contractant of een met de Contractant verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: (1) prijsvorming, (2) het afstemmen van Offerten, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.

  • 5.

    De Contractant vrijwaart de Gemeente voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2 lid 1 aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die de Contractant of de Gemeente krijgt opgelegd.

  • 6.

    De Contractant zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de overeenkomsten die de Gemeente met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn bij de Contractant, in acht nemen. Indien de Contractant genoodzaakt is om contact op te nemen met deze derden, zal de Contractant dit eerst voorleggen aan de Gemeente.

  • 7.

    De Contractant draagt zelf de verantwoordelijkheid om de door de Contractant ingeschakelde derden te informeren over de afspraken die gelden tussen de Contractant en de Gemeente bij de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 8.

    Slechts voor zover de Contractant expliciet en Schriftelijk is gemachtigd door de Gemeente zal de Contractant optreden als gemachtigde van de Gemeente. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Contractant.

Artikel 5 Algemene verplichtingen Gemeente

  • 1.

    De Gemeente zal op verzoek van de Contractant alle inlichtingen en gegevens verstrekken voor zover die nodig zijn om de Overeenkomst naar behoren uit te voeren.

  • 2.

    De Gemeente zal zich inspannen zoals een goed opdrachtgever betaamt en zal zich indien nodig inspannen om haar medewerking, waaronder publiekrechtelijke medewerking, te verlenen die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 6 Kwaliteit en controle

  • 1.

    De Contractant garandeert dat de geleverde Prestaties voldoen aan de Overeenkomst, aan de algemeen geldende normen, aan gemeentelijke kwaliteitsnormen en aan de voorschriften die bij of krachtens wet of verdrag gelden met betrekking tot, maar niet uitsluitend, veiligheid, toegankelijkheid, gezondheid, milieu, Data en informatieveiligheid.

  • 2.

    De Gemeente is gerechtigd om de Prestaties te keuren en de Contractant verleent waar nodig zijn medewerking. Indien de Gemeente bepaalde Prestaties Schriftelijk heeft goedgekeurd, vervalt het recht zoals genoemd in de voorgaande zin ten aanzien van die Prestaties.

  • 3.

    De Gemeente is gerechtigd om een integriteitsscreening uit te voeren, eventueel met behulp van een advies als bedoeld in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). Indien het screeningsresultaat daar aanleiding toe geeft, kunnen in de Overeenkomst aanvullende maatregelen worden opgenomen.

  • 4.

    De Gemeente heeft het recht om eventueel met behulp van ingeschakelde derden een controle te (laten) doen van de naleving door de Contractant van de Overeenkomst. De Contractant is verplicht om hieraan zijn medewerking te verlenen. De kosten voor deze controle komen voor rekening van de Gemeente, tenzij uit de controle blijkt dat de Contractant één of meer wezenlijke verplichtingen niet heeft nageleefd en/of het kosten zijn aan de zijde van de Contractant.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1.

    Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.

  • 2.

    Partijen zullen de onder hen werkzame personen of door hen ingeschakelde derden verplichten deze geheimhoudingsplicht na te leven.

  • 3.

    Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die Partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

  • 4.

    De Contractant is verplicht om op eerste verzoek van de Gemeente Personeel van Contractant een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.

  • 5.

    De Contractant is verplicht om Schriftelijke goedkeuring te vragen aan de Gemeente voor eventuele persberichten, reclame-uitingen of openbare mededelingen – inclusief mededelingen via kanalen van sociale media – met betrekking tot het (mogelijk) aangaan en de uitvoering van de Overeenkomst, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 8 Intellectueel eigendom

  • 1.

    Over alle IE-rechten op de Resultaten (niet zijnde Maatwerk) verkrijgt de Gemeente een onbeperkt, eeuwigdurend, onvoorwaardelijk en onherroepelijk Gebruiksrecht, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. De Gemeente aanvaardt dit Gebruiksrecht. De Contractant werkt op eerste verzoek kosteloos mee aan het bewerkstelligen en nader formaliseren van dit Gebruiksrecht. De eenmalige vergoeding voor dit Gebruiksrecht ligt besloten in de overeengekomen prijs.

  • 2.

    Alle IE-rechten op Maatwerk berusten bij de Gemeente, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. De Contractant draagt hierbij alle IE-rechten die ten grondslag liggen aan het Maatwerk over aan de Gemeente. De Gemeente aanvaardt deze overdracht hierbij. De overdracht ziet op alle huidige en toekomstige rechten en omvat alle denkbare vormen van gebruik, openbaarmaking en/of verveelvoudiging, inclusief iedere vorm van bewerking, nu bestaand of in de toekomst. De Contractant zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen en nader formaliseren van de overdracht. De eenmalige koopprijs voor deze overdracht ligt besloten in de overeengekomen prijs.

  • 3.

    De Contractant behoudt of verkrijgt geen gebruiksrecht met betrekking tot het Maatwerk, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 4.

    De Gemeente blijft rechthebbende van alle IE-rechten op door de Gemeente geleverde bijdragen op grond van de Overeenkomst en alle daaruit voortvloeiende Resultaten en/ of Maatwerk. De Gemeente behoudt zich uitdrukkelijk het auteursrecht voor met betrekking tot ieder in het kader van de Overeenkomst aan de Contractant openbaar gemaakt werk. De Contractant erkent dit voorbehoud. Ten aanzien van alle auteursrechtelijk beschermde werken die toekomen aan de Gemeente geldt: “Auteursrecht ten aanzien van tekst- en datamining en machine learning nadrukkelijk voorbehouden”.

  • 5.

    Voor zover de wet dat toestaat doet de Contractant afstand van alle eventuele persoonlijkheidsrechten op in het kader van de Overeenkomst tot stand gebrachte auteursrechtelijk beschermde werken.

  • 6.

    De Contractant garandeert dat de Prestaties, de Goederen, het Maatwerk, de Resultaten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de Gemeente in de weg zouden kunnen staan. De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.

  • 7.

    In het geval van aanspraken van derden zal de Contractant alles in het werk stellen om in overleg met de Gemeente te bewerkstelligen dat de Gemeente het ongestoorde gebruik van het geleverde zal kunnen voortzetten.

  • 8.

    In het geval van aanspraken van derden waarvoor de in lid 6 genoemde vrijwaringverplichting geldt, zal de Contractant alle schade van de Gemeente vergoeden inclusief proceskosten, waaronder tevens begrepen redelijke advocaatkosten.

Artikel 9 Verwerking persoonsgegevens

  • 1.

    De Contractant verwerkt persoonsgegevens, als gedefinieerd in artikel 4 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving.

  • 2.

    Voor zover de Contractant in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst persoonsgegevens voor de Gemeente in de hoedanigheid van verwerker in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming verwerkt, is op die verwerking de Verwerkersovereenkomst van toepassing.

  • 3.

    Voor zover tussen de Contractant en de Gemeente in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst voor een of meer verwerkingen van persoonsgegevens sprake is van gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijkheid in de zin van artikel 26 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, is op die verwerking de Overeenkomst voor Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken van toepassing.

Artikel 10 Data

  • 1.

    Indien de te leveren Goederen in staat zijn om Data te genereren, te verzamelen of anderszins te verwerven, en/of er bij de te verrichten Diensten Data worden gegenereerd, verzameld, of anderszins worden verworven, zal de Contractant de Gemeente daarvan op de hoogte stellen.

  • 2.

    De Contractant stelt de Gemeente kosteloos technisch in staat om de Data in te zien, en voor eigen gebruik te kunnen opslaan. De Contractant kan aan deze verplichting onder meer voldoen door:

  • de Data aan de Gemeente te verstrekken;

  • de Gemeente in staat te stellen om de Data in realtime in te zien en een kopie daarvan te downloaden;

  • de Data gedurende de looptijd van de Overeenkomst onder zich te houden, en de Gemeente op eerste verzoek een kopie van de Data te verstrekken;

  • documentatie aan de Gemeente te verstrekken om de Gemeente in staat te stellen de Data zelf uit het Goed te ontsluiten; of

  • aan de Gemeente koppelingen ter beschikking te stellen, teneinde de Gemeente in staat te stellen de Data zelf op te vragen via deze koppelingen.

  • 3.

    De ter beschikking gestelde of beschikbaar gemaakte Data zal:

  • in een algemeen leesbaar elektronisch bestandsformaat worden verstrekt;

  • vergezeld gaan van documentatie met een juiste, volledige en gedetailleerde beschrijving van de aan de Data ten grondslag liggende datamodellen; en

  • voldoen aan de voorschriften die aan Data worden gesteld in de Wet open overheid, de Wet hergebruik van overheidsinformatie en andere wet- en regelgeving die op de Gemeente van toepassing is.

  • 4.

    De Contractant bevestigt dat de Gemeente het recht heeft om de Data voor eigen gebruik op te slaan en verder te gebruiken, waaronder begrepen het recht van de Gemeente om de Data openbaar inzichtelijk te maken en ter beschikking te stellen aan derden. Voor zover op de Data die ontstaan bij gebruik door de Gemeente of die specifiek zien op het gebruik door de Gemeente, hoe ook genaamd, IE-rechten (komen te) rusten, is wat in artikel 8 is bepaald over Resultaten van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Indien de door de Contractant geleverde Data onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, zal de Contractant, ook na beëindiging van de Overeenkomst, kosteloos zijn medewerking verlenen om deze onjuistheid en/of onvolledigheid te corrigeren.

  • 6.

    Indien de Contractant zelf (mede) toegang heeft tot de Data, gelden de volgende bepalingen:

  • de Contractant zal de Data uitsluitend gebruiken voor de uitvoering van de Overeenkomst en de nakoming van op de Contractant rustende wettelijke verplichtingen;

  • de Contractant zal op eerste verzoek van de Gemeente overgaan tot vernietiging van de Data;

  • de Contractant zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst niet overgaan tot vernietiging van de Data zonder een verzoek daartoe; en

  • de Contractant zal de Data na het einde van de Overeenkomst vernietigen, maar niet voordat hij de Gemeente expliciet een redelijke laatste kans heeft geboden om de Data te downloaden of anderszins te verkrijgen.

  • 7.

    De Contractant zal, onverminderd de verplichting tot het verstrekken van deugdelijke documentatie, op eerste verzoek alles doen wat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden om de Gemeente te helpen bij het duiden en interpreteren van de Data. De Contractant zal kosteloos voldoen aan deze verplichting, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 8.

    Hetgeen is bepaald in de leden 2 tot en met 7 geldt niet indien en voor zover:

  • het nakomen van de verplichtingen technisch onmogelijk is;

  • het nakomen van de verplichtingen in strijd komt met andere wettelijke verplichtingen;

  • de Data bedrijfsgeheimen van de Contractant betreffen; of

  • de Gemeente expliciet en ondubbelzinnig bij de Contractant heeft aangegeven de Data niet te willen ontvangen of anderszins in te willen zien.

Artikel 11 Wijziging Overeenkomst

  • 1.

    De Gemeente is bevoegd om de Overeenkomst Schriftelijk te wijzigen en/ of aan te vullen, na overleg met en instemming van de Contractant over de gevolgen van de wijziging of aanvulling.

  • 2.

    In dit kader blijven Partijen binnen de grenzen van de redelijkheid en billijkheid.

Artikel 12 Uitrusting en materialen

  • 1.

    De Contractant zal voor eigen rekening en risico zorgdragen voor alle bij de uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken – niet van de Gemeente afkomstige – materialen en uitrusting (waaronder gereedschappen), tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 2.

    De Contractant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de deugdelijkheid van de gebruikte Goederen, materialen en uitrusting en dient deze voor eigen rekening en risico te verzekeren, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 3.

    De Contractant kan voor eigen rekening en risico bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruik maken van zaken die eigendom zijn van de Gemeente, en die voor dat doel aan de Contractant in bruikleen zijn gegeven. Aan deze bruikleen kan de Gemeente voorwaarden verbinden.

Artikel 13 Tijdstip van nakoming

  • 1.

    De Contractant is van rechtswege in verzuim nadat de fatale termijn(en) voor de uitvoering van de Prestaties, zoals vermeld in de Overeenkomst, is/zijn verstreken en die Prestatie(s) niet of niet volledig is/zijn uitgevoerd.

  • 2.

    De Contractant stelt de Gemeente Schriftelijk tijdig en met opgaaf van redenen in kennis van een eventuele vertraging en de maatregelen die de Contractant zal treffen om de vertraging zoveel mogelijk te beperken.

Artikel 14 Toerekenbare tekortkoming

  • 1.

    Indien één van de Partijen toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze algemene inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de aan de Partij toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.

  • 2.

    Ieder van de Partijen is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

  • 3.

    Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming van de Gemeente indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 15 Niet-toerekenbare tekortkoming

  • 1.

    De Contractant kan zich jegens de Gemeente enkel op een niet-toerekenbare tekortkoming, als bedoeld in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek, beroepen, indien de Contractant de Gemeente zo spoedig mogelijk, onder overlegging van de bewijsstukken, Schriftelijk hiervan in kennis stelt.

  • 2.

    Onder een niet-toerekenbare tekortkoming aan de zijde van de Contractant wordt in ieder geval niet verstaan:

  • ziekte van Personeel van Contractant (behoudens bijvoorbeeld een pandemie);

  • gebrek aan Personeel van Contractant;

  • stakingen;

  • grondstoffentekort;

  • transportproblemen;

  • tekortkoming of niet-nakoming van de verplichtingen van toeleveranciers;

  • storingen in de productie van de Contractant; of

  • liquiditeits- en/of solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de Contractant.

Artikel 16 Aansprakelijkheid en verzekering

  • 1.

    Tenzij Schriftelijk anders overeengekomen, is de Partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen tegenover de andere Partij aansprakelijk voor de door de andere Partij geleden dan wel te lijden schade, met dien verstande dat de aansprakelijkheid als volgt beperkt is tot:

  • 1.

    voor opdrachten waarvan de totale waarde kleiner is dan of gelijk aan € 50.000,-:

  • 2.

    €150.000,- per gebeurtenis en € 300.000,- per contractjaar (of gedeelte van een jaar) dat de Overeenkomst van kracht is;

  • 3.

    voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 50.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 100.000,-:

  • 4.

    € 300.000,- per gebeurtenis en € 500.000,- per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is;

  • 5.

    voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 100.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 150.000,-:

  • 6.

    € 500.000,- per gebeurtenis en € 1.000.000,- per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is;

  • 7.

    voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 150.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 500.000,-:

  • 8.

    € 1.500.000,- per gebeurtenis en € 3.000.000,- per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is;

  • 9.

    voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 500.000,-:

  • 10.

    € 3.000.000,- per gebeurtenis en € 5.000.000,- per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is.

Samenhangende gebeurtenissen worden daarbij aangemerkt als één gebeurtenis.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde beperking van aansprakelijkheid komt te vervallen:

  • in geval van aanspraken op schadevergoeding ten gevolge van dood of letsel; en/of

  • indien sprake is van opzet of grove schuld van de Partij die toerekenbaar tekortschiet of diens personeel; en/of

  • in geval van schending van artikel 8; en/of

  • in geval van schending van artikel 9, waaronder de Verwerkersovereenkomst en de Overeenkomst voor Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken; en/of

  • in geval van vrijwaringen die Partijen aan elkaar hebben verleend in deze inkoopvoorwaarden en/of de Overeenkomst.

  • 3.

    De Contractant zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 4.

    De Contractant zal het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadele van de Gemeente wijzigen, tenzij de Gemeente hiervoor haar expliciete en Schriftelijke toestemming heeft gegeven.

  • 5.

    Eventuele verzekeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst en waarover de Contractant nog niet beschikt, zal de Contractant afsluiten voor tenminste de periode van de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 17 Boete

  • 1.

    Indien een boetebepaling is overeengekomen, is deze boete zonder rechterlijke tussenkomst, ingebrekestelling of aanmaning direct opeisbaar.

  • 2.

    De boete laat onverlet alle andere rechten of vorderingen, waaronder, doch niet uitsluitend, de vordering van de Gemeente tot nakoming en het recht op schadevergoeding.

Artikel 18 Toepasselijk recht en geschillen

  • 1.

    Op deze algemene inkoopvoorwaarden en de Overeenkomsten, alsmede op de totstandkoming en de interpretatie, is Nederlands recht van toepassing.

  • 2.

    De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

  • 3.

    Geschillen tussen Partijen, daaronder begrepen, die slechts door één Partij als zodanig wordt beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.

  • 4.

    Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk van de Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Gemeente is gevestigd.

III Financiële bepalingen

Artikel 19 Prijzen, meerwerk en minderwerk

  • 1.

    De Contractant zal de Overeenkomst uitvoeren tegen de in zijn Offerte genoemde prijzen in euro’s.

  • 2.

    Niet redelijkerwijs in de Overeenkomst inbegrepen extra Prestaties, zijn slechts meerwerk voor zover dit uitsluitend aan de Gemeente is toe te rekenen. Als de in de Overeenkomst inbegrepen Prestaties redelijkerwijs worden verlicht en/of verminderd, is sprake van minderwerk.

  • 3.

    Meerwerk zal door de Contractant slechts in behandeling worden genomen nadat de inhoud en de prijzen Schriftelijk zijn overeengekomen met de Gemeente.

  • 4.

    Afrekening van meerwerk of verrekening van minderwerk vindt plaats tegen maximaal de prijzen zoals opgenomen in de Offerte, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 5.

    Voor zover de prijzen van meerwerk of minderwerk niet in de Offerte zijn opgenomen, verplicht de Contractant zich ertoe voor meerwerk en minderwerk uitsluitend marktconforme prijzen aan te bieden.

Artikel 20 Facturering en betaling

  • 1.

    De Gemeente ontvangt elektronische facturen die voldoen aan de door de Gemeente te stellen aanvullende eisen voor elektronische verwerking. Indien Partijen dit Schriftelijk zijn overeengekomen, kunnen facturen als pdf-bestand per e-mail worden verzonden naar het door de Gemeente opgegeven e-mailadres.

  • 2.

    Op de factuur vermeldt de Contractant:

  • de wettelijke vereisten waaraan de factuur moet voldoen: naam, adres, postcode, woonplaats, bank/gironummer en de benodigde IBAN- en BIC-gegevens, BTW-nummer, KvK-nummer;

  • het factuuradres van de Contractant; het totale factuurbedrag inclusief en exclusief BTW;

  • factuurdatum;

  • uniek factuurnummer van de Contractant;

  • korte omschrijving van de Levering en/of Dienst; en

  • eventuele nadere eisen in overleg met de Gemeente. Eventuele nadere eisen worden opgenomen in de Overeenkomst dan wel de Offerteaanvraag.

  • 3.

    De Contractant hanteert een betalingstermijn van dertig dagen na de ontvangst van de factuur of zoveel langer of korter als overeengekomen tussen Partijen in de Overeenkomst. De Gemeente zal binnen de gehanteerde betalingstermijn de factuur van de Contractant betalen. Indien de factuur niet voldoet aan de gestelde eisen, dan zal de betalingstermijn niet aanvangen.

  • 4.

    Indien de Goederen of Diensten niet beantwoorden aan de Overeenkomst is de Gemeente bevoegd om de betaling naar rato van de tekortkoming geheel of gedeeltelijk op te schorten.

IV Bepalingen betreffende de Leveringen van Goederen

Artikel 21 Leveringen

  • 1.

    Aflevering vindt plaats op de overeengekomen locatie en het overeengekomen tijdstip en geschiedt voor rekening en risico, waaronder transport en verzekeringen, van de Contractant.

  • 2.

    Tenzij Schriftelijk een andere tijd of plaats is overeengekomen, geschiedt de Aflevering uitsluitend op Werkdagen tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. De Contractant dient zijn vervoerder hiervan op de hoogte te stellen.

  • 3.

    Indien de Gemeente de Goederen gemotiveerd afkeurt, zal de Contractant op zijn eigen kosten de Goederen ophalen.

  • 4.

    De Goederen worden geacht te zijn goedgekeurd vanaf het moment van volledige operationele ingebruikname door de Gemeente, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen of bepaalde omstandigheden nopen tot Schriftelijke goedkeuring van de Gemeente.

  • 5.

    De Contractant verleent ten minste een garantie voor de Goederen van twaalf maanden vanaf het moment dat de Gemeente de Goederen heeft goedgekeurd, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. Deze garantie laat de aansprakelijkheid van de Contractant onverlet.

  • 6.

    De Contractant garandeert dat onderdelen van de Goederen kunnen worden geleverd voor een periode van tenminste vijf jaar na Aflevering van de Goederen of voor een periode die Schriftelijk is overeengekomen.

  • 7.

    De Contractant is gehouden om alle bij de Goederen behorende gebruiksaanwijzingen en productinformatie, alsmede eventuele kwaliteitskeurmerken- of certificaten, opgesteld zoveel mogelijk in de Nederlandse taal, zonder extra kosten, aan de Gemeente ter beschikking te stellen.

  • 8.

    De Contractant zal voor zijn rekening en risico alle voorkomende gebreken aan de geleverde Goederen na Aflevering of voltooiing binnen de door de Gemeente bij eerste aanzegging gestelde redelijke termijn wegnemen door herstel of vervanging.

Artikel 22 Verpakking en transport

  • 1.

    De Contractant draagt zorg voor een deugdelijke en duurzame verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer van de Goederen, dat deze in een goede staat en op duurzame wijze de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden. De Contractant is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen.

  • 2.

    De Contractant neemt alle verpakkingen kosteloos terug, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen, en draagt zorg voor een milieuvriendelijke verwerking.

Artikel 23 Overdracht van eigendom en risico

  • 1.

    De eigendom van de geleverde Goederen gaat over op het moment van Aflevering, waar nodig na eventuele installatiewerkzaamheden die daarmee gepaard gaan. Het risico gaat over op de Gemeente na acceptatie van de Goederen door de Gemeente.

  • 2.

    De acceptatie van de Goederen zal geschieden door middel van een Schriftelijke verklaring van de Gemeente, na Aflevering en eventuele installatie van de Goederen. Indien de Gemeente de Goederen niet accepteert, geeft zij gemotiveerd aan waarom de acceptatie onthouden wordt.

V Bepalingen betreffende het verrichten van Diensten

Artikel 24 Diensten

  • 1.

    De Contractant zal de Diensten uitvoeren binnen de termijn en op de plaats zoals deze zijn opgenomen in de Overeenkomst.

  • 2.

    De Contractant draagt de volledige verantwoordelijkheid voor zowel zijn eigen Prestaties, Prestaties van Personeel van Contractant alsmede Prestaties van de door de Contractant ingeschakelde derden.

  • 3.

    Feitelijke uitvoering van de Diensten door de Contractant of daarmee gepaard gaande handelingen houdt niet in dat de Gemeente de Diensten zonder meer goedkeurt. De Gemeente behoudt zich het recht voor om eventuele verrichte Diensten te keuren, controleren of niet goed te keuren.

  • 4.

    De goedkeuring van de Diensten zal geschieden door middel van een Schriftelijke verklaring van de Gemeente. Indien de Gemeente de Diensten niet goedkeurt, geeft zij gemotiveerd aan waarom de goedkeuring onthouden wordt.

Artikel 25 Personeel van Contractant

  • 1.

    Voor zover Diensten worden verricht ten kantore en/of in de openbare ruimte van de Gemeente, zijn de Contractant, Personeel van Contractant en de door de Contractant ingeschakelde derden gehouden de vastgestelde huisregels voor dat kantoor/gebouw en/of die openbare ruimte na te leven.

  • 2.

    Indien gedurende de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat Personeel van Contractant niet functioneert in het belang van de goede uitvoering van de Overeenkomst en/of wegens omstandigheden zijn werkzaamheden niet kan voortzetten, dan heeft de Gemeente het recht de desbetreffende persoon door de Contractant per direct te laten vervangen.

  • 3.

    Voor de vervanging van Personeel van Contractant door de Contractant is voorafgaande Schriftelijke toestemming vereist van de Gemeente, tenzij directe vervanging noodzakelijk is. In dat laatste geval kan worden volstaan met mondelinge toestemming van de Gemeente. Uitgangspunt daarbij is dat personen beschikbaar worden gesteld die een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben conform het vereiste in de Offerteaanvraag.

  • 4.

    In vervanging van Personeel van Contractant wordt op een korte termijn – doch uiterlijk binnen twee weken of zoveel korter als noodzakelijk – door de Contractant voorzien. Eventuele kosten die gepaard gaan met vervanging komen voor rekening van de Contractant.

  • 5.

    De Contractant staat ervoor in dat Personeel van Contractant gerechtigd is om in Nederland arbeid te verrichten dan wel Diensten te verrichten.

  • 6.

    De Contractant is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de socialezekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken ter zake. De Contractant zal – indien wettelijk vereist dan wel door de Gemeente wordt vereist – met een G-rekening werken. Indien de Gemeente geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten een-op-een verhaald op de Contractant.

Artikel 26 Arbeidsvoorwaarden

  • 1.

    De Contractant is bij de uitvoering van de Overeenkomst verantwoordelijk en aansprakelijk voor de nakoming van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en de CAO die voor het Personeel van Contractant van toepassing is. De Contractant zal de Gemeente verzoeken de daarvoor noodzakelijke informatie Schriftelijk te verstrekken, aan welk verzoek de Gemeente zal voldoen.

  • 2.

    De Contractant legt alle arbeidsvoorwaardelijke afspraken ten behoeve van het verrichten van de Diensten op een inzichtelijke en toegankelijke wijze vast. De Contractant verschaft op verzoek aan de Gemeente toegang tot arbeidsvoorwaardelijke afspraken, indien de Gemeente dit noodzakelijk acht in verband met het voorkomen van of de behandeling van een loonvordering.

  • 3.

    De Contractant verschaft op verzoek aan bevoegde instanties toegang tot deze arbeidsvoorwaardelijke afspraken en werkt mee aan controles, audits of loonvalidatie.

  • 4.

    De Contractant legt de verplichtingen voortvloeiend uit de vorige leden onverkort op aan alle partijen waarmee hij overeenkomsten aangaat ten behoeve van het verrichten van Diensten en bedingt tevens dat deze partijen vervolgens bedoelde verplichtingen onverkort opleggen aan alle partijen met wie zij op hun beurt contracten aangaan ten behoeve van het verrichten van de Diensten.

VI Einde Overeenkomst

Artikel 27 Opzegging

De Gemeente is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de Gemeente de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.

Artikel 28 Ontbinding

  • 1.

    Ieder van de Partijen heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:

  • het bepaalde in de artikelen 4.4, 8 en/of 9.1 wordt geschonden; de andere Partij een besluit tot ontbinding van de rechtspersoon of onderneming heeft genomen;

  • de zeggenschap van de andere Partij bij een ander komt te rusten dan ten tijde van het sluiten van deze Overeenkomst;

  • ten aanzien van de andere Partij faillissement is aangevraagd dan wel uitgesproken of, al dan niet voorlopig, surséance van betaling is aangevraagd of verleend;

  • de andere Partij fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn bedrijf overdraagt; of

  • de andere Partij in een situatie van niet-toerekenbare tekortkoming, als bedoeld in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek, verkeert gedurende meer dan tien dagen.

  • 2.

    De Gemeente heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:

  • de Contractant zich schuldig heeft gemaakt aan een integriteitsschending die blijkt uit het screeningsresultaat zoals bedoeld in artikel 6.3 of zich ten aanzien van de Contractant een uitsluitingsgrond voordoet die is vermeld in de Offerteaanvraag; of

  • de Gemeente op goede gronden aanneemt dat de rechter de Overeenkomst zal aantasten doordat de Overeenkomst is gesloten in strijd met geldende wet- en regelgeving, zoals het staatssteunrecht en/ of (Europese) aanbestedingsrecht.

  • 3.

    Elke ontbinding als bedoeld in de leden 1 en 2 dient door middel van een aangetekend schrijven te geschieden.

  • 4.

    Ingeval van ontbinding door de Gemeente als bedoeld in de leden 1 en 2 is de Gemeente geen vergoeding verschuldigd aan de Contractant voor de Prestaties die niet door de Contractant zijn verricht. Eventuele aan de Contractant verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de Contractant terug aan de Gemeente, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald.

Artikel 29 Vernietiging

Indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door middel van een buitengerechtelijke verklaring, dient dit te geschieden met een aangetekend schrijven.

Ondertekening

Aldus besloten in de BenW-vergadering van 28 januari 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad

De secretaris, De burgemeester,

Mw. Drs. M.J.M Meertens Dhr. Ir. C.H.C. van Rooij

Toelichting op VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten

Inleiding

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft in 2012 samen met haar leden (gemeenten) een Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten ontwikkeld (VNG Model AIv). De VNG heeft daarbij ook het bedrijfsleven gehoord.

Aanleiding

Bij veel gemeenten, met name bij kleinere gemeenten, bestaat de behoefte dat de VNG een gestandaardiseerde set inkoopvoorwaarden ontwikkelt. Gemeenten hebben aangegeven behoefte te hebben aan een pragmatische en beknopte set. Ook bij het bedrijfsleven bestaat deze behoefte: het bedrijfsleven wil niet bij elke gemeente te maken krijgen met een andere set inkoopvoorwaarden.

Door het Rijk is in 2010 een convenant gesloten met de VNG over het aanvullend beleid onder de Aanbestedingswet 2012. In dit convenant is afgesproken dat de VNG een model Inkoopbeleid en een model Algemene Inkoopvoorwaarden ontwikkelt. Via deze modellen wil de VNG gemeenten stimuleren om aandacht te hebben voor inkopen en aanbesteden en hen ondersteunen bij de vormgeving daarvan.

Het VNG Model AIv is een algemene set van inkoopvoorwaarden bestemd voor gemeenten die inkopen via het een-op-een aangaan van een overeenkomst met een dienstverlener of leverancier of een overeenkomst sluiten via een meervoudig onderhandse offerteaanvraag of een (Europese) aanbestedingsprocedure. Het doel van het VNG Model AIv is om een gebalanceerde set inkoopvoorwaarden te realiseren die kan worden overgenomen door gemeenten.

De toelichting bij het VNG Model AIv is bedoeld als handreiking voor gemeenten om het Model te kunnen toepassen bij het inkopen van leveringen en diensten. Deze toelichting is openbaar, maar maakt geen onderdeel uit van de algemene inkoopvoorwaarden (die worden gebaseerd op het VNG Model AIv) van een bepaalde gemeente noch van overeenkomsten van gemeenten. Deze toelichting doet geen afbreuk aan wat gemeenten en opdrachtnemers met elkaar overeenkomen.

Actualisatie

In 2018 is enkel de toelichting met inachtneming van jurisprudentie, adviezen van de Commissie van Aanbestedingsexperts en wijziging van (Europese) wetgeving geactualiseerd, verduidelijkt en nader uitgewerkt.

In 2023 heeft de VNG onderzoek bij gemeenten laten doen naar het gebruik van en de tevredenheid over het VNG Model AIv. Uit het onderzoek is een zeer hoge mate van tevredenheid met het VNG Model AIv gebleken. Daarnaast heeft dit onderzoek veel waardevolle input voor de actualisatie van het VNG Model AIv opgeleverd. Vervolgens zijn in 2024 zowel het VNG Model AIv als de toelichting geactualiseerd.

Toepasbaarheid

Het VNG Model AIv is een algemeen model en breed toepasbaar op het inkopen van verschillende soorten diensten en producten. Door de algemeenheid van dit model zullen in de offerteaanvraag en/of overeenkomst bepalingen moeten worden opgenomen die voor een specifieke situatie nodig zijn. Het toesnijden van de bepalingen op de specifieke situatie wordt ook van een gemeente vereist door de Gids Proportionaliteit. Concrete voorbeelden hiervoor worden aangereikt in deze toelichting.

Belangrijk is dat het VNG Model AIv rekening houdt met de belangen van de gemeenten en het bedrijfsleven. Minder vragen en onderhandelingen leiden voor beide partijen tot lastenverlichting.

Addendum

Uniformiteit kan samenwerking tussen gemeenten bevorderen en vergemakkelijkt het inschrijven door geïnteresseerde partijen. Als een gemeente ervoor kiest om in haar gemeentelijke inkoopvoorwaarden van het VNG Model AIv af te wijken of dit aan te vullen is dan is van belang dat dit goed en eenduidig inzichtelijk wordt gemaakt. Deze afwijkingen geeft de gemeente aan in het (standaard) Addendum (zie bijlage)

I Algemeen

Artikel 1

Definities Dit artikel bevat definities van begrippen die verder in de tekst van het VNG Model AIv worden gehanteerd. Deze begrippen worden steeds met een hoofdletter geschreven. Daarmee wordt aangegeven dat de definitie van dit begrip wordt vermeld in artikel 1.

De definitie van ‘Gebruiksrecht’ is toegevoegd aan de definities, omdat dit begrip in artikel 8 van het VNG Model AIv wordt gehanteerd: de Gemeente verkrijgt een Gebruiksrecht voor de IE-rechten van de Resultaten die niet Maatwerk zijn. De definities voor ‘Maatwerk’ en ‘Resultaten’ zijn ook terug te vinden in artikel 1. De definitie van ‘IE-rechten’ is toegevoegd (stond voorheen in artikel 8 zelf). Zodoende staan alle definities in één centraal artikel en niet verdeeld over het Model.

‘Levering’ en ‘Aflevering’ hebben aparte definities in het VNG Model AIv. Hierdoor is een verschil gemaakt tussen het aangaan van de Overeenkomst en de daadwerkelijke bezitsverschaffing van de Goederen aan de Gemeente, het moment dat de Goederen in handen zijn van de Gemeente (de ‘Aflevering’). Dit onderscheid is met name van belang bij het overgaan van de eigendom en het risico.

Onder de definitie ‘Offerte’ valt ook een inschrijving die wordt ingediend in een (Europese) aanbesteding. Dit geldt eveneens voor de definitie ‘Offerteaanvraag’ waaronder ook de aanbestedingsstukken in een (Europese) aanbesteding vallen, zoals een aanbestedingsleidraad, een bestek of nota’s van inlichtingen. Gekozen is voor de termen ‘Offerte’ en ‘Offerteaanvraag’, aangezien dit bij veel gemeenten de meest gangbare termen zijn. Als wordt gewerkt met een Offerteaanvraag en/of Overeenkomst, dan wordt aangeraden om dezelfde begrippen te hanteren in deze Offerteaanvraag en Overeenkomst. Dit maakt het beter leesbaar en voorkomt verschillende interpretaties.

De definities voor ‘Overeenkomst voor Gezamenlijke Verwerkersverantwoordelijken’ en ‘Verwerkersovereenkomst’ zijn toegevoegd om te verwijzen naar de beschikbare modelovereenkomsten van de VNG. De begrippen ‘Partijen’ en ‘Partij’ kunnen zowel voor de Gemeente als de Contractant worden gebruikt. De context waarin deze worden gebruikt, moet dus zorgvuldig worden bezien.

‘Schriftelijk’ is gedefinieerd zodat ook correspondentie langs elektronische weg, zoals e-mail, hieronder kan worden geschaard. Hieraan worden wel een aantal eisen gesteld zodat de authenticiteit van de correspondentie blijft gewaarborgd. Deze eisen zijn gebaseerd op artikel 6:227a Burgerlijk Wetboek.

Voor de definitie van ‘Werkdag’ wordt aangesloten bij de Algemene termijnenwet. De Algemene termijnenwet is niet altijd van toepassing. Het is daarom belangrijk om ook in de Offerteaanvraag zelf, in de Overeenkomst en op de website van de Gemeente te vermelden wat de algemeen erkende feestdagen zijn. Ook de plaatselijke feestdagen en de door de Gemeente aangewezen brugdagen dienen in de Offerteaanvraag, de Overeenkomst en op de website van de Gemeente te worden vermeld.

Artikel 2 Toepasselijkheid

Dit VNG Model AIv is bedoeld om van toepassing te verklaren op in beginsel alle Offerteaanvragen (waaronder aanbestedingen), Offerten en Overeenkomsten die hieruit voortvloeien met betrekking tot het leveren van Goederen of het verrichten van Diensten. Hierbij is van belang dat de algemene inkoopvoorwaarden ter hand worden gesteld, bijvoorbeeld door de algemene inkoopvoorwaarden als bijlage toe te voegen aan de Offerteaanvraag en hierbij de volgende zin op te nemen in de Offerteaanvraag:

“Op alle Offerteaanvragen, Offerten, nadere overeenkomsten en Overeenkomsten zijn onze algemene inkoopvoorwaarden van toepassing. U treft deze in Bijlage […] aan.”

De VNG Handreiking Contracteren voor de gemeentelijke praktijk “Wie vooraf goed oplet, blijft steeds aan zet” heeft specifiek aandacht voor het omgaan met algemene voorwaarden, inclusief de toepasselijkheid en het verwijzen naar meerdere sets algemene voorwaarden.

Het VNG Model AIv is een algemeen model en breed toepasbaar op het inkopen van verschillende producten en diensten. Op Offerteaanvragen die zien op werken en opdrachten waarbij werken het hoofdvoorwerp van de opdracht vormt, is het VNG Model AIv dus niet van toepassing. Uit de memorie van toelichting bij de gewijzigde Aanbestedingswet 2012 (Aanbestedingswet) blijkt dat ervoor is gekozen om onder de Europese drempelwaarden werken enerzijds en leveringen en diensten anderzijds afzonderlijk te regelen. In het VNG Model AIv is gekozen voor het aanhouden van dezelfde splitsing.

In bepaalde gevallen kan het VNG Model AIv niet worden toegepast of is het VNG model AIv (zonder aanpassingen) minder geschikt.

Het VNG Model AIv kan niet worden toegepast in gevallen waarvoor paritair opgestelde voorwaarden bestaan. Een gemeente dient dan deze paritair opgestelde voorwaarden in principe integraal toe te passen. De Gids Proportionaliteit noemt als voorbeelden van paritair opgestelde voorwaarden: de uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken (UAV en UAV-GC). Een gemeente die dit kan motiveren, kan geheel of gedeeltelijk afwijken van deze paritair opgestelde algemene voorwaarden.

Het VNG Model AIv is minder geschikt voor leveringen of diensten met betrekking tot het verrichten van accountancydiensten of informatie- en communicatietechnologie (ICT). Een gemeente die dit VNG Model AIv toch op deze specifieke diensten en/of leveringen van toepassing wil verklaren, dient te zorgen voor aanvullingen in de Offerteaanvraag en/of Overeenkomst die voor dergelijke specifieke opdrachten noodzakelijk zijn. Voor ICT-opdrachten kunnen de VNG Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) worden gebruikt. Gemeenten die voor architect- en ingenieursdiensten de DNR (De Nieuwe Regeling) hanteren, kunnen dit doen voor deze diensten.

Van het VNG Model AIv kan worden afgeweken, indien Partijen dit Schriftelijk met elkaar overeenkomen. Afgeweken kan worden in de te sluiten Overeenkomst (dan wel concept Overeenkomst bij de Offerteaanvraag) of in de Offerteaanvraag zelf. Het is aan te raden dan expliciet te vermelden, dat wordt afgeweken van de algemene voorwaarden.

Eventuele algemene (verkoop)voorwaarden of markt- of branchespecifieke voorwaarden die de Contractant van toepassing verklaart, zijn niet van toepassing op de Overeenkomsten die op het gebied van Leveringen en Diensten zijn gesloten. De Contractant stemt hier ook uitdrukkelijk mee in door het indienen van een Offerte. Dit laat de tussen Partijen overeengekomen afwijkingen van het VNG Model AIv uiteraard onverlet.

Artikel 3 Totstandkoming Overeenkomst

Bij het intrekken of wijzigen van de Offerteaanvraag blijft de Gemeente ondanks artikel 3.1 gebonden aan de beginselen van precontractuele trouw, de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en ook aan de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht. Deze beginselen brengen onder andere met zich mee dat een Gemeente zorgvuldig zal moeten motiveren waarom zij een Offerteaanvraag intrekt of wijzigt. Indien de Gemeente overgaat tot intrekking van de Offerteaanvraag, dan zal zij gelet op de Gids Proportionaliteit acht moeten slaan op het eventueel vergoeden van de inschrijfkosten. In het geval van een (Europese) aanbesteding dient de Gemeente na te gaan of zij kan overgaan tot heraanbesteding. Als een opdracht wezenlijk gewijzigd wordt, kan normaal gesproken worden heraanbesteed.

Als gestanddoeningstermijn is gekozen voor een termijn van negentig dagen. In (Europese) aanbestedingsprocedures is dit gebruikelijk, gelet op het feit dat eventueel een kortgedingprocedure aanhangig kan worden gemaakt en de Gemeente de definitieve gunning moet uitstellen tot na deze procedure. Indien de Gemeente verwacht veel tijd nodig te hebben voor de beoordeling of indien de definitieve gunning wordt uitgesteld tot na de hoger beroep procedure, dan is het verstandig om in afwijking van de algemene voorwaarden in de Offerteaanvraag een langere termijn op te nemen. In voorkomende gevallen kan ook een kortere termijn worden opgenomen. Hierbij kan worden gedacht aan de vijftig dagen termijn, zoals wordt gehanteerd in het geldende Aanbestedingsreglement Werken (ARW).

In artikel 3.5 wordt duidelijk gemaakt dat de Contractant die bijvoorbeeld vooruitlopend op de Overeenkomst verplichtingen aangaat, dit doet op eigen risico. Ten aanzien van het vergoeden van kosten tijdens een Offerteaanvraag wordt bekeken wat gebruikelijk is in de markt en of de Gemeente hiertoe verplicht is gelet op de Gids Proportionaliteit. Het is afhankelijk van welk soort Leveringen of Diensten wordt gevraagd of de Gemeente besluit (een deel van) de kosten te vergoeden. Dit kan worden vastgelegd in de Offerteaanvraag. Op grond van de Gids Proportionaliteit dient een Gemeente een vergoeding aan te bieden, in het geval dat een gedeelte van de te plaatsen opdracht moet worden uitgevoerd om de Offerte in te kunnen dienen.

II Uitvoering Overeenkomst

Artikel 4 Algemene verplichtingen Contractant

Dit artikel geeft algemene verplichtingen weer die op de Contractant rusten in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst. Zo is in artikel 4.2 een waarschuwingsplicht voor de Contractant opgenomen.

Artikel 4.3 zorgt ervoor dat de Gemeente zich niet onverwacht (zonder toestemming) geconfronteerd ziet met een andere wederpartij of uitvoerende partij dan de Contractant. Hiervoor zal de Gemeente voorafgaande Schriftelijke goedkeuring moeten verlenen. De Gemeente kan deze toestemming ook intrekken, als de derden niet in staat zijn (hieronder valt niet gekwalificeerd blijken te zijn) om de Overeenkomst uit te voeren.

Indien de Gemeente Schriftelijke goedkeuring verleent en de Overeenkomst dus geheel of gedeeltelijk kan worden uitgevoerd door een derde, dan is het aan te bevelen om in de Overeenkomst ook een vrijwaring op te nemen voor eventuele boetes en sancties die de derde krijgt opgelegd of de Gemeente door toedoen van de derde.

In artikel 4.5 is een vrijwaring opgenomen voor strafrechtelijke boetes en bestuursrechtelijke sancties die verband houden met de Overeenkomst. Denk hierbij met name aan boetes die worden opgelegd in het kader van de Wet arbeid vreemdelingen. Het gaat in dit artikel om boetes of sancties die worden veroorzaakt door de Contractant. Voordat een boete of sanctie kan worden opgelegd aan de Contractant of aan de Gemeente moet eerst aan een aantal vereisten worden voldaan. Bij strafrechtelijke boetes is sprake van een overtreding, daderschap en verwijtbaarheid. Ook bij bestuursrechtelijke sancties moet de Contractant als overtreder worden aangemerkt. Aan artikel 4.5 is daarom niet toegevoegd dat het aan de ‘Contractant te verwijten is’.

De Gemeente kan in de Overeenkomst nog nadere verplichtingen voor de Contractant opnemen.

Artikel 5 Algemene verplichtingen Gemeente

Dit artikel somt algemene verplichtingen op die op de Gemeente als opdrachtgever rusten in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst. Deze verplichtingen kunnen nader worden uitgewerkt in de Overeenkomst.

In artikel 5.2 is een verplichting opgenomen dat de Gemeente zich zal gedragen als ‘goed opdrachtgever’. De Gemeente zal zich inspannen om haar medewerking te verlenen, waaronder publiekrechtelijke medewerking, maar heeft de uitkomst van haar medewerking gelet op haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid niet altijd in de hand. De Contractant dient zich hiervan bewust te zijn.

De Gemeente schiet derhalve niet toerekenbaar tekort in de nakoming van haar verplichtingen, wanneer haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid ertoe noopt dat geen inlichtingen en gegevens kunnen worden verstrekt. Meer in het bijzonder, hoeven er geen inlichtingen of gegevens te worden verstrekt, als op de Gemeente enige verplichting tot geheimhouding rust op grond van enig wettelijk voorschrift (bijvoorbeeld de Gemeentewet, Wet open overheid, Wet hergebruik van overheidsinformatie of privacywetgeving).

Voorts is er geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming, indien de Gemeente door haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid niet de medewerking als bedoeld in artikel 5.2 kan verlenen die nodig is voor de uitvoering van de Overeenkomst. Dit is in zoveel woorden ook opgenomen in artikel 14.3.

Artikel 6 Kwaliteit en controle

Op grond van artikel 6 garandeert de Contractant dat de door hem geleverde Goederen of de door hem te verrichten Diensten zullen voldoen aan de in de Overeenkomst vastgelegde eisen, algemeen geldende normen en voorschriften uit wet of verdrag.

De Gemeente kan de Prestaties van de Contractant keuren en inspecteren. Hierbij neemt zij in acht dat dit niet ten koste moet gaan van de samenwerking met de Contractant. In dit artikel is gekozen om geen termijn op te nemen, aangezien dit zal verschillen per Prestatie en/of per Gemeente.

Een nadere invulling van de artikelen 6.1 en 6.2 wordt gegeven in de artikelen 21 en 24.

Het zakendoen met integere Contractanten is belangrijk voor gemeenten. De integriteitstoets kan voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst plaatsvinden, door bijvoorbeeld het van toepassing verklaren van uitsluitingsgronden in de Offerteaanvraag of een screening op grond van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). De Gemeente kan op grond van artikel 6.3 ook de integriteit toetsen tijdens de uitvoering van de Overeenkomst. Als het screeningsresultaat daar aanleiding toe geeft, kunnen aanvullende maatregelen in de Overeenkomst worden opgenomen of kan de Overeenkomst worden ontbonden op grond van artikel 28.

De Gemeente heeft het recht om een controle te laten doen door een derde (bijvoorbeeld een accountant of de gemeentelijke (eigen of gemeenschappelijke) rekenkamer op basis van artikel 184 Gemeentewet) van de naleving door de Contractant van de Overeenkomst. De Contractant is verplicht om aan deze controle mee te werken. De kosten voor de controle, waaronder de kosten voor de accountant, worden gedragen door de Gemeente. Als uit de controle blijkt dat de Contractant een wezenlijke verplichting niet heeft nageleefd, dan komen deze kosten voor rekening van de Contractant. De kosten voor de medewerking aan de controle worden geacht te zijn inbegrepen in de prijzen, conform artikel 19.

Artikel 7 Geheimhouding

Om de naleving van dit artikel te bevorderen en eventuele misverstanden te voorkomen, is het aanbevelenswaardig dat Gemeente en Contractant voorafgaand aan de uitvoering van de Overeenkomst aangeven welke stukken vertrouwelijk zijn en eventueel vertrouwelijk kunnen worden in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst. Het is daarom verstandig om dit artikel ook op te nemen en eventueel verder uit te werken in de Overeenkomst.

Daarnaast moet de Contractant de voor hem werkzame personen of ingeschakelde derden verplichten de geheimhouding na te leven. Het VNG Model AIv voorziet in het op eerste verzoek verstrekken van een geheimhoudingsverklaring. Omdat geheimhouding zeer essentieel kan zijn, hebben Partijen het recht bij schending van de geheimhouding de Overeenkomst per direct op te schorten of te ontbinden. Partijen moeten zelf, gelet op de ernst van de overtreding en de gevolgen die daaruit voortvloeien, afwegen of zij van hun recht gebruik willen maken. In dit artikel is een overtreding van de geheimhouding niet gesanctioneerd met een boete. Het kan echter bij sommige Leveringen of Diensten wel van belang zijn dit te doen. De Gemeente kan een dergelijke boete opnemen in de Overeenkomst die zij met de Contractant sluit.

Het opleggen van een boete direct aan Personeel van Contractant zal meestal niet wenselijk zijn, aangezien het voor de Contractant in dat geval lastig is Personeel van Contractant te vinden voor het uitvoeren van de Overeenkomst.

De Gemeente blijft in controle over hetgeen naar buiten toe wordt gecommuniceerd met betrekking tot het aangaan en de uitvoering van de Overeenkomst.

Gemeenten die beschikken over een Berichtenbox voor bedrijven kunnen er eventueel voor kiezen om in het Addendum of in de Overeenkomst aan te geven dat het ‘aangetekend schrijven’ ook via deze Berichtenbox verzonden kan worden.

Artikel 8 Intellectueel eigendom

In het VNG Model AIv is gekozen voor het uitgangspunt dat IE-rechten (inclusief goodwill) die voortvloeien uit Maatwerk (zoals bedoeld in artikel 8.2) en alle bijdragen van de Gemeente aan de Overeenkomst, berusten bij de Gemeente. Bij Maatwerk wordt specifiek voor de Gemeente iets ontwikkeld. Het ligt dan voor de hand dat de Gemeente ook de beschikking krijgt over de rechten van dat werk en gerechtigd is om het Maatwerk via alle denkbare vormen openbaar te maken en te verveelvoudigen, inclusief in iedere vorm te bewerken, nu bestaand of in de toekomst. Denkbaar hierbij is bewerking door middel van onder andere artificial intelligence. Dat is dan ook in artikel 8.2 bepaald. Voor de overige Resultaten voortvloeiende uit de Overeenkomst die niet voortkomen uit Maatwerk, geldt dat er een Gebruiksrecht wordt verleend aan de Gemeente. In veel gevallen is een dergelijke (vergaande) bepaling als weergegeven in artikel 8.2 dan namelijk niet haalbaar voor de Contractant.

Een Gebruiksrecht, ook wel een licentie genoemd, kan in dat geval een redelijk alternatief zijn, maar daarbij dient voorkomen te worden dat er discussie ontstaat over de reikwijdte van de licentie. Een dergelijke discussie kan zich bijvoorbeeld voordoen in het geval een Gemeente Resultaten van de opdracht (zonder dat dit duidelijk is overeengekomen) wil delen met andere overheidsorganisaties of de mogelijkheid wil hebben om Resultaten van de opdracht te bewerken op alle mogelijk manieren, bestaand of in de toekomst. Denkbaar hierbij weer is onder andere bewerking door middel van artificial intelligence. Om die reden voorziet 8.1 in een ruim omschreven Gebruiksrecht voor de Gemeente. In zowel artikel 8.1 als 8.2 is expliciet opgenomen dat per Overeenkomst kan worden afgeweken van die artikelen, bijvoorbeeld als er een exclusieve licentie is overeengekomen met de Contractant, een overdracht niet haalbaar is en/of als er sprake is van een licentie voor een bepaalde duur.

Ter voorkoming van onduidelijkheid geldt dat de definitie IE-rechten niet alleen auteursrechten en databankenrechten omvat, maar ook alle (aanspraken op) andere intellectuele eigendomsrechten. Databankenrechten en auteursrechten zijn intellectuele eigendomsrechten die naar verwachting veelal tot stand zullen komen gedurende de uitvoering van de Overeenkomst, vandaar dat deze rechten expliciet als voorbeeld worden genoemd.

Artikel 8.4 heeft onder meer tot doel om op een passende en uitdrukkelijke wijze de auteursrechten die toekomen aan de Gemeente voor te behouden, zodat gebruik door de Contractant van de aan de Gemeente toekomende auteursrechtelijk beschermde werken voor bijvoorbeeld machine learning en tekst- en datamining niet toegestaan is. Zekerheidshalve kan de Gemeente ook op ieder auteursrechtelijk beschermd werk (bijvoorbeeld in het colofon en/of bij de openbaarmaking daarvan) een voorbehoud maken om voornoemd gebruik voor machine learning en tekst- en datamining te voorkomen. Een voorbeeld hiervan is:

“© 2024 [Gemeente….] Auteursrecht ten aanzien van tekst- en datamining en machine learning nadrukkelijk voorbehouden.”

De achtergrond van artikel 8.4 (tweede en derde zin) is artikel 15b Auteurswet. Hierin staat dat geen inbreuk wordt gemaakt op een door de openbare macht openbaar gemaakt werk, tenzij het auteursrecht is voorbehouden. Dit kan bijvoorbeeld bij wet, blijkens mededeling op het werk zelf of bij de openbaarmaking daarvan.

Op grond van artikel 25 lid 3 Auteurswet kan geen afstand worden gedaan van het recht om zich te verzetten tegen een aantasting die de goede naam van de auteur schaadt. Daarom is in artikel 8.5 opgenomen dat de Contractant - voor zover toegestaan bij de wet - afstand doet van alle eventuele persoonlijkheidsrechten die in het kader van de Overeenkomst rusten op de tot stand gebrachte auteursrechtelijke werken. Als van een (niet exclusief) Gebruiksrecht wordt uitgegaan in plaats van overdracht, dan ligt het voor de hand dat deze bepaling vervalt.

Artikel 8.6 bevat een vrijwaringsverplichting voor het geval de Contractant Goederen en/of Diensten blijkt te hebben geleverd waarop bijzondere lasten of beperkingen van derden rusten. De Gemeente wordt door dit artikel door de Contractant gevrijwaard, mochten derden deze lasten of beperkingen gaan claimen.

In intellectueel eigendom procedures is volledige proceskostenvergoeding het wettelijke uitgangspunt conform artikel 1019h Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Ook in het VNG Model AIv is dit daarom als uitgangspunt genomen.

Artikel 9 Verwerking persoonsgegevens

Uitgangspunt is dat een Contractant die door een Gemeente wordt ingeschakeld, zich in ieder geval aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG) dient te houden (artikel 9.1). Wanneer een Gemeente een gegevensverwerking uitbesteedt, dient hiervoor op grond van artikel 28 lid 3 AVG een verwerkersovereenkomst te worden gesloten.

Veelal zal het hierbij gaan om ICT-diensten, waarvoor de GIBIT kunnen worden gebruikt. Om andere situaties van verwerkerschap te ondervangen, is artikel 9.2 opgenomen dat zoveel mogelijk aansluit bij de GIBIT.

Aangezien de VNG werkt met een Standaard Verwerkersovereenkomst, wordt naar deze Verwerkersovereenkomst verwezen. Wel wordt de ruimte gelaten om een andere verwerkersovereenkomst af te sluiten.

In artikel 9.3 wordt de situatie van gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijkheid in de zin van artikel 26 AVG, waarbij Partijen gezamenlijk voor een of meer verwerkingen van persoonsgegevens de doeleinden en middelen van de verwerking bepalen, ondervangen. Op grond van artikel 26 lid 1 AVG dienen Partijen hiervoor een onderlinge regeling te sluiten. Aangezien de VNG werkt met een Modelovereenkomst Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken, wordt naar deze Modelovereenkomst verwezen. Wel wordt de ruimte gelaten om een andersoortige onderlinge regeling af te sluiten.

Artikel 10 Data

Op 19 juni 2024 is de Wet implementatie Open data richtlijn in werking getreden. Deze wet zet de EU Richtlijn 2019/1024 inzake open data en hergebruik van overheidsinformatie ( Open data richtlijn) om in Nederlands recht. De huidige Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) wijzigt hierdoor. Hergebruik betekent dat openbare gegevens, meestal bewaard door overheidsinstanties, voor een ander doel worden gebruikt dan waarvoor ze oorspronkelijk zijn verzameld. Met de Who kunnen burgers, journalisten, wetenschappers, bedrijven en anderen een verzoek indienen tot het verstrekken van overheidsinformatie. Dit artikel bewerkstelligt dat een Gemeente kan voldoen aan haar wettelijke verplichtingen met betrekking tot het hergebruik van overheidsinformatie. In principe vallen alle Data die op een medium kunnen worden opgeslagen onder de reikwijdte van de Who en de Open data richtlijn. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om onderzoeksgegevens.

Artikel 10.1 is voornamelijk een uitwerking van de verplichting om rekening en verantwoording af te leggen, die reeds uit de wet voortvloeit (artikel 7:403 Burgerlijk Wetboek). Hiermee worden dus uitdrukkelijk niet ineens meer Data gevraagd van de Contractant.

De zin ‘voor eigen gebruik opslaan’ in artikel 10.2 bevestigt dat het niet alleen om een passief meekijken moet gaan, maar dat de Gemeente ook een download/ kopieermogelijkheid heeft.

Artikel 10.4 bepaalt vervolgens wat de Contractant bevestigt en moet doen om het juridisch voor de Gemeente mogelijk te maken om de Data in te zien, op te slaan en te hergebruiken.

Onder omstandigheden kan artikel 10.7 worden aangepast door Schriftelijk overeen te komen dat de Contractant dit tegen de reguliere uurtarieven kan doen.

Artikel 11 Wijziging Overeenkomst

Een Overeenkomst kan op grond van het VNG Model AIv enkel worden gewijzigd na overleg met en instemming van de Contractant over de gevolgen van de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst. De Gemeente zal hierbij ook het (Europese) aanbestedingsrecht in acht moeten nemen, voor zover het gaat om opdrachten boven de Europese drempelwaarden, aangezien het wezenlijk wijzigen van een opdracht zou kunnen leiden tot een nieuwe opdracht die opnieuw moet worden aanbesteed (artikelen 2.163a t/m 2.163g Aanbestedingswet). Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen bij meerwerk en minderwerk, zoals omschreven in artikel 19.

Artikel 12 Uitrusting en materialen

Indien de Contractant in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst bepaalde materialen en uitrusting gaat inzetten, geldt als uitgangspunt dat dit geheel voor rekening en risico van de Contractant is.

Als zaken in bruikleen worden gegeven aan de Contractant, dan kan de Gemeente daar voorwaarden aan het gebruik aan verbinden (artikel 12.3).

Artikel 13 Tijdstip van nakoming

Alle termijnen die zijn opgenomen in de Overeenkomst, gelden als vast en fataal. Partijen kunnen Schriftelijk overeenkomen dat bepaalde termijnen niet vast en fataal zijn. Omdat de Contractant door het verstrijken van een fatale termijn van rechtswege in verzuim raakt, is de Gemeente niet verplicht om een ingebrekestelling te verzenden. Het is echter aanbevelenswaardig om dit voor de zekerheid wel te doen.

Indien in de uitvoering van de Overeenkomst wordt gewerkt met deelleveringen of tussentijdse Prestaties, zal de Gemeente de (fatale) termijnen voor de deellevering moeten vermelden in de Overeenkomst of de Offerteaanvraag.

Indien de Contractant eventuele vertragingen verwacht, zal hij de Gemeente daarvan Schriftelijk op de hoogte brengen.

Artikel 14 Toerekenbare tekortkoming

In het VNG Model AIv is het uitgangspunt dat een ingebrekestelling wordt verzonden door middel van een aangetekend schrijven. Gemeenten die beschikken over een Berichtenbox voor bedrijven kunnen er eventueel voor kiezen om in het Addendum of in de Overeenkomst aan te geven dat het ‘aangetekend schrijven’ ook via deze Berichtenbox verzonden kan worden. De ingebrekestelling dient gericht te zijn aan de persoon binnen de organisatie die betrokken is bij de uitvoering van de Overeenkomst. Een Partij kan een Overeenkomst direct ontbinden, als de andere Partij in verzuim is geraakt. Wel houdt de Partij daarbij rekening met de omstandigheden van het geval en de ernst van het verzuim. De VNG Handreiking Contracteren voor de gemeentelijke praktijk “Wie vooraf goed oplet, blijft steeds aan zet” besteedt specifiek aandacht aan de tekortkoming in de nakoming en de ingebrekestelling. Zie voor artikel 14.3 hetgeen is vermeld in de toelichting onder artikel 5.

Artikel 15 Niet-toerekenbare tekortkoming

Een Contractant die zich wil beroepen op een niet-toerekenbare tekortkoming (overmacht), als bedoeld in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek, moet direct contact opnemen met de Gemeente. De Contractant doet er verstandig aan om vervolgens te controleren of het bericht bij de persoon die betrokken is bij de uitvoering van de Overeenkomst is aangekomen en moet zijn beroep op overmacht Schriftelijk bevestigen.

In dit artikel is opgenomen wat in ieder geval niet onder overmacht wordt verstaan. Dit artikel geeft de gevallen weer die niet kwalificeren als overmacht. Deze gevallen sluiten aan bij de toerekeningsregels van het wettelijk systeem. Bij de uitvoering van de Overeenkomst kan dit Partijen helpen op het moment dat een bepaalde situatie zich voordoet en een Partij een beroep wil doen op overmacht. Deze opsomming is niet limitatief en er kunnen dus nog andere gevallen zijn die niet kwalificeren als overmacht. Dit zal afhangen van de omstandigheden van het geval.

Artikel 16 Aansprakelijkheid en verzekering

Het uitgangspunt in het Burgerlijk Wetboek (BW) is dat de door benadeelde (gedupeerde) geleden schade wordt vergoed. Door aan te sluiten bij het BW is geen sprake van een ‘onbeperkte’ of ‘ongelimiteerde’ aansprakelijkheid, aangezien dit uitgangspunt wordt beperkt door de bepalingen opgenomen in het aansprakelijkheidsrecht (wettelijke aansprakelijkheidsbeperkingen) bijvoorbeeld:

  • In artikel 6:101 BW staat dat als sprake is van eigen schuld, de veroorzaakte schade voor eigen rekening dient te komen.

  • De rechter kan een schadevergoedingsverplichting matigen op grond van artikel 6:109 BW en voor bepaalde schadevergoedingsverplichtingen kan een wettelijke limiet bestaan op grond van artikel 6:110 BW.

  • Ook geldt dat de redelijkheid en billijkheid ex artikel 6:248 lid 2 BW zal meewegen bij het vergoeden van schade.

  • Tevens is de duur van aansprakelijkheid beperkt door verjaring en rechtsverwerking. Het aansluiten bij de aansprakelijkheidsbepalingen van het BW is derhalve niet ‘disproportioneel’, aangezien geen sprake is van ‘onbeperkte’ of ‘ongelimiteerde’ schadeplichtigheid (conform de Gids Proportionaliteit). Dit is onder meer bevestigd in de volgende uitspraken:

    Rechtbank Den Haag 5 oktober 2016 ECLI:NL:RBDHA:2016:11869

    Rechtbank Zeeland-West-Brabant 6 november 2014 ECLI:NL:RBZWB:2014:7530

    Rechtbank Utrecht 21 maart 2007 ECLI:NL:RBUTR:2007:BA2053

    Rechtbank Haarlem 5 december 2005 ECLI:NL:RBHAA:2005:AZ1072

Bij gemeenten bestaat echter de behoefte om de aansprakelijkheid verder te beperken. In het VNG Model AIv is daarom een aansprakelijkheidsbeperking opgenomen die de aansprakelijkheid beperkt per gebeurtenis tot een bepaald bedrag en een maximaal bedrag per contractjaar. Daartoe is gekozen voor een zogenaamde ‘staffel’, gebaseerd op de Algemene Rijksvoorwaarden voor het verstrekken van opdrachten tot het verrichten van diensten (ARVODI), zodat de hoogte van de beperking past bij de opdrachtwaarde. Dit past bij de brede toepasbaarheid van het VNG Model AIv. Voor opdrachten met een zeer hoge waarde, bijvoorbeeld € 10.000.000, is het aanbevelenswaardig om per Overeenkomst te bepalen of de beperking (tot € 3.000.000 per gebeurtenis en € 5.000.000 per contractjaar) niet te veel risico voor de Gemeente met zich meebrengt. In dergelijke gevallen is het verstandig om een afwijkende aansprakelijkheidsregeling op te nemen in de Overeenkomst.

Zoals in de Gids Proportionaliteit wordt aangegeven, is het bij de keuze voor een verdere aansprakelijkheidsbeperking belangrijk dat de risico’s die de Gemeente en de Contractant lopen en de mate van verzekerbaarheid van die risico’s in kaart worden gebracht. De aansprakelijkheidsregeling dient daarbij aan te sluiten.

Voordeel van de verdere aansprakelijkheidsbeperking in artikel 16.1 kan zijn dat het zich vertaalt in een gunstigere Offerte door de Contractant, door bijvoorbeeld een gunstigere verzekeringspremie voor de Contractant. Tevens kan het een bevorderend effect hebben op de toegang voor het bedrijfsleven tot overheidsopdrachten.

Nadeel van deze verdere aansprakelijkheidsbeperking is dat eventuele bijkomende schade (dus boven het bedrag van de beperking) voor rekening van de Gemeente komt. Het staat de Gemeente vrij om aan te sluiten bij het BW en dus geen specifieke bepaling op te nemen die de aansprakelijkheid van Partijen regelt. Hierdoor wordt, indien een geschil ontstaat, teruggegrepen op de bepalingen van het aansprakelijkheidsrecht in het BW. Artikelen 16.1 en 16.2 worden dan weggelaten en de Gemeente geeft dit aan in het Addendum.

Voor de genoemde gevallen in artikel 16.2 waarin de aansprakelijkheid dus niet verder is beperkt, is geen sprake van onbeperkte of ongelimiteerde aansprakelijkheid; ook hiervoor blijven immers de voornoemde wettelijke aansprakelijkheidsbeperkingen van het BW gelden.

In het BW wordt geen onderscheid gemaakt tussen (de van origine AngloAmerikaanse rechtsbegrippen) directe en indirecte schade. Ook in de Nederlandse jurisprudentie kennen deze termen geen vastomlijnde definities. Dit onderscheid wordt daarom ook niet gemaakt in het VNG Model AIv.

Indien wel wordt gekozen voor een onderscheid tussen directe en indirecte schade, dan is het aanbevelenswaardig om een bij de betreffende opdracht passende definitie van indirecte schade op te nemen om de onzekerheid over de uitleg van deze term (aangezien het geen vastomlijnde definitie heeft) te reduceren.

In de artikelen 16.3, 16.4 en 16.5 is geregeld dat de Contractant zich adequaat zal moeten verzekeren tegen de risico’s voortvloeiend uit de uitvoering van de Overeenkomst. Wat adequaat is, zal afhangen van de aard van de Prestaties die moeten worden geleverd. Voorbeelden van verzekeringen zijn:

  • productaansprakelijkheid; of

  • beroepsaansprakelijkheid (risico’s die voortvloeien uit beroepsfouten); of

  • bedrijfsaansprakelijkheid (onder meer aansprakelijkheid voor de schade toegebracht aan personen of aan Goederen die eigendom zijn van de Gemeente).

Het is belangrijk dat de Gemeente per Overeenkomst bekijkt welke verzekeringen belangrijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst en deze vermeldt in de Offerteaanvraag. Van de Contractant kan worden verwacht dat hij aangeeft wat gebruikelijke verzekeringen zijn in de markt, bijvoorbeeld tijdens een marktconsultatie. De Gemeente kan te rade gaan bij verzekeraars.

In de VNG Handreiking Contracteren voor de gemeentelijke praktijk “Wie vooraf goed oplet, blijft steeds aan zet” staat ook een uitleg over de verzekering.

Artikel 17 Boete

Het boetebeding is een strafbeding (instrument om de Contractant te prikkelen om na te komen) en/of een schadevergoedingsbeding (om de schadevergoeding vooraf te fixeren).

In het VNG Model AIv is geen (specifiek) boetebeding opgenomen, aangezien een boetebeding moet worden afgestemd op het soort Leveringen of Diensten. Een zorgvuldige vaststelling van het boetebeding is aan te raden en maatwerk per Overeenkomst. Voor eenheidsboetes (boetebedingen die één bedrag bevatten voor vele uiteenlopende tekortkomingen) ligt immers matiging (artikel 6:94 lid 1 Burgerlijk Wetboek) door de rechter op de loer.

Het opnemen van een boeteding is niet in alle gevallen noodzakelijk. Wel kan een dergelijk boetebeding worden opgenomen in de Overeenkomst die wordt gesloten tussen de Gemeente en de Contractant. De hoogte van de boete zal - onder andere - afhangen van de aard van de te leveren Prestaties. Naarmate uitvoering van bepaalde Diensten of Levering van Goederen meer risico’s (bijvoorbeeld voor inwoners van een gemeente) met zich meebrengt en de Contractant deze risico’s het beste kan beheersen, kan de hoogte van de boete een belangrijke stimulans zijn voor de Contractant om de Overeenkomst goed uit te voeren.

Het volgende voorbeeld van een boetebeding kan in de Overeenkomst naast artikel 17 worden gebruikt:

“De Contractant is bij het niet naleven van artikel [..] een boete verschuldigd van EUR [..] aan de Gemeente.”

Andere voorbeeldbepalingen en meer uitleg over het boetebeding staan in de VNG Handreiking Contracteren voor de gemeentelijke praktijk “Wie vooraf goed oplet, blijft steeds aan zet”.

Artikel 18 Toepasselijk recht en geschillen

In dit artikel is een bepaling opgenomen dat het uitgangspunt vormt voor het oplossen van geschillen in goed overleg. Van Partijen wordt verwacht dat zij voor het aanhangig maken van een geschil eerst trachten om het geschil minnelijk op te lossen.

Een specifieke bepaling voor arbitrage of mediation kan worden opgenomen in de Overeenkomst die tussen Partijen wordt gesloten.

Het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten, zodat Nederlands recht van toepassing is. Vooral in Europese aanbestedingen kan dit van belang zijn, aangezien de Gemeente vooraf niet weet uit welk land de Contractant afkomstig is.

III Financiële bepalingen

Artikel 19 Prijzen, meerwerk en minderwerk

Voor de vergoeding van de Contractant wordt aangesloten bij de prijzen die genoemd worden in de Offerte van de Contractant. In de Offerteaanvraag dient de Gemeente te kiezen voor een bepaalde tariefafspraak, bijvoorbeeld op basis van nacalculatie of op basis van een vaste prijs.

De meetlat voor de te leveren Prestaties dient te worden vastgelegd in de Overeenkomst. Aan de hand van dit kader moet de vraag worden beantwoord of sprake is van meerwerk of minderwerk. In dit geval is ook belangrijk dat gelet op het (Europese) aanbestedingsrecht sprake zou kunnen zijn van een nieuwe opdracht. Immers, als de oorspronkelijke opdracht wezenlijk wordt gewijzigd, kan aanbestedingsrechtelijk sprake zijn van een nieuwe opdracht (artikelen 2.163a t/m 2.163g Aanbestedingswet).

Voor de verrekening van meerwerk of minderwerk dienen Partijen vooraf duidelijke afspraken te maken. In dit VNG Model AIv is het uitgangspunt: de prijzen zoals opgenomen in de Offerte. Hier kan in de Overeenkomst van worden afgeweken.

Artikel 20 Facturering en betaling

In het VNG Model AIv staat een aantal eisen opgenomen ten aanzien van de factuur. In de Overeenkomst kan de Gemeente haar eigen eisen die zij nog wenst toe te voegen vermelden. Dit kan ook in de Offerteaanvraag.

Op grond van Richtlijn 2014/55/EU is het voor aanbestedende diensten verplicht om in de toekomst e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. Deze verplichting is in Nederland geïmplementeerd via een wijziging van de aanbestedingswetgeving. Ook de Gemeente moet er dus voor zorgen dat e-factureren mogelijk wordt.

De aanvullende eisen voor elektronische verwerking kan de Gemeente vermelden in de Overeenkomst en/of Offerteaanvraag.

Voor de betalingstermijn is aangesloten bij het Burgerlijk Wetboek (artikel 6:119b Burgerlijk Wetboek) dat als uitgangspunt een betalingstermijn van dertig dagen hanteert.

IV Bepalingen betreffende de Leveringen van Goederen

Artikel 21 Leveringen

Uitgangspunt in het VNG Model AIv is dat de Goederen door de Contractant worden afgeleverd op de overeengekomen plaats en tijd en dat de Contractant alle kosten en risico’s draagt die verbonden zijn aan de Aflevering van de Goederen. In de terminologie van de internationale kamer van koophandel (ICC) is dit een levering conform Incoterm DDP (Delivered Duty Paid).

In het VNG Model AIv behoudt de Gemeente zich het recht voor om de Goederen gemotiveerd af te keuren. In dit artikel is geen termijn opgenomen, aangezien dit kan verschillen afhankelijk van de te leveren Goederen. Op grond van artikel 7:23 Burgerlijk Wetboek zal de Gemeente echter binnen bekwame tijd, nadat zij heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken dat Goederen niet voldoen aan de Overeenkomst, de Contractant op de hoogte moeten stellen. Met andere woorden: de Gemeente moet tijdig klagen.

De maatstaf ‘bekwame tijd’ wordt ingevuld aan de hand van de omstandigheden van het geval, zoals de aard van de Goederen, de deskundigheid van de Partijen, de onderlinge verhouding tussen Partijen en de juridische kennis van Partijen. Hoewel dus geen termijn is opgenomen zal de Gemeente na de Aflevering binnen bekwame tijd moeten keuren of de Goederen voldoen aan de Overeenkomst. Als de Goederen door de Gemeente opnieuw worden afgekeurd, zal dit een toerekenbare tekortkoming van de Contractant opleveren.

Het VNG Model AIv voorziet in een garantie voor Goederen van twaalf maanden. Het kan echter bij bepaalde producten wenselijk zijn om een langere of kortere garantietermijn op te nemen afhankelijk van de aard van de Goederen. Ook voorziet het VNG Model AIv in een garantietermijn voor het leveren van eventuele onderdelen bij de gekochte Goederen. Deze termijn is gesteld op vijf jaar. Ook hierbij kan het wenselijk zijn om een eventuele kortere of langere garantietermijn overeen te komen.

Indien de Gemeente de Goederen wenst te keuren voorafgaand aan de Aflevering, kan dat op basis van artikel 6.2. In sommige gevallen kan het wenselijk zijn dat de Gemeente voorafgaand aan de Aflevering de Goederen bij de Contractant keurt. Indien de Gemeente het Goed afkeurt, is de Contractant nog niet toerekenbaar tekortgeschoten, aangezien de Contractant de Goederen nog niet heeft geleverd. Dit zal wel het geval kunnen zijn, als de Contractant niet binnen de gestelde termijn alsnog de juiste Goederen levert.

Het goedkeuren van de Goederen door de Gemeente doet niet af aan de garantietermijn en de conformiteit uit artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek. Eventuele gebreken die niet zichtbaar zijn en niet met het oog waarneembaar, vallen nog steeds onder de garantieverplichting van de Contractant en de verplichting tot het leveren van de Goederen die aan de Overeenkomst beantwoorden.

Artikel 22 Verpakking en transport

In dit artikel is onder andere geregeld dat de Contractant zorg moet dragen voor duurzaamheid van de verpakkingen en een duurzame wijze van transport. Ook draagt de Contractant zorg voor de milieuvriendelijke verwerking van de verpakkingen.

De Gemeente kan verdergaande eisen stellen aan de duurzaamheid in de Offerteaanvraag en in de Overeenkomst. Hierbij is het verstandig als de Gemeente aangeeft wat zij onder duurzame verpakkingen, duurzaam transport en eventueel milieuvriendelijke verwerking verstaat in de specifieke Overeenkomst.

Artikel 23 Overdracht van eigendom en risico

De eigendom gaat over op het moment van Aflevering en na eventuele installatiewerkzaamheden die moeten worden verricht door de Contractant.

Uitgangspunt in het Burgerlijk Wetboek is dat de koper het risico draagt vanaf het moment van Aflevering van de Goederen (artikel 7:10 lid 1 Burgerlijk Wetboek). In het VNG Model AIv is hiervan afgeweken, aangezien het risico pas overgaat op het moment dat de Gemeente de Goederen accepteert. Onder acceptatie moet niet worden verstaan de goedkeuring van Goederen. De acceptatie van de Goederen zorgt er louter voor dat de Contractant de Goederen aflevert, eventueel installeert en vervolgens een Schriftelijke verklaring vraagt die de Aflevering van de Goederen bevestigt. Deze Schriftelijke verklaring regelt niets over de status van de Goederen en kan nimmer worden gebruikt als goedkeuring van de Goederen.

Artikel 24 Diensten

Ook voor het verrichten van Diensten is van belang dat deze worden uitgevoerd zoals overeengekomen in de Overeenkomst. Hierbij is van belang dat nauwkeurig wordt omschreven wat van Partijen wordt verwacht en dat in de Offerteaanvraag en in de Overeenkomst neer te leggen.

Artikel 6 is een algemene regel. Artikel 24 ziet slechts op Diensten en gaat nader in op wat van de Contractant kan worden verwacht.

Artikel 25 Personeel van Contractant

In de Overeenkomst of Offerteaanvraag werken Partijen nader uit wat de procedure is als blijkt dat personen die worden ingezet door de Contractant moeten worden vervangen. De Gemeente heeft de mogelijkheid om te verzoeken dat per direct personeel van de Contractant wordt vervangen bijvoorbeeld in het geval van niet functioneren.

In het VNG Model AIv is een regeling opgenomen, maar in de Overeenkomst zullen specifieke bepalingen moeten worden opgenomen voor het inzetten of inhuren van Personeel van Contractant. Voorbeelden hiervan zijn dat: (1) geen arbeidsovereenkomst tot stand zal komen door het inhuren of inzetten van Personeel van Contractant; en (2) een non-concurrentiebeding zal moeten worden opgenomen.

Daarnaast is het van belang dat de Gemeente het formeel werkgeverschap laat bij de Contractant en ook haar werkwijzen hierop aanpast.

Artikel 26 Arbeidsvoorwaarden

Op grond van de Wet Aanpak Schijnconstructies kan een werknemer (Personeel van de Contractant) die wordt onderbetaald niet alleen zijn werkgever, de Contractant, maar ook diens opdrachtgever (en zelfs - onder voorwaarden - de overige opdrachtgevers in de keten), de Gemeente, aansprakelijk stellen. De Gemeente is niet aansprakelijk als zij ‘niet verwijtbaar’ heeft gehandeld. Volgens de wetgever kan de opdrachtgever dit niet-verwijtbaarheidsverweer voeren, als hij kan aantonen dat hij voldoende maatregelen vooraf en achteraf heeft getroffen om onderbetaling te voorkomen en op te lossen. Als hij voldoende maatregelen heeft getroffen, dan is niet-verwijtbaarheid in beginsel gegeven. Dit laat onverlet dat een rechter aan de omstandigheden van het geval zal toetsen als een werknemer in een keten minder dan het verschuldigde loon ontvangt en een opdrachtgever daarvoor aansprakelijk stelt. Kort weergegeven, gaat het volgens de wetgever om de volgende maatregelen vooraf en achteraf:

1.

Opdrachtgevers dragen in de eerste plaats zorg voor een verantwoordelijke opdrachtverlening waardoor een bonafide keten ontstaat waarin de geldende wettelijke regels en contractuele afspraken over de arbeidsvoorwaarden worden nagekomen. Bij een Offerteaanvraag is dit ook van belang in het kader van abnormaal lage inschrijvingen, artikel 2.116 Aanbestedingswet.

2.

De opdrachtgever neemt in het contract bepalingen op die ertoe strekken dat opdrachtnemers handelen conform de toepasselijke wet- en regelgeving en de geldende arbeidsvoorwaarden naleven (waaronder de van toepassing zijnde CAO).

3.

In de contractvoorwaarden wordt een procedure opgenomen over de handelwijze bij eventuele misstanden.

4.

Een opdrachtgever doet alleen zaken met bedrijven die geregistreerd zijn in het Handelsregister (in Nederland of in het buitenland) en met gecertificeerde opdrachtnemers.

5.

De opdrachtgever spant zich bij duidelijke misstanden van onderbetaling in om problemen met onderbetaling te laten oplossen.

Artikel 26 sluit aan bij de voorbeeldbepalingen die door de wetgever zijn geformuleerd ter zake van het voorkomen van onderbetaling en die aan een succesvol beroep op een niet-verwijtbaarheidsverweer kunnen bijdragen.

V Einde Overeenkomst

Artikel 27 Opzegging

Het VNG Model AIv voorziet in twee mogelijkheden om de Overeenkomst (tussentijds) te beëindigen: (1) opzegging (artikel 27); en (2) ontbinding (artikel 28). De Gemeente kan de Overeenkomst opzeggen, maar zal hierbij een redelijke opzegtermijn in acht moeten nemen. In de jurisprudentie wordt een redelijke termijn ingevuld door objectieve maatstaven en argumenten die een Partij kan aanvoeren om een termijn te verlengen of te verkorten.

Artikel 28 Ontbinding

Het ontbinden van een Overeenkomst kan indien de andere Partij tekortschiet in de nakoming van haar verbintenissen die voortvloeien uit de Overeenkomst, tenzij de tekortkoming de ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt (artikel 6:265 Burgerlijk Wetboek). Het gevolg van de ontbinding is dat de Overeenkomst wordt beëindigd.

Ontbinding van de Overeenkomst geschiedt door het sturen van een aangetekend schrijven. Gemeenten die beschikken over een Berichtenbox voor bedrijven kunnen er eventueel voor kiezen om in het Addendum of in de Overeenkomst aan te geven dat het ‘aangetekend schrijven’ ook via deze Berichtenbox verzonden kan worden.

In het geval van ontbinding is de Gemeente geen vergoeding schuldig voor Prestaties die nog niet door de Contractant zijn verricht.

Eén van de ontbindingsgronden is een integriteitsschending die blijkt uit het screeningsresultaat zoals bedoeld in artikel 6.3. Dit is toegevoegd in artikel 28.2. Ook kan de Gemeente de Overeenkomst ontbinden als er goede gronden zijn dat de rechter de Overeenkomst zal aantasten wegens schending van geldende wet- en regelgeving, zoals staatssteunrecht en/of (Europese) aanbestedingsrecht. Een goede grond is bijvoorbeeld dat de Overeenkomst ten onrechte niet (Europees) is aanbesteed en dit wel had gemoeten op grond van het (Europese) aanbestedingsrecht.

Artikel 29 Vernietiging

Dit artikel regelt enkel het feit dat, indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door een buitengerechtelijke verklaring, deze verklaring de vorm dient te hebben van een aangetekend schrijven. Gemeenten die beschikken over een Berichtenbox voor bedrijven kunnen er eventueel voor kiezen om in het Addendum of in de Overeenkomst aan te geven dat het ‘aangetekend schrijven’ ook via deze Berichtenbox verzonden kan worden.

Bijlage:

Addendum

In dit Addendum geeft de gemeente Meierijstad aan in welke artikelen zij in haar gemeentelijke algemene inkoopvoorwaarden afwijkt van het VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten en op welke wijze.

Artikel …

Afwijking

Omschrijving van de afwijking op het VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten van de gemeente Meierijstad.

Aanvulling

Omschrijving van de aanvulling op het VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten van de gemeente xxx