Notitie Uitvoering Wet kinderopvang 2013

Geldend van 11-02-2025 t/m heden

Intitulé

Notitie Uitvoering Wet kinderopvang 2013

INLEIDING

Per 1 januari 2013 wijzigt de Wet kinderopvang. Deze wijziging heeft gevolgen voor de huidige gemeentelijke taak voor de doelgroepen in de Wet kinderopvang.

De gemeenten Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar voeren de gemeentelijke taken op dezelfde wijze uit en hebben dit ondergebracht bij de Regionale Sociale Dienst de Liemers.

Met de wijziging van de wet dienen de Liemerse gemeenten zich uit te spreken of ze ook vanaf 1 januari 2013 een gezamenlijk beleid met betrekking tot kinderopvang voor doelgroepouders willen voeren, hoe ze dit beleid vorm willen geven en op welke wijze ze dit willen organiseren.

In deze korte notitie worden enkele beslispunten geformuleerd waarmee de Liemerse gemeenten zich hierover uitspreken.

GEZAMENLIJK BELEID

Daar waar mogelijk ontwikkelen de gemeenten Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar beleid zoveel mogelijk samen. De veranderingen in de Wet kinderopvang brengen hierin geen wijzigingen.

Beslispunt 1

De gemeenten Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar voeren ook vanaf 1 januari 2013 gezamenlijk beleid met betrekking tot de gemeentelijke taken op grond van de Wet kinderopvang

GEMEENTELIJKE INFORMATIEPLICHT

Vanaf 1 januari 2013 vervalt de gemeentelijke taak tot uitbetaling van het werkgeversdeel van doelgroep-ouders. Hiervoor in de plaats komt een gemeentelijke informatieplicht aan de belastingdienst wie doelgroep-ouder is en welke periode deze ouder deelneemt aan een traject. De genoemde informatie dient 4x per jaar te worden aangeleverd via een speciale voorziening in de softwarepakketten zoals door gemeenten gebruikt voor het aanleveren van informatiebestanden bij de belastingdienst. Aangezien het merendeel van de doelgroep-ouders bij de RSD bekend is wordt voorgesteld deze gemeentelijke taak onder te brengen bij de RSD.

Er wordt op dit moment van uitgegaan dat het verdwijnenen van de ene taak (uitbetaling werkgeversdeel) gecompenseerd wordt door de nieuwe taak (informatieplicht aan de belastingdienst).

Na afloop van het jaar 2013 dient, op grond van ervaringscijfers, mogenlijk opnieuw naar het compenserende effect van deze taakuitwisseling bij de RSD gekeken te worden.

Beslispunt 2

De gemeenten Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar brengen de gemeentelijke informatieplicht vanaf 1 januari 2013 onder bij de RSD

AANVULLENDE COMPENSATIE DOELGROEPOUDERS

Het uitkeren van een aanvullende compensatie van de eigen bijdrage voor doelgroepouders blijft ook vanaf 1 januari 2013 een taak van de gemeenten. Wel hebben de gemeenten na 1 januari 2013 de vrijheid hierin eigen beleid te voeren. De rijksbijdrage die voor de compensatieregeling aan het gemeentefonds werd toegekend blijft gehandhaafd. (Landelijk 4,8 miljoen)

Bijgevoegd overzicht van de uitgaven van de vier genoemde gemeenten in de jaren 2011 t/m 2013 geeft geen financiële aanleiding het beleid aan te passen. Er wordt dan ook voorgesteld het huidige beleid met betrekking tot de aanvullende compensatie vanaf 1 januari 2013 voorlopig te handhaven. Wel wordt geadviseerd halver-wege 2013 opnieuw naar de gemeentelijk kosten van kinderopvang te kijken en zonodig het beleid aan te passen.

De berekening van de hoogte van de aanvullende compensatie en de uitbetaling hiervan is op dit moment ondergebracht bij de RSD. Voorgesteld wordt dit na 1 januari 2013 voort te zetten.

Beslispunt 3

De gemeenten Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar handhaven voorlopig vanaf 1 januari 2013 het huidige beleid met betrekking tot de aanvullende compensatie voor doelgroepouders. Medio 2013 zal er opnieuw een afweging gemaakt worden.

SOCIAAL MEDISCHE INDICATIE

De uitvoering van de niet-wettelijke SMI regeling blijft vanaf 1 januari 2013 ongewijzigd. Ook verandert de bijdrage van het rijk aan het gemeentefonds niet. Verder blijkt er sprake te zijn van een redelijke stabilisatie van de uitgaven voor de Liemerse gemeenten in de jaren 2011 t/m 2013. (Zie bijgevoegd overzicht).

Voorgesteld wordt dan ook het huidige beleid en uitvoering met betrekkening tot de SWI regeling te hand-haven.

Overigens zal er door de VNG en het ministerie van SZW een evaluatie van de uitwerking van de regeling voor gemeenten plaatsvinden. Mocht de uitkomst van deze evaluatie hiertoe aanleiding geven kan alsnog besloten worden het beleid aan te passen.

Beslispunt 4

De gemeenten Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar handhaven het huidige beleid met betrekking tot de sociaal medische indicatie. Mocht de evaluatie van de VNG en het ministerie hiertoe aanleiding geven zullen de genoemde gemeenten alsnog hun beleid aanpassen.

SAMENVATTEND:

  • 1.

    De gemeenten Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar voeren ook vanaf 1 januari 2013 gezamenlijk beleid met betrekking tot de Wet kinderopvang.

  • 2.

    De gemeentelijke informatieplicht aan de belastingdienst wordt ondergebracht bij de RSD.

  • 3.

    Genoemde gemeenten handhaven na 1 januari 2013 het huidige beleid ten aanzien van de aanvullende compensatie van de doelgroepouders. De uitvoering hiervan blijft bij de RSD.

    Medio 2013 zal opnieuw een afweging gemaakt worden of genoemd beleid wordt voortgezet.

  • 4.

    Genoemde gemeenten handhaven na 1 januari 2013 het huidige beleid ten aanzien van de niet-wettelijke taak voor sociaal medische indicatie. Mocht de evaluatie van de VNG en het ministerie hiertoe aanleiding geven zullen de genoemde gemeenten alsnog hun beleid aanpassen.

Ondertekening