Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735227
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735227/1
Beleidsregel Handhavingsarrangement horeca Barendrecht
Geldend van 08-02-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel Handhavingsarrangement horeca BarendrechtDe burgemeester van de gemeente Barendrecht;
Gelet op afdeling 4 toezicht openbare inrichtingen (artikelen 2:27 t/m 2:34) van de Algemene Plaatselijke Verordening Barendrecht 2020 en gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht.
Besluit:
De beleidsregel handhavingsarrangement horeca Barendrecht vast te stellen.
Artikel 1 Inleiding
Toezicht en handhaving heeft tot doel de bescherming van de openbare orde en een veilig woon- en leefklimaat. In deze beleidsregel wordt vastgelegd op welke wijze de burgemeester handelt op overtredingen met betrekking tot horeca.
Proportionaliteit en subsidiariteit
Bestuursrechtelijke handhaving moet aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit voldoen. Dit houdt in dat de maatregel niet verder mag strekken dan noodzakelijk en dat bij de keuze uit verschillende bevoegdheden geen zwaardere bevoegdheid wordt gebruikt dan de concrete situatie vereist. De feiten en omstandigheden van de situatie spelen dan ook een rol bij de beoordeling of een maatregel nodig is, en zo ja, welke maatregel.
Meerdere maatregelen
Het kan zijn dat op bepaalde overtredingen meerdere bestuurlijke maatregelen van toepassing zijn.
Meerdere maatregelen kunnen tegelijktijdig getroffen worden. Bijvoorbeeld de sluiting van een openbare inrichting vanwege drugshandel (op basis van de Opiumwet) en eveneens intrekking van de exploitatievergunning.
Bestuursrecht en strafrecht
Zowel het bestuursrecht als strafrecht kunnen gelijktijdig worden toegepast. Een bestuursrechtelijke maatregel heeft als doel om de openbare orde en veiligheid te herstellen. Een strafrechtelijke maatregel heeft als doel straffen bestaande uit het opleggen van een sanctie.
Erfelijke belasting
Het kan zijn dat een exploitant wordt belast met de ‘erfenis’ van zijn voorganger(s). Dit gebeurt bijvoorbeeld bij langdurige en/of terugkerende vormen van overlast of verstoringen van de openbare orde. Een maatregel kan ook gevolgen hebben voor meerdere openbare inrichtingen. Bijvoorbeeld wanneer een exploitant meerdere openbare inrichtingen heeft en hij in een van zijn openbare inrichtingen overlast of anderszins veroorzaakt.
Spoedsluiting
Bij ernstige of acute verstoringen van de openbare orde volgt een spoedsluiting voor de duur van maximaal twee weken. Deze voorlopige sluiting dient om de openbare orde en veiligheid in en rond de openbare inrichting te herstellen. Deze periode is ook bedoeld om meer informatie te verkrijgen over de toedracht van het incident dat de openbare orde heeft verstoord. De burgemeester kan als gevolg daarvan besluiten om de exploitatievergunning in te trekken of treft een aanvullende maatregel indien er nog steeds een gevaar is en/of een kans op herhaling van een incident.
Schorsen en intrekken exploitatievergunning
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen schorsing en intrekking van de exploitatievergunning. De burgemeester schorst de exploitatievergunning, wanneer een maatregel voor bepaalde tijd noodzakelijk is (als bijvoorbeeld voor twee weken niet mag worden geëxploiteerd). De burgemeester trekt de vergunning in als blijkt dat de exploitant strafbaar heeft gehandeld of omdat uit opeenvolgende incidenten blijkt dat de exploitant niet in staat is om zijn bedrijf zonder gevaar voor de openbare orde te exploiteren. Dit geldt dan voor onbepaalde tijd.
Artikel 2 Schijnbeheer
Er is sprake van schijnbeheer als blijkt dat niet de vergunninghouder feitelijk zeggenschap heeft over de openbare inrichting, maar een persoon die niet als zodanig op de vergunning staat vermeld.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Schijnbeheer |
Rapportage naar burgemeester |
Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 3 Slecht levensgedrag
Van een exploitant wordt verwacht dat deze niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is. Wanneer wordt geconstateerd dat de exploitant of zijn beheerder in enig opzicht van slecht levensgedrag is, is dit reden om de exploitatievergunning in te trekken, dan wel te wijzigen door de beheerder hiervan te verwijderen.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Slecht levensgedrag |
Iedere constatering: Rapportage naar burgemeester |
Iedere constatering: Indien exploitant: Intrekken exploitatievergunning Indien beheerder: Wijzigen exploitatievergunning door verwijderen beheerder. Na 3 keer achtereenvolgend (binnen 1 jaar) verwijdering beheerder dan intrekken exploitatievergunning. |
Artikel 4 Geweld
Onder geweldsincidenten wordt verstaan de situatie waarin bijvoorbeeld een handgemeen plaatsvindt in de directe nabijheid van of vanuit de openbare inrichting. Als blijkt dat er vanuit de exploitant en zijn personeel geen sprake is van verwijtbaarheid zal niet worden overgegaan tot intrekking van de exploitatievergunning ofwel sluiting van de openbare inrichting.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Geweld |
1e constatering: Rapportage naar burgemeester |
1e constatering: Sluiting pand max. 2 weken |
2e constatering: Rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Sluiting pand max. 8 weken |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 5 Ernstig geweld
Onder ernstige geweldsincidenten (in, vanuit of in de directe omgeving van de openbare inrichting) worden in ieder geval verstaan (niet limitatief):
- •
Incidenten waarbij een of meer vuur-, steek-, slag-, stroomstootwapens of explosieven is/zijn gebruikt of met gebruik ervan is gedreigd;
- •
Incidenten waarbij een of meer dodelijke slachtoffer(s) is/zijn gevallen;
- •
Incidenten waarbij een of meer slachtoffer(s) ernstig gewond is/zijn geraakt;
- •
Grootschalige vechtpartijen waarbij grote groepen bezoekers, dan wel personeel van de horeca-inrichting bij betrokken zijn;
- •
Ernstige zedendelicten (zoals verkrachting);
- •
(Onvrijwillige) Toediening van bedwelmende middelen zoals bijvoorbeeld GHB (lijst II Opiumwet).
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Ernstig geweld |
1e constatering: Rapportage naar burgemeester |
1e constatering: Sluiting max. 8 weken dan; of intrekken bevel sluiting; of sluiting pand max 6 maanden |
2e constatering: Rapportage naar burgemeester |
2e constatering: intrekken exploitatievergunning |
Artikel 6 Strafbare feiten in of vanuit openbare inrichting
Onder strafbare feiten in of vanuit de openbare inrichting worden in ieder geval verstaan (niet limitatief):
- •
Heling
- •
Illegaal gokken
- •
Tewerkstellen van illegalen
- •
Aanwezigheid (vuur)wapen
- •
Aanwezigheid handelshoeveelheid drugs
- •
Drugsgebruik en –handel
- •
Mensenhandel
Mede vanwege het georganiseerde en/of ondermijnende karakter van dergelijke strafbare feiten en de impact die dit heeft op de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat, wordt in beginsel uitgegaan van een sluiting van 1 maand.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Strafbare feiten |
1e constatering: Rapportage naar burgemeester |
1e constatering: Sluiting pand 1 maand |
2e constatering: Rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Sluiting pand 3 maanden |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 7 Exploitatie zonder (geldige) vergunning
Exploiteren van een openbare inrichting mag alleen met een (geldige) vergunning. Er is in ieder geval sprake van verboden exploitatie als (niet limitatief):
- •
Wordt geëxploiteerd bij een overname terwijl nog geen vergunning(en) is/zijn verleend;
- •
Wordt geëxploiteerd terwijl de vergunning(en) is/zijn ingetrokken of geweigerd; of
- •
Wordt geëxploiteerd nadat de exploitatievergunning is vervallen.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Exploitatie zonder geldige vergunning |
1e constatering: Rapportage naar burgemeester |
1e constatering: Voornemen en opleggen last onder dwangsom |
2e constatering: Rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Sluiting pand voor onbepaalde tijd |
Artikel 8 Wijzigen exploitatievorm zonder nieuwe vergunning
Uit de vergunning blijkt welke activiteiten in een openbare inrichting wel en niet zijn toegestaan.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Wijzigen exploitatievorm zonder nieuwe vergunning |
1e constatering: Mondelinge waarschuwing, exploitant moet niet vergunde activiteiten onmiddellijk staken en rapportage naar burgemeester |
1e constatering: Bestuurlijke waarschuwing en exploitant moet binnen twee weken een nieuwe exploitatievergunning aanvragen |
2e constatering: Rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Schorsen exploitatievergunning 1 maand |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 9 Niet-vergunde uitbreiding openbare inrichting
Wordt er geëxploiteerd binnen vertrekken of vierkante meters, die niet binnen de vergunning vallen, dan is sprake van een niet-vergunde uitbreiding.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Niet-vergunde uitbreiding |
1e constatering: Rapportage naar burgemeester |
1e constatering: Bestuurlijke waarschuwing |
2e constatering: Rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Voornemen en opleggen last onder dwangsom |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 10 Wijzigen exploitant en/of rechtsvorm zonder melding
De exploitant is verplicht elke wijziging in de zeggenschap (bijvoorbeeld doordat een vennoot toetreedt tot de vennootschap of een eenmanszaak een BV wordt met aandeelhouders) door te geven en een nieuwe vergunning aan te vragen.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Wijzigen exploitant en/of rechtsvorm zonder melding |
1e constatering: Rapportage naar burgemeester |
1e constatering: Bestuurlijke waarschuwing en verplichting om binnen 2 weken een melding te doen |
2e constatering: Rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Sluiting max 4 weken |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 11 Niet gecertificeerde portier
Schakelt de exploitant een portier in voor het bewaken van de orde aan de deur en in de openbare inrichting, dan moet deze portier beschikken over de juiste certificering.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Niet gecertificeerde portier |
1e constatering: Rapportage naar burgemeester |
1e constatering: Bestuurlijke waarschuwing |
2e constatering: Rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Voornemen en opleggen last onder dwangsom |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 12 Afwezigheid exploitant of beheerder
De burgemeester stelt als voorschrift dat een op de vergunning genoemde exploitant of beheerder aanwezig is wanneer de openbare inrichting is geopend voor publiek.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Afwezigheid exploitant of beheerder |
1e constatering: Mondelinge waarschuwing |
1e constatering: -- |
2e constatering: Mondelinge waarschuwing en rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Bestuurlijke waarschuwing |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Voornemen en opleggen last onder dwangsom |
|
4e constatering: Rapportage naar burgemeester |
4e constatering: Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 13 Overtreden sluitingstijden
Openbare inrichtingen zijn gebonden aan sluitingstijden die zijn opgenomen in de APV en de vergunning.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Overtreden sluitingstijden |
1e constatering: Mondelinge waarschuwing |
1e constatering: -- |
2e constatering: Mondelinge waarschuwing en rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Bestuurlijke waarschuwing |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Voornemen en opleggen last onder dwangsom |
|
4e constatering: Rapportage naar burgemeester |
4e constatering: Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 14 Niet exploiteren conform de aan de vergunning verbonden voorschriften
Aan zowel de exploitatie- als eventuele terrasvergunning worden voorschriften verbonden.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Exploiteren niet volgens de voorschriften |
1e constatering: Mondelinge waarschuwing |
1e constatering: -- |
2e constatering: Mondelinge waarschuwing en rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Bestuurlijke waarschuwing |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Voornemen en opleggen last onder dwangsom |
|
4e constatering: Rapportage naar burgemeester |
4e constatering: Intrekken exploitatievergunning |
Artikel 15 Niet-vergund terras
Voor het voeren van een terras bij een openbare inrichting is een vergunning nodig.
Overtreding of incident |
Toezichthouder |
Burgemeester |
Niet-vergund terras |
1e constatering: Mondelinge waarschuwing en verplichting om binnen 2 weken een vergunningaanvraag te doen |
1e constatering: -- |
2e constatering: Rapportage naar burgemeester |
2e constatering: Bestuurlijke waarschuwing |
|
3e constatering: Rapportage naar burgemeester |
3e constatering: Voornemen en opleggen last onder dwangsom |
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking de dag na bekendmaking.
Artikel 17 intrekking oude regeling
Het ‘handhavingsarrangement Horeca gemeente Barendrecht 2016’ wordt ingetrokken.
Artikel 18 Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: “Beleidsregel handhavingsarrangement horeca Barendrecht”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 27 januari 2025,
R. Schneider
De burgemeester van Barendrecht
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl