Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735225
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735225/1
Besluit mandaat en machtiging Gemeentelijke belastingen Zaanstad
Geldend van 08-02-2025 t/m heden
Intitulé
Besluit mandaat en machtiging Gemeentelijke belastingen ZaanstadDe gemeenteambtenaar bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdelen b en c van de Gemeentewet;
gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
daartoe bevoegd op grond van het Aanwijsbesluit Heffings- en invorderingsambtenaar,
gelet op afdeling 5.2 Algemene wet bestuursrecht,
BESLUIT:
vast te stellen het navolgende “Besluit mandaat en machtiging gemeentelijke belastingen Zaanstad”
Artikel 1 Verlening mandaat, machtiging
- 1.
Het mandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, het voeren van correspondentie en de daarbij behorende feitelijke handelingen die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden binnen het werkveld van de mandans.
- 2.
De gemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet en het gemeentelijk beleid.
Artikel 2 Uitsluitingen
Dit mandaat is niet van toepassing op;
- a.
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;
- b.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur, of door de mandans gevoerde beleid.
Artikel 3 Ondertekening van besluiten
Voor zover er in mandaat van de heffingsambtenaar besluiten worden genomen door medewerkers van de afdeling Straattoezicht, worden die voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
namens de heffingsambtenaar van Zaanstad,
Afdelingshoofd Straattoezicht,
< mevrouw>/de heer< titulatuur>< voorletters >< naam functionaris >
Artikel 4 Heffen van belastingen
Mandaat, dan wel machtiging te verlenen aan diegenen die bij de gemeente zijn ingehuurd of aangesteld als:
- •
Allround medewerker heffing en invordering
- •
Medewerker gegevensbeheer
- •
Fiscaal juridisch (beleids)medewerker
- •
Fiscaal juridisch adviseur
voor
- a.
het verrichten van de wettelijk vereiste handelingen strekkende tot het voorbereiden en nemen van beslissingen leidend tot het heffen, opleggen, verminderen, ontheffen van aanslagen met betrekking tot gemeentelijke belastingen of rechten;
- b.
het vorderen van gegevens, inlichtingen, inzage in de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers, waarvan de raadpleging van belang kan zijn voor de vaststelling van de feiten die invloed kunnen uitoefenen op de belastingheffing, alsmede het zich de toegang verschaffen tot gebouwen of grondstukken, voor zover nodig voor een ingevolge de belastingwetgeving te verrichten onderzoek;
- c.
het uitnodigen tot het doen van aangifte van degene die niet binnen het Rijk een vaste woonplaats of plaats van vestiging heeft, alsmede het ingevolge de belastingwetgeving uitreiken van een stuk aan die persoon;
- d.
het opleggen van een verzuimboete;
- e.
het gebruikmaken van alle bevoegdheden voor zover nodig voor het ingevolge de belastingwetgeving naleven van verplichtingen ten dienste van de belastingheffing in de zin van Hoofdstuk VIII, Afdeling 2 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen;
- f.
het aanwijzen van een belanghebbende voor de WOZ en heffingen;
- g.
het verstrekken van gegevens aan belanghebbende (Wet Waardering Onroerende Zaken)
- h.
handelingen en besluiten die hierboven niet zijn genoemd maar met het bovenstaande artikel samenhangen.
Artikel 5 Invordering van belastingen
Mandaat, dan wel machtiging te verlenen aan diegenen die bij de gemeente zijn ingehuurd of aangesteld als:
- •
Allround medewerker heffing en invordering
- •
Fiscaal juridisch (beleids)medewerker
- •
Fiscaal juridisch adviseur
voor
- a.
het voorbereiden en het nemen van een besluit op een verzoek om uitstel van betaling;
- b.
het voorbereiden en het nemen van besluiten in het kader van de dwanginvordering: zoals de aanmaning, de betekening van een dwangbevel, het per post ten uitvoer leggen van een dwangbevel;
- c.
het voorbereiden en het nemen van een besluit op een bezwaarschrift tegen de kosten en de rente;
- d.
het kwijtschelden van de in een belastingaanslag begrepen verhoging (art. 66 Algemene Wet inzake rijksbelastingen;
- e.
het oninbaar verklaren van een belastingschuld zoals bedoeld in artikel 255, vijfde lid, Gemeentewet waarbij de openstaande schuld ten hoogte € 1.200,00 bedraagt;
- f.
handelingen en besluiten die hierboven niet zijn genoemd maar met het bovenstaande artikel samenhangen.
Artikel 6 Werkzaamheden inzake het opleggen en invorderen van naheffingsaanslagen parkeerbelasting
Mandaat, dan wel machtiging te verlenen aan degenen die bij de gemeente zijn ingehuurd of aangesteld als
Afdelingshoofd Straattoezicht en Toezichthouder
om namens hem:
- a.
naheffingsaanslagen parkeerbelastingen inclusief de kosten daarvan, in rekening te brengen;
- b.
tot zekerheid van de betaling van de onder a genoemde naheffingsaanslagen, conform de geldende regelgeving een wielklem aan te brengen of te verwijderen, het voertuig weg te slepen, te laten slepen en daarvoor een beschikking met de kosten op te maken;
- c.
de onder a bedoelde aanslagen en de onder b bedoelde kosten in te vorderen in eerste aanleg.
Artikel 7 Werkzaamheden in het kader van bezwaar en beroep
Bezwaar
Mandaat, dan wel machtiging te verlenen aan diegenen die bij de gemeente zijn ingehuurd of aangesteld als:
- •
Allround medewerker heffing en invordering
- •
Fiscaal juridisch (beleids)medewerker
- •
Fiscaal juridisch adviseur
- •
Afdelingshoofd Straattoezicht
- •
Juridisch beleidsmedewerker Straattoezicht
- •
Junior jurist bij Straattoezicht
- •
Administratief medewerker bij Straattoezicht
voor
- a.
het zorgdragen voor het schriftelijk bevestigen van de ontvangst van een bezwaar- of beroepschrift met betrekking tot gemeentelijke belastingen of rechten;
- b.
het voorbereiden, verdagen, nemen en ondertekenen van besluiten in het kader van bezwaarschriften met betrekking tot gemeentelijke belastingen of rechten;
- c.
het voorbereiden, verdagen, nemen en ondertekenen van besluiten op ingebrekestellingen en verzoeken om dwangsom die met de bij b bedoelde bezwaarschriften samen hangen;
- d.
het bepalen van plaats en tijdstip van hoorzittingen in het kader van de voorbereiding van beslissingen op bezwaarschriften met betrekking tot gemeentelijke belastingen of rechten;
- e.
het informeren van belanghebbenden omtrent het achterwege laten van mondelinge behandeling in een hoorzitting in het kader van de voorbereiding van beslissingen op bezwaarschriften met betrekking tot gemeentelijke belastingen of rechten;
- f.
het oproepen van belanghebbenden voor de hoorzitting in het kader van de voorbereiding van beslissingen op bezwaarschriften met betrekking tot gemeentelijke belastingen of rechten;
- g.
het horen van een indiener van een bezwaarschrift;
- h.
het instellen van nader onderzoek naar feiten of omstandigheden waarvan tijdens de hoorzitting is gebleken;
- i.
het bevestigen van de aanhouding van beslissingen op bezwaarschriften met betrekking tot gemeentelijke belastingen of rechten;
- j.
het verzoeken om overlegging van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde;
- k.
handelingen en besluiten die hierboven niet zijn genoemd maar met het bovenstaande artikel samenhangen;
- l.
het hier boven bedoelde mandaat geldt, voor diegenen die bij de gemeente zijn ingehuurd of aangesteld als: Afdelingshoofd Straattoezicht, Junior jurist Straattoezicht en Administratief medewerker Straattoezicht, alleen voor bezwaar tegen de Parkeerbelastingen.
Beroep
Mandaat, dan wel machtiging te verlenen aan diegenen die bij de gemeente zijn ingehuurd of aangesteld als:
- •
Fiscaal juridisch (beleids)medewerker
- •
Fiscaal juridisch adviseur
voor
- a.
het bij bezwaar- en beroepsprocedures in belastingzaken indienen van beroep- en verweerschriften;
- b.
het verzoeken om uitstel voor het indienen van verweerschriften;
- c.
het vertegenwoordigen van de heffingsambtenaar bij de Belastingkamer van de Rechtbank;
-
en het Gerechtshof in procedures betreffende belastingzaken;
- d.
het doen van verzoeken om aanhouding van de behandeling van beroepschriften met betrekking tot gemeentelijke belastingen of rechten;
- e.
handelingen en besluiten die hierboven niet zijn genoemd maar met het bovenstaande artikel samenhangen.
Artikel 8 Werkzaamheden ter uitvoering van de WOZ
Mandaat, dan wel machtiging te verlenen aan diegenen die bij de gemeente zijn ingehuurd of aangesteld als:
- •
Allround medewerker heffing en invordering
- •
(Senior) taxateur
- •
Medewerker gegevensbeheer
- •
Fiscaal juridisch (beleids)medewerker
- •
Fiscaal juridisch adviseur
voor
- a.
Alle werkzaamheden ter uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ);
Artikel 9 Contact met de waarderingskamer
Mandaat, dan wel machtiging te verlenen aan diegenen die bij de gemeente zijn ingehuurd of aangesteld als:
- •
Fiscaal juridisch adviseur
- •
Senior taxateur
voor
- a.
Het maken van rapportages voor de Waarderingskamer;
- b.
Vertegenwoordiging bij controles van de Waarderingskamer ter plaatse;
- c.
Contacten met de Waarderingskamer;
Artikel 10 Inwerkingtreding van dit besluit
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van bekendmaking.
- 2.
Handelingen en besluiten van voor de in lid 1 bedoelde datum, worden met dit besluit bekrachtigd.
- 3.
Het Besluit mandaat en machtiging gemeentelijke belastingen Zaanstad van 22 februari 2022 komt hiermee te vervallen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 8 januari 2025
De gemeenteambtenaar zoals bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdelen b en c van de Gemeentewet,
R. Rosdorff
Afdelingshoofd Belastingen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl