Uitvoeringsprogramma VTH 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 07-02-2025

Intitulé

Uitvoeringsprogramma VTH 2025

Het college van B en W besluit:

  • 1.

    Het Uitvoeringsprogramma VTH 2025 vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Voor u ligt het uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening, toezicht en handhaving 2025 (hierna: ‘het programma’) van de gemeente Best. Een goede kwaliteit van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (hierna: ‘VTH’) binnen de fysieke leefomgeving is van groot belang. Voorheen bepaalde de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) dat gemeenten beleid vaststellen voor de VTH-taken binnen de fysieke leefomgeving. In 2021 is het Beleidsplan VTH voor de periode 2021-2025 door het college van de gemeente Best vastgesteld. Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Door deze ontwikkeling en de noodzaak om het beleidskader te actualiseren en te herzien, is een nieuw beleidsplan vastgesteld.

Nieuwe Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2025-2029

Het beleidsplan van 2021-2025 is volledig herzien (thans: Uitvoerings- en Handhavingsstrategie, hierna: de UHS) en is tezamen met het voorliggende uitvoeringsprogramma VTH 2025 vastgesteld. Het nieuwe beleidsplan is vastgesteld gelet op artikel 18.1 en 18.20 van de Omgevingswet, artikel 13.5 van het Omgevingsbesluit en artikel 4, eerste en tweede lid van de Verordening uitvoering en handhaving (omgevingsrecht) Best 2022. Het beleidsplan is vastgesteld voor de periode 2025-2029. Het nieuwe beleidsplan bevat de (strategische) doelen die de gemeente nastreeft en de prioriteiten die daarbij worden gesteld voor de komende vier jaar. Als onderdeel van de VTH-beleidscyclus wordt jaarlijks een uitvoeringsprogramma opgesteld. Hierin staan per jaar de concrete acties in het kader van de uitvoering van de VTH taken. De programma’s worden met een evaluatieverslag elk jaar geëvalueerd.

Prioritering

In de UHS 2025-2029 zijn aan de hand van een risicoanalyse prioriteiten bepaald. Hierbij zijn de negatieve effecten en de kans op overtreding van de wet- en regelgeving in beeld gebracht. De uitkomst hiervan is richtinggevend voor de vaststelling van de prioriteit per onderwerp. Jaarlijks wordt in het uitvoeringsprogramma de prioritering vertaald naar concreet uit te voeren acties en wordt onderzocht hoe de beschikbare capaciteit wordt ingezet. Uit het evaluatieverslag van het afgelopen beleidsjaar volgt of er nog zaken bijgesteld moeten worden, bijvoorbeeld doordat overtredingen vaker voorkomen en/of een groter effect hebben dan verwacht. In Bijlage II bij dit document is een overzicht opgenomen van de vastgestelde prioriteiten met kwalificatie ‘Zeer hoog’ en ‘Hoog’. Het volledige overzicht van prioriteiten, van kwalificaties ‘Zeer laag’ tot ‘Zeer hoog’ is te vinden in de UHS 2025-2029.

Doelstelling uitvoeringsprogramma 2025

In het nieuwe beleidsplan zijn voor de periode 2025-2029 doelstellingen voor de vakgebieden vergunningverlening, toezicht en handhaving vastgesteld. De visie en doelen staan in hoofdstuk 3 van de UHS 2025-2029. In hoofdstuk 3 van het voorliggende uitvoeringsprogramma worden de concrete acties voor dit programma benoemd waarbij uiteen wordt gezet hoe de doelen behaald gaan worden voor het jaar 2025. Voor het jaar 2025 is de specifieke doelstelling van dit uitvoeringsprogramma:

‘De UHS 2025-2029 en de wettelijke regels vormen de basis voor professionele vergunningverlening, toezicht en handhaving binnen de gemeente Best.’

1.3 Ontwikkelingen

Hieronder is een aantal maatschappelijke en juridische ontwikkelingen opgenomen die van invloed (kunnen) zijn op de VTH-beleidscyclus.

Omgevingswet

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De Omgevingswet voegt een groot aantal wetten op het gebied van bouwen, milieu, natuur, water, ruimtelijke ordening en monumentenzorg samen. Dit maakt het wettelijk systeem eenvoudiger. Daarnaast maakt de wet kortere procedures mogelijk en heeft de gemeente meer afwegingsruimte. Het vraagt ook om een andere manier van denken. Inwoners en bedrijven kunnen meer zelf regelen en organiseren. Dit vraagt ook een andere houding van ons.

Omgevingsvisie

Op 31 januari 2022 en op 8 mei 2023 (aanvulling) stelde de gemeenteraad de ‘Omgevingsvisie Best’ vast. Gemeenten worden uitgedaagd om gebiedsgericht na te denken over de toekomst. Ze krijgen meer ruimte om samen met onder meer inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners binnen de kaders van de wet invulling te geven aan beleid. Elke gemeente maakt daarom een eigen Omgevingsvisie die richting geeft aan toekomstige ontwikkelingen, initiatieven en beleid. De Omgevingsvisie verbindt alles met elkaar: ruimte, economie en sociale zaken. Bovendien moet het aansluiten bij regionale afspraken, de Brabantse en de Nationale Omgevingsvisie. In de Omgevingsvisie Best zetten we op hoofdlijnen de hoe de ambities waargemaakt moeten worden.

Wet kwaliteitsborging

Vanaf 1 januari 2024 is de Wet kwaliteitsborging (hierna: ‘Wkb’) in werking getreden. Het kabinet wil dat bouwbedrijven de kwaliteit van hun werk beter controleren. Zo kan de bouwkwaliteit van gebouwen verbeteren door minder bouwfouten en gebreken. Bijvoorbeeld constructiefouten, brandonveilige situaties, onvoldoende isolatie of een slecht functionerende ventilatie. Ook hoeven bouwbedrijven minder kosten te maken voor het herstel van bouwfouten. En het werk van onafhankelijke controleurs (kwaliteitsborgers) wordt makkelijker en sneller, omdat de bouwers zelf al veel gecontroleerd hebben. De veranderingen uit de Wkb gelden (naar verwachting) tot en met 2028 alleen voor (ver-)bouw van eenvoudige bouwwerken.

Interbestuurlijk Toezicht van de Provincie Noord-Brabant

Het Interbestuurlijk Toezicht (hierna: ‘IBT’) is het toezicht tussen gemeenten en provincies. De provincie beoordeelt of gemeenten hun taken uitvoeren volgens de vigerende regelgeving, waaronder op de terreinen ruimtelijke ordening, bouwen, milieu, huisvesting en constructieve veiligheid van bouwwerken. Toezicht houden op de taakuitvoering van gemeenten is naast een wettelijke taak ook één van de kerntaken van de provincie. De provincie publiceert de resultaten over de beleidsdocumenten van onder andere omgevingsrecht op haar website. In het jaar 2024 heeft de gemeente Best een oranje score ontvangen. Het VTH beleidsplan 2021-2025 is volledig herzien en geactualiseerd. Het onderliggende uitvoeringsprogramma is samen met de UHS 2025-2029 vastgesteld. De verbeterpunten uit het IBT toezicht oordeel zijn meegenomen in het nieuwe beleidsplan. Ook dit uitvoeringsprogramma is hier expliciet op afgestemd.

Ondermijning

Ondermijnende criminaliteit komt op vele manieren voor en kan lokaal zeer ontwrichtend zijn. In de lokale samenleving zien gemeenten en hun bestuurlijke partners zich steeds meer geconfronteerd met allerlei vormen van ondermijning. We zullen actief handhaven bij situaties waar ondermijning speelt. Het gebruik van leegstaand (agrarisch) vastgoed voor de productie van drugs verdient hierbij extra aandacht.

1.4 Afstemming handhavingspartners

Een goede afstemming tussen de gemeente en haar partners is van belang. Samenwerking levert kwalitatief sterkere adviezen op die zijn gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten. Op grond van samenwerkingsafspraken kunnen bepaalde signalen binnen het gemeentelijke VTH-takenpakket in eerste instantie worden opgepakt en afgehandeld door samenwerkingspartners.

Samenwerking externe partijen

Partner

Doel

Hoe

Andere gemeentes

Kennisoverdracht

Direct contact

Bureau HALT

Doorverwijzen minderjarigen

Afspraken en contact

GGD

Beschermen gezondheid inwoners

Integraal contact

Omgevingsdienst Brabant-Noord

Advies m.b.t. natuur

Advies

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

Advies m.b.t. milieu

Advies

Openbaar Ministerie

Strafrechtelijke handhaving

Regionale afstemming

Politie

Toezicht en (strafrecht.) handhaving

Integrale afstemming

Provincie

Ruimtelijke afwegingen

Advies

Veiligheidsregio

Brandveiligheid

Advies

Welstandscommissie

Beoordelen redelijke eisen welstand

Advies

1.5 Omgevingsdienst

De gemeentelijke taken op het gebied van milieu zijn uitbesteed aan de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (hierna: ODZOB). Het gaat dan om advisering over en uitvoering van taken zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving. De inzet van de ODZOB is geregeld in een Dienstverleningsovereenkomst en een werkprogramma. Samen met de regio is hiervoor het Regionaal operationeel kader Vergunningverlening (Rok VV) en het Regionaal operationeel kader Toezicht en handhaving (Rok TH) vastgesteld. Het steven is om in 2024 regionaal een Regionaal Operationeel Kader Vergunningverlening, Milieutoezicht & Handhaving (ROK VTH) vast te stellen.

1.6 Kwaliteitscriteria

Op 1 januari 2025 treedt de nieuwe versie van de Kwaliteitscriteria VTH in werking (versie 3.0). Hierin staan de landelijke kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. In afdeling 18.3 van de Omgevingswet zijn bepalingen opgenomen over kwaliteitsbevordering en afstemming over uitvoering en handhaving. Meer specifiek wordt in artikel 18.20 tot en met 18.23 aangegeven hoe gemeentes aandacht moeten besteden aan de kwaliteit van uitvoering en handhaving. De kwaliteitscriteria bestaan uit vier onderdelen:

  • I.

    Inleiding en toelichting

  • II.

    Criteria voor de kritieke massa van een organisatie

  • III.

    Procescriteria voor VTH-uitvoering

  • IV.

    Competentieprofielen

In het VTH-evaluatieverslag 2023 is geëvalueerd in hoeverre aan de kwaliteitscriteria werd voldaan. Uit deze evaluatie kwam dat door krapte op de arbeidsmarkt niet altijd mogelijk is geweest om aan voldoende en gekwalificeerd personeel te komen. Ten tijde van die evaluatie werd niet volledig voldaan aan de destijds geldende kwaliteitscriteria. Wel werd op het merendeel voldaan aan de deskundigheidsgebieden. Voor het jaar 2024 zal de gemeente Best uiterlijk 1 mei 2025 opnieuw een VTH-evaluatieverslag vaststellen. Hierin zal een evaluatie plaatsvinden op basis van de vanaf 1 januari 2025 geldende VTH Kwaliteitscriteria versie 3.0.

Hoofdstuk 2 Beschikbare en benodigde middelen

In dit hoofdstuk wordt een weergave gegeven van de begrote vaste formatie, en de formatie op inhuurbasis, voor de taakvelden vergunningverlening, toezicht en handhaving voor het jaar 2025. De capaciteit wordt uitgedrukt in FTE. Voor het jaar 2025 is de functie Regelanalist niet in de tabel opgenomen. Voor het jaar 2025 is er vacatureruimte van 0,5-1,0 FTE voor deze functie.

2.1 Capaciteit vergunningen, toezicht en handhaving

Taken vergunningverlening

Formatie

Bezetting

Extern

Vacature-ruimte

Senior medewerker vergunningen

3,0

2,0

1,0

1,0

Jurist vergunningen

1,0

-

-

1,0

Medewerker vergunningen A

1,58

1,56

-

0,02

Medewerker vergunningen B

0,72

0,67

-

0,05

Ondersteunend medewerker vergunningen

1,53

1,42

0,89

-0,78

Applicatiebeheerder

0,61

0,61

-

-

Totaal Vergunningen

9,44

6,26

1,89

1,29

Taken Toezicht en Handhaving1

Formatie

Bezetting

Extern

Vacature-ruimte

Senior medewerker handhaving

1,0

-

0,5

0,5

Jurist handhaving

2,83

1,83

0,5

0,5

Toezichthouder bouw & ruimte

2,0

1,0

0,67

0,33

Medewerker handhaving

0,94

-

0,4

0,54

Project assistent

0,78

0,78

-

-

Ondersteunend medewerker handhaving

1,0

-

-

1,0

Totaal Toezicht en Handhaving

8,55

3,61

2,07

2,87

Teamleider VTH

1,0

1,0

-

-

Totaal Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

18,99

10,87

3,96

4,16

2.2 Borging financiële middelen omgevingsdienst

Taken

Begroting 2025

Landelijke basistaken

424.020

Verzoektaken

229.235

Totaal basis- en verzoektaken

653.256

Samen Sterk in Brabant

12.253

Omgevingsveiligheid

6.590

Collectieve taken

33.295

Totaal Regionale samenwerking

52.138

TOTAAL

705.393

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

Veel VTH-taken op het gebied van milieu zijn als verplichte basistaken overgedragen aan de ODZOB. De ODZOB heeft een mandaat om deze taken uit te voeren. Naast de basistaken voert de ODZOB ook verzoektaken uit namens de gemeente. Tot slot zijn er de collectieve taken.

Verplichte basistaken: milieutaken binnen vergunningverlening, toezicht en handhaving die in het basistakenpakket vallen. Deze milieutaken worden verplicht door de omgevingsdienst uitgevoerd.

Verzoektaken: milieutaken binnen vergunningverlening, toezicht en handhaving die niet in het basistakenpakket vallen.

Collectieve taken: taken waarbij het noodzakelijk of effectiever/efficiënter is deze gezamenlijk aan te pakken. Het gaat hierbij vaak om gemeentegrens overschrijdende zaken en/of bundeling van expertise. Samen Sterk in Brabant is hier een voorbeeld van.

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Nederland telt 25 veiligheidsregio’s. Veiligheidsregio’s moeten de inwoners van Nederland beter beschermen tegen rampen en crises. Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is de veiligheidsregio voor Zuidoost-Brabant. In de VRBZO werken brandweer en GHOR samen om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. Dit doet de VRBZO voor en samen met de 21 gemeenten in het werkgebied en de mensen die daarin wonen of verblijven. De VRBZO voert wettelijk verplichte taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Deze houden onder andere in:

  • -

    Advisering bij omgevingsvergunningen en/ of meldingen over brandveiligheidsaspecten;

  • -

    Advisering vergunningverlening evenementen en controle op brandveilig gebruik;

  • -

    Controle brandveiligheid gebouwen vergunning/ melding brandveilig gebruik;

  • -

    Toezicht- en handhavingscontroles brandveiligheid.

In bijlage IV bij dit uitvoeringsprogramma is de Werkwijzer van de VRBZO opgenomen. In dit document zijn de werkzaamheden beschreven. In bijlage II is benoemd welke bouwwerken met hun gebruiksfuncties worden bezocht. Hierbij moet worden opgemerkt dat de controles door beperkte capaciteit in het kader van bestuurlijke interventies en evenementen een effect hebben op het aantal uit te voeren controles. De afgelopen jaren wordt de VRBZO vaker ingezet op zwaardere dossiers, wat een effect heeft op de getalsmatige controles. De VRBZO heeft geen actueel overzicht van gebouwen die binnen de gemeente Best in aanmerking komen voor een controle. Er wordt gebruik gemaakt van een vaste werklijst.

Hoofdstuk 3 Het uitvoeringsprogramma voor 2025

Dit uitvoeringsprogramma sluit aan op de UHS 2025-2029 door aan te geven wat de gemeente Best voor 2025 gaat doen. In deze paragraaf geven wij de belangrijkste werkzaamheden uit het beleidsplan aan die wij in 2025 uit zullen voeren om de in het beleid genoemde doelen te realiseren. Monitoring en evaluatie zal plaatsvinden aan de hand van de prestatie-indicatoren en doelstellingen.

3.1 Programma Vergunningverlening 2025

De belangrijkste werkzaamheden die we in 2025 in het kader van vergunningverlening uitvoeren om de in het beleid genoemde doelen te realiseren, zijn in de onderstaande tabel opgenomen. De verwachte aantallen zijn vastgesteld aan de hand van de aantallen van de voorgaande jaren en de beleidsdoelen.

Verwacht aantal te verlenen vergunningen, meldingen en ontheffingen

In de onderstaande tabel is uitgegaan van een benadering van de aantallen voor het jaar 2024 en 2025. Op het moment van vaststelling van dit programma nog niet mogelijk om de exacte aantallen uit het systeem op te halen. Hieraan wordt gewerkt en de exacte aantallen zullen worden vermeld in het VTH-evaluatieverslag 2024 dat uiterlijk 1 mei 2025 zal worden vastgesteld.

Type vergunning, melding of ontheffingen

2024

Verwacht 2025

Beoordeling vergunningvrij bouwen

90

90

Wkb meldingen

120

120

Principeverzoeken

75

75

OPA

100

100

OPA anders dan bouwen

40

40

BOPA regulier

60

60

BOPA uitgebreid

30

30

Omgevingsvergunning wijziging monumenten

5

5

Omgevingsvergunning activiteit aanleggen uitweg

5

5

Gebruiksmelding

5

5

Melding slopen

65

65

Vergunningsvrij evenement

80

80

A-evenement

40

40

B-evenement

8

8

C-evenement

2

2

Incidentele horecafestiviteiten (normaal)

10

10

Incidentele horecafestiviteiten (kleinschalig)

20

20

Incidentele sportfestiviteiten

8

8

Ontheffing sluitingstijden horeca

5

5

Ontheffing artikel 35 Alcoholwet

12

12

Standplaatsvergunning

20

20

Parkeerontheffing

50

50

Aanwijzing invalidenparkeerplaats

20

20

Vuurwerk

6

6

Loterijvergunning

5

5

APV algemene ontheffing

48

48

Wet op de lijkbezorging

8

8

Aanvraag Alcoholwetvergunning

10

10

Aanvraag exploitatievergunning

30

30

Wijziging leidinggevende

10

10

Ontheffingen winkeltijdenwet

5

5

Wat gaan we binnen vergunningverlening doen in 2025?

Vergunningverlening

Doelstellingen vergunningverlening

VTH beleid 2025-2029

Wat gaan we doen om het doel te behalen?

Wanneer zijn we tevreden?

1

Het geldende wettelijke kader en UHS vormen de basis voor besluitvorming

Beschikkingen voldoen aan de wettelijke eisen en de diepgang van toetsing van aanvragen sluit aan bij de prioriteit

Beschikkingen zijn zorgvuldige wijze tot stand gekomen

2

Werken naar de gedachte van de Omgevingswet

Initiatieven en aanvragen worden beoordeeld vanuit mogelijkheden en oplossingen, ‘ja, mits (…)’ in plaats van ‘nee, tenzij (…)’, naar de gedachte van de Omgevingswet

Er wordt meegedacht met initiatieven

3

Verbetering participatie van de inwoners en bedrijven

We verbeteren de eigen verantwoordelijkheid en betrokkenheid

Er wordt geparticipeerd in de geest van de Omgevingswet

4

Optimaliseren samenwerkingsverbanden

Inhoudelijk wordt tussen/binnen domeinen én met externe partners afgestemd om integraliteit te waarborgen

Er wordt frequent afstemming gezocht tussen de interne en externe partners

5

Goede dienstverlening

Vragen van inwoners en bedrijven worden inhoudelijk adequaat beantwoord

We werken servicegericht, efficiënt en beantwoorden tijdig vragen

6

Waarborgen zorgvuldigheid

We voldoen aan de wettelijke minimumeisen en algemene beginselen van behoorlijk bestuur

We werken volgens de geldende juridische standaarden

7

Toetsing aanvragen

We toetsen aanvragen aan het tijdelijk Omgevingsplan, de bruidsschat en de andere wettelijke en beleidsmatige kaders

De toetsing van aanvragen wordt op adequate manier gedaan

8

Actueel beleid

We herzien verouderde beleidsregels

Alle verouderde beleidsregels zijn herzien en geactualiseerd

9

Bij evenementenvergunningen worden risico’s goed in kaart gebracht

Bij de aanvraag worden o.a. een beveiligings-, calamiteiten en veiligheidsplan vereist

Risico’s bij evenementen zijn geminimaliseerd

10

Efficiënt en servicegericht werken

We behandelen ingekomen aanvragen en meldingen tijdig en tegen zo laag mogelijke kosten

Aanvragen en meldingen zijn tijdig behandeld

12

Digitale monitoring

Monitoring van doelstellingen gebeurt middels rapportages uit RxMission

Het digitaal opvragen van gegevens uit RxMission is up-to-date

3.2 Programma Toezicht en Handhaving

De belangrijkste werkzaamheden die we in 2025 in het kader van toezicht en handhaving uitvoeren om de in het beleid genoemde doelen te realiseren, zijn in de onderstaande tabel opgenomen. De verwachte aantallen zijn vastgesteld aan de hand van de aantallen van de voorgaande jaren en de beleidsdoelen.

Toezicht en handhaving controles en handhavingsprocedures algemeen

In mei 2025 komt er naar verwachting een rapportagetool beschikbaar waarmee we exacte cijfers kunnen uitdraaien. Bovenstaande cijfers van 2024 zijn een inschatting uit het systeem RxMission. Dit systeem heeft echter geen gedetailleerde rapportagetool.

Type controle / handhavingsprocedure

2020

2021

2022

2023

2024

Verwacht 2025

Waarschuwingsbrieven

36

157

119

63

59

60

Voornemen last onder dwangsom

34

91

119

54

55

60

Voornemen last onder bestuursdwang

9

21

28

20

9

10

Besluit last onder dwangsom

28

45

90

25

48

50

Besluit last onder bestuursdwang

10

22

16

14

8

10

Besluit stilleggen bouwwerkzaamheden

5

12

7

12

4

5

Handhavingsverzoeken

13

17

8

6

6

-2

Bezwaar

13

14

11

14

19

15

Beroep

10

3

2

3

9

3

Voorlopige voorziening

5

3

0

2

2

0

Initiële controles3

421

487

526

468

405

470

Hercontroles

114

236

212

146

167

150

Voornemen tot invordering

2

5

6

2

8

5

Besluit tot invordering

1

4

7

2

5

5

Kostenverhaalsbeschikking

-

-

-

2

4

2

Intrekking omgevingsvergunning bouw / strijdig gebruik

-

-

7

4

10

7

Klachten

1117

1171

1572

1651

1767

N.v.t.4

Verwacht aantal controles APV / bijzondere wetten

Type controle APV / bijzondere wetten

Aantal 2024

2025

Aanhangwagens

36

35

Dierenoverlast

122

120

Bijtincidenten

9

10

Loslopende honden

33

30

Drank- en drugsoverlast

6

5

Geluidsoverlast

220

220

Graffiti

2

2

Hangjongeren

45

45

Afval

159

160

Collecteren/bedelen

0

0

Illegaal overnachten

3

3

Overlast fietsen

240

240

Parkeeroverlast

312

310

Plaatsen reclameborden

12

10

Stookoverlast

142

140

Vuurwerkoverlast

110

110

Overig

477

450-500

Wat gaan we binnen toezicht en handhaving doen in 2025?

Toezicht en handhaving

Doelstellingen toezicht en handhaving

UHS 2025-2029

Wat gaan we doen om het doel te behalen?

Wanneer zijn we tevreden?

1

De UHS vormt de basis voor toezicht en handhaving

Toezicht en handhaving wordt uitgevoerd naar gelang de gestelde prioriteiten

De controles en procedures reflecteren de vastgestelde prioriteiten

2

Integraal samenwerken

Tijdig betrekken interne en externe partners

We overleggen frequent met interne en externe partners

3

Toezicht en handhaving is geen doel op zich, maar een middel

Handhaven aan de hand van prioriteiten en effect op de maatschappij

Dringende zaken worden vlot opgepakt

4

Gericht op preventie

Zoeken naar oplossingen, waar mogelijk legalisering

Er wordt meegedacht waar dit mogelijk is

5

In- en uitschrijving herstelsancties Kadaster

Conform de WKPB

De administratie WKPB is op orde

6

Zorgvuldige en kenbare belangenafweging

Op basis van inspraak, publicatie en vermelding van rechtsmiddelen

Besluitvorming wordt op zorgvuldige wijze gedaan

7

Voorkomen van herhaling

Consequent en methodisch handhaven

Handhaving gebeurt op basis van consequent en noodzakelijk op te treden

8

Toezicht en handhaving wordt op professionele wijze uitgeoefend

Er wordt voldaan aan de wettelijke minimumeisen

De wet- en regelgeving en juridische rechtsbeginselen worden gerespecteerd

9

Risicogericht en informatie gestuurd werken

Beschikbare capaciteit inzetten waar het risico op niet-naleving het hoogst is

Er wordt een risicocalculatie uitgevoerd en hierop wordt de beschikbare capaciteit ingezet

10

Optimaliseren samenwerkingsverbanden

Inhoudelijk wordt tussen/binnen domeinen én met externe partners afgestemd om integraliteit te waarborgen

De interne en externe partners worden betrokken bij het proces

11

Open, eenduidige en voortvarende werkwijze

Met gepaste (mix van) interventie(s) een blijvende gedragsverandering realiseren

Waar interventies werken, worden deze consequent toegepast

12

Digitale monitoring

Monitoring van doelstellingen gebeurt middels rapportages uit RxMission

Het digitaal opvragen van gegevens uit RxMission is up-to-date

3.3 Programma Milieu

Milieu

Doel

Wat gaan we doen om het doel te behalen?

Wanneer zijn we tevreden?

1

Zorgen voor goed fysiek leefmilieu

Concentratie van (ultra) fijnstof, stikstofdioxide en roet op hetzelfde niveau houden (en waar mogelijk verlagen onder wettelijke norm).

De concentratie van (ultra) fijnstof en stikstofdioxide blijft onder de wettelijke norm en we streven naar concentraties onder de WHO-advieswaarden (2005).

2

Geluid belastende situaties voorkomen

Aantal bestaande woningen en geluidgevoelige bestemmingen met een te hoog binnen niveau door geluidbronnen te verminderen en nieuwe geluid belastende situaties te voorkomen.

•  Als we bedrijvigheid hebben toegelaten zonder aantasting van de leefkwaliteit van inwoners. Als we de binnen de geluidzone op de industrieterreinen beschikbare geluidruimte tussen de bedrijven hebben verdeeld en zo nodig maatregelen hebben voorgeschreven en getoetst.

• Als we het aantal bestaande woningen en geluidgevoelige bestemmingen met een te hoog binnen niveau verminderen door geluidbronnen en nieuwe geluidbelaste situaties te voorkomen en zo nodig maatregelen hebben voorgeschreven en getoetst op woningniveau.

• Als we voorbereidingen hebben getroffen voor het maken van een Basis Geluid Emissiekaart, ten behoeve van monitoring.

Hoofdstuk 4 Monitoring en evaluatie

Monitoring en evaluatie zijn belangrijke onderdelen binnen de VTH-beleidscyclus. Deze processen helpen de voortgang van de uitvoering van het beleidsplan en het uitvoeringsprogramma bij te houden. Hierdoor wordt duidelijk in hoeverre de gestelde doelen worden bewerkstelligd en wat effectieve en efficiënte wijzen zijn om de doelen te behalen.

4.1 Wijze van monitoring en evaluatie

Monitoring wordt gedaan aan de hand van de KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) en de doelstellingen. De gemeente Best bewaakt de resultaten en voortgang van het bereiken van de in de UHS gestelde doelen en de uitvoering van het uitvoeringsprogramma. De volgende systemen worden voor de monitoring geraadpleegd:

  • RxMission

  • Fixi

  • Stookwijzer

  • Milieuklachtenlijn

Uit deze systemen worden diverse gegevens opgehaald, waaronder:

  • Het aantal en de aard van aanvragen en besluiten (omgevings-)vergunningen;

  • De handhavingswaarschuwingen, -voornemens en -besluiten;

  • Het aantal verzoeken om handhaving;

  • Het aantal uitgevoerde controles;

  • Het aantal bezwaren, (hoger) beroepen en voorlopige voorzieningen.

Met het huidige systeem, RxMission, is het (nog) niet mogelijk om voor alle data die zijn opgenomen in dit uitvoeringsprogramma een exact aantal op te vragen. Er wordt hard aan gewerkt dit voor het komende jaar te verbeteren. Voor het voorliggende uitvoeringsprogramma is zo nauwkeurig mogelijk geprobeerd de cijfers te benaderen die binnen de verschillende categorieën van toepassing zijn. Wanneer het voor een bepaalde categorie door de omschrijving niet mogelijk was het exacte aantal op te vragen, is een nauwkeurige inschatting gemaakt die de werkelijkheid zo dicht mogelijk nadert.

4.2 Vastleggen van evaluatie

Op basis van artikel 13.1 van het Omgevingsbesluit is het verplicht om jaarlijks te rapporteren over de mate waarin uitvoering van het uitvoeringsprogramma heeft plaatsgevonden en de mate waarin deze uitvoering heeft bijgedragen aan het bereiken van de VTH-doelen. Op basis van het tweede lid van dit artikel wordt de uitvoerings- en handhavingsstrategie naar aanleiding van het evaluatieverslag bezien en zo nodig aangepast.

De resultaten van de uitvoering van het VTH-uitvoeringsprogramma 2024 worden vastgesteld in het VTH-evaluatieverslag 2024. Elk jaar dient het evaluatieverslag uiterlijk 1 mei te worden vastgesteld. Het VTH-evaluatieverslag 2024 zal uiterlijk 1 mei 2025 worden vastgesteld.

Externe uitvoeringsorganisaties zijn zelf verantwoordelijk voor de verslaglegging. Over de inhoud wordt tussentijds afgestemd.

Ondertekening

Bijlage I Overzichtslijst vastgestelde prioriteiten met kwalificatie ‘(Zeer) Hoog’ uit de UHS 2025-2029

In de onderstaande tabel zijn de prioriteiten die in de prioriteitentabellen met kwalificatie ‘Hoog’ en ‘Zeer Hoog’ zijn aangemerkt, in onderstaand overzicht opgenomen:

Onderdeel

Prioriteit

Hinderlijk gedrag

Zeer hoog

Damocles

Zeer hoog

Strijdig gebruik omgevingsplan (recreatie)

Hoog

Strijdig gebruik omgevingsplan (agrarisch)

Hoog

Strijdig gebruik omgevingsplan (bedrijventerrein)

Hoog

Strijdig gebruik omgevingsplan (bedrijventerrein)

Hoog

Intensieve veehouderijen

Hoog

Beëindigingsregelingen

Hoog

Landelijke inpassingen

Hoog

Grootschalig evenement > 100

Hoog

Archeologie

Hoog

Brandveiligheid

Hoog

Constructieve veiligheid

Hoog

Omgevingsveiligheid

Hoog

Samenscholing

Hoog

Schenktijden

Hoog

Verboden drankgebruik

Hoog

Verboden lachgasgebruik

Hoog

Loslopende honden

Hoog

Verontreinigende honden

Hoog

Gevaarlijke honden

Hoog

Veiligheidsrisicogebied

Hoog

Gebiedsontzegging

Hoog

Defecte/ voertuigwrakken

Hoog

Crossen

Hoog

Foutparkeren

Hoog

Verkeerd aanbieden

Hoog

Woning inbraken

Hoog

Jeugdoverlast en -criminaliteit

Hoog

Uitvoering van, en toezicht en handhaving op KIT controles

Hoog

Bijlage III Werkprogramma Odzob

Bijlage IV Werkwijzer VRBZO


Noot
1

Incidenteel voor Toezicht & Handhaving niet in tabel opgenomen: vanaf 2021 voor o.a. handhaving buitengebied rest thans 341.000.

Noot
2

Het aantal handhavingsverzoeken is een feitelijk getal waarvan in het evaluatieverslag verslag wordt gedaan.

Noot
3

De initiële en hercontroles in de tabel met verwachte controle 2025 omvatten bouwen en RO (waaronder inbegrepen erfgoed). Er is in 2024 éénmaal gehandhaafd op strijdig handelen omtrent een monument. Het aantal controles op APV en bijzondere wetten is afzonderlijk opgenomen in de tabel voor APV/bijzondere wetten.

Noot
4

Het aantal klachten is een feitelijk getal waarvan in het evaluatieverslag verslag wordt gedaan.