Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735197
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735197/1
Uitvoeringsprogramma VTH 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 07-02-2025
Intitulé
Uitvoeringsprogramma VTH 2025Het college van B en W besluit:
- 1.
Het Uitvoeringsprogramma VTH 2025 vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Inleiding
1.1 Aanleiding
Voor u ligt het uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening, toezicht en handhaving 2025 (hierna: ‘het programma’) van de gemeente Best. Een goede kwaliteit van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (hierna: ‘VTH’) binnen de fysieke leefomgeving is van groot belang. Voorheen bepaalde de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) dat gemeenten beleid vaststellen voor de VTH-taken binnen de fysieke leefomgeving. In 2021 is het Beleidsplan VTH voor de periode 2021-2025 door het college van de gemeente Best vastgesteld. Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Door deze ontwikkeling en de noodzaak om het beleidskader te actualiseren en te herzien, is een nieuw beleidsplan vastgesteld.
Nieuwe Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2025-2029
Het beleidsplan van 2021-2025 is volledig herzien (thans: Uitvoerings- en Handhavingsstrategie, hierna: de UHS) en is tezamen met het voorliggende uitvoeringsprogramma VTH 2025 vastgesteld. Het nieuwe beleidsplan is vastgesteld gelet op artikel 18.1 en 18.20 van de Omgevingswet, artikel 13.5 van het Omgevingsbesluit en artikel 4, eerste en tweede lid van de Verordening uitvoering en handhaving (omgevingsrecht) Best 2022. Het beleidsplan is vastgesteld voor de periode 2025-2029. Het nieuwe beleidsplan bevat de (strategische) doelen die de gemeente nastreeft en de prioriteiten die daarbij worden gesteld voor de komende vier jaar. Als onderdeel van de VTH-beleidscyclus wordt jaarlijks een uitvoeringsprogramma opgesteld. Hierin staan per jaar de concrete acties in het kader van de uitvoering van de VTH taken. De programma’s worden met een evaluatieverslag elk jaar geëvalueerd.
Prioritering
In de UHS 2025-2029 zijn aan de hand van een risicoanalyse prioriteiten bepaald. Hierbij zijn de negatieve effecten en de kans op overtreding van de wet- en regelgeving in beeld gebracht. De uitkomst hiervan is richtinggevend voor de vaststelling van de prioriteit per onderwerp. Jaarlijks wordt in het uitvoeringsprogramma de prioritering vertaald naar concreet uit te voeren acties en wordt onderzocht hoe de beschikbare capaciteit wordt ingezet. Uit het evaluatieverslag van het afgelopen beleidsjaar volgt of er nog zaken bijgesteld moeten worden, bijvoorbeeld doordat overtredingen vaker voorkomen en/of een groter effect hebben dan verwacht. In Bijlage II bij dit document is een overzicht opgenomen van de vastgestelde prioriteiten met kwalificatie ‘Zeer hoog’ en ‘Hoog’. Het volledige overzicht van prioriteiten, van kwalificaties ‘Zeer laag’ tot ‘Zeer hoog’ is te vinden in de UHS 2025-2029.
Doelstelling uitvoeringsprogramma 2025
In het nieuwe beleidsplan zijn voor de periode 2025-2029 doelstellingen voor de vakgebieden vergunningverlening, toezicht en handhaving vastgesteld. De visie en doelen staan in hoofdstuk 3 van de UHS 2025-2029. In hoofdstuk 3 van het voorliggende uitvoeringsprogramma worden de concrete acties voor dit programma benoemd waarbij uiteen wordt gezet hoe de doelen behaald gaan worden voor het jaar 2025. Voor het jaar 2025 is de specifieke doelstelling van dit uitvoeringsprogramma:
‘De UHS 2025-2029 en de wettelijke regels vormen de basis voor professionele vergunningverlening, toezicht en handhaving binnen de gemeente Best.’
1.3 Ontwikkelingen
Hieronder is een aantal maatschappelijke en juridische ontwikkelingen opgenomen die van invloed (kunnen) zijn op de VTH-beleidscyclus.
Omgevingswet
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De Omgevingswet voegt een groot aantal wetten op het gebied van bouwen, milieu, natuur, water, ruimtelijke ordening en monumentenzorg samen. Dit maakt het wettelijk systeem eenvoudiger. Daarnaast maakt de wet kortere procedures mogelijk en heeft de gemeente meer afwegingsruimte. Het vraagt ook om een andere manier van denken. Inwoners en bedrijven kunnen meer zelf regelen en organiseren. Dit vraagt ook een andere houding van ons.
Omgevingsvisie
Op 31 januari 2022 en op 8 mei 2023 (aanvulling) stelde de gemeenteraad de ‘Omgevingsvisie Best’ vast. Gemeenten worden uitgedaagd om gebiedsgericht na te denken over de toekomst. Ze krijgen meer ruimte om samen met onder meer inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners binnen de kaders van de wet invulling te geven aan beleid. Elke gemeente maakt daarom een eigen Omgevingsvisie die richting geeft aan toekomstige ontwikkelingen, initiatieven en beleid. De Omgevingsvisie verbindt alles met elkaar: ruimte, economie en sociale zaken. Bovendien moet het aansluiten bij regionale afspraken, de Brabantse en de Nationale Omgevingsvisie. In de Omgevingsvisie Best zetten we op hoofdlijnen de hoe de ambities waargemaakt moeten worden.
Wet kwaliteitsborging
Vanaf 1 januari 2024 is de Wet kwaliteitsborging (hierna: ‘Wkb’) in werking getreden. Het kabinet wil dat bouwbedrijven de kwaliteit van hun werk beter controleren. Zo kan de bouwkwaliteit van gebouwen verbeteren door minder bouwfouten en gebreken. Bijvoorbeeld constructiefouten, brandonveilige situaties, onvoldoende isolatie of een slecht functionerende ventilatie. Ook hoeven bouwbedrijven minder kosten te maken voor het herstel van bouwfouten. En het werk van onafhankelijke controleurs (kwaliteitsborgers) wordt makkelijker en sneller, omdat de bouwers zelf al veel gecontroleerd hebben. De veranderingen uit de Wkb gelden (naar verwachting) tot en met 2028 alleen voor (ver-)bouw van eenvoudige bouwwerken.
Interbestuurlijk Toezicht van de Provincie Noord-Brabant
Het Interbestuurlijk Toezicht (hierna: ‘IBT’) is het toezicht tussen gemeenten en provincies. De provincie beoordeelt of gemeenten hun taken uitvoeren volgens de vigerende regelgeving, waaronder op de terreinen ruimtelijke ordening, bouwen, milieu, huisvesting en constructieve veiligheid van bouwwerken. Toezicht houden op de taakuitvoering van gemeenten is naast een wettelijke taak ook één van de kerntaken van de provincie. De provincie publiceert de resultaten over de beleidsdocumenten van onder andere omgevingsrecht op haar website. In het jaar 2024 heeft de gemeente Best een oranje score ontvangen. Het VTH beleidsplan 2021-2025 is volledig herzien en geactualiseerd. Het onderliggende uitvoeringsprogramma is samen met de UHS 2025-2029 vastgesteld. De verbeterpunten uit het IBT toezicht oordeel zijn meegenomen in het nieuwe beleidsplan. Ook dit uitvoeringsprogramma is hier expliciet op afgestemd.
Ondermijning
Ondermijnende criminaliteit komt op vele manieren voor en kan lokaal zeer ontwrichtend zijn. In de lokale samenleving zien gemeenten en hun bestuurlijke partners zich steeds meer geconfronteerd met allerlei vormen van ondermijning. We zullen actief handhaven bij situaties waar ondermijning speelt. Het gebruik van leegstaand (agrarisch) vastgoed voor de productie van drugs verdient hierbij extra aandacht.
1.4 Afstemming handhavingspartners
Een goede afstemming tussen de gemeente en haar partners is van belang. Samenwerking levert kwalitatief sterkere adviezen op die zijn gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten. Op grond van samenwerkingsafspraken kunnen bepaalde signalen binnen het gemeentelijke VTH-takenpakket in eerste instantie worden opgepakt en afgehandeld door samenwerkingspartners.
Samenwerking externe partijen |
||
Partner |
Doel |
Hoe |
Andere gemeentes |
Kennisoverdracht |
Direct contact |
Bureau HALT |
Doorverwijzen minderjarigen |
Afspraken en contact |
GGD |
Beschermen gezondheid inwoners |
Integraal contact |
Omgevingsdienst Brabant-Noord |
Advies m.b.t. natuur |
Advies |
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant |
Advies m.b.t. milieu |
Advies |
Openbaar Ministerie |
Strafrechtelijke handhaving |
Regionale afstemming |
Politie |
Toezicht en (strafrecht.) handhaving |
Integrale afstemming |
Provincie |
Ruimtelijke afwegingen |
Advies |
Veiligheidsregio |
Brandveiligheid |
Advies |
Welstandscommissie |
Beoordelen redelijke eisen welstand |
Advies |
1.5 Omgevingsdienst
De gemeentelijke taken op het gebied van milieu zijn uitbesteed aan de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (hierna: ODZOB). Het gaat dan om advisering over en uitvoering van taken zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving. De inzet van de ODZOB is geregeld in een Dienstverleningsovereenkomst en een werkprogramma. Samen met de regio is hiervoor het Regionaal operationeel kader Vergunningverlening (Rok VV) en het Regionaal operationeel kader Toezicht en handhaving (Rok TH) vastgesteld. Het steven is om in 2024 regionaal een Regionaal Operationeel Kader Vergunningverlening, Milieutoezicht & Handhaving (ROK VTH) vast te stellen.
1.6 Kwaliteitscriteria
Op 1 januari 2025 treedt de nieuwe versie van de Kwaliteitscriteria VTH in werking (versie 3.0). Hierin staan de landelijke kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. In afdeling 18.3 van de Omgevingswet zijn bepalingen opgenomen over kwaliteitsbevordering en afstemming over uitvoering en handhaving. Meer specifiek wordt in artikel 18.20 tot en met 18.23 aangegeven hoe gemeentes aandacht moeten besteden aan de kwaliteit van uitvoering en handhaving. De kwaliteitscriteria bestaan uit vier onderdelen:
- I.
Inleiding en toelichting
- II.
Criteria voor de kritieke massa van een organisatie
- III.
Procescriteria voor VTH-uitvoering
- IV.
Competentieprofielen
In het VTH-evaluatieverslag 2023 is geëvalueerd in hoeverre aan de kwaliteitscriteria werd voldaan. Uit deze evaluatie kwam dat door krapte op de arbeidsmarkt niet altijd mogelijk is geweest om aan voldoende en gekwalificeerd personeel te komen. Ten tijde van die evaluatie werd niet volledig voldaan aan de destijds geldende kwaliteitscriteria. Wel werd op het merendeel voldaan aan de deskundigheidsgebieden. Voor het jaar 2024 zal de gemeente Best uiterlijk 1 mei 2025 opnieuw een VTH-evaluatieverslag vaststellen. Hierin zal een evaluatie plaatsvinden op basis van de vanaf 1 januari 2025 geldende VTH Kwaliteitscriteria versie 3.0.
Hoofdstuk 2 Beschikbare en benodigde middelen
In dit hoofdstuk wordt een weergave gegeven van de begrote vaste formatie, en de formatie op inhuurbasis, voor de taakvelden vergunningverlening, toezicht en handhaving voor het jaar 2025. De capaciteit wordt uitgedrukt in FTE. Voor het jaar 2025 is de functie Regelanalist niet in de tabel opgenomen. Voor het jaar 2025 is er vacatureruimte van 0,5-1,0 FTE voor deze functie.
2.1 Capaciteit vergunningen, toezicht en handhaving
Taken vergunningverlening |
Formatie |
Bezetting |
Extern |
Vacature-ruimte |
Senior medewerker vergunningen |
3,0 |
2,0 |
1,0 |
1,0 |
Jurist vergunningen |
1,0 |
- |
- |
1,0 |
Medewerker vergunningen A |
1,58 |
1,56 |
- |
0,02 |
Medewerker vergunningen B |
0,72 |
0,67 |
- |
0,05 |
Ondersteunend medewerker vergunningen |
1,53 |
1,42 |
0,89 |
-0,78 |
Applicatiebeheerder |
0,61 |
0,61 |
- |
- |
Totaal Vergunningen |
9,44 |
6,26 |
1,89 |
1,29 |
Taken Toezicht en Handhaving1 |
Formatie |
Bezetting |
Extern |
Vacature-ruimte |
Senior medewerker handhaving |
1,0 |
- |
0,5 |
0,5 |
Jurist handhaving |
2,83 |
1,83 |
0,5 |
0,5 |
Toezichthouder bouw & ruimte |
2,0 |
1,0 |
0,67 |
0,33 |
Medewerker handhaving |
0,94 |
- |
0,4 |
0,54 |
Project assistent |
0,78 |
0,78 |
- |
- |
Ondersteunend medewerker handhaving |
1,0 |
- |
- |
1,0 |
Totaal Toezicht en Handhaving |
8,55 |
3,61 |
2,07 |
2,87 |
Teamleider VTH |
1,0 |
1,0 |
- |
- |
Totaal Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving |
18,99 |
10,87 |
3,96 |
4,16 |
2.2 Borging financiële middelen omgevingsdienst
Taken |
Begroting 2025 |
Landelijke basistaken |
424.020 |
Verzoektaken |
229.235 |
Totaal basis- en verzoektaken |
653.256 |
Samen Sterk in Brabant |
12.253 |
Omgevingsveiligheid |
6.590 |
Collectieve taken |
33.295 |
Totaal Regionale samenwerking |
52.138 |
TOTAAL |
705.393 |
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
Veel VTH-taken op het gebied van milieu zijn als verplichte basistaken overgedragen aan de ODZOB. De ODZOB heeft een mandaat om deze taken uit te voeren. Naast de basistaken voert de ODZOB ook verzoektaken uit namens de gemeente. Tot slot zijn er de collectieve taken.
Verplichte basistaken: milieutaken binnen vergunningverlening, toezicht en handhaving die in het basistakenpakket vallen. Deze milieutaken worden verplicht door de omgevingsdienst uitgevoerd.
Verzoektaken: milieutaken binnen vergunningverlening, toezicht en handhaving die niet in het basistakenpakket vallen.
Collectieve taken: taken waarbij het noodzakelijk of effectiever/efficiënter is deze gezamenlijk aan te pakken. Het gaat hierbij vaak om gemeentegrens overschrijdende zaken en/of bundeling van expertise. Samen Sterk in Brabant is hier een voorbeeld van.
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
Nederland telt 25 veiligheidsregio’s. Veiligheidsregio’s moeten de inwoners van Nederland beter beschermen tegen rampen en crises. Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is de veiligheidsregio voor Zuidoost-Brabant. In de VRBZO werken brandweer en GHOR samen om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. Dit doet de VRBZO voor en samen met de 21 gemeenten in het werkgebied en de mensen die daarin wonen of verblijven. De VRBZO voert wettelijk verplichte taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Deze houden onder andere in:
- -
Advisering bij omgevingsvergunningen en/ of meldingen over brandveiligheidsaspecten;
- -
Advisering vergunningverlening evenementen en controle op brandveilig gebruik;
- -
Controle brandveiligheid gebouwen vergunning/ melding brandveilig gebruik;
- -
Toezicht- en handhavingscontroles brandveiligheid.
In bijlage IV bij dit uitvoeringsprogramma is de Werkwijzer van de VRBZO opgenomen. In dit document zijn de werkzaamheden beschreven. In bijlage II is benoemd welke bouwwerken met hun gebruiksfuncties worden bezocht. Hierbij moet worden opgemerkt dat de controles door beperkte capaciteit in het kader van bestuurlijke interventies en evenementen een effect hebben op het aantal uit te voeren controles. De afgelopen jaren wordt de VRBZO vaker ingezet op zwaardere dossiers, wat een effect heeft op de getalsmatige controles. De VRBZO heeft geen actueel overzicht van gebouwen die binnen de gemeente Best in aanmerking komen voor een controle. Er wordt gebruik gemaakt van een vaste werklijst.
Hoofdstuk 3 Het uitvoeringsprogramma voor 2025
Dit uitvoeringsprogramma sluit aan op de UHS 2025-2029 door aan te geven wat de gemeente Best voor 2025 gaat doen. In deze paragraaf geven wij de belangrijkste werkzaamheden uit het beleidsplan aan die wij in 2025 uit zullen voeren om de in het beleid genoemde doelen te realiseren. Monitoring en evaluatie zal plaatsvinden aan de hand van de prestatie-indicatoren en doelstellingen.
3.1 Programma Vergunningverlening 2025
De belangrijkste werkzaamheden die we in 2025 in het kader van vergunningverlening uitvoeren om de in het beleid genoemde doelen te realiseren, zijn in de onderstaande tabel opgenomen. De verwachte aantallen zijn vastgesteld aan de hand van de aantallen van de voorgaande jaren en de beleidsdoelen.
Verwacht aantal te verlenen vergunningen, meldingen en ontheffingen
In de onderstaande tabel is uitgegaan van een benadering van de aantallen voor het jaar 2024 en 2025. Op het moment van vaststelling van dit programma nog niet mogelijk om de exacte aantallen uit het systeem op te halen. Hieraan wordt gewerkt en de exacte aantallen zullen worden vermeld in het VTH-evaluatieverslag 2024 dat uiterlijk 1 mei 2025 zal worden vastgesteld.
Type vergunning, melding of ontheffingen |
2024 |
Verwacht 2025 |
Beoordeling vergunningvrij bouwen |
90 |
90 |
Wkb meldingen |
120 |
120 |
Principeverzoeken |
75 |
75 |
OPA |
100 |
100 |
OPA anders dan bouwen |
40 |
40 |
BOPA regulier |
60 |
60 |
BOPA uitgebreid |
30 |
30 |
Omgevingsvergunning wijziging monumenten |
5 |
5 |
Omgevingsvergunning activiteit aanleggen uitweg |
5 |
5 |
Gebruiksmelding |
5 |
5 |
Melding slopen |
65 |
65 |
Vergunningsvrij evenement |
80 |
80 |
A-evenement |
40 |
40 |
B-evenement |
8 |
8 |
C-evenement |
2 |
2 |
Incidentele horecafestiviteiten (normaal) |
10 |
10 |
Incidentele horecafestiviteiten (kleinschalig) |
20 |
20 |
Incidentele sportfestiviteiten |
8 |
8 |
Ontheffing sluitingstijden horeca |
5 |
5 |
Ontheffing artikel 35 Alcoholwet |
12 |
12 |
Standplaatsvergunning |
20 |
20 |
Parkeerontheffing |
50 |
50 |
Aanwijzing invalidenparkeerplaats |
20 |
20 |
Vuurwerk |
6 |
6 |
Loterijvergunning |
5 |
5 |
APV algemene ontheffing |
48 |
48 |
Wet op de lijkbezorging |
8 |
8 |
Aanvraag Alcoholwetvergunning |
10 |
10 |
Aanvraag exploitatievergunning |
30 |
30 |
Wijziging leidinggevende |
10 |
10 |
Ontheffingen winkeltijdenwet |
5 |
5 |
Wat gaan we binnen vergunningverlening doen in 2025?
Vergunningverlening |
|||
Doelstellingen vergunningverlening VTH beleid 2025-2029 |
Wat gaan we doen om het doel te behalen? |
Wanneer zijn we tevreden? |
|
1 |
Het geldende wettelijke kader en UHS vormen de basis voor besluitvorming |
Beschikkingen voldoen aan de wettelijke eisen en de diepgang van toetsing van aanvragen sluit aan bij de prioriteit |
Beschikkingen zijn zorgvuldige wijze tot stand gekomen |
2 |
Werken naar de gedachte van de Omgevingswet |
Initiatieven en aanvragen worden beoordeeld vanuit mogelijkheden en oplossingen, ‘ja, mits (…)’ in plaats van ‘nee, tenzij (…)’, naar de gedachte van de Omgevingswet |
Er wordt meegedacht met initiatieven |
3 |
Verbetering participatie van de inwoners en bedrijven |
We verbeteren de eigen verantwoordelijkheid en betrokkenheid |
Er wordt geparticipeerd in de geest van de Omgevingswet |
4 |
Optimaliseren samenwerkingsverbanden |
Inhoudelijk wordt tussen/binnen domeinen én met externe partners afgestemd om integraliteit te waarborgen |
Er wordt frequent afstemming gezocht tussen de interne en externe partners |
5 |
Goede dienstverlening |
Vragen van inwoners en bedrijven worden inhoudelijk adequaat beantwoord |
We werken servicegericht, efficiënt en beantwoorden tijdig vragen |
6 |
Waarborgen zorgvuldigheid |
We voldoen aan de wettelijke minimumeisen en algemene beginselen van behoorlijk bestuur |
We werken volgens de geldende juridische standaarden |
7 |
Toetsing aanvragen |
We toetsen aanvragen aan het tijdelijk Omgevingsplan, de bruidsschat en de andere wettelijke en beleidsmatige kaders |
De toetsing van aanvragen wordt op adequate manier gedaan |
8 |
Actueel beleid |
We herzien verouderde beleidsregels |
Alle verouderde beleidsregels zijn herzien en geactualiseerd |
9 |
Bij evenementenvergunningen worden risico’s goed in kaart gebracht |
Bij de aanvraag worden o.a. een beveiligings-, calamiteiten en veiligheidsplan vereist |
Risico’s bij evenementen zijn geminimaliseerd |
10 |
Efficiënt en servicegericht werken |
We behandelen ingekomen aanvragen en meldingen tijdig en tegen zo laag mogelijke kosten |
Aanvragen en meldingen zijn tijdig behandeld |
12 |
Digitale monitoring |
Monitoring van doelstellingen gebeurt middels rapportages uit RxMission |
Het digitaal opvragen van gegevens uit RxMission is up-to-date |
3.2 Programma Toezicht en Handhaving
De belangrijkste werkzaamheden die we in 2025 in het kader van toezicht en handhaving uitvoeren om de in het beleid genoemde doelen te realiseren, zijn in de onderstaande tabel opgenomen. De verwachte aantallen zijn vastgesteld aan de hand van de aantallen van de voorgaande jaren en de beleidsdoelen.
Toezicht en handhaving controles en handhavingsprocedures algemeen
In mei 2025 komt er naar verwachting een rapportagetool beschikbaar waarmee we exacte cijfers kunnen uitdraaien. Bovenstaande cijfers van 2024 zijn een inschatting uit het systeem RxMission. Dit systeem heeft echter geen gedetailleerde rapportagetool.
Type controle / handhavingsprocedure |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Verwacht 2025 |
Waarschuwingsbrieven |
36 |
157 |
119 |
63 |
59 |
60 |
Voornemen last onder dwangsom |
34 |
91 |
119 |
54 |
55 |
60 |
Voornemen last onder bestuursdwang |
9 |
21 |
28 |
20 |
9 |
10 |
Besluit last onder dwangsom |
28 |
45 |
90 |
25 |
48 |
50 |
Besluit last onder bestuursdwang |
10 |
22 |
16 |
14 |
8 |
10 |
Besluit stilleggen bouwwerkzaamheden |
5 |
12 |
7 |
12 |
4 |
5 |
Handhavingsverzoeken |
13 |
17 |
8 |
6 |
6 |
-2 |
Bezwaar |
13 |
14 |
11 |
14 |
19 |
15 |
Beroep |
10 |
3 |
2 |
3 |
9 |
3 |
Voorlopige voorziening |
5 |
3 |
0 |
2 |
2 |
0 |
Initiële controles3 |
421 |
487 |
526 |
468 |
405 |
470 |
Hercontroles |
114 |
236 |
212 |
146 |
167 |
150 |
Voornemen tot invordering |
2 |
5 |
6 |
2 |
8 |
5 |
Besluit tot invordering |
1 |
4 |
7 |
2 |
5 |
5 |
Kostenverhaalsbeschikking |
- |
- |
- |
2 |
4 |
2 |
Intrekking omgevingsvergunning bouw / strijdig gebruik |
- |
- |
7 |
4 |
10 |
7 |
Klachten |
1117 |
1171 |
1572 |
1651 |
1767 |
N.v.t.4 |
Verwacht aantal controles APV / bijzondere wetten
Type controle APV / bijzondere wetten |
Aantal 2024 |
2025 |
Aanhangwagens |
36 |
35 |
Dierenoverlast |
122 |
120 |
Bijtincidenten |
9 |
10 |
Loslopende honden |
33 |
30 |
Drank- en drugsoverlast |
6 |
5 |
Geluidsoverlast |
220 |
220 |
Graffiti |
2 |
2 |
Hangjongeren |
45 |
45 |
Afval |
159 |
160 |
Collecteren/bedelen |
0 |
0 |
Illegaal overnachten |
3 |
3 |
Overlast fietsen |
240 |
240 |
Parkeeroverlast |
312 |
310 |
Plaatsen reclameborden |
12 |
10 |
Stookoverlast |
142 |
140 |
Vuurwerkoverlast |
110 |
110 |
Overig |
477 |
450-500 |
Wat gaan we binnen toezicht en handhaving doen in 2025?
Toezicht en handhaving |
|||
Doelstellingen toezicht en handhaving UHS 2025-2029 |
Wat gaan we doen om het doel te behalen? |
Wanneer zijn we tevreden? |
|
1 |
De UHS vormt de basis voor toezicht en handhaving |
Toezicht en handhaving wordt uitgevoerd naar gelang de gestelde prioriteiten |
De controles en procedures reflecteren de vastgestelde prioriteiten |
2 |
Integraal samenwerken |
Tijdig betrekken interne en externe partners |
We overleggen frequent met interne en externe partners |
3 |
Toezicht en handhaving is geen doel op zich, maar een middel |
Handhaven aan de hand van prioriteiten en effect op de maatschappij |
Dringende zaken worden vlot opgepakt |
4 |
Gericht op preventie |
Zoeken naar oplossingen, waar mogelijk legalisering |
Er wordt meegedacht waar dit mogelijk is |
5 |
In- en uitschrijving herstelsancties Kadaster |
Conform de WKPB |
De administratie WKPB is op orde |
6 |
Zorgvuldige en kenbare belangenafweging |
Op basis van inspraak, publicatie en vermelding van rechtsmiddelen |
Besluitvorming wordt op zorgvuldige wijze gedaan |
7 |
Voorkomen van herhaling |
Consequent en methodisch handhaven |
Handhaving gebeurt op basis van consequent en noodzakelijk op te treden |
8 |
Toezicht en handhaving wordt op professionele wijze uitgeoefend |
Er wordt voldaan aan de wettelijke minimumeisen |
De wet- en regelgeving en juridische rechtsbeginselen worden gerespecteerd |
9 |
Risicogericht en informatie gestuurd werken |
Beschikbare capaciteit inzetten waar het risico op niet-naleving het hoogst is |
Er wordt een risicocalculatie uitgevoerd en hierop wordt de beschikbare capaciteit ingezet |
10 |
Optimaliseren samenwerkingsverbanden |
Inhoudelijk wordt tussen/binnen domeinen én met externe partners afgestemd om integraliteit te waarborgen |
De interne en externe partners worden betrokken bij het proces |
11 |
Open, eenduidige en voortvarende werkwijze |
Met gepaste (mix van) interventie(s) een blijvende gedragsverandering realiseren |
Waar interventies werken, worden deze consequent toegepast |
12 |
Digitale monitoring |
Monitoring van doelstellingen gebeurt middels rapportages uit RxMission |
Het digitaal opvragen van gegevens uit RxMission is up-to-date |
3.3 Programma Milieu
Milieu |
|||
Doel |
Wat gaan we doen om het doel te behalen? |
Wanneer zijn we tevreden? |
|
1 |
Zorgen voor goed fysiek leefmilieu |
Concentratie van (ultra) fijnstof, stikstofdioxide en roet op hetzelfde niveau houden (en waar mogelijk verlagen onder wettelijke norm). |
De concentratie van (ultra) fijnstof en stikstofdioxide blijft onder de wettelijke norm en we streven naar concentraties onder de WHO-advieswaarden (2005). |
2 |
Geluid belastende situaties voorkomen |
Aantal bestaande woningen en geluidgevoelige bestemmingen met een te hoog binnen niveau door geluidbronnen te verminderen en nieuwe geluid belastende situaties te voorkomen. |
• Als we bedrijvigheid hebben toegelaten zonder aantasting van de leefkwaliteit van inwoners. Als we de binnen de geluidzone op de industrieterreinen beschikbare geluidruimte tussen de bedrijven hebben verdeeld en zo nodig maatregelen hebben voorgeschreven en getoetst. • Als we het aantal bestaande woningen en geluidgevoelige bestemmingen met een te hoog binnen niveau verminderen door geluidbronnen en nieuwe geluidbelaste situaties te voorkomen en zo nodig maatregelen hebben voorgeschreven en getoetst op woningniveau. • Als we voorbereidingen hebben getroffen voor het maken van een Basis Geluid Emissiekaart, ten behoeve van monitoring. |
Hoofdstuk 4 Monitoring en evaluatie
Monitoring en evaluatie zijn belangrijke onderdelen binnen de VTH-beleidscyclus. Deze processen helpen de voortgang van de uitvoering van het beleidsplan en het uitvoeringsprogramma bij te houden. Hierdoor wordt duidelijk in hoeverre de gestelde doelen worden bewerkstelligd en wat effectieve en efficiënte wijzen zijn om de doelen te behalen.
4.1 Wijze van monitoring en evaluatie
Monitoring wordt gedaan aan de hand van de KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) en de doelstellingen. De gemeente Best bewaakt de resultaten en voortgang van het bereiken van de in de UHS gestelde doelen en de uitvoering van het uitvoeringsprogramma. De volgende systemen worden voor de monitoring geraadpleegd:
- ✓
RxMission
- ✓
Fixi
- ✓
Stookwijzer
- ✓
Milieuklachtenlijn
Uit deze systemen worden diverse gegevens opgehaald, waaronder:
- •
Het aantal en de aard van aanvragen en besluiten (omgevings-)vergunningen;
- •
De handhavingswaarschuwingen, -voornemens en -besluiten;
- •
Het aantal verzoeken om handhaving;
- •
Het aantal uitgevoerde controles;
- •
Het aantal bezwaren, (hoger) beroepen en voorlopige voorzieningen.
Met het huidige systeem, RxMission, is het (nog) niet mogelijk om voor alle data die zijn opgenomen in dit uitvoeringsprogramma een exact aantal op te vragen. Er wordt hard aan gewerkt dit voor het komende jaar te verbeteren. Voor het voorliggende uitvoeringsprogramma is zo nauwkeurig mogelijk geprobeerd de cijfers te benaderen die binnen de verschillende categorieën van toepassing zijn. Wanneer het voor een bepaalde categorie door de omschrijving niet mogelijk was het exacte aantal op te vragen, is een nauwkeurige inschatting gemaakt die de werkelijkheid zo dicht mogelijk nadert.
4.2 Vastleggen van evaluatie
Op basis van artikel 13.1 van het Omgevingsbesluit is het verplicht om jaarlijks te rapporteren over de mate waarin uitvoering van het uitvoeringsprogramma heeft plaatsgevonden en de mate waarin deze uitvoering heeft bijgedragen aan het bereiken van de VTH-doelen. Op basis van het tweede lid van dit artikel wordt de uitvoerings- en handhavingsstrategie naar aanleiding van het evaluatieverslag bezien en zo nodig aangepast.
De resultaten van de uitvoering van het VTH-uitvoeringsprogramma 2024 worden vastgesteld in het VTH-evaluatieverslag 2024. Elk jaar dient het evaluatieverslag uiterlijk 1 mei te worden vastgesteld. Het VTH-evaluatieverslag 2024 zal uiterlijk 1 mei 2025 worden vastgesteld.
Externe uitvoeringsorganisaties zijn zelf verantwoordelijk voor de verslaglegging. Over de inhoud wordt tussentijds afgestemd.
Ondertekening
Bijlage I Overzichtslijst vastgestelde prioriteiten met kwalificatie ‘(Zeer) Hoog’ uit de UHS 2025-2029
In de onderstaande tabel zijn de prioriteiten die in de prioriteitentabellen met kwalificatie ‘Hoog’ en ‘Zeer Hoog’ zijn aangemerkt, in onderstaand overzicht opgenomen:
Onderdeel |
Prioriteit |
Hinderlijk gedrag |
Zeer hoog |
Damocles |
Zeer hoog |
Strijdig gebruik omgevingsplan (recreatie) |
Hoog |
Strijdig gebruik omgevingsplan (agrarisch) |
Hoog |
Strijdig gebruik omgevingsplan (bedrijventerrein) |
Hoog |
Strijdig gebruik omgevingsplan (bedrijventerrein) |
Hoog |
Intensieve veehouderijen |
Hoog |
Beëindigingsregelingen |
Hoog |
Landelijke inpassingen |
Hoog |
Grootschalig evenement > 100 |
Hoog |
Archeologie |
Hoog |
Brandveiligheid |
Hoog |
Constructieve veiligheid |
Hoog |
Omgevingsveiligheid |
Hoog |
Samenscholing |
Hoog |
Schenktijden |
Hoog |
Verboden drankgebruik |
Hoog |
Verboden lachgasgebruik |
Hoog |
Loslopende honden |
Hoog |
Verontreinigende honden |
Hoog |
Gevaarlijke honden |
Hoog |
Veiligheidsrisicogebied |
Hoog |
Gebiedsontzegging |
Hoog |
Defecte/ voertuigwrakken |
Hoog |
Crossen |
Hoog |
Foutparkeren |
Hoog |
Verkeerd aanbieden |
Hoog |
Woning inbraken |
Hoog |
Jeugdoverlast en -criminaliteit |
Hoog |
Uitvoering van, en toezicht en handhaving op KIT controles |
Hoog |
Bijlage III Werkprogramma Odzob
Bijlage IV Werkwijzer VRBZO
Noot
1Incidenteel voor Toezicht & Handhaving niet in tabel opgenomen: vanaf 2021 voor o.a. handhaving buitengebied rest thans 341.000.
Noot
2Het aantal handhavingsverzoeken is een feitelijk getal waarvan in het evaluatieverslag verslag wordt gedaan.
Noot
3De initiële en hercontroles in de tabel met verwachte controle 2025 omvatten bouwen en RO (waaronder inbegrepen erfgoed). Er is in 2024 éénmaal gehandhaafd op strijdig handelen omtrent een monument. Het aantal controles op APV en bijzondere wetten is afzonderlijk opgenomen in de tabel voor APV/bijzondere wetten.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl