Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735091
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735091/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bergen op Zoom inhoudende ALGEMEEN MANDAATBESLUIT 2025
Geldend van 05-02-2025 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bergen op Zoom inhoudende ALGEMEEN MANDAATBESLUIT 2025Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Bergen op Zoom, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
Overwegende dat het uit het oogpunt van doelmatigheid, efficiency en een betere dienstverlening aan de burgers wenselijk is daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van het college op te dragen aan het college ondergeschikte ambtenaren of aan anderen alsmede enkele bevoegdheden van de burgemeester op te dragen aan ambtenaren of aan anderen;
besluiten:
onverminderd het bepaalde in
de Regeling budgethouderschap gemeente Bergen op Zoom;
De mandaat- en volmachtregeling personeel 2023;
de besluiten tot mandaatverlening en budgethouderschap aan het hoofd van de uitvoeringsorganisatie van de ISDBW.
I. Het Algemeen Mandaatbesluit 2022 vastgesteld door het college en de burgemeester op 20 september 2022 in te trekken;
II. Het Mandaatbesluit Omgevingswet vastgesteld door het college en de burgemeester op 12 december 2023 in te trekken;
III. De uitoefening van de bevoegdheden die staan vermeld in de bij dit besluit behorende lijst met mandaten te verlenen aan de daarin genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen.
IV. Ten aanzien van de uitoefening van de onder punt III van dit besluit bedoelde mandaten een aantal hieronder volgende algemene bepalingen vast te stellen;
V. Te bepalen dat dit besluit een dag na de bekendmaking in werking treedt.
Ondertekening
Bergen op Zoom, 21 januari 2025
Drs. M. Mulder MSc, burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders,
Dhr. J. Perfors, gemeentesecretaris
Drs. M. Mulder MSc, burgemeester
Inhoudsopgave
1. Algemene bepalingen 4
1.1 Grenzen aan mandaat 4
1.2 Reikwijdte mandaatverstrekking 4
1.3 Ondertekening 4
1.4 Ondermandaat 4
1.5 Afwezigheid gemandateerde 5
2. Mandaatlijst 6
3. Rechtszaken 6
4. Algemene wet bestuursrecht 6
5. Wet open overheid/Algemene Verordening Gegevensbescherming 6
6. Subsidies 7
7. Financiën 7
8. Diversen 7
8.1 Registers 7
8.2 Wet Basisregistratie grootschalige topografie 9
8.3 E-herkenning 9
8.4 Informatiebeheer in het kader van de Archiefwet 9
9. Omgevingsrecht 9
9.1 Algemeen 9
9.2 Omgevingsrecht voor de activiteit bouwen en uitvoeren van een werk 10
9.3 Omgevingsregelgeving voor de activiteit afwijken (bestemmingsplan) 10
9.4 Omgevingsregelgeving voor de activiteit gebruiken (brandveiligheid) 10
9.5 Omgevingsregelgeving voor de activiteit milieu 10
9.6 Omgevingsregelgeving voor de activiteit slopen en het verrichten van andere activiteiten 11
9.7 Omgevingsvergunning beperkte milieutoets 11
9.8 Omgevingsregelgeving voor de overige Wabo activiteiten 11
9.9 Wet geluidhinder 11
9.10 Algemene Plaatselijke Verordening Bergen op Zoom 11
9.11 Monumenten, Archeologie 11
9.12 Toekennen (huis)nummer aan object en aanwijzen lig- en standplaatsen 12
9.13 Handhaving 12
9.14 Brandbeveiligingsverordening 12
9.15 Planschadeverzoeken 13
10. Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen 13
11. Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) 13
12. Wegslepen van voertuigen 13
13. Parkeren 14
14. Markten 14
15. Haven 14
16. Verkeer 14
17. Leegstandwet 14
18. Sport 14
19. Winkeltijden 14
20. Jacht- en visserijregelgeving 14
21. Cultuur 15
22. Vastgoed 14
23. Grondzaken 14
24. Koninklijke onderscheidingen 14
25. Gemeentelijke openbare voorzieningen 14
26. Openbare ruimte 15
27. Verkeer en parkeren 15
28. Lijkbezorging/begraafplaatsen 16
29. Afvalstoffen 16
30. Publieksdiensten 16
31. Maatschappij 18
32. WMO 19
33. Leerlingenvervoer 19
34. Jeugdwet 19
35. Wet Publieke Gezondheid 19
36. Veiligheid, handhaving en toezicht 20
37. Bevoegdheid tot aanwijzen van de Bibob functionaris 20
38. Algemeen directeur 20
39. Omgevingswet 21
40. Parkeerbeheer 25
40.1 I Mandaten aan de directeur en plaatsvervangend directeur Parkeerbeheer
Bergen op Zoom B.V. 25
40.2 II Mandaten aan de bedrijfsleider Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V. 26
40.3 Wegslepen van voertuigen 26
40.4 Vervangingsregeling 27
41. Politiechef 27
42. (hulp) Officier van Justitie 27
1. Algemene bepalingen
1.1. Grenzen aan mandaat
1. Bij de verlening van mandaat houden het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester in zijn algemeenheid rekening met de volgende uitgangspunten:
a. er moet sprake zijn van efficiëntie en tijdwinst;
b. besluiten dienen binnen daartoe bestemde budgetten te vallen;
c. de bevoegdheden in het kader van het budgethouderschap dienen in acht te worden genomen.
2. Van mandaat mag geen gebruik worden gemaakt, indien:
a. het betreft bestuurlijk/politiek gevoelige zaken;
b. het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het dan toe gevoerde beleid;
c. het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten of uit het besluit niet voorziene financiële consequenties kunnen voortvloeien;
d. de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester of algemeen directeur dit kenbaar heeft gemaakt;
e. bij betrokkenheid van meerdere afdelingen één van de afdelingen over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht, danwel de budgethouder een negatief advies heeft uitgebracht;
f. er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde bij het te nemen besluit bestaat;
g. artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is of indien de gemandateerde enige twijfel heeft of dit het geval is.
1.2 Reikwijdte mandaatverstrekking
Indien het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester mandaat verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin van het woord. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hieronder dan ook mede verstaan:
- het nemen van alle voorbereidingsbesluiten en het verrichten van alle voorbereidingshandelingen;
- het intrekken van besluiten (niet in kader van bestuurlijke handhaving tenzij uitdrukkelijk gemandateerd);
- het uitreiken van bewijs van ontvangst aanvragen etc.;
- het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen etc.
- verdagen en/of uitstellen;
- verzoeken om aanvullende informatie;
- verzoeken tot kostenloze advisering aan derden (politie, brandweer, nutsbedrijven, Kamer van Koophandel, Rijksdiensten etc.);
- verzoeken tot het betalen van legeskosten o.g.v. vastgestelde verordeningen;
- het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;
- het verstrekken van inlichtingen over vastgesteld beleid;
- het stellen van nadere voorwaarden;
- het toekennen van bedragen in termijnen;
- het toekennen van voorschotten;
- het uitvoeren van selectie en gunning conform het inkoop en -aanbestedingsbeleid;
- het afleggen van verantwoording aan het rijk en de provincie;
- het beslissen op verzoeken om schadevergoeding (zelfstandige en onzelfstandige schadebesluiten);
- het bekend maken van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;
- het toezenden van besluiten/beschikkingen aan instanties, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;
en alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.
1.3 Ondertekening
Daar waar door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester een bevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit, wordt tevens de bevoegdheid tot ondertekening verleend, voor zover dit niet wettelijk is uitgesloten.
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden: Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester, namens het college dan wel de burgemeester, en dan de functie en naam van de gemandateerde.
1.4 Ondermandaat
Ondermandaat is toegestaan.
Ondermandatering geschiedt bij schriftelijk besluit.
Ondermandaten worden ter kennis van het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester gebracht.
De voorschriften die voor het mandaat gelden zijn onverminderd van toepassing op het ondermandaat. Daarnaast kunnen aan een ondermandaat extra voorschriften worden verbonden.
1.5 Afwezigheid gemandateerde
1. Ingeval van afwezigheid van de gemandateerde worden de verleende bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervangers of waarnemers.
2. Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger of waarnemer, dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door gebruikmaking van de woorden “plaatsvervangend” of “waarnemend’’, gevolgd door functie en eigen naam.
2. Mandaatlijst
Alle leden van het Directieteam
3. Rechtszaken
1 Het nemen van procesbesluiten bij het voeren van verweer (waarbij inbegrepen het verlenen van een volmacht als een advocaat/gemachtigde de gemeente in de procedure bijstaat).
2 Het toezenden van stukken in het kader van een rechtszaak aan de betrokken instanties/personen.
3 Het stellen van bezwaarschriften in handen van de adviescommissie voor de bezwaarschriften.
4 Het herbenoemen van leden van de adviescommissie voor de bezwaarschriften.
5 Het bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift op grond van art. 6:14 Awb.
6 Het doorzenden van een bezwaar- of beroepschrift aan het bevoegde orgaan alsmede het doen van mededelingen aan de indiener van het bezwaar- of beroepschrift inzake die doorzending op grond van art. 6:15 lid 1 en 2 Awb.
7 Het doen van mededelingen aan de indiener van een bezwaarschrift en andere belanghebbenden inzake het horen op grond van art. 7:2 lid 2 en 7:16 lid 2 Awb.
8 Het doen van mededelingen inzake de opschorting van een termijn op grond van artikel 4:15 Awb.
9 Het doen van mededelingen inzake de verdaging van de beslissing op een bezwaar- of beroepschrift op grond van art. 7:10 lid 3 en lid 4 en 7:24 lid 4 Awb.
10 Het vragen van uitstel voor het indienen van een verweerschrift.
11 Het indienen van een verweerschrift.
12 Het beslissen op bezwaarschriften tegen bij in mandaat genomen besluiten, indien en voor zover het advies van de adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10.3, lid 3 van de Awb.
4. Algemene wet bestuursrecht
1 Het met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht nemen van een besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag.
2 Het beslissen over verlengingen van de beslistermijn van een beschikking op grond van artikel 4:14 Awb.
3 Het intrekken en herzien van het primaire besluit op grond van artikel 6:19 van de Awb.
4 De toezending van afschriften van besluiten van bestuursorganen aan derden (ter kennisneming).
5 Het doen van mededeling van de goedkeuring van raadsbesluiten door gedeputeerde staten aan derden.
6 Het nemen van besluiten in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen (par. 4.1.3.1 en 4.1.3.2 Awb) voor zover deze beslissingen betrekking hebben op de onderliggende aanvragen/bezwaren voor zover het hun afdeling betreft.
7 Het beslissen om verbeurde dwangsommen in te vorderen op basis van de Invorderingsbeschikking en artikel 5:37 Awb.
8 Het beslissen tot het invorderen van de kosten bestuursdwang op grond van de kostenbeschikking en artikel 5:25, lid 6 Awb.
9 Het beslissen tot het doen van een betaling in verband met een bestuurlijke geldschuld op grond van artikel 4:86 Awb.
5. Wet open overheid/Algemene Verordening Gegevensbescherming
1 Het beslissen op verzoeken zoals bedoeld in de Wet open overheid, met uitzondering van verzoeken op grond van de Wet open overheid afkomstig van leden van de gemeenteraad.
2 Het nemen van besluiten op grond van artikel 15 tot en met 21 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
6. Subsidies
1. Het verlenen, vaststellen en (gedeeltelijk) weigeren van subsidies op grond van de Algemene Subsidieverordening en nadere regels conform de voor het beleidsterrein vastgestelde subsidieregeling en beleidsregels, waarbij het maximum wordt bepaald door de subsidiebedragen zoals deze in de begroting zijn vastgesteld.
1. Het verlenen van uitstel aan gesubsidieerde instellingen voor het indienen van subsidie-aanvragen en de subsidieverantwoording.
2. Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van voorschotten op toegekende subsidies.
3. Het beslissen op aanvragen van gesubsidieerde instellingen om toestemming voor het vormen van bestemmingsreserves en de maximale hoogte daarvan voor zover de subsidieregeling voor het beleidsterrein dit toestaat.
4. Het terugvorderen van subsidies.
5. Het aanvragen van subsidie.
6. De toepassing van de hardheidsclausule als bedoeld in de Algemene subsidieverordening.
7. Het indienen van aanvragen om diverse vergunningen en subsidies ten behoeve van de realisatie van projecten, inclusief de administratieve afhandeling daarvan.
8. Het vaststellen van subsidieformulieren zoals bepaald in de Algemene Subsidieverordening Bergen op Zoom artikel 5 lid 1, artikel 15 lid 1 en artikel 16 lid 1.
7. Financiën
1 Het doen van aangiften van rijksbelastingen en ande¬re heffingen.
2 Het indienen van bezwaar- en beroepschriften tegen aan de gemeente opgelegde belastingaanslagen inclu¬sief de verdere behandeling daarvan.
3 Aanvragen van en afrekenen van rijksbijdragen.
4 Het beslissen op administratief beroep inzake kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
5 Het verzamelen en aanleveren van (financiële) gegevens en het ondertekenen van de (bijbehorende) stukken aan het CBS.
8. Diversen
1 Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over ruimtelijke plannen en omgevingsplannen.
2 Het beslissen op aanvragen om toekenning van een VROM Starterslening op grond van de Verordening VROM Startersregeling 2007.
3 Het opvragen van gegevens uit het politieregister, bij de rechtbank en de minister van Justitie naar aanleiding van aanvraag tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag.
4 Het afleggen van verantwoording aan het Rijk en de Provincie.
8.1Registers
In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van adressen en gebouwen op grond van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen voor het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen;
1. Alle besluiten met betrekking tot de Wet Basisregistratie Ondergrond waaronder in ieder geval besluiten uit:
Artikel 9, betreffende de leverplicht;
Artikel 12, lid 2 betreffende de verplichting tot correctie en herlevering als de initiële aanlevering is geweigerd;
Artikel 27, betreffende de gebruiksplicht;
Artikel 30, lid 1 en 2, betreffende de terugmeldplicht voor gegevens en modellen;
Artikel 33, lid 3, betreffende de onderzoeksplicht;
Artikel 40, lid 1, betreffende de regeling voor aanleveren waar dat niet wettelijk verplicht is.
2. In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van adressen en gebouwen op grond van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen voor:
a. het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’;
b. het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
c. het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;
d. het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;
e. het ingevolge artikel 9 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;
f. het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
g. het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
h. het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
i. het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
j. het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.
k. Het vaststellen van de definitieve geometrie van de BAGobjecten zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.
l. het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;
m. Voor het opmaken van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen en voor het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een andere krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten zijn opgenomen.
8.2Wet Basisregistratie grootschalige topografie
1. Voor een geografisch object als bedoeld in artikel 7, tweede lid, onder o, Wet BGT het bepalen van de daaraan grenzende geografische objecten in onderlinge overeenstemming door wie de bijhouding, bedoeld in artikel 11, Wet BGT geschiedt;
2. Het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door levering van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, tweede en derde lid en 8 Wet BGT aan de Dienst;
3. Het afstemmen met andere bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen;
4. Het zorg dragen dat bij het leveren van een geografisch gegeven, bedoeld in artikel 11 Wet BGT dat het geografisch gegeven voldoet aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus;
5. Het zorg dragen dat een in de basisregistratie grootschalige topografie weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus worden gesteld;
6. Het leveren van een geografisch gegeven langs elektronische weg waarbij in acht worden genomen de beschrijving van het elektronisch berichtenverkeer, bedoeld in artikel 20, eerste lid Wet BGT;
7. Indien bij de bijhouding van een geografisch gegeven meerdere bronhouders betrokken zijn, dat gegeven gezamenlijk leveren aan de Dienst.
8.3Wet goed verhuurderschap
Het uitoefenen van alle bevoegdheden in het kader van de bestuursrechtelijke handhaving van- en toezicht op de naleving van de Wet goed verhuurderschap.
8.4E-herkenning
In het kader voor het verstrekken van eherkenningsmiddelen of -machtigingen.
a. het benoemen van machtigingenbeheerder eherkenning
b. het geven van toestemming voor het verstrekken van eherkenningsmiddelen van betrouwbaarheidsniveau EH3 en hoger.
8.5 Informatiebeheer in het kader van de Archiefwet
1. Zorg dragen voor de uitvoering van taken conform het Besluit Informatiebeheer/Beheerregeling Informatiebeheer;
2. Besluiten tot overbrenging registers van burgerlijke stand naar de archiefbewaarplaats.
3. Besluiten tot de (vervroegde) overdracht van een archiefblok van het Bestuursarchief aan het West Brabants Archief op basis van art 12 lid 1 en artikel 13 lid van de Archiefwet 1995.
9. Omgevingsrecht
9.1 Omgevingsrecht algemeen
1 Het ondertekenen van een bewijs van ontvangst van aanvragen voor vergunningen en ontheffingen zoals bedoeld in artikel 3.1 lid 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).
2 Het ondertekenen van het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 3.1 van de Wabo.
3 Het beslissen om het indienen van schriftelijke stukken behorende bij een aanvraag toe te staan (artikel 4.3 lid 2 Bor).
4 Het beslissen tot aanhouding aanvraag en het ondertekenen van de mededeling daarvan (artikel 3.3 t/m 3.6 Wabo).
5 Het verlengen van de beslistermijn op een aanvraag om omgevingsvergunning (artikel 3.9 lid 2 en 3.12 lid 8 Wabo). 7
6 Het beslissen op c.q. afhandelen van principeverzoeken om af te wijken van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder c in samenhang met artikel 2.12, lid 1, onder onder 2 Wabo
7 Beslissen over de wijziging van een omgevingsvergunning 1e fase (artikel 2.5 lid 6 Wabo). Het op een andere naam overschrijven van de omgevingsvergunning (artikel 2.25 Wabo – overdragen vergunningen en overdragen mededeling).
8 Het aanvragen van advies als bedoeld in de artikel 2.26 van de Wabo.
9 Het aanvragen van en adviseren over aanvragen om verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27 van de Wabo.
10 Het verlenen van een omgevingsvergunning ex artikel 2.27 en 2.28 van de Wabo indien en voor zover de vereiste verklaring van geen bedenkingen is afgegeven.
11 Het weigeren, wijzigen en intrekken van een omgevingsvergunning (ex artikel 2.29 tot en met artikel 2.33a Wabo), alsmede het nemen van beslissingen tot het niet-ontvankelijk verklaren van aanvragen omgevingsvergunning.
9.2 Omgevingsregelgeving voor de activiteit bouwen en uitvoeren van een werk
12 Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en het uitvoeren van een werk (ex artikel 2.1 lid 1, onder a en b Wabo)
13 De beoordeling of een activiteit bouwen voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.3 en 2.7 (en bijlage II) van het Besluit omgevingsrecht (Besluit van 25 maart 2010) in strijd is met redelijke eisen van welstand.
14 De controle en beoordeling van statische berekeningen met bijbehorende tekeningen.
15 Het beslissen op verzoeken om vrijstelling op grond van de Bouwverordening.
16 Het beslissen over de toelaatbaarheid van een gelijkwaardige toepassing als bedoeld in artikel 1.3 van het Bouwbesluit 2012.
17 Het uitzetten van bebouwingsgrenzen als bedoeld in artikel 1.24 van het Bouwbesluit 2012
18 Het beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen al dan niet in combinatie met een afwijkingsactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1c van de Wabo, indien en voor zover het advies van de Adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Awb.
9.3 Omgevingsregelgeving voor de activiteit afwijken (bestemmingsplan)
19 Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit gebruiken ex artikel 2.1 lid 1 onder c van de Wabo zoals bedoeld in artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 1°, 2° van de Wabo.
20 Het afwijzen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit gebruiken ex artikel 2.1 , lid 1, onder c van de Wabo zoals bedoeld in artikel 2.12 lid 1, sub a, onder 3° van de Wabo.
21 Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten conform Bro artikel 1.2.1 lid 1, Bro artikel 1.2.2 lid 2 en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008.
9.4 Omgevingsregelgeving voor de activiteit gebruiken (brandveiligheid)
22 Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit gebruiken ex artikel 2.1, lid 1, onder d Wabo).
23 Het afhandelen van een gebruiksmelding als bedoeld in artikel 1.20 van het Bouwbesluit 2012.
24 Het opleggen en wijzigen van nadere voorwaarden na een gebruiksmelding als bedoeld in artikel 1.21 en 1.22 van het Bouwbesluit 2012.
25 Het beslissen over het toepassen van gelijkwaardigheid als bedoeld in artikel 1.3 van het Bouwbesluit 2012.
9.5 Omgevingsregelgeving voor de activiteit milieu
26 Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit milieu ex artikel 2.1, lid 1, onder e Wabo;
1° het oprichten,
2° het veranderen of veranderen van de werking of
3° het in werking hebben
van een inrichting of mijnbouwwerk.
9. 6 Omgevingsregelgeving voor de activiteit slopen en het verrichten van andere activiteiten
27 Het beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit slopen als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 , onder f tot en met h van de Wabo:
f. het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht;
g. het slopen van een bouwwerk in de gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald;
h. het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht of;
28 Het verrichten van een andere activiteit die behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder i van de Wabo.
29 Het beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit slopen als bedoeld in artikel 2.2, lid onder a tot en met c, van de Wabo (ingevolge provinciale of gemeentelijke verordening);
a. een bouwwerk te slopen;
b. een monument als bedoeld in een zodanig verordening ;
1° te slopen, te verstoren, te verplaatsen of in enig opzicht te wijzigen of
2° te herstellen, te gebruiken of te laten gebruiken op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht,
c. een bouwwerk te slopen in een krachtens een zodanig aangewezen verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht.
30 Het afhandelen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 1.28 van het Bouwbesluit 2012
31 Het opleggen en wijzigen van nadere voorwaarden na een sloopmelding als bedoeld in de artikelen 1.29 en 1.30 van het Bouwbesluit 2012)
9.7 Omgevingsvergunning beperkte milieutoets
32 Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning zoals bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder i Wabo.
9.8 Omgevingsregelgeving voor de overige Wabo activiteiten
33 Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit aanleggen of veranderen van een weg als bedoeld in artikel 2.2. lid 1, onder d van de Wabo.
34 Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit maken, hebben of veranderen van een uitweg, als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder e van de Wabo.
35 Het beslissen op ene aanvraag om omgevingsvergunning om in of op of aan een onroerende zaak een alarminstallatie te hebben die voor de omgeving een opvallend geluid of lichtsignaal kan produceren, als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder f van de Wabo.
36 Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit vellen of doen vellen van houtopstand als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder g van de Wabo.
37 Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor het op of aan een onroerende zaak maken van handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een openbare plaats, zoals bedoeld in artikel 2.2, lid 1, onder h van de Wabo.
38 Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning om als eigenaar, beperkt zakelijk gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toe te staan of te gedogen dat op of aan die onroerende zaak handelsreclame wordt gemaakt of gevoerd met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanuit een voor publiek toegankelijke plaats, zoals bedoeld in artikel 2.2, lid 1 onder i van de Wabo.
39 Het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning om in een daarbij aangewezen gedeelte van de gemeente roerende zaken op te slaan, zoals bedoeld in artikel 2.2 lid 1 onder j van de Wabo.
40 Als eigenaar, beperkt zakelijk gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak in een daarbij aangewezen gedeelte van de gemeente toe te staan of te gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen (artikel 2.2., lid 1 onder k van de Wabo).
9.9 Wet geluidhinder
1 Besluiten betreffende de Wet geluidhinder die verband houden met sanering van woningen of geluidgevoelige objecten vanwege wegverkeer- of spoorweglawaai.
2 Het aanbieden van geluidwerende maatregelen aan de eigenaar/bewoner van een woning of geluidgevoelig object in het kader van sanering van wegverkeer- of spoorweglawaai, overeenkomstig de in hoofdstuk 6 van het Besluit geluidhinder vastgestelde procedure.
3 Besluiten inzake het definitief afvoeren van een woning of geluidgevoelig object van de saneringslijst indien de eigenaar/bewoner geen medewerking heeft verleend aan het treffen van maatregelen aan de gevel of indien de woning of het geluidgevoelig object niet in aanmerking komt voor sanering.
4 Het treffen van geluidwerende maatregelen, die ten laste komen van het Rijk, binnen zones langs (spoor)wegen met het oog op het beperken van de geluidsbelasting van woningen.
9.10 Algemene Plaatselijke Verordening
Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, m.u.v. de ontheffing als bedoeld in artikel 5.34 (stoken van vuur).
9.11 Monumenten, Archeologie
1. Het doen van een mededeling tot aanwijzing als gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 6 van de Erfgoedverordening.
2. Registratie van een aangewezen monument op de gemeentelijke monumentenlijst en in het Wkpb register (artikel 7 van de Erfgoedverordening).
3. Het nemen van een selectiebesluit als bedoeld in artikel 17, lid 2, onder e van de Erfgoedverordening.
4. Het vragen van advies ter beoordeling van een plan aanpak als bedoeld in artikel 18, lid 3, van de Erfgoedverordening.
9.13 Toekennen (huis) nummer aan object en aanwijzen lig- en standplaatsen
1. Het toekennen, wijzigen en intrekken van een nummer aan een object of een te onderscheiden deel daarvan, zoals bedoeld in artikel 6 Wet BAG en in artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen).
2. Het aanwijzen van lig- en standplaatsen als bedoeld in artikel 3, eerste lid van Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2010.
9.14 Handhaving
Besluiten tot het geven van een waarschuwing, vooraankondiging of vooraanschrijving.
9.15 Brandbeveiligingsverordening
1 Het beslissen op aanvragen om een gebruiksvergunning zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening.
2 Het verbinden van voorwaarden aan een gebruiksvergunning, zoals bedoeld in artikel 2, lid 2, van de Brandbeveiligingsverordening.
3 Het wijzigen van de voorwaarden, indien het belang waarvoor de gebruiksvergunning is verleend dit vereist op grond van een verandering van inzichten of verandering van omstandigheden gelegen buiten de inrichting opgetreden na het verlenen van de gebruiksvergunning, zoals bedoeld in artikel 2, lid 3 van de Brandbeveiligingsverordening.
4 Het intrekken van de gebruiksvergunning zoals bedoeld in artikel 5 van de Brandbeveiligingsverordening.
9.16 Planschadeverzoeken
1 Het versturen van een ontvangstbevestiging naar aanleiding van de ontvangst van een planschadeverzoek als bedoeld in artikel 6.1.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).
2 Het aanwijzen van de adviseur(s) en het verstrekken van de opdrachtverlening als bedoeld in artikel 3 van de Procedureverordening Advisering Planschade 2008.
3 Het aanwijzen van de contactambtenaar als bedoeld in artikel 6, lid 2, van de Procedureverordening Advisering Planschade 2008.
4 Het reageren op concept planschadeadviezen als bedoeld in artikel 6, lid 8, van de Procedureverordening Advisering Planschade 2008.
5 Het wegens het niet of niet tijdig voldoen van de drempelheffing niet-ontvankelijk verklaren van een verzoek om planschade als bedoeld in artikel 6.4, lid 2, van de Wro.
6 Het afwijzen van een kennelijk ongegronde aanvraag als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 1, van het Bro.
7 Het niet (verder) in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 2, van het Bro.
8 Het verlengen van de beslistermijn ten aanzien van het niet (verder) in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 3, van het Bro.
9 Het sluiten en ondertekenen van planschadeovereenkomsten zoals bedoeld in Hoofdstuk 6 van de Wet ruimtelijke ordening.
10. Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen
In het kader van het bijhouden van een register en een registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken voor:
a. Het verstrekken van een bewijs van inschrijving;
b. Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd;
c. Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie;
d. Het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn.
11. Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI)
Het nemen van besluiten en alle overige handelingen op grond van de AVOI
12. Wegslepen van voertuigen
1 De bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang door middel van het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg geplaatst voertuig, zoals bedoeld in artikel 170, lid 1, van de Wegenverkeerswet, alsmede het op schrift stellen van het bestuursdwangbesluit.
2 De bevoegdheid om een bewaringsregister van de weggesleepte voertuigen bij te houden zoals bedoeld in artikel 170, lid 4, van de Wegenverkeerswet 1994.
3 De bevoegdheid om de kosten, verbonden aan de bestuursdwang terug te betalen zoals bedoeld in artikel 172, lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994.
4 De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 11 van het Besluit wegslepen van voertuigen, om aan belanghebbenden op verzoek gegevens uit het bewaringsregister te verstrekken.
5 De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht, tot het opmaken van een proces-verbaal, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen.
13. Parkeren
1 De berichtgeving aan belanghebbenden inzake het opnemen op de wachtlijst van belanghebbenden parkeren.
2 Het beslissen op aanvragen om afgifte van een vergunning ingevolge de parkeerregeling belanghebbenden.
3 Het beslissen op aanvragen om tijdelijke parkeervergunningen.
14. Markten
Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, schorsing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Marktverordening.
15. Haven
Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Havenverordening en Nadere regels Havenverordening Bergen op Zoom 2016.
16. Verkeer
Het beslissen op aanvragen om vergunning tot het aanbrengen van routeaanduidingen t.b.v. festiviteiten, bedrijven en bouwplaatsen.
17. Leegstandwet
Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Leegstandwet.
18. Sport
1 Het ondertekenen van declaraties en jaarverantwoordingen bij en ten behoeve van het ministerie belast met sport.
2 Het vaststellen van de jaarlijkse vergoeding van A-gymnastieklocaties.
19. Winkeltijden
Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken en wijzigen daarvan, op grond van de Verordening inzake de Winkeltijdenwet 2012.
20. Jacht- en visserijregelgeving
1. Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van vergunningen als bedoeld in artikel 8, lid 3 van de Jachtwet (jachtvergunning schadelijk wild) aan de in de gemeente Bergen op Zoom werkzame milieu-inspecteurs.
2. Het beslissen op aanvragen tot verlenging van de vergunning tot het vissen in de Theodorushaven (beroepsvissers).
3. Het vaststellen van de jaarlijkse huurprijs voor het visrecht in de Theodorushaven.
4. Het beslissen op aanvragen tot verlenging van jacht- en visserijcontracten en het beslissen omtrent de goedkeuring van de daarin geëiste jacht- en visserijplannen.
5. Intrekking en wijziging van de onder 1, 2 en 4 bedoelde vergunningen, verlenging en goedkeuring.
21. Cultuur.
1 Het onttrekken van gelden uit het aanloopfonds ten behoeve van culturele professionele infrastructuurpartners.
22. Vastgoed
1 Het afhandelen van schriftelijke, telefonische en mondelinge klachten en verzoeken om informatie over het functioneren en het onderhoud van gemeentelijke panden en projecten.
23. Grondzaken
1. Het uitvoeren van de artikelen 7, tweede lid, 8, 9 en zesde lid en 12, eerste lid van de Wet voorkeursrecht Gemeenten.
2. Het geven van een zienswijze bij het voornemen van het vervreemden van onroerende zaken en hun onroerende en infrastructurele aanhorigheden van de toegelaten instelling in de zin van de Woningwet, het daarop vestigen van een recht van erfpacht, opstal of vruchtgebruik en het overdragen van de economische eigendom daarvan als bedoeld in artikel 27, eerste lid en onder a van de Woningwet.
24. Koninklijke onderscheidingen
Het aanvragen van justitiële gegevens ten behoeve van Koninklijke onderscheidingen.
25. Gemeentelijke openbare voorzieningen
1. Het afhandelen van schriftelijke, telefonische en mondelinge klachten en verzoeken om informatie over het functioneren en het onderhoud van de gemeentelijke openbare voorzieningen.
2. Het afhandelen van schriftelijke, telefonische en mondelinge klachten en verzoeken om informatie over het functioneren en het onderhoud van gemeentelijke panden en projecten.
26. Openbare ruimte
1 Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over het onderhoud, de herinrichting en de aanleg van wegen, riool-, groen- of speelvoorzieningen.
2 Het aangaan van inscharings - en andere tijdelijke overeenkomsten inzake het beheer van groen-, bos- en natuurterreinen, dijken en braakliggende gronden.
3 Het beslissen op het doen van een betaling in verband met een bestuurlijke geldschuld op grond van artikel 4:86 Awb.
4 Het nemen van besluiten en alle andere handelingen op grond van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI).
27. Verkeer en parkeren
1. De berichtgeving aan belanghebbenden inzake het opnemen op de wachtlijst van belanghebbenden parkeren.
2. Het beslissen op aanvragen om afgifte van een vergunning ingevolge de parkeerregeling belanghebbenden.
3. Het beslissen op aanvragen om tijdelijke parkeervergunningen.
4. Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van ontheffingen op grond van artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
5. Het beslissen op aanvragen tot het verlenen van ontheffing van gebruik van de openbare ruimte door motorvoertuigen op grond van artikel 149 van de Wegenverkeerswet (WVW1994) en artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
6. Het (beslissen op aanvragen tot het) nemen van (tijdelijke) verkeersbesluiten op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW1994).
7. Het (beslissen op aanvragen tot het) nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen volgens artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
8. Het verlenen van toestemming aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer als bedoeld in artikel 1, lid 4 en lid 5, van het mandaatbesluit van 25 maart 1997 voor het verlenen van ontheffing voor bijzondere transporten.
9. Het toezenden van afschriften van verkeersbesluiten aan de betrokken instanties/derden.
10. Het beslissen op aanvragen om vergunning tot het aanbrengen van routeaanduidingen t.b.v. festiviteiten, bedrijven en bouwplaatsen.
11. Het beslissen op aanvragen om toestemming voor het leggen en houden van kabels en leidingen in gemeentegrond.
12. Het beslissen op verzoeken om toestemming voor georganiseerde activiteiten in gemeentelijke groen-, bos-, en natuurterreinen (b.v. droppings, wandeltochten, “school in bos” e.d.).
13. Het beslissen op verzoeken van bewoners om toestemming voor het zelfwerkzaam zijn bij de inrichting en het onderhoud in het openbaar groen in hun directe woonomgeving, onder voorwaarde dat het openbare karakter blijft behouden en de zelfwerkzaamheid niet leidt tot gemeentelijke (des)investeringen.
14. Houden van inschrijvingen en gunning houtverkoop gemeentebossen.
15. Het aangaan van inscharings - en andere tijdelijke overeenkomsten inzake het beheer van groen-, bos- en natuurterreinen, dijken en braakliggende gronden.
16. Het beslissen op aanvragen om verstrekking of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart en -plaats, inclusief intrekking (art. 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) en de bevoegdheid ex artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 tot het nemen van verkeersbesluiten, voor zover het betreft het al dan niet plaatsen of verwijderen van bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) met onderbord uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
17. De bevoegdheid tot het treffen van handhavingsmaatregelen, zoals het geven van een waarschuwing en het stilleggen van werkzaamheden, ten aanzien van tijdelijke verkeersmaatregelen als bedoeld in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
28. Lijkbezorging/begraafplaatsen
1 Het nemen van besluiten ingevolge de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats.
2 Het beslissen op aanvragen om toestemming voor het verstrooien van asresten op gemeentelijke gronden op grond van de Wet op de Lijkbezorging.
29. Afvalstoffen
Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Afvalstoffenverordening Bergen op Zoom 2019.
30. Publieksdiensten
1. Het ingevolge artikel 2.60 en 3.18 van de Wet BRP doen van een kennisgeving van een voornemen tot:
a het niet of slechts ten dele gevolg geven aan een aangifte;
b. het niet opnemen van een gegeven over de burgerlijke stand, dan wel tot het niet als zodanig aanmerken van een geschrift daarover, dat als akte is aangeboden;
c. het niet opnemen van een gegeven over de nationaliteit;
d. het ambtshalve overgaan tot inschrijving, of tot opneming van gegevens in het geval dat inschrijving of opneming op grond van een aangifte had moeten plaatsvinden;
e. het, bij een opgenomen algemeen gegeven, plaatsen van een aantekening over de juistheid van dat gegeven of over strijdigheid daarvan met de Nederlandse openbare orde.
2. Het nemen van besluiten dat het onder 1 genoemde voornemen wordt uitgevoerd indien daarop niet binnen de daarvoor gestelde termijn wordt gereageerd.
3. Het niet voldoen aan een verzoek tot:
- inzage en afschrift;
- het gebruik van de geslachtsnaam van de echtgenoot;
- verwijdering van gegevens bij adoptie of geslachtswijziging;
- een correctierecht.
4. Het weigeren, inhouden, wijzigen en vervallen verklaren van reisdocumenten.
5. Het afgeven, het ongeldig verklaren en het weigeren van rijbewijzen alsmede het afgeven van een verklaring van afgifte van een rijbewijs.
6. Het bevestigen of weigeren van verzoeken om verkrijging van het Nederlanderschap door optie.
7. Het afgeven en het weigeren van een bewijs van Nederlanderschap.
8. Het opvragen van gegevens uit het politieregister (herkenningsdienst), bij de rechtbank en de minister van Justitie in het kader van de naturalisatiewetgeving.
9. Het opvragen van de verblijfsstatus bij de vreemdelingendienst in het kader van de naturalisatiewetgeving.
10. Het adviseren op naturalisatieverzoeken.
11. Het verlenen van een verlof tot ontheffing van een stoffelijk overschot.
12. Het verlenen van een verlof tot uitstel van begraving c.q. verbranding van een stoffelijk overschot.
13. Het afgeven van een laissez-passer voor lijken.
14. Het afgeven van een verlof tot het opgraven en herbegraven van een stoffelijk overschot.
15. Het doen van een kennisgeving van een voornemen tot:
- het niet of slechts ten dele gevolg geven aan een aangifte;
- het niet opnemen van een gegeven over de burgerlijke stand, dan wel tot het niet als zodanig aanmerken van een geschrift daarover, dat als akte is aangeboden;
- het niet opnemen van een gegeven over de nationaliteit;
- het ambtshalve overgaan tot inschrijving, of tot opneming van gegevens in het geval dat inschrijving of opneming op grond van een aangifte had moeten plaatsvinden;
- het, bij een opgenomen algemeen gegeven, plaatsen van een aantekening over de juistheid van dat gegeven of over strijdigheid daarvan met de Nederlandse openbare orde.
b. Het nemen van besluiten dat het onder 1 genoemde voornemen wordt uitgevoerd indien daarop niet binnen de daarvoor gestelde termijn wordt gereageerd.
c. Het niet voldoen aan een verzoek tot:
- inzage en afschrift;
- het gebruik van de geslachtsnaam van de echtgenoot;
- verwijdering van gegevens bij adoptie of geslachtswijziging;
- een correctierecht.
d. het onder eed of belofte afnemen van een verklaring in de zin van artikel 2.8, tweede lid, onder e. van de Wet Basisregistratie Personen.
e. Het weigeren, inhouden, wijzigen en vervallen verklaren van reisdocumenten.
f. Het afgeven, het ongeldig verklaren en het weigeren van rijbewijzen alsmede het afgeven van een verklaring van afgifte van een rijbewijs.
g. Het opvragen van gegevens uit het politieregister, bij de rechtbank en de minister van Justitie naar aanleiding van aanvraag tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag.
h. Het bevestigen of weigeren van verzoeken om verkrijging van het Nederlanderschap door optie.
i. Het afgeven en het weigeren van een bewijs van Nederlanderschap.
j. Het opvragen van gegevens uit het politieregister (herkenningsdienst), bij de rechtbank en de minister van Justitie in het kader van de naturalisatiewetgeving.
k. Het opvragen van de verblijfsstatus bij de vreemdelingendienst in het kader van de
naturalisatiewetgeving.
l. Het adviseren op naturalisatieverzoeken.
m. Het verlenen van een verlof tot ontheffing van een stoffelijk overschot.
n.Het verlenen van een verlof tot uitstel van begraving c.q. verbranding van een stoffelijk overschot.
o. Het afgeven van een laissez-passer voor lijken.
p. Het afgeven van een verlof tot het opgraven en herbegraven van een stoffelijk overschot.
q. Het afgeven van verklaringen uit de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie Personen)
31. Maatschappij
1. Het doen van kennisgeving van (de resultaten van) afhandeling van subsidie-voorstellen door gemeenteraad en gedeputeerde staten.
2. Het benoemen van en het bevestigen van het aftreden van leden van de Ouderenadviesraad, de gehandicaptenadviesraad, de Integratie Advies Raad en de Jeugdraad;
3. De uitvoering van hoofdstuk 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, met uitzondering van hoofdstuk 1, afdeling 4 en hoofdstuk 2, afdeling 3 en 4.
4. De uitvoering van de Verordening Kwaliteitsregels Peuterpeelzaalwerk.
5. Het geven van een opdracht aan de GGD West-Brabant voor het uitvoeren van een onderzoek bij de gastouder (na aanvraag tot registratie in het register kinderopvang).
6. Het beslissen op de aanvraag tot registratie als gastouderbureau in het register kinderopvang.
7. Het vaststellen en indienen van declaraties en jaarverantwoordingen bij en ten behoeve van het ministerie inzake de Wet Inburgering Nieuwkomers, de Wet Inburgering, de Tijdelijke regeling Oudkomers en de regeling PAVEM.
8. Het beslissen in het kader van de vergoeding c.q. deelname in van gemeentewege geregeld vervoer ingevolge de onderwijswetgeving.
9. Het toestaan van vervangende leerplicht op grond van artikelen 3a en 3b van de Leerplichtwet en het verlenen van vrijstelling van de leerplicht op grond van artikel 5, 5A en15 van de Leerplichtwet.
10. Het nemen van besluiten ingevolge de Jeugdwet alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van de wet;
11. Het verrichten van handelingen, treffen van voorzieningen en het afwikkelen van beschikkingen zoals hieronder omschreven en met inachtneming van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op het voortgezet onderwijs, delen I en II en de gemeentelijke verordening voorzieningen huisvesting onderwijs (nader te noemen: huisvestingsverordening) zoals die vanaf en na 1 januari 1997 (zullen) luiden:
a. behandeling van aanvragen/voorstellen (waaronder coordinatie, voorbereiding, beoordeling en toetsing inhoud en voeren van overleg met betrekking tot aanvragen/voorstellen) om (tijdelijke) voorzieningen in de huisvesting, incl. (het voorstel tot) medegebruik, (het voorstel tot) vordering en (ver)huur dan wel beëindiging daarvan ingevolge de huisvestingsverordening;
b. uitwerken en afwikkelen incl. het verlenen van subsidievoorschotten, van beschikkingen, die voortvloeien uit de hiervoor onder a) bedoelde aanvragen of voorstellen voor zover zich geen ingrijpende wijziging van feiten en omstandigheden heeft voorgedaan ten opzichte van feiten en omstandigheden ten tijde van de vaststelling van het huisvestingsprogramma en ook overigens geen weigeringsgronden aanwezig zijn;
c. onder het hiervoor onder a) bedoelde overleg valt niet het bestuurlijk overleg met betrekking tot het huisvestingsprogramma en overzicht, omschreven in de huisvestingsverordening, het op overeenstemming gericht overleg met betrekking tot de wijziging van de huisvestingsverordening en het overleg gericht op alsmede het vragen van advies aan de Onderwijsraad, met inbegrip van het vaststellen van de verslagen van dergelijk overleg.
12. Het vaststellen van de geactualiseerde capaciteitsbepaling schoolgebouwen voor het primair en voortgezet onderwijs zoals bedoeld in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.
13. Het houden van overleg met groepen bewoners of vertegenwoordigende organisaties over de inrichting van projecten.
32. WMO
1. Het beslissen op aanvragen ingevolge de Wet Maatschappelijke Ondersteuning alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van die wet.
2. Het beslissen op aanvragen ingevolge de Wet voorzieningen gehandicapten alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van die wet, indien deze wet op grond van de overgangsbepalingen Wmo van toepassing is.
3. Het beslissen in het kader van de vergoeding c.q. deelname in van gemeentewege geregeld vervoer ingevolge de onderwijswetgeving.
4. De toezending van afschriften van besluiten van bestuursorganen aan derden (ter kennisneming)
5. Het beslissen op aanvragen ingevolge de Wet Maatschappelijke Ondersteuning alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van die wet.
6. Het beslissen op aanvragen ingevolge de Wet voorzieningen gehandicapten alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van die wet, indien deze wet op grond van de overgangsbepalingen Wmo van toepassing is.
7. Het beslissen in het kader van de vergoeding c.q. deelname in van gemeentewege geregeld vervoer ingevolge de onderwijswetgeving.
8. Het beslissen op aanvragen ingevolge de Wet Maatschappelijke Ondersteuning alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van die wet.
9. Het beslissen op aanvragen ingevolge de Wet voorzieningen gehandicapten alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van die wet, indien deze wet op grond van de overgangsbepalingen Wmo van toepassing is.
10. Het beslissen in het kader van de vergoeding c.q. deelname in van gemeentewege geregeld vervoer ingevolge de onderwijswetgeving.
11. Het beslissen op aanvragen om verstrekking of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart en -plaats, inclusief intrekking (art. 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) en de bevoegdheid ex artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 tot het nemen van verkeersbesluiten, voor zover het betreft het al dan niet plaatsen of verwijderen van bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) met onderbord uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
33. Leerlingenvervoer
1. Het beslissen in het kader van de vergoeding c.q. deelname in van gemeentewege geregeld vervoer ingevolge de onderwijswetgeving.
2. Het beslissen in het kader van de vergoeding c.q. deelname in van gemeentewege geregeld vervoer ingevolge de onderwijswetgeving.
3. Het beslissen op aanvragen voor de verkorte procedure ingevolge de Wet Maatschappelijke Ondersteuning alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van deze procedure.
34. Jeugdwet
Het nemen van besluiten ingevolge de Jeugdwet alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van de wet.
35. Wet Publieke Gezondheid
1. Het nemen van besluiten ingevolge de Wet Publieke Gezondheid, alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van deze wet (waaronder het Lokale Preventie Akkoord en de Brede SPUK Preventie).
2. Het nemen van besluiten ingevolge de Brede SPUK-regeling, inclusief het doen van de aanvraag, alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van deze specifieke uitkering.
36. Veiligheid, Handhaving en Toezicht
1. Het geven van een schriftelijke aanwijzing aan een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.65, lid 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen kinderopvang.
2. Het beslissen over een boetebeschikking (bestuurlijke boete).
3. Het beslissen over een waarschuwing of vooraanschrijving.
4. Het geven van een bevel zoals bedoeld in de artikelen 2.1 tot en met 2.80 van de APV in het kader van de handhaving van de openbare orde.
5. Het beslissen op een verzoek tot afgifte van een gedoogbeschikking.
6. Het beslissen over het verlengen van de begunstigingstermijn van een handhavingsbesluit.
7. Het beslissen over het uit- en afstellen van het effectueren van een handhavingsbesluit.
8. Het afwijzen van een verzoek om over te gaan tot handhaving.
9. Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, m.u.v. de ontheffing als bedoeld in artikel 5.34 (stoken van vuur).
10. Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Alcoholwet.
11. Het beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, verlof, vrijstelling, toestemming, verklaring van geen bezwaar en dergelijke, alsmede het intrekken daarvan, op grond van de Wet op de Kansspelen, en de Speelautomatenverordening.
12. De bevoegdheden als bedoeld in artikel 5.13 van de Wet dieren, om een dier naar een aangewezen plaats te laten vervoeren en aldaar te laten doden.
13. De bevoegdheid als bedoeld in artikel 2.59 van de APV om voor een hond een aanlijngebod of een aanlijn- en muilkorfgebod op te leggen.
14. Het voeren van overleg met gedeputeerde staten van de Provincie Noord-Brabant in het kader van de ontheffing op grond van artikel 8a.51 van de Wet Luchtvaart
15. Het verzoeken en het in ontvangst nemen van gegevens van politie en justitie, die de burgemeester verkrijgt op grond van artikel 16 van de Wet Politiegegevens en de Aanwijzing Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (artikel 39 Wjsg)
16. Het nemen van een handhavingsbesluit als bedoeld in afdeling 5.3.1 en afdeling 5.3.2 Awb.
17. Het intrekken van een handhavingsbesluit.
18. Het wijzigen van een handhavingsbesluit.
19. Het aanmanen als bedoeld in artikel 4:112 Awb.
20. Het uitvaardigen van een dwangbevel als bedoeld in paragraaf 4.4.4.2. Awb.
21. Het verlenen van uitstel van betaling als bedoeld in artikel 4:94 Awb.
37. Bevoegdheid tot aanwijzen van de Bibob functionaris
Het machtigen van medewerkers als bedoeld in artikel 4.3 eerste lid onder l Besluit politiegegevens, artikel 15 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en artikel 39f eerste lid onder d en g en tweede lid Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, om informatie op te vragen en te verwerken in het kader van de uitvoering van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet bibob
38. Algemeen directeur
1. Het afdoen van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht
2. Het wijzigen en vaststellen van de lijst van personen behorende bij het Besluit procesvertegenwoordiging.
3. Het benoemen van de leden, plaatsvervangende leden, ambtelijk secretaris en de plaatsvervangend ambtelijk secretaris van de Commissie Naamgeving.
39. Omgevingswet
Omgevingsrecht algemeen procedureel
1. Uitvoeren van de coördinatieregeling als dit wettelijk is voorgeschreven of de bevoegde bestuursorganen een coördinatiebesluit hebben genomen als bedoeld in artikelen 3.22 tot en met 3.27 Awb.
2. Het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.34 Ow.
3. Stellen termijn tijdelijke omgevingsvergunning of omgevingsvergunning voor seizoensgebonden of drijvend bouwwerk, artikelen 5.36 en 5.36a Omgevingswet (Ow).
4. Accepteren melding als een aangevraagde of verleende omgevingsvergunning zal gaan gelden voor een ander dan de aanvrager of de vergunninghouder als bedoeld in artikel 5.37, lid 2 Ow.
5. Bepalen dat omgevingsvergunning alleen geldt voor degene aan wie zij is verleend, artikel 5.37, lid 3 Ow.
6. Het ondertekenen van het bericht van ontvangst en mededeling over bevoegd gezag, procedure, beslistermijn en rechtsmiddelen als bedoeld in artikel 16.54, lid 3 en 4 Ow.
7. Het beslissen tot aanhouding aanvraag en het ondertekenen van de mededeling daarvan als bedoeld in artikel 16.61 Ow.
8. Het verlengen van de beslistermijn op een aanvraag om omgevingsvergunning (reguliere procedure) en kennisgeving daarvan als bedoeld in artikel 16.64, lid 2 en 3 Ow.
9. Verlengen beslistermijn (uitgebreide procedure), artikel 16.66, lid 3 Ow.
10. Het buiten toepassing laten van Afdeling 3.4 en artikel 3.44 Awb als bedoeld in artikel 16.68, onder a en
c Ow.
11. Bepalen eerder in werking treden omgevingsvergunning vanwege spoedeisende omstandigheden, artikel 16.79, lid 5 Ow.
12. Bepalen dat de omgevingsvergunning na 4 weken in werking treedt als bedoeld in artikel 16.79, lid 3 Ow.
13. Het publiceren van ontwerpbesluiten, verstrekken en doorzenden van inlichtingen en gegevens en stukken als bedoeld in artikel 2.2 Ow en artikel 10.22a Omgevingsbesluit (Ob).
14. Het beslissen op c.q. afhandelen van vooroverleggen en conceptverzoeken om af te wijken van het omgevingsplan.
15. Het aanvragen van advies als bedoeld in artikel 16.15 Ow.
16. Het nemen van beslissingen tot het niet-ontvankelijk verklaren van aanvragen omgevingsvergunning voor een omgevingsvergunningplichtige activiteit als bedoeld in artikel 5.1 Ow.
17. Het van toepassing verklaren van Afdeling 3.4 van de Awb in de gevallen als genoemd in artikel 16.65, lid 1, onder b en lid 4 Ow.
18. Het beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten op aanvragen om omgevingsvergunning voor een omgevingsvergunningplichtige activiteit, indien en voor zover het advies van de Adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3 Awb.
Omgevingsvergunningplichtige activiteit algemeen
19. Het beslissen op aanvragen omgevingsvergunning voor een omgevingsvergunningplichtige activiteit als opgenomen in artikelen 5.1, lid 1 en 2, 5.3 en 5.4 in samenhang met 4.4, lid 2 Ow, voor zover het college van Burgemeester en Wethouders voor deze activiteit bevoegd gezag is.
20. Het wijzigen en intrekken van een omgevingsvergunning voor een omgevingsvergunningplichtige activiteit als bedoeld de artikelen 5.39, 5.40 en 5.41 Ow.
21. Instemmen als de beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning ook instemming behoeft als bedoeld in artikel 4.20, lid 2 Ob.
Gebruiksactiviteiten
22. Het afhandelen van een melding als bedoeld in artikel 4.4, lid 1 Ow.
23. Het afhandelen van een gebruiksmelding als bedoeld in artikel 4.3, lid 1 en 4.4 Ow in samenhang met artikelen 6.6 en 6.7 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
24. Het stellen van maatwerkvoorschriften bij een gebruiksmelding als bedoeld in de artikelen 4.3, lid 1 en 4.5 Ow in samenhang met artikel 6.5 van het Bbl.
Bouwen en slopen
25. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het bouwen van een bouwwerk en het in stand houden en gebruiken van het te bouwen bouwwerk, in overeenstemming met de in het omgevingsplan gestelde regels over het bouwen als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder a Ow en artikel 22.26 tijdelijk deel omgevingsplan, zoals opgenomen in artikel 7.1 Invoeringsbesluit Omgevingswet (IbOw).
26. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het slopen van een bouwwerk, artikel 5.1, lid 1, onder a Ow Tijdelijk deel omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, lid 1, onder a Ow.
27. Omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 2, onder a Ow en Paragraaf 2.3.2 Bbl.
28. De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 2 t/m 7 van het Bbl, hoofdstuk 2 t/m 7 Bbl.
29. Opvragen informatie over specifieke bouwwerkzaamheden als bedoeld in artikel 2.20 Bbl.
30. Het stellen van maatwerkvoorschriften of vergunningvoorschrift aan bouw- en sloopwerkzaamheden als bedoeld in artikel 7.5 van het Bbl.
31. Verbinden voorschriften aan omgevingsvergunning voor bouwactiviteit over uitgestelde aanvraagvereisten, artikel 8.3c Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl).
32. Verlengen van in omgevingsvergunning voor bouwactiviteit gestelde termijn.
33. Uitbrengen van advies over een aanvraag omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit, in het geval het college niet zelf bevoegd gezag is, artikel 4.20, lid 1, onder a Ob.
34. De acceptatie of weigering van de bouwmelding en de gereedmelding als bedoeld in artikelen 2.18 en 2.21 Bbl.
35. Het stellen van maatwerkvoorschriften bij een sloopmelding en wijzigen van voorwaarden als bedoeld in de artikelen 4.3, lid 1 en 4.4 Ow in samenhang met artikel 7.14 van het Bbl.
36. Het stellen van maatwerkvoorschriften voor geluidhinder en trillinghinder, artikelen 7.5, 7.17 en 7.38 Bbl.
37. Het afhandelen van een sloopmelding als bedoeld in artikelen 4.3, lid 1 en 4.4 Ow in samenhang met artikel 7.10 van het Bbl.
38. Het afwijken van de gestelde termijn voor het doen van een sloopmelding, artikel 7.10, lid 3 Bbl.
Aanleg
39. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het uitvoeren van een werk, niet zijnde een bouwwerk, of werkzaamheid, artikel 5.1, lid 1, onder a Ow en tijdelijk deel omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, lid 1, onder a Ow.
40. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het aanleggen van een weg of het verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, artikel 5.1, lid 1, onder a Ow en artikel 2:11 lid 1 APV (in samenhang met artikel 22.8 Ow en artikel 2.1a Ob).
41. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het maken van een uitweg naar de weg of het verandering brengen in een bestaande uitweg naar de weg, artikel 5.1, lid 1, onder a Ow en artikel 2:12 APV (in samenhang met artikel 22.8 Ow en artikel 2.1a Ob).
Milieu
42. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit een milieubelastende activiteit, artikel 5.1, lid 1, onder a Ow en Paragraaf 22.3.26 tijdelijk deel omgevingsplan, zoals opgenomen in artikel 7.1 IbOw.
43. Omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit, artikel 5.1 lid 2 onder b Ow en Hoofdstuk 3 Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).
44. Bepalen best beschikbare technieken, artikel 8.10 Bkl.
45. Uitvoeren beoordelingen en verbinden voorschriften aan omgevingsvergunning voor milieubelastende activiteit, Paragraaf 8.5.1 Bkl en Paragraaf 8.5.2 Bkl.
46. Uitbrengen van advies over een aanvraag omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit en beslissen over instemming met de voorgenomen beslissing op die aanvraag, in het geval het college niet zelf bevoegd gezag is, artikel 4.20, lid 1, onder b Ob en artikel 4.20, lid 2, onder a Ob.
47. Beoordelen bij de voorbereiding van een omgevingsvergunning of sprake is van aanzienlijke milieueffecten en een milieueffectrapport moet worden gemaakt, artikel 16.43, lid 2 Ow.
Flora- en fauna
48. Omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit als bedoeld in artikel 5.1 lid 2 onder g Ow, voor zover het college van Burgemeester en Wethouders bevoegd gezag is, als bedoeld in artikel 5.12 Ow.
Natura 2000
49. Omgevingsvergunning voor een Nature 2000-activiteit als bedoeld in artikel 5.1 lid 1 onder e Ow, voor zover het college van Burgemeester en Wethouders bevoegd gezag is, als bedoeld in artikel 5.12 Ow.
Erfgoed
50. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit met betrekking tot een gemeentelijk monument of voorbeschermd gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder a Ow en artikel 14 Erfgoedverordening (in samenhang met artikel 22.8 Ow en artikel 2.1a Ob).
51. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit een sloopactiviteit in een rijksbeschermd of gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht, artikel 5.1 lid 1 onder a Ow artikel 4.35, lid 2 Invoeringswet Omgevingswet (IwOw) (in samenhang met artikel 22.8 Ow en artikel 2.1a Ob).
52. Omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit, artikel 5.1, lid 1, onder b Ow.
53. Uitbrengen van advies over een aanvraag omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een monument, in het geval het college niet zelf bevoegd gezag is, artikel 4.20, lid 1, onder c Ob.
Overig
54. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het opslaan van roerende zaken of het toestaan of gedogen van opslag van roerende zaken op of aan de weg, artikel 5.1, lid 1, onder a Ow en artikel 2:10, lid 3 APV (in samenhang met artikel 22.8 Ow en artikel 2.1a Ob).
55. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het vellen of doen vellen van een monumentale boom, artikel 5.1, lid 1, onder a Ow, artikel 5, lid 1 Houtopstandverordening (in samenhang met artikel 22.8 Ow en artikel 2.1a Ob).
56. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het maken of voeren van handelsreclame op of aan een onroerende zaak, artikel 5.1 lid 1 onder a Ow Artikel 4:15 APV (in samenhang met artikel 22.8 Ow en artikel 2.1a Ob).
57. Ambtshalve verlenen van een omgevingsvergunning ter vervanging van eerder verleende vergunningen (revisievergunning), artikel 5.43 Ow.
58. Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit: - waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het verboden is deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan; of - die in strijd is met het omgevingsplan (buitenplanse omgevingsplanactiviteit), artikel 5.1, lid 1, onder a Ow.
59. Stellen van maatwerkvoorschriften of verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning in afwijking van regels in het Besluit activiteiten leefomgeving of het omgevingsplan, als dat bij die regels is bepaald, Artikel 4.5 Ow Artikel 2.13 Bal.
60. Het stellen van maatwerkvoorschriften bij andere activiteiten dan de milieubelastende activiteit, artikel 4.5 Ow.
61. Het beslissen over een gelijkwaardige toepassing als bedoeld in artikel 4.7 Ow in samenhang met artikel 2.4 en 2.4 Bbl.
62. Het verlenen van een omgevingsvergunning indien en voor zover advies met instemming vereist is als bedoeld in artikelen 16.16 en 16.20 Ow.
63. Uitbrengen van advies over een aanvraag omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit en beslissen over instemming met de voorgenomen beslissing op die aanvraag, in het geval het college niet zelf bevoegd gezag is, artikel 4.20, lid 1, onder b Ob en artikel 4.20, lid 2, onder a Ob.
Geluid
64. Besluit over geluidwerende maatregelen aan gebouwen als bedoeld ter beperking van het geluid in het gebouw als bedoeld in artikel 2.43 Ow en artikel 3.52 t/m 3.54 Bkl.
Bodem
65. Het opleggen van een gedoogplicht nazorg bodem als bedoeld in artikel 10.13b Ow.
66. Het opleggen van een gedoogplicht verontreiniging bodem als bedoeld in artikel 10.21a Ow.
67. Opleggen van een verplichting aan de eigenaar of erfpachter tot het onmiddellijk treffen van tijdelijke beschermingsmaatregelen ten aanzien van verontreiniging op of in de bodem als bedoeld in artikel 19.9c van de Ow.
68. Het verhalen van kosten op de eigenaar of erfpachterdoor voor het treffen van beschermingsmaatregelen door derden als bedoeld in artikel 19.9d, eerste lid Ow.
69. Verbinden van een voorschrift aan een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 22.31 Tijdelijk deel omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, aanhef en onder c, Ow in samenhang met afdeling 7.1 IwOw (bruidsschat omgevingsplan).
Tijdelijke deel omgevingsplan (bruidsschat)
70. Het beslissen op aanvragen omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit het te bouwen bouwwerk in stand te houden en te gebruiken als opgenomen in artikel 22.26 van de bruidsschat.
71. Het stellen van een maatwerkvoorschrift over de artikelen 22.44, 22.49 en 22.50 en de
paragrafen 22.3.2 tot en met 22.3.26, als bedoeld in artikel 22.45, lid 1 van de bruidsschat.
72. Het afwijken met een maatwerkvoorschrift van de artikelen 22.49 en 22.50 en de
paragrafen 22.3.2 tot en met 22.3.26, als bedoeld in artikel 22.45, tweede lid van de bruidsschat.
73. De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 7 Omgevingsregeling en § 22.5.2 van het tijdelijk deel van het omgevingsplan (aanvraagvereisten omgevingsvergunning).
Kostenverhaal
74. Het uitdoen van een kostenverhaalsbeschikking als bedoeld in artikel 13.18 Ow.
75. Vaststellen van een eindafrekening van de kosten van een exploitatieplan dat deel uitmaakt van het tijdelijk omgevingsplan of dat als voorschrift verbonden aan een omgevingsvergunning geldt, artikel 13.14, lid 1, onderdeel e, onder 2° Ow, artikel. 4.6 en 4.13 IwOw.
76. Verbinden van voorschriften inzake kostenverhaal aan een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, voor zover sprake is van een activiteit die in strijd is met een in het omgevingsplan aan een locatie toegedeelde functie, artikel 13.14, lid 3, onder a Ow.
77. Het bij beschikking verhalen van de aan de grondexploitatie verbonden kosten, artikel 13.18 Ow.
78. Verbinden van voorschriften aan beschikking dat betaling geheel of gedeeltelijk na aanvang van de activiteit plaatsvindt, artikel 13.19 Ow.
Nadeelcompensatie
79. Het versturen van een ontvangstbevestiging naar aanleiding van de ontvangst van een verzoek om nadeelcompensatie als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met Afdeling 15.1 van de Ow.
80. Het benoemen van een adviescommissie als bedoeld in artikel 4, lid 4, onder b, van de Verordening nadeelcompensatie Bergen op Zoom 2022.
81. Het wegens het niet of niet tijdig voldoen van de drempelheffing als bedoeld in artikel 2 van de Verordening nadeelcompensatie Bergen op Zoom 2022 niet-ontvankelijk verklaren van een verzoek om nadeelcompensatie als bedoeld in Afdeling 15.1 Ow.
82. Het beslissen op verzoeken tot nadeelcompensatie als bedoeld in artikel 4:126, lid 1 Awb in samenhang met Afdeling 15.1 van de Ow.
83. Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten zoals bedoeld in artikel 13.3c, lid 1, Ow.
Voorkeursrecht en onteigening
84. Kennisgeving en terinzagelegging voorkeursrechtbeschikking, artikel 16.32b Ow.
85. Mededeling van intrekking of vervallen voorkeursrecht of van vernietiging voorkeursrechtbeschikking, artikel 9.5 lid 3 Ow.
86. Bevestiging ontvangst uitnodiging tot onderhandeling over vervreemding, Artikel 9.12 lid 1 Ow.
87. Besluit over bereidheid tot verkrijging, artikel 9.13 Ow.
88. Toelichten belangen gemeente bij gerechtelijke procedure tot overdracht van het goed, artikel 9.18 Ow.
89. Inroepen nietigheid van rechtshandelingen in strijd met voorkeursrecht, artikel 9.22 Ow en artikel 160 lid 1 Gemeentewet.
90. Betaling voorlopige of vastgestelde schadeloosstelling, artikel 15.43 en 15.45 Ow.
91. Voorbereiden bekrachtigingsprocedure onteigeningsbeschikking, artikel 16.93 Ow.
DSO
92. Elektronisch bekendmaken en geconsolideerd bijhouden van omgevingsdocumenten; Integraal elektronisch mededelen van ontwerpen van omgevingsdocumenten, artikel 6 Bekendmakingswet, artikel 19 Bekendmakingswet en artikel 3:11 Awb.
93. Verstrekken van gegevens (statusinformatie) over omgevingsdocumenten aan het Kadaster, artikel 14.5, aanhef en onder a, Ob.
94. Beschikbaar stellen van informatie voor het elektronisch formulier in het Digitaal Stelsel Omgevingswet, Artikel 14.2, lid 3 Ob.
Toezicht en handhaving
95. Handhavende bevoegdheden, waaronder het opleggen van een last onder bestuursdwang, alsmede het toepassen van bestuursdwang, het opleggen van een last onder dwangsom, het opleggen van een bestuurlijke boeten voor zover benoemd in bijzondere wetten en regelingen, artikel 125 Gemeentewet en Hoofdstuk 18 Ow.
96. Aanwijzen van toezichthouders en uitgeven van een legitimatiebewijs aan de toezichthouder, artikelen 5:11 en 5:12 Awb en artikel 18.6, lid 1 Ow.
40. Directeur en plaatsvervangend directeur en bedrijfsleider parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.
40.1 Mandaten aan de directeur en plaatsvervangend directeur Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.
1. Het toezenden van stukken in het kader van een rechtszaak aan de betrokken instanties/personen.
2. Het stellen van bezwaarschriften in handen van de adviescommissie voor de bezwaarschriften.
3. Het beslissen over verlengingen van de beslistermijn van een beschikking op grond van artikel 4:14 Awb.
4. Het bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift op grond van art. 6:14 Awb.
5. Het doorzenden van een bezwaar- of beroepschrift aan het bevoegde orgaan alsmede het doen van mededelingen aan de indiener van het bezwaar- of beroepschrift inzake die doorzending op grond van art. 6:15 lid 1 en 2 Awb.
6. Het doen van mededelingen aan de indiener van een bezwaarschrift en andere belanghebbenden inzake het horen op grond van art. 7:2 lid 2 en 7:16 lid 2 Awb.
7. Het doen van mededelingen inzake de verdaging van de beslissing op een bezwaar- of beroepschrift op grond van art. 7:10 lid 3 en 7:24 lid 4 Awb.
8. Het vragen van uitstel voor het indienen van een verweerschrift.
9. Het indienen van een verweerschrift.
10. Het intrekken en herzien van het primaire besluit op grond van artikel 6:19 van de Awb.
11. Het beantwoorden/afhandelen van acquisitiebrieven (algemene en projectgerichte).
12. De toezending van afschriften van besluiten van bestuursorganen aan derden (ter kennisneming).
13. Het doen van mededeling van de goedkeuring van raadsbesluiten door gedeputeerde staten aan derden.
14. Het toezenden van officiële en andere publicaties aan dag/weekbladen en de Nederlandse Staatscourant.
15. Hetzij het vragen van inlichtingen, hetzij het desgevraagd of eigener beweging verstrekken van inlichtingen van informatieve aard inzake aangelegenheden die Parkeer Beheer Bergen op Zoom B.V. betreffen.
16. Het beslissen op verzoeken zoals bedoeld in de Wet Open overheid, met uitzondering van verzoeken om informatie op grond van de Wet Open Overheid afkomstig van leden van de gemeenteraad.
17. Het nemen van besluiten in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen (par. 4.1.3.1 en 4.1.3.2 Awb) voor zover deze beslissingen betrekking hebben op de onderliggende aanvragen/bezwaren voor zover het hun afdeling betreft.
18. Het beslissen op het invorderen van de kosten bestuursdwang op grond van de kostenbeschikking en artikel 5:25, lid 6 Awb.
19. Het beslissen op het doen van een betaling in verband met een bestuurlijke geldschuld op grond van artikel 4:86 Awb.
20. Het beslissen op bezwaarschriften tegen bij mandaat genomen besluiten, indien en voor zover het advies van de adviescommissie voor de bezwaarschriften wordt gevolgd en niet gehandeld wordt in strijd met het bepaalde in artikel 10:3, lid 3, van de Algemene wet bestuursrecht.
21. Het afgeven van legitimatiebewijzen als bedoeld in artikel 5:12 van de algemene wet bestuursrecht aan toezichthouders als bedoeld onder nummer 21 van dit besluit.
22. Afhandeling van klachten over Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.
23. Het met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht nemen van een besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag.
24. Het beslissen op aanvragen om verstrekking of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart en -plaats, inclusief intrekking (art. 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) en de bevoegdheid ex artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 tot het nemen van verkeersbesluiten, voor zover het betreft het al dan niet plaatsen of verwijderen van bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) met onderbord uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
40.2 Mandateren aan de bedrijfsleider Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.
1 Het beslissen op aanvragen om (tijdelijke) parkeervergunningen op grond van de Verordening parkeerbelastingen Bergen op Zoom;
2 Het beslissen op aanvragen om parkeerontheffing op grond van de Verordening parkeerbelastingen Bergen op Zoom;
3 Vertegenwoordiging in beroepsprocedures inzake de onder 1 t/m 3 genoemde besluiten.
40.3 Wegslepen van voertuigen
1. De bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang door middel van het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg geplaatst voertuig, zoals bedoeld in artikel 170, lid 1, van de Wegenverkeerswet, alsmede het op schrift stellen van het bestuursdwangbesluit.
2. De bevoegdheid om een bewaringsregister van de weggesleepte voertuigen bij te houden zoals bedoeld in artikel 170, lid 4, van de Wegenverkeerswet 1994.
3. De bevoegdheid om de kosten, verbonden aan de bestuursdwang terug te betalen zoals bedoeld in artikel 172, lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994.
4. De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 11 van het Besluit wegslepen van voertuigen, om aan belanghebbenden op verzoek gegevens uit het bewaringsregister te verstrekken.
5. De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht, tot het opmaken van een proces-verbaal, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen.
40.4 Vervangingsregeling
Bij afwezigheid van de directeur en plaatsvervangend directeur Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V. worden de bovenstaande bevoegdheden uitgeoefend door de bedrijfsleider van Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.
Bij afwezigheid van de bedrijfsleider van Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V. worden de bovenstaande bevoegdheden uitgeoefend door de directeur Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V. dan wel de plaatsvervangend directeur Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V.
41. Politiechef
1. De bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang door middel van het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg geplaatst voertuig, zoals bedoeld in artikel 170, eerste lid van de Wegenverkeerswet, alsmede het op schrift stellen van het bestuursdwangbesluit.
2. De bevoegdheid om een bewaringsregister van de weggesleepte voertuigen bij te houden zoals bedoeld in artikel 170 vierde lid van de Wegenverkeerswet 1994.
3. De bevoegdheid om de kosten, verbonden aan de bestuursdwang terug te betalen zoals bedoeld in artikel 172, lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994.
4. De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 11 van het Besluit wegslepen van voertuigen, om aan belanghebbenden op verzoek gegevens uit het bewaringsregister te verstrekken.
5. De bevoegdheid, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht, tot het opmaken van een proces-verbaal, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen.
6. De politiechef van de Regio Zeeland-West-Brabant heeft de bevoegdheid ondermandaat te verlenen aan de bij zijn dienst werkzame en door hem schriftelijk aan te wijzen opsporingsfunctionarissen, met inachtneming van de op basis van artikel 10.6 van de Algemene wet bestuursrecht vastgestelde (werk)instructie.
42. (hulp)Officier van Justitie
1. De bevoegdheid op grond van de Wet tijdelijk huisverbod, doch slechts na overleg met de burgemeester, tot het doen van een mondelinge aanzegging en het ondertekenen van een schriftelijke aanzegging in geval van spoedeisendheid bij het opleggen van een huisverbod.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl