Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735054
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735054/1
Verordening werkgeverscommissie gemeente Voorst 2025
Geldend van 05-02-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening werkgeverscommissie gemeente Voorst 2025De raad van de gemeente Voorst;
gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 149 en156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
-
1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;
-
2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;
-
3. De werkgeverscommissie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel over aan de griffier.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
-
1. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
-
2. De werkgeverscommissie telt drie leden, waarin leden van oppositie- en de coalitie zijn vertegenwoordigd.
-
3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
-
a. op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
-
b. indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- 4.
De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd door de werkgeverscommissie om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn als informant en/of op verzoek als adviseur.
Artikel 3 Taken voorzitter
-
1. De werkgeverscommissie kiest een voorzitter uit zijn midden en in onderling overleg kunnen andere leden van de werkgeverscommissie voorzitterstaken uitoefenen;
-
2. De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
-
a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;
-
b. het leiden van de vergaderingen;
-
c. het doen naleven van deze verordening;
-
d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie.
-
e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning indien nodig. De afdeling HR ondersteunt de werkgeverscommissie bij onderwerpen op het personele en het arbeidsvoorwaardelijk terrein.
Artikel 5 Besluitvorming
-
1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;
-
2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
-
3. Bij staken van stemmen besluiten de leden in de eerstvolgende vergadering.
Artikel 6 Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
-
1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1, tweede en vijfde lid van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.
-
2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
-
3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie weigert een dergelijk verzoek als sprake is van strijd met het openbaar belang en/of artikel 5.1 Woo.
Artikel 8 Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 9 Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen met in achtneming van artikel 5.1 Woo. .
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.
Artikel 12 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als Verordening werkgeverscommissie gemeente Voorst 2025.
Ondertekening
Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 27 januari 2025.
Ita Joosten, griffier
Paula Jorritsma-Verkade, burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl