Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735046
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735046/1
Regeling vervalt per 01-01-2028
Nadere subsidieregels Economie & Innovatie 2025 e.v.
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 15-02-2025 t/m 31-12-2027
Intitulé
Nadere subsidieregels Economie & Innovatie 2025 e.v.Gedeputeerde Staten van Limburg maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van
28 januari 2025 hebben vastgesteld:
Nadere subsidieregels Economie & Innovatie 2025 e.v.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Doel van de regeling
Het ondersteunen van projecten die bijdragen aan het versterken van de economie, het stimuleren van innovatie en/of het bevorderen van de (internationale) concurrentiekracht van de economie in de Nederlandse provincie Limburg.
Artikel 2 Aanvrager
Voor subsidie komen alleen rechtspersonen, eenmanszaken, maatschappen of vennootschappen in aanmerking.
Artikel 3 Vooroverleg
Subsidieverlening is één van de manieren waarop de Provincie Limburg de in artikel 1 genoemde projecten kan ondersteunen. Daarom is het noodzakelijk dat vóór het indienen van een subsidieaanvraag wordt nagegaan óf provinciale betrokkenheid op basis van de vigerende beleidskaders mogelijk is en zo ja op welke manier. Hierbij worden alle mogelijke vormen van provinciale ondersteuning samen met de initiatiefnemer onderzocht.
Hoofdstuk 2 Criteria
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, dient aan alle volgende algemene criteria te worden voldaan:
- a.
kwaliteit/haalbaarheid project(plan); en
- b.
innovatief karakter; en
- c.
stuwend karakter.
Ad a. Kwaliteit/haalbaarheid project(plan): De kwaliteit van het project(plan) wordt getoetst aan factoren die de haalbaarheid van het project bepalen, zoals een solide financieel-economische, organisatorische, juridische, bestuurlijke en planologische basis. Dit houdt in dat aanvrager in staat moet zijn om het project daadwerkelijk uit te voeren dan wel uit te laten voeren. Tevens wordt verwacht dat er een duidelijk perspectief op continuïteit van het project bestaat na afronding van (de looptijd van) het project, zowel inhoudelijk als financieel. Het perspectief op continuïteit kan onder meer blijken uit een kansrijke aanvraag voor een bijdrage uit Europese en/of nationale middelen. De voorwaarde van continuïteit geldt niet voor zogenoemde “pilotprojecten” met een experimenteel karakter, waarbij in redelijkheid niet vooraf kan worden vastgesteld of continuering haalbaar is. Dit laatste staat ter beoordeling van Gedeputeerde Staten. In het projectplan wordt aangegeven waar de subsidiegelden aan besteed worden en hoe in de financiering zal worden voorzien na de gesubsidieerde periode.
Ad b. Innovatie: Het project moet innovatief zijn of het project moet innovatie stimuleren. Dit betekent dat het project moet leiden tot vernieuwing hetgeen zich vertaalt in nieuwe producten, diensten, processen of organisatievormen. Innoveren is mensenwerk en vergt niet alleen de ontwikkeling van technologie. Innovatie is ook afhankelijk van factoren als management, personeel, logistiek en marketing, zeker in de dienstensector. De innovatie moet niet alleen nieuw zijn voor de aanvrager, maar ook voor de Limburgse markt/sector waarop (de dienst of product van) de aanvrager zich richt.
Ad c. Stuwend: Alleen projecten die stuwend zijn, komen voor subsidiëring in aanmerking. Stuwend betekent dat het project naast een bijdrage aan de activiteiten van de aanvrager zelf ook in aanzienlijke mate moet bijdragen aan de economische ontwikkeling van andere organisaties of personen/inwoners in de provincie Limburg (multipliereffect). Tevens betekent stuwend dat er een aantoonbaar stimulerend effect moet uitgaan van de gevraagde provinciale bijdrage: dankzij de provinciale steun dient het project groter/beter/sneller etc. tot stand te komen, of überhaupt mogelijk gemaakt worden.
Artikel 5 Specifieke subsidiecriteria betreffende de relevante uitvoeringsprogramma’s
Naast de in artikel 4 genoemde algemene subsidiecriteria dient een aanvraag om een projectsubsidie ook te voldoen aan het bepaalde in het vigerende door Provinciale Staten vastgestelde beleidskader “Werken aan een toekomstbestendige economie 2024-2027”.
Het vertrekpunt voor dit economisch beleidskader zijn de speerpunten zoals opgenomen in het Coalitieakkoord 2023- 2027 ‘Elke Limburger Telt’. De volgende opgaven staan hierbij centraal:
- -
Bestendiging van een aantrekkelijk ondernemersklimaat voor het Limburgse MKB.
- -
Bouwen aan de Limburgse economie van morgen en overmorgen.
- -
Toekomstperspectief voor de landbouwsector in Limburg.
- -
Een gezonde en goed functionerende arbeidsmarkt in Limburg, steunend op een stevige en sterk verbonden onderwijsketen.
Vanuit deze opgaven zet de provincie in op een aantal uitvoeringsprogramma’s:
- 1.
Verduurzaming en circulaire economie.
De transformatie van de huidige (lineaire) naar een duurzame (circulaire) economie draagt bij aan veerkracht en kan de concurrentiepositie van het bedrijfsleven versterken. Voor veel ondernemingen is dat besef aanwezig, maar de stap naar vernieuwing maken is complex en kostbaar en vraagt een actieve stimulerende rol van de overheid.
De brede industrie moet zich aanpassen aan veranderende economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Daarbij staan nieuwe kennis, samenwerking, toepassingsvermogen en creativiteit centraal.
- 2.
Vestigingsklimaat van morgen.
Het versterken van het vestigingsklimaat blijft noodzakelijk, om zo bedrijven en ondernemers die aan de transitie(s) werken te ondersteunen en aan te trekken.
Hierbij hoort ook vernieuwing, bijvoorbeeld via selectieve acquisitie (‘het goede bedrijf op de goede plek’) en duurzame verankering (‘koester je bedrijfsleven’) en een vernieuwd acquisitieconvenant. Met voldoende duurzaam ingerichte ruimte voor werken en wonen, ook voor internationale werknemers, met optimale bereikbaarheid, ook digitaal, maar ook met onderdelen die minder tastbaar zijn, als grootstedelijkheid, leefbaarheid, diversiteit, verandering van gedrag en veiligheid.
- 3.
Innovaties voor maatschappelijke opgaven.
Versterken van de innovatiekracht van Limburg blijft cruciaal om de fundamentele, sociaal-economische veranderingen om te zetten in kansen voor onze bedrijven. Dat blijven we doen via het stimuleren van marktgerichte innovatie bij met name het Limburgse MKB; in het optimaliseren en onderling verbinden van (kennis-)communities van Brightlands en in het vergroten van het aantal starters. Door valorisatie van innovaties ontstaat nieuwe bedrijvigheid, die we faciliteren, zoveel mogelijk gebruik makend van financieringsmogelijkheden ook vanuit Europese middelen
- 4.
Een gezonde arbeidsmarkt.
Er is sprake van grote tekorten op de arbeidsmarkt. Het opleiden, activeren en omscholen van voldoende arbeidskrachten met kennis en kunde die passen bij de behoeften van de regio blijft van belang. Ook innovatie zal een bijdrage leveren aan het terugdringen van de tekorten, via een hogere arbeidsproductiviteit. We hebben een arbeidsmarkt nodig waar onderwijs op alle niveaus (mbo-hbo-wo) en kennis continu op peil blijven en waar kennis de brandstof is voor innovatie in een omgeving waarin ondernemerschap (valorisatie) gedijt.
- 5.
Een gezonde toekomst voor land- en tuinbouw in Limburg.
Het platteland staat voor grote opgaven die ingrijpend zijn en ook inzet vanuit het economisch domein vragen. Via het ‘Blijversbudget’ gaat de provincie gerichte innovatie en conceptuele ontwikkeling ondersteunen die de bedrijvigheid op het platteland perspectief op een minder milieubelastend voortbestaan biedt. Daarmee vullen we de instrumentenkoffer om succesvol de transitie in de landbouw te maken bij de grotere groep agrariërs achter deze koplopers, waarbij we ook aandacht hebben voor het etaleren van deze koplopers. Tevens zetten we in op strategisch verbinden van onze eigen agenda aan de landelijke netwerken. We verbinden ondernemers aan relevante kennis en middelen om de transitie tot stand te brengen.
Projecten komen alleen voor een subsidie in aanmerking indien ze naar het oordeel van Gedeputeerde Staten bijdragen aan één of meerdere uitvoeringsprogramma’s van dit beleidskader, zoals hierboven kort samengevat. Het volledige beleidskader “Werken aan een toekomstbestendige economie, 2024-2027” is te vinden op: https://www.limburg.nl/loket/subsidies/
Artikel 6 Verplichtingen subsidieontvanger
Indien van toepassing gelet op de inhoud van het specifieke project, kunnen Gedeputeerde Staten verplichtingen opleggen die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie. Hierbij kan gedacht worden aan duurzaamheid en Social Return On Investment (SROI).
Artikel 7 Afwijzingsgronden
In aanvulling op artikel 17 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v., wordt de subsidieaanvraag afgewezen, indien:
- a.
het project niet aansluit bij de doelstelling van deze nadere subsidieregels zoals gesteld in artikel 1;
- b.
het project niet is ingediend door een aanvrager zoals gesteld in artikel 2;
- c.
niet wordt voldaan aan (één van) de algemene criteria in artikel 4;
- d.
het project niet past binnen het beleidskader “Werken aan een toekomstbestendige economie 2024-2027” en/of één of meerdere van de uitvoeringsprogramma’s zoals benoemd in artikel 5;
- e.
de Provincie Limburg dezelfde activiteiten/project al op een andere wijze subsidieert en/of financiert;
- f.
geen vooroverleg heeft plaatsgevonden zoals gesteld in artikel 3; en/of
- g.
de subsidieaanvraag is ontvangen buiten de periode zoals vermeld in artikel 10.
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten
Artikel 8 Subsidiebedrag
Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 50% van de totale subsidiabele projectkosten.
Hoofdstuk 4 Aanvraagprocedure
Artikel 9 Indienen aanvraag
-
1. Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard (digitaal) aanvraagformulier, dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies>actuele subsidieregelingen.
-
2. Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het aanvraagformulier en dient bij voorkeur digitaal, middels eHerkenning (aanvragen van organisaties), te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk en zal niet in behandeling worden genomen.
Artikel 10 Termijn voor indienen aanvraag
-
1. De subsidieaanvraag dient uiterlijk 20 december 2027 door Gedeputeerde Staten te zijn ontvangen.
-
2. Voor de datum van ontvangst is de datum van de ontvangststempel van de Provincie Limburg bepalend en bij digitale aanvragen de datum van digitale ontvangst.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 11 Hardheidsclausule
-
1. In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Gedeputeerde Staten.
-
2. Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van Gedeputeerde Staten, tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.
Artikel 12 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
-
1. Deze Nadere subsidieregels treden in werking op 15 februari 2025.
-
2. Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2028, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
-
3. Deze regeling kan worden aangehaald als “Nadere subsidieregels Economie & Innovatie 2025 e.v.”.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 28 januari 2025.
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
dhr. E.G.M. Roemer
secretaris,
dhr. D. Timmer
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl