Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735019
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735019/1
Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Zwolle 2024
Geldend van 05-02-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Zwolle 2024De raad van de gemeente Zwolle;
gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 16 december 2024;
gelet op de artikelen 61a en 149 van de Gemeentewet;
b e s l u i t
vast te stellen:
Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Zwolle 2024
Artikel 1 Taak
Er is een commissie die tot taak heeft de aanbeveling herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.
Artikel 2 Samenstelling commissie
-
1. De commissie bestaat uit de raadsleden R.A. van de Belt, P. Pelman, J.A.A. Willegers, M. van Driel, H. van Aalderen, L.H. van de Giessen, S.S.M. Bruggenkamp, B.J. Geerling, D.D. Mathijsen en C. Ercan.
-
2. Voorzitter van de commissie is de heer R.A. van de Belt.
-
3. De commissie kiest in zijn eerste vergadering uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.
-
4. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.
Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning
-
1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie en heeft geen stemrecht. Hij kan zich laten bijstaan door een van de plaatsvervangend raadsgriffiers.
-
2. De gemeentesecretaris wordt als plaatsvervangend secretaris aan de commissie toegevoegd.
Artikel 4 Adviseur
-
1. Een door het college aan te wijzen wethouder is adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taak.
-
2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.
-
3. De adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.
Artikel 5 Geheimhouding
-
1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding. Deze verplichting strekt zich uit tot eenieder die van de informatie kennis draagt. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.
-
2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de Gemeentewet besloten.
-
3. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘geheim’ door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘geheim’ gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de geheimhouding in deze procesgang wordt gegarandeerd.
-
4. Behoudens de commissaris van de Koning en door hem aan te wijzen personen werkzaam op zijn Kabinet wordt aan degenen die geen lid zijn van de commissie geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde in de vergadering of het gesprek.
-
5. De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.
Artikel 6 Vergaderingen
-
1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.
-
2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste 24 uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, de adviseurs en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.
-
3. De commissie vergadert niet als niet tenminste de meerderheid van het aantal leden (met inbegrip van de voorzitter) aanwezig is.
-
4. De commissie besluit bij de voorbereiding van de aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Hierbij streeft de commissie naar unanimiteit. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen.
Artikel 7 Informatie over en gesprek met de burgemeester
-
1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.
-
2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Hierbij krijgt de burgemeester de gelegenheid om voorstellen tot aanpassing van het verslag te doen. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.
Artikel 8 Contactpersoon bij herbenoemingsprocedure
-
1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.
-
2. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.
Artikel 9 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure
-
1. De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.
-
2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.
-
3. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het in het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.
Artikel 10 Verslag
-
1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.
-
2. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:
- a.
een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;
- b.
een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;
- c.
afspraken indien deze ter zake van het functioneren tussen de burgemeester en de commissie zijn gemaakt.
- a.
-
3. Het verslag gaat vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.
Artikel 11 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire (Circulaire benoeming, herbenoeming en klankbordgesprekken burgemeester - november 2017) niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 12 Ontbinding van de commissie
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.
Artikel 13 Archivering
-
1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.
-
2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
-
3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.
Artikel 14 Inwerkingtreding en geldigheidsduur
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en is van kracht tot de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking.
Artikel 15 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Zwolle 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 januari 2025.
De raad voornoemd,
P. Snijders, voorzitter
E. Meurs, griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl