Instructie voor de griffier van de gemeente Overbetuwe 2024

Geldend van 05-02-2025 t/m heden

Intitulé

Instructie voor de griffier van de gemeente Overbetuwe 2024

De raad van de gemeente Overbetuwe;

gelezen het raadsvoorstel van de werkgeverscommissie griffie van augustus 2024;

gehoord het advies van de voorbereidende vergadering van 17 september 2024;

gelet op artikel(en) artikel 107a, tweede lid van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

  • 1.

    agendacommissie: het door de raad ingesteld overleg ten behoeve van het voorbereiden van de agenda’s van de raad en de voorrondes;

  • 2.

    auditcommissie: een door de raad ingestelde commissie om de raad adequaat en permanent te ondersteunen in zijn financiële taken en verantwoordelijkheden;

  • 3.

    fractievoorzittersoverleg: het door de raad ingestelde vertrouwelijke overleg, bestaande uit de fractievoorzitters, voor o.a. overleg over het functioneren van de raad en het zijn van klankbord voor de burgemeester;

  • 4.

    griffie: het gedeelte van de gemeentelijke organisatie dat valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende medewerkers;

  • 5.

    griffier: de functionaris bedoeld in artikel 107 of 107d Gemeentewet;

  • 6.

    integrale planning; planning- en sturingsinstrument voor (strategische) agendering van (meerjarige) beleidsprioriteiten en beleidsvoorstellen van de raad;

  • 7.

    werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie voor de griffie(r) is gedelegeerd.

Artikel 2 Algemene taken

  • 1. De griffier verleent gevraagd en ongevraagd advies en ondersteuning aan de gemeenteraad, de door de gemeenteraad ingestelde commissies, voorrondes, werkgroepen en de individuele leden.

  • 2. De griffier is ten aanzien van de gemeenteraad verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van beleid, procedures en processen ten behoeve van democratische besluitvorming.

  • 3. De griffier ondersteunt onderzoekscommissies of de raad bij andere onderzoeken.

  • 4. De griffier ondersteunt en initieert democratische verbetering en/of vernieuwing.

  • 5. De griffier verleent de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van vergaderingen van de gemeenteraad, commissies, voorrondes en werkgroepen.

  • 6. De griffier bevordert de verhoudingen tussen de raad, het college, de ambtelijke organisatie en inwoners van de gemeente.

  • 7. De griffier is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de mogelijkheden tot inspraak en participatie bij de gemeenteraad.

  • 8. De griffier is de vertrouwenspersoon voor de (burger)raadsleden.

  • 9. De griffier heeft periodiek overleg met de werkgeverscommissie over de invulling van de werkgeversrol door de raad.

Artikel 3 Agendering

  • 1. De griffier adviseert de agendacommissie bij het opstellen van de agenda van de voorrondes, raadsvergaderingen en andere bijeenkomsten.

  • 2. De griffier ondersteunt en adviseert de agendacommissie ten aanzien van de (strategische) raadsplanning.

Artikel 4 Belangenbehartiger van de raad

  • 1. De griffier voert periodiek afstemmingsoverleg met de burgemeester en de gemeentesecretaris.

  • 2. De griffier en de gemeentesecretaris voeren periodiek overleg over de raadsplanning, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces, het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het nakomen van afspraken tussen gemeenteraad en college.

  • 3. De griffier voert periodiek overleg met de rekenkamer.

  • 4. De griffier voert periodiek overleg met de raadsvoorzitter en voor zover nodig tijdens het fractievoorzittersoverleg over het bestuurlijk besluitvormingsproces en over de huishouding van de raad.

  • 5. De griffier vertegenwoordigt de gemeenteraad in in- en externe overlegsituaties.

  • 6. De griffier zet zich in om de toezichthoudende rol van de gemeenteraad richting gemeenschappelijke regelingen te versterken.

Artikel 5 Bestuurlijke besluitvorming

  • 1. De griffier stimuleert de ontwikkeling van vaardigheden van gemeenteraadsleden ten behoeve van een efficiënte, effectieve en kwalitatieve besluitvorming.

  • 2. De griffier bewaakt de scheiding van rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen bij het besluitvormingsproces, spreekt betrokkenen hierop aan en draagt bij aan een uitgebalanceerde positiebepaling van de gemeenteraad.

  • 3. De griffier bewaakt de tijdigheid van de informatieverstrekking door het college en de burgemeester.

  • 4. De griffier toetst de aangeboden voorstellen en besluiten voor de gemeenteraad op alle noodzakelijke elementen, zoals door de raad vastgestelde spelregels en formats.

  • 5. De griffier bewaakt de afdoening van moties, initiatiefvoorstellen en het nakomen van afspraken en toezeggingen door het college.

  • 6. De griffier ondersteunt de raadsvoorzitter en de voorrondevoorzitters bij de voorbereiding en het verloop van bijeenkomsten en vergaderingen.

  • 7. De griffier regelt de (digitale) verslaglegging van vergaderingen van gemeenteraad, voorrondes en andere door de raad ingestelde werkgroepen of commissies.

  • 8. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de gemeenteraad en vergaderingen van fractievoorzittersoverleg en agendacommissie.

  • 9. De griffier ondertekent alle raadsbesluiten en alle overige stukken die van de raad uitgaan.

Artikel 6 Hoeder van de lokale democratie

  • 1. De griffier draagt actief bij aan:

    • a.

      de lokale democratie zodat deze zo goed mogelijk functioneert met in acht neming van geldende regels;

    • b.

      het samenspel tussen raad en de inwoners van de gemeente;

    • c.

      (de bewustwording van) de integriteit en veiligheid van de leden van de raad en medewerkers van de griffie;

    • d.

      de toegankelijkheid van de raad voor de inwoner;

  • 2. De griffier adviseert in het toepassen van digitale democratische mogelijkheden en over de directe invloed van inwoners op de lokale politiek.

Artikel 7 Leidinggeven en management

  • 1. De griffier geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie.

  • 2. De griffier geeft functioneel leiding aan medewerkers van de ambtelijke organisatie die verantwoordelijk zijn voor ondersteuning van de raad en/of de uitvoering van verzoeken om ambtelijke bijstand.

  • 3. De griffier geeft hiërarchisch leiding aan op de griffie gedetacheerde personen die ten behoeve van de raad werkzaamheden uitvoeren en is opdrachtgever van inhuur via externe bureaus.

  • 4. De griffier voert het personeelsbeleid uit ten aanzien van de medewerkers van de griffie.

  • 5. De griffier is verantwoordelijk voor bevordering van de integriteit van de griffie en bevordert respectvol handelen en daarmee een gezond werkklimaat op de griffie.

  • 6. De griffier is verantwoordelijk voor het bedrijfsmatig functioneren van de griffie.

  • 7. De griffier bevordert de bedrijfsvoering van de griffie en bevordert de duale bedrijfsvoering binnen de gemeente. Hij of zij ontvangt ambtelijke bijstand van faciliterende afdelingen zoals HR, ICT, financiën en facilitair en stelt hier indien nodig SLA’s (service level agreements) voor op. Hij of zij pleegt hierover overleg met de gemeentesecretaris.

  • 8. De griffier stelt een griffiejaarplan en -verslag op en rapporteert middels het griffiejaarverslag aan de werkgeverscommissie en raad over de (uitvoering van) activiteiten van de griffie.

  • 9. De griffier beheert de budgetten van de raad en de griffie, bevordert een gezonde financiële huishouding.

  • 10. De griffier heeft regelmatig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 8 Communicatie en voorlichting

  • 1. De griffier adviseert de raad over de invulling en uitvoering van de raadscommunicatie.

  • 2. De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en ter inzagelegging van de agenda's, de raadsvoorstellen en de besluitenlijsten van de gemeenteraad en de terugkoppelingen van de voorrondes.

  • 3. De griffier geeft voorlichting aan burgers over de lokale politiek in algemene zin, het spreekrecht en participatieprocessen bij de raad in het bijzonder.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgevercommissie;

  • 2. Deze instructie kan worden aangehaald als ‘Instructie voor de griffier van de gemeente Overbetuwe 2024’.

  • 3. Deze instructie treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de ‘Instructie voor de griffier van de gemeente Overbetuwe 2021’ zoals vastgesteld op 5 oktober 2021.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 1 oktober 2024.

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier,

drs. D.E. van der Kamp

de voorzitter,

R.P. Hoytink-Roubos