Mandaatbesluit werkgeverstaken griffier gemeente Heiloo 2025

Geldend van 05-02-2025 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit werkgeverstaken griffier gemeente Heiloo 2025

De werkgeverscommissie van de gemeente Heiloo:

Gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel lid 3 van de Verordening werkgeverscommissie Heiloo 2025

b e s l u i t:

Mandaatbesluit werkgeverstaken griffier gemeente Heiloo 2025

Besluit:

  • I.

    • 1.

      De bevoegdheid tot het nemen van personele besluiten ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren, met uitzondering van de griffier, te mandateren aan de griffier.

    • 2.

      Tot het mandaat behoort mede het afdoen en voeren van correspondentie ter zake van de toegekende bevoegdheden, alsmede het (doen) treffen van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

    • 3.

      De in mandaat te nemen besluiten dienen in overeenstemming te zijn met alle ter zake geldende regelingen, het door de raad en werkgeverscommissie gevoerde beleid en mogen niet leiden tot een budgetoverschrijding.

    • 4.

      Indien redelijkerwijs te verwachten is dat een in mandaat te nemen besluit bestuurlijke of politieke implicaties kan hebben, wordt de mandaatgever in de gelegenheid gesteld zijn wensen of bedenkingen over een ontwerp van het te nemen besluit, vergezeld van een advies van de gemandateerde, naar voren te brengen.

  • II.

    • 1.

      Alle stukken verband houdende met de uitoefening van dit mandaat worden als volgt ondertekend:

    • De werkgeverscommissie van de gemeente Heiloo :

    • namens deze, griffier...

    • 2.

      Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatbesluit werkgeverstaken griffier gemeente Heiloo 2025 ’ en treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten door de werkgeverscommissie in zijn vergadering van 27 januari 2025

De griffier

G.A. Beeksma

De voorzitter

M. Engelsman

Toelichting mandaatbesluit werkgeverstaken griffier

De invulling van het werkgeverschap is door de raad gedelegeerd aan de werkgeverscommissie die is ingesteld op grond van artikel 83 Gemeentewet. De werkgeverscommissie kan ervoor kiezen om de te nemen personele besluiten ten aanzien van de griffiemedewerkers te mandateren aan de griffier. Dit ligt voor de hand aangezien de griffier de eindverantwoordelijke functionaris is van de griffie en dus hieraan leiding geeft. De formele bevoegdheid blijft bij de werkgeverscommissie en de werkgeverscommissie kan altijd besluiten om de uitoefening van de bevoegdheid aan zich te houden. De griffier is bovendien verantwoording schuldig aan de werkgeverscommissie over de besluiten die hij namens de werkgeverscommissie heeft genomen ten aanzien van de griffiemedewerkers. In dit mandaatbesluit is bovendien geregeld dat indien redelijkerwijs te verwachten is dat een in mandaat te nemen besluit bestuurlijke of politieke implicaties kan hebben, de werkgeverscommissie in de gelegenheid wordt gesteld zijn wensen of bedenkingen over een ontwerp van het te nemen besluit naar voren te brengen. Wat voor personele besluiten betreft het ? Op de eerste plaats gaat het hierbij om besluiten die rechtstreeks voortvloeien uit de landelijke Cao gemeenten en personele besluiten die zijn opgenomen of voortvloeien uit regelingen zoals opgenomen in het personeelshandboek van de Werkorganisatie BUCH. Daarbij kan het om onder andere de volgende besluiten gaan (geen uitputtende opsomming):

  • Het aangaan van stage overeenkomsten

  • Het aangaan van detacheringsovereenkomsten

  • Het verlenen van incidentele salaristoelagen

  • Het verlenen van studiefaciliteiten

  • Het houden van de voortgangsgesprekken met de griffiemedewerkers