Nadere regels subsidieverstrekking Stichting Leergeld Dinkelland

Geldend van 05-02-2025 t/m heden

Intitulé

Nadere regels subsidieverstrekking Stichting Leergeld Dinkelland

Het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland;

Gelet op artikel 3 Algemene subsidieverordening Dinkelland 2018;

Besluit vast te stellen de volgende:

Nadere regels subsidieverstrekking Stichting Leergeld Dinkelland

Artikel 1 Doelstelling

Het gemeentelijk doel van de subsidie is om zoveel mogelijk kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen te laten meedoen aan activiteiten op het vlak van sport en cultuur.

Artikel 2 Begripsomschrijving

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland;

  • b.

    de wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    ASV: de Algemene subsidieverordening Dinkelland 2018;

Artikel 3 Reikwijdte

Tenzij in deze subsidieregeling anders is bepaald, laat deze subsidieregeling onverlet de in de wet en in andere wettelijke voorschriften met betrekking tot subsidies opgenomen bevoegdheden en verplichtingen.

Artikel 4 Subsidieplafond

Er geldt geen subsidieplafond.

Artikel 5 Grondslagen

  • 1.

    • A.

      De subsidie wordt uitsluitend besteed voor kinderen uit gezinnen in de gemeente Dinkelland met een inkomen tot 120% van de toepasselijke bijstandsnorm en met geen hoger vermogen dan genoemd in artikel 34 lid 1 onderdeel a Participatiewet;

    • B.

      er dient maximaal een bedrag verstrekt te worden van € 250,-- per jaar per kind voor kosten op het gebied van deelname aan sport, zoals voor contributie voor een sportvereniging, materialen en sportkleding met uitzondering van de zwemlessen voor diploma A/B/C. Hiervoor kan maximaal een bedrag verstrekt worden van € 850,00 per jaar per kind;

    • C.

      maximaal € 500,-- per jaar per kind voor culturele activiteiten, zoals voor leskosten, aanschaf/huur van materialen, kleding en/of instrumentenhuur.

  • 2. Subsidiabele kosten zijn kosten die direct betrekking hebben op de doelstelling en uitvoering als genoemd in artikel 1 en artikel 5;

  • 3. De subsidie aan Stichting Leergeld is per jaar éénmalig aan te vragen uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het jaar of de jaren waarop de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 6. Bij aanvraag in te dienen gegevens

  • 1. de hoogte van het subsidiebedrag dat aangevraagd wordt;

  • 2. bij de aanvraag, moet een recente begroting zijn opgenomen waarin de besteding van het subsidiebedrag, uitgesplitst per onderdeel, inzichtelijk is gemaakt. Voor zover van toepassing moet uit deze begroting eveneens blijken wat naast de aangevraagde subsidie van Stichting Leergeld andere verwachte financieringsbronnen zijn, van wie deze afkomstig zijn en wat de verwachte hoogte van de bedragen zijn;

  • 3. Het college is bevoegd ook andere dan, of slechts enkele van, de in het eerste en tweede lid genoemde gegevens op te vragen, indien het die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag nodig acht.

Artikel 7. Beslistermijn

Het college beslist op een aanvraag om een subsidie conform de ASV.

Artikel 8. Weigeringsgronden

  • 1. Naast de in artikel 4:35 van de wet genoemde gevallen kan het college een aanvraag voor subsidie weigeren indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

    • a.

      niet, of in onvoldoende mate, wordt aangetoond dat er wordt voldaan aan de criteria die worden gesteld in artikel 5 van deze subsidieregeling;

    • b.

      het doel van de aanvrager niet gericht is op de gemeente of haar ingezetenen of niet ten goede komt aan de gemeente of haar ingezetenen;

    • c.

      met inbegrip van de aangevraagde subsidie de benodigde financiële middelen niet ter beschikking staan om realisering van de doelstellingen te verwerkelijken;

    • d.

      het doel naar oordeel van het college geen of een te beperkt maatschappelijk doel en/of karakter heeft;

    • e.

      de activiteit een winstoogmerk heeft;

    • f.

      de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met wet- en regelgeving, het algemeen belang of de openbare orde.

  • 2. Een subsidie kan voorts worden geweigerd indien de aanvraag in strijd is met deze nadere regels.

Artikel 9. Verplichtingen

  • 1. De subsidieontvanger doet direct melding aan het college zodra aannemelijk is dat het doel waarvoor de subsidie is verstrekt:

    • a.

      niet of niet geheel zullen worden verricht;

    • b.

      of dat niet of niet geheel aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.

  • 2. De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk over:

    • a.

      besluiten of procedures die zijn gericht op de beëindiging van het doel waarvoor subsidie is verstrekt;

    • b.

      ontwikkelingen die ertoe kunnen leiden dat aan de subsidie verbonden voorwaarden geheel of gedeeltelijk niet kunnen worden nagekomen;

  • Indien de subsidieontvanger een rechtspersoon betreft:

    • c.

      ontbinding van de rechtspersoon;

    • d.

      relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhoudingen met derden;

    • e.

      wijzigingen van de statuten wanneer het de vorm van de rechtspersoon, de persoon van de bestuurder(s) en/of het doel van de rechtspersoon betreft.

Artikel 10 Terugvordering

Het college kan overgaan tot terugvordering van het subsidiebedrag of een deel daarvan indien;

  • 1.

    aanvrager niet heeft voldaan aan de verplichtingen gesteld in artikel 9;

  • 2.

    het toegekende subsidiebedrag niet of niet volledig besteed is ten behoeve van het doel als genoemd in artikel 1;

  • 3.

    er concrete aanwijzingen zijn dat het toegekende subsidiebedrag niet conform subsidieverlening besteed wordt.

Artikel 11 De subsidieverleningen en -vaststelling

  • 1. Voor de vaststelling van subsidiebedragen boven €10.000 gelden de regels van de ASV. Bedragen onder de €10.000 worden bij verlening direct vastgesteld.

  • 2. In de inhoudelijke verantwoording dient het volgende te worden opgenomen als dit niet blijkt uit de jaarrekening.

    • Aantal unieke gezinnen die gebruik maken van sport

    • Aantal unieke gezinnen die gebruik maken van cultuur

    • Hoeveel unieke kinderen hebben gebruik gemaakt van het sport

    • Hoeveel unieke kinderen hebben gebruik gemaakt van cultuur.

    • Hoeveel aanvragen zijn er ingediend voor sport

    • Hoeveel aanvragen zijn er ingediend voor cultuur.

    • Aantal afgewezen aanvragen, uitgesplitst in sport en cultuur

    • Reden van afwijzing

    • Hoeveel gezinnen hebben zowel gebruikt gemaakt van sport als cultuur

    • Hoeveel gezinnen zijn uitgestroomd. Dit weggezet over 3 jaar.

    • Hoeveel nieuwe gezinnen zijn ingestroomd. Dit ook weggezet over drie jaar.

    • Hoeveel gezinnen zijn doorverwezen naar andere vorm van ondersteuning?

    • Welke vorm van ondersteuning?

    • Welke aantallen per vorm van ondersteuning?

    • De totaalbedragen aan te geven die u als bijdrage heeft verleend, uitgesplitst in sport en cultuur.

Artikel 12 Afwijkingsmogelijkheid

  • 1. Het college kan afwijken van een of meerdere bepalingen in deze subsidieregeling.

  • 2. In gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking van het besluit.

Artikel 14 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als:

Nadere regels subsidieverstrekking Stichting Leergeld Dinkelland vanaf 2025.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland d.d. 28 januari 2025.

De secretaris,

drs. C.H.A.A. Luttikhuis

de voorzitter,

J.G.J. Joosten