Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73491
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73491/2
Regeling vervallen per 24-09-2014
Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit
Geldend van 24-12-2008 t/m 23-09-2014
Intitulé
Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluitMandaat-, machtiging- en volmachtbesluit 2008
Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffings- en invorderingsambtenaren van de gemeente Berkelland, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
Gelet op de artikelen 166, 168, 171 en 232 van de Gemeentewet en op Titel 10.1, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
Overwegende, dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren of op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;
Besluiten:
Vast te stellen het Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit en register 2008;
Afdeling I Algemene bepalingen
Artikel 1.
-
1. De uitoefening ten aanzien van de in het bij dit besluit behorende mandaat-, machtiging- en volmachtregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in dit register genoemde stukken wordt opgedragen aan de daarin genoemde functionarissen.
-
2. Indien de uitoefening van de in het mandaat-, machtiging-, en volmachtregister opgenomen mandaten, machtigingen en volmachten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat, machtiging of volmacht. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentebegroting en de daarop gebaseerde budgetprotocollen en voorts met inachtneming van de in dit register opgenomen bijzondere bepalingen.
-
3. Instructies als bedoeld in artikel 10:6 van de Awb, die bij de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in dit besluit in acht moeten worden genomen, worden weergegeven in kolom 6 van het register behorende bij dit besluit.
-
4. Bij de uitoefening van de bevoegdheden bedoeld in dit besluit worden toepasselijke wettelijke regelingen, beleidsregels, aanwijzingen, circulaires evenals richtlijnen in acht genomen.
Artikel 2.
-
1. In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger waar een plaatsvervanger is aangewezen of hun waarnemer, waar een waarnemer is aangewezen.
-
2. Indien geen plaatsvervanger of waarnemer is aangewezen, in geval als hiervoor bedoeld, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd/teamleider.
-
3. Bij afwezigheid van het afdelingshoofd wordt hij vervangen door een ander afdelingshoofd, e.e.a. volgens een vastgesteld vervangingschema. De directeur organisatie wordt bij afwezigheid vervangen door de gemeentesecretaris / algemeen directeur.
Afdeling II Toepassing van het mandaat-, machtiging- en volmacht
Artikel 3.
-
1. Mandaat kan worden verleend, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.
-
2. In de volgende gevallen legt de gemandateerde of -ge(vol)machtigde de kwestie in ieder geval ter beoordeling aan het bestuursorgaan voor, onverminderd het bepaalde in artikel 10:3, tweede lid, van de Awb:
- a.
indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid of tot vaststelling van nieuw beleid;
- b.
indien niet begrote financiële of andere belangrijke consequenties zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;
- c.
bij weigering tot afgifte van een beschikking of anderszins een negatieve beslissing, tenzij nadrukkelijk anders bepaald;
- d.
bij mogelijke strijdigheid met bestaand beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;
- e.
indien de schijn van vooringenomenheid kan worden gewekt, waaronder in ieder geval moet worden verstaan het nemen van een besluit door de gemandateerde ten aanzien van de gemeente;
- f.
indien de ambtelijke adviezen die ten grondslag liggen aan het besluit niet eensluidend zijn;
- g.
indien er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid zicht tegen de mandaatverlening verzet.
- a.
-
3. Stukken gericht aan de Kroon, de Minister, Staatssecretaris, Commissaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten, worden ondertekend door het bestuursorgaan, behoudens zaken met een routinematig karakter.
Afdeling III Vermelding bestuursorgaan
Artikel 4.
- 1.
Bij de uitoefening van de bevoegdheid brengt de gemandateerde in alle gevallen tot uitdrukking dat besloten of gehandeld wordt namens het bestuursorgaan.
- 2.
Ingeval van uitoefening van mandaat worden uitgaande stukken als volgt getekend:
“Burgemeester en wethouders van Berkelland,
namens deze”, c.q.
“De burgemeester van Berkelland,
namens deze”,
gevolgd door handtekening, naam en werknaam-aanduiding van degene die als mandataris beslist of handelt.
Afdeling IV Wijzigingen
Artikel 5.
Wijzigingen in de verlening van mandaat, machtiging en volmacht van bevoegdheden die in het register behorende bij dit besluit worden opgenomen zijn te herleiden tot een besluit voorzien van datum en ondertekening.
Afdeling V Slotbepalingen
Artikel 6.
Het mandaat, machtigings-en volmachtbesluit en bijbehorende register is openbaar en ligt voor iedereen ter inzage. Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit 2008. Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit, vastgesteld op 28 maart 2006, wordt hierbij ingetrokken. Dit besluit treedt in werking op 1 december 2008.
Ondertekening
Artikelsgewijs toelichting op de algemene voorschriften.
Inleiding.
Het besluit begint niet met de begripsbepalingen. De reden hiervoor is dat de definities wat onder mandaat, volmacht en machtiging dient te worden verstaan wettelijk vastliggen.
Artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaat onder mandaat de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.
Onder volmacht (artikel 3:60 lid 1 BW) wordt verstaan de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten. De volmacht is nodig indien namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen worden verricht zoals het sluiten van een overeenkomst.
Soms ook machtigt het bestuursorgaan tot handelingen die noch besluiten noch privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn. Het betreft hier vooral feitelijke handelingen zoals het uitbrengen van advies, het ontvangen van petities, het beheer van materiaal, het deelnemen aan overleg e.d.
Artikel 1.
Er wordt alleen van mandaat, machtiging en volmacht gesproken.
De Algemene wet bestuursrecht geeft de mogelijkheid voor de mandaatgever om per geval of in het algemeen instructies te geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. In het derde lid wordt bepaald dat deze instructies worden weergegeven in kolom 6. Verder worden in het vierde lid de overige in acht te nemen toepasselijke regelingen genoemd.
Artikel 2.
Hier wordt vermeld hoe de vervanging bij afwezigheid van de gemandateerde is geregeld.
Het is overigens een zinloze doublure door ook voor plaatsvervanging mandaat te verlenen.
Artikel 4.
Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet. Wanneer de aard van een bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet valt niet met grote precisie te zeggen. Wel laat zich uit de jurisprudentie een aantal gezichtspunten afleiden aan de hand waarvan de geoorloofdheid van mandaat kan worden beoordeeld. Het kan daarbij gaan om gevallen waarin de bevoegdheid zich in abstracto tegen mandaatverlening verzet (mandaatverlening van deze bevoegdheid in beginsel nooit toegestaan), maar ook in concreto (niet in deze omstandigheden, of in deze omvang, of aan deze gemandateerde of onder deze clausuleringen).
In het tweede lid worden de gevallen genoemd die in ieder geval aan het bestuursorgaan ter beoordeling moeten worden voorgelegd. Het bestuursorgaan kan dan beslissen dat de gemandateerde de zaak zelf mag afdoen of kan zelf een besluit nemen.
In het tweede lid, onder d, wordt aangegeven dat onderwerpen die “politiek gevoelig” zijn aan het bestuursorgaan moeten worden voorgelegd. Dit criterium is voor discussie vatbaar omdat “politiek gevoelig” een subjectieve term is. Om hieraan tegemoet te komen wordt bij de beoordeling of een kwestie “politiek gevoelig” is de volgende – niet limitatieve – criteria gehanteerd
- ·
heeft het maatschappelijke aandacht;
- ·
heeft het consequenties wat betreft media aandacht;
- ·
kleven er aan de kwestie bestuurlijke-, financiële- en/of juridische risico’s voor de gemeente;
- ·
is de integriteit van het bestuur in het geding;
- ·
zijn er verschillende (tegenstrijdige) belangen mee gemoeid.
Het derde lid bepaalt dat stukken gericht aan de Kroon, Minister, Staatssecretaris, Commissaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten, worden ondertekend door het bestuursorgaan, behoudens zaken met een routinematig karakter.
Artikel 5.
Artikel 5 verplicht de vermelding bij de uitoefening van de bevoegdheid dat wordt besloten of gehandeld namens het bestuursorgaan. Deze verplichting volgt uit artikel 10:10 van de Awb.
In het tweede lid wordt in dit verband aangegeven hoe de uitgaande stukken moeten worden ondertekend.
Artikel 6.
Wijzigingen in de verlening van mandaat, machtiging en volmacht die tussentijds in het register worden opgenomen moeten zijn te herleiden tot een besluit voorzien van datum en ondertekening.
Een aantal beslissingen rond afdeling 10.1.1 van de Awb zijn besluiten, die overeenkomstig de daarvoor geldende regels (inclusief rechtsmiddelenverwijzing) moeten worden bekendgemaakt. Dat geldt in de eerste plaats voor schriftelijke mandaatverlening, alsmede intrekking en wijziging daarvan. Hetzelfde geldt overigens voor ondermandaatverlening. Ook de instemming van artikel 10:4, eerste lid, Awb (mandaat aan niet-ondergeschikten) is een besluit, dat op de voorgeschreven wijze moet worden bekendgemaakt.
1. Nr. |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) Toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat aan: |
6. Voorwaarden/opmerkingen: |
Algemeen |
|||||
A.1 |
Voldoen aan voorschriften van rijks- en provinciale bijdrageregelingen (zoals verzenden declaraties, jaarverslagen, accountantsrapporten, gereedmeldingen e.d.) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.2 |
Het verschaffen van informatie van feitelijke aard aan derden, voorzover het het werkterrein van de afdeling betreft. |
Burgemeester College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.3 |
Het bijhouden van wettelijk voorgeschreven registers (zoals WGR, bouwvergunning, monumentenregister, Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen, Basisadministratie Adressen en Gebouwen en vergelijkbare (wettelijke) registraties, in bewaring genomen voertuigen e.d.) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.4 |
Het verrichten van voorbereidingshandelingen ten behoeve van het aanbestedingsproces (o.a. opvragen offertes en verzorgen van aanbesteding) |
College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
Voor het gehele aanbestedingsproces geldt dat samengewerkt dient te worden met de Inkoopadviseur van de Afdeling Intern Advies |
A.5 |
Het aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen of diensten, voor zover passend binnen de voor de afdeling vastgestelde begroting. |
College |
Hoofd afdeling |
Kredietbeheerder |
Voor het gehele aanbestedingsproces geldt dat samengewerkt dient te worden met de Inkoopadviseur van de Afdeling Intern Advies |
A.6 |
Het beslissen tot het verstrekken van opdrachten in aanbestedingsprocedures. |
College |
Hoofd afdeling |
Kredietbeheerder |
Bij besluitvorming dient de Inkoopadviseur mee te tekenen voor akkoord, conform de inkoopregeling. |
A.7 |
Het in ontvangst nemen en voor ontvangst tekenen van deurwaardersexploiten, aangetekende stukken en pakketten. |
College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.8 |
Het vertegenwoordigen van het bevoegde bestuursorgaan en/of rechtspersoon in alle soorten rechtsgedingen en bij arbitrage en/of mediation. |
Raad College Burgemeester |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
-De portefeuillehouder dient voorafgaand aan de zitting te worden geïnformeerd. -De behandelend ambtenaar dient in het bezit te zijn van een machtiging/volmacht van het bestuursorgaan en/of rechtspersoon dat wordt vertegenwoordigd. |
1. Nr. |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Algemene wet bestuursrecht |
|||||
A.9 |
Het verzenden van een ontvangstbevestiging (direct na ontvangst van een brief) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.10 |
Het voeren van correspondentie ter uitvoering van raads- en collegebesluiten en besluiten van de burgemeester |
Burgemeester College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.11 |
Het voeren van correspondentie in het kader van de uitvoering van krachtens mandaat genomen besluiten. |
Burgemeester College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.12 |
Het verlangen van een schriftelijke machtiging (art. 2:1 lid 2 Awb) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.13 |
Het doorsturen van verzoeken of stukken (art. 2:3 Awb) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.14 |
Het voorbereiden van besluiten in het kader van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.(art. 3:10 t/m 3:18 Awb) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.15 |
Het versturen van een ontvangstbevestiging n.a.v. een elektronisch ingediende aanvraag (art. 4:3a Awb) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.16 |
Het geven van gelegenheid tot aanvulling of verbetering van de aanvraag (art. 4:5 lid 1 Awb) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.17 |
Het besluit tot buiten behandeling laten van de aanvraag (art. 4:5 lid 3 Awb) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.18 |
Aanvrager of andere belanghebbenden in de gelegenheid stellen zienswijzen naar voren te brengen in het kader van de artikelen 4:7 en 4:8 Awb |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.19 |
Het verdagen van de beslistermijn (art. 4:14 Awb) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.20 |
Openbare bekendmakingen en kennisgeving van genomen besluiten (art.3:41 en 3:42 Awb) |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
A.21 A.21a |
Het vergoeden van proceskosten naar aanleiding van uitspraak in een rechtsgang (rechtbank, gerechtshof, Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State, Centrale Raad van Beroep, Hoge Raad) Het beslissen op bezwaar als conform het advies van de bezwarencommissie en conform de strekking van het oorspronkelijk besluit wordt besloten |
Burgemeester, College Burgemeester, college |
Hoofd afdeling Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar ------- |
De juridisch adviseur grondgebied (kredietbeheerder) moet voor akkoord tekenen. Collegebesluit van 5 juli 2011, bekendgemaakt op 12 juli 2011 in Berkelbericht en in werking getreden op 201 juli 2011 |
1. Nr. |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Wet bescherming persoonsgegevens |
|||||
A.22 |
Het uitvoeren van de Wet bescherming persoonsgegevens. |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
|
Wet openbaarheid van bestuur |
|||||
A.23 |
Beslissen op verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur |
Burgemeester, College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling |
Behandelend ambtenaar |
Voor WOB-verzoeken aan de raad dat de raad dit heeft gedelegeerd aan het college(delegatiebesluit 21 maart 2006) |
Zaken het personeel betreffende |
|||||
A.24 |
Het besluiten tot aanstelling van een stagiaire |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling |
Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. |
|
A.25 |
Het beslissen op verzoeken om vakantieverlof, zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof, zorgverlof, buitengewoon verlof en onbetaald verlof. |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling, Teamleider |
Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. Teamleider uitsluitend voor wat betreft vakantieverlof. |
|
A.26 |
Het beslissen en uitvoeren omtrent zaken die betrekking hebben op: -Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR); -Uitwerkingsregeling rechtspositie (UWO); -Wet op de ondernemingsraden (Wor); -Overige personele regelingen (met uitzondering van de Woningfinancieringsregeling gemeentepersoneel). |
College |
Algemeen directeur, Directeur organisatie, Hoofd afdeling (ieder voorzover het hun organisatieonderdeel betreft). |
Met betrekking tot het benoemen en ontslag van personeel geldt een uitzondering voor de functie van: -Gemeentesecretaris/algemeen directeur, -Directeur organisatie, Deze worden door het college aangesteld. Tevens geldt een uitzondering voor de griffier en griffiemedewerkers, die door de gemeenteraad worden aangesteld. Administratieve uitvoering en afhandeling van genoemde rechtspositieregelingen geschiedt door medewerkers personeels en salarisadministratie |
|
A.27 |
Het beslissen over gratificaties en andere vormen van bijzondere beloning |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling |
Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft e.e.a. na afstemming binnen het Coördinatieoverleg (CO). |
|
A.28 |
Het beslissen tot het aanstellen van personeel |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, |
||
1. Nr. |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
A.29 |
Het beslissen tot ontslagverlening op eigen verzoek of urenvermindering op eigen verzoek |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie/ Hoofd afdeling |
Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. |
|
A.30 |
Het beslissen tot bevordering van een functionaris in de functieschaal, overeenkomstig de in de gemeente geldende richtlijnen |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie |
||
A.31 |
De beslissen tot het aangaan en beëindigen van detacherings-, uitzend-, en vrijwilligersovereenkomsten of overeenkomsten met ander tijdelijk personeel dat in een gezagsverhouding staat tot een Hoofd afdeling, Algemeen Directeur of Directeur Organisatie |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling |
Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. Indien het Hoofd afdeling een dergelijk besluit neemt, is vooraf goedkeuring van de Algemeen Directeur of Directeur organisatie vereist. |
|
A.32 |
Het verlenen van toestemming om deel te nemen aan studiebijeenkomsten. |
Burgemeester, College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling, Teamleider |
De kosten van deze bijeenkomsten dienen binnen het budget van de afdeling te vallen. |
|
A.33 |
Goedkeuring van declaraties dienstreizen |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie Hoofd afdeling |
Teamleider |
Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. |
A.34 |
Het vaststellen van personeelsbeoordelingen |
College |
Hoofd afdeling |
Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. |
|
A.35 |
Het verlenen van toestemming voor overwerk |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling |
Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. |
|
A.36 |
Alle voorbereidingshandelingen, waaronder het uitnodigen van sollicitanten, met betrekking tot werving en selectie van kandidaten voor vacatures |
College |
Algemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling |
Teamleider |
Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. Voordat een vacature wordt opengesteld is instemming van de directie nodig (i.v.m. bezuinigingstaakstelling) |
TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE
1. Nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Algemeen |
|||||
TOR.1 |
Het reserveren van bouwkavels in verband met grondverkoop conform exploitatieopzet. |
College |
Hoofd afdeling |
Planbegeleider |
|
TOR.2 |
Het verkopen van bouwkavels aan particulieren in overeenstemming met de vastgestelde kostprijsberekening. |
College |
Hoofd afdeling |
Planbegeleider |
|
TOR.3 |
Het verlenen van toestemming tot het in gebruik nemen van een bouwkavel voordat de notariële akte is gepasseerd |
College |
Hoofd afdeling |
Planbegeleider |
|
TOR.4 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de aan- en verkoop van eigendomsoverdracht van registergoederen van en aan de gemeente, daaronder begrepen de vestiging of aanneming van zakelijke rechten. |
Burgemeester |
Planbegeleider |
Schriftelijke volmacht burgemeester vereist. |
|
Besluit administratieve bepalingen wegverkeer |
|||||
TOR.5 |
Het, in geval van dringende omstandigheden van voorbijgaande aard, plaatsen van verkeerstekens zonder verkeersbesluit (art. 34 Babw). |
College |
Hoofd afdeling |
Toezichthouder ruimtelijke werken |
|
TOR.6 |
Het nemen van een verkeersbesluit voor bepaalde tijd (voor bijv. wegwerkzaamheden) |
College |
Hoofd afdeling |
Projectleider civiele techniek/ verkeerstechnisch adviseur |
|
TOR.7 |
Het verlenen van een parkeerontheffing voor de blauwe zone. |
College |
Hoofd afdeling |
Projectleider civiele techniek |
|
Wet geluidhinder |
|||||
TOR.8 |
Het beslissen op verzoeken met betrekking tot een hogere grenswaarde op grond van artikel 110a van de Wet Geluidhinder |
College |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
Ondermandaat alleen in geval er geen zienswijze(n) is/ zijn ingediend. |
Wet op de ruimtelijke ordening |
|||||
TOR.9 |
Het uitwerken en wijzigen van een bestemmingsplan ex artikel 3.6 lid 1 onder a en b Wro met inbegrip van het starten van een procedure daartoe. |
College |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
Ondermandaat alleen in geval er geen zienswijze(n) is/ zijn ingediend. |
TOR.10 |
Het bekendmaken en ter visie leggen van ontwerp ontheffingsbesluit ex artikel 3.6 lid 1 sub c Wro en artikel 3.22 Wro (artikel 3.6 lid 5 Wro en artikel 3.24 Wro). |
College |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
1. Nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
TOR.11 |
Het beslissen op verzoeken tot het verlenen van -een ontheffing ex artikel 3.6 lid 1 sub c Wro, -ex artikel 3.22-3.24 Wro, of |
College |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
Ondermandaat alleen in geval er geen zienswijze(n) is/ zijn ingediend. |
TOR.12 |
Het beslissen tot het nemen van een projectbesluit ex artikel 3.10 Wro |
Raad |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
Gedelegeerd door de raad aan het college op 8 juli 2008. Indien er zienswijze(n) is/zijn ingediend tegen een projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10 Wro, heeft het Hoofd afdeling geen mandaat en wordt het besluit genomen door het college. |
TOR.13 |
Het bekendmaken, toezenden en ter visie leggen van ontwerpbestemmingsplannen en ontwerp -projectbesluit ex artikel 3.8 Wro |
College |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
|
TOR.14 |
Het bekendmaken, toezenden en ter visie leggen van het voorontwerp bestemmingsplan en het voorontwerp -projectbesluit ex artikel 3.1.1 Bro en artikel 5.1.1. Bro en de gemeentelijke inspraakverordening. |
College |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
|
Planschade (Wro) |
|||||
TOR.15 |
Het beslissen tot het niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag om planschade ex art. 6.1 Wro, indien het drempelbedrag niet binnen de voorgeschreven termijn is bijgeschreven, tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat aanvrager in verzuim is. (Zie ook artikel 6.4 Wro). |
College |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
|
TOR.16 |
Het beslissen tot afwijzing van een aanvraag om planschade ex art. 6.1 Wro wegens: -buiten behandeling laten in verband met onvolledigheid; - kennelijke ongegrondheid (art. 6.1.3. Bro) |
College |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
|
TOR.17 |
Het beslissen tot het verstrekken van een opdracht aan een extern adviseur in het kader van een aanvraag om planschade. |
College |
Hoofd afdeling |
Adviseur ruimtelijke ontwikkeling |
|
Milieu |
|||||
TOR.18 |
Het afdoen van meldingen op grond van artikel 28 respectievelijk artikel 41 van de Wet bodembescherming |
College |
Hoofdafdeling |
Milieutechnisch adviseur |
|
TOR.19 |
Het verzoeken om nadere gegevens als bedoeld in artikel 5 dan wel het stellen van nadere eisen als bedoeld in artikel 12 van het Besluit bodemkwaliteit |
College |
Hoofd afdeling |
Milieutechnisch adviseur |
HANDHAVING EN VEILIGHEID
1. Nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Algemeen |
|||||
HV.1 |
De voorbereiding van, het toepassen/coördineren van werkzaamheden in verband met het effectueren van handhavingsinstrumenten als bedoeld in artikel 125 Gemeentewet juncto artikel 5:21 e.v. Algemene wet bestuursrecht. |
Burgemeester, College |
Hoofd afdeling |
medewerker openbare orde en veiligheid, medewerker brandweer, medewerker handhaving bouwen en wonen, medewerker handhaving milieu, medewerker opsporing en handhaving |
|
HV.1a |
Het toepassen van spoedeisende bestuursdwang op grond van artikel 5:31 Algemene wet bestuursrecht |
College |
Hoofd afdeling |
(mandaatbesluit 14 december 2010, bekendmaking 21 december 2010) |
|
HV.2 |
Het aanwijzen van toezichthouders en tekenen van pasjes voor toezichthouders. (art. 5:11 en 5:15 Awb jo. bijzondere wetgeving) |
Burgemeester College |
Hoofd afdeling |
||
HV.3 |
Het beslissen om termijnen van dwangsombesluiten bij onomkeerbare situaties te verlengen tot 6 weken na de beslissing op bezwaar. |
College |
Hoofd afdeling |
||
HV.3a |
Het beslissen om termijnen van dwangsombesluiten te verlengen tot na uitspraak op het verzoek tot voorlopige voorziening of na de uitspraak van de rechtbank c.q. de Raad van State |
College |
Hoofd afdeling |
||
HV.4 |
Het beslissen tot het intrekken van een last onder dwangsom en bestuursdwang, als het doel is bereikt |
College |
Hoofd afdeling |
||
HV.5 |
Tekenen van verzoeken om betaling van verbeurde dwangsommen |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker handhaving bouwen en wonen, Medewerker handhaving milieu |
|
Bouwen |
|||||
HV.6 |
Het beslissen tot het stilleggen van de bouw- of sloopwerkzaamheden op grond van artikel 125 Gemeentewet juncto 100d Woningwet, en het intrekken daarvan. |
College |
Hoofd afdeling |
medewerker handhaving bouwen en wonen |
Bij toepassing van bestuursdwang bestaande uit het stilleggen van bouw- en sloopwerkzaamheden dient de portefeuillehouder onmiddellijk te worden geïnformeerd. |
1. Nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
HV.7 |
Het beslissen tot stilleggen van aanlegvergunningplichtige activiteiten op grond van het bestemmingsplan/Wet op de ruimtelijke ordening en het intrekken daarvan. |
College |
Hoofd afdeling |
medewerker handhaving bouwen en wonen |
Bij toepassing van bestuursdwang bestaande uit het stilleggen van aanlegvergunningsplichtige activiteiten dient de portefeuillehouder onmiddellijk te worden geïnformeerd. |
HV.8 |
Het beslissen om over te gaan tot het treffen van voorzieningen wegens strijd met het Bouwbesluit of de Bouwverordening volgens artikel 1b en 7b van de Woningwet |
College |
Hoofd afdeling |
medewerker handhaving bouwen en wonen |
|
HV.9 |
Het beslissen tot het intrekken van bouwvergunningen van vier jaar en ouder indien niet gestart is met de bouwwerkzaamheden of tussentijds langer dan 4 jaar heeft stilgelegen. |
College |
Hoofd afdeling |
medewerker handhaving bouwen en wonen |
|
HV. 9a |
Het opleggen van een preventieve last onder dwangsom bij overschrijding van het maximaal toegestane aantal loze brandmeldingen |
College |
Hoofd afdeling |
(mandaabesluitt van 26 mei 2009 bekendgemaakt 17 juni 2009) |
|
Milieu |
|||||
HV.10 |
Het laten aanvragen van: -vergunningen, -ontheffingen, -vrijstellingen, of het laten doen van -meldingen, verklaringen en onderzoeken op grond van de Wet Milieubeheer (en AMvB’s en ministeriële regelingen) en het Lozingenbesluit bodembescherming. |
College |
Hoofd afdeling |
medewerker handhaving milieu |
|
Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
|||||
HV.11 |
Het opmaken van een proces-verbaal van constatering op basis van artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker handhaving bouwen en wonen Medewerker handhaving milieu |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
HV.12 |
Het opmaken van een schriftelijke verklaring, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op één of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een op basis van de Wet basis registraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument. |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker handhaving bouwen en wonen Medewerker handhaving milieu |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
GEMEENTEWINKEL
1. Nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
||||
Algemeen |
|||||||||
GW.1 |
Het kwijtschelden van belastingaanslagen volgens de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. |
Invorderingsambtenaar |
|||||||
GW.2 |
Het legaliseren van handtekeningen en foto’s dan wel het waarmerken van stukken. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.3 |
Het benoemen en ontslaan op eigen verzoek van de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand. |
College |
Hoofd afdeling |
||||||
Cluster Algemene dienstverlening |
|||||||||
Algemene plaatselijke verordening (Apv) |
|||||||||
GW.4 |
Het verlenen of weigeren van vergunningen, ontheffingen e.d. op grond van de Algemene plaatselijke verordening. |
College Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening, vergunningverlener |
|||||
GW.5 |
Het aanwijzen van collectieve festiviteiten op grond van de Algemene plaatselijke verordening |
College Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
vergunningverlener |
|||||
GW.6 |
Het beslissen tot het intrekken van vergunningen, ontheffingen e.d. op grond van de Algemene plaatselijke verordening. |
College Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
Geldt alleen op verzoek van vergunninghouder of als geen gebruik gemaakt wordt van een vergunning/ontheffing. Intrekking als sanctie via college/burgemeester. |
||||
GW.7 |
Het verlenen of weigeren van een verklaring van geen bezwaar ten behoeve van het oplaten van luchtballonnen e.d. als voor overig vliegverkeer op niet als luchtterrein aangewezen terreinen. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.8 |
De uitvoering van artikel 10 lid 2 Besluit ten aanzien van de inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
||||||
Markten |
|||||||||
GW.9 |
Het beslissen tot het plaatsen van een aanvrager van een vergunning op de wachtlijst op grond van de Marktverordening. |
College |
Hoofd afdeling |
||||||
GW.10 |
Het beslissen op de aanvraag voor een vergunning op grond van de Marktverordening. |
College |
Hoofd afdeling |
||||||
GW.11 |
Het beslissen tot het intrekken van een vergunning op grond van de Marktverordening. |
College |
Hoofd afdeling |
||||||
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw) |
|||||||||
GW.12 |
Het verlenen of weigeren van een gehandicaptenparkeerkaart. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
Drank- en Horecawet |
|||||||||
GW.13 |
Het verlenen of weigeren van een vergunning of een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet (art. 3 DHW) |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener |
|||||
GW.14 |
Het verlenen of weigeren van aanvragen voor een ontheffing op grond van artikel 35 DHW. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener |
|||||
Wet op de Kansspelen |
|||||||||
GW.15 |
Het verlenen of weigeren van een aanvraag voor een vergunning voor het houden van een loterij, bingo e.d. op basis van artikel 3 van de Wet op de Kansspelen. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.16 |
Ontvangst mededeling kleine kansspel en verbod zoals bedoeld in art. 7c van de Wet op de Kansspelen |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener |
|||||
GW.17 |
Het verlenen of weigeren van een aanvraag tot verlening van een vergunning prijsvraag met voorwaarden en prijs tot € 4.500,--. (art. 28). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener |
|||||
GW.18 |
Het verlenen of weigeren van een aanvraag van een vergunning voor het aanwezig hebben van een speelautomaat als bedoeld in artikel 30b e.v. Wet op de Kansspelen |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener |
|||||
Burgerzaken |
|||||||||
GW.19 |
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot het verstrekken van persoonsgegevens op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.20 |
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot afgifte van uittreksels, verklaringen en inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand. |
Ambtenaar Burgerlijke Stand |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.21 |
Het afgeven van rijbewijzen |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.22 |
Het ongeldig verklaren van rijbewijzen |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.23 |
Het afgeven en wijzigen van reisdocumenten. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.24 |
Het afgeven van de Eigen Verklaring (het aanvraagformulier ter verkrijging van een geneeskundige verklaring). |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken |
Gemeente bemiddelt hierin (verkoopt de EV namens CBR) |
|||||
GW.25 |
Het afgeven van een attestatie de vita. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.26 |
Het afgeven van een verklaring omtrent het Nederlanderschap. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.27 |
Het adviseren van de Minister van Justitie op verzoeken tot naturalisatie. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.28 |
Het uitvoeren van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
Mandaat voor Naturalisatie- ceremonie bij afdelingshoofd en teamleider |
||||
GW.29 |
Het uitoefenen van de krachtens het Besluit Geslachtsnaamwijziging (6 oktober 1997) opgedragen taken met betrekking tot naamswijziging |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand gebeuren |
||||
GW.30 |
Het verlenen of weigeren van verzoeken om geheimhouding van gegevens uit de bevolkingsadministratie. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.31 |
Het ondertekenen van de kennisgeving van overlijden als bedoeld in het Koninklijk Besluit van 18 oktober 1933, Stbl. 32, bestemd voor de inspecteur registratie en successie. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand gebeuren |
||||
GW.32 |
Het verlenen of weigeren van een vergunning voor het plaatsen van gedenktekens op de algemene begraafplaats. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.33 |
Het doen van aanschrijvingen in verband met de wijziging tenaamstelling graven. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.34 |
De uitgifte van graven. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.35 |
De afgifte van laisser-passer voor lijken. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand geschieden |
||||
Kieswet |
|||||||||
GW.36 |
De ondertekening van verklaringen als bedoeld in artikel D4 van de Kieswet. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.37 |
De afgifte van een kiezerspas en volmachtbewijs. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.38 |
De registratie van kiesgerechtigden. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.39 |
Het voeren van correspondentie betreffende het kiesregister. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
|||||
GW.40 |
Het verstrekken van inlichtingen betreffende de registratie als kiezer. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.41 |
Het beslissen op verzoeken om verbetering van de registratie als kiezer. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.42 |
Het uitreiken van een nieuwe oproepingskaart. |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.43 |
Het in ontvangst nemen van processen-verbaal, verzegelde pakketten en enveloppen (art. N11 Kieswet) |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
|||||
Sport en recreatie |
|||||||||
GW.44 |
Het aangaan van overeenkomsten tot beheer, huur en verhuur van sportaccommodaties |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.45 |
Het in gebruik geven van sport- en recreatieaccommodaties (binnen de door B en W vastgestelde tarieven). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.46 |
Het vaststellen van gebruiksroosters van sport- en recreatieaccommodaties. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
|||||
Wet op de Lijkbezorging |
|||||||||
GW.47 |
Het besluiten tot het verlenen van verlof tot het doen van lijkbezorging later dan na de 5e dag na het overlijden (art. 17). |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand geschieden |
||||
GW.48 |
Het verlenen van verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot (art. 68). |
Burgemeester |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker burgerzaken |
Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand geschieden |
||||
Wet milieubeheer |
|||||||||
GW.49 |
Het verlenen of weigeren van een ontheffing (artikel 10.63 lid 2 Wm) voor het verbranden van afvalstoffen (snoeihout) |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
(1e) medewerker integrale dienstverlening |
Alleen voor snoeihout |
||||
Winkeltijdenwet |
|||||||||
GW.50 |
Het verlenen of weigeren op aanvragen tot verlenen van ontheffing e.d. op grond van de Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener |
|||||
GW.51 |
Het beslissen tot aanwijzing van zon- en feestdagen waarop ontheffing wordt verleend van de verboden zoals vervat in artikel 2 lid 1 onder a en b Winkeltijdenwet. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener |
|||||
Cluster bouwen en milieu |
|||||||||
Aanlegvergunning |
|||||||||
GW.52 |
Het verlenen (onder voorwaarden), weigeren of aanhouden van een aanlegvergunning (Wet op de ruimtelijke ordening, Wet op de Ruimtelijke Ordening). |
College |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
Bomenverordening |
|||||||||
GW.53 |
Het verlenen (onder voorwaarden) en/of weigeren van een kapvergunning . |
College |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.54 |
Het opschorten en/of aanhouden van een beslissing op een aanvraag om kapvergunning. |
College |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
|||||
GW.55 |
Toestemming voor het vellen van houtopstanden bij een grote gevaarzetting of vergelijkbaar spoedeisend belang. |
Burgemeester |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
||||||
GW.56 |
Het opleggen van herplantplicht. |
College |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
||||||
Verordening naamgeving en nummering |
|||||||||
GW.57 |
Het toekennen, wijzigen of (op verzoek) intrekken van nummers aan objecten. |
College |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
geen ondermandaat bij ambtshalve intrekken |
||||
Telecommunicatieverordening |
|||||||||
GW.58 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een Instemmingsbesluit . |
College |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.59 |
Het verlengen van de behandeltermijn van een aanvraag voor een instemmingsbesluit. |
College |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
|||||
Wegenverkeerswet |
|||||||||
GW.60 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een vergunning of een ontheffing in het kader van de Wegenverkeerswet. |
College |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig/ Vergunningverlener Bouwen |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.61 |
Het nemen van een verkeersbesluit voor bepaalde tijd (voor bijv. evenementen) |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
|||||
GW.62 |
Het beslissen op een aanvraag voor het reserveren van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken. |
College |
Hoofd Afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig/ Vergunningverlener Bouwen |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) |
|||||||||
GW.63 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een uitwegvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.64 |
Het verdagen van een beslissing op een aanvraag om uitwegvergunning (hoofdstuk 1 APV). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
|||||
GW.65 |
Het (op verzoek) intrekken van een verleende uitwegvergunning (hoofdstuk 1 APV). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
geen ondermandaat bij ambtshalve intrekken |
||||
Woningwet (Ww) en Wet op de Ruimtelijke Ordening (Wro) |
|||||||||
GW.66 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een (tijdelijke) lichte, reguliere, 1e fase en 2e fase bouwvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.67 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een lichte, reguliere, 1e fase en 2e fase bouwvergunning met toepassing van een wijziging bestemmingsplan, projectbesluit of ontheffing zoals opgenomen in de Wro. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
-geen ondermandaat bij zienswijzen -geen mandaat bij zienswijzen in het kader van een wijziging bestemmings-plan of projectbesluit |
||||
GW.68 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een ontheffing zoals opgenomen in de Wro. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener RO |
|||||
GW.69 |
Het verdagen van een beslissing op een aanvraag om een reguliere, 1e fase en 2e fase bouwvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener overig |
|||||
GW.70 |
Het aanhouden of doorbreken van een aanhouding van de beslissing op de aanvraag om een bouwvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
|||||
GW.71 |
Het (op verzoek) intrekken van een verleende bouwvergunning |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
geen ondermandaat bij ambtshalve intrekken |
||||
GW.72 |
Het uitvoeren van de bouwregistratie in het kader van de Woningwet. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
|||||
Bouw- en Brandbeveiligings-verordening |
|||||||||
GW.73 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een sloopvergunning (Bouwverordening). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.74 |
Het verdagen en/of aanhouden van een beslissing op een aanvraag om sloopvergunning (Bouwverordening). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
|||||
GW.75 |
Het afhandelen van een sloopmelding (Bouwverordening). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
|||||
GW.76 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een tijdelijke gebruiksvergunning voor niet-bouwwerken (Brandbeveiligingsverordening). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlener |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.77 |
Het (op verzoek) intrekken van een verleende tijdelijke gebruiksvergunning (Brandbeveiligings-verordening). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
geen ondermandaat bij ambtshalve intrekken |
|||||
Besluit brandveiligheid gebruik bouwwerken (Bbgb) |
|||||||||
GW.78 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een gebruiksvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlener |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.79 |
Het verdagen en/of aanhouden van een beslissing op een aanvraag om gebruiksvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlener |
|||||
GW.80 |
Het (op verzoek) wijzigen of intrekken van een verleende gebruiksvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlener |
geen ondermandaat bij ambtshalve wijzigen of intrekken |
||||
GW.81 |
Het opleggen of (op verzoek) wijzigen van nadere voorwaarden gebruiksmelding. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlener |
geen ondermandaat bij zienswijzen |
||||
Monumentenwet/ monumentenverordening |
|||||||||
GW.82 |
Het verlenen of weigeren van een monumentenvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.83 |
Het aanwijzen of wijzigen van een beschermd gemeentelijk monument en het laten uitvoeren van een bouwhistorisch onderzoek (Monumentenverordening). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
||||||
GW.84 |
Het aanwijzen van een beschermd archeologische vindplaats en het laten uitvoeren van een archeologisch onderzoek (Monumentenverordening). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
||||||
GW.85 |
Het besluit tot het verstrekken van onderhoudssubsidie monumenten op basis van subsidieverordening, voor zover passend binnen de voor de afdeling vastgestelde begroting. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Bouwen |
|||||
Wet milieubeheer (Wm) |
|||||||||
GW.86 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een milieuvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Milieu |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.87 |
Het ambtshalve wijzigen van een milieuvergunning. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Milieu |
geen ondermandaat bij zienswijzen |
||||
GW.88 |
Het afgeven van een positieve of negatieve verklaring voor een melding in het kader van art. 8.19 Wm. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Milieu |
|||||
GW.89 |
Het opleggen of intrekken van maatwerk-voorschriften/nadere eisen (art. 8.42 Wm). |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Milieu |
geen ondermandaat bij zienswijzen |
||||
GW.90 |
Beslissen op de vraag of bij de voorbereiding van een besluit een milieu-effect rapprtage (MER) moet worden opgesteld. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
||||||
GW.91 |
Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een ontheffing voor de lozing van (afval)water op het gemeentelijk riool vanuit een niet-inrichting. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Milieu |
geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen |
||||
GW.92 |
Het afdoen van meldingen op grond van artikel 28 respectievelijk artikel 41 van de Wet bodembescherming. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Milieu |
hoofd afdeling Technisch ontwerp dient in te stemmen met besluit |
||||
GW.93 |
Het verzoeken om nadere gegevens als bedoeld in artikel 5 dan wel het stellen van nadere eisen als bedoeld in artikel 12 van het Bouwstoffenbesluit bodem en oppervlaktebescherming. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Vergunningverlener Milieu |
hoofd afdeling Technisch ontwerp dient in te stemmen met besluit |
||||
Cluster Werk, Zorg en inkomen |
|||||||||
Leerplichtwet |
|||||||||
GW.94 |
Het uitvoeren van de Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
Medewerker leerlingenvervoer/ lokaal onderwijsbeleid |
Geldt niet voor wat betreft de opsporingsbevoegdheid (BOA) |
|||||
Leerlingenvervoer |
|||||||||
GW.95 |
Het uitvoeren van de Verordening leerlingenvervoer |
College |
Hoofd afdeling |
medewerker leerlingenvervoer/lokaal onderwijs |
|||||
Wet Inburgering |
|||||||||
GW.96 |
Het uitvoeren van de Wet Inburgering |
College |
Coördinator Stichting Integratie Nieuwkomers (SIN) |
||||||
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) |
|||||||||
GW.97 |
Het nemen van positieve en negatieve besluiten op grond van de Wmo en de daarop gebaseerde verordeningen en beleidsregels voor wat betreft de huishoudelijke hulp, de woningaanpassingen, de vervoersvoorzieningen en de rolstoelen. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider WZI |
Medewerker Wmo |
|||||
Wet Werk en Bijstand, IOAW, IOAZ |
|||||||||
GW. 98 |
Het nemen van positieve of negatieve besluiten op grond van de WWB en de daarop gebaseerde verordeningen en beleidsregels. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider WZI |
klantmanager |
|||||
GW 99 |
Het verzenden van een hersteltermijn voor het indienen van een mutatie- of inkomstenformulier (artikel 54 WWB/artikel 17 IOAW/ artikel 17 IOAZ) |
College |
Hoofd afdeling / teamleider |
Medewerker uitkeringsadministrarie |
|||||
GW.100 |
Het beslissen op aanvragen op grond van de op de wet Werk en Bijstand, de IOAW en IOAZ gebaseerde rijksuitvoeringsregelingen. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Klantmanager |
Geldt zowel voor positieve als negatieve besluiten |
||||
GW.101 |
Het nemen van positieve of negatieve besluiten op grond van het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz 2004) |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
||||||
GW.102 |
Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie (OM) van valsheid in geschrifte/ fraude. |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Klantmanager |
|||||
GW.103 |
Het nemen van positieve of negatieve besluiten op grond van de Wet Kinderopvang (art. 22) |
College |
Hoofd afdeling/ Teamleider |
Klantmanager |
|||||
GW.104 |
Het beslissen op een aanvraag voor schuldhulpverlening en daaruit voortvloeiende bemiddelingskosten Stadsbank Oost-Nederland. |
College |
Hoofd afdeling Teamleider |
Klantmanager |
|||||
Cluster contactfunctionarissen |
|||||||||
Subsidieverordening |
|||||||||
GW.105 |
Het uitvoeren van subsidieregelingen (op basis van de Algemene subsidieverordening Berkelland) met betrekking tot: -peuterspeelzaalwerk; -volwasseneducatie; -eenmalige subsidies; -educatieve activiteiten; -milieugerichte activiteiten; -grenscontacten. |
College |
Hoofd afdeling |
contactfunctionaris bedrijven en instellingen |
|||||
GW.106 |
Het uitvoeren van subsidieregelingen (op basis van de Algemene subsidieverordening Berkelland) met betrekking tot: -sport; -amateurkunst; -ouderenwerk; -volksfeesten; -jeugd- en jongerenwerk.. |
College |
Hoofd afdeling |
Teamleider AD, Medewerker integrale dienstverlening |
|||||
GW.107 |
Het verstrekken van voorschotten op toegekende subsidies. |
College |
Hoofd afdeling |
contactfunctionaris bedrijven en instellingen |
|||||
GW.108 |
De uitvoering van de regeling beschikbaarstelling ereprijzen |
College |
Hoofd afdeling |
Contactfunctionaris bedrijven en instellingen |
Na overleg met portefeuillehouder |
||||
GW.109 |
Het nemen van besluiten op een verzoek opgenomen te worden in het Register Kinderopvang |
College |
Hoofd afdeling |
Contactfunctionaris verenigingen en instellingen |
(mandaatbesluit van 17 augustus 2010, bekendgemaakt 24 augustus 2010) |
BEHEER & ONDERHOUD
1. nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Beheer |
|||||
BO.1 |
Het uitvoeren van de beheersverordening van de gemeentelijke begraafplaatsen. |
College |
Hoofd afdeling |
medewerker beheer en onderhoud, taakveldmedewerker verantwoordelijk gebouwen en kunstwerken, taakveldmedewerker |
|
Overig |
|||||
BO.2 |
Het beslissen omtrent verzoeken tot verkoop van stroken openbaar groen in het kader van de exploitatieopzet geregeld. |
College |
Hoofd afdeling |
taakveldmedewerker verantwoordelijk gebouwen en kunstwerken, taakveldmedewerker |
Binnen de door het college vastgestelde kaders |
BO.3 |
Het beslissen tot het in gebruik geven (huur, pacht e.d.) van gronden (zowel tijdelijk als voor onbepaalde tijd). |
College |
Hoofd afdeling |
taakveldmedewerker verantwoordelijk gebouwen en kunstwerken, taakveldmedewerker |
E.e.a. in overleg met TOR. |
Verkeer |
|||||
BO.4 |
Het plaatsen van verkeerstekens zonder verkeersbesluit (art. 34 Babw) ingeval van dringende omstandigheden van voorbijgaande aard. |
College |
Hoofd afdeling |
Rayonhoofd, taakveldmedewerker, taakveldmedewerker gebouwen |
|
BO.5 |
Het nemen van een verkeersbesluit voor bepaalde tijd (voor bijv. wegwerkzaamheden en evenementen) |
College |
Hoofd afdeling |
Rayonhoofd, taakveldmedewerker |
|
BO.6 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van ontheffingen hoogte- en breedtetransport. |
College |
Hoofd afdeling |
senior medewerker wegen en groen |
|
BO.7 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van ontheffingen zwaar vervoer. |
College |
Hoofd afdeling |
senior medewerker wegen en groen |
|
Sportaccommodaties e.d. |
|||||
BO.8 |
Het vaststellen van sluitingsperioden voor sportvelden, sporthallen en zwembad(en). |
College |
Hoofd afdeling |
taakveldmedewerker groen, taakveldmedewerker verantwoordelijke gebouwen en kunstwerken |
|
BO.9 |
Het verlenen van toestemming tot het aanbrengen van reclame in sport- en recreatieaccommodaties. |
College |
Hoofd afdeling |
taakveldmedewerker groen, taakveldmedewerker verantwoordelijke gebouwen en kunstwerken |
|
BO.10 |
Het verwerken van wijzigingen in plannen van sportaccommodaties en recreatievoorzieningen, nadat het principeplan door het College is goedgekeurd. |
College |
Hoofd afdeling |
taakveldmedewerker groen, taakveldmedewerker verantwoordelijke gebouwen en kunstwerken |
1. nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Riolering |
|||||
BO.11 |
Het beslissen op een aanvraag voor het maken of veranderen van een rioolaansluiting |
College |
Hoofd afdeling |
Taakveldmedewerker riolering |
Intern Advies |
|||||
1. nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Cluster Communicatie |
|||||
IA.1 |
Het toetsen van en beslissen op aanvragen voor het gebruik van het wapen van Berkelland. |
College |
Hoofd afdeling |
Communicatie-consulent |
|
Cluster Juridisch |
|||||
Commissie bezwaarschriften |
|||||
IA.2 |
Het verdagen van de beslissing op het bezwaarschrift ingevolge artikel 7:10 lid 3 Awb en alle andere op de behandeling van het bezwaarschrift betrekking hebbende processuele handelingen |
De gemeenteraad; College; Burgemeester |
Voorzitter van de Commissie bezwaarschriften |
Juridisch medewerker grondgebied, Juridisch medewerker samenleving |
Gaat hier om de secretarissen van de bezwarencommissie |
IA.3 |
Het uitstellen van het nemen van een beslissing op bezwaar (art. 7.10 lid 4 Awb) |
De gemeenteraad; College; Burgemeester |
Voorzitter van de Commissie bezwaarschriften |
Juridisch medewerker grondgebied, Juridisch medewerker samenleving |
Gaat hier om de secretarissen van de bezwarencommissie |
Grondgebied |
|||||
IA.4 |
Besluiten tot het voeren van verweer ten aanzien van ingestelde verzetsprocedures bij de rechtbank en tekenen procesbesluit |
College |
Hoofd afdeling |
Portefeuillehouder op de hoogte stellen door middel van kwartaalrapportages |
|
IA.5 |
Besluiten tot het voeren van verweer ten aanzien van ingesteld hoger beroep bij het gerechtshof en tekenen procesbesluit |
College |
Hoofd afdeling |
Portefeuillehouder op de hoogte stellen door middel van kwartaalrapportages |
|
IA.5 |
Advocaat stellen |
College |
Hoofd afdeling |
Juridisch adviseur grondgebied, Juridisch medewerker grondgebied |
|
IA.6 |
Besluiten tot het vragen van verlof aan voorzieningenrechter voor het leggen van conservatoir beslag |
College |
Hoofd afdeling |
Melden aan portefeuillehouder |
|
Klachtbehandeling |
|||||
IA.7 |
Klachtbehandeling (titel 9.1 Awb m.u.v. art. 9.12a Awb). |
College |
Hoofd afdeling |
Juridisch medewerker grondgebied |
Gaat hier om de klachtencoördinator |
IA.8 |
Zenden ontvangstbevestiging aan klager (art. 9.6 Awb) |
College |
Hoofd afdeling |
Juridisch medewerker grondgebied |
|
IA.9 |
Kennisgeving aan klager van verdaging (art. 9.11 Awb) |
College |
Hoofd afdeling |
Juridisch medewerker grondgebied |
1.Nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Verzekeringen en aansprakelijkheid |
|||||
IA.10 |
Het beslissen op verzoeken waarbij de gemeente aansprakelijk is gesteld. |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker juridische zaken |
|
IA.11 |
Het beslissen tot het aangaan, opzeggen, het voeren van correspondentie e.d. inzake het aangaan van verzekeringen in de meeste brede zin van het woord, voor zaken de gemeente Berkelland aangaande |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker juridische zaken |
|
Cluster Financiën |
|||||
IA.12 |
Het uitvoeren van de woningfinancieringsregeling gemeentepersoneel. |
College |
Hoofd afdeling |
Financieel consulent |
betreft beslissen op aanvragen, opstellen van jaaropgave en inhouding op salaris via Administratief Beheer |
ADMINISTRATIEF BEHEER
1. nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Algemeen financieel |
|||||
AB.1 |
Besluit tot het uitvaardigen van een dwangbevel en de ondertekening van het dwangbevel |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator financieel beheer |
Melden aan portefeuillehouder |
AB.2 |
Het tekenen van overige dwangbevelen (niet strekkende tot invordering van dwangsommen). |
Invorderingsambtenaar |
|||
AB.3 |
Het oninbaar verklaren van andere vorderingen dan belastingvorderingen en verbeurde dwangsommen |
College |
Hoofd afdeling |
||
AB.4 |
Het verrichten van handelingen ter uitvoering van het contract met de BNG, zoals: -het opnemen van kasmiddelen (in de vorm van call en/of kasgeldleningen); -het uitzetten van kasgelden. |
College |
Hoofd afdeling |
medewerker financieel beheer |
zie ook treasurystatuut |
AB.5 |
Het afsluiten van vaste geldleningen (met de BNG). |
College |
Hoofd afdeling |
medewerker financieel beheer |
Er dient eerst overleg gevoerd te worden met de portefeuillehouder. |
AB.6 |
Het uitvoeren van de woningfinancieringsregeling gemeentepersoneel (jaaropgaven, inhouding via salaris, betalingsherinneringen, aanmaningen, rentewijzigingen, aflossingsnota’s i.v.m. vervroegde aflossing, royementsverklaringen). |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker financieel beheer. |
Overige werkzaamheden betreffende de woningfinancieringsregeling via Intern Advies. |
AB.7 |
Besluiten tot het leggen van executoriaal beslag ten behoeve van de inning van verbeurde dwangsommen |
College |
Hoofd afdeling |
Melden aan portefeuillehouder |
|
AB.8 |
Het aansturen van de deurwaarder bij procedures tot invordering van verbeurde dwangsommen |
College |
Hoofd afdeling |
Invorderingsambtenaar |
|
AB.9 |
Het opleggen van een aanmaning en het verrichten van stuitingshandelingen bij procedures ten behoeve van de inning van verbeurde dwangsommen |
College |
Hoofd afdeling |
Invorderingsambtenaar |
|
Belastingen |
|||||
AB.10 |
Het heffen (en verrekenen) van leges en rechten krachtens vastgestelde belasting- en legesverordeningen. |
Heffingsambtenaar |
Medewerker financieel beheer |
||
AB.11 |
Het heffen van belastingen krachtens vastgestelde belastingverordeningen. |
Heffingsambtenaar |
|||
AB.12 |
Het vaststellen van belastingkohieren |
Heffingsambtenaar |
|||
AB.13 |
Het invorderen van belastingen, leges en rechten. |
Invorderingsambtenaar |
1. nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
|
AB.14 |
Het verlenen van een ontheffing danwel vermindering van belastingaanslagen, volgens de daarvoor geldende procedure in de belastingverordening. |
Heffingsambtenaar |
||||
AB.15 |
Het treffen van betalingsregelingen met debiteuren. |
Invorderingsambtenaar |
||||
AB.16 |
Het in gebreke stellen van schuldenaren. |
Invorderingsambtenaar |
||||
AB.17 |
Het opleggen van een betalingsherziening. |
Invorderingsambtenaar |
||||
AB.18 |
Het opleggen van een aanmaning. |
Invorderingsambtenaar |
||||
AB.19 |
Het oninbaar verklaren van belastingvorderingen. |
College |
Hoofd afdeling |
Om redenen van functiescheiding is het ongewenst dat de invorderingsambtenaar zelf belastingvorderingen oninbaar kan verklaren |
||
AB.20 |
Het vaststellen van de modellen van aanslagbiljetten |
Heffingsambtenaar |
||||
AB.21 |
Het tekenen van uit te vaardigen dwangbevelen. |
Invorderingsambtenaar |
||||
Wet WOZ |
||||||
AB.22 |
Het vaststellen van de waarde van onroerend goed |
Heffingsambtenaar |
||||
AB.23 |
Het aanwijzen van een belanghebbende indien er een keuze situatie bestaat. |
Heffingsambtenaar |
||||
AB.24 |
Het vaststellen van beschikkingen, waaronder: -vervangingsbeschikkingen; -verminderingsbeschikkingen; -herzieningsbeschikkingen. |
Heffingsambtenaar |
1. nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
AB.25 |
Het zorgdragen voor het verzamelen, opslaan, verstrekken van gegevens betreffende de binnen de gemeente gelegen onroerende zaken en de waarde daarvan, voor zover dit voor de uitvoering van de wet noodzakelijk is. |
Heffingsambtenaar |
|||
AB.26 |
Het verlengen van de termijn inzake de beslissing op een bezwaarschrift. De termijn kan voor de periode van 4 weken worden verlengd |
College |
Hoofd afdeling |
heffingsambtenaar |
|
AB.27 |
Het verzoeken om inlichtingen bij afnemers, nodig voor de juiste uitvoering van de Wet WOZ |
Heffingsambtenaar |
|||
Debiteuren- en uitkeringsadministratie |
|||||
AB.28 |
Het uitvoeren van de uitkeringsadministratie en de debiteuren- en verhaalsadministratie. |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker uitkerings- en debiteuren administratie |
|
AB.29 |
Het beslissen tot het opschorten van een uitkering WWB, Bbz, IOAW en IOAZ wegens niet tijdige indiening inkomstenformulier of statusformulier |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker uitkerings- en debiteuren administratie |
|
AB.30 |
Het verzenden van een hersteltermijn op grond van de WWB, Bbz, IOAW en IOAZ voor het indienen van een statusformulier of inkomstenformulier |
College |
Hoofd afdeling Gemeentewinkel |
Medewerker uitkerings-en debiteurenadministratie |
Idem als GW.87 |
Personeels- en salarisadministratie |
|||||
AB.31 |
Het beslissen op verzoeken in het kader van de Cafetariaregeling |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker personeels- en salarisadministratie |
Betreft: -verlof kopen en/of verkopen; -fiets woon-werk; -reiskosten woon-werk; -vakbondscontributie; -extra pensioenopbouw; -levensloop; -kosten opleiding; -bedrijfsfitness. |
AB.32 |
Het afdoen van verzoeken op grond van de Spaarloonregeling |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker personeels- en salarisadministratie |
|
AB.33 |
Verlenen van ouderschapsverlof |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker personeels- en salarisadministratie |
|
AB.34 |
Verlenen van zwangerschapsverlof |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker personeels- en salarisadministratie |
|
1. nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
AB.35 |
Uitvoeren verhuiskostenregeling conform afspraken met nieuwe medewerkers |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker personeels- en salarisadministratie |
|
AB.36 |
Verstrekken van werkgeversverklaringen |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker personeels- en salarisadministratie |
|
AB.37 |
Afdoen van open sollicitaties |
College |
Hoofd afdeling |
Medewerker personeels- en salarisadministratie |
|
Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
|||||
AB.38 |
Het opstellen van de ambtelijke verklaring met uitzondering van de ambtelijke verklaring genoemd onder nummer AB.49 |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.39 |
Het toetsen van (overige ) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving op basis van artikel 11 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.40 |
Het uitgeven en inschrijven van identificatienummers ten behoeve van de basisregistraties adressen en gebouwen. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.40 |
Het op basis van artikel 10, tweede lid van de Wet basis registraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basis registraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.41 |
Het op basis van artikel 9 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van de het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.42 |
Het op basis artikel 14 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.43 |
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften ui t artikelen 14a en 15 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen. |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
|
AB.44 |
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.45 |
Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen op basis van artikel 31 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.46 |
Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens op basis van artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.47 |
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basis registraties adressen en gebouwen , met inbegrip van de inrichting van de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over de nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.48 |
Vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten op basis van artikel 8 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) |
AB.49 |
Het opmaken van een schriftelijke verklaring, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op één of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een op basis van de Wet basis registraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument. |
College |
Hoofd afdeling |
Coördinator WOZ / Heffingen Coördinator WOZ/ Medewerker WOZ/ Coördinator GEO-informatie en gegevensbeheer/ Medewerker gegevensbeheer/ Medewerker GEO-informatievoorziening |
(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010) (mandaatbesluit 14 december 2010, bekendmaking 29 december 2010) |
FACILITAIRE ZAKEN
1. nummer |
2. Omschrijving bevoegdheid |
3. (wettelijk) toegekend aan: |
4. Mandaat/machtiging/ volmacht |
5. Ondermandaat |
6. Voorwaarden/opmerkingen |
Algemeen |
|||||
FZ.1 |
Het voeren van de regie ten aanzien van de schoonmaak van: -gemeentehuizen; -werven, -brandweerkazernes. |
college |
Hoofd afdeling |
medewerker facilitaire dienst, repro en post |
|
FZ.2 |
Het beheer van de ruimten van de gemeentehuizen, waaronder het in gebruik geven van de algemene ruimten in het gemeentehuis. |
college |
Hoofd afdeling |
medewerker facilitaire dienst, repro en post |
|
FZ.3 |
Het beheer van de telefooninstallatie |
college |
Hoofd afdeling |
medewerker telecom |
|
FZ.4 |
Het zorgdragen voor aansluiting op in- en externe datacommunicatienetwerken ten behoeve van: -informatievoorziening; -automatisering. |
college |
Hoofd afdeling |
medewerker systeem- en netbeheer |
|
Archiefwet |
|||||
FZ.5 |
Het beheer en de informatievoorziening van documenten, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. |
college |
Hoofd afdeling |
medewerker documentaire informatie voorziening |
|
FZ.6 |
Het toezicht op en het beheer van de archiefbescheiden die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht. |
college |
Hoofd afdeling |
medewerker documentaire informatie voorziening |
|
FZ.7 |
Het vernietigen van de archiefbescheiden conform de Archiefwet. |
college |
Hoofd afdeling |
medewerker documentaire informatie voorziening |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl