Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734904
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734904/1
Organisatiereglement en directiestatuut Omgevingsdienst Groningen 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Organisatiereglement en directiestatuut Omgevingsdienst Groningen 2025Het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Groningen;
Gelet op:
- Artikel 33b van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen;
- Artikel 26 lid 6 en artikel 27 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Groningen
Besluit vast te stellen:
Het Organisatiereglement en directiestatuut Omgevingsdienst Groningen 2025
Paragraaf 1. Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit Organisatiereglement en directiestatuut wordt verstaan onder:
- a)
Algemeen Bestuur: het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Groningen;
- b)
Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Groningen;
- c)
Algemeen Directeur; de directeur van de Omgevingsdienst Groningen alsmede de secretaris van het Algemeen- en Dagelijks Bestuur, bedoeld in art. 26 van de regeling;
- d)
Adjunct-directeur: de adjunct-directeur van de Omgevingsdienst Groningen;
- e)
Teammanagers: de hiërarchisch leidinggevenden van de teams binnen de Omgevingsdienst Groningen;
- f)
Directiesecretaris: de directiesecretaris van de Omgevingsdienst Groningen;
- g)
Concerncontroller: de business controller van de Omgevingsdienst Groningen;
- h)
Functionaris voor de gegevensbescherming: een op grond van art. 37 van de Algemene verordening gegevensbescherming aangewezen functionaris van de Omgevingsdienst;
- i)
Regeling: Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Groningen;
- j)
Omgevingsdienst: de Omgevingsdienst Groningen , bedoelt in art. 2 van de regeling;
- k)
Deelnemers: de aan de regeling deelnemende bestuursorganen, te weten de provincie Groningen, de gemeenten Eemsdelta, Groningen, Het Hogeland, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerkwartier en Westerwolde. En de betrokken provincies vanuit de wettelijke Seveso-taken, te weten provincie Groningen, Drenthe en Fryslân;
- l)
Mandaat: de bevoegdheid om in naam van het Dagelijks Bestuur een besluit te nemen. Tenzij anders in dit statuut is bepaald, wordt in dit statuut en de daarop rustende bepalingen onder mandaat ook machtiging en volmacht verstaan;
- m)
Jaaropdracht: de dienstverleningsovereenkomst tussen de deelnemer en de Omgevingsdienst waarin de afspraken worden vastgelegd over de te leveren diensten, de kwaliteit en de kosten.
Artikel 2. Hoofdstructuur
- 1.
De hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie kent als uitgangspunt een platte organisatie bestaande uit 3 lagen. De hoofdstructuur bestaat uit:
- a.
Directie (ondersteund door een directiesecretaris);
- b.
Teammanagers;
- c.
Medewerkers, werkzaam in een team onder leiding van een teammanager.
- 2.
Het Dagelijks Bestuur stelt, op voordracht van de directie, de nadere aanduiding en omvang van de in het eerste lid bedoelde organisatorische eenheden vast.
Paragraaf 2. Structuur, taken en functies van de onderdelen van de ambtelijke organisatie
Artikel 3. De directie
- 1.
De algemeen directeur vormt samen met de adjunct-directeur de directie;
- 2.
De directie vormt een collegiaal orgaan, waarin uitgaande van het gezamenlijk belang voor de Omgevingsdienst, besluiten worden genomen, danwel voorbereid voor het bestuur;
- 3.
De directie bewaakt de richting die de Omgevingsdienst opgaat en is verantwoordelijk voor de organisatie brede onderwerpen, zoals strategie en organisatieontwikkeling;
- 4.
De directie legt gezamenlijk verantwoording af aan het Dagelijks en Algemeen Bestuur;
- 5.
In onderlinge samenspraak worden de overige portefeuilles binnen de directie verdeeld;
- 6.
De directie verdeelt onderling de door hen hiërarchisch aan te sturen leidinggevenden;
- 7.
De directie informeert het Dagelijks Bestuur over de interne portefeuilleverdeling;
- 8.
De directie wordt ondersteund door een directiesecretaris.
Artikel 4. Taken en verantwoordelijkheden van de algemeen directeur
- 1.
De algemeen directeur heeft de taken en bevoegdheden genoemd in de regeling;
- 2.
De algemeen directeur handelt overeenkomstig hetgeen ten aanzien van de algemeen directeur is bepaald in de wet, het reglement van orde voor de vergadering van het Algemeen Bestuur of enig ander voorschrift.
- 3.
De algemeen directeur draagt zorg voor een doelmatige en zorgvuldige ondersteuning van de voorzitter van het Algemeen Bestuur bij de vertegenwoordiging van de Omgevingsdienst Groningen in en buiten rechte.
- 4.
De algemeen directeur draagt zorg voor een behoorlijk verloop van de voor de besluitvorming noodzakelijke procedures. De algemeen directeur bevordert een adequate uitvoering van de besluiten van het dagelijks bestuur uit te voeren beslissingen van het algemeen bestuur.
- 5.
De algemeen directeur draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning van de leden van het dagelijks bestuur.
- 6.
De algemeen directeur draagt zorg voor ambtelijke ondersteuning van de leden van het algemeen bestuur.
- 7.
De algemeen directeur is bestuurder in het kader van de Wet op de ondernemingsraden;
- 8.
Als instructie als bedoeld in artikel 26 lid 6 van de regeling, worden in ieder geval de volgende taken en bevoegdheden aan de algemeen directeur opgedragen. De algemeen directeur verleent ondermandaat aan de adjunct-directeur voor de gezamenlijke uitvoering van deze taken.:
- a.
Leidinggeven aan de ambtelijke organisatie;
- b.
Zorgen voor de inhoudelijke kwaliteit van de taakuitvoering en de dienstverlening;
- c.
Besluiten over de inzet en het beheren van de financiële middelen;
- d.
Bewaken van eenduidigheid in het functioneren van de Omgevingsdienst als geheel en het borgen van de verbinding met vertegenwoordigers van deelnemers;
- e.
Zorgdragen voor het bewaken van de integriteit binnen de ambtelijke organisatie;
- f.
Vertegenwoordigen van de Omgevingsdienst naar buiten en zorgdragen voor een actieve voorlichting van de werkzaamheden van de Omgevingsdienst;
- g.
Informeren van het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur of de voorzitter bij zwaarwegende omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op het functioneren van de Omgevingsdienst, op de aan de algemeen directeur opgedragen bevoegdheden of de aan de algemeen directeur gemandateerde bevoegdheden;
- h.
Zorgdragen voor het uitvoeren van het personeelsbeleid en de rechtspositionele bepalingen;
- i.
Per deelnemer sluiten van een jaaropdracht/uitvoeringsovereenkomst;
- j.
Het beheer van de archiefbescheiden van de Omgevingsdienst Groningen. Deze bepaling is niet van toepassing op archiefbescheiden die zijn overgebracht naar de archieven van de deelnemers.
9. Als instructie als bedoeld in artikel 26 lid 6 van de regeling, worden in ieder geval de volgende taken en bevoegdheden aan de algemeen directeur opgedragen. De algemeen directeur verleent ondermandaat aan de adjunct-directeur voor de gezamenlijke uitvoering van deze t
10. Bij afwezigheid van de algemeen directeur wordt deze vervangen door de adjunct-directeur.
11. De algemeen directeur heeft de eindverantwoordelijkheid voor hetgeen in dit artikel is opgenomen Het dagelijks bestuur kan ter uitvoering van dit artikel nadere regels stellen.
Artikel 5. Taken en verantwoordelijkheden Adjunct-directeur
- 1.
De adjunct-directeur handelt in lijn met de taken en bevoegdheden die aan de adjunct-directeur zijn toegewezen en in lijn met enig voorschrift dat daarbij is gegeven;
- 2.
De adjunct-directeur draagt de gezamenlijke verantwoordelijkheid met de algemeen directeur voor functioneren van de ambtelijke organisatie;
- 3.
De adjunct-directeur is integraal verantwoordelijk voor de aan de adjunct-directeur toegewezen portefeuilles;
- 4.
Bij afwezigheid van de algemeen directeur wordt deze vervangen door de adjunct-directeur.
Artikel 6. Taken directiesecretaris
- 1.
De directiesecretaris staat onder leiding van de algemeen directeur;
- 2.
De directiesecretaris heeft als taken in ieder geval:
- a.
Inhoudelijk voorbereiden van het bestuurlijk besluitvormingsproces;
- b.
Voortgang bewaken van actie- en besluitpunten;
- c.
In voorkomende gevallen adviseren van de algemeen directeur, de adjunct-directeur en de directie als geheel.
Artikel 7. Taken en verantwoordelijkheden teammanagers
- 1.
Verantwoordelijk voor het realiseren van de productie, kwaliteit en prestaties van hun team alsmede de doorontwikkeling daarvan;
- 2.
Integraal management binnen de taakstellende kaders door zelfstandig beslissingen te nemen en daarbuiten met voorstellen te komen die problemen oplossen;
- 3.
Het stimuleren van het eigenaarschap bij medewerkers;
- 4.
De samenwerking bevorderen en bewaken met andere teams, deelnemers en ketenpartners, zodat het geheel aan activiteiten in de keten goed verloopt.
- 5.
Ontwikkelen en coördineren van de doorvertaling van de strategische en tactische kaders naar het eigen team.
Artikel 8. taken en bevoegdheden concerncontroller
- 1.
Het Dagelijks Bestuur stelt een reglement vast, waarin de taken en bevoegdheden van de concerncontroller zijn geregeld.
- 2.
Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor de ontwikkeling en het beheer van een beleids- en beheers instrumentarium ten aanzien van de financiële middelen.
Artikel 9. taken en bevoegdheden Functionaris gegevensbescherming
- 1.
Informeren en adviseren over de verwerking van persoonsgegevens; toezien op de toepassing en naleving van de Algemene verordening gegevensbescherming en andere gegevens beschermende maatregelen.
- 2.
Melden aan de algemeen directeur van onrechtmatigheden, niet gemelde risico's, of andere onvolkomenheden die worden gesignaleerd.
- 3.
Indien de functionaris voor de gegevensbescherming en de algemeen directeur een verschil van mening hebben over een kwestie als bedoeld in lid 2, heeft de functionaris gegevensbescherming de bevoegdheid om hierover, na informeren van de algemeen directeur, zelfstandig het Dagelijks Bestuur te informeren.
Paragraaf 3. Vervanging
Artikel 10. Vervanging
- 1.
Bij afwezigheid door ziekte, verlof of buitengewone omstandigheden geldt vervanging zoals aangegeven in het tweede lid tot en met het vierde lid;
- 2.
De algemeen directeur en adjunct directeur vervangen elkaar bij afwezigheid;
- 3.
De teammanagers worden horizontaal vervangen;
- 4.
De concern control-taken wordt vervangen door een daartoe door de algemeen directeur aangewezen functionaris;
- 5.
Indien langdurige vervanging nodig is, beslist de directie over de vervanging met uitzondering van langdurige vervanging van de algemeen directeur en/of adjunct directeur; dan beslist het Dagelijks Bestuur.
Paragraaf 4. Slotbepalingen
Artikel 11. Verandering van de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie
Het Dagelijks Bestuur besluit op voordracht van de algemeen directeur tot een eventuele verandering van de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie. Een voorstel daartoe wordt voorzien van een overzicht van de fasen in het veranderingsproces en de te verwachten gevolgen.
Artikel 12. Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Organisatiereglement en directiestatuut Omgevingsdienst Groningen 2025.
Artikel 13. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2025 onder gelijktijdige intrekking van het Organisatiereglement en directiestatuut Omgevingsdienst Groningen 2019 en de Vervangingsregeling management Omgevingsdienst Groningen 2020.
Aldus besloten in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Groningen op 12 december 2024.
Aldus besloten in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Groningen op 28 november 2024.
Aldus besloten door de voorzitter van het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Groningen op 12 december 2024.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl