Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734893
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734893/1
Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving openbare ruimte Ermelo (HUP) 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-02-2025
Intitulé
Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving openbare ruimte Ermelo (HUP) 2025Hoofdstuk 1. Inleiding
Toezicht & handhaving in de openbare ruimte vraagt ook binnen de gemeente Ermelo dagelijks aandacht. Verschillende vraagstukken komen hierbij op ons pad, waarbij een samenwerking met de politie en andere ketenpartners zoals de Omgevingsdienst Veluwe (hierna: ODV) noodzakelijk is.
Bij de uitvoering van het toezicht en handhaving is het nodig keuzes te maken. Welke onderwerpen hebben een hoge prioriteit en welke een lage prioriteit? Toezicht en handhaving is geen doel op zich. Bij het maken van keuzes over prioriteiten is het dan ook van belang om te kijken welke doelen de gemeente wil bereiken.
Het integrale handhavingsbeleid 2024-2026 helpt ons om die keuzes over prioritering te maken. In dit integrale handhavingsbeleid zijn de keuzes over de prioritering op hoofdlijnen gemaakt, mede aan de hand van het Collegeprogramma van het college van 2022 – 2026 en het Integraal Veiligheidsplan (IVP) Ermelo, Harderwijk en Putten 2020 – 2024 (verlengd tot en met 2026).
Dit uitvoeringsprogramma geeft aan waar de speerpunten liggen op het gebied van toezicht en handhaving in de openbare ruimte voor het jaar 2025. Daarnaast blijven er ook toezicht en handhavingsprogramma’s over andere onderwerpen bestaan. Denk aan het jaarlijkse uitvoeringsprogramma omgevingsrecht (bouwen en omgevingsplan) en het jaarlijkse uitvoeringsprogramma van de ODV (voor de milieutaken die bij de ODV zijn belegd).
Leeswijzer
In dit document gaan we in hoofdstuk 2 eerst in op de doelstellingen uit het Collegeprogramma en het IVP. Hoofdstuk 3 bevat de thema’s voor 2025. Dit zijn de onderwerpen die een hoge prioriteit hebben. De relatie met de doelstellingen in het Collegeprogramma en IVP is daarbij aangegeven.
In hoofdstuk 4 zijn de thema’s uit hoofdstuk 3 nader uitgewerkt.
Bijlagen:
Bij dit uitvoeringsprogramma hoor één bijlage:
Handhavingsmatrix
Hierin staan alle onderwerpen genoemd, met de prioritering en waar het toezicht op deze onderwerpen belegd is, bij gemeente en/of politie.
Hoofdstuk 2. Collegeprogramma en Integraal Veiligheidsplan
Collegeprogramma 2022-2026
De drie coalitiepartijen CDA Ermelo, één Ermelo en ChristenUnie hebben samen het collegeprogramma 2022 – 2026 gemaakt met als titel ‘zorgzaam, spaarzaam en duurzaam’. Dit collegeprogramma bestaat uit twee delen:
- -
coalitie akkoord, dit is de duidelijk opdracht aan het college;
- -
raadswerkprogramma, waarin de onderwerpen staan waarvan raad en college met elkaar vinden dat die moeten worden uitgevoerd.
Het raadswerkprogramma is een werkplan voor de gemeenteraad. Daarin staan onderwerpen waarvan de raad vindt dat die moeten worden uitgevoerd. De concrete aanpak wordt later door de gemeenteraad vastgesteld. Het is aan de gemeenteraad om aan te geven hoe men dit wil oppakken, bijvoorbeeld via een initiatiefvoorstel of via een startnotitie vanuit het college van burgermeester en wethouders.
In het collegeprogramma staan de volgende ambities geformuleerd:
- -
versnellen van de woningbouw;
- -
spaarzaam omgaan met (belasting)geld;
- -
dienstbaar gemeentebestuur dat zich richt op de samenleving;
- -
een zorgzaam dorp;
- -
een goede vestigingslocatie bieden voor bedrijven.
Onder het kopje ‘dienstbaar gemeentebestuur dat zicht richt op de samenleving’ staat nog expliciet een passage vermeld die relevant is voor handhaving van vergunningen. Er staat dat het uitgangspunt bij handhaving vergunningen is:
- a.
gelijke gevallen gelijk behandelen;
- b.
zicht op legalisatie moet binnen één jaar duidelijk zijn en daarna is handhaving de gemeentelijke norm.
Integraal Veiligheid Plan 2020 – 2024 (IVP)
In het IVP zijn bovenlokale prioriteiten benoemd en lokale prioriteiten.
De bovenlokale prioriteiten zijn:
Kwetsbare personen
Ondermijning
Cybercrime / gedigitaliseerde criminaliteit
Informatievoorziening
Veilige, vitale vakantieparken
De lokale prioriteiten voor de gemeente Ermelo zijn:
Overlast, geweld
Dit thema kent een overlap met het bovenlokale thema ‘Kwetsbare personen’. Lokale prioritering voor Ermelo – naast de bovenlokale prioritering - is aangewezen vanwege de specifieke omstandigheden in Ermelo: meerdere GGZ-instellingen binnen de gemeentegrenzen, overlast- en geweldsincidenten in relatie tot cliënten van deze instellingen, de sociale netwerken rond deze cliënten (deels ook woonachtig in de gemeente).
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid blijft eveneens een belangrijk thema voor Ermelo. Het buitengebied, met relatief riskantere verkeerssituaties, is groot én de intensiteit van recreatie en toerisme is daar juist hoog. De ervaren verkeersoverlast is in afgelopen jaren wat toegenomen en het aantal verkeersongevallen met letsel daalt niet (voldoende). Ook is verkeersveiligheid een belangrijk element van de integrale inzet op de leefbaarheid en kwaliteit van de gemeente.
Op hotspots van verkeersovertredingen wordt de handhaving opgevoerd.
Jeugd en Veiligheid (incl. risico’s alcohol en drugs)
Jeugd is enerzijds oorzaak van onveiligheid, anderzijds slachtoffer. Bij ‘oorzaak’ gaat het om overlast, vandalisme, soms ook criminaliteit. Dit kan zich concentreren op bepaalde locaties. Groepen kunnen zelfs intimiderend zijn, richting burgers en professionals. Sommige jongeren groeien door, komen in aanraking met de criminaliteit.
Aan de ‘slachtoffer-zijde’ zien we kwetsbaarheid door problematische omstandigheden thuis en/of op school, mogelijk GGZ-factoren en/of verstandelijke beperkingen, risico’s rond alcohol en drugs. Essentie: er is altijd een integrale, groeps- én persoons-gerichte aanpak nodig met preventieve en repressieve, strafrechts- en zorgelementen.
Hoofdstuk 3. Thema’s uitvoeringsprogramma 2025
Dit hoofdstuk bevat de thema’s in het uitvoeringsprogramma 2025.
Wat zijn de thema’s van dit uitvoeringsprogramma 2025?
Bij de keuze voor de thema’s is gekeken naar de doelstellingen van het Collegeprogramma, de prioritering op hoofdlijnen in het Integraal Handhavingsbeleid 2024 – 2026 het IVP en wat er in de samenleving speelt. Al deze thema’s hebben een even hoge prioriteit.
Thema 1: Ondermijning
Thema 2: Permanente bewoning recreatieterreinen
Thema 3: Jeugd: overlast, alcohol onder de 18, vuurwerk
Thema 4: Evenementen (categorie B)
Thema 5: Sluitingstijden horeca (inclusief terrassen)
Thema 6: Parkeren centrum (blauwe zone)
Thema 7: Groen en natuur
Hoofdstuk 4. Uitwerking thema’s uitvoeringsprogramma 2025
Dit hoofdstuk bevat een uitwerking van de thema’s die in dit uitvoeringsprogramma zijn opgenomen. Deze thema’s hebben de hoogste prioriteit in het toezicht en handhaving van de openbare ruimte.
Dit zijn de thema’s in het uitvoeringsprogramma 2025:
Thema 1: Ondermijning
Thema 2: Permanente bewoning recreatieterreinen
Thema 3: Jeugd: overlast, alcohol onder de 18, vuurwerk
Thema 4: Evenementen (categorie B)
Thema 5: Sluitingstijden horeca (inclusief terrassen)
Thema 6: Parkeren centrum (blauwe zone)
Thema 7: Groen en natuur
Hieronder is elk thema uitgewerkt. Per thema is de relatie met de ambities uit het Collegeprogramma en het IVP aangegeven en de relatie met de prioritering in het integraal handhavingsbeleid 2024 - 2026. Evenals de resultaten die we met de thema’s willen bereiken. Opname van dit thema betekent dat deze thema’s in de uitvoering een hoge prioriteit krijgen. In de handhavingsmatrix, die als bijlage bij dit uitvoeringsprogramma is gevoegd, zijn deze onderwerpen met rode kleur (hoge prioriteit) aangeduid.
Thema 1 Ondermijning
Inhoud van het thema
Ondermijning is het verweven raken van de onderwereld met de bovenwereld. Op de website van het openbaar ministerie wordt ondermijnende criminaliteit omschreven als misdaad die maatschappelijke structuren of het vertrouwen daarin schaadt. Bijvoorbeeld een winkel of horecabedrijf openen met als doel het witwassen van geld mogelijk te maken. Volgens de bedrijfsadministratie lijkt het net alsof er veel geld verdiend wordt, terwijl er niet of nauwelijks sprake is van klandizie.
Ondermijnende criminaliteit is minder direct zichtbaar en herkenbaar, alleen kan wel vele malen schadelijker zijn doordat er wordt geïnfiltreerd en vertrouwen wordt geschonden. Informatie die op basis van vertrouwen wordt verstrekt, of handelingen die op basis van vertrouwen plaatsvinden, blijken achteraf te zijn ingezet voor criminele activiteiten. Onwetend worden niet-criminelen ingezet om mee te werken aan het verrichten van criminele activiteiten. Ondermijnende criminaliteit kan een ieder raken en treffen.
Om dit thema goed uitvoering te kunnen geven is het nodig om gerichter en integraler te gaan optreden. Ook zal aandacht gegeven moeten worden aan bewustwording bij de collega’s die in toezicht en handhaving werkzaam zijn. Structureel zal er meer tijd uitgetrokken moeten worden aan handhaving. Als een casus zich aandient, is het van belang dat alle betrokken handhavingsdisciplines hier tijd en capaciteit voor vrij maken. Het gaat dan om het houden van toezicht en het verzamelen van bewijs. En het bijwonen van structureel overleg met de stakeholders. Naast het oppakken van casuïstiek wordt er vanuit het taakveld openbare orde en veiligheid ingezet op interne en externe bewustwording op dit thema. Met als doel om te signaleren en de meldingsbereidheid te vergroten.
Bijdrage aan ambities collegeprogramma
Toezicht en handhaving op het thema ‘ondermijning’ draagt in de breedheid eigenlijk bij aan alle ambitie’s uit het Collegeprogramma, te weten:
- -
spaarzaam omgaan met (belasting)geld;
- -
dienstbaar gemeentebestuur dat zich richt op de samenleving;
- -
een zorgzaam dorp;
- -
een goede vestigingslocatie bieden voor bedrijven.
Ook is dit thema specifiek benoemd in het collegeprogramma 2022 – 2026 (versie: update april 2024).
Bijdrage aan prioriteiten IVP
De uitvoering van dit thema draagt bij aan de bovenlokale prioriteit:
- -
ondermijning.
Resultaten
- -
bewustzijn creëren bij de betrokken medewerkers.
- -
ondermijningscasussen oppakken.
- -
ondermijnende criminaliteit terugdringen.
Thema 2 Permanente bewoning recreatieterreinen
Inhoud van het thema
Voor de gemeente Ermelo zijn toerisme en recreatie belangrijk. Ermelo heeft daarin ook heel wat te bieden. Het ligt prachtig aan de rand van de Veluwe, niet ver van het Veluwemeer. Bossen, heide, water en platteland wisselen elkaar af.
Met bijna 100 vakantieparken heeft Ermelo de meeste verblijfsplaatsen in de Noord-Veluwe. Duidelijk dus dat deze sector heel belangrijk is voor de welvaart en welzijn van de gemeente. Het is alleen ook een sector die onder druk staat. Daar gaan we, samen met recreatieondernemers en eigenaren van vakantiewoningen, mee aan de slag.
Ermelo wil de verblijfsrecreatie sterker maken. Dus de vakantieparken met bungalows, chalets, stacaravans en/of kampeerplaatsen. Dit is nodig omdat deze sector onder druk staat. De vakantieparken zijn heel verschillend. En het aanbod sluit niet meer goed aan bij de vraag van de klant. Samen zoeken gemeente en recreatieondernemers naar de mogelijkheden om de verblijfsrecreatie sterker te maken.
Ermelo heeft een aantal hele goede recreatieondernemingen. Deze zijn belangrijk voor de toekomst van de verblijfsrecreatie in de gemeente en in de regio. Deze bedrijven krijgen meer ruimte voor hun ontwikkeling. Van de bedrijven waar nu geen recreatie plaatsvindt kijken we of deze zo kunnen veranderen dat ze toch weer een recreatieve functie krijgen. Van parken die geen recreatieve functie meer hebben, en ook geen mogelijkheid meer hebben, kijken we naar andere functies.
De doelstelling is dat over tien jaar de vakantieparken een grotere bijdrage leveren aan de lokale economie. En aan de kwaliteit van Ermelo als recreatiegemeente. De aandacht in het project Vitale Vakantieparken blijft liggen op de kansen die de recreatieve sector biedt.
Het toezicht en handhaving op permanente bewoning van recreatieverblijven draagt (indirect) bij aan het sterker maken van de verblijfsrecreatieve sector. Vanaf 14 maart 1996 voert de gemeente Ermelo een actief handhavingsbeleid uit op permanente bewoning van recreatieverblijven. Het is van belang om de inzet op dit thema hoog te houden, om bij te dragen aan de doelstellingen vanuit Vitale Vakantieparken.
Bijdrage aan ambities collegeprogramma
Toezicht en handhaving op permanente bewoning recreatieverblijven draagt bij aan de ambitie:
- -
een goede vestigingslocatie bieden voor bedrijven.
Bijdrage aan prioriteiten IVP
De uitvoering van dit thema draagt bij aan de bovenlokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
- -
veilige, vitale vakantieparken.
Resultaten
- -
de beëindiging van permanente bewoning van recreatieverblijven, zodat deze weer beschikbaar kunnen komen voor de recreatieve verhuur;
- -
informatieverstrekking aan personen die zich inschrijven in de BRP op het adres van een recreatieverblijf, dat bewoning op grond van het omgevingsplan niet is toegestaan;
- -
voorlichting geven op de gemeentelijke website.
Thema 3: Jeugd: overlast, alcohol onder de 18, vuurwerk
Inhoud van het thema
In het Integraal Veiligheidsplan (IVP) is over dit thema het volgende beschreven.
Jeugd is enerzijds oorzaak van onveiligheid, anderzijds slachtoffer. Bij ‘oorzaak’ gaat het om overlast, vandalisme, soms ook criminaliteit. Dit kan zich concentreren op bepaalde locaties. Groepen kunnen zelfs intimiderend zijn, richting burgers en professionals. Sommige jongeren groeien door, komen in aanraking met de criminaliteit. Aan ‘slachtoffer-zijde’ zien we kwetsbaarheid door problematische omstandigheden thuis en/of op school, mogelijk GGZ-factoren en/of verstandelijke beperkingen, risico’s rond alcohol en drugs. Essentie: er is altijd een integrale, groeps- én persoons-gerichte aanpak nodig met preventieve en repressieve, strafrechts- en zorgelementen.
Bijdrage aan ambities collegeprogramma
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
- -
dienstbaar gemeentebestuur dat zich richt op de samenleving;
- -
een zorgzaam dorp.
Ook is dit thema specifiek benoemd in het collegeprogramma 2022 – 2026 (versie: update april 2024).
Bijdrage aan prioriteiten IVP
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de lokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
- -
Jeugd en Veiligheid (incl. risico’s alcohol en drugs).
Resultaten
- -
terugdringen jeugdoverlast;
- -
terugdringen ongewenst middelengebruik (alcohol en drugs);
- -
In regionaal verband, in samenwerking met andere gemeenten, zoeken naar oplossingen om de dak- en thuislozenproblematiek in de preventieve sfeer te kunnen oplossen;
- -
zorgen dat in de buurt een rustige sfeer ontstaat.
Thema 4 Evenementen
Inhoud van het thema
In de gemeente Ermelo worden regelmatig evenementen georganiseerd. Evenementen zijn belangrijk voor de economie van een gemeente, ze dragen bij aan de levendigheid van het dorp en haar buurtschappen. Daarnaast zijn evenementen bepalend voor het imago van de gemeente: een gemeente waar het fijn wonen, werken en recreëren is. Evenementen moeten ook veilig worden georganiseerd. Veiligheidsaspecten worden vooraf zorgvuldig geïnventariseerd en gecontroleerd. De gemeentelijke doelstelling bestaat daarom onder andere uit het vinden van een goede balans tussen stimuleren enerzijds en reguleren anderzijds.
De in 2024 vast te stellen beleidsregels evenementen geven aan hoe het toezicht en handhaving op evenementen plaatsvindt. Samengevat houdt dit het volgende in.
Het toezicht bij evenementen wordt risicogericht ingezet. Dat wil zeggen dat de hoogste risico’s de hoogste prioriteit krijgen in het toezicht. De risicoanalyse, welke onderdeel is van het veiligheidsplan van de organisator, is daarom een belangrijk instrument bij het bepalen van de prioriteiten in het toezicht. Naast de risicoanalyse wordt daarbij ook gekeken naar de ervaringen met de organisator, zorgen uit de omgeving die zijn geuit en recente landelijke gebeurtenissen die veel impact hebben gehad.
Voor aanvang van risicovolle evenementen (C-evenementen) vindt een multidisciplinaire schouw plaats. Deze schouw is gericht op het constateren van veiligheidsrisico’s en deze alsnog te voorkomen of te verkleinen.
Integraal Controle- en Handhavingskader
Bij het toezicht op evenementen kunnen, afhankelijk van aard en omvang van het evenement, meerdere instanties belast zijn met het toezicht of bevoegd zijn handhavend op te treden. Denk bijvoorbeeld aan de ODV of de NVWA. Ondanks deze bevoegdheid tot handhaving, die zij direct ontlenen uit mandaat, de wet of verordening, stemmen zij waar nodig af met de burgemeester. De VNOG is adviseur en heeft geen mandaat tot handhaving.
In het kader van de integraliteit is het belangrijk dat wordt afgestemd of handhaving van een regel onevenredig nadelige gevolgen heeft voor andere aspecten. Voor adequaat toezicht en handhaving op evenementen hebben gemeente en overige toezichthoudende instanties behoefte aan een kader waarbinnen kan worden gecontroleerd en zo nodig kan worden gehandhaafd. Deze kaders liggen op hoofdlijnen vast in het Handhavings- en Uitvoeringsprotocol.
Deze kaders op hoofdlijnen houden het volgende in.
Overleg op locatie
In eerste instantie wordt altijd eerst gekeken of een overtreding ter plaatse kan worden opgelost.
Constatering
Lukt het niet de overtreding ter plaatse op te lossen, dan wordt een constateringsverslag hiervan opgemaakt. Dit vastgelegde constateringsverslag kan dan worden meegenomen bij de evaluatie over het evenement.
Handhavingsmaatregelen
Afhankelijk van de aard en ernst van de geconstateerde overtreding of het niet nakomen van afspraken beslist de burgemeester of het college, elk voor zover zij bevoegd zijn, welke bestuurlijke maatregel het meet passend is. Het integrale handhavingsbeleid 2024 – 2026 is daarbij leidend. In aanvulling op dit integrale handhavingsbeleid kan bij evenementen, afhankelijk van de aard en omvang van de overtreding, nog het middel van de waarschuwing worden ingezet, al dan niet in combinatie met het bespreken in het evaluatie overleg.
Bijdrage aan ambities collegeprogramma
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
- -
dienstbaar gemeentebestuur dat zich richt op de samenleving;
Bijdrage aan prioriteiten IVP
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de lokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
- -
overlast, geweld;
- -
verkeersveiligheid;
- -
Jeugd en Veiligheid (incl. risico’s alcohol en drugs).
Resultaten
- -
evenementen die goed verlopen en waarbij geen sprake is van onaanvaardbare overlast voor de omgeving.
Thema 5 Sluitingstijden horeca (inclusief terrassen)
Inhoud van het thema
Ermelo kent vele horecagelegenheden. Deze zijn vooral in het centrum gevestigd. In en om het centrum bevinden zich ook woningen. Horecagelegenheden en met name de terrassen kunnen overlast geven voor de omliggende woningen. Om wonen en ondernemen goed met elkaar in balans te houden, zijn er sluitingstijden voor de horeca en terrassen vastgelegd. Om een goed woon- en leefklimaat te behouden, is het nodig om toe te zien op naleving van deze sluitingstijden.
Bijdrage aan ambities collegeprogramma
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
- -
dienstbaar gemeentebestuur dat zich richt op de samenleving;
Bijdrage aan prioriteiten IVP
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de lokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
- -
overlast, geweld;
- -
Jeugd en Veiligheid (incl. risico’s alcohol en drugs).
Resultaten
- -
horecazaken die niet langer open zijn dan is toegestaan;
- -
terugdringen (geluids)overlast horecabedrijven.
Thema 6: Parkeren centrum (blauwe zone)
Inhoud van het thema
Parkeren in Ermelo is gratis. In een deel van het centrum is een blauwe zone ingesteld. Daar mag met een parkeerschijf maximaal 1,5 of 2 uur geparkeerd worden. Dit verschilt per parkeerlocatie.
Bijdrage aan ambities collegeprogramma
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
- -
dienstbaar gemeentebestuur dat zich richt op de samenleving;
- -
een goede vestigingslocatie bieden voor bedrijven.
Bijdrage aan prioriteiten IVP
Dit thema is niet benoemd als (boven)lokale prioriteit in het IVP.
Resultaten
- -
parkeerplaatsen beschikbaar houden voor kortdurend parkeren (o.m. winkelbezoek centrum).
Thema 7: Groen en Natuur
Inhoud van het thema
De toezicht en handhaving op de groene wetgeving ligt bij de ‘groene’ BOA’s / toezichthouders van domein 2. Het thema Groen en Natuur gaat onder meer over de uitvoering van de Wet natuurbescherming, Opiumwet, Wet wapens en munitie, Wet economische delicten, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (bomenkap), en de APV feiten die binnen groen en natuur vallen. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan crossen in bos- en natuurgebieden.
Indien er een overtreding en/of misdrijf plaats vindt dan kan deze BOA domein 2 proces- verbaal (tik-verbaal) opleggen in overleg met de officier van justitie van het functioneel parket (FP). Hoofdzakelijk zullen deze proces-verbalen worden geschreven in verband met stroperij en het vellen van houtopstanden zonder een verleende omgevingsvergunning.
De BOA Domein 2 is tevens belast met het faunabeheer. Dit faunabeheer bestaat hoofdzakelijk uit de dagelijkse aansturing van de jacht combinanten binnen de gemeente Ermelo, het verjagen en afschieten van wilde zwijnen binnen de kom-grens van de gemeente Ermelo (volgens plan van aanpak Wilde zwijnen en het geldende faunabeheerplan) en is contactpersoon voor de Wildbeheereenheid(WBE), Faunabeheereenheid(FBE) alsmede de Provincie Gelderland. In verband met zijn bevoegdheden en gestelde opleidingen draait deze BOA/Jachtopzichter piket diensten in verband met wildaanrijdingen. Deze wordt dan opgepiept en heeft contact met de meldkamer van de Politie.
Er liggen bij dit thema raakvlakken met thema 4 inzake jeugd inzake jeugd en overlast. Steeds vaker treft toezicht deze jeugd en overlastsituaties ook in de bos- en natuurgebieden aan. Ook de kwetsbare personen is een aandachtspunt in bos- en natuurgebieden.
Bijdrage aan ambities collegeprogramma
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
- -
dienstbaar gemeentebestuur dat zich richt op de samenleving;
Bijdrage aan prioriteiten IVP
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de bovenlokale prioriteit van ‘ondermijning’ die benoemd is in het IVP. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de dumpingen van drugsafval.
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan en de lokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
- -
overlast, geweld
- -
jeugd & veiligheid
Resultaten
- -
bescherming van de kwetsbare bos- en natuurgebieden.
Ondertekening
Handhavingsmatrix prioritering toezicht & handhaving openbare ruimte Ermelo 2025
Bijlage bij uitvoeringsprogramma toezicht & handhaving openbare ruimte Ermelo 2025
Doel handhavingsmatrix
Het doel van deze matrix is om inzicht te geven in de prioriteiten die gesteld zijn op het gebied van toezicht & handhaving van de openbare ruimte. De uitvoering van dit toezicht ligt bij de gemeentelijke toezichthouders/boa’s en de politie. De matrix maakt ook inzichtelijk wie (gemeente en/of politie) verantwoordelijk is voor het toezicht op elk onderwerp. Bij het opstellen van deze matrix is wat betreft de lay-out en opzet gekozen voor dezelfde systematiek die de gemeente Harderwijk hanteert.
Politie en gemeente hebben op een aantal terreinen gelijke taken en bevoegdheden. Het is wenselijk dat door beide partijen bij heterdaad situaties altijd opgetreden wordt ondanks dat de primaire verantwoordelijkheid bij de andere partij ligt. Hiermee treden we eenduidig op naar burgers.
Toelichting op kolom prioritering
h = hoog (toezicht vindt doorlopend en intensief plaats)
m* = middelhoog (toezicht vindt met enige regelmaat plaats)
l * = laag (toezicht vindt incidenteel of steekproefgewijs plaats)
* Als een onderwerp een middelhoge of lage prioriteit heeft, en er komt een melding of klacht over binnen, dan wordt afhankelijk van de aard, ernst en omvang van de klacht de prioritering bepaald. Het kan zijn dat de melding dan toch een hoge prioriteit krijgt.
Feit |
Verantwoordelijk voor toezicht |
Bijzonderheden |
Prioriteit |
|
Hoge prioriteiten (in alfabetische volgorde de 7 thema’s uit het uitvoeringsprogramma) |
||||
Evenementen (categorie B, controle op vergunningvoorwaarden, overlast en algemeen toezicht) |
Gemeente |
H |
||
Groen en Natuur |
Gemeente |
H |
||
Parkeren centrum (blauwe zones) |
Gemeente |
H |
||
Jeugd: overlast, alcoholgebruik onder de 18 jaar, vuurwerk |
Gemeente / politie |
H |
||
Ondermijning (denk aan prostitutie, drugspanden, witwassen, heling, arbeidsmigranten) |
Gemeente / politie |
Juridische handhavingsprocedures 13b Opiumwet en drugsdealen op straat: handhavingsjuristen gemeente |
H |
|
Permanente bewoning recreatieterreinen |
Gemeente |
Project Vitale Vakantieparken |
H |
|
Sluitingstijden horeca (inclusief terrassen) |
Gemeente / politie |
H |
||
Middelhoge prioriteit (in alfabetische volgorde) |
||||
Alcoholwet |
Gemeente |
M |
||
Donkere dagen offensief |
Gemeente / politie |
M |
||
Digitaal Opkopers Register |
Gemeente / politie |
M |
||
Exploitatievergunningen |
Gemeente |
M |
||
Hondenpoep/loslopende honden |
Gemeente |
M |
||
Milieucontroles/klachten en 24 uurs incidenten bedrijven |
OD Veluwe |
Klachten via Snel Herstel/buiten kantoortijden via Meldkamer Apeldoorn |
M Incidenten:H |
|
Fietsers in stations- en winkelgebied en fietsen in stationsgebied |
Gemeente |
M |
||
Lage prioriteiten (in alfabetische volgorde) |
||||
Aanbieden afval |
Gemeente |
L |
||
Afval verbranden |
Gemeente (particulieren) OD Veluwe (bedrijven) |
L In natuurbrand- gevaarlijk gebied bij code ‘oranje’ en ‘rood’ ligt prioriteit hoger. |
||
Caravans/aanhangwagens/recreatievoertuigen/grote voertuigen |
Gemeente |
L |
||
Demonstraties |
Gemeente (meldingen) Politie (openbare orde) |
L |
||
Flyeren |
Gemeente |
L |
||
Gevaarlijke dieren (oa honden) |
Politie Gemeente |
De politie neemt aangiftes/meldingen op en stuurt deze naar gemeente. |
L |
|
Kansspelen |
Gemeente (kansspelautoma-ten) Politie (illegale casino’s en bingo avonden) |
L |
||
(Week)Markten |
Gemeente |
L |
||
Overlast dieren |
Gemeente Politie |
Qua leefbaarheid, als het gaat om gevaarlijke dieren is het politie |
L |
|
Parkeren, wegsleepregeling |
Gemeente Politie Politie |
L |
||
Parkeren, parkeerexcessen |
Gemeente Politie |
L |
||
Reclame-uitingen in de openbare ruimte |
Gemeente |
L |
||
Schaapsdijk (gesloten verklaring) |
Gemeente |
L |
||
Uitstallingen winkel |
Gemeente |
L |
||
Toezicht verwarde personen |
Gemeente / politie |
L |
||
Venten |
Gemeente |
L |
||
Voertuigwrakken |
Gemeente |
L |
||
Wildkamperen |
Gemeente |
L |
||
Wildplassen |
Politie Gemeente |
L |
||
Wildplakken / Graffiti |
Gemeente |
L |
||
Winkelcriminaliteit |
Politie |
L |
||
Winkeltijdenwet |
Gemeente |
L |
||
Zakkenrollen |
Politie |
L |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl