Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734888
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734888/1
Jaarprogramma 2025 toezicht & handhaving bouwen en omgevingsplan
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-02-2025
Intitulé
Jaarprogramma 2025 toezicht & handhaving bouwen en omgevingsplanHoofdstuk 1 Inleiding
Toezicht & handhaving op het gebied van bouwen en het omgevingsplan vraagt ook binnen de gemeente Ermelo dagelijks aandacht. Verschillende vraagstukken komen hierbij op ons pad, waarbij in sommige situaties (als er sprake is van een bedrijf) afstemming nodig kan zijn met de Omgevingsdienst Veluwe (hierna: ODV).
Bij de uitvoering van het toezicht en handhaving is het nodig keuzes te maken. Welke onderwerpen hebben een hoge prioriteit en welke een lage prioriteit? Toezicht en handhaving is geen doel op zich. Bij het maken van keuzes over prioriteiten is het dan ook van belang om te kijken welke doelen de gemeente wil bereiken.
Het integrale handhavingsbeleid 2024-2026 helpt ons om die keuzes over prioritering te maken. In dit integrale handhavingsbeleid zijn de keuzes over de prioritering op hoofdlijnen gemaakt, mede aan de hand van het Hybride Akkoord van het college van 2024 – 2026.
Dit uitvoeringsprogramma geeft aan waar de speerpunten liggen op het gebied van toezicht en handhaving in de openbare ruimte voor het jaar 2025. Daarnaast blijven er ook toezicht en handhavingsprogramma’s over andere onderwerpen bestaan. Denk aan het jaarlijkse uitvoeringsprogramma voor de openbare ruimte en het jaarlijkse uitvoeringsprogramma van de ODV (voor de milieutaken die bij de ODV zijn belegd).
De uitvoeringsprogramma’s worden vastgesteld door het college en ter kennisname aan de raad gebracht.
Hoofdstuk 2 Gemeentelijke doelstellingen en beleidskader integrale handhaving 2024 - 2026
De drie coalitiepartijen CDA Ermelo, één Ermelo en ChristenUnie hebben samen het hybride-akkoord 2022 – 2026 opgesteld met als titel ‘zorgzaam, spaarzaam en duurzaam’. Dit akkoord bestaat uit twee delen:
- -
coalitie akkoord, dit is de duidelijk opdracht aan het college;
- -
raadswerkprogramma, waarin de onderwerpen staan waarvan raad en college met elkaar vinden dat die moeten worden uitgevoerd.
Het raadswerkprogramma is een werkplan voor de gemeenteraad. Daarin staan onderwerpen waarvan de raad vindt dat die moeten worden uitgevoerd. De concrete aanpak wordt later door de gemeenteraad vastgesteld. Het is aan de gemeenteraad om aan te geven hoe men dit wil oppakken, bijvoorbeeld via een initiatiefvoorstel of via een startnotitie vanuit het college van burgermeester en wethouders.
In het coalitie akkoord staan de volgende ambities geformuleerd:
- -
versnellen van de woningbouw;
- -
spaarzaam omgaan met (belasting)geld;
- -
dienstbaar gemeentebestuur dat zich richt op de samenleving;
- -
een zorgzaam dorp;
- -
een goede vestigingslocatie bieden voor bedrijven.
Onder het kopje ‘dienstbaar gemeentebestuur dat zicht richt op de samenleving’ staat nog expliciet een passage vermeld die relevant is voor handhaving van vergunningen. Er staat dat het uitgangspunt bij handhaving vergunningen is:
- a.
gelijke gevallen gelijk behandelen;
- b.
zicht op legalisatie moet binnen één jaar duidelijk zijn en daarna is handhaving de gemeentelijke norm.
Handhaving is nooit een ‘doel op zich’. De te handhaven regel moet altijd een doel dienen. We handhaven niet omdat een regel wordt overtreden, maar omdat we het belangrijk vinden dat de regel wordt nageleefd. Dat kan zijn ter voorkoming van gevaar of overlast, maar ook omdat de overtreding ervoor zorgt dat niet wordt voldaan aan de gewenste evenwichtige toedeling van functies aan locaties zoals de gemeenteraad die in het omgevingsplan heeft vastgelegd.
Hoofdstuk 3 Jaarprogramma 2025
Binnen de gemeente Ermelo is vier fte aan handhavingsjuristen beschikbaar. Zij verzorgen de juridische handhavingsprocedures op alle gebieden, waaronder bouwen en omgevingsplan. Twee handhavingsjuristen verzorgen daarnaast ook het beleid op het gebied van handhaving en de herziening van de APV. Voor het bouwtoezicht is formeel twee fte aan bouwtoezichthouders beschikbaar. Door omstandigheden is er feitelijk één fte beschikbaar. Op het gebied van toezicht bouwen en omgevingsplan (hierna: bouwtoezicht) is er sprake van een beperkte capaciteit. De beperkt beschikbare capaciteit is van invloed op de te maken keuzes welke activiteiten in 2025 uitgevoerd kunnen worden.
De beschikbare capaciteit op het gebied van bouwtoezicht wordt ingezet op de controle van de verleende omgevingsvergunningen Omgevingswet. Gezien de beperkt beschikbare capaciteit kunnen niet alle omgevingsvergunningen worden gecontroleerd. Toezicht vindt plaats op basis van ingeschatte risico’s en deels steekproefsgewijs.
De beschikbare capaciteit voor juridische handhaving wordt als eerste ingezet op handhavingsverzoeken en meldingen. Als daarna nog tijd over is worden constateringen opgepakt die door het (bouw)toezicht zijn gedaan. Denk hierbij aan constateringen over het niet of in afwijking bouwen van een omgevingsvergunning, of het gebruiken van panden of percelen in strijd met het omgevingsplan. Daarbij wordt de prioritering gehanteerd uit het integrale handhavingsbeleid 2024 - 2026.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl