Verordening rekenkamer Goeree-Overflakkee

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 05-02-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Verordening rekenkamer Goeree-Overflakkee

De raad van de gemeente Goeree-Overflakkee;

gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenteraad van Goeree-Overflakkee van 14 januari 2025;

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening rekenkamer Goeree-Overflakkee.

Artikel 1. Instelling en samenstelling van de rekenkamer

Er is een rekenkamer, die bestaat uit één lid en een plaatsvervangend lid. Het lid en plaatsvervangend lid worden directeur respectievelijk plaatsvervangend directeur genoemd.

Artikel 2. Benoeming, ontslag en op non-activiteit stelling

De directeur en de plaatsvervangend directeur worden benoemd, ontslagen of op non-activiteit gesteld zoals bedoeld in de artikelen 81c en 81d van de Gemeentewet, door een afzonderlijk besluit.

Artikel 3. Budget van de rekenkamer

  • 1. De raad stelt jaarlijks bij de begroting een bedrag beschikbaar voor de rekenkamer. Dit bedrag is exclusief BTW.

  • 2. De directeur van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 4. Vergoeding

De directeur en de plaatsvervangend directeur ontvangen vanuit het totaal beschikbaar gestelde budget een vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten volgens de overeenkomst die met hen na de aanbestedingsprocedure wordt gesloten.

Artikel 5. Onderwerpkeuze en onderzoeksprogramma en -opzet

  • 1. Voorafgaande aan het opstellen van het onderzoeksprogramma overlegt de rekenkamer met de raad over de door de rekenkamer te verrichten werkzaamheden. Dit overleg kan ook plaatsvinden met de Auditcommissie.

  • 2. Bij de selectie van onderwerpen hanteert de rekenkamer de volgende criteria:

    • a.

      het onderzoek heeft betrekking op de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van beleid;

    • b.

      er is een substantieel belang;

    • c.

      het betreft door de gemeente te beïnvloeden beleid;

    • d.

      er is evenwichtige spreiding over de gemeentelijke beleidsterreinen in de opvolgende onderzoeken;

    • e.

      de resultaten zijn communiceerbaar naar de inwoners van Goeree-Overflakkee.

  • 3. De rekenkamer stelt zelf de onderwerpen voor onderzoek vast, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 4. Het definitieve onderzoeksprogramma biedt de rekenkamer rechtstreeks ter kennisname aan de gemeenteraad aan.

  • 5. Als de raad aan de rekenkamer vraagt een onderzoek in te stellen, dan beantwoordt zij dit verzoek binnen een maand. De rekenkamer motiveert of zij al dan niet gevolg geeft aan dit verzoek. Als de rekenkamer gevolg geeft aan het verzoek, dan geeft zij onder vermelding van een plan van aanpak en een tijdplanning aan welke invloed dat heeft op het onderzoeksprogramma.

Artikel 6. Behandeling door de raad

  • 1. De rekenkamer biedt schriftelijk een onderzoeksrapport aan de raad aan.

  • 2. De raad stelt de rekenkamer zo spoedig mogelijk na ontvangst van het onderzoeksrapport in de gelegenheid het rapport toe te lichten en eventuele vragen te beantwoorden in een beeldvormende vergadering van de raad.

  • 3. De raad behandelt het onderzoeksrapport uiterlijk drie maanden na publicatie van het rapport.

Artikel 7. Evaluatie

De raad evalueert periodiek de uitoefening van de werkzaamheden van de rekenkamer, in ieder geval een half jaar voor de contractbeëindiging. De evaluatie wordt voorbereid door de Auditcommissie.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1. De Verordening rekenkamerfunctie Goeree-Overflakkee 2016 wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer Goeree-Overflakkee.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad

van de gemeente Goeree-Overflakkee op 30 januari 2025

drs. G. Brand mr. A. Grootenboer-Dubbelman

griffier voorzitter