Organisatieregeling gemeente Steenbergen

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-02-2025

Intitulé

Organisatieregeling gemeente Steenbergen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen;

gelet op de artikelen 103 en 160 van de Gemeentewet;

overwegende dat het college heeft besloten tot een organisatiewijziging zoals verwoord in het ‘Inrichtingsplan gemeente Steenbergen’, vastgesteld door het college in november 2022;

besluit :

  • I. In te trekken de ‘Organisatieregeling gemeente Steenbergen 2018’, zoals vastgesteld door het college in april 2018; en

  • II. vast te stellen de ‘Organisatieregeling gemeente Steenbergen’, luidend:

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1.1. - Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

College: het college van burgemeester en wethouders zoals bedoeld in artikel 5, onderdeel c van de Gemeentewet.

Griffie: de ambtelijke organisatie-eenheid voor de ondersteuning van de gemeenteraad, zoals bedoeld in de Wet Dualisering Gemeentebestuur.

Gemeentesecretaris/algemeen directeur: de hoogst aangestelde ambtenaar die benoemd is door het college en belast is met de ondersteuning van het college en de zorg voor de ambtelijke organisatie.

Concernmanager: de ambtenaar die integraal leiding geeft aan coördinatoren A, coördinatoren B en medewerkers en stuurt op resultaat en de organisatiebrede inzet van capaciteit en middelen. De concernmanager legt verantwoording af aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

Coördinator A: de ambtenaar die leiding geeft aan een organisatorische eenheid en daarmee verantwoordelijk is voor het resultaat en de inzet van middelen. De coördinator A legt verantwoording af aan de concernmanager.

Coördinator B: de ambtenaar die binnen een organisatorische eenheid de werkzaamheden plant en verdeelt en zorgt voor onderlinge afstemming. De coördinator B legt verantwoording af aan de concernmanager.

Programmamanager: de ambtenaar die als gedelegeerd ambtelijke opdrachtgever verantwoordelijk is voor het resultaat en de inzet van middelen binnen het vastgestelde programma. De programmamanager legt verantwoording af aan de ambtelijk opdrachtgever. De rol van ambtelijk opdrachtgever wordt belegd bij de gemeentesecretaris / algemeen directeur of één van de concernmanagers.

Projectmanager: de ambtenaar die als ambtelijke opdrachtnemer verantwoordelijk is voor het resultaat en de inzet van middelen binnen het vastgestelde project. De projectmanager legt verantwoording af aan de ambtelijk opdrachtgever of gedelegeerd ambtelijk opdrachtgever. De rol van ambtelijk opdrachtgever wordt belegd bij de gemeentesecretaris / algemeen directeur of één van de concernmanagers. De rol van gedelegeerd opdrachtgever wordt belegd bij de programmamanager.

Concerncontroller: de ambtenaar die als onafhankelijk adviseur is belast met het gevraagd en ongevraagd geven van advies aan het college, de burgemeester, en het management. De concerncontroller legt verantwoording af aan de gemeentesecretaris / algemeen directeur.

Hoofdstuk 2 De ambtelijke organisatie

Artikel 2.1. - Hoofdstructuur

Het college stelt de structuur van de ambtelijke organisatie -met uitzondering van de griffie- vast.

De structuur van de ambtelijke organisatie van de gemeente Steenbergen bestaat uit organisatorische eenheden en wordt bij dit besluit als volgt vastgesteld:

  • Concern Managementteam (de gemeentesecretaris/algemeen directeur en concernmanagers)

  • Kabinet

  • Control en Kwaliteit

  • Bedrijfsvoering en Dienstverlening

  • Zorg en Veiligheid

  • Fysieke Leefomgeving

  • Programma’s en projecten

Het organogram van de ambtelijke organisatie maakt als bijlage onderdeel uit van dit besluit.

Artikel 2.2. - Beheer

  • 2.2.1. Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college zijn de eindverantwoordelijkheid en het dagelijks beheer van de gemeentelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, opgedragen aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur.

  • 2.2.2. Onder eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur is het dagelijks beheer van de organisatorische eenheden opgedragen aan de concernmanagers, coördinatoren A en coördinatoren B.

Artikel 2.3. - Aanwijzing, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen

  • 2.3.1. De gemeentesecretaris wordt conform artikel 102 Gemeentewet aangewezen, geschorst en ontslagen door het college. Bij de voordracht van benoeming aan het college is een vertegenwoordiging van het management en de ondernemingsraad betrokken.

  • 2.3.2. Het college wijst één of meer locosecretarissen aan. De locosecretaris vervangt de gemeentesecretaris bij diens afwezigheid en treedt in al zijn rechten en bevoegdheden.

Hoofdstuk 3 Gemeentesecretaris / algemeen directeur

Artikel 3.1. - Instructie

De bepalingen in dit hoofdstuk gelden als aanvulling op de ‘instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Steenbergen’, zoals deze op grond van artikel 103, tweede lid van de Gemeentewet door het college is vastgesteld.

Artikel 3.2. - Driehoeksoverleg

De gemeentesecretaris bevordert, samen met de burgemeester en de griffier, een goede afstemming tussen het college, gemeenteraad en ambtelijke organisatie. Hij/zij voert daartoe wekelijks overleg met de burgemeester en de griffier.

Hoofdstuk 4 Bijzondere bevoegdheden functies

Artikel 4.1. - Concerncontroller

  • 4.1.1. De concerncontroller kan uit eigen beweging onderzoeken instellen of audits uitvoeren op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid, doeltreffendheid en risicomanagement.

  • 4.1.2. Voor zover de resultaten van toetsing en onderzoeken tevens betrekking hebben op het functioneren van de gemeentesecretaris/algemeen directeur vindt onafhankelijke rapportage plaats aan het college.

  • 4.1.3. Indien de concerncontroller bij de uitoefening van de hierboven genoemde werkzaamheden een ten opzichte van de gemeentesecretaris/algemeen directeur afwijkend standpunt inneemt, doet de concerncontroller hiervan -na voorafgaande melding aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur mededeling aan het college, dan wel - na voorafgaande melding aan het college- aan de gemeenteraad.

  • 4.1.4. Voor zaken die te maken hebben met het aangaan van risico’s en de integriteit van het bestuur en de organisatie heeft de concerncontroller, met vooraf een meldingsplicht aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de mogelijkheid zich rechtstreeks tot de burgemeester/de voorzitter van het college te wenden en te verlangen dat de door de concerncontroller verstrekte informatie ter kennisname gebracht wordt aan het college of de gemeenteraad.

Hoofdstuk 5 Coördinatie- en overlegorganen

Artikel 5.1. - Samenstelling en doelstelling concernmanagementteam

  • 5.1.1. Het concernmanagementteam bestaat uit de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de concernmanagers, eventueel aangevuld met door het concernmanagementteam nader te bepalen functionarissen.

  • 5.1.2. Het concernmanagementteam fungeert als advies- en afstemmingsplatform op organisatieniveau. Onderdeel van de afstemming betreft in ieder geval de bestuurlijke agenda. Door het concernmanagementteam genomen besluiten worden vastgesteld door de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

Hoofdstuk 6 Uitoefening van bestuursbevoegdheid

Artikel 6.1. - Mandatering

Het college kan de uitoefening van een of meer bevoegdheden of de ondertekening van stukken mandateren aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de concernmanagers, coördinatoren A en medewerkers (inclusief externen). Dit geldt alleen voor zover de Algemene wet bestuursrecht of een andere regeling zich daartegen niet verzet. De gemandateerde bevoegdheden zijn neergelegd in een mandaatregeling. Hiertoe behoren ook budgetbevoegdheden.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 7.1. - Slotbepalingen

  • 7.1.1. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, treft het college de gewenste voorzieningen.

  • 7.1.2. Deze regeling treedt in werking op 1 februari 2025.

  • 7.1.3. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Organisatieregeling gemeente Steenbergen’.

  • 7.1.4. Evaluatie van deze regeling vindt plaats 2 jaar na inwerkingtreding en vervolgens steeds na 5 jaar.

  • 7.1.5. Bij inwerkingtreding van deze regeling wordt de ‘Organisatieregeling gemeente Steenbergen 2018’ ingetrokken.

Ondertekening

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 28 januari 2025,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

A.N. Phaff - de Groot R.P. van den Belt MBA

Bijlagen:

1) Organogram

afbeelding binnen de regeling