Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734800
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734800/1
Beleidsregels Heerenveen Zorgt Regeling
Geldend van 31-01-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels Heerenveen Zorgt RegelingBurgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen;
Overwegende, dat het in het belang van de compensatie van de premie van zorgkosten noodzakelijk wordt geacht nadere regels te stellen ten aanzien van de uitvoering van de Participatiewet;
gelet op het bepaalde in artikel 35, derde lid van de Participatiewet;
B E S L U I T : Vast te stellen de navolgende Beleidsregels Heerenveen Zorgt Regeling
Algemene bepalingen
Artikel 1 begrippen
-
1. In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
beschikking: het schriftelijke besluit van de gemeente op een aanvraag van een belanghebbende;
- b.
bijstandsnorm: de bijstandsnorm zoals bedoeld in artikelen 19a tot en met 24 van de Participatiewet waarbij artikel 19a en 22a buiten beschouwing wordt gelaten. In het geval dat op de aanvrager de kostendelersnorm van toepassing is of zou zijn, wordt bij de bepaling van de draagkracht de bijstandsnorm gehanteerd die van toepassing zou zijn alsof er geen sprake was van een kostendelersnorm;
- c.
belanghebbende: de persoon die rechtstreeks belang heeft bij een besluit van de gemeente Heerenveen. Het gaat om een belanghebbende zoals uitgelegd in artikel 1:2 Awb;
- d.
gemeente: College van burgemeester en Wethouders van gemeente Heerenveen;
- e.
HZR: Heerenveen Zorgt Regeling
- f.
inkomen: het inkomen en zoals opgenomen in artikel 31 lid 1 van de wet;
- g.
laag inkomen: een inkomen tot 120% van de toepasselijke bijstandsnorm voor een gezin, een alleenstaande of een alleenstaande ouder. Het inkomen en de bijstandsnorm zijn exclusief vakantiegeld.
- h.
wet: de Participatiewet;
- i.
IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;
- j.
Kalenderjaar: periode van januari tot en met december;
- k.
Peildatum: 1 januari van het betreffende kalenderjaar;
- l.
Referteperiode: de periode waarover het inkomen wordt beoordeeld;
- a.
-
2. Begrippen die niet zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als die in de Participatiewet.
Artikel 2 Doelgroep
De HZR is bedoeld voor de inwoners van de gemeente Heerenveen met een laag inkomen. Zo heeft een ieder met een laag inkomen de mogelijkheid om een aanvullende verzekering af te sluiten voor zorgkosten.
Artikel 3 Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor de HZR moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- 1.
Op de peildatum staat de belanghebbende ingeschreven in de gemeente Heerenveen en is hier ook woonachtig.
- 2.
Op de peildatum is de belanghebbende 18 jaar of ouder;
- 3.
In de referteperiode heeft de belanghebbende een laag inkomen.
- 4.
Belanghebbende heeft op de peildatum een aanvullende zorgverzekering afgesloten.
De HZR kent geen vermogenstoets.
Artikel 4 De referteperiode
-
1. De referteperiode is de periode van 1 januari tot en met 31 januari van het betreffende kalenderjaar.
-
2. Heeft belanghebbende wisselende inkomsten dan is referteperiode de periode van drie maanden voorafgaand de peildatum. In deze periode moet het gemiddelde van de maanden onder de 120% liggen.
-
3. Het inkomen van de belanghebbende die een zelfstandig beroep of bedrijf heeft, bepalen we aan de hand van het laatst vastgestelde verzamelinkomen.
-
Wijkt het laatst vastgestelde verzamelinkomen aanzienlijk af van de actuele situatie ten tijde van de aanvraag, dan maken we een individuele afweging.
Artikel 5 De hoogte
De HZR bestaat uit een tegemoetkoming van € 170 per persoon in de kosten van een aanvullende zorgverzekering.
Artikel 6 Aanvraag en beoordeling
-
1. Een aanvraag HZR wordt gedaan op een door de gemeente beschikbaar (digitaal) aanvraagformulier
-
2. Aanvragen van de HZR is mogelijk in de periode van 1 februari tot en met 31 oktober van het betreffende kalenderjaar.
-
3. Een aanvraag wordt ingediend met een bewijs van een afgesloten aanvullende zorgverzekering
-
4. De gemeente controleert of belanghebbende een laag inkomen heeft. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van de inkomenstoets van het inlichtingenbureau. Als op basis van deze toets geen beoordeling kan worden gemaakt dan vragen wij een bewijsstuk van het inkomen aan belanghebbende. Als de gemeente vooraf kan vaststellen dat belanghebbende een laag inkomen heeft wordt geen gebruik gemaakt van de inkomenstoets via het inlichtingenbureau.
-
5. De gemeente stuurt een beschikking na beoordeling van de aanvraag.
-
De beschikking wordt zo spoedig mogelijk gestuurd, maar in ieder geval binnen acht weken.
-
6. De gemeente betaalt na een toekenning de HZR zo spoedig mogelijk aan belanghebbende, maar in ieder geval binnen acht weken uit.
Artikel 7 Misbruik en oneigenlijk gebruik
De gemeente kan op grond van artikel 58, eerste lid van de wet de gemaakte kosten van de HZR terugvorderen van de belanghebbende. Dit kan als blijkt dat de belanghebbende onjuiste informatie heeft verstrekt bij de aanvraag of naderhand en hierdoor ten onrechte heeft deelgenomen aan de HZR.
Artikel 8 Hardheidsclausule
Soms kan de toepassing van deze beleidsregels een onbedoeld, onredelijk en niet verwacht negatief gevolg hebben voor een belanghebbende. De gemeente kan dan afwijken van de regels in het voordeel van de belanghebbende.
Artikel 9 Inwerkingtreding en looptijd
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2025.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 21 januari 2025
Burgemeester en wethouders van Heerenveen.
De gemeentesecretaris,
T. van Lenthe
De burgemeester,
M.A. Fokkens-Kelder
Toelichting
Algemeen
De gemeente biedt de inwoners van gemeente Heerenveen een tegemoetkoming in de kosten van een aanvullende verzekering aan. De regeling is bedoeld voor inwoners met een laag inkomen. De tegemoetkoming is een eenmalig bedrag van € 170 per persoon per jaar. Deze regeling is gebaseerd op artikel 35, derde lid van de Participatiewet.
Artikel 35. Individuele en categoriale bijzondere bijstand, derde lid
In afwijking van het eerste lid kan bijzondere bijstand ook aan een persoon worden verleend in de vorm van een collectieve aanvullende zorgverzekering of in de vorm van een tegemoetkoming in de kosten van de premie van een dergelijke verzekering zonder dat wordt nagegaan of ten aanzien van die persoon de kosten van die verzekering of die premie ook daadwerkelijk noodzakelijk zijn of gemaakt zijn.
De tegemoetkoming in de kosten van een aanvullende zorgverzekering mag ook zonder controle op de besteding worden uitgevoerd. De gemeente kiest ervoor om wel een controle uit te voeren. De controle wordt uitgevoerd door de belanghebbende te vragen een kopie van zijn zorgpolis bij te voegen waaruit blijkt dat een aanvullende zorgverzekering is afgesloten. Daarnaast controleert de gemeente of de belanghebbende in de referteperiode een laag inkomen heeft. Voor deze controle maakt de gemeente gebruik van de inkomenstoets van het inlichtingenbureau. Deze controle gebeurt alleen voor inwoners die geen bijstandsuitkering of IOAW-uitkering ontvangen. Voor deze groep geldt dat de gemeente al weet welk inkomen deze inwoners ontvangen.
Afsluiten van een aanvullende zorgverzekering kan jaarlijks nog tot 1 februari.
Daarom, en om geen overlap in jaren te hebben, kan de HZR worden aangevraagd vanaf 1 februari van het betreffende kalenderjaar. Aanvragen kan tot en met 31 oktober van datzelfde kalenderjaar, want dan start het nieuwe overstapseizoen van de zorgverzekeraars.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl