Regeling vervalt per 31-12-2025

Uitvoeringsregeling subsidie oplossingen bij netcongestie Noord-Holland 2025

Geldend van 31-01-2025 t/m 30-12-2025

Intitulé

Uitvoeringsregeling subsidie oplossingen bij netcongestie Noord-Holland 2025

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011;

Overwegende dat het gewenst is om in het kader van onze klimaat- en energiedoelstellingen, economische doelstellingen en efficiëntiedoelstellingen activiteiten te ondersteunen die gericht zijn op het voorkomen, verminderen of oplossen van transportschaarste op het elektriciteitsnet;

Overwegende dat het in verband daarmee gewenst is om ondernemers te stimuleren om meer gedetailleerd inzicht te verkrijgen in hun elektriciteitsverbruik, hun elektriciteitsprofielen en het stroomverbruik van diverse bedrijfsonderdelen, processen en machines, met als doel om te komen tot zinvolle stappen richting het reduceren van het bestaande elektriciteitsverbruik of het slimmer spreiden van energieverbruik gedurende de dag, teneinde de extra vraag naar elektriciteit voor groei of verduurzaming tijdens de piekuren te verkleinen;

Overwegende dat Gedeputeerde Staten in het kader van rechtvaardiging van de staatssteun Verordening (EU) nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (De-minimisverordening) van toepassing achten op subsidieverstrekking op grond van deze uitvoeringsregeling;

Besluiten vast te stellen:

Uitvoeringsregeling subsidie oplossingen bij netcongestie Noord-Holland 2025

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder De-minimisverordening: Verordening (EU) Nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun.

Artikel 2

  • 1. Subsidie kan worden verstrekt voor de aanschaf of huur van de slimme meet- en monitoringsystemen en voor de advisering over het gebruik daarvan, met als doel om gedetailleerd inzicht te verkrijgen in het eigen elektriciteitsprofiel, zowel op het niveau van het bedrijf als geheel, als op het niveau van separate productieprocessen, bedrijfshallen en installaties.

  • 2. Het energiemonitoringsysteem moet losse installaties en bedrijfsprocessen doormeten zodat de begunstigde een beter inzicht krijgt in welk van de gebruiksfuncties in zijn/haar bedrijfsvoering tot pieken en dalen in het elektriciteitsverbruik leiden.

Artikel 3

Subsidie wordt verstrekt aan een onderneming die is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en die eigenaar of huurder is van een opstal waar het project betrekking op heeft met een aansluiting op het elektriciteitsnet.

Artikel 4

Een subsidie bedoeld in artikel 2 kan voor zover deze staatssteun betreft, worden gerechtvaardigd voor zover wordt voldaan aan de voorwaarden zoals opgenomen in de De-minimisverordening.

Artikel 5

  • 1. Een aanvraag om subsidie bevat ten minste:

    • a.

      een begroting van de kosten van de activiteit;

    • b.

      een financieringsplan van de kosten van de activiteit;

    • c.

      een inhoudelijke beschrijving van de activiteit;

    • d.

      relevante offertes.

  • 2. Een onderneming kan gezamenlijk met andere ondernemingen bedoeld in artikel 3 een aanvraag indienen.

  • 3. Een aanvraag bedoeld in het tweede lid die door een penvoerende onderneming gedaan wordt mede namens de andere ondernemingen bevat:

    • a.

      een beschrijving van de ondernemingen waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      een toelichting waaruit tenminste de verdeling van de gevraagde subsidie per onderneming blijkt;

    • c.

      een machtiging aan de penvoerende onderneming om de communicatie omtrent de subsidieverstrekking en het nakomen van de subsidieverplichtingen namens de overige ondernemingen te mogen verrichten en de na subsidieverstrekking door Gedeputeerde Staten te betalen bedragen te ontvangen, te verdelen en te verantwoorden door middel van een aanvraag tot vaststelling.

  • 4. Een aanvraag om subsidie wordt ingediend door middel van het voor deze uitvoeringsregeling op www.noord-holland.nl/Loket/Subsidies beschikbaar gestelde formulier.

Artikel 6

  • 1. Een aanvraag om subsidie is tijdig ingediend indien de aanvraag is ontvangen in de periode van 11 februari 2025 tot en met 30 september 2025, 17.00 uur.

  • 2. Een aanvraag die buiten deze periode wordt ontvangen, wordt geweigerd.

  • 3. Gedeputeerde Staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag om subsidie.

Artikel 7

Het subsidieplafond bedraagt € 500.000,-.

Artikel 8

  • 1. Aanvragen om subsidie worden behandeld op volgorde van ontvangst.

  • 2. Wanneer een aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag, de datum waarop de aanvraag volledig en compleet is ingediend.

  • 3. Indien meerdere aanvragen op dezelfde dag worden ontvangen en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste in behandeling genomen.

  • 4. Indien toepassing van het vorige lid ertoe leidt dat aanvragen gelijk eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door loting.

Artikel 9

Subsidie wordt geweigerd indien:

  • a.

    de begunstigde eerder subsidie van Gedeputeerde Staten heeft ontvangen voor dezelfde subsidiabele activiteiten bedoeld in artikel 2 en voor dezelfde elektriciteitsaansluiting;

  • b.

    de activiteit technisch of financieel niet haalbaar is;

  • c.

    de activiteit buiten Noord-Holland plaatsvindt;

  • d.

    de onderneming wiens aansluiting het betreft tevens de aanbieder van de oplossing is;

  • e.

    de activiteit betrekking heeft op een individuele woning;

  • f.

    de aanvrager een onderneming is die in moeilijkheden verkeert als bedoeld in paragraaf 2.2 van de Communautaire richtsnoeren inzake reddings -en herstructureringssteun aan niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden (PbEU, 2014/C 249/01);

  • g.

    tegen de aanvrager een terugvorderingsbevel is gegeven omdat eerdere steun onrechtmatig en onverenigbaar is verklaard met de interne markt.

Artikel 10

  • 1. Subsidie wordt verstrekt voor de volgende kosten die gemaakt zijn in het jaar 2025:

    • a.

      kosten voor externe expertise voor het installeren van de meters en het inregelen van de monitoringsoftware;

    • b.

      materiaalkosten, te weten de kosten van het energiemonitoringsysteem en de slimme meters, tussenmeters en sommatiemeters.

    • c.

      licentiekosten voor de slimme meters en monitoringsoftware voor het jaar 2025;

    • d.

      abonnementskosten voor de slimme meters en monitoringsoftware voor het jaar 2025;

    • e.

      huurkosten voor de slimme meters en monitoringsoftware voor het jaar 2025;

    • f.

      kosten voor externe advisering over de uitkomsten van de monitoring en de interpretatie van het verbruiksprofiel, waaronder mede wordt verstaan:

      • het doen van aanbevelingen voor energiebesparing en het slimmer spreiden van het elektriciteitsverbruik;

      • het doorrekenen van de effecten hiervan op het elektriciteitsprofiel, en

      • het doorrekenen van scenario’s rond elektrificatie van processen en apparaten.

  • 2. Subsidie wordt niet verstrekt voor de kosten van:

    • a.

      eigen uren van de aanvrager;

    • b.

      de inzet van een bemiddelaar of tussenpersoon, niet zijnde de expert voor het inregelen van de software;

    • c.

      het daadwerkelijk aanpassen van de bedrijfsvoering of het aansturen van slimme apparaten, installaties of batterijen middels een energiemanagementsysteem of een batterijmanagementsysteem om te komen tot een slimmere spreiding van energieverbruik gedurende de dag;

    • d.

      het daadwerkelijk doorvoeren van energiebesparingsmaatregelen.

Artikel 11

  • 1. De subsidie bedraagt 75 % van de subsidiabele kosten tot maximaal € 15.000,- per individuele onderneming.

  • 2. Indien toepassing van het eerste lid zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt het subsidiebedrag in afwijking van het eerste lid zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteit niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de De-minimisverordening verstrekt mag worden.

  • 3. Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze uitvoeringsregeling geen subsidies van minder dan € 10.000,-.

  • 4. Er wordt een voorschot van 50% verstrekt bij de subsidieverlening.

Artikel 12

Aan de subsidieontvanger worden in ieder geval de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a.

    de subsidieontvanger is bereid mee te werken aan kennisdeling en evaluatie ten aanzien van de gesubsidieerde activiteiten;

  • b.

    de subsidieontvanger dient gedurende ten minste drie maanden voorafgaand aan de vaststelling van de subsidie het eigen elektriciteitsgebruik te meten en inzichtelijk te maken. De subsidieontvanger dient binnen 6 maanden na de afronding van de activiteit een aanvraag tot vaststelling in. Bij de aanvraag tot vaststelling levert de subsidieontvanger een rapportage aan waarin ten minste is opgenomen:

    • welke inzichten de bemetering of datamonitoring heeft opgeleverd;

    • welke vervolgstappen uitgewerkt worden om energie te besparen, pieken te verlagen of te verschuiven, of om toe te werken naar een collectief energiesysteem.

  • Bij de rapportage wordt een afschrift van de facturen meegezonden ter onderbouwing van de gemaakte kosten en een print screen van het elektriciteitsprofiel van de subsidieontvanger, afkomstig uit het aangeschafte systeem.

Artikel 13

  • a.

    Een aanvraag om subsidievaststelling wordt ingediend door middel van het voor deze uitvoeringsregeling op www.noord-holland.nl/Loket/Subsidies beschikbaar gestelde formulier.

  • b.

    Gedeputeerde Staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

Artikel 14

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.

  • 2. Deze regeling vervalt met ingang van 31 december 2025.

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling subsidie oplossingen bij netcongestie Noord-Holland 2025.

Ondertekening

Haarlem, 21 januari 2025,

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

A.Th.H. van Dijk, voorzitter.

M.J.H. van Kuijk, provinciesecretaris.

Toelichting

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

Er kan subsidie worden aangevraagd voor slimme meters en monitoringsoftware waarbij die het elektriciteitsgebruik op kwartierbasis, 5 minutenbasis of realtime kunnen meten en monitoren. Hierdoor ontstaat er een gedetailleerd inzicht in het elektriciteitsverbruik van de begunstigde. Dit meten en monitoren kan plaatsvinden op het niveau van de gehele onderneming, alsook op verschillende bedrijfsonderdelen, bedrijfsprocessen of afzonderlijke installaties. Dat laatste kan bijvoorbeeld middels tussenmeters of sensoren. Naast de aanschaf of huur en de installatie van de meters en monitoringsoftware, kan ook subsidie aangevraagd worden voor advisering rond de interpretatie van de meetdata en advisering over mogelijke zinvolle vervolgstappen om te komen tot energiebesparing en/of het slimmer spreiden van het energieverbruik in de tijd.

Artikel 3

Een individuele ondernemer kan de subsidie aanvragen. Ook kunnen ondernemers gezamenlijk een subsidie aanvragen waarbij iedere ondernemer apart de slimme meters en monitoringsoftware kan (laten) installeren. De individuele ondernemers zullen dan een penvoerder moeten machtigen om namens hen een subsidie aan te vragen. De penvoerder kan dan voor bijvoorbeeld een aantal bedrijven tegelijk subsidie aanvragen voor slimme meters en monitoringsoftware. De begunstigden van deze subsidie zijn de individuele ondernemers wiens bedrijfsprocessen en -installaties bemeterd gaan worden. Deze ondernemers zullen dus ook allen afzonderlijk aan de aanvraageisen moeten voldoen, inclusief een De-minimisverklaring. De ondernemers die gezamenlijk één aanvraag indienen hoeven geen samenwerkingsverband te hebben. Het is raadzaam om voor meerdere ondernemers gezamenlijk een aanvraag in te dienen in het geval dat een individuele ondernemer niet aan het minimale subsidiebedrag van € 10.000,- komt.

Artikel 12, onderdeel e

Wij vragen van de subsidieontvanger dat deze gedurende minimaal drie maanden aaneengesloten het elektriciteitsverbruik van de bedrijfsprocessen en -installaties bemetert en monitort. Deze bemetering geeft een gedetailleerd inzicht in het elektriciteitsprofiel van de begunstigde. Op basis van dit inzicht in het verbruiksprofiel kunnen zinvolle stappen worden gedefinieerd om te komen tot een energiebesparing of een slimme spreiding van het gebruik van elektriciteit in de tijd waardoor er meer ruimte ontstaat ‘achter de meter’ voor verduurzaming of uitbreiding. Ook kunnen eventueel scenario’s worden doorgerekend over wat bijvoorbeeld de installatie van een laadpaal of een batterij met het profiel doet en of bijvoorbeeld een laadpaal zou leiden tot een overschrijding van het gecontracteerd vermogen. Wij vragen van de begunstigde om voor de vaststelling van de subsidie een rapport aan te leveren waarin is beschreven welke inzichten de bemetering of datamonitoring hebben opgeleverd en welke vervolgstappen uitgewerkt worden om energie te besparen, pieken te verlagen of te verschuiven, of om toe te werken naar een collectief energiesysteem. Bij de rapportage wordt een afschrift van de facturen meegezonden ter ondersteuning van de gemaakte kosten en een printscreen van het elektriciteitsprofiel van de subsidieontvanger, afkomstig uit het aangeschafte systeem.