Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734745
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734745/1
Uitvoeringsprogramma 2024 – 2025 uitvoering en handhaving Omgevingsrecht gemeente Tiel
Geldend van 30-01-2025 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma 2024 – 2025 uitvoering en handhaving Omgevingsrecht gemeente TielINLEIDING
Voor u ligt het uitvoeringsprogramma voor uitvoering en handhaving (VTH) Omgevingsrecht 2024-2025 van de gemeente Tiel. Dit programma beschrijft de werkzaamheden en acties die we in deze periode oppakken binnen de beschikbare capaciteit. Het vormt de praktische uitwerking van onze gemeentelijke VTH-taken op het gebied van het Omgevingsrecht. Voor de milieutaken kan het uitvoeringsprogramma van de Omgevingsdienst Rivierenland worden geraadpleegd.
De meeste VTH-taken zijn ondergebracht bij het team Vergunningen binnen de afdeling Leefomgeving. Dit uitvoeringsprogramma is gebaseerd op het nieuwe VTH-beleidsplan 2025-2028. Het uitvoeringsprogramma zet de beleidsdoelstellingen en prioritering uit het VTH-beleidsplan uit in acties voor 2024 en 2025. Deze acties worden uitgevoerd om de beleidsdoelstellingen te bereiken. Daarbij maken we ook inzichtelijk welke middelen we inzetten om ons werk uit te voeren binnen de gestelde prioritering.
Hoewel het nieuwe VTH-beleidsplan pas vanaf 2025 van kracht is, hebben we besloten om de doelstellingen uit dit plan al in 2024 te gebruiken. Het huidige beleid biedt namelijk onvoldoende concrete richting. Door vroegtijdig te starten met het realiseren van de nieuwe beleidsdoelen, zorgen we voor een betere aansluiting tussen beleid en uitvoering.
ONTWIKKELINGEN
Omgevingswet en Wkb
2024 overgangsjaar:
In 2024 start de transitie naar het nieuwe stelsel van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Ons team heeft zich hier de afgelopen jaren intensief op voorbereid. Hoewel we deze overgang met vertrouwen tegemoetzien, blijft het een uitdagend proces door de onzekerheden die nieuwe wetgeving met zich meebrengt, zoals de samenwerking met kwaliteitsborgers. Daarnaast moeten in 2024 nog vergunningen worden afgehandeld die onder de Wabo zijn ingediend. Dit vraagt om extra aandacht, zowel in onze werkzaamheden als in de communicatie met initiatiefnemers. Daarom ligt in 2024, naast onze standaardtaken, de focus sterk op de implementatie van de Omgevingswet en de Wkb.
2025 doorzetten implementatie Omgevingswet en Wkb:
De transitie van de Wabo naar de Omgevingswet en de Wkb gaat ook in 2025 door. Daarnaast blijven we vergunningen afhandelen die nog onder de Wabo zijn aangevraagd. Om onze dienstverlening op peil te houden, blijven we onze werkzaamheden monitoren en evalueren, zodat we waar nodig kunnen bijsturen. Dit omvat onder meer de verdere ontwikkeling van het VTH-zaaksysteem en onze werkprocessen. We richten ons daarnaast op het Omgevingsloket en vooroverleg, omdat deze aanpak bijdraagt aan betere afstemming en completere initiatieven. Hierdoor kunnen vergunningaanvragen sneller en efficiënter worden verwerkt, en krijgen inwoners en ondernemers eenvoudig toegang om hun plannen met ons te bespreken.
2025: Verandering werkzaamheden toezicht bouw
De verwachting is dat we in 2025 meer bouwmeldingen dan in 2024 zullen ontvangen. Daarnaast is de verwachting dat op 1 juli 2025 ‘verbouw’ onder de Wkb zal gaan vallen. Dit zal ook leiden tot een toename van Wkb gerelateerde meldingen. Dit betekent dat we vaker moeten samenwerken met kwaliteitsborgers. Om controle te houden in deze overgangsperiode, blijft de gemeente in de eerste fase Wkb-meldingen steekproefsgewijs volledig controleren. Hierdoor kunnen we samen leren van de nieuwe werkwijze en eventuele structurele problemen signaleren. In 2025 verwachten wij dat er minder bouwprojecten worden gerealiseerd van gevolgklasse 2 en 3. Dit komt doordat veel grote bouwprojecten zoals op bedrijventerreinen minder zullen voorkomen. Wel zijn er nog projecten zoals het Veilingterrein en de uitbreidingsprojecten in Passewaaij, waar mogelijk veel aandacht naar toe kan gaan. Naast bouwprojecten zijn we ook bezig met het benoemen van monumenten en zal er dus een toename zijn op het aantal monumenten waarop toezicht gehouden moet worden.
2025: Woonveiligheid en integrale controles
Als toezicht en handhaving hebben wij een signaalfunctie. Ondanks dat wij gaan over Omgevingsrecht, komen wij situaties tegen waardoor de woonveiligheid in het geding komt. Vanuit het Omgevingsrecht kan er al veel worden opgepakt. Zo houden wij met (avond)controles toezicht op het illegale kamersplitsing en strijdig gebruik. Ons team heeft zich de afgelopen jaren bij deze controles vooral gericht op bekende panden, maar wilt in 2025 ook minder bekende adressen controleren, wat meer tijd per controle vraagt. Wanneer er wordt gesignaleerd dat er andere zaken spelen, wordt de samenwerking gezocht met team veiligheid, de ODR, VRGZ en de politie.
Naast onze eigen controles zijn wij onderdeel van integrale controles, bijvoorbeeld voor het thema ondermijning. In deze controles werken we samen met interne en externe partners, zoals team veiligheid, ODR, VRGZ en de politie. Onze rol bij deze integrale controles omvat het voorbereiden en uitvoeren van bouwveiligheidscontroles, het rapporteren van bevindingen en, waar nodig, het opvolgen hiervan.
DOELSTELLINGEN 2024 & 2025 Binnen de gemeente Tiel is onze missie: ‘’Gezamenlijk bouwen aan een veilige, aantrekkelijke en duurzame leefomgeving.’’ In het VTH-beleidsplan hebben wij deze missie uitgewerkt in een visie met vijf hoofddoelstellingen. Onze visie richt zich op het behouden en bevorderen van een veilig, aantrekkelijk en duurzaam woon-, werk- en leefklimaat in onze stad, dorp en het buitengebied. Dit doen we samen met onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners. Vanuit een klantgerichte dienstverlening met duidelijke kaders ondersteunen wij alle Tielenaren en bedrijven met kansrijke initiatieven die een positieve bijdrage leveren aan de gemeente. Hierbij handelen we altijd vanuit de ‘ja, mits’-gedachte. Daarnaast hanteren we een eenduidige aanpak bij het toezien op de naleving van geldende wet- en regelgeving. Door risicogericht toezicht en effectief optreden dragen wij bij aan een veilige en aangename leefomgeving voor iedere Tielenaar. Deze visie is uitgewerkt in vijf beleidsdoelstellingen. In dit uitvoeringsprogramma is elke doelstelling hieronder verder geconcretiseerd met specifieke, meetbare acties voor 2024 en 2025. Hierop wordt gemonitord met een interne monitoringstool. |
DOELSTELLINGEN EN ACTIES VOOR 2024
# |
Voorgenomen actie |
Verwacht resultaat |
Doelstelling 1: Zorgen voor een sluitende VTH-beleidscyclus |
||
Hoofdactiviteit 1: Het VTH-zaaksysteem wordt verder ingericht om de juiste managementinformatie te genereren om onze geplande en geprioriteerde VTH-taken (beter) te monitoren. |
||
1 |
Wij starten met het ontwikkelen van een VTH-dashboard voor het ophalen van relevante managementinformatie. |
Wij hebben een VTH-dashboard ontwikkeld waarmee we relevante managementinformatie kunnen ophalen. |
Hoofdactiviteit 2: De werkzaamheden voor het uitvoeren van de VTH-beleidscyclus worden belegd zodat een sluitende BIG8-beleidscyclus wordt geborgd. |
||
2 |
Wij stellen een nieuw VTH-beleidsplan op om te zorgen voor een sluitende BIG-8 beleidscyclus. |
Wij hebben voor 1 januari 2025 het nieuwe VTH-beleidsplan vastgesteld. |
3 |
Wij wijzen binnen het team een verantwoordelijke aan voor het borgen van de VTH-beleidscyclus. |
Wij hebben de verantwoordelijkheid voor de VTH-beleidscyclus geborgd binnen het team. |
Hoofdactiviteit 3: Elk jaar controleren en evalueren wij de voortgang van de beleidsdoelstellingen. Per jaar wordt hiervoor tijdig een jaarverslag en uitvoeringsprogramma opgesteld. |
||
4 |
Wij werken toe naar het voldoen aan de wettelijke verplichtingen en richtlijnen van het IBT Provincie Gelderland bij het vaststellen van producten uit de BIG-8 beleidscyclus. |
Wij hebben een jaarverslag voor 2023 en een uitvoeringsprogramma voor 2024 en 2025 opgesteld. |
Doelstelling 2: Werken volgens de geest van de Omgevingswet en Wkb |
||
Hoofdactiviteit 1: De veranderingen door de komst van de Omgevingswet en Wkb vertalen we naar de dagelijkse praktijk van onze VTH-taken. |
||
5 |
Wij passen de meest gebruikte standaardbrieven aan op basis van de veranderingen onder de Omgevingswet en Wkb. |
In 2025 hebben wij de meest gebruikte standaardbrieven geactualiseerd, wanneer deze voor het eerst onder de Omgevingswet en Wkb gebruikt worden. |
6 |
Wij richten ons zaaksysteem verder in om beter aan te sluiten bij de veranderingen door de Omgevingswet of Wkb. |
Wij hebben het proces van vergunningverlening geïmplementeerd in OpenWave. |
Hoofdactiviteit 2: De Omgevingswet en Wkb worden geïmplementeerd in onze werkprocessen en werkafspraken. |
||
7 |
Wij stellen de bestaande werkprocessen die zijn geactualiseerd onder de Omgevingswet en Wkb vast. |
Management/directie heeft de geactualiseerde werkprocessen vastgesteld. Middels de A3 methodiek en overleggen wordt dit bijgehouden. |
Doelstelling 3: Versterken interne samenwerking voor geharmoniseerd en uitvoerbaar beleid |
||
Hoofdactiviteit 1: Op management en uitvoerend niveau worden afspraken gemaakt met beleid over onze betrokkenheid bij het opstellen en wijzigen van beleid. |
||
8 |
Wij maken afspraken met het team beleid en regie binnen de afdeling leefomgeving over onze betrokkenheid bij het opstellen of wijzigen van beleid dat taken voor ons bevat. |
Wij hebben afspraken gemaakt over wanneer en hoe wij betrokken worden bij het opstellen of wijzigen van beleid dat gevolgen heeft voor de uitvoering van VTH. In deze samenwerking richten wij ons expliciet op de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van het beleid. Deze afspraken zijn gedocumenteerd en door alle betrokken partijen geaccordeerd. |
Hoofdactiviteit 2: Met beleid afspraken maken over het inrichten van structureel overleg om regels in het omgevingsplan gezamenlijk vast te stellen, wederom met aandacht voor de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. |
||
9 |
Wij nemen deel aan de opstart van de werkgroep voor het opstellen van het omgevingsplan. |
Wij hebben gezamenlijk de opdracht verkend en hebben een beter beeld bij waar en hoe VTH betrokken wordt bij het omgevingsplan. De ureninzet voor onze bijdrage aan het omgevingsplan is afgestemd en intern geborgd. In het jaarverslag wordt geëvalueerd of deze capaciteit werkbaar is. |
Doelstelling 4: Verbeteren van de (woon)veiligheid |
||
Hoofdactiviteit 1: Doorzetten op het uitvoeren van integrale (avond)controles en inzetten op ambtelijke constateringen. |
||
10 |
Wij ronden de controles bij alle bekende panden af. |
Wij hebben door middel van (avond)controles alle bij ons bekend panden gecontroleerd. |
Hoofdactiviteit 2: In een ondersteunende, maar actieve rol leveren wij een bijdrage aan de nieuw op te starten integrale controles in de gemeente. |
||
11 |
Wij nemen deel aan de nieuw op te starten integrale veiligheidscontroles. |
Wij hebben samen met de betrokken interne en externe partners (zoals team veiligheid, ODR, VRGZ) de integrale veiligheidscontroles voorbereid en uitgevoerd. Onze bijdrage bestaat uit het uitvoeren en voorbereiden van bouwveiligheidscontroles, het rapporteren van bevindingen en, waar nodig, opvolging geven. |
Doelstelling 5: Efficiënter werken binnen team vergunningen |
||
Hoofdactiviteit 1: De werkprocessen krijgen een procesverantwoordelijke, deze wordt toebedeeld door de proceseigenaar. |
||
12 |
Wij hebben intern procesverantwoordelijken aangewezen voor de verschillende processen. Deze procesverantwoordelijken worden in overleg benoemd door de proceseigenaar. |
Wij hebben per proces een procesverantwoordelijke benoemd. De procesverantwoordelijken zijn bekend met de hieraan verbonden taken. |
DOELSTELLINGEN EN ACTIES VOOR 2025
# |
Voorgenomen actie |
Verwacht resultaat |
Doelstelling 1: Zorgen voor een sluitende VTH-beleidscyclus |
||
Hoofdactiviteit 1: Het VTH-zaaksysteem wordt verder ingericht om de juiste managementinformatie te genereren om onze geplande en geprioriteerde VTH-taken (beter) te monitoren. |
||
1 |
Wij implementeren het gebruik van een VTH-dashboard voor het ophalen van relevante managementinformatie. |
Wij hebben beter inzicht in het aantal vergunningen, handhavingszaken, etc. |
Hoofdactiviteit 2: De werkzaamheden voor het uitvoeren van de VTH-beleidscyclus worden belegd zodat een sluitende BIG8-beleidscyclus wordt geborgd. |
||
2 |
De verantwoordelijke voor de VTH-beleidscyclus monitort de borging hiervan. |
Wij hebben de BIG-8 beleidscyclus geborgd binnen het team. |
Hoofdactiviteit 3: Elk jaar controleren en evalueren wij de voortgang van de beleidsdoelstellingen. Per jaar wordt hiervoor tijdig een jaarverslag en uitvoeringsprogramma opgesteld. |
||
3 |
Wij werken volgens de wettelijke verplichtingen en richtlijnen van het IBT Provincie Gelderland bij het vaststellen van producten uit de BIG-8 beleidscyclus. |
Wij hebben het uitvoeringsprogramma vastgesteld voor 1 februari en het jaarverslag voor 15 juni. |
Doelstelling 2: Werken volgens de geest van de Omgevingswet en Wkb |
||
Hoofdactiviteit 1: De veranderingen door de komst van de Omgevingswet en Wkb vertalen we naar de dagelijkse praktijk van onze VTH-taken. |
||
4 |
Wij passen alle standaardbrieven aan op basis van de veranderingen onder de Omgevingswet en Wkb. |
In 2025 hebben wij alle standaardbrieven geactualiseerd, ook degene die nog niet gebruikt zijn. |
5 |
Wij ronden alle vergunningsaanvragen onder de Wabo af. |
Wij hebben geen aanvragen onder de Wabo meer. Om dit te bereiken hebben we oude aanvragen laten intrekken of buiten behandeling gesteld. |
6 |
Wij richten ons zaaksysteem verder in om beter aan te sluiten bij de veranderingen door de Omgevingswet of Wkb. |
De processen zijn up to date en geïmplementeerd in OpenWave. |
Hoofdactiviteit 2: De structurele financiële effecten van de Omgevingswet en Wkb op de begroting van VTH worden in kaart gebracht en vertaald in de legesverordening en begroting. |
||
7 |
Wij monitoren samen met team financiën de financiële impact van de Wkb en verwerken deze in de legesverordening 2026. |
Wij hebben de financiële impact van de Wkb verwerkt in de legesverordening 2026, mits de Wkb “verbouw” ingaat op 1 juli 2025. |
Doelstelling 3: Versterken interne samenwerking voor geharmoniseerd en uitvoerbaar beleid |
||
Hoofdactiviteit 1: Op management en uitvoerend niveau worden afspraken gemaakt met beleid over onze betrokkenheid bij het opstellen en wijzigen van beleid. |
||
8 |
Wij passen de werkafspraken met beleid waar nodig aan op basis van de eerste ervaringen. |
Wij hebben de werkafspraken met beleid verder verduidelijkt. Hierbij is aandacht geweest voor hoe informatie wordt opgevraagd, wie verantwoordelijk is voor de kennisuitwisseling en hoe wij als uitvoering goed kunnen worden meegenomen. |
9 |
Wij geven tijdig input bij alle relevante beleidsstukken. |
Wij hebben binnen de afgesproken tijd gereageerd op alle vragen/verzoeken vanuit beleidsmedewerkers. Hiervoor hebben we interne afspraken gemaakt en vaste momenten ingepland. Dit zodat we consistent ruimte beschikbaar hebben om deze verzoeken te behandelen en eventueel afspraken bij te sturen. Voor het jaarverslag evalueren wij of de samenwerking op deze manier voortgezet kan worden. |
10 |
Wij actualiseren de gemeentelijke welstandsnota om beter aan te sluiten bij de huidige bouwtrends en behoeften van inwoners. |
Wij hebben de welstandsnota geactualiseerd en vastgesteld. |
Hoofdactiviteit 2: Met beleid afspraken maken over het inrichten van structureel overleg om regels in het omgevingsplan gezamenlijk vast te stellen, wederom met aandacht voor de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. |
||
11 |
Wij nemen structureel deel aan de werkgroep voor het omgevingsplan. |
Wij hebben structureel input gegeven voor het omgevingsplan om de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid te waarborgen. |
Doelstelling 4: Verbeteren van de (woon)veiligheid |
||
Hoofdactiviteit 1: Doorzetten op het uitvoeren van integrale (avond)controles en inzetten op ambtelijke constateringen. |
||
12 |
Wij zetten ons in op controles bij de minder bekende adressen |
Wij hebben een wijkgerichte aanpak ingezet voor het houden van controles op het gebruik van panden (zie ook het kopje ‘’projecten 2025’’). Wij hebben deze nieuwe projectmatige aanpak uitgevoerd in de binnenstad van Tiel. |
Hoofdactiviteit 2: In een ondersteunende, maar actieve rol leveren wij een bijdrage aan de nieuw op te starten integrale controles in de gemeente. |
||
13 |
Wij nemen deel aan doorlopende en nieuwe integrale veiligheidscontroles. |
Net zoals in 2024 zijn wij actief aanwezig geweest bij de integrale veiligheidscontroles en hebben een bijdrage geleverd. Onze bijdrage bestaat uit het uitvoeren en voorbereiden van bouwveiligheidscontroles, het rapporteren van bevindingen en, waar nodig, opvolging geven. |
14 |
Wij maken werkafspraken met team veiligheid over de samenwerking. |
Wij hebben duidelijke afspraken met team veiligheid gemaakt over onze bijdrage aan controles (of andere acties) die veiligheid betreffen. Denk hierbij aan het overdragen, coördineren en managen van zaken waarbij er raakvlak is tussen de teams. |
Doelstelling 5: Efficiënter werken binnen team vergunningen |
||
Hoofdactiviteit 1: De werkprocessen worden jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd in Engage, en waar nodig het VTH-zaaksysteem, om ervoor te zorgen dat het werkbare processen zijn. |
||
16 |
Wij verbeteren/optimaliseren de werkbaarheid en efficiëntie van onze integrale werkprocessen. |
Wij hebben in overleg met o.a. de brandweer verbeterpunten in onze gezamenlijke werkprocessen geïdentificeerd, opnieuw afgestemd en aangepast voor een betere uitvoering. Wij hebben ook de samenwerking met de afdeling vitale stad waar mogelijk bleek verbeterd en dit wordt door beide afdelingen ervaren. Om dit te bepalen wordt er eind van het jaar samen geëvalueerd. |
17 |
Wij stellen alle werkprocessen vast in Engage. |
Wij hebben alle werkprocessen vastgesteld in Engage en werken allemaal volgens deze werkprocessen. |
Hoofdactiviteit 2: De procesverantwoordelijke stelt belanghebbende collega’s op de hoogte bij proceswijzigingen. |
||
18 |
De procesverantwoordelijken zorgen ervoor dat iedereen die met een bepaald proces werkt er bekend mee is. |
Iedereen is bekend met de werkprocessen waarmee hij/zij in aanraking komt. Ook werkt iedereen volgens de vastgestelde processen en wordt dit gemonitord om de naleving te waarborgen en effectiviteit waar mogelijk te verbeteren. Elke proces verantwoordelijke neemt hierover acties op in haar of zijn werkplan. |
WERKVOORRAAD
De werkvoorraad voor de directe werkzaamheden 2024 is bepaald op basis van de verleende vergunningen tot september 2024 plus een prognose van de nog te verlenen vergunningen dit jaar. Dit geldt ook voor de handhavingszaken die zijn behandeld, informatieverzoeken die zijn ingediend, vooroverleggen die hebben plaatsgevonden en initiatieven die langs de omgevingstafel zijn geweest. Door het werken onder de Wabo én de Omgevingswet, plus de huidige ontwikkelingen die het zaaksysteem doormaakt, is het ophalen van de exacte informatie een grote opgave.
De prognose van 2025 is in de meeste gevallen een verhoging van 10% ten opzichte van 2024. Echter zijn er een paar categorieën anders geprognotiseerd. Conceptverzoeken of wel vooroverleg zien we over de afgelopen jaren een langzame afname, daarom ongeveer 5% minder opgenomen dan in 2024. Vergeleken met andere jaren zijn er dit jaar weinig meldingen brandveilig gebruik gedaan, 2025 is ingeschat op basis van voorgaande jaren.
Door de komst van Wkb gevolgklasse 1 voor verbouw verwachten we hier echter significant meer informatieverzoeken over, evenals een toename van aanvragen vóór 1 juli 2025. Daarnaast zijn we tegen die tijd een jaar verder met de Omgevingswet en zullen alle nieuwe aanvragen hieronder vallen. Voor nu is onze voorzichtige inschatting dat initiatiefnemers in 2025 niet allemaal meer kunnen wachten met bouwen. Dus zullen zij moeten gaan werken met de Wkb.
Onder handhaving is bij illegale appartement, woningsplitsing en kamerbewoning de verwachting dat deze hoger zal uitvallen n.a.v. de (avond)controles in 2025.
Vergunningen en toezicht |
Prognose 24 |
Prognose 25 |
Informatieverzoek |
185 |
204 |
Conceptverzoeken (regulier vooroverleg) |
126 |
120 |
Omgevingstafel |
18 |
20 |
Totaal |
329 |
344 |
Omgevingsplanactiviteit (voor de activiteit bouwen) |
|
|
Bouwkosten tot €25.000 |
70 |
77 |
Bouwkosten €25.000 tot €50.000 |
29 |
32 |
Bouwkosten €50.000 tot €200.000 |
30 |
33 |
Bouwkosten €200.000 tot €2.500.000 |
35 |
39 |
Bouwkosten hoger dan €2.500.000 |
6 |
7 |
BOPA |
25 |
28 |
Totaal |
195 |
216 |
Technische Toets / Wkb-melding (voor de activiteit bouwen) |
|
|
Gevolgklasse 1 (Wkb-meldingen nieuwbouw) |
2 |
10 |
Gevolgklasse 1 (verbouw, technische toets tot 1-6-2025) |
25 |
40 |
Gevolgklasse 2/3 (technische toets) |
5 |
5 |
Totaal |
32 |
55 |
Overige omgevingsplanactiviteit of meldingen |
|
|
Reclame, inrit, slopen, aanleg |
13 |
15 |
Melding brandveilig gebruik |
75 |
130 |
Monumenten |
12 |
13 |
Totaal |
25 |
28 |
Toezicht en handhaving (omgevingsrecht) |
|
|
Strijdig gebruik (woning/kantoor/detailhandel/bedrijf/horeca/maatschappelijke bestemming) |
15 |
17 |
Staat van bestaande gebouwen en bouwwerken - strijdigheid met Bbl (Wkb) |
25 |
28 |
Illegale bouwwerken |
21 |
24 |
Illegale appartement, woningsplitsing en kamerbewoning |
3 |
6 |
Illegale wijziging monument & beschermd stads- en dorpsgezicht |
5 |
6 |
Illegale bouwwerken geen gebouw zijnde (airco's, schotels, reclame) |
0 |
0 |
Totaal |
69 |
81 |
PROJECTEN 2025
Op basis van onze prioritering in het VTH-beleid 2025 – 2028 zullen wij altijd direct handhaven op illegale splitsing van appartementen/woningen en op strijdig gebruik. De ervaring is dat deze zaken vaak voorkomen en door de hoge risicobeoordeling veel capaciteit vragen van onze toezichthouders en handhavers. Binnen deze zaken komen wij tegen dat arbeidsmigranten en kwetsbare groepen geregeld in onveilige omstandigheden gehuisvest worden. Om dit op een meer efficiënte manier op te pakken, is er gekozen voor een wijkgerichte aanpak. In 2024 zijn wij hiermee gestart en wordt het als effectief beschouwd door het college van B&W en externe betrokken partijen. Daarom willen wij deze werkwijze in 2025 doorzetten. In 2024 zijn de meest verdachte locaties gecontroleerd, in 2025 willen we minder verdachte locaties controleren. Deze wijkgerichte aanpak zal in 2025 gemonitord worden, zodat we indien nodig de werkwijze kunnen aanscherpen en de effectiviteit van deze aanpak in verdere jaren kunnen vergroten.
Naast zaken met een hoge prioritering, is ook meer aandacht voor monumenten en het beschermde stadsgezicht. Dit komt doordat er in 2024 veel nieuwe monumenten zijn benoemd en zich dit in 2025 doorzet. Deze ontwikkeling, vraagt om een gerichte aanpak en intensiever toezicht, zodat we deze historische gebouwen kunnen beschermen. Deze aanpak zal eerst opgesteld moeten worden, voordat er capaciteit ingezet kan worden.
FORMATIE
Onderstaande formatie is beschikbaar voor de werkzaamheden die in dit uitvoeringsprogramma zijn genoemd. Dit gaat om de geprognotiseerde werkvoorraad, de acties bij voor onze beleidsdoelstellingen en de projecten.
In 2025 is er uitbreiding van de formatie gebudgetteerd. Wij streven ernaar om ook in te zetten op lager geprioriteerde handhavingszaken en -klachten. Denk hierbij aan gevolgklasse 1 bouwwerken en bouwwerken niet gebouw zijnde.
Daar waar nodig en waar de legesinkomsten toelaat wordt extra ondersteuning binnen gehaald wanneer de werkdruk te hoog oploopt.
|
FTE 2024 |
FTE 2025 |
Omgevingsloket |
1,83 |
1,83 |
Vergunningverlener |
4,89 |
4,89 |
Toezichthouder |
1,89 |
2,89 |
Handhavingsjurist |
2 |
3 |
Totaal |
10,61 |
12,61 |
KWALITEITSCRITERIA
Op dit moment is er een verordening met betrekking tot de kwaliteitscriteria voor de uitvoering en handhaving Omgevingsrecht uit 2016. Sindsdien zijn de kwaliteitscriteria veranderd en mede door de Omgevingswet wordt er een interne analyse uitgevoerd om te bepalen in hoeverre de kwaliteitscriteria 2.3 met betrekking tot de kritieke massa geborgd zijn in de gemeente Tiel. De procescriteria (BIG8-cyclus) wordt op dit moment ingevuld. In 2025 zal er op basis van de vigerende kwaliteitscriteria een nieuwe verordening kwaliteit uitvoering en handhaving Omgevingsrecht worden opgesteld.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl