Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734725
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734725/1
Verordening Participatieraad Sociaal Domein
Geldend van 29-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening Participatieraad Sociaal DomeinDe raad der gemeente Zevenaar;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 november 2024;
gelet op het bepaalde in artikelen: artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet, afdeling 3.3 en artikel 2:5 van de Algemene Wet bestuursrecht, artikel 3.3 van de Wet open overheid;
besluit:
de Verordening Participatieraad Sociaal Domein vastgesteld bij raadsbesluit van 18 december 2024:
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Het sociale domein: het sociale domein gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt. Het heeft betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, gezondheidszorg en vrijetijdsbesteding. Het sociale domein gaat dus over de wijze waarop mensen in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving.
- b.
Participatie: het betrekken van en het invloed uitoefenen door inwoners en/of maatschappelijke organisaties van Zevenaar op het gemeentelijk beleid binnen het sociale domein;
- c.
Inwoner: de inwoner van de gemeente Zevenaar als deelnemer van de samenleving;
- d.
Maatschappelijke organisatie: een organisatie die werkzaam is binnen het sociale domein ten behoeve van inwoners en organisaties van de gemeente Zevenaar;
- e.
De Participatieraad Sociaal Domein Zevenaar: de Participatieraad van de gemeente Zevenaar; een adviseur als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
- f.
De raad: de gemeenteraad;
- g.
Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zevenaar;
- h.
De gemeente: de gemeente Zevenaar;
- i.
Ernstig disfunctioneren: het structureel niet naleven van de verplichtingen, het verstoren van de samenwerking binnen de Participatieraad, of gedrag dat schadelijk is voor de goede werking van de Participatieraad.
- j.
Beleid: omvat richtlijnen, maatregelen en procedures die zijn ontworpen om specifieke doelen binnen het sociale domein te bereiken.
- k.
Tijdig: binnen een redelijke termijn die voldoende gelegenheid biedt om adequaat te reageren of te handelen, zodanig dat de betreffende actie, besluitvorming of uitvoering niet onnodig wordt vertraagd en de betrokken partijen de kans hebben om hun verantwoordelijkheden na te komen.
HOOFDSTUK 2 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 2 Doelstelling, taak en werkwijze van de Participatieraad
-
1. De Participatieraad is ingesteld om inwoners van de gemeente Zevenaar te betrekken bij het gemeentelijk beleid binnen het sociale domein. De Participatieraad heeft tot doel het brede algemene belang ten dienste van inwoners en maatschappelijke organisaties te verwoorden door middel van het uitbrengen van gevraagde en ongevraagde adviezen die betrekking hebben op het sociale domein.
-
2. Het college betrekt de adviezen zichtbaar bij de besluitvorming en indien het college van het advies afwijkt, doet het college dat gemotiveerd.
-
3. Aan de Participatieraad gevraagde adviezen worden binnen zes weken - na ontvangst van het verzoek om advies - schriftelijk uitgebracht aan het college. Tenzij de complexiteit van de zaak een langere termijn vereist, kan de Participatieraad het uitbrengen van een advies eenmaal voor twee weken verdagen. Van een verdaging wordt schriftelijk en gemotiveerd mededeling gedaan.
Artikel 3 Samenstelling, benoeming, zittingsduur en beëindiging lidmaatschap
-
1. De Participatieraad heeft maximaal 10 leden.
-
2. De leden worden op persoonlijke titel, zonder last of ruggespraak, lid van de Participatieraad. Zij dienen te beschikken over een brede maatschappelijke belangstelling en affiniteit te hebben met verschillende groeperingen binnen de samenleving. Daarnaast dienen zij intensieve contacten met inwoners en maatschappelijke organisaties te onderhouden. Op basis van het voorgaande hebben de leden het vermogen de adviezen te baseren op het brede algemene belang.
-
3. De leden van de Participatieraad worden op voordracht van de raad benoemd door het college. Het college beslist in overleg met de raad over de beëindiging van het lidmaatschap.
-
4. De zittingstermijn voor een lid van de Participatieraad bedraagt maximaal vier jaar. Hierna komt een lid, na evaluatie met het DB van de raad en op voordracht van de raad, voor herbenoeming voor maximaal nog een termijn van vier jaar in aanmerking.
-
5. Bij tussentijds aftreden van een lid wordt door de Participatieraad voorzien in de voordracht van een opvolger aan het college. Voor de opvolger begint een nieuwe, volledige, eerste zittingstermijn van vier jaar.
-
6. Het lidmaatschap eindigt, behoudens na periodieke aftreding:
- a.
Op eigen verzoek; De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen en geven daarvan schriftelijk kennis aan de voorzitter van de Participatieraad.
- b.
Door intrekking van de benoeming op een gemotiveerd voorstel van de Participatieraad;
- c.
Het college kan, gehoord hebbende de Participatieraad, een lidmaatschap intrekken als deze zijn of haar taak heeft verzuimd of niet meer voldoet aan de formele vereisten als genoemd in deze verordening.
- a.
-
7. Bij ernstig disfunctioneren van een of meer van de leden van de Participatieraad en/of het niet meer voldoen aan de formele eisen als genoemd in deze verordening vindt er overleg plaats tussen het/de desbetreffende lid/leden en de voorzitter. Indien dit overleg onvoldoende resultaten heeft opgeleverd, kan de voorzitter van de Participatieraad het college verzoeken het lidmaatschap van het desbetreffende lid/leden te beëindigen.
-
8. De vergaderingen van de Participatieraad worden voorgezeten door de voorzitter.
-
9. De Participatieraad kiest uit haar midden een voorzitter, secretaris, penningmeester en een vicevoorzitter.
-
10. De voorzitter, secretaris en penningmeester tezamen vormen het dagelijks bestuur.
Artikel 4 Recht van initiatief
De Participatieraad kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen over beleid, verordeningen, uitvoeringsplannen en andere aangelegenheden binnen het sociale domein.
Artikel 5 Recht op informatie
-
1. De Participatieraad krijgt tijdig alle informatie die voor een goede taakuitoefening nodig is.
-
2. De Participatieraad wordt geïnformeerd over de resultaten van relevante klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes, klantrapportages, etc.
Artikel 6 Recht van advies
De Participatieraad wordt tijdig in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen over beleidsvoornemens en uitvoeringsplannen binnen het sociale domein.
Artikel 7 De vergaderingen
-
1. De vergaderingen van de Participatieraad vinden minimaal tien maal per jaar plaats, of zoveel vaker als ten minste vier leden dat nodig achten.
-
2. De leden van de Participatieraad kunnen voorafgaand aan de vergadering onderwerpen voor de agenda aanmelden bij de voorzitter. De voorzitter beslist, in overleg met de secretaris, over de agendering.
-
3. De agenda en de bijbehorende stukken worden in principe zeven dagen, doch uiterlijk vijf werkdagen, voorafgaand aan de vergadering naar de leden verstuurd.
-
4. Alle leden van de Participatieraad zijn stemgerechtigd in vergaderingen. Besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen, op voorwaarde dat minimaal zeven leden aanwezig zijn.
-
5. Bij het staken van de stemmen kan het desbetreffende voorstel op een volgende vergadering wederom aan de orde worden gesteld, op voorwaarde dat minimaal zeven leden aanwezig zijn. Staken de stemmen weer, dan wordt het voorstel als verworpen beschouwd.
-
6. Bij de advisering aan het college wordt een eventueel minderheidsstandpunt van één of meer leden mede tot uitdrukking gebracht in het advies.
-
7. De vergaderingen van de Participatieraad zijn in beginsel openbaar tenzij privacy zich daartegen verzet. De stukken voor de vergadering zijn in principe zeven dagen, doch uiterlijk vijf werkdagen, voorafgaand aan de vergadering voor derden beschikbaar. De agenda wordt gepubliceerd op de website van de Participatieraad, mits het bepaalde in artikel 13 over geheimhouding zich daar niet tegen verzet.
-
8. De Participatieraad kan besluiten tot het houden van een besloten vergadering over een of meer agendapunten als een meerderheid van de aanwezige leden hiervoor is.
-
9. Naast de reguliere vergaderingen vindt minimaal twee keer per jaar, of zoveel vaker als nodig geacht, overleg plaats tussen de Participatieraad en de betrokken wethouder van de gemeente Zevenaar.
HOOFDSTUK 3 NADERE REGELS
Artikel 8 Huishoudelijk reglement
De Participatieraad stelt een huishoudelijk reglement vast, dat voorafgaand aan de vaststelling ter goedkeuring aan het college wordt voorgelegd.
Met inachtneming van deze verordening kan de Participatieraad Sociaal Domein in een huishoudelijk reglement nadere regels stellen ten aanzien van de eigen werkwijze.
Artikel 9 Facilitering
-
1. Het college draagt zorg voor beschikbaarheid van een vergaderruimte inclusief vergaderfaciliteiten en koffie en thee.
-
2. Aan de leden en de Participatieraad wordt een maandelijkse onkostenvergoeding toegekend. Dit bedrag zal jaarlijks worden geïndexeerd. Voor de hoogte van de vergoeding wordt tabel IV ( = vergoeding commissieleden) van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden gevolgd (Besluit van 22 maart 1994, houdende regels betreffende de rechtspositie van raads- en commissieleden).
-
3. Naast de in het tweede lid genoemde vergoeding, stelt het college jaarlijks een budget beschikbaar, bedoeld voor het functioneren van de Participatieraad. Dit bedrag zal jaarlijks worden geïndexeerd op basis van de consumentenindex.
Artikel 10 Verantwoording en Evaluatie
Jaarlijks brengt de secretaris namens de Participatieraad voor 1 juni verslag uit aan het college van de activiteiten en de bevindingen over het voorafgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget en gekoppeld aan de subsidieaanvraag.
De Participatieraad evalueert jaarlijks samen met de portefeuillehouder het functioneren van het onderling overleg. Indien er op basis van deze evaluatie reden is om de verordening aan te passen, wordt hiertoe via de Participatieraad en het college een voorstel ingediend bij de gemeenteraad.
Artikel 11 Hardheidsclausule
Het college kan één of meerdere artikelen van deze verordening buiten toepassing laten, voor zover toepassing gelet op het belang van participatie van inwoners leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 12 Geschillen
-
1. Het college beslist, gehoord hebbende de Participatieraad, over de geschillen die voortkomen uit deze verordening.
-
2. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.
Artikel 13 Geheimhouding
Op de Participatieraad en eventuele werkgroep(en) is de geheimhoudingsplicht van artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Zij zorgt dat haar leden bij hun benoeming hierover worden geïnformeerd.
Artikel 14 Communicatie
Communicatie:
- a.
Het college maakt het bestaan van de Participatieraad bekend bij de inwoners van de gemeente en de maatschappelijke organisaties binnen gemeente Zevenaar.
- b.
De Participatieraad publiceert deze verordening op haar website.
Hoofdstuk 4 SLOTBEPALINGEN
Artikel 15 Intrekking oude verordening
De verordening “Verordening Participatieraad gemeente Zevenaar”, vastgesteld 24 september 2014, vervalt bij inwerkingtreding van deze verordening.
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking na bekendmaking van de verordening.
Artikel 17 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Participatieraad gemeente Zevenaar”.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zevenaar gehouden op 18 december 2024
De griffier
Drs. C.M. Steenbergen
De burgemeester
drs. L.J.E.M. van Riswijk
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl