Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734543
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734543/1
Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Land van Cuijk 2025
Geldend van 24-01-2025 t/m heden
Intitulé
Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Land van Cuijk 2025Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
Dit document omschrijft op hoofdlijnen welke capaciteit en instrumenten gemeente Land van Cuijk inzet in de Fysieke Leefomgeving om haar vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken uit te voeren.
1. Inleiding
1.1 Aanleiding en achtergrond
In het Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Land van Cuijk 2025 (hierna: PUH) zijn de voorgenomen werkzaamheden opgenomen op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving binnen de fysieke leefomgeving. Deze werkzaamheden worden ook wel de ‘VTH-taken’ genoemd. Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn belangrijke instrumenten om de veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid in de samenleving te borgen. Het PUH is de concrete uitwerking van de Uitvoerings- en handhavingsstrategie (hierna: U&HS) en omschrijft op hoofdlijnen de inzet van capaciteit, instrumenten en bestuurlijke maatregelen. Dit is de basis voor de programmatische en integrale uitvoering van de wettelijke taken en het bereiken van de doelstellingen zoals in de U&HS is verwoord.
1.2 Doel
Middels dit programma wil het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) een goede programmatische en integrale invulling geven aan de uitvoerings- en handhavingstaken, waarbij mensen en middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Hiertoe worden de doelen en prioriteiten uit het U&HS uitgewerkt in concrete acties per taakveld en gekoppeld aan de benodigde en beschikbare capaciteit. Om de uitvoering van dit programma te kunnen borgen, is een goede informatievoorziening van groot belang. Door te registreren en te rapporteren is het mogelijk om tussentijds bij te sturen en gesignaleerde knelpunten op te lossen. Dit wordt vastgelegd in een jaarverslag. Jaarlijks dient er een PUH door het college te worden vastgesteld en ter kennisname naar de gemeenteraad te worden gestuurd. Met het vaststellen van dit document voldoen we aan de wettelijke verplichting om jaarlijks een PUH vast te stellen.
1.3 Afbakening
De PUH gaat over de VTH-taken binnen onze gemeente voor zover deze betrekking hebben op het fysieke domein.
De PUH gaat niet over VTH taken die vallen onder:
- •
het sociaal domein
- •
milieutaken uitgevoerd door de ODBN;
- •
brandveiligheid en crisisbeheersing uitgevoerd door VRBN
1.4 Opbouw
In hoofdstuk 2 wordt het kader en het doel van het programma nader toegelicht. In hoofdstuk 3 staat de wijze van programmeren centraal en een toelichting op de taakbladen. Hoofdstuk 4 beschrijft de werkzaamheden binnen het taakveld uitvoering en handhaving. In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op organisatie en middelen. Hoofdstuk 6 beschrijft de benodigde en beschikbare capaciteit.
2. Kader en doel
Het proces vergunningverlening, toezicht en handhaving is aan wettelijke regels gebonden. In het Omgevingsbesluit zijn de wettelijke onderwerpen benoemd die betrekking hebben op de invulling van de uitvoering- en handhavingsstrategie (U&HS).
Naast de verplichte onderwerpen staan er in het PUH ook de taken met betrekking tot APV en Bijzondere Wetten. Centraal in het Omgevingsbesluit staat de beleidscyclus (Big 8). De strekking van dit programma heeft met name betrekking op de onderste operationele cyclus. De U&HS heeft betrekking op de bovenste strategische cyclus. Het opstellen van een PUH is een wettelijke verplichting.
Figuur 1 Big 8
In het kader van het Interbestuurlijk toezicht ziet de provincie Noord-Brabant toe of het programma daadwerkelijk wordt opgesteld. Volgens het Omgevingsbesluit moet het uitvoeringsprogramma de volgende onderdelen bevatten:
- •
Een duidelijke verbinding met de gestelde prioriteiten en doelstellingen;
- •
Een weergave van welke werkzaamheden het komende jaar zullen worden verricht;
- •
Afstemming (zo nodig) met instanties die zijn belast met strafrechtelijke handhaving.
In het PUH sluiten we aan bij de begrippen uit de U&HS en werken we de doelstellingen uit de U&HS verder uit. Een gedetailleerde uitwerking hiervan is opgenomen in bijlage 1.
3. Wijze van programmeren
Dit hoofdstuk geeft een toelichting op de manier waarop de uitvoeringstaken in gemeente Land van Cuijk zijn geprogrammeerd. De werkzaamheden voor uitvoering en handhaving komen voort uit wettelijke ontwikkelingen en bestuurlijke thema’s (prioriteiten).
3.1 Ontwikkelingen
De gemeente Land van Cuijk in het kort
De gemeente Land van Cuijk is een jonge gemeente uit een fusie van de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert en Grave. Het Land van Cuijk: 33 dorpen en de vestingstad Grave. De Maas is een belangrijke identiteitsdrager van onze regio. Zij zorgt voor rivier gebonden bedrijvigheid in Cuijk en Grave, voor het cultuurhistorische karakter van de vestingstad Grave en voor unieke typen natuur en landschap. Het Land van Cuijk is een economisch sterke regio met veel bedrijven en een goede werkgelegenheid. Er is een stevige en stabiele agrarische basis. De mengeling van kleinschalige bedrijven, grote intensieve veehouderijen en daaraan gelieerde industriële bedrijven, is belangrijk voor de Agro & Food als economische ruggengraat van de regio Noordoost-Brabant. Het Land van Cuijk biedt een grote diversiteit aan natuur en landschap. De Maas is ook op dat vlak van grote invloed geweest. In het Land van Cuijk is het wonen in een land stedelijke, natuurrijke omgeving. Het biedt gevarieerde woonmogelijkheden: van moderne starterappartementen tot historische vestingpanden en van betaalbare huurwoningen tot vrijstaande villa’s. Voor ieder wat wils, en bovenal: het Land van Cuijk biedt rust en ruimte.
De Omgevingsvisie
Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Volgens die wet moet iedere gemeente een beeld maken van de toekomst van de gemeente. Dit is de Omgevingsvisie: de integrale visie op de fysieke leefomgeving van het Land van Cuijk tot 2040. Een omgevingsvisie beschrijft de maatschappelijke opgaven en de te beschermen kernkwaliteiten van de gemeente. Het beschrijft wat de gemeente, haar inwoners en ondernemers belangrijk vinden voor het gebied waarin zij wonen, werken en recreëren. Aanleiding voor de Omgevingsvisie zijn de grote ruimtelijke opgaven die nu en in de toekomst op het Land van Cuijk afkomen: van klimaatverandering tot betaalbaar wonen en van sociale voorzieningen tot duurzame energie. Om de grote ruimtelijke opgaven in de gemeente aan te pakken moet de gemeente nu al belangrijke keuzes maken.
De Omgevingsvisie Land van Cuijk wordt momenteel ontwikkeld en vervangt onder meer de structuurvisies van de gemeenten. De Omgevingsvisie wordt naar verwachting medio 2025 vastgesteld door de gemeenteraad.
Omgevingsanalyse en prioriteiten
De Omgevingsanalyse is een instrument dat we toepassen om onze ‘Omgeving’ zo goed en volledig mogelijk in beeld te brengen. Met de ‘Omgeving’ bedoelen we de omgeving binnen onze gemeente in de meest brede zin, het gehele grondgebied (fysieke leefomgeving/openbare ruimte) met al haar kenmerken (gebouwen, bewoners/bedrijven/instellingen, natuur etc.) waarvan we (niet) weten of en in hoeverre hier sprake is van risico’s en/of risicovolle activiteiten en/of ontwikkelingen.
Probleemanalyse
Een probleemanalyse binnen Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is een systematische aanpak om inzicht te krijgen in de risico's en problemen binnen de fysieke leefomgeving. Het doel van de probleemanalyse is om sturing te geven aan de inspanningen van vergunningverlening, toezicht en handhaving. De probleemanalyse vormt daarmee de basis voor het stellen van prioriteiten, het formuleren van doelstellingen en het uiteindelijk vaststellen van dit uitvoeringsprogramma. Op basis van de probleemanalyse bepaalt het bestuursorgaan welke activiteiten nodig zijn om de in kaart gebrachte handhavingsdoelen te bereiken en welke prioriteiten het daarbij stelt.
De probleemanalyse bestaat uit een omgevingsanalyse (beschrijvend gedeelte) en een risicoanalyse (cijfermatig gedeelte). In de nog op te stellen Omgevingsvisie van Land van Cuijk zal in een gebiedsanalyse uitgebreid ingegaan worden op de omgevingskwaliteit van Land van Cuijk en de hieruit voortvloeiende opgaven om deze te behouden en te versterken. Vooruitlopend op de omgevingsvisie Land van Cuijk is reeds de opgavenotitie en perspectievennotitie opgesteld en de Economische Visie Land van Cuijk 2040. Deze documenten vormen een basis van de omgevingsvisie en tevens de basis om onze prioriteiten op af te stemmen. Daarnaast hebben we de overtredingen en effecten van overtredingen inzichtelijk gemaakt door deze gebiedsgericht te beschrijven met een onderverdeling van verschillende gebieden. Hieruit onderscheiden we een aantal risico’s die voor VTH van belang zijn om bij de uitvoering van haar taken te betrekken:
Dorpen
Al onze dorpen hebben een eigen karakter en worden in zijn algemeenheid gekenmerkt door kleinschaligheid, een rijke cultuurhistorie en aanwezigheid van historische gebouwen en monumenten, een hoge omgevingskwaliteit (groen, rust en gemeenschapszin) en een groot sociaal verenigingsleven. Deze waarden willen we beschermen. Grote specifieke risico’s onderscheiden we daarbij niet maar in zijn algemeenheid staan deze waarden onder druk door de diversiteit aan functies in verschillende kleine woongebieden, burenoverlast, huisvesting arbeidsmigranten, geluidsoverlast evenementen en de grote maatschappelijke opgaven die voor ons staan (woningtekort, energietransitie/duurzaamheid, stikstofopgaven). Bij het inzetten van de VTH-instrumenten vormt het beschermen van de waarden van onze dorpen het uitgangspunt. Daar waar deze worden bedreigd door activiteiten zetten we onze instrumenten in om te reguleren of onomkeerbare effecten te voorkomen.
Buitengebied (waaronder bos- en natuurgebieden)
In een gemengd landelijk gebied is een evenwicht nodig tussen de verschillende kwaliteiten en functies. Zulk gebied behoudt een groen karakter, er is landbouw mogelijk, er vindt recreatie plaats en er wonen mensen. In het buitengebied van Land van Cuijk bevinden zich dan ook veel agrarische bedrijven, recreatievoorzieningen en bos- en natuurgebieden. Ook in Land van Cuijk is er sprake van vrijkomende agrarische bebouwing doordat agrarische ondernemers het bedrijf beëindigen. Leegstaande voormalige agrarische bedrijfsbebouwing leidt tot een toename van het risico op strijdige gebruiksactiviteiten. Ook het risico op ondermijnende activiteiten (drugslabs) neemt toe. Daarnaast vormen de relatief afgelegen en weinig bevolkte bos- en natuurgebieden een risico op ongewenste activiteiten zoals afvaldumping.
Bedrijventerreinen
De bedrijventerreinen in land van Cuijk vervullen een belangrijke economische functie voor zowel de gemeente als de regio. De ondernemers in Land van Cuijk profiteren van de sterke geografische positie tussen de vier steden Nijmegen, Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch en Venlo. Daarnaast is Land van Cuijk is één van de acht Brabantse gemeenten met binnenhavens die onlangs gefuseerd zijn in Brabant Ports. In het economisch beleid legt land van Cuijk de focus op de doorontwikkeling van onze topsectoren: voeding en gezondheid voor mens en dier. De inzet op innovatie en investeringen die bijdragen aan de ontwikkeling richting een toekomstbestendige economie zijn cruciaal voor de brede welvaart van de gemeente. Bedrijven die al gevestigd zijn in Land van Cuijk moeten zich op een duurzame manier kunnen door-ontwikkelen. Land van Cuijk focust zich op de doorontwikkeling van onze topsectoren, door een aantrekkelijk vestigingsklimaat te bieden voor bedrijven die in Land van Cuijk gevestigd zijn en door zorg te dragen voor toekomstbestendige en duurzame werklocaties. Binnen deze sectoren komen dan ook veel mensen bijeen en hier heeft (brand)veiligheid, afval, geluid en strijdige gebruiksactiviteiten en detailhandel ook onze speciale aandacht. Daarnaast kent de regio veel industrie en logistieke bedrijven, waaronder een aantal (complexe) bedrijven met een zware milieubelasting. Deze bedrijven vragen extra aandacht op luchtkwaliteit, (externe) veiligheid, geur en geluidsoverlast energieverbruik.
Risicoanalyse
De uitvoeringstaken zijn gebaseerd op prioriteiten uit de U&HS en de probleemanalyse VTH. Wij werken risico gestuurd conform de uitkomsten van de risicoanalyse. De risicoanalyse wordt ten minste eenmaal per jaar bezien of er aanpassingen noodzakelijk zijn. Jaarlijks voor het opstellen en vaststellen van het Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Land van Cuijk, vindt er overleg plaats met diverse teammanagers van de fysiek leefomgeving om integraal te beoordelen of de risicoanalyse compleet is of dat er onderwerpen geactualiseerd of toegevoegd moeten worden. Ook de signaallijst van alle jaarlijkse handhavingszaken vormt een instrument om de risicoanalyse en prioriteiten jaarlijks te actualiseren en opnieuw vast te stellen.
Hierbij wordt de samenwerking en samenhang tussen beleid en uitvoering geïntensiveerd en wordt de rol in de terugkoppeling verstevigd. Deze doelstelling en activiteiten dragen bij aan het opstellen van een meer specifieke analyse van inzichten in toekomstig beleid. Met deze risicoanalyse en prioritering geven wij vorm aan onze werkwijze voor de VTH-taken.
Een uitgebreide toelichting van de wettelijke ontwikkelingen is terug te vinden in de U&HS. We hebben deze impact, indien relevant, beschreven in de taakbladen.
3.2 Taakbladen
Om inzichtelijk te maken welke werkzaamheden wij het komende jaar gaan uitvoeren maken we gebruik van een format (taakblad). In elk taakblad wordt een vast aantal aspecten uitgewerkt die gebaseerd zijn op de (proces)eisen gesteld in de kwaliteitscriteria VTH. In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit1 hiervoor benodigd is.
4. Werkzaamheden uitvoering en handhaving
4.1 RISICOANALYSE
De uitvoeringstaken zijn gebaseerd op prioriteiten uit de U&HS en de probleemanalyse VTH.
Er zal nooit voldoende capaciteit zijn om alle taken uitputtend uit te voeren. Het maken van keuzes en stellen van prioriteiten heeft dus als doel het bepalen van die problemen/ overtredingssoorten die in potentie risicovol zijn en waar derhalve het meeste toezicht op moet worden gehouden vanuit de overheid. Een (door het bestuur vastgestelde) risicoanalyse levert inzicht in de benodigde menskracht en middelen, gebaseerd op de risico’s van activiteiten, op de specifieke lokale situatie en de ambities van het bestuur. Doel is via één uniforme werkwijze de handhaving en de vergunningverlening (in de Omgevingswet ook “uitvoering” genoemd) te benaderen. Ook de wetgeving streeft naar meer uniformering. Zo wordt steeds meer lokale wetgeving landelijk geüniformeerd. De Omgevingswet voorziet op één aanpak voor handhaving en vergunningverlening.
Deze kwalitatieve risicomethode (deels gebaseerd op het DBC-risicomodel) is gebruikt om voor de gemeente Land van Cuijk een integrale probleemgestuurde risicoanalyse uit te voeren, die uiteindelijk heeft geleid tot een prioriteitstelling ten behoeve van het integraal vergunningen- en handhavingsprogramma.
Toelichting toepassen en invullen van de risicomatrix
Voor de toekenning van de scores van 1 tot 5 is het volgende risicoscore overzicht uitgewerkt:
De risico’s van de problemen/overtredingssoorten worden beoordeeld op een zestal beoordelingsaspecten. Per aspect wordt het eventuele negatieve effect uitgedrukt op een schaal van 1 (geen negatief effect) tot 5 (zeer sterk negatief effect).
De resultaten van de risicoscores zijn gebaseerd op onderstaande schaalverdeling met betrekking tot de (minimale en maximale) totaaluitkomsten (is RISICO = Kans x Negatief Effect):
De eisen die aan de procescriteria worden gesteld zijn in de taakbladen nader uitgewerkt. Dit vormt de basis voor het stellen van prioriteiten en het formuleren van doelstellingen. Op deze manier kan de beschikbare capaciteit gerichter worden ingezet, namelijk daar waar de prioriteit het hoogst is. Hierdoor kan het college beter sturen op het behalen van de gestelde doelen met als gevolg dat de dienstverlening verbetert.
Bij een probleemanalyse vergunningen is het gebruikelijk om op basis van de gegevens van de voorafgaande jaren te analyseren. We houden de gegevens over de elementen van vergunningverlening nauwkeurig bij middels een actueel dashboard en met behulp van kengetallen die wij indien nodig aanpassen.
De probleemanalyse dient tenminste 1 maal per 4 jaar te worden opgesteld en bestuurlijk vastgesteld. De risicoanalyse wordt ten minste eenmaal per jaar bezien of er aanpassingen noodzakelijk zijn. Jaarlijks voor het opstellen en vaststellen van het Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Land van Cuijk, vindt er overleg plaats met diverse teammanagers van de fysiek leefomgeving om integraal te beoordelen of de risicoanalyse compleet is of dat er onderwerpen geactualiseerd of toegevoegd moeten worden.
Ook de signaallijst van alle jaarlijkse handhavingszaken vormt een instrument om de risicoanalyse en prioriteiten jaarlijks te actualiseren en opnieuw vast te stellen. Hierbij wordt de samenwerking en samenhang tussen beleid en uitvoering geïntensiveerd en wordt de rol in de terugkoppeling verstevigd. Deze doelstelling en activiteiten dragen bij aan het opstellen van een meer specifieke analyse van inzichten in toekomstig beleid.
4.2 Conclusie prioriteiten 2025
De resultaten zeer hoge risicoscores
ZEERHOOG RISICO |
GROTER DAN OF GELIJK AAN 10 |
> 10 |
Handelen zonder een omgevingsvergunning bouwactiviteit (omgevingsplan) en/of handelen zonder een omgevingsvergunning of melding voor de bouwactiviteit (technisch):
- •
Kamerverhuur ( 5 of meer wooneenheden), logiesgebouw
Verordeningen in de Fysieke Leef- omgeving
- •
Gevaarlijk en blokkerend plaatsen van voorwerpen en/of voertuigen op de weg (alleen bij centrumlocaties, stations en recreatieplassen)
Afvalstoffenverordening
- •
Afval illegale stort (drugsafval en grote dumping)
APV & Leefbaarheid
- •
Overlast jongeren openbare plaatsen (leefbaarheid overlast op straat en alcoholgebruik centrumlocaties en stations)
Wegen- verkeerswet en RVV
- •
Ondermijning
Alcohol en Horeca
- •
Leeftijdsgrensovertreding (verkoop/weder verstrekking alcohol minderjarigen)
- •
Verkoop in strijd met Alcoholwet (geen vergunning, strijdig alcohol aanwezig, strijdig voorwaarden verkoop)
Evenementen
- •
Verkoop alcohol minderjarigen
Natuur-, Bos- en Buitengebied
- •
overlast op het water in recreatieseizoen op Kraaijenbergse plassen en Heeswijkse plas
De resultaten hoge risicoscores
HOOG |
GROTER DAN OF GELIJK AAN 7 |
> 7 |
Handelen zonder een omgevingsvergunning bouwactiviteit (omgevingsplan) en/of handelen zonder een omgevingsvergunning of melding voor de bouwactiviteit (technisch):
- •
Restaurant, café, horeca, bedrijf, kantoor, winkel
- •
Woonwagenlocaties (project)
Slopen
- •
Handelen zonder of in strijd met: omgevingsplan activiteit sloop (in relatie tot monumenten)
Erfgoed
- •
Instandhoudingsplicht / onomkeerbare beschadiging van cultuurhistorische- en archeologische waarden
- •
Handelen zonder of in strijd met vergunning(voorschriften) activiteit gemeentelijk-, rijksmonument en/of stads-en dorpsgezicht
RO Activiteit 'afwijken van regels in het omgevingsplan'
- •
Bijwoning met zelfstandige voorzieningen
- •
Bedrijfsmatige activiteiten waar niet is toegestaan
- •
Landschappelijk inpassing
- •
Overige (onrechtmatige) bewoning in strijd met omgevingsplan (zoals wonen waar niet is toegestaan/illegale bewoning)
APV & Leefbaarheid
- •
overlast personen met onbegrepen gedrag (o.a. verwarde mensen, verslavingsprobleem, zwervers)
- •
Overlast van handel en gebruik van (soft)drugs en lachgas
- •
Overlast recreatie- en natuurgebieden (strijdig met verordening of toegangsvoorwaarden)
Wegen- verkeerswet en RVV
- •
Parkeer excessen (zoals blauwe zone/parkeren op de stoep/parkeerverbod/woonerf)
- •
Sluiten van woningen/panden (Wet Damocles) en verzegeling
- •
Woonoverlast (wet aanpak woonoverlast)
Alcohol en Horeca
- •
Geen leidinggevende/vrijwilliger aanwezig, Vergunning niet op orde
Evenementen
- •
Vergunning plichtige C-evenementen (strijdig met veiligheid, alcoholwet of Voorwaarden/ voorschriften en overlast)
Natuur-, Bos- en Buitengebied
- •
Bijtincidenten (honden)
De mate van toezicht wordt bepaald door de prioriteit die aan een onderwerp is toegekend. Per onderwerp wordt de intensiteit van toezicht bepaald en is sturend voor onze inzet.
Voor de inzet van het VTH instrumentarium betekent de prioritering het volgende:
Prioriteit |
Mate van VTH inzet |
|
Zeer Hoog |
Proactief |
|
Hoog |
Actief |
|
Gemiddeld |
actief en/of passief |
|
Laag |
Passief |
|
4.3 UITKOMSTEN RISICOANALYSE
5. Organisatie en middelen
In dit hoofdstuk gaan we in op de organisatie en middelen van de U&HS.
5.1 Organisatie
We maken een onderverdeling tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.
Bestuurlijke organisatie
Het college is als bevoegd gezag verantwoordelijk voor het uitvoeren van de VTH-taken op het gebied van de Omgevingswet. Zij stelt hiervoor een U&HS vast en maakt dit bekend aan de gemeenteraad. Het college beslist op vergunningaanvragen en treedt waar nodig bestuursrechtelijk handhavend op.
De verantwoordelijke portefeuillehouder(s) VTH bewerkstelligen dat, waar nodig, op bestuurlijk niveau afstemming plaatsvindt zodat er slagvaardig richting inwoners, bedrijven, instellingen of andere overheden wordt opgetreden. Daarnaast dragen zij bestuurlijk verantwoordelijkheid dat de U&HS wordt uitgevoerd binnen de visie en uitgangspunten.
De gemeenteraad stelt het omgevingsplan en verordeningen vast en heeft in het kader van vergunningverlening in bepaalde gevallen de bevoegdheid van adviesrecht van de raad (zie besluit 29 juni 2023). De gemeenteraad heeft formeel geen wettelijke bevoegdheid over de wijze van uitvoering van de VTH-taken.
Op bestuurlijk niveau worden wij vertegenwoordigd door een gemeente in het bestuurlijk Platform Omgevingsrecht (BPO). Het BPO bewaakt en verbetert de kwaliteit, veiligheid, gezondheid en duurzaamheid van de fysieke leefomgeving in Brabant. De Brabantse samenwerking in het fysieke domein staat voor een aantal grote uitdagingen; de reeds ingevoerde Omgevingswet, de maatschappij stelt hogere eisen aan het realiseren van milieu-, klimaat-, natuur-, veiligheid- en gezondheidsdoelstellingen én bestuurders vragen om steviger verbinden van bestuursrecht en strafrecht. Deze opgaven beperken zich niet tot de grenzen van gemeenten, operationele kaders van omgevingsdiensten, werkgebieden van veiligheidsregio’s, GGD’s of waterschappen en uitvoeringsorganisaties van ministeries. In het BPO stemmen de handhavingspartners af over ontwikkelingen en maken ze afspraken over de onderlinge samenwerking. Binnen de kaders van het interbestuurlijke programma bepalen BPO-leden jaarlijks gezamenlijk wat nodig is en urgent, inclusief de ambtelijke capaciteit. Dit overleg vindt 2 keer per jaar plaats.
Ambtelijke organisatie
Binnen de gemeente Land van Cuijk is de capaciteit voor het VTH-domein ondergebracht in de teams “Veiligheid, Toezicht & Handhaving”, “Vergunningverlening” en “Ondersteuning Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving”.
Team Vergunningverlening
Op basis van de Omgevingswet, OOV en Bijzondere wetten voert het team Vergunningverlening taken uit op het gebied van vergunningverlening. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door de casemanagers. Ook de vergunningverlening op basis van verordeningen (APV en Leefbaarheid) vindt binnen dit team plaats.
Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving
Het toezicht op en handhaving van wet- en regelgeving in het omgevingsrecht, OOV en bijzondere wetten worden zowel door interne toezichthouders als externe toezichthouders uitgevoerd. Het toezicht op de brandveiligheid wordt uitgevoerd door de VRBN. Het toezicht op de bouwregelgeving, evenementen en ruimtelijke ordening wordt voornamelijk uitgevoerd door de eigen toezichthouders en de kwaliteitsborgers. Het taakveld toezicht en vergunningverlening is in de gemeente gescheiden, waardoor bevoegd- en verantwoordelijkheden elkaar niet kunnen beïnvloeden.
Team Ondersteuning Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving
Binnen dit team zijn de adviseurs en juristen werkzaam, die zorgen voor (juridisch ) advies op het gebied van vergunningverlening en handhaving. Zij schakelen tussen de interne en externe partijen en zorgen voor het behouden dan wel verbeteren van het kwaliteitsniveau binnen het VTH domein. Daarnaast wordt door het team een aantal lichte vergunningen verleend (kappen, inritten, parkeerontheffingen, etc.)
5.2 Interne en externe afstemming & samenwerking
De toegevoegde waarde van communicatie en voorlichting valt of staat met een eenduidige en uniforme toetsing en optreden naar burgers en bedrijven. Adequate interne en externe afstemming en samenwerking is daarbij noodzakelijk. Het gaat dan om interne afstemming en samenwerking tussen zowel vergunningverleners en andere interne betrokkenen onderling, als ook tussen vergunningverlener(s), toezichthouder(s), handhaver(s) en adviseur(s). Daarnaast omvat dit de relatie met andere organisatieonderdelen, zoals de teams die verantwoordelijk zijn voor ruimtelijke plannen, beleid en de uitvoering van projecten.
Externe afstemming en samenwerking is van belang om te komen tot een optimaal en integraal resultaat in zowel vergunningverlening, toezicht als handhaving en is bovendien cruciaal om een vergunning te kunnen afgeven binnen 8 weken. De samenwerkende partners (waterschap, politie, veiligheidsregio, omgevingsdienst, provincie, ministerie enzovoorts) benutten op deze manier de specifieke deskundigheid, ondersteuning, aanvulling en informatie over en weer. Ook het overleg met adviseurs van aanvragers, zoals architecten, milieuadviseurs enzovoorts, is veelal nodig en van betekenis voor het gewenste eindresultaat. Binnen de regio hebben wij met onze ketenpartners samenwerkingsafspraken voor de VTH ketenprocessen gemaakt. Voor de ketenpartners is de noodzaak om informatie uit te wisselen en te delen steeds groter geworden.
De wijze waarop wij samenwerken en het moment van afstemming liggen vast in specifieke werkprocessen, -instructies en -afspraken. Ook de samenwerkingsafspraken met ketenpartners maken hier onderdeel van uit.
Afstemming bestuur en ambtelijke organisatie
Er is frequent overleg tussen de portefeuillehouders en de ambtelijke organisatie. In deze overleggen komen zo nodig individuele handhavingszaken aan de orde en wordt gesproken over ontwikkelingen op het gebied van het omgevingsrecht. Bestuurlijk gevoelige handhavingszaken worden vooraf met de portefeuillehouder afgestemd. Daarnaast vindt periodiek overleg plaats over de uitvoering van VTH-taken bij de ODBN.
Samenwerkingspartijen
De gemeente heeft een regiefunctie bij uitvoering van VTH-taken en heeft een belangrijke rol bij een goede uitwisseling van informatie tussen de verschillende overheidsorganisaties. Voor de samenwerkingspartners aan wie uitvoering van VTH-taken is opgedragen, blijft de gemeente het bevoegd gezag en is verantwoordelijk voor het opstellen van de U&HS. De samenwerkingspartners voeren de VTH-taken uit conform de U&HS en leggen hierover verantwoording af aan de gemeente.
Met de toename van de complexiteit en omvang van de maatschappelijke opgave, realiseren wij ons dat geen enkele gemeente in staat is dit alleen op te lossen. Ook onze gemeente heeft de samenwerking met andere partners nodig. Coördinerende, interne en externe advies- en onderzoeksuren maken deel uit van de VTH-cyclus. Het is van belang deze inzichtelijk te maken, zodat hierop gestuurd kan worden. Samenwerking is belangrijk.
Structurele en incidentele overleggen
Er zijn diverse structurele en incidentele overleggen die binnen en/of buiten de organisatie plaatsvinden, die ondersteunend zijn aan de VTH-producten en/of dienstverlening, zoals intern overleg om inhoud te bespreken, de werkvoorraad en voortgang te bewaken en werkprocessen te optimaliseren:
- •
Portefeuillehouder overleggen met de betrokken bestuurders.
- •
Overleg Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
- •
Intergemeentelijk overleg over VTH aangelegenheden, waaronder deelname aan het Interventieteam;
- •
Intaketafel en omgevingstafel
Daarnaast werken we samen met de samenwerkingspartners in de regio, zoals:
de ODBN en VRBN door:
- •
Contacten te onderhouden en te sturen werkzaamheden;
- •
Het voeren van accounthouders overleggen;
- •
En het begeleiden en adviseren m.b.t. bestuursvergaderingen.
De interne en externe afstemming richt zich met name op:
- •
Interne (cluster- en team) overleggen;
- •
Externe overleggen;
- •
Bestuurlijke overleggen;
- •
Regionale overleggen ODBN en VRBN;
- •
Driehoeksoverleg;
- •
Overleg RIEC
- •
Vergaderingen Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
- •
Vergaderingen kwaliteitsteams
De raming benodigde uren voor 2025 zijn in de taakbladen verwerkt.
Afstemming uitvoeringsprogramma
Het uitvoeringsprogramma moet leiden tot een veiligere, gezondere en schonere leefomgeving. Het uitvoeringsprogramma richt zich vooral op de verbetering van de uitvoeringspraktijk op operationeel en bestuurlijk niveau, die gezamenlijk en integraal worden opgepakt. Iedere partij vorm een schakel in de keten vanuit hun eigen rol en verantwoordelijkheid. Zo hebben wij dit document – voor de voor hen relevante delen– aan de ODBN, VRBN en de organen die belast zijn met de strafrechtelijke handhaving (Politie district Maas en Leigraaf, het Openbaar Ministerie van het Arrondissementsparket Oost-Brabant) voorgelegd. Ieder speelt hierin een eigen en onmisbare rol.
5.3 Middelen
Om de VTH-taken te kunnen uitvoeren worden middelen ingezet zoals personele capaciteit en hulpmiddelen (financieel, maar ook apparatuur en instrumenten). De beschikbaarheid van personele capaciteit en de benodigde hulpmiddelen wordt geborgd in de systematiek van de Planning en Control cyclus (hierna P&C cyclus) van de gemeente Land van Cuijk. De begroting, kadernota en jaarrekening zijn de bekendste producten uit de P&C-cyclus. Andere jaarlijks terugkerende producten zijn de zomerrapportage en de december-rapportage. Voor de interne beheersing van de processen werkt de gemeente Land van Cuijk op basis van een concernplan en de daarvan afgeleide jaarplannen op teamniveau.
De kosten die zijn gemoeid met de uitvoering van VTH-taken bestaan voornamelijk uit personele kosten, de gemeentelijke bijdrage aan de ODBN en de VRBN en budgetten voor overige kosten zoals licenties en extern juridisch en technisch onderzoek en -advisering. Daartegenover staan legesinkomsten, die over een langere periode niet meer dan kostendekkend mogen zijn. Overigens komen niet alle taken in aanmerking voor dekking vanuit leges. Zo zijn onder meer de uitvoering van bezwaar- en beroepsprocedures, meldingen (sloop, brandveiligheid) en toezicht en handhaving van de bestaande gebouwenvoorraad uitgesloten van legesheffing. Er dienen voldoende middelen ter beschikking te staan om de risico’s die met de uitvoering van U&H-taken worden tegengegaan tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen.
Het huidige budget en de formatieomvang voor VTH is voor het college het vertrekpunt. Als de taakuitvoering gedurende de looptijd wijzigt, bijvoorbeeld door wetswijziging of andere bestuurlijke keuzes, dan worden de budgettaire effecten daarvan meegenomen in de reguliere begrotingscyclus.
Reservering middelen voor permanente her- en bijscholing
De reservering van middelen voor permanente her- en bijscholing gebeurt centraal binnen de gemeentelijke organisatie. Hiermee wordt gefaciliteerd in toerusting, zodat medewerkers ter zake kundig zijn. Ook wordt gezorgd dat medewerkers hun werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren.
VTH-taken ondersteunende taken
Daarnaast worden er ten behoeve van de uitvoering van VTH-taken ondersteunende taken uitgevoerd door andere teams: financiële diensten (legesheffing, invordering verbeurde dwangsommen, facturering), juridische diensten (commissie voor de bezwaarschriften) en administratieve diensten. Daarnaast worden er specifieke taken “uitbesteed”. De reden hiervan kan zijn dat dat verplicht gebeurt, maar het kan ook een eigen keuze betreffen. Deze uitbesteding c.q. deelname aan een gemeenschappelijke regeling kost natuurlijk geld. De hieraan verbonden uitgaven zijn opgenomen in de begroting.
Gemeenschappelijke regelingen
De benodigde inzet van de VRBN is geregeld in de gemeentelijke bijdrage van de Veiligheidsregio en is niet direct inzet afhankelijk. De inzet van de ODBN is opgenomen in het werkprogramma welke in de begroting is opgenomen, de beschikbare en benodigde capaciteit komt niet terug in het overzicht van de taakbladen. Indien de financiële middelen niet toereikend zijn dan worden deze zo nodig aangevuld bij de tussenrapportages, dan wel wordt het werkprogramma aangepast.
- •
Alle gemeentelijke taken op het gebied van milieu zijn uitbesteed aan de ODBN. Het gaat dan om advisering over en uitvoering van taken zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarnaast voert de Omgevingsdienst een aantal verzoektaken uit. Deze bedragen die hiervoor nodig zijn kunnen jaarlijks wijzigen. Dit geldt voor alle ketenpartners.
- •
De VRBN voert op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord taken uit op het gebied van de brandweerzorg en crisisbeheersing in de provincie Noord-Brabant.
6. Beschikbare en benodigde personele capaciteit
In de onderstaande overzichten wordt gebruik gemaakt van 1 Fte = 1363 effectieve uren.
6.1 Beschikbare capaciteit
In onderstaande tabel wordt inzichtelijk gemaakt welke functies en personele capaciteit er voor Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving beschikbaar is:
Tabel Personele capaciteit
Onderdeel |
Functie |
Beschikbare formatie (in FTE's) |
Vergunningen (team vergunningen) |
Vergunningverlener omgevingswet |
23 |
Vergunningverlener APV |
7 |
|
Subtotaal |
|
30 |
Toezicht & Handhaving (team veiligheid, toezicht & handhaving) |
Toezichthouder/handhaver |
6 |
Bibob coördinator |
1 |
|
Handhaver BOA (domein I) |
14 |
|
Handhaver BOA (domein II) |
3 |
|
Coördinator Toezicht & Handhaving BOA’s |
1 |
|
Subtotaal |
|
25 |
-Team Ondersteuning Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving |
Frontoffice |
4 |
Juridisch adviseur VV |
4 |
|
Juridisch adviseur HH |
9 |
|
Adviseur VTH |
2,8 |
|
Administratief medewerker |
3 |
|
Subtotaal |
|
22,8 |
Totaal |
|
77,8 |
In taakbladen wordt in detail ingegaan of met de beschikbare capaciteit de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Het totaal beschikbare Fte is 77,8 en totaal aan beschikbare uren is afgerond ca. 106.314 uur (78 Fte x 1363 declarabele uren bepaalt het aantal beschikbare uren).
6.2 Benodigde personele capaciteit
Voor de uitvoering van voorgenomen VTH taken zijn de volgende uren in kaart gebracht:
Nr |
Taakbladen Vergunningverlening |
Benodigd uren |
Benodigd Fte |
1 |
Informatie- en conceptverzoeken |
11.040 |
8,1 |
2 |
Intake- en omgevingstafel |
800 |
0,6 |
3 |
Omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit |
31.020 |
22,8 |
4 |
Vergunningen APV en bijzondere wetten |
12.168 |
8,9 |
|
Totaal benodigd Vergunningenverlening (inclusief 4 Fte frontoffice en 3 Fte administratie) |
55.028 |
40,4 |
Nr |
Taakbladen Toezicht en Handhaving |
Benodigd uren |
Benodigd Fte |
5 |
Toezicht Omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en omgevingsplanactiviteit |
10.995 |
8,1 |
6 |
Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (bijzondere onderwerpen) |
7.088 |
5,2 |
7 |
Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (domein I) |
17.750 |
13 |
8 |
Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (domein II) |
5.500 |
4 |
9 |
Juridische aspecten vergunningverlening |
5450 |
4 |
10 |
Juridische aspecten Handhaving |
13.341 |
9,8 |
|
Totaal benodigd Toezicht en Handhaving |
60.774 |
44,1 |
Nr |
Taakblad Keuze Taken |
Benodigd uren |
Benodigd Fte |
11 |
Kwaliteitszorg |
3.820 |
2.8 |
|
Totaal benodigd Keuze Taken |
3.820 |
2.8 |
6.3 Conclusie beschikbaar en benodigde capaciteit
Voor de uitvoering van alle werkzaamheden binnen VTH zijn afgerond 106.314 effectieve uren beschikbaar. Dit staat gelijk aan 77,8 Fte. Voor de uitvoering van alle werkzaamheden is naar verwachting 87,3 Fte noodzakelijk. Dit betekend een tekort van ca. 87,3 minus 77,8 = 9,5 fte.
Dit verschil heeft verschillende oorzaken: er is nog steeds sprake van een tekort aan capaciteit bij de BOA’s en de bouwtoezichthouders. Al is dit tekort wel veel kleiner dan in de afgelopen jaren door de keuzes die in het kader van de strategische personeelsplanning zijn gemaakt. We nemen de volgende maatregelen om het gat zo klein mogelijk te maken:
- •
We prioriteren onze werkzaamheden conform de uitkomsten van de risico analyse.
- •
We benutten incidentele budgetten om tijdelijk extra capaciteit in te huren.
- •
Team vergunningverlening werkt ook in 2025 vraag gestuurd met een flexibele schil van maximaal 4 fte aan externe inhuur. Op deze manier kan flexibel ingespeeld worden op de afhandeling van het proces vergunningverlening onder de Omgevingswet. Of het aantal ingeschatte fte’s voldoende is, zal blijken in de loop van het transitiejaar.
|
Benodigd Fte (in uren) |
Benodigd Fte (1 Fte = 1363 uur) |
Beschikbaar Fte (in uren) |
Beschikbaar Fte (1 Fte = 1363 uur) |
Verschil |
Vergunningverlening |
55.028 |
40,4 |
50.431 |
37 |
-3,4 |
Toezicht en Handhaving |
60.774 |
44,1 |
51.794 |
38 |
-6,1 |
Keuze taken |
3820 |
2,8 |
3820 |
2,8 |
0 |
Totaal Fte benodigd versus beschikbaar |
119.622 |
87,3 |
106.045 |
77,8 |
- 9,5 |
Bijlagen Taakbladen
Voor het uitwerken van werkzaamheden gebruiken we een format (taakblad). In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we precies gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit hiervoor benodigd is.
TAKEN VERGUNNINGVERLENING
- 1.
Informatie- en conceptverzoeken
- 2.
Intake- en omgevingstafel
- 3.
Omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit
- 4.
Vergunningen APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten
TAKEN TOEZICHT
- 1.
Toezicht omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit
- 2.
Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (bijzondere onderwerpen
- 3.
Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (domein I)
- 4.
Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (domein II)
- 5.
Juridische aspecten vergunningverlening
- 6.
Juridische aspecten handhaving
TAKEN KWALITEITSZORG
- 1.
Kwaliteitszorg
VOORBEELD Taakblad: Beschrijving van product onder bepaald domein/beleidsveld |
||
1. |
Toelichting taak |
Wat is de taak/activiteit? |
2. |
Wettelijk kader |
Op welke wet- en regelgeving is dit product/project gebaseerd? |
3 |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
Wat is de werkvoorraad of aanbod gestuurde activiteit van deze reguliere taak uitgedrukt in aantallen? Wat is de wijze van berekening van de uren om te komen tot een totaal benodigde capaciteit voor dit product? De aantallen producten van reguliere werkzaamheden zijn voorzien van een kengetal: dit is een gemiddeld aantal uren dat benodigd is om één product te realiseren. Deze kengetallen zijn/blijven nog in ontwikkeling en zullen de komende jaren worden aangescherpt. Door de aantallen producten te vermenigvuldigen met de kentallen, ontstaat een totaalbeeld van de verwachte benodigde uren. Voor een aantal producten kunnen we geen aantallen en kentallen inschatten; voor deze producten is volstaan met een totale urenraming. |
4. |
Probleemanalyse |
Welke problemen/overtredingen doen zich voor en hoe vaak komen ze voor? Welke aandachtsveld/knelpunten zijn gesignaleerd? |
5. |
Wijze van uitvoering |
Wie voeren de taken uit en welk instrument wordt dit jaar toegepast? |
6. |
Indicatoren |
Welke indicatoren worden geregistreerd in het systeem en welke indicatoren zijn nog wenselijk? |
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Aan welk strategischedoel van de U&HS levert de uitvoering van deze taak een bijdrage? |
Taakblad 1: Informatie- en conceptverzoeken |
||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Verzoeken voor voorlichting en informatie komen binnen per telefoon of digitaal. We handelen terugbelverzoeken via de frontoffice VTH. Potentiële aanvragers kunnen eventueel een afspraak maken en zowel algemene als de voor een specifieke locatie geldende informatie kunnen opvragen. We spreken hier over de zogenaamde ‘informatieverzoeken’. Voordat initiatiefnemers een aanvraag of melding indienen, kunnen ze eerst een conceptverzoek (hieronder verstaan we conceptaanvragen en principeverzoeken) indienen. Wij hebben er als gemeente Land van Cuijk voor gekozen voor een intaketafel en een omgevingstafel (zie taakblad 2). |
||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
De wet kent geen verplichting tot het aanbieden van een conceptverzoek of informatieverzoek. Het is een service die wij bieden in het kader van de dienstverlening en om het aantal ontvankelijke aanvragen voor een vergunning te vergroten. Tevens kunnen we het aantal afgewezen aanvragen reduceren. |
||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigd |
Het verwachte aantal conceptverzoeken is ca. 480 voor het jaar 2025. Het aantal wisselt sterk, maar de verwachting dat er meer vragen zullen komen in toekomst. Wij verwachten ca. 1500 informatieverzoeken voor het jaar 2025 en ca. 480 conceptaanvragen.
|
||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Door de inwerkingtreding van de Omgevingswet zien wij een toename van het aantal informatieverzoeken en conceptverzoeken. We sturen op concept-verzoeken. We verwachten voldoende capaciteit voor de uitvoering. |
||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
In de recent vastgestelde U&HS hebben we een preventiestrategie vastgesteld. Dit is werkwijze waarmee we de komende jaren (leren) werken. |
||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
Aantallen:
|
||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (stimuleren vroegtijdig overleg om zo volledig mogelijke aanvragen te kunnen ontvangen) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (We bevorderen de dialoog tussen de aanvrager en zijn omgeving). De kernwaarde Betrouwbaar (we zijn helder waar je met je vraag naar toe kan) en Innovatief (We maken in bepaalde gevallen gebruik van onze omgevingstafel voor een beoordeling van een conceptverzoek. We werken met vaste aanspreekpunten voor inwoners en bedrijven waardoor de lijnen kort zijn) staan centraal bij de uitvoering van deze taken. |
Taakblad 2: Intake- en omgevingstafel |
||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
De intaketafel zit vooraan in het proces. Dit betekent dat als een conceptverzoek binnen komt, dit op de intaketafel kan worden gelegd. De verzoeken waar we het over hebben zijn:
We zetten de omgevingstafel in bij
|
||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
De wet kent geen verplichting tot het aanbieden van een intaketafel en omgevingstafel. Het is een service die wij bieden om het aantal ontvankelijke aanvragen voor een vergunning te vergroten. Tevens kunnen we het aantal afgewezen aanvragen reduceren. |
||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigd |
Het verwachte aantal dossiers die op de intaketafel behandeld worden is ca. 250 voor het jaar 2025. Het aantal dossiers die op de omgevingstafel behandeld worden is ca. 10 voor het jaar 2025.
|
||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Door de inwerkingtreding van de Omgevingswet is er een toename van het aantal intake tafels/omgevingstafels, vandaar dat we dit in een afzonderlijk taakblad hebben opgenomen. We verwachten voldoende capaciteit voor de uitvoering. |
||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
De processtappen, checklists, termijnbewaking en standaardbrieven worden/zijn vastgelegd in het zaaksysteem. Er is geen wettelijke vastgestelde termijn. We hanteren een redelijke termijn voor het reageren op een conceptverzoek. In de recent vastgestelde U&HS hebben we een preventiestrategie vastgesteld. Dit is werkwijze waarmee we de komende jaren gaan werken met de intake- en omgevingstafel. Deelnemers van de intaketafel zijn:
Deelnemers van de omgevingstafel zijn:
|
||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
Aantallen:
|
||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (We stimuleren vroegtijdig overleg om zo volledig mogelijke aanvragen te kunnen ontvangen) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (We bevorderen de dialoog tussen de aanvrager en zijn omgeving). De kernwaarde Betrouwbaar (we zijn helder waar je met je vraag naar toe kan) en Innovatief (We maken in bepaalde gevallen gebruik van onze omgevingstafel voor een beoordeling van een conceptverzoek. We werken met vaste aanspreekpunten voor inwoners en bedrijven waardoor de lijnen kort zijn) staan centraal bij de uitvoering van deze taken. |
Taakblad 3: Omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Het behandelen van aanvragen omgevingsvergunning/melding voor de activiteiten bouw, omgevingsplanactiviteit. De taak vangt aan met de ontvangst van de aanvraag en wordt afgerond door:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
Onder omgevingsplanactiviteiten zijn overige eenvoudige omgevingsplanactiviteiten meegenomen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Bij de raming van het aantal producten voor 2025 gaan wij uit van gemiddelde resultaten van voorgaande jaren. Naar verwachting zal door de maatschappelijke ontwikkelingen o.a. stikstofen, Pfas het aantal producten iets afnemen. Door andere maatschappelijke ontwikkelingen zoals de lbv en lbv+ regeling neemt het aantal complexe producten toe. Het resultaat, de prognose 2025, staat in bovenstaande tabel. Uitgaande van een flexibele schil van 4 fte verwachten we dat we deze taken uit kunnen voeren met de beschikbare capaciteit. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
Door de vergunningverleners van het team vergunningen en de medewerkers van het frontoffice worden deze taken uitgevoerd. Daarbij wordt gewerkt conform de vergunningenstrategie van de U&HS. De diepgang van toetsing is digitaal vastgelegd in een toetsingsprotocol (BRIS applicatie). De processtappen, checklists, termijnbewaking en standaardbrieven zijn vastgelegd in het digitale systeem Rx.Mission. Indien er sprake is van een monument maken we gebruik van de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
Aantal conceptverzoeken Aantal besluiten op omgevingsplanactiviteiten Aantal besluiten op buitenplanse omgevingsplanactiviteiten Aantal besluiten op bouwtechnische activiteiten Aantal meldingen betrekking op bouwtechnische activiteiten Aantal maatvoorschriften Aantal besluiten op gelijkwaardigheid Aantal adviesverzoeken |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de bestuurlijke doelstelling voor Bouwen en wonen te weten:
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (we werken conform de serviceformules) en de doelstelling Uitvoeringskwaliteit (we zetten in op tijdige, volledige, kwalitatief hoogwaardig besluitvorming). De kernwaarde Betrouwbaar (We zijn open en transparant doordat we gebruik maken van gestandaardiseerde protocollen en werkinstructies en streven naar een eenduidige besluitvorming) en Wendbaar (Voor vergunningverlening betekent dit dat wij binnen wettelijke en eigen beleidsmatige kaders in het algemeen met de initiatiefnemer meedenken om eventuele belemmeringen weg te nemen. Dit vanuit de Omgevingswet gedachte van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ staan centraal bij de uitvoering van deze taken. Wij kunnen snel schakelen als het gaat om landelijke of provinciale regelingen en/of vraagstukken. Denk hierbij aan de lbv en lbv+ regeling, het woningbouwvraagstuk en energietransitie. |
Taakblad 4: Vergunningen APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Het aantal meldingen / evenementen / vergunningen is na nasleep van de coronajaren weer terug op niveau. Bij de raming van het aantal producten voor 2025 gaan wij uit van gemiddelde resultaten van voorgaande jaren. Het resultaat, de prognose 2025, staat in bovenstaande tabel. Uitgaande van een flexibele schil van 4 fte verwachten we dat we deze taken uit kunnen voeren met de beschikbare capaciteit. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
Door de vergunningverleners van het team vergunningen en de medewerkers van het frontoffice worden deze taken uitgevoerd. Daarbij wordt gewerkt conform de vergunningenstrategie van de U&HS. De processtappen, termijnbewaking en maatwerkbrieven vindt plaats of zijn vastgelegd in het zaaksysteem. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
Aantal APV vergunningen Aantal Ontheffingen APV Aantal Meldingen APV/Bijzondere wetten Aantal Evenementenmeldingen Aantal Evenementenvergunningen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (we werken conform de serviceformules) en de doelstelling Uitvoeringskwaliteit (we zetten in op tijdige, volledige, kwalitatief hoogwaardig besluitvorming). De kernwaarde Betrouwbaar (We zijn open en transparant doordat we gebruik maken van gestandaardiseerde protocollen en werkinstructies en streven naar een eenduidige besluitvorming) en Wendbaar (Voor vergunningverlening betekent dit dat wij binnen wettelijke en eigen beleidsmatige kaders in het algemeen met de initiatiefnemer meedenken om eventuele belemmeringen weg te nemen. Dit vanuit de ‘Ja, mits’ gedachte. |
Taakblad 5: Toezicht omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
Toelichting taak |
Deze taak betreft het ter plaatse controleren of de werkzaamheden/activiteiten overeenkomstig de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving worden uitgevoerd.
Wanneer de uitvoering is afgerond, is ook het toezichtproces afgedaan. De vergunning wordt gereed gemeld en verdwijnt daarmee uit de werkvoorraad van de toezichthouder. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 |
Wettelijk kader |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
Probleemanalyse |
Conform de uitkomsten voor toezicht op omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit zijn dit de prioriteiten:
Conform de uitkomsten voor toezicht op omgevingsvergunning voor de omgevingsplanactiviteit zijn dit de prioriteiten:
Op 1 januari 2024 heeft de invoering van de omgevingswet plaatsgevonden met daaraan gekoppeld de wet private kwaliteitsborging. De verwachting is dat met name de laatste gevolgen zal hebben voor het taakveld van de (bouw)toezichthouders. Wat deze gevolgen zullen zijn, kan op dit moment echter nog niet worden overzien. Momenteel zijn er een aantal bouwprojecten die binnen de wet private kwaliteitsborging vallen gestart. In het derde kwartaal van 2025 zal de doorwerking van de invoering op de benodigde en beschikbare capaciteit (bouw)toezichthouders worden geëvalueerd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 |
Wijze van uitvoering |
Toezicht en controle vinden primair plaats op basis van een jaarlijkse planning (milieu en brandveiligheid), op basis van verleende vergunningen/meldingen omgevingswet, op verordening APV (nader omschreven in taakblad APV) en jaarlijks terugkerende evenementen (nader omschreven in taakblad evenementen?) Alle medewerkers van het team Veiligheid, Toezicht en Handhaving hebben één of meerdere specialiteiten. Indien mogelijk wordt er, mede om de controledruk bij bedrijven te beperken, zoveel mogelijk integraal samengewerkt. Daarnaast is er sprake van een oog- en oorfunctie. In voorkomende gevallen wordt deze ontvangen of gesignaleerde informatie door de betrokken medewerker zelf afgehandeld. Bij specialistische situaties, of als de informatie een breed karakter krijgt, wordt de zaak overgedragen aan de juridisch medewerkers Handhaving of naar de medewerker Veiligheid ter bespreking in de werktafel woonoverlast, Lokaal Informatie overleg (LIO) of Interventieteam Maas en leigraaf (IML). Of wordt een Casus op Maat (COM) of Multidisciplinair overleg (MDO) ingepland. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 |
Indicatoren |
Aantal controles omgevingsvergunningen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
Koppeling met strategische doel |
We leveren een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (We beëindigen overtredingen oplossingsgericht en we werken integraal). De kernwaarde Betrouwbaar (we zorgen voor een effectieve inzet capaciteit door te werken met risicogerichte prioriteiten) staat de uitvoering van deze taken centraal. |
Taakblad 6: Toezicht op grond van de APV + bijzondere wetten (bijzondere onderwerpen) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
De medewerkers in de functie Handhaver/BOA (domein I) en Handhaver/BOA (Domein II) voeren bestuursrechtelijk en strafrechtelijke werkzaamheden uit. De bestuursrechtelijke werkzaamheden worden uitgevoerd als toezichthouder zoals is bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene Wet Bestuursrecht. De strafrechtelijke werkzaamheden worden uitgevoerd zoals is bedoeld in artikel 142 wetboek van Strafvordering, Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar, besluit buitengewoon Opsporingsambtenaar en de bijhorende Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar. De taken en de capaciteit van BOA’s is onderverdeeld in;
De Handhaver/BOA (domein I) houdt zich bezig met de volgende bijzondere onderwerpen;
Deze bijzondere onderwerpen hebben dusdanige prioriteit vanuit een wettelijke verplichting, zoals de Wet Basisregistratie Personen of beleid, zoals de Gezondheidsnota of het Integraal Veiligheidsplan dat hier structureel specifiek tijd voor vrijgemaakt zal worden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 |
Wettelijk kader |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Omvang en benodigde capaciteit |
Voor genoemde bijzondere onderwerpen wordt specifiek tijd ingepland om de taken uit te voeren. 1. Alcohol en Horeca Basiscontroles zijn onderverdeeld in;
Dit komt neer op de volgende capaciteitsraming;
2. BRP / LAA Een goede administratie van de feitelijke bewoningssituatie is belangrijk. Adresonderzoeken worden bij Burgerzaken uitgevoerd. We verwachten dat vanuit burgerzaken op basis van de Wet Basisregistratie Personen (BRP) ongeveer 175 a 200 aanvragen voor een feitelijk onderzoek ter plaatse (BRP controle) als onderdeel van een adresonderzoek gevraagd gaan woorden waarbij we voor het uitvoeren (1 á 3 controles) en rapporteren gemiddeld 6 uur per onderzoek bezig zijn. Dit is inclusief overige signalen die onvoldoende zijn om een adresonderzoek voor op te starten waarop een inventariserende controle gevraagd wordt. (1200 uur) Als gemeente doen we daarnaast mee aan de LAA (Landelijke Aanpak Adresfraude). We verwachten ongeveer 100 signalen LAA waarbij we voor het uitvoeren en rapporteren gemiddeld 5 uur per zaak bezig zijn. (500 uren) Totaal: 1700 uur 3. Ondermijning De inzet is verdeeld in het Interventieteam Maas- en Leigraaf (IML) , Lokaal Informatieoverleg (LIO) en Ondermijning welke geïnitieerd is vanuit de gemeente (Ondermijning gemeente) . Voor elk van deze drie onderdelen zijn ruim vooraf overlegmomenten, actiedagen, actieweken en of controledagen gepland. Totaal: 820 uur 4. Evenementen Voor 2025 zijn de volgende doelen ten aanzien van evenementen afgesproken; We maken onderscheid tussen operationele inzet tijdens het evenement. En capaciteit die gaat zitten in voorbereiding, advisering, evaluatie en schouw. Voor het laatste maken we structureel tijd vrij, dit zal gemiddeld 10 uur per week zijn, dus ongeveer 470 uren per jaar. Het is niet mogelijk toezicht te houden tijdens alle evenementen en alle voorschriften. Daarom wordt vooraf bepaald of ingezet wordt aan de hand van de uitgangspunten veiligheid, gezondheid, overlast en omvang. Op basis van de huidige prioritering, eerdere meldingen & ervaringen en de evenementenkalender is gekozen voor operationele inzet bij ongeveer vijf A/B-, 11 B- en drie C- evenementen plus er volgt nog een aanvulling van 19 andere evenementen waar inzet op zal zijn. Bij welke evenementen ingezet zal zijn wordt bij voorkeur vooraf bepaald middels een duidelijke evenementenjaarkalender. Aanvullingen zullen uiterlijk twee maanden vooruit afgestemd en ingepland worden. In 2025 zal deze operationele inzet vallen en gewogen worden binnen dagelijkse leefbaarheid onderdeel 6.; Vooraf zal er een duidelijke omschrijving zijn welke werkzaamheden/ doelen per evenement door BOA / handhaver (Domein I) uitgevoerd worden per type evenement, hier worden meldingen en evaluatiepunten van eerdere evenementen vanuit vergunningen in betrokken; Totaal:550 uur 5. Vuurwerk Er wordt (indien de noodzaak uit de evaluatie blijkt en de gevaarzetting niet te hoog is) zoals jaarlijks de laatste vijf dagen van het jaar intensief ingezet op vuurwerkoverlast door dagelijks minimaal twee á vier koppels BOA Domein I in te plannen. In de aanloopperiode november-december wordt vuurwerkoverlast actief meegenomen in de reguliere surveillance tijdens de dagelijkse leefbaarheid. Totaal: 430 uren 6. Complexe Woonoverlast (Wet Aanpak Woonoverlast) In 2025 worden vier intensieve ernstige en herhaaldelijke woon-overlast casussen in het kader van de Wet Aanpak Woonoverlast verwacht, waarin per casus ongeveer 40 á 100 uren besteed wordt. Totaal: 400 uren 7. Werktafel woonoverlast; Semi-complexe APV overlast met nader onderzoek / afstemming / regie nodig In 2025 verwachten we gemiddeld wekelijks één dag inzet aan overleg en voorbereiding(solo). Overleggen worden per gebied vooruit gepland. Per overleg wordt de agenda tijdig gepubliceerd zodat het overleg voorbereid kan worden. (470 uren). Vanuit de overleggen en voorbereiding kunnen er 65 locaties gecontroleerd dienen te worden (in diverse casussen). Een controle wisselt tussen 1 uur en 4 uur inzet(in koppel). (260 uren) Totaal: 730 uren In onderstaande tabel staat de inzet overzichtelijk weergeven;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Men vraagt steeds meer van de BOA’s,. Dagelijks wordt er vanuit diverse kanten een beroep op de BOA’s gedaan. Conform uitkomsten van de risicoanalyse zijn dit de prioriteiten voor dit jaar:
Er wordt specifiek ingehuurd voor inzet op overlast gevende asielzoekers (Flying Squad), hierdoor drukt dit niet op de huidige capaciteit. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
We werken conform de toezichtstrategie uit de U&HS. De vorm is thematisch toezicht dat plaatsvindt in het kader van vooraf benoemde projecten of een projectmatige aanpak vergt. Wat gedaan wordt aan bijzondere onderwerpen staat opgenomen onder taak en omvang. De BOA’s Domein I zullen in eerste instantie inzetten en optreden op de vrijgemaakte vastgestelde prioriteiten, de bijzondere onderwerpen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
Aantal uitgevoerde controles Aantal constateerde overtredingen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (We beëindigen overtredingen oplossingsgericht ) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (Wij zetten in op gebieds- en projectgericht toezicht, waardoor wij op een meer integrale wijze toezicht gaan uitoefenen. Met gebiedsgericht toezicht willen wij binnen een afgebakend fysiek gebied (bijvoorbeeld een straat, wijk, dorp) gericht toezicht houden). De kernwaarde Betrouwbaar (we zorgen voor een effectieve inzet capaciteit door te werken met risicogerichte prioriteiten) staat de uitvoering van deze taken centraal. |
Taakblad 7: Toezicht op grond van de APV + bijzondere wetten (Dagelijkse Leefbaarheid) |
||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Dagelijkse Leefbaarheid Naast bijzondere onderwerpen zoals opgenomen in taakblad 6 houden de handhavers BOA (domein I) zich voornamelijk bezig met de volgende taken; Meldingen Dit betreft het afhandelen van meldingen over uiteenlopende (overlast)situaties die de leefbaarheid van de woonomgeving en de openbare ruimte betreffen. Deze meldingen komen binnen via de meldkamer van de Politie(Operationeel Centrum Politie), Klant Contact Center(KCC) van de gemeente, interne terugbelverzoeken, meldingsapplicatie (melddesk), zaakapplicatie (RX-Mission) of overige dienstopdrachten. Toezicht binnen handhavingszaken en toezicht op afgegeven vergunningen of ontheffingen. Controles bij Hotspots Dit is locatie, tijd en vaak ook persoonsgebonden overlast op basis van de prioriteiten waar middels controles specifiek intensiever toezicht gehouden wordt. Bijvoorbeeld; Afval, jongeren, overlast personen en recreatiegebieden. Thematisch toezicht We willen (net als de organisatie) meer naar zaakgericht werken waarbij op basis van geprioriteerde of op in het moment nodige (bv bij veel meldingen informatie gestuurd) thema’s (tijdelijk) frequent ingezet wordt. Bijvoorbeeld op; Overlast recreatie- en natuurgebieden, Blauwe Zone, Zegelcontrole, verboden drankgebruik, , fietsen in voetgangersgebied, en gevaarlijk & blokkerend plaatsen van bv objecten of voertuigen. |
||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
|
||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Binnen de organisatie komen er meldingen binnen bij het meldpunt voor de BOA die niet tot de taak van de BOA behoren. De BOA’s geleiden deze meldingen door naar andere onderdelen van de organisatie of externe ketenpartners. Dat kost veel tijd. Daarnaast is het werkgebied Land van Cuijk groot en uitgestrekt , waarbij keuzes in de inzet gemaakt moeten worden. Dagelijkse bezetting is daarbij helaas niet altijd te realiseren. Indien de BOA’s niet beschikbaar zijn voor inzet, dan zal de inzet voor spoed zaken afhankelijk zijn van de beschikbaarheid bij de politie. Conform uitkomsten van de risicoanalyse zijn dit de prioriteiten voor dit jaar:
|
||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
Na de bijzondere onderwerpen krijgen overige overtredingen horende bij de hoogste risico de hoogste prioriteit. Als Boa’s in dienst zijn zal aan bovengenoemde taken zoveel als mogelijk binnen de capaciteit gevolg gegeven worden conform de vastgestelde prioriteiten. Vaak komt er meer binnen dan (tegelijk) behandeld kan worden. Om een goede beoordeling te maken wat dan als eerste opgepakt wordt zal het volgende gehanteerd worden; Na de vastgestelde prioriteiten prioriteren we overtredingen daarom op basis van hun (mogelijke) gevolgen (gevaar of impact voor de omgeving & algemeen belang voor de omgeving) en risico’s (aard en omvang van de overtreding) zoals opgenomen in onderstaande aanvullende matrix.
Hiernaast kunnen we ook rekening houden met het gedrag van de overtreder en of er sprake is van een recidive of constateringskans. Met dergelijke criteria kunnen de zaken uit de werkvoorraad betrekkelijk eenvoudig en snel geprioriteerd worden. De Handhaver BOA (Domein I) werkt intensief samen met ketenpartners zoals Politie. Onderlinge operationele afspraken tussen de BOA’s en de politie staan opgenomen in het handhavingsarrangement. Toezicht binnen handhavingszaken en toezicht op afgegeven vergunningen of ontheffingen. De gemeente heeft in de Algemene Plaatselijke Verordening regels opgesteld waarop vergunningen en ontheffingen afgegeven worden. De huidige capaciteit is onvoldoende om volledig toezicht te houden op alle afgegeven vergunningen en ontheffingen plus inhoudelijk alle voorschriften te toetsen. Hierom onderscheiden we drie vormen van toezicht; Periodiek of structureel toezicht Deze locaties worden periodiek of structureel gecontroleerd. Incidenteel toezicht Deze hebben minder prioriteit. Per artikel worden steekproefsgewijs (indien afgegeven) minimaal 10 controles uitgevoerd. Meldingsgestuurd toezicht Deze hebben lager tot geen prioriteit en zullen meldings- of signaal gestuurd gecontroleerd worden. Indien mogelijk kan steekproefsgewijs gecontroleerd worden. Toezicht op deze wijze zal een preventieve werking hebben. |
||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (We beëindigen overtredingen oplossingsgericht ) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (Wij zetten in op gebieds- en projectgericht toezicht, waardoor wij op een meer integrale wijze toezicht gaan uitoefenen. Met gebiedsgericht toezicht willen wij binnen een afgebakend fysiek gebied (bijvoorbeeld een straat, wijk, dorp) gericht toezicht houden). De kernwaarde Betrouwbaar (we zorgen voor een effectieve inzet capaciteit door te werken met risicogerichte prioriteiten) staat de uitvoering van deze taken centraal. |
Taakblad 8: Toezicht op grond van de APV + bijzondere wetten (BOA Domein 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
De Handhavers BOA (Domein II) houden zich voornamelijk bezig met toezicht en handhaving in Natuur-, bos & buitengebied in beheer van Gemeente Land van Cuijk, en overlast op of rond het water en recreatiegebieden. Daarnaast houden zij zich bezig met zaken die binnen hun expertise vallen, zoals Bijtincidenten, Ondermijnende Criminaliteit en Milieu. In het Natuur-, bos & buitengebied richt het toezicht zich op het welzijn of de verstoring van natuur en dier. Hier wordt ingezet op toegangsvoorwaarden, afval(dumping), wildcrossers en stroperij. Ook kan sprake zijn van een overtreding van bijvoorbeeld de Wet Natuurbescherming. In de zomerperiode zal het accent meer liggen op overlast in recreatiegebieden met name op en rond de Kraaijenbergse plassen en Heeswijkse plas. De BOA Domein II trekt in bepaalde gevallen samen op met de Handhaver BOA Domein I. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
Toelichting 1. Overlast op of rond het water (1770 uur) Hierbij wordt ingezet op de Kraaijenbergse plassen, Heeswijkse plas, Maas (thv Cuijk, Gave, Sambeek, Vlieringsbeek en Boxmeer).
Toelichting 2 Bijtincidenten (750 uur) Er komt een nadere uitwerking met betrekking tot protocol en werkwijze met betrekking tot gevaarlijke honden. Na afstemming met de politie kunnen er ongeveer 30 bijtincidenten zijn waar bestuurlijk gevolg aan gegeven gaat worden. Gemiddeld 25 uur per zaak inzet. Dit betreft het opleveren van rapportages zoals aangifte, verhoor, getuigenverklaring, advies en nacontrole. Toelichting 3. Ondermijnende criminaliteit Dit jaar maken we een apart plan met actieweken, LIO en buitengebied. Ook wordt een plan van aanpak met betrekking tot reguliere signalering en controles ondermijning opgesteld. Inzet IML komt op 700 uur per jaar. Dit wordt ingezet op acties en overleg. Toelichting 4. Overlast Vuurwerk (340 uur) Het Vuurwerkproject (eind december) wordt geïnitieerd en uitgevoerde samen met de BOA Domein I. Samen met politie wordt ingezet om Vuurwerk bezit en overlast tegen te gaan en aan te pakken, met name in de aanloopperiode nov-dec. En intensief de laatste vijf dagen van het jaar. Toelichting 5 Natuur-, bos & buitengebied (1940 uur) Na de voorgenoemde punten worden de overige uren ingezet op met name;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
We hebben een groot en uitgestrekt gebied. Conform uitkomsten van de risicoanalyse zijn dit de prioriteiten voor dit jaar:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
We werken conform de toezichtstrategie zoals is beschreven in de U&HS (zie toelichting in taakblad 5). De BOA Domein II werkt meer zelfstandig en minder afhankelijk dan de BOA Domein I. De taken voert de BOA Domein II uit op de manier zoals uitgewerkt onder meldingen, hotspots en thematisch toezicht in Taakblad 6. De inzet op onderwerpen zoals hierboven bij Omvang Taak in de toelichting omschreven gaan voor. De Handhaver BOA (Domein II) werkt intensief samen met de politie. Ook werkt de BOA Domein II samen met andere ketenparktners zoals SSiB (Samen Start in Brabant) en gebiedsbeheersorganisaties zoals Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Ook is er een groen convenant waardoor onze BOA’s bij de andere deelnemende gemeenten strafrechtelijk bevoegd zijn en andere BOA’s in onze gemeente strafrechtelijk bevoegd zijn. Hierdoor kan intensiever samengewerkt worden, bijvoorbeeld bij (handhavings)acties of als men op doorreis is. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (We beëindigen overtredingen oplossingsgericht ) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (Wij zetten in op gebieds- en projectgericht toezicht, waardoor wij op een meer integrale wijze toezicht gaan uitoefenen. Met gebiedsgericht toezicht willen wij binnen een afgebakend fysiek gebied (bijvoorbeeld een straat, wijk, dorp) gericht toezicht houden). De kernwaarde Betrouwbaar (we zorgen voor een effectieve inzet capaciteit door te werken met risicogerichte prioriteiten) staat de uitvoering van deze taken centraal. |
Taakblad 9: Juridische aspecten vergunningverlening |
||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Een jurist die gespecialiseerd is in vergunningverlening heeft verschillende taken en verantwoordelijkheden om ervoor te zorgen dat het vergunningsproces juridisch correct en in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving verloopt. Deze taak betreft:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
Awb, Omgevingswet, APV + bijzondere wetten |
||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Door de inwerkingtreding van de Omgevingswet verwachten wij een toename van het aantal adviesvragen intern over de gevolgen hiervan. Ook komend jaar blijft extra inzet nodig op het trainen en opleiden van de juristen vanwege de nieuwe wet- en regelgeving. Om de collega’s van juist advies te voorzien dient dit jaar extra geïnvesteerd te worden in training en opleiding. De vacature voor de jurist vergunningverlening is ingevuld. |
||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
We werken is aanbod gestuurd zowel bij de behandeling van de procedures als bij het geven van juridisch advies. Via vakapplicaties worden adviesvragen schriftelijk uitgezet. De juristen hebben een gezamenlijke mailbox waarin de adviesvragen terecht komen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (We werken met vaste procedures). De kernwaarde Betrouwbaar (vergelijkbare situaties worden op gelijke wijze afgehandeld: willekeur en rechtsongelijkheid wordt voorkomen en het proces is voorspelbaar) staat centraal bij de uitvoering van deze taken. |
Taakblad 10: Juridische aspecten Handhaving |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Over het algemeen draagt de jurist handhaving bij aan het behoud en de bescherming van de fysieke leefomgeving en zorgt ervoor dat individuen, bedrijven en organisaties zich houden aan de geldende wet- en regelgeving om de veiligheid en duurzaamheid van de samenleving te waarborgen. Deze taken betreffen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
Alle wet- en regelgeving waar handhaving uit voort kan vloeien. Strategie Handhavingsverzoeken en meldingen, zoals beschreven in de U&HS. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Uit de praktijk blijkt dat een substantieel deel van de handhavingscapaciteit in beslag genomen wordt door de behandeling van deze werkzaamheden. Deze werkzaamheden vloeien voort uit conflicten tussen buren onderling, maar ook door overige algemene vormen van overlast. Handhavingsverzoeken worden altijd opgepakt en zijn divers qua inhoud. Bij een handhavingsverzoek moet het bestuursorgaan binnen een bepaalde termijn een besluit nemen. Handhavingsprocedures kosten veel tijd. Het is belangrijk om de procedures zorgvuldig en geheel uit te voeren, zodat de gemeente serieus wordt genomen wanneer handhaving moet worden ingezet. Het doen van thematische handhaving en programmatische handhaving op alle overtredingen is met de huidige capaciteit niet mogelijk. Dat betekent dat we risicogestuurd werken en een signaallijst hanteren van zaken met een lagere prioriteit, die op een later moment kunnen worden opgepakt. In de meeste gevallen ontvangen overtreders wel een wrakingsbrief. Besluitvorming leidt in een aantal gevallen tot een reactie uit de omgeving in de vorm van bezwaar of beroep. Om dit soort reacties te kunnen behandelen is voldoende kwalitatieve en kwantitatieve juridische capaciteit nodig. Ook moet het bevoegde gezag vertegenwoordigd worden in juridische procedures. Burgers en instanties kunnen zich beroepen op het inzien van openbare stukken. De afgelopen jaren hebben we te maken gehad met onderbezetting binnen het team om het aantal taken te kunnen uitvoeren. Met het vaststellen van het SPP is de capaciteit gefaseerd uitgebreid. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
We handelen conform de LHSO en de strategie voor handhavingsverzoeken en meldingen. De LHSO gaat uit van het principe zo licht mogelijk starten met ingrijpen, gericht op herstel en het vervolgens snel inzetten van zwaardere middelen wanneer naleving uitblijft. De toezichthouders, handhavers en juristen van de gemeente Land van Cuijk bepalen het in te zetten sanctiemiddel met behulp van de interventiematrix. Er wordt in principe gekozen voor de minst zware (combinatie van) interventie(s) uit de matrix, tenzij de toezichthouder of handhaver motiveert dat in de betreffende situatie een andere (combinatie van) interventie(s) passender is. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (we beëindigen overtredingen oplossingsgericht) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (We werken met vaste procedures). De kernwaarde Betrouwbaar (vergelijkbare situaties worden op gelijke wijze afgehandeld: willekeur en rechtsongelijkheid wordt voorkomen en het proces is voorspelbaar) staat centraal bij de uitvoering van deze taken. |
Taakbladen | KEUZE TAKEN
Taakblad 11: Kwaliteitszorg |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Toelichting taak |
Naast de reguliere taken zijn ook andere taken relevant voor een goede uitvoering van de VTH-taken, zie hieronder de taakomschrijving.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Wettelijk kader |
Wet vergunningverlening, toezicht en handhaving (Wet VTH), Omgevingswet, besluit omgevingsrecht, omgevingsplan, Besluit bouwwerken leefomgeving, Wet Milieubeheer, gemeentewet, Wet veiligheidsregio’s. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Omvang taak en benodigde capaciteit |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Probleemanalyse |
Coördinatie en kwaliteitsbewaking De wetgever stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de uitvoering van VTH taken. Hiervoor gelden wettelijke procescriteria die stelt dat de organisatie tijdig en volledig aan die kwaliteitscriteria dient te voldoen en ook blijft voldoen. 2024 was het eerste jaar van de Omgevingswet. Ook in 2025 dient er extra tijd geïnvesteerd te worden in het door ontwikkelen, begeleiden en ondersteunen van alle betrokken medewerkers voor de vertaling van de nieuwe wetgeving naar de nieuwe praktijk. Bijhouden ontwikkelingen De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daaraan gekoppelde Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zorgen ervoor dat wij ook in 2025 bezig blijven met de implementatie. Het inregelen van de VTH-systemen is een dagelijkse prioriteit. De afstemming met interne adviseurs en ketenpartners via de Digitale Samenwerkings-ruimte (DSO) dient vooral in het begin van het jaar geoptimaliseerd te worden. Werkprocessen Om op tijd een vergunning te kunnen afgeven na de invoering van de Omgevingswet is het essentieel dat alle VTH processen zijn aangepast aan de nieuwe wetgeving. Naast het beschrijven van processen dienen de medewerkers te worden opgeleid in het kunnen uitvoeren van nieuwe processen. Dit zal ook in de 2025 capaciteit vragen van de medewerkers. We verwachten voldoende capaciteit voor de uitvoering van deze taken. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Wijze van uitvoering |
Een adviseur VTH gaat te werk door interne en externe procedures te ontwikkelen, implementeren en evalueren om ervoor te zorgen dat vergunningen, toezicht en handhaving binnen de organisatie effectief en in overeenstemming met de wet worden uitgevoerd. Alle processen en handleidingen voor het werken met de nieuwe wet- en regelgeving zijn digitaal beschreven en vastgelegd en vastgelegd in de vakapplicatie. Een belangrijke taak is verbinding maken tussen de onderlinge teams om werkprocessen en uitvoering efficiënt op elkaar af te stemmen. Ook het verzorgen van cursussen en kennisoverdrachten aan medewerkers is een onderdeel hiervan. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Indicatoren |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Koppeling met strategisch doel |
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Uitvoeringskwaliteit (voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen). De kernwaarde Betrouwbaar (we sturen op duidelijke en transparante informatieverstrekking via de gemeentelijke website, frontoffice VTH en het KCC. We instrueren casemanagers op het geven van juiste, heldere en snelle informatie naar een initiatiefnemer. We werken met risicogerichte prioriteiten staat centraal bij de uitvoering van deze taken. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl