Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 14 januari 2025 houdende regels over het verstrekken van subsidie voor het versterken van de bestuurs- en realisatiekracht van gemeenten in Noord-Brabant (Subsidieregeling slagvaardig bestuur Noord-Brabant)

Geldend van 24-01-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 14 januari 2025 houdende regels over het verstrekken van subsidie voor het versterken van de bestuurs- en realisatiekracht van gemeenten in Noord-Brabant (Subsidieregeling slagvaardig bestuur Noord-Brabant)

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;

Overwegende dat Provinciale Staten op 8 maart 2024 het ‘Beleidskader Toekomstbestendig Bestuur’ hebben vastgesteld;

Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 29 oktober 2024 de ‘Uitvoeringsagenda Toekomstbestendig Bestuur 2024-2027’ hebben vastgesteld;

Overwegende dat zowel in het beleidskader als in de uitvoeringsagenda is aangeven dat het wenselijk is te investeren in het verbeteren van bestuurs- en realisatiekracht;

Overwegende dat Gedeputeerde Staten met deze subsidieregeling financiële ondersteuning willen bieden aan initiatieven ter vergroting van de bestuurs- en realisatiekracht van het openbaar bestuur in Noord-Brabant;

Besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder bestuurs- en realisatiekracht: het aanwezig zijn van een gezonde balans tussen lokale en regionale opgaven en bestuurlijke ambities enerzijds, en de realisatiekracht van de gemeente anderzijds.

Artikel 2 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling kan worden aangevraagd door gemeenten in de provincie Noord-Brabant.

Artikel 3 Subsidievorm

Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling projectsubsidies in de vorm van een geldbedrag.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor het door een derde laten uitvoeren van een bestuurskrachtonderzoek.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Subsidie wordt geweigerd indien:

  • a.

    reeds voor indiening van de aanvraag begonnen is met de uitvoering van het project;

  • b.

    voor het project reeds subsidie of een bijdrage is verstrekt;

  • c.

    het project strijdig is met een herindelingsontwerp, een herindelingsadvies of een herindelingsregeling als bedoeld in de Wet algemene regels herindeling;

  • d.

    de aangevraagde subsidie of de totale projectkosten minder bedragen dan € 35.000.

Artikel 6 Subsidievereisten

Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    het project wordt uitgevoerd voor een gemeente in de provincie Noord-Brabant;

  • b.

    het project is gericht op het door een derde laten uitvoeren van een bestuurskrachtonderzoek;

  • c.

    het bestuurskrachtonderzoek:

    • 1°.

      richt zich op het functioneren van het bestuur en de ambtelijke organisatie;

    • 2°.

      draagt bij aan het verkrijgen van meer inzicht in de samenwerking met externe partners en mogelijkheden om de samenwerking met externe partners te optimaliseren;

    • 3°.

      draagt bij aan het verkrijgen van meer inzicht in de bestuurs- en realisatiekracht van een gemeente en mogelijkheden om de bestuurs- en realisatiekracht van een gemeente te versterken;

  • d.

    het project kan uiterlijk één jaar na verlening van de subsidie worden afgerond;

  • e.

    de subsidieaanvrager overlegt een offerte voor het door een derde laten uitvoeren van een bestuurskrachtonderzoek met gebruikmaking van het daartoe door Gedeputeerde Staten vastgestelde aanvraagformulier.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen alle kosten voor subsidie als bedoeld in artikel 4 in aanmerking.

Artikel 8 Aanvraagtijdvak

Subsidieaanvragen worden ingediend van 11 februari 2025 tot en met 19 november 2027.

Artikel 9 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode, genoemd in artikel 8, vast op € 175.000.

Artikel 10 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie bedraagt een lumpsum bedrag van € 35.000.

Artikel 11 Verdelingswijze

  • 1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2. Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3. Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting, in aanwezigheid van een notaris en ten minste twee onafhankelijke waarnemers.

  • 4. De trekking wordt schriftelijk vastgelegd door de notaris, waarbij de aanvragen van hoog naar laag worden gerangschikt in volgorde van trekking.

Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1. De subsidieontvanger rondt het project af binnen één jaar na verlening van de subsidie.

  • 2. Het bestuurskrachtonderzoek:

    • a.

      richt zich op het functioneren van het bestuur en de ambtelijke organisatie;

    • b.

      draagt bij aan het verkrijgen van meer inzicht in de samenwerking met externe partners en mogelijkheden om de samenwerking met externe partners te optimaliseren;

    • c.

      draagt bij aan het verkrijgen van meer inzicht in de bestuurs- en realisatiekracht van een gemeente en mogelijkheden om de bestuurs- en realisatiekracht van een gemeente te versterken.

  • 3. Indien het project wegens onvoorziene omstandigheden niet kan worden afgerond binnen de termijn, genoemd in het eerste lid, en de subsidieontvanger verlenging van die termijn wenselijk acht, kan hij uiterlijk de dag voor het verstrijken van die termijn schriftelijk een gemotiveerd verzoek indienen bij Gedeputeerde Staten tot verlenging met maximaal één jaar.

Artikel 13 Verantwoording

De subsidieontvanger toont bij de aanvraag tot subsidievaststelling aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van een kopie van het bestuurskrachtonderzoek.

Artikel 14 Bevoorschotting en betaling

  • 1. Gedeputeerde Staten verstrekken een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag.

  • 2. Het voorschot, bedoeld in het eerste lid, wordt in één keer betaald.

Artikel 15 Evaluatie

Gedeputeerde Staten zenden in 2028 aan Provinciale Staten een verslag over de effecten en de doeltreffendheid van deze regeling in de praktijk.

Artikel 16 Intrekking

De Subsidieregeling veerkrachtig bestuur Noord-Brabant wordt ingetrokken.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 18 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling slagvaardig bestuur Noord-Brabant.

Ondertekening

’s-Hertogenbosch, 14 januari 2025

Gedeputeerde Staten voornoemd,

de voorzitter,

mr. I.R. Adema

de secretaris,

drs. G.H.E. Derks MPA

Toelichting behorende bij de Subsidieregeling slagvaardig bestuur Noord-Brabant

I. Algemeen

Met deze subsidieregeling wordt het mogelijk gemaakt subsidie te verstrekken aan gemeenten voor het laten uitvoeren van een bestuurskrachtonderzoek.

Zowel in het Beleidskader als de uitvoeringsagenda Toekomstbestendig Bestuur wordt aandacht geschonken aan de toekomstbestendigheid van gemeenten. Gemeenten hebben en krijgen steeds meer te maken met complexe vraagstukken die onder moeilijke omstandigheden om slagvaardigheid van het bestuur vragen. Geen gemakkelijke opgave dus. Om te kunnen bepalen of gemeenten ook in de toekomst in staat zijn de opgaven het hoofd te bieden, biedt de provincie een instrument aan. Gemeenten kunnen indien zélf gewenst een subsidie aanvragen voor het doen van onderzoek naar de bestuurs- en realisatiekracht.

De Subsidieregeling slagvaardig bestuur volgt de Subsidieregeling veerkrachtig bestuur Noord-Brabant op. De grootste verschillen zijn dat de nieuwe subsidieregeling is gebaseerd op een lumpsum subsidie en niet op (50%) cofinanciering. Ook wordt er geen subsidie verstrekt aan al dan niet op de Wet gemeenschappelijke regelingen gebaseerde gemeentelijke samenwerkingsverbanden. Tot slot wordt niet expliciet verzocht om een bestuurlijke visie in de zin van een document dat doelstellingen bevat over de toekomstige bestuurlijke en ambtelijke organisatie van de gemeente, maar wordt wel verwacht dat de bevindingen en aanbevelingen uit het onderzoek leiden tot een debat met de gemeenteraad.

II. Artikelsgewijs

Artikel 2 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan gemeenten in de provincie Noord-Brabant.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Met deze subsidieregeling kan subsidie worden verstrekt voor het door een derde laten uitvoeren van een bestuurskrachtonderzoek. Met het bestuurskrachtonderzoek kunnen gemeenten een goed beeld verkrijgen van de bestuurs- en realisatiekracht van een gemeente en daarmee van het al dan niet aanwezig zijn van een gezonde balans tussen lokale en regionale opgaven en bestuurlijke ambities enerzijds, en de realisatiekracht van de gemeente anderzijds.

Artikel 6 Subsidievereisten

In artikel 6 zijn de subsidievereisten opgenomen. Onder andere dat het bestuurskrachtonderzoek zich richt op het functioneren van het bestuur en de ambtelijke organisatie en bijdraagt aan het verkrijgen van inzicht in de bestuurs- en realisatiekracht en de mogelijkheden deze te versterken. Het gaat dan met name om een optelsom van:

  • a.

    een stabiele en slagvaardige politiek-bestuurlijke context;

  • b.

    een krachtige en adaptieve ambtelijke organisatie;

  • c.

    een goed samenspel tussen gemeenten, inwoners, ondernemers, instellingen en medeoverheden;

  • d.

    de wijze waarop de gemeente zich positioneert in regionale samenwerkingsverbanden; en

  • e.

    het zorgdragen voor adequate dienstverlening en voorzieningen voor inwoners, maatschappelijke instellingen en bedrijven.

Artikel 10 Subsidiehoogte

In dit artikel is het lumpsum bedrag van de subsidie opgenomen, namelijk

€ 35.000. Er is gekozen voor een lumpsum bedrag omdat een cofinancieringsvereiste voor gemeenten mogelijk een te hoge drempel op kan werpen. Daarnaast is gekozen voor een lumpsum bedrag van

€ 35.000 omdat met dit bedrag een substantiële bijdrage mogelijk is in de kosten van een bestuurskrachtonderzoek.

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

de voorzitter,

mr. I.R. Adema

de secretaris,

drs. G.H.E. Derks MPA