Regeling vervalt per 01-04-2027

Uitvoeringsregeling Inwonersfonds leefbare wijken 2025 – 2026

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-03-2025 t/m 31-03-2027

Intitulé

Uitvoeringsregeling Inwonersfonds leefbare wijken 2025 – 2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hengelo,

overwegende dat het ter uitvoering van de Algemene subsidieverordening gewenst is nadere regels te stellen inzake het verlenen van subsidies ten behoeve van initiatieven van inwoners voor het versterken van zelfredzaamheid en betrokkenheid van inwoners;

gelet op het bepaalde in:

  • -

    artikel 2 lid 2 Algemene subsidieverordening;

  • -

    de Algemene Wet Bestuursrecht; besluit vast te stellen de volgende uitvoeringsregeling:

Uitvoeringsregeling Inwonersfonds leefbare wijken 2025 – 2026

Artikel 1 Definities

In deze uitvoeringsregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Hengelo 2022.

  • b.

    Sociale basis: het geheel van informele sociale verbanden (buurten, groepen, verenigingen, netwerken, gezinnen), mogelijk aangevuld en ondersteund vanuit de lokale overheid, organisaties, diensten en voorzieningen.

  • c.

    Duurzame financiering: een plan hoe activiteiten kunnen blijven bestaan na een subsidie op grond van deze subsidieregeling.

  • d.

    Cofinanciering: naast de financiering vanuit de subsidieverstrekker, financiert ook de aanvraag zelf of een derde partij de activiteit mede.

  • e.

    Checkgesprek: een vrijblijvend gesprek met een medewerker van gemeente Hengelo over de volledigheid van de subsidieaanvraag en eventueel openstaande vragen vanuit de aanvrager.

Artikel 2 Doel

De sociale basis is het fundament van de Hengelose wijken. Een belangrijk deel van die sociale basis zijn de informele netwerken in een wijk, dorp, buurtschap of stad. Deze subsidie is bedoeld om inwoners te ondersteunen bij het uitvoeren van gezamenlijke oplossingen voor lokale uitdagingen of maatschappelijke problemen.

Artikel 3 Te subsidiëren activiteiten

De nieuwe activiteiten voldoen aan de volgende criteria:

  • 1.

    Er wordt een oplossing geboden voor een (lokaal) maatschappelijk probleem

    De activiteiten richten zich op het aanpakken van maatschappelijke problemen binnen de gemeente Hengelo, zoals bijvoorbeeld armoede of eenzaamheid.

  • 2.

    Er wordt een eigen oplossing aangedragen met behulp van het sociale netwerk

    De activiteiten moedigen bewoners van de gemeente Hengelo aan om met hulp van buren, vrienden of anderen zelf oplossingen te bedenken voor lokale uitdagingen.

  • 3.

    Het versterken van de gezamenlijke sociale basis.

    De activiteiten stimuleren de bewoners om elkaar te ondersteunen, samen te komen en gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen voor de leefbaarheid in de wijk en de stad.

Artikel 4 Voorwaarden

  • 1. Op een subsidieaanvraag zijn, zover daar bij deze regeling niet van wordt afgeweken, de voorwaarden van de ASV van toepassing.

  • 2. De subsidieaanvraag kan worden ingediend door een natuurlijke persoon, een formele of informele vereniging, of een stichting binnen de gemeente Hengelo.

  • 3. Er kan maximaal voor één activiteit een aanvraag worden ingediend.

  • 4. Er zijn twee subsidie categorieën:

    • a.

      In categorie één kan een inwoner €2.000 t/m €7.500 euro aanvragen.

    • b.

      In categorie twee kan een inwoner €7.501 t/m €25.000 aanvragen.

  • 5. Voor subsidies binnen categorie één geldt:

    • a.

      Dat er een vervolgaanvraag kan worden ingediend in 2026.

    • b.

      Dat, afwijkend van de ASV, er een vormvrije terugkoppeling wordt gegeven aan de inwoners in de wijk.

  • 6. Voor subsidies binnen categorie twee geldt:

    • a.

      Er kan geen vervolgaanvraag worden ingediend in 2026.

    • b.

      Er bij de aanvraag ook de aanvullende criteria voor categorie twee volledig zijn ingevuld, namelijk een plan voor duurzame financiering van het initiatief én cofinanciering voor 25% van de opgestelde begroting (Bijlage II: Voorbeeld begroting).

  • 7. Er is breder draagvlak is voor het initiatief dan alleen de initiatiefnemers.

  • 8. Er wordt samengewerkt met partners in de wijk.

  • 9. Het budget is eenmalig ter beschikking gesteld en kan dus uitsluitend worden aangewend voor activiteiten en projecten die binnen de looptijd van deze regeling gerealiseerd kunnen worden.

  • 10. Er worden geen bestedingen gedaan met een op voorhand structureel/meerjarig karakter, waarvoor geen dekking is na het aflopen van deze subsidie.

  • 11. Het bijdragen in initiatieven die leiden tot meerjarige investeringen (door bijvoorbeeld beheer of onderhoud) is niet mogelijk.

  • 12. Het gevraagde bedrag staat in verhouding tot de omvang en inhoud van het initiatief. Dit blijkt uit de begroting die is bijgevoegd bij de aanvraag.

  • 13. Het idee dient (waar mogelijk binnen de geldende regelgeving en veiligheidsvoorschriften) door de aanvragers zelf te worden uitgevoerd.

Artikel 5 Subsidie aanvraag

  • 1. Voordat de aanvraag wordt ingediend, kan de aanvrager een checkgesprek hebben met een medewerker van de gemeente Hengelo.

  • 2. De aanvraag wordt ingediend door het vastgesteld aanvraagformulier te gebruiken.

  • 3. De aanvraag wordt ingediend in één van de twee rondes:

    • a.

      Ronde 1: 1 maart 2025 tot en met 31 december 2025

    • b.

      Ronde 2: 1 maart 2026 tot en met 31 december 2026

  • 4. De subsidieaanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst.

  • 5. Wanneer stukken ontbreken en de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de ontbrekende gegevens van de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt de dag waarop die aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst van de volledig ingediende aanvraag.

  • 6. Indien subsidieaanvragen een gelijke ontvangstdatum hebben en gezamenlijk het subsidieplafond wordt overschreden, wordt per loting beslist.

Artikel 6 Subsidie verantwoording

  • 1. Voor subsidies tot €7.500 wordt geen inhoudelijk en financieel verslag verwacht. Wel wordt verwacht dat er na de activiteit een vormvrije terugkoppeling wordt gegeven aan de inwoners in de wijk.

  • 2. Voor subsidies vanaf €7.501 wordt een inhoudelijk en financieel verslag gevraagd, waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend zijn verricht. De aanvraag tot vaststelling dient uiterlijk 1 april in het jaar na aanvraag te worden ingediend bij het college.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1. Er geldt een subsidieplafond van €100.000 per aanvraagronde.

  • 2. Als het subsidieplafond van de betreffende aanvraagronde is bereikt, worden nieuwe aanvragen afgewezen.

Artikel 8 Weigeringsgronden

  • 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidieaanvraag geweigerd indien:

    • a.

      Er een aanvraag wordt gedaan voor een al bestaande activiteit.

    • b.

      Een activiteit waar al een andere gemeentelijke bijdrage voor is aangevraagd of toegekend.

    • c.

      Het initiatief strijdig is met gemeentelijk beleid.

    • d.

      Het initiatief heeft commerciële doeleinden.

    • e.

      Het initiatief vervanging is van welzijnssubsidies dan wel voorzieningen vanuit Jeugdwet en of Wmo.

    • f.

      De aanvraag onder de Subsidieregeling Bewonersparticipatie valt (Bewonersbudget en Buurtbonnen).

    • g.

      De activiteiten in het subsidiejaar al door de gemeente worden gesubsidieerd in het kader van een andere regeling.

    • h.

      Het een wijk-, straat-, of buurtfeest betreft.

  • 2. Een subsidieaanvraag wordt eveneens geweigerd wanneer het subsidieplafond van de betreffende aanvraagperiode is bereikt.

Artikel 9 Inwerkingtreding en looptijd

Deze uitvoeringsregeling treedt in werking op 1 maart 2025 en eindigt op 1 april 2027.

Artikel 10 Citeertitel

Deze uitvoeringsregeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling Inwonersfonds leefbare wijk en stad 2025 – 2026.

Ondertekening

Bijlage I – Aanvraagformulier inwonersfonds leefbare wijken 2025-2026

Subsidie Fonds leefbare wijken

AANVRAAGFORMULIER 2025

U kunt een subsidie aanvragen voor initiatieven in uw wijk. De activiteiten die in aanmerking komen dragen bij aan de oplossing van een lokale uitdaging of een maatschappelijk probleem. De subsidie is erop gericht dat de gemeente eigen initiatieven van inwoners kan ondersteunen. U vraagt via dit formulier de subsidie aan. Op deze regeling is een subsidieplafond van toepassing. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

1.Gegevens aanvrager

Naam inwoner, vereniging of stichting

 

Adres

Postcode en plaats

Telefoonnummer

E-mailadres

Rekeningnummer

Ten name van

2. Het initiatief

Lokale uitdaging of maatschappelijk probleem

  • Aan welke lokale uitdaging of maatschappelijk probleem wordt bijgedragen?

  • Wat gaat u doen?

  • Wat wilt u bereiken met het initiatief? En wanneer het geslaagd?

  • Hoe draagt het initiatief bij aan de lokale uitdaging of het maatschappelijk probleem?

  • Waarom is het een activiteit die op dit moment wordt gemist?

Draagvlak en samenwerking

  • Is er sprake van draagvlak voor dit initiatief? Hoe kun je dit laten zien?

  • Met welke partijen wordt samengewerkt voor dit initiatief (bijv. verenigingen, organisaties of vrijwilligers)?

  • Hoe wordt er samengewerkt met deze partijen?

Vormgeving initiatief

  • Wanneer vindt de activiteit plaats? (startdatum, tussenresultaten, einddatum)

  • Voor wie is het initiatief bedoeld?

  • Hoe ga je inwoners bereiken die mee kunnen doen aan het initiatief?

Duurzame financiering en co financiering (aanvragen categorie 2)

  • Wat zijn de plannen om het initiatief voort te zetten na het ontvangen van de subsidie?

  • Welke partij(en) co financieren het initiatief?

3. De begroting

  • Inkomsten

  • Uitgaven

  • Categorie 2: Cofinanciering

  • Een voorbeeld van een begroting is te vinden op (…)

4. Ondertekening

Dit formulier ondertekenen en mailen naar gemeente@hengelo.nl of per post opsturen naar:

Gemeente Hengelo – t.a.v. subsidieloket

Postbus 18 - 7550 AA HENGELO

______________ (datum) ________________ (plaats) _____________________ (handtekening)

Bijlage II – Voorbeeld begroting

Voorbeeld begroting

Inkomsten

Bedrag (€)

Percentage

Uitgaven

Bedrag (€)

Percentage

Eigen bijdrage

€ 3.000

12 %

Inzet sportcoach

€12.000

48%

Inbreng in natura (ruimte, materialen, vrijwilligersuren)

€ 2.000

8%

Les materiaal

€4.000

16%

Bijdrage van derden (lokale sponsor)

€ 1.250

5%

Promotiemateriaal

€2.000

8%

Subtotaal financiering eigen organisatie

€6.250

25%

Huur van sportruimte

€5.000

20%

 
 
 

Consumpties

€2.000

8%

Subsidie inwonersfonds

€18.750

75%

 
 
 

Totale financiering

€ 25.000

100%

Totale financiering

€ 25.000

100%

Uitleg cofinanciering

Bij cofinanciering dragen we gezamenlijk zorg voor de financiering van de activiteit waarvoor de subsidie is aangevraagd. Dit betekent dat minimaal 25% van het totaal bedrag afkomstig is van uw organisatie en eventueel samenwerkingspartijen. De overige gelden worden door de gemeente bijgedragen. Er zijn verschillende manieren waarop uw organisatie of samenwerkingspartners kunnen bijdragen:

1) Eigen bijdrage

Uw organisatie (en/of een samenwerkingspartner) draagt financieel bij uit eigen budgetten.

2) Inbreng in natura:

Ruimte: Er kan gratis of tegen een gereduceerd tarief gebruik gemaakt worden van bijv. een lokale kerk of gemeenschapshuis. Het bedrag dat hiermee wordt bespaard kan als inbreng in natura worden gerekend.

Materialen: Er wordt door (lokale) bedrijven een donatie gedaan van materialen.

Vrijwilligersuren: Er zijn vrijwilligers nodig om de activiteit te organiseren. De tijd die zij investeren kan op basis van het maximum uurtarief omgerekend worden naar een bedrag. Voor één vrijwilligersuur mag €30 worden gerekend.

(bijv.: inzet van 2 vrijwilligers voor beide 20 uur = 2 x 20 uur = 40 uur x €30 = €1.200).

3) Bijdrage van derden:

Een lokale sponsor, bijv. een bank of stichting, ondersteunt de activiteit met een financiële bijdrage.