Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734459
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734459/1
Cameraprotocol Stadshuis Gemeente Nieuwegein
Geldend van 22-01-2025 t/m heden
Intitulé
Cameraprotocol Stadshuis Gemeente Nieuwegein1. Inleiding
Dit Cameraprotocol is opgesteld in het kader van de bescherming van de privacy van burgers en medewerkers in het stadshuis van de gemeente Nieuwegein. In dit protocol wordt informatie verstrekt over hoe de gemeente omgaat met cameratoezicht in en rondom het stadshuis. Op deze wijze laat de gemeente zien cameratoezicht verantwoord te willen inzetten en beelden op verantwoorde wijze te gebruiken. Zij denkt hiermee bij te dragen aan het voorkomen van onrechtmatige verwerkingen (waaronder misbruik van beelden en de daaruit verkregen informatie) en ervoor te zorgen dat de privacy van iedereen die in beeld komt, wordt gewaarborgd. In het stadshuis zijn verschillende voorzieningen gevestigd, waaronder de GGD Regio Utrecht, de Bibliotheek Nieuwegein en Werk-Inkomen en Lekstroom. Dit protocol en de privacyverklaring op de website zijn daarom ook van toepassing op de beelden die van de bezoekers van deze, en mogelijk van andere toekomstige voorzieningen, worden gemaakt.
Het besluit om in en rondom het pand van camera’s te voorzien, is genomen om diverse redenen, waaronder de behoefte aan verhoogde veiligheid(sgevoel) en het waarborgen van een veilige omgeving voor bezoekers en medewerkers van het stadshuis. Met de toenemende drukte, de grootte en de veelzijdige functies die het stadshuis vervult, is het belangrijk om naar orde en overzicht te streven en om ongewenste gedragingen (diefstal, vandalisme, etc.) te voorkomen. De gemeente streeft met het cameratoezicht dan ook het gemeentelijke gebouw en overige eigendommen van de gemeente te beschermen. De implementatie van cameratoezicht helpt bij het tijdig signaleren van incidenten en ondersteunt de handhavingsdiensten bij hun werk. Het cameraprotocol fungeert daarom als leidraad voor verantwoorde inzet van cameratoezicht en verantwoorde verwerking van de beelden door de gemeente Nieuwegein, waarbij de privacy van burgers en bezoekers wordt gerespecteerd en beschermd.
Het is voor de gemeente cruciaal om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen rondom privacy en gegevensbescherming bij het inzetten van cameratoezicht en het gebruiken van de beelden. Cameratoezicht is een vorm van observatie en monitoring van gedrag van mensen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vereist dat er een risicoanalyse ofwel een Data Protection Impact Assessment (DPIA) wordt uitgevoerd bij verwerkingen die observatie inhouden. 1Nu de gemeente het stadshuis in 2024 heeft gerenoveerd, openbare ruimtes heringericht en de oude camera’s vervangen, waren deze veranderingen aanleiding om in 2024 een DPIA uit te voeren op het vernieuwde cameratoezicht in en rondom het gemeentegebouw en om het toen bestaande cameraprotocol te herzien. Op basis van de resultaten van de door externe partij uitgevoerde DPIA heeft de gemeente maatregelen genomen om de voortgekomen risico’s te mitigeren. Dit protocol betreft een hernieuwing van het bestaande protocol waarin rekening is gehouden met de resultaten van de DPIA. Een overzicht van alle camera’s maakt ook onderdeel uit van de uitgevoerde DPIA.
Het nieuwe cameratoezicht is ingericht in overeenstemming met de AVG en beoogt duidelijkheid te verschaffen over:
- a.
de doelstelling van het cameratoezicht;
- b.
de grondslag en vereisten ervan;
- c.
het beheer van de beelden;
- d.
de toegang tot de beelden;
- e.
de verwerking van de beelden.
Daarnaast worden in dit protocol praktische zaken weergegeven over beheer en onderhoud van dit protocol.
2. Vaststelling en herziening cameraprotocol en cameratoezicht
- 1.
Dit Cameraprotocol bedoeld voor iedereen die in beeld komt, is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein.
- 2.
De organisaties die in het gemeentepand gehuisvest zijn (op basis van een huurovereenkomst) ofwel de partners van de gemeente Nieuwegein, hebben het vastgestelde Cameraprotocol ter kennisname ontvangen.
- 3.
Dit Cameraprotocol en het cameratoezicht(s)systeem) wordt tweejaarlijks geëvalueerd en herzien of eerder indien nodig vanwege veranderende omstandigheden of bedreigingen (wijzigingen in wetgeving, veranderingen in het gebruik en noodzaak van camera’s, effectiviteit van de huidige beveiligingsmaatregelen in het licht van technologische ontwikkelingen) interne evaluaties en periodieke penetratietests of wanneer incidenten of klachten grote aanpassingen vereisen.
3. Doelstelling cameratoezicht
- 1.
De doelen van het cameratoezicht zijn de volgende:
- a.
Beschermen van de bezoekers, medewerkers en de gebouwen van de gemeente en het creëren van een verhoogd veiligheidsgevoel;
- b.
(Het ondersteunen van) de beveiliging van (de toegang tot) de gebouwen en terreinen van het stadshuis en het voorkomen van inbraak, diefstal en vandalisme;
- c.
Toezichthouden binnen de gebouwen van de gemeente; en
- d.
Incidentenafhandeling.
- a.
- 2.
Vastgelegde camerabeelden en gerelateerde persoonsgegevens kan de gemeente Nieuwegein vervolgens ook gebruiken voor:
- a.
Het onderzoeken en afhandelen van (mogelijke) incidenten;
- b.
Interne controle, zoals toegangsbeheer;
- c.
Het afhandelen van eventuele verzoeken, klachten en geschillen;
- d.
Het vaststellen, uitoefenen of verdedigen van de rechten van betrokkenen; en
- e.
Het voldoen aan wettelijke verplichtingen en beroepsregelgeving, en aan verzoeken van bevoegde overheidsinstanties.
- a.
- 3.
Met andere woorden komen deze doeleinden neer op:
- a.
Reconstrueren van voorvallen die een inbreuk hebben gemaakt op grondrechten;
- b.
Onderzoeken van vermeende integriteitsschendingen en/of overtredingen van gedragsregels en/of wettelijke voorschriften.
- a.
4. Grondslag en vereisten cameratoezicht
- 1.
Camera’s verwerken persoonsgegevens. Camerabeelden van personen die herkenbaar te zien zijn, betreffen verwerkte persoonlijke gegevens. Dit betekent dat de AVG van toepassing is.
- 2.
Op grond van de AVG mogen persoonsgegevens (de camerabeelden) alleen verwerkt worden als er één van de wettelijke grondslagen uit de AVG van toepassing is.
- 3.
De gemeente Nieuwegein beroept zich voor de toepassing van cameratoezicht op de grondslag “gerechtvaardigd belang”. Dat wil zeggen dat het cameratoezicht plaatsvindt in “eigen belang”, namelijk het beschermen van het gemeentegebouw en eigendommen, het creëren van veilige omgeving voor personeel en bezoekers en ten behoeve van informatiebeveiliging. Het cameratoezicht in en rondom het stadshuis is namelijk een privaatrechtelijke handeling die de gemeente als publiekrechtelijke persoon uitvoert. Het cameratoezicht valt daarom niet onder de publieke taakuitoefening.
- 4.
De gemeente Nieuwegein heeft voor het vervangen van de oude camera’s en het plaatsen van nieuwe camera’s een risicoanalyse uitgevoerd (DPIA) en ook beoordeeld of de gemeente zich succesvol kan beroepen op gerechtvaardigd belang.
- 5.
Om het cameratoezicht steeds verantwoord te laten plaatsvinden, zal de gemeente Nieuwegein bij grote wijzigingen in een nieuwe DPIA opnieuw een beoordeling moeten gaan doen en de Functionaris Gegevensbescherming op advies vragen.
5. Rollen en Verantwoordelijkheden
- 1.
De gemeente Nieuwegein is de enige verwerkingsverantwoordelijke voor het beheer en gebruik van cameratoezicht ongeacht wie in beeld komt; de bezoekers specifiek voor de gemeentelijke diensten of de bezoekers specifiek voor de diensten van andere organisaties die in het pand gehuisvest zijn. De gemeente Nieuwegein bepaalt zelfstandig het doel en de middelen van het cameratoezicht als beheerder van het pand. Met het betreden van het stadshuis is het verder duidelijk dat men bezoek brengt aan het stadshuis en past dit in de verwachting van de betrokkene.
- 2.
Organisaties die gebruik maken van het gemeentepand ofwel de partners van de gemeente betreffen de gebruikers van het stadhuis van de gemeente (en huren dus het gebouw in). In de specifieke vertrekken van de partners vindt er geen cameratoezicht plaats.
- 3.
Met het huren van het pand stemmen de partners in met het toepassen van cameratoezicht en vertrouwen de beoordeling van de rechtmatigheid ervan en zorgvuldige omgang met persoonsgegevens toe aan de gemeente Nieuwegein als verhuurder van (onderdelen van) het gemeentepand als het gaat om het naleven van de vastgestelde protocollen en richtlijnen voor cameratoezicht, inclusief het correct omgaan met camerabeelden, en melden eventuele incidenten of afwijkingen aan de gemeente Nieuwegein.
- 4.
De partners hebben dit Cameraprotocol ter kennisname ontvangen.
- 5.
De Veiligheidscoördinator van de gemeente Nieuwegein is intern verantwoordelijk voor het cameratoezicht en handhaving van dit beleid. De gemeente heeft een goede interne rollenstructuur om cameratoezicht zo verantwoordwoord mogelijk te laten plaatsvinden.
6. Cameratoezicht in de praktijk
6.1. Vaste camera’s
-
1. De camera’s zijn geplaatst op vaste punten in en rondom het gemeentegebouw en zijn gericht op een vast punt of kunnen bewegen. De camera's die binnen in het stadhuis zijn geplaatst, kunnen niet op afstand worden bediend. De camera's buiten rondom het stadhuis kunnen op afstand van draairichting veranderen. De camera’s nemen geen geluid op.
-
2. De gemeente beschikt over een camera-overzichtsplan waarin de richtingen van de camera’s zijn beoordeeld in een DPIA en waarover de CISO en de FG hebben geadviseerd.
-
3. Bij het eventueel afwijken van dit plan, verandert de scope van de camera’s en worden de posities van de camera's, evenals de noodzakelijkheid en het doel, opnieuw beoordeeld door de Veiligheidscoördinator en de CISO en ter advisering aan de FG voorgelegd.
-
4. De FG adviseert over de nieuwe camera’s en eventueel de noodzaak van het uitvoeren van een nieuwe DPIA. Indien de wijzigingen dusdanig zijn dat er een DPIA noodzakelijk is, vindt er eerder een DPIA plaats dan de reguliere tweejaarlijkse DPIA.
-
5. Als op basis van de DPIA blijkt dat het gebruiksdoel van de camera’s zodanig verandert dat de noodzaak van een camera komt te vervallen, dan wordt de camera verwijderd. Ook kan het voorkomen dat het gebruiksdoel zodanig verandert dat het uitvoeren van cameratoezicht mogelijk niet meer rechtmatig is.
-
6. Wanneer een gebouw van functie verandert of op een andere manier wordt gebruikt, beoordeelt de Veiligheidscoördinator samen met de CISO het cameratoezicht. Ook vindt een dergelijke controle tweejaarlijks plaats om te beoordelen of een camera nog actueel en noodzakelijk is. Zie hiervoor hoofdstuk 4.
-
7. Dit Cameraprotocol wordt aangepast als daar op basis van de resultaten uit de DPIA aanleiding voor is.
6.2. Flexibele camera’s
Dit protocol ziet niet op de inzet van flexibele camera’s. Voorbeelden van flexibele camera’s zijn drones en Body Cams op buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Deze camera’s vallen buiten de scope van dit Cameraprotocol.
6.3. Inhoud beeldmateriaal
-
1. Cameratoezicht vindt binnen en buiten de openingstijden van het stadshuis plaats. Met het cameratoezicht worden de nooduitgangen, entrees en dode hoeken in beeld gebracht. Alle aanwezigen in en rondom het stadshuis worden in beeld gebracht als zij binnen de scope van de camera’s voorbijkomen.
-
2. Cameratoezicht is niet gericht op openbare wegen en deze worden daarom niet in beeld gebracht. In de bibliotheek en in kantoorruimtes wordt niet gefilmd. Camera’s die wel in kantoorruimte van de gemeente Nieuwegein zijn geplaatst, mogen de kantoorruimte niet in beeld brengen en zijn enkel gericht op toegang tot kantoorruimte. De plek van de camera’s is namelijk niet relevant, relevant is wat de camera in beeld brengt.
-
3. Ook vindt cameratoezicht in de parkeergarage plaats waarbij de bezoekers van de stad ook in beeld komen. De camera’s in de parkeergarage richten zich enkel op de entrees en hebben beperkt zicht op auto's.
-
4. De camera’s staan 24 uur per dag aan maar de opname start enkel bij een trigger/beweging. Er wordt geen geluid opgenomen.
6.4. Levering en onderhoud camera’s
-
1. De gemeente Nieuwegein maakt gebruik van één leverancier van de camera’s voor het cameratoezicht. De technische ondersteuning voor het beheer van de camera’s maar ook onderhoud van de hardware en software van het cameratoezicht is bij deze partij ondergebracht.
-
2. Voor zover deze partij persoonsgegevens verwerkt, bijvoorbeeld bij het onderhoud van de software, wordt er een verwerkingsovereenkomst mee gesloten.
7. Toegang
7.1. Toegang tot de camerabeelden
-
1. Het cameratoezicht wordt uitgevoerd via een gesloten systeem waarvoor inloggen vereist is om de beelden te kunnen bekijken. Alleen bevoegde personen hebben toegang tot de live beelden die door beveiligingsmedewerkers continu worden
-
2. De fysieke beveiliging van het stadshuis geschiedt door een externe partij. De beveiligers van deze partij bekijken de live camerabeelden en grijpen in wanneer het noodzakelijk is. Met deze derde partij zijn afspraken gemaakt voer geheimhouding en zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens. Een verwerkersovereenkomst is overbodig aangezien de beelden volledig in beheer blijven van de gemeente Nieuwegein en alle werkzaamheden in het stadshuis en met gebruik van de middelen van de gemeente plaatsvinden.
-
3. Er zijn door de gemeente Nieuwegein de nodige maatregelen getroffen om de opgeslagen camerabeelden enkel door bevoegde personen en slechts in een afgesloten ruimte te kunnen inzien, wijzigen of verwijderen.
-
4. Middels het formulier uit Bijlage 1 kan bij de Veiligheidscoördinator een verzoek worden ingediend om inzage te krijgen in de camerabeelden door anderen dan de Veiligheidscoördinator of de plaatsvervangende CISO zelf. Een verzoek tot toegang wordt beoordeeld door de Veiligheidscoördinator eventueel in overleg met de CISO en wordt vastgelegd in een register.
7.2. Verstrekking van beelden aan betrokkenen
-
1. Iedereen die in beeld komt, heet een betrokkene in de zin van de AVG en heeft het recht om inzage te verkrijgen in eigen persoonsgegevens en dus ook in beeldmateriaal waar de betrokkene in voorkomt. Zie hoofdstuk 8.
-
2. Bij een ingewilligd verzoek wordt de betrokkene in de gelegenheid gesteld de beelden op het kantoor van de gemeente Nieuwegein onder aanwezigheid van de Veiligheidscoördinator van de gemeente Nieuwegein te bekijken. Hiervoor wordt met deze functionaris een afspraak gepland.
-
3. De betrokkene dient zich, ter vaststelling van zijn identiteit, in persoon te vervoegen bij de Veiligheidscoördinator van de gemeente Nieuwegein, waarbij een geldig legitimatiebewijs ter inzage moet worden getoond.
-
4. De beelden kunnen ook via een beveiligde verbinding naar de betrokkene worden verzonden door de Veiligheidscoördinator. In dat geval zal de betrokkene zich via een videoverbinding moeten identificeren door een identiteitsbewijs te laten zien nadat hij eerst een kopie van legitimatiebewijs heeft verzonden.
-
5. De beelden worden in onbewerkte vorm verstrekt aan de betrokkene wanneer de privacy van anderen niet in het gedrang komt. Deze beslissing wordt zorgvuldig overwogen door de FG en alleen uitgevoerd wanneer er geen identificeerbare kenmerken van andere personen zichtbaar zijn of wanneer deze personen toestemming hebben gegeven.
-
6. Wanneer de privacy van derden in het geding is, worden de beelden afgeschermd verstrekt. Dit houdt in dat alle identificeerbare kenmerken van andere personen dan de verzoeker worden geblurred of onzichtbaar gemaakt zodat enkel de strikt noodzakelijke informatie wordt verstrekt zonder dat de bescherming van privacy van anderen in het gedrang is.
-
7. Personen die inzage in beeldmateriaal krijgen, leveren het formulier uit Bijlage 1 in en tekenen vóór het verkrijgen van inzage de geheimhoudingsverklaring uit Bijlage 2. Dit geldt ook wanneer de beelden naar de betrokkene worden verzonden en de beelden dus niet op locatie worden bekeken.
7.3. Verstrekking van beelden aan opsporingsambtenaren
-
1. In geval van verdenking van misdrijven, kan de opsporingsambtenaar in het belang van het onderzoek vorderen om camerabeelden te verstrekken door zich alvorens te legitimeren en het doel van zijn bezoek kenbaar te maken. Deze vordering kan ook mondeling geschieden als achteraf maar wel binnen drie dagen vooralsnog de vordering op schrift wordt verstrekt. 2Een vordering van de officier van justitie is niet nodig. De vordering is niet toegestaan bij verdenking van overtredingen.
-
2. De vordering bevat een zo nauwkeurig mogelijke aanduiding van de gegevens die worden gevorderd en de titel van de vordering. Het invullen en onderteken van het in Bijlage 1 opgenomen formulier is niet noodzakelijk vanwege de ambtsplicht tot geheimhouding van de opsporingsambtenaren en hun zelfstandige verwerkingsverantwoordelijkheid hierin.
-
3. De gemeente Nieuwegein verstrekt enkel beelden aan opsporingsambtenaren die voldoende specifiek, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn. Bij vrijwillige verstrekking van beeldmateriaal door de gemeente aan opsporingsambtenaren, wordt een belangenafweging gemaakt tussen het eigen belang-/opsporingsbelang en het privacybelang van de betrokkene.
-
4. De Veiligheidscoördinator beoordeelt het verzoek binnen één week, raadpleegt daarvoor de CISO en de FG indien nodig, informeert het Directieteam over de vordering en de adviezen van de CISO en de FG, en stelt een verslag op van de verstrekking van beelden met daarin zo exact mogelijk aangegeven welke camerabeelden aan de opsporingsambtenaren zijn verstrekt.
-
5. Op verstrekking van de camerabeelden aan opsporingsambtenaren hetzij op basis van de vordering, hetzij op vrijwillige basis, blijft de AVG van toepassing op de gemeente Nieuwegein. Vanaf het moment dat de beelden zijn overgedragen en zich bij de opsporingsambtenaren bevinden, is de Wet politiegegevens (Wpg) van toepassing en zullen de opsporingsambtenaren overeenkomstig de Wpg en onder eigen verwerkingsverantwoordelijkheid de beelden moeten verwerken. Ten aanzien van het cameratoezicht en de verwerkingen van beelden heeft de gemeente Nieuwegein geen bevoegdheden en verantwoordelijkheden op basis van de Wpg.
8. Rechten van Betrokkenen
- 1.
Bij verwerking van persoonsgegevens komen de betrokkenen in de zin van de AVG enkele rechten toe die als instrument kunnen worden ingezet om regie te kunnen voeren over eigen persoonsgegevens.
- 2.
De gemeente Nieuwegein beschikt over een procedure rechten van betrokkenen. Deze procedure is van toepassing voor het indienen en in behandeling nemen van verzoeken rondom de verwerking van camerabeelden met inachtneming van hetgeen is opgenomen in Hoofdstuk 7.2 (verzoek om inzage) en in Hoofdstuk 8.
- 3.
Betrokkenen kunnen ook verzoeken om persoonsgegevens die op hen betrekking hebben, te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift zijn verwerkt. Omdat camerabeelden opnames van feitelijke weergaven zijn, is het niet mogelijk om deze te wijzigen of aan te vullen. Verwijderen van camerabeelden is enkel mogelijk wanneer op grond van de AVG geen redenen zijn om het verzoek te weigeren. Hiervoor wordt de algemene procedure rechten van betrokkenen gevolgd die de gemeente Nieuwegein hanteert bij verzoeken van betrokkenen.
- 4.
Voor de uitvoering en behandeling van alle overige rechten van betrokkenen wordt verwezen naar de algemene gemeentelijke procedure rechten van betrokkenen.
- 5.
In dit Cameraprotocol (Hoofdstuk 7.2 en Hoofdstuk 8) zijn enkel de specifieke zaken ten aanzien van uitoefening van rechten van betrokkenen met betrekking tot cameratoezicht uitgewerkt die afwijken van de algemene gemeentelijke procedure rechten van betrokkenen.
8.1. Recht op informatie
-
1. Om te voldoen aan het recht op informatie om het cameratoezicht dan ook zichtbaar uit te voeren en zo te voorkomen dat er sprake is van heimelijk toezicht, maakt de gemeente Nieuwegein enkel gebruik van zichtbare camera’s.
-
2. De betrokkenen die in beeld komen worden op de volgende manieren geïnformeerd:
- a.
Waarschuwingsstickers bij de ingang van het stadshuis over het feit dat er camera’s aanwezig zijn in het pand;
- b.
Informatieborden bij de ingang van het stadshuis met QR-code die linkt naar de externe versie van dit Cameraprotocol op de gemeentelijke website;
- c.
Dit Cameraprotocol, is in te zien via de website van de gemeente Nieuwgein.
- a.
9. Opslag van camerabeelden
9.1. Bewaartermijnen
-
1. Camerabeelden mogen niet langer worden bewaard dan noodzakelijk is volgens de AVG. De gemeente Nieuwegein bewaart de camerabeelden voor een periode van maximum 28 dagen.
-
2. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld voor het veiligstellen van de beelden, kunnen de beelden langer worden bewaard, maar niet langer dan noodzakelijk en in ieder geval tot na de afronding van een afhandeling van een incident, klacht of juridische procedure. Hiertoe beslist de Veiligheidscoördinator expliciet nadat de FG is geraadpleegd en het Directieteam is geïnformeerd.
-
3. Na het verlopen van deze bewaartermijn of direct na de afwikkeling van een incident, klacht of procedure, worden de camerabeelden automatisch overschreven door nieuwe camerabeelden.
-
4. De volgende termijnen zijn van toepassing op de camerabeelden:
- a.
Camerabeelden buiten – 28 dagen bewaren - opnames 24 uur per dag 7 dagen per week.
- b.
Camerabeelden binnen – 28 dagen bewaren - opnames 24 uur per dag 7 dagen per week.
- a.
9.2. Onderbouwing van de bewaartermijn
-
1. De keuze voor een bewaartermijn van 28 dagen voor camerabeelden is gemaakt op basis van een afweging tussen veiligheid en privacy en aansluiting is gezocht bij de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens.
-
2. De korte bewaartermijn van 28 dagen:
- a.
Minimaliseert de inbreuk op de privacy van personen die op de beelden zijn vastgelegd, wat in lijn is met het principe van dataminimalisatie;
- b.
Helpt om de kosten en beheerlasten te beperken, terwijl de beveiligingsdoelen nog steeds worden bereikt; en
- c.
Maakt het systeem efficiënter om te beheren, verkleint de kans op technische problemen en vergemakkelijkt het onderhoud van de opnamesystemen.
- a.
-
3. Door een bewaartermijn van 28 dagen te hanteren, probeert de gemeente hiermee effectief te balanceren tussen de noodzaak voor beveiliging van het stadshuis en de bescherming van de privacy van medewerkers en bezoekers.
10. Beveiligingsmaatregelen
- 1.
De gemeente Nieuwegein zorgt voor gepaste technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om de camerabeelden te beschermen en herziet dit Cameraprotocol periodiek overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk 2.
- 2.
De beveiligingsmaatregelen betreffen onder andere afspraken met derde partijen over de verwerking van camerabeelden, het uitdenken en implementeren van rollenstructuur met bijbehorende bevoegdheden en verantwoordingsmechanismen voor toegang tot de camerabeelden.
- 3.
Technische maatregelen worden gebruikt om de beelden te beveiligen, om de beelden te minimaliseren tot enkel het noodzakelijke door middel van blurren en om beelden te versleutelen wanneer beelden verstrekt worden aan derde partijen zoals politie.
11. Datalekken
Bij datalekken of beveiligingsincidenten met camerabeelden wordt de interne Datalekprocedure gevolgd. Voor het melden van datalekken wordt verwezen naar de informatie op de gemeentelijke website.
12. Klachten
- 1.
Bij klachten omtrent cameratoezicht vanuit de betrokkene wordt de interne Klachtenprocedure in werking gesteld. Als er na onderling overleg geen oplossing wordt gevonden, kan de betrokkene besluiten om de klacht ter bemiddeling voor te leggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
- 2.
Wanneer de klacht betrekking heeft op de verwerking van persoonsgegevens en een impliciet verzoek omtrent uitoefening van de rechten van betrokkenen betreft, wordt de interne procedure rechten van betrokkene gevolgd met inachtneming van Hoofdstuk 7 en Hoofdstuk 8.
- 3.
Bij klachten of suggesties omtrent dit Cameraprotocol kan via de gemeentelijke website contact worden opgenomen met de Veiligheidscoördinator. 3Wanneer men klachten heeft over het cameratoezicht en de afhandeling van verzoeken om inzage en verstrekking, dient men contact op te nemen met de klachtencoördinator van de gemeente Nieuwegein via de gemeentelijke website.4
Ondertekening
Bijlage 1: Verzoek om inzage/verstrekking beeldmateriaal
Ondergetekende,
Verzoekt hierbij om inzage/vertrekking van beeldmateriaal en specificeert het verzoek als volgt:
1)Reden verzoek camerabeelden*:
Incident/voorval
Inbraak
Informatiebeveiligingsincident/datalek
Uitoefening van inzagerecht (AVG)
*Wanneer het verzoek afkomstig is van een betrokkene in de zin van de AVG hoeft er geen reden te worden opgegeven voor de uitoefening van het inzagerecht en volstaat het vinkje bij de uitoefening van het inzagerecht. Een betrokkene is degene die in beeld komt en beeldmateriaal wordt verwerkt.
2)Periode van de opgeslagen camerabeelden
Wees zo specifiek mogelijk bijvoorbeeld van 11:00 tot 12:00 uur maandag 1-08-2024)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3)Om welk gebouw gaat het en welke camera’s moeten worden bekeken?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4)Moeten camerabeelden alleen worden bekeken of moeten de camerabeelden voor langere tijd worden opgeslagen?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Naam: …………………………………………………………………………………………………………………
Organisatie: ………………………………………………………………………………………………………
Datum:…………………………………………………………………………………………………………………
Handtekening: ………………………………………………………………………………
Gezien en akkoord, namens de gemeente Nieuwegein:
………………………………………………………………………………
Veiligheidscoördinator
Gemeente Nieuwegein
Datum: …………………………………………………………………………………………………………………………
Handtekening: ………………………………………………………………………………………………………………
Bijlage 2: Geheimhoudingsverklaring bij verstrekking van beelden
Ondergetekende,
Verzoekt hierbij om inzage/vertrekking van beeldmateriaal verklaart hiermede dat hij/zij, zich verplicht om tegenover derden, strikte geheimhouding te betrachten betreffende alle (beeld)informatie en gegevens, die hem/haar ter kennis zullen komen (met name de verkregen (beeld)informatie n.a.v. het cameratoezicht) in verband met zaken en belangen van de gemeente Nieuwegein als van de daarin gevestigde organisaties of ondernemers alsmede bezoekers.
In tweevoud opgemaakt en ondertekend te gemeente Nieuwegein:
Naam: ……………………………………………………………………………………………………………………………
Organisatie: ………………………………………………………………………………………………………………….
Datum:……………………………………………………………………………………………………………………………
Handtekening: ………………………………………………………………………………
Gezien en akkoord, namens de gemeente Nieuwegein: ………………………………………………………………………………
Veiligheidscoördinator
Gemeente Nieuwegein
Datum: ………………………………………………………………………………………………………………………….
Handtekening: ………………………………………………………………………………………………………………
Noot
3Zie webpagina “Privacystatement” via de gemeentelijke website onder het onderwerp “Cameratoezicht”, <https://www.nieuwegein.nl/over-deze-website/privacystatement>.
Noot
4Zie webpagina “Privacystatement” via de gemeentelijke website, onder het onderwerp “Klacht indienen”, <https://www.nieuwegein.nl/over-deze-website/privacystatement>.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl