Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734397
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734397/1
Beleidskader lokatieprofielen evenemententerreinen
Geldend van 21-01-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidskader lokatieprofielen evenemententerreinenDe raad van de gemeente Dijk en Waard;
- •
gelet op het Coalitieakkoord 2023-2026 "Thuis in Dijk en Waard":
“Naast een veilige gemeente moet Dijk en Waard ook een levendige en bruisende gemeente zijn. Hierbij horen evenementen en (grote) terrassen op locaties waar dit mogelijk is en past binnen de omgeving”;
- •
de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Dijk en Waard 2022 en;
- •
de Verordening Fysieke leefomgeving 2022 Dijk en Waard.
Overwegende dat door het vastleggen van spelregels betere sturing mogelijk is door de gemeente, wordt verhelderd wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn bij het plannen en inrichten van een evenement (richtlijnen voor organistoren) en is duidelijk welke grenswaarden niet overschreden mogen worden (houvast voor omwonenden).
besluit:
Inhoud
- 1.
Inleiding
- 1.1
Belang van locatieprofielen
- 1.2
Sturing op evenementen
- 1.3
Wat is een locatieprofiel
- 1.4
Grensverduidelijking/Uitzonderingen
- 1.5
Participatie
- 1.6
Omgevingsplan
- 1.6.1
Vastgestelde locatieprofielen, is dit het?
- 1.6.1
- 1.7
Van geldend bestemmingsplan naar nieuw beleid als onderdeel van het omgevingsplan
- 1.1
- 2.
Toelichting van regels voor evenementen
- 2.1
Maximum aantal bezoekers
- 2.2
Aantal evenementen en aantal evenementendagen
- 2.3
Rust- en herstelperiode
- 2.4
Geluidbelasting
- 2.5
Bescherming van flora, fauna en bodem
- 2.1
- 3.
De locatieprofielen
- 3.1
Omschrijving locatie
- 3.2
Specificaties evenement
- 3.3
Specificaties omgeving
- 3.4
Specificaties bereikbaarheid
- 3.5
Eigendom/beheer
- 3.6
Bijzonderheden
- 3.6.1
Toelichting bijzonderheden locatieprofiel Geestmerambacht
- 3.6.1
- 3.1
Locatieprofiel ‘t Kruis in Heerhugowaard
Locatieprofiel de Speelweide in Noord-Scharwoude
Locatieprofiel Kermisterrein Zuid-Scharwoude
Locatieprofiel evenemententerrein Geestmerambacht
1. Inleiding
Voor u ligt het beleidskader locatieprofielen voor de gemeente Dijk en Waard. Als groeiende gemeente is de verwachting dat de behoefte aan evenementen de komende jaren verder toeneemt. Evenementen1 en festivals dragen op diverse manieren bij aan de aantrekkingskracht van de gemeente Dijk en Waard, net als aan de werkgelegenheid, het leefklimaat en de economische vitaliteit. Daarnaast zorgen evenementen en festivals voor verbinding tussen inwoners, ondernemers, bezoekers en toeristen. Door deze bevolkingsverdichting kan echter ook de ervaren hinder bij evenementengroter worden.
Het aanbod aan evenementen is de laatste jaren sterk gegroeid. Tegelijkertijd wordt de gemeente drukker en voller door de bouw van woningen en de bevolkingsgroei. De gemeente verdicht en ruimte wordt schaarser. Daarom zijn meer sturingsmiddelen nodig om het aanbod aan evenementen in goede banen te leiden. Dijk en Waard wil een aantrekkelijk evenementenaanbod bieden en de balans tussen levendigheid en leefbaarheid behouden.
Om dit te bereiken is onderzoek gedaan naar locaties waar evenementen worden georganiseerd. Voor vier locaties is onderzocht welke evenementen passen, welke aantallen bezoekers de veiligheid blijven waarborgen en of er specifieke regels gelden.
1.1 Belang van locatieprofielen
Evenementen zijn welkom in Dijk en Waard.
De groeiende belangstelling voor publieksevenementen, de noodzakelijke aandacht voor de veiligheid en beheersbaarheid, de belangen van organisatoren, ondernemers, direct omwonenden en bezoekers zijn de aanleiding tot het opstellen van locatieprofielen. Locatieprofielen geven inzicht in de (on-)mogelijkheden van een locatie. Zij bieden een zorgvuldig afwegingskader voor te organiseren evenementen binnen de gemeente Dijk en Waard.
Per locatieprofiel worden heldere grenzen aangegeven, met instructies en grenswaarden waar iedereen zich aan moet houden. Door het vastleggen van spelregels is meer en betere sturing mogelijk door de gemeente, wordt verhelderd wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn bij het plannen en inrichten van een evenement (richtlijnen voor organistoren) en is duidelijk welke grenswaarden niet overschreden mogen worden (houvast voor omwonenden).
1.2 Sturing op evenementen
Goed kunnen sturen op evenementen is gebaseerd op een gecoördineerd systeem dat bestaat uit vier essentiële elementen: de evenementenvergunning, de basis is de Algemene plaatselijk verordening Dijk en Waard 2022 (APV), de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL) en nu aanvullend het beleidskader locatieprofielen als beleidsrichtlijn. Voor de vier locaties waar de meeste evenementen of waar het evenement de meeste impact heeft op de omgeving zijn locatieprofielen opgesteld. Dit zijn: ijsbaanterrein ’t Kruis in Heerhugowaard, de Speelweide in Noord-Scharwoude, het kermisterrein in Zuid-Scharwoude en het evenemententerrein Geestmerambacht. In deze locatieprofielen zijn specifieke voorwaarden vastgelegd waaronder evenementen kunnen plaatsvinden op de genoemde locaties. Samen met de APV en de Verordening Fysieke Leefomgeving vormen deze locatieprofielen het referentiekader voor het beoordelen en afwegen van evenementen. Het gaat hier om een cumulatieve toetsing. Het doel van cumulatieve toetsing is om ervoor te zorgen dat het evenement veilig en succesvol verloopt, zonder schade aan te richten aan de omgeving of aan degenen die het bijwonen. Door verschillende aspecten van het evenement te beoordelen en te evalueren, kunnen risico’s worden geïdentificeerd en kunnen passende maatregelen worden genomen om deze risico’s te minimaliseren of te elimineren.
1.3 Wat is een locatieprofiel
Een locatieprofiel bestaat uit een plattegrond van de locatie en een tabel met voorwaarden voor het organiseren van een evenement. De ruimtelijke grenzen van de locatie zijn hierin gemarkeerd, en binnen deze grenzen gelden de voorwaarden zoals vastgelegd in het locatieprofiel. Zo wordt onder andere bepaald hoeveel evenementen jaarlijks mogen plaatsvinden op een specifieke locatie en wat daarvan het maximale aantal gelijktijdige bezoekers is. De locatieprofielen geven ook maximale geluidswaarden aan.
In de praktijk leiden bijna alle aanvragen voor evenementenvergunningen tot beperkingen van het maximaal mogelijke gebruik. Zo kan het aantal toegestane bezoekers wijzigen omdat er op een evenemententerrein ook ruimte nodig is voor podia en andere installaties en kan er verder worden beperkt afhankelijk van de aard van het evenement (bijvoorbeeld, bij een foodtruckfestival is er minder ruimte per persoon beschikbaar dan bij een popconcert).
1.4 Grensverduidelijking/Uitzonderingen
Binnen de grenzen van een locatieprofiel zijn de voorschriften en grenswaarden geldig, zoals vastgesteld op de bijbehorende overzichtskaart.
- •
Er zijn echter uitzonderingen op de toepassing van deze locatieprofielen:
Kleinschalige vergunningsvrije en melding plichtige evenementen vallen buiten deze regeling. De APV bepaalt wanneer een evenement als vergunningsvrij of melding plichtig wordt beschouwd (bijvoorbeeld maximaal 250 bezoekers) en welke voorwaarden van toepassing zijn. Aangezien deze evenementen een beperkte impact hebben, worden verdere voorschriften niet nodig geacht.
- •
Maximum aantallen evenementen zoals vastgesteld in de locatieprofielen zijn niet van toepassing op optochten en sportevenementen die plaatsvinden op de paden binnen de contour van het locatieprofiel, tenzij er versterkt geluid aanwezig is. Voor het overige gelden alle regels van het locatieprofiel onverkort.
1.5 Participatie
Bij het opstellen van de locatieprofielen voor vier evenemententerreinen in de gemeente Dijk en Waard, heeft participatie een belangrijk onderdeel gespeeld. Er zijn vier locaties onderzocht: ijsbaanterrein ’t Kruis in Heerhugowaard, de Speelweide in Noord-Scharwoude, kermisterrein in Zuid- Scharwoude en het evenemententerrein Geestmerambacht.
Werksessies zijn georganiseerd met zowel interne als externe partners, waaronder de politie, Veiligheidsregio, Omgevingsdienst, het recreatieschap, verkeers- en veiligheidsinstanties. Daarnaast zijn vier, drukbezochte, participatie bijeenkomsten georganiseerd in Museum Broekerveiling en de raadszaal van gemeente Dijk en Waard. Vervolgens zijn de concept- locatieprofielen opgesteld en op 26 januari 2024 openbaar gemaakt voor het indienen van zienswijzen. Tevens is een brede bijeenkomst gehouden voor evenementenorganisatoren, waarbij ook zij hun mening konden inbrengen over de opgeleverde resultaten uit het onderzoek. De belangen, die uit de op deze manier verzamelde perspectieven en zienswijzen naar voren komen, zijn meegenomen en zorgvuldig afgewogen.
1.6 Omgevingsplan
Per locatieprofiel worden heldere grenzen gegeven, met instructies en grenswaarden waar iedereen zich aan moet houden. Door het vastleggen van spelregels is meer en betere sturing mogelijk door de gemeente, wordt verhelderd wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn bij het plannen en inrichten van een evenement (richtlijnen voor organistoren) èn is duidelijk welke grenswaarden niet overschreden mogen worden (houvast voor omwonenden).
Het hebben van locatieprofielen zal het vergunningsproces stroomlijnen. Organisatoren van evenementen weten welke locaties beschikbaar zijn en welke regels van toepassing zijn, hetgeen kan leiden tot een efficiënter vergunningsproces.
1.6.1 Vastgestelde locatieprofielen, is dit het?
Gebruikmakend van de beleidscyclus van de Omgevingswet, wordt beleid ontwikkeld, opgenomen in het omgevingsplan, uitgevoerd en vindt monitoring plaats. Dit proces vormt de kern van de Omgevingswet, waarbij flexibiliteit en aanpassing van belang zijn om in te spelen op veranderende omstandigheden en behoeften in de samenleving. De beleidscyclus is inzichtelijk gemaakt in de afbeelding. De beleidscyclus is een doorlopende proces, zónder eindpunt.
Dit beleidskader wordt gekoppeld aan het Omgevingsplan Dijk en Waard. Voor evenementen wordt op basis van de locatieprofielen vergunning verleend voor het toestaan van een evenement.
Na bovenstaande fases is het vanuit de monitoring belangrijk om informatie op te halen. Na twee jaar wordt geëvalueerd of het beleid nog steeds voldoet (monitoring en evaluatie). Afhankelijk van die uitkomsten kan een locatieprofiel worden aangepast en begint de beleidscyclus opnieuw.
1.7 Van geldend bestemmingsplan naar nieuw beleid als onderdeel van het omgevingsplan
Wat geldt er nu?
Voor diverse evenementenlocaties in de voormalige gemeente Heerhugowaard geldt het “bestemmingsplan Evenemententerreinen”. Voor het evenemententerrein Geestmerambacht, voormalig gemeente Langedijk, geldt het “bestemmingsplan uitbreiding recreatiegebied Geestmerambacht”.
Beide plannen zijn onderdeel van het Omgevingsplan van rechtswege.
Wat gaat er gelden?
De locatieprofielen zijn na vaststelling onderdeel van het geldend beleid.
Is er voor een evenementenlocatie al een profiel opgesteld, dan wordt er getoetst aan het vastgestelde locatieprofiel. Daarnaast worden de vastgestelde locatieprofielen opgenomen in het Omgevingsplan Dijk en Waard.
Kan het geldend bestemmingsplan worden ingetrokken?
Zodra er voor elke evenementenlocatie opgenomen in het “bestemmingsplan Evenemententerreinen” of het “bestemmingsplan uitbreiding recreatiegebied Geestmerambacht” een vastgesteld locatieprofiel beschikbaar is, hebben de genoemde bestemmingsplannen geen juridische werking meer. Het bestemmingsplan geldt niet meer zodra het beleidskader locatieprofielen evenemententerreinen is gekoppeld aan het Omgevingsplan. Het Omgevingsplan geldt dan van rechtswege.
2. Toelichting van regels voor evenementen
In de volgende paragrafen wordt een toelichting gegeven op de voorwaarden voor evenementen. Per locatieprofiel zijn adviezen voor het aantal mogelijke vergunningplichtige evenementen en evenementendagen tot een bepaald aantal bezoekers en geluidsnorm per jaar opgenomen. Door deze spelregels vast te leggen, is meer en betere sturing mogelijk door de gemeente, wordt verhelderd wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn bij het plannen en inrichten van een evenement (richtlijnen voor organistoren) en is duidelijk welke grenswaarden niet overschreden mogen worden (houvast voor omwonenden).
De normen zijn gebaseerd op onderzoek, de ervaringscijfers uit voorgaande jaren en hetgeen is opgehaald uit participatie en zienswijzen van belanghebbenden en werksessies met deskundigen. Bij het streven naar evenwicht tussen leefbaarheid en levendigheid zijn al die belangen zorgvuldig tegen elkaar afgewogen. Voor alle regels in de locatieprofielen wordt toegelicht wat wordt bedoeld en hoe ze moeten worden geïnterpreteerd. De profielen vormen een toetsingskader voor de vergunningverlening, waarin voorschriften en bepalingen per evenement nader worden uitgewerkt en vastgelegd.
2.1 Maximum aantal bezoekers
Het maximumaantal bezoekers betreft het maximumaantal bezoekers dat tegelijkertijd aanwezig mag zijn. Dit maximum aantal is tot stand gekomen naar aanleiding van het advies van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en de politie. Daarnaast is een capaciteitsanalyse per terrein uitgevoerd.
In de evenementenvergunning wordt, binnen de vastgestelde limiet, per evenement het toegestane maximum nader bepaald, afhankelijk van de specificaties van het desbetreffende evenement.
2.2 Aantal evenementen en aantal evenementendagen
In de locatieprofielen staat per locatie aangegeven hoeveel evenementen en hoeveel evenementdagen er mogen plaatsvinden. Het aantal dagen en aantal evenementen dat mogelijk is, staat aangegeven in een tabel bij ieder locatieprofiel. Het aantal evenementendagen is per evenementencategorie tot een bepaald aantal bezoekers en geluidsnorm aangegeven. Het aantal evenementendagen per jaar ligt in de meeste gevallen hoger dan het aantal evenementen. Dit, om meerdaagse evenementen mogelijk
te maken. Het aantal evenementendagen betekent het aantal dagen waarop het evenement voor publiek toegankelijk is. Het maximumaantal evenementen dat vermeld wordt per locatieprofiel is niet cumulatief. Als er drie evenementendagen in een bepaalde evenementencategorie staat, dan betekent dit dat er jaarlijks maximaal drie evenementendagen in die categorie plaats kunnen vinden. Als er twee evenementen en drie evenementendagen in een evenementencategorie is opgenomen, betekent dit jaarlijks maximaal één evenement van één dag en één evenement van twee dagen, al hoeft natuurlijk niet alle ruimte gebruikt te worden. Het betekent dus niet dat beide evenementen drie dagen kunnen duren.
2.3 Rust- en herstelperiode
Het is van belang dat een rust- en herstelperiode voor locaties waar evenementen plaatsvinden in acht wordt genomen. Deze periode biedt de bodem en de natuurlijke omgeving de gelegenheid om te herstellen van de belasting die evenementen met zich meebrengen.
2.4 Geluidbelasting
Op objectieve gronden valt niet vast te stellen wanneer een omwonende ten gevolge van een evenement onduldbare geluidshinder ondervindt. Leidend hierbij is de Nota ‘Evenementen met een luidruchtig karakter’ uit 1995 van de Inspectie Milieuhygiëne Limburg (hierna ‘De Nota’). De Nota neemt het geluidsniveau in de binnenruimte (50 dB(A)) als uitgangspunt. Uitgaande van een gemiddelde gevelisolatie van 20 à 25 dB, stelt De Nota de maximale gevelbelasting voor de dag- en avondperiode vast op 70 à 75 dB(A). Dit komt overeen met 85 á 90 dB(C). Geluidsnorm in dB(A) is de eenheid voor het geluid in het gebied dat voor het menselijk gehoor het meest gevoelig is. Laagfrequent geluid, zoals bastonen in muziek, wordt uitgedrukt in dB(C).
Lage tonen leiden over het algemeen tot meer overlast. Bij het stellen van normen volgens de A-weging komen die lage tonen minder goed tot hun recht. Om die reden is er in de locatieprofielen voor gekozen de geluidsnormering uit te drukken in dB(C). Dit biedt een betere begrenzing van de bastonen bij muziek dan normen in dB(A). Het sluit bovendien aan bij de toenemende landelijke trend om normen in dB(C) toe te passen, zoals inmiddels ook door jurisprudentie geaccepteerd.
Het oordeel of geluidshinder of -overlast onaanvaardbaar is, is afhankelijk van het antwoord op de vraag of de belangen, die zijn gediend met de activiteit die het geluid veroorzaakt, redelijkerwijs van doorslaggevend gewicht zijn. Daarbij hanteert de gemeente bij elk evenement als uitgangspunt dat de geluidbelasting op omliggende woningen en andere geluidgevoelige gebouwen voor ieder evenement niet hoger dan nodig is en zoveel mogelijk aansluit bij De Nota. Voor sommige evenementen, die worden georganiseerd in (oude) kernen, kan een binnenwaarde van 50 dB(A) voor een aantal slecht geïsoleerde panden dicht bij de podia/ geluidsbronnen echter niet altijd gegarandeerd worden. Dit achten wij toelaatbaar. Het gaat per locatie om jaarlijks één á twee evenement(en) en bij elkaar opgeteld, in totaal drie á vier evenement dagen met beperkte tijdsduur. Deze evenementen kennen een zeer groot draagvlak onder de plaatselijke bevolking, waaraan zij vaak zelf ook deelnemen. De belangrijke sociaal-maatschappelijke functie hiervan kennen wij doorslaggevend gewicht toe.
Het oordeel of geluidshinder of -overlast onaanvaardbaar is, is afhankelijk van het antwoord op de vraag of de belangen, die zijn gediend met de activiteit die het geluid veroorzaakt, redelijkerwijs van doorslaggevend gewicht zijn. Daarbij hanteert de gemeente bij elk evenement als uitgangspunt dat de geluidbelasting op omliggende woningen en andere geluidgevoelige gebouwen niet hoger dan nodig is en zoveel mogelijk aansluit bij De Nota. Om dat te bereiken zal de organisator van het evenement niet meer geluid produceren dan nodig is voor het betreffende evenement. De gemeente ziet op het gebied van geluid belangrijke mogelijkheden voor preventie. Denk aan een goede communicatie met omwonenden, vooroverleg met organisatoren van evenementen, informatie geven aan inwoners en organisatoren over het voorkomen/beperken van geluidsoverlast. Onderdeel van een goede communicatie is het structureel regelen van de afhandeling van geluidsklachten en het meenemen hiervan bij toekomstige evenementen.
Met een helder toetsingskader wil de gemeente grip houden op het geluid van evenementen. Het uitgangspunt is het vertrouwen van de gemeente in initiatiefnemers van evenementen dat zij zorgvuldig omgaan met het gezondheidsbelang van bezoekers en omwonenden (zorgplicht).
De gemeente ziet op het gebied van geluid belangrijke mogelijkheden voor preventie. Denk aan een goede communicatie met omwonenden, vooroverleg met organisatoren van evenementen, informatie geven aan inwoners en organisatoren over het voorkomen/beperken van geluids- overlast. Onderdeel van een goede communicatie is het structureel regelen van de afhandeling van geluidsklachten en het meenemen hiervan bij toekomstige evenementen.
Per locatie zijn in ieder geval de volgende aspecten meegewogen:
- •
Cultureel, historisch (tradities) en economisch belang van het evenement;
- •
Landelijke uitstraling van het evenement, toeristisch belang; Aantal (luidruchtige) evenementdagen per jaar;
- •
Draagvlak bij de lokale bevolking voor het evenement; De duur van het evenement (één dag of meerdere dagen);
- •
De eindtijd van het evenement (wel of niet gedurende de nachtperiode);
- •
De afstand van de geluidsbron tot omliggende geluidsgevoelige objecten;
- •
Ervaringen met het evenement in voorgaande jaren (goede of minder goede evaluatie);
- •
Isolatiewaarde gevels omliggende (maatgevende) woningen.
2.5 Bescherming van flora, fauna en bodem
De Omgevingswet schrijft voor dat iedereen voldoende zorg in acht moet nemen voor in het wild levende dieren en planten en hun directe leefomgeving. De zorgplicht brengt met zich mee dat wanneer een evenement gevolgen kan hebben voor de fysieke leefomgeving, de organisator zich voorafgaand op de hoogte moet stellen van de aanwezige natuurwaarden, de kwetsbaarheid ervan en de mogelijke gevolgen daarvoor van het handelen.
Evenementen kunnen negatieve effecten veroorzaken op de natuur door bijvoorbeeld licht, (versterkt) geluid, optische verstoring (bv. bezoekers- stromen en -aantallen) en bodemverdichting. Bij de uitvoering van een evenement moeten deze negatieve effecten zoveel mogelijk worden voorkomen, dan wel worden beperkt of ongedaan gemaakt.
3. De locatieprofielen
In de locatieprofielen zijn de volgende onderdelen opgenomen.
3.1 Omschrijving locatie
Dit gedeelte biedt een beschrijving van de fysieke kenmerken van de evenementenlocatie. Het omvat informatie zoals de ligging van het terrein, de indeling van de ruimte en eventuele landschapskenmerken van de locatie.
3.2 Specificaties evenement
Hier worden de specifieke vereisten en mogelijkheden voor het organiseren van evenementen op de locatie vermeld.
3.3 Specificaties omgeving
Dit gedeelte beschrijft de directe omgeving van de evenementenlocatie.
3.4 Specificaties bereikbaarheid
Dit omvat de onderdelen zoals bereikbaarheid, toegankelijkheid, beschikbaarheid parkeermogelijkheden en beschikbaarheid van het openbaar vervoer.
3.5 Eigendom/beheer
Dit gedeelte identificeert de eigenaar en/of beheerder van de locatie. Het kan ook details bevatten over eventuele huurvoorwaarden of -contracten.
3.6 Bijzonderheden
Dit onderdeel biedt ruimte voor eventuele andere relevante informatie die niet in de bovenstaande categorieën past, maar toch belangrijk is voor het begrip en de planning van evenementen op de locatie. Dit kunnen zaken zijn zoals historische achtergrond, unieke kenmerken, of onderdelen die van invloed zijn op de bruikbaarheid van de locatie. Voor elke locatie wordt via de vergunningprocedure vastgelegd welke partijen over een evenement geïnformeerd moeten worden.
3.6.1 Toelichting bijzonderheden locatieprofiel Geestmerambacht
Festivalcamping locatieprofiel Geestmerambacht
Voor en na het evenement wordt kamperen toegestaan met een aparte ontheffing volgens de Verordening Fysieke Leefomgeving, maar dit maakt geen deel uit van het evenement zelf.
Wanneer een meerdaags evenement op een locatie is toegestaan, leidt dat bij sommige grote evenementen op het evenemententerrein in Geestmerambacht, met een regionaal of bovenregionaal karakter, in sommige gevallen tot de behoefte om een camping te installeren. Een festivalcamping heeft, mits goed georganiseerd, een toegevoegde waarde voor de festivalbeleving (ervaring wordt een festivalvakantie).
Een camping heeft daarnaast bij een meerdaags evenement grote logistieke voordelen. De aankomst en het vertrek van de bezoekers kunnen daardoor gespreid worden en het aantal bezoekers dat op de festivaldagen aankomt en vertrekt, wordt aanzienlijk beperkt. Een festivalcamping kent
aandachtspunten vanuit crowd management. Er zal een plan moeten worden geschreven hoe met stewards en beveiliging de orde op de camping kan worden bewaard. Vaak is daarvoor iets van vermaak/recreatieve activiteiten nodig, zoals sport- en spelactiviteiten.
Voor een optimale spreiding van bezoekers is het gewenst om een festivalcamping daags voor het evenement voor campingbezoekers open te stellen en campingbezoekers in de gelegenheid te stellen de camping daags na het evenement te verlaten.
Er zijn verschillende redenen om het kamperen toe te staan, namelijk:
- •
De verkeersstromingen in het weekend zijn beter beheersbaar; de instroom van de campinggasten is op donderdag en vrijdag, de uitstroom is op maandag. Hierdoor zijn er minder verkeersbewegingen op zaterdag en zondag;
- •
De uitstroom na het einde van het evenement kan in betere banen geleid worden, omdat er minder mensen gebruik maken van de verschillende mobiliteitsstromingen;
- •
Daardoor in verband met het grote aantal bezoekers een overzichtelijke situatie ontstaat;
- •
Het handhaven van de openbare orde en veiligheid wordt gediend.
Ondertekening
Vastgesteld in de openbare vergadering van 9 juli 2024.
De griffier,
M. (Menno) Horjus
De voorzitter,
M.F. (Maarten) Poorter
Locatieprofiel ‘t Kruis in Heerhugowaard
Locatieprofiel de Speelweide in Noord-Scharwoude
Locatieprofiel Kermisterrein Zuid-Scharwoude
Locatieprofiel evenementen- terrein Geestmerambacht
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl