Regeling vervallen per 21-01-2025

Beleidsregels actualisatie pakket huwelijksproducten

Geldend van 16-02-2018 t/m 20-01-2025

Intitulé

Beleidsregels actualisatie pakket huwelijksproducten

Burgemeester en wethouders van Almere,

gelet op het bepaalde in artikel 1: 63 van het Burgerlijk Wetboek 1;

gelet op het bepaalde in artikel 1: 16 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek 1;

gelet op het bepaalde in artikel 108, juncto artikel 147 van de Gemeentewet;

gelet op het bepaalde in artikel 4: 81 van Algemene wet bestuursrecht;

gelet op het bepaalde in artikel 1 van het besluit Burgerlijke Stand;

gelet op het bepaalde in artikel 3, 5 en 7 van het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de Burgerlijke Stand, de Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand en de openstelling van de Burgerlijke Stand,

overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor het trouwen op locatie en voor de actualisatie van het pakket huwelijksproducten,

besluiten het volgende vast te stellen:

Beleidsregels actualisatie pakket huwelijksproducten.

Artikel 1. Deze bepalingen over het huwelijk gelden ook voor het geregistreerd partnerschap (GPS)

Artikel 2. Tijdstip betalen leges ten behoeve van het huwelijk

1. Leges worden voldaan bij het kenbaar maken van het voorgenomen huwelijk.

Artikel 3. Voorwaarden eenmalig aanwijzen Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand (BABS)

  • 1. De te benoemen BABS moet minimaal 18 jaar en handelingsbekwaam zijn;

  • 2. De te benoemen BABS moet de Nederlandse taal beheersen in de zin dat de wettelijk voorgeschreven tekst foutloos wordt voorgelezen en begrepen;

  • 3. De te benoemen BABS neemt uiterlijk twee (2) maanden van tevoren contact op met de gemeente Almere.

  • 4. Het toekomstige bruidspaar verzoekt tot benoeming van de BABS voor één dag met behulp van een aanvraagformulier;

  • 5. Het verzoek moet uiterlijk twee (2) maanden voor de huwelijksdatum ontvangen zijn.

  • 6. De te benomen BABS levert de volgende bijlagen aan:

    • a.

      Kopie geldig legitimatiebewijs;

    • b.

      Schriftelijke instemming van de te benoemen BABS.

  • 7. Aan de aanwijzing zijn leges verbonden;

  • 8. Het huwelijk wordt voltrokken in de Nederlandse taal;

  • 9. Tijdens de huwelijksvoltrekking is een BABS van de gemeente Almere aanwezig.

  • 10. Het huwelijk mag niet voltrokken worden in een toga die zichtbaar van een andere gemeente is.

  • 11. Er vindt niet meer dan drie (3) keer per jaar eenmalig benoeming plaats voor een en dezelfde BABS.

Artikel 4. Voorwaarden benoeming BABS voor één dag die een geldige benoeming tot BABS heeft

  • 1. De te benoemen BABS voor één dag die op de datum waarop het huwelijk wordt gesloten nog steeds BABS werkzaam is in een andere gemeente en is beëdigd bij de rechtbank tot wier rechtsgebied de gemeente behoort, levert de volgende bijlagen aan:

    • a.

      Kopie geldig legitimatiebewijs;

    • b.

      Kopie geldig benoemingsbesluit van de gemeente waar de BABS werkzaam is;

    • c.

      Kopie proces-verbaal van beëdiging;

    • d.

      Recente verklaring van de gemeente dat hij/zij daar nog steeds werkzaam is.

  • 2. Aan de benoeming zijn de voorwaarden bedoeld in artikel 3, lid 1 t/m 10 van deze beleidsregels van toepassing.

Artikel 5. Voltrekking kosteloos (gratis) huwelijk

  • 1. Het kosteloze huwelijk wordt voltrokken door de Ambtenaar Burgerlijke Stand (ABS) of door de Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand (BABS);

  • 2. De voltrekking van een kosteloos huwelijk vindt plaats op de maandagen op twee verschillende tijdstippen;

  • 3. Het kosteloze huwelijk wordt voltrokken in een nader te bepalen ruimte;

  • 4. Bij het kosteloze huwelijk mogen niet meer aanwezigen zijn dan het bruidspaar, twee tot vier getuigen, de trouwambtenaar en eventueel een fotograaf;

  • 5. Naast de wettelijke vereisten is er geen ruimte voor andere activiteiten, zoals het houden van een toespraak.

Artikel 6. Ambtelijk beschikbaar stellen van getuigen

  • 1. Als een ambtenaar optreedt als getuige t.b.v. de huwelijksvoltrekking moeten er leges betaald worden.

Artikel 7. Kosten bij wijziging/annuleren huwelijksvoltrekking

  • 1. Bij verzetting/wijziging/annulering van het huwelijk vindt in de volgende gevallen een verrekening plaats:

    • a.

      Verzetten van de datum en/of tijdstip van het huwelijk;

    • b.

      Wijzigen van de locatie van het huwelijk;

    • c.

      Annulering van de huwelijksvoltrekking.

Artikel 8. Kosten bij bezoek huwelijkslocatie

  • 1. Als een bezoek door een ambtenaar wordt gedaan ten behoeve van de huwelijkslocatie, kunnen er leges in rekening gebracht worden.

Artikel 9. Kosten bij omzetting partnerschapsregistratie in een huwelijk

  • 1. Als een partnerschapsregistratie in een huwelijk wordt omgezet, moeten er leges betaald worden.

Artikel 10. Terugbetaling huwelijksleges bij wijziging/annulering huwelijksvoltrekking

  • 1. Het terugbetalen van huwelijksleges voor de huwelijksvoltrekking vindt plaats bij:

    • a.

      Het overlijden van de bruid c.q. bruidegom;

    • b.

      Het overlijden in de eerste en tweede graad van het bruidspaar;

    • c.

      Bij ziekte van de bruid of bruidegom waaruit een medische verklaring blijkt dat betrokkene niet in staat is bij de huwelijksvoltrekking aanwezig te zijn.

Artikel 11. Het Huis der Gemeente

  • 2. Met het ‘Huis der Gemeente’ wordt elke locatie die aan onderstaande criteria’ voldoet bedoeld:

    • a.

      De locatie moet binnen de gemeentegrenzen liggen;

    • b.

      De locatie moet openbaar en voor een ieder vrij toegankelijk zijn;

    • c.

      De veiligheid van de trouwambtenaar moet gewaarborgd zijn;

    • d.

      De locatie mag niet in strijd zijn met openbare orde en goede zeden;

    • e.

      Een huwelijksvoltrekking in de open lucht wordt toegestaan mits er rekening wordt gehouden met verkeersveiligheid en openbare toegankelijkheid en uitwijkmogelijkheid in geval van slechte weersomstandigheden.

    • f.

      In geval van een thuislocatie zijn de eigenaren en het toekomstige bruidspaar verantwoordelijk voor de veiligheid en zorgen ervoor dat de thuislocatie voor iedereen toegankelijk is. Bij meer dan vijftig personen moet het toekomstige bruidspaar hiervoor een melding doen bij afdeling de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH). Bij meer dan 100 personen dient het bruidspaar hiervoor een evenementenvergunning aan te vragen bij VTH;

    • g.

      Een vaartuig kan dienen als locatie als deze vrij toegankelijk en aangemeerd is;

    • h.

      In het geval van een gebedshuis dient het burgerlijk huwelijk vooraf te gaan aan het religieus huwelijk, het is niet toegestaan deze te combineren in één ceremonie;

    • i.

      De rechthebbende van de locatie moet vooraf schriftelijk toestemming geven.

Artikel 12. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1. Als de toepassing van deze regels leidt tot kennelijke hardheid, kan de huwelijkscoördinator hiervan afwijken;

  • 2. Als er situaties zijn waarin deze regeling niet voorziet, beoordeelt de huwelijkscoördinator.

Artikel 13. Intrekking oude regeling

De beleidsregels gemeente Almere 2016, zoals vastgesteld bij besluit van 28 juni 2016, wordt ingetrokken.

Artikel 14. Inwerkingtreding en citeerartikel

  • 1. Deze beleidsregels treden een dag na bekendmaking in werking.

  • 2. Deze beleidsregels worden aangehaald als: ‘Beleidsregels actualiseren huwelijksvoltrekking gemeente Almere’.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders op 6 februari 2018.

de secretaris, de burgemeester,

R. Wielinga F.M. Weerwind