Ondermandaatbesluit Eemsdelta

Geldend van 16-09-2024 t/m heden

Intitulé

Ondermandaatbesluit Eemsdelta

De gemeentesecretaris, de clusterdirecteuren, de programmadirecteur en de concerncontroller van de gemeente Eemsdelta;

overwegende dat bij besluit van datum 5 januari 2021 het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester het Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta 2021 hebben vastgesteld;

gelet op afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen:

Ondermandaatbesluit Eemsdelta

Artikel 1. Begripsbepalingen

Begrippen:

  • a.

    werkgever: gemeente Eemsdelta;

  • b.

    sleutelfunctionaris: chief information security officer (CISO), functionaris gegevensbescherming en de strategisch adviseur;

  • c.

    medewerker: degene die met de werkgever een arbeidsovereenkomst is overeengekomen of op andere wijze voor werkgever werkzaam is, bijvoorbeeld op basis van detachering of overeenkomst van opdracht;

Artikel 2. Reikwijdte mandaat

Onder mandaat wordt ook verstaan: machtiging en volmacht.

Artikel 3. Open ondermandaat

Open ondermandaat en bevoegdheid mandaat te verlenen:

  • 1.

    De gemeentesecretaris verleent ondermandaat aan de clusterdirecteuren, de programmadirecteur en de concerncontroller voor de aangelegenheden die vallen binnen hun werkgebied met uitzondering van het bepaalde in artikel 4, eerste lid.

  • 2.

    De clusterdirecteuren verlenen ondermandaat aan de teammanagers voor de aangelegenheden die vallen binnen hun werkgebied met uitzondering van het bepaalde in artikel 4, eerste lid en tweede lid sub a.

  • 3.

    De programmadirecteur Aardbevingen de Baas verleent ondermandaat aan de programmamanagers Aardbevingen de Baas voor de aangelegenheden die vallen binnen hun werkgebied met uitzondering van het bepaalde in artikel 4, eerste lid en tweede lid sub a.

  • 4.

    Clusterdirecteuren kunnen elkaar bij afwezigheid vervangen en teammanagers en programmamanagers binnen hetzelfde cluster kunnen elkaar bij afwezigheid vervangen.

  • 5.

    Degene die bevoegd is de gemandateerde te vervangen dient aan te geven dat hij deze bevoegdheid uitoefent als plaatsvervanger.

  • 6.

    De programmadirecteur, de concerncontroller, programmamanagers en de teammanagers kunnen ondermandaat verlenen aan hun medewerkers en aan sleutelfunctionarissen. Deze ondermandaten worden opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.

Artikel 4. Uitzonderingen op het ondermandaat

  • 1.

    Van ondermandaat zijn uitgezonderd:

    • 0.

      het aangaan van een arbeidsovereenkomst met een medewerker;

    • 1.

      het beëindigen van arbeidsovereenkomsten met een medewerker;

    • 2.

      disciplinaire maatregelen tegen een medewerker;

    • 3.

      besluiten over een ontslagvergoeding naast de transitievergoeding;

    • 4.

      het verlenen van mandaat aan derden.

  • 2.

    In afwijking van het vorige lid:

    • 0.

      hebben clusterdirecteuren, de programmadirecteur en de concerncontroller mandaat om een arbeidsovereenkomst aan te gaan, met uitzondering van de functionarissen zoals genoemd in artikel 3, eerste lid;

    • 1.

      hebben teammanagers, programmamanagers en de concerncontroller mandaat om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aan te gaan, met uitzondering van de functionarissen zoals genoemd in artikel 3, eerste lid;

    • 2.

      heeft de teammanager mandaat om voor de doelgroep Participatiewet een arbeidsovereenkomst aan te gaan en te beëindigen, disciplinaire maatregelen te treffen en te besluiten over een ontslagvergoeding, naast de transitievergoeding;

    • 3.

      heeft de teammanager JZ/Inkoop mandaat voor zover het gaat om het verlenen van mandaat aan derden wat betreft het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders in procedures van bezwaar, beroep en hoger beroep en in voorlopige voorzieningenprocedures, alsmede om alle voorkomende en noodzakelijk geachte proceshandelingen te verrichten.

  • 3.

    Onder arbeidsovereenkomst zoals bedoeld in het eerste en tweede lid wordt ook verstaan de overeenkomst met uitzendkrachten, gedetacheerden, inhuurkrachten, zzp-ers en anderen die voor bepaalde tijd in opdracht van de werkgever werkzaam zijn.

Artikel 5. Instructie

Instructie:

  • 1.

    De gemandateerde volgt de instructies zoals bedoeld in artikel 4 en 5 van het Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta op.

  • 2.

    De teammanager mag ondermandaat verlenen voor besluiten over inkoop of aanbesteding indien en voor zover de gemandateerde budget heeft zoals bedoeld in de budgethoudersregeling.

  • 3.

    Clusterdirecteuren en teammanagers verlenen geen ondermandaat voor het aangaan van een arbeidsovereenkomst met een medewerker.

Artikel 6. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeentesecretaris, de clusterdirecteuren, de programmadirecteur en de concerncontroller van Eemsdelta op 5 januari 2021 (1e versie) en gewijzigd bij besluit van 30 augustus 2022.

R. Koch

gemeentesecretaris

H.W. Wieringa

clusterdirecteur Mens & Maatschappij

H. Veld

clusterdirecteur Fysieke leefomgeving & economie

E. Meeuwissen

clusterdirecteur Interne & externe dienstverlening

J. Bonnema

programmadirecteur Programma Aardbevingen de Baas

R. Bruggeman

Concerncontroller

Bijlage 1 Ondermandatering ex artikel 3, lid 6

Teammanager Werk en Participatie binnen het cluster Mens & Maatschappij (besluit van 5 januari 2021)

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de Participatiewet met ingang van de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Consulent leerplicht

Uitvoering van de leerplichtwet 1969 art. 3a, 3b, 3c, 5 onder a, b en c, 5a, 15, 19, 21 en 22:

Waarschuwingen

Beschikkingen: vrijstellingen (m.u.v. 11g van meer dan 10 dagen, deze zijn bij wet al toegewezen aan de consulent leerplicht)

Proces-verbaal

RMC-coordinator

Uitvoering van de RMC-wet namens de deelnemende gemeenten in de RMC-regio 02 (Het Hogeland en centrumgemeente Eemsdelta):

Besluiten

Contracten en overeenkomsten

Aanbestedingen

Correspondentie met derden

Teammanager Werk en Participatie binnen het cluster Mens & Maatschappij (aanvulling ondermandaat bij besluit van 22 september 2022)

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

werkcoach

Het inkopen of afsluiten van een reïntegratietraject of ander traject in verband met arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet ten behoeve van een individuele cliënt

1. Akkoord van andere werkcoach is vereist (4-ogen principe)

2. Mandaat tot€ 2000,- per traject

3. Conform regelgeving waaronder inkoop en- aanbestedingsbeleid

werkcoach

Het opleggen van een hersteltermijn vanwege het niet of onvoldoende meewerken aan verplichtingen gericht op arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet

1. Akkoord van andere werkcoach is vereist (4-ogen principe)

werkcoach

Het opleggen van een maatregel vanwege het niet of onvoldoende meewerken aan verplichtingen gericht op arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet

1. Akkoord van andere werkcoach is vereist (4-ogen principe)

werkcoach

Het opleggen van een tijdelijke ontheffing arbeidsverplichting op grond van de Participatiewet

1. Akkoord van andere werkcoach is vereist (4-ogen principe)

werkcoach

Het doorgeven van een ziekmelding aan team ondersteuning tbv het herberekenen van loonkostensubsidie

werkcoach

Het intrekken van een digitaal werkproces

Geen

werkcoach

Versturen van opdracht aan de backoffice

Geen

werkcoach

Het tekenen van overeenkomsten voor en met klanten in brede zin, zoals Proefplaatsingsovereenkomst, Leerwerkstage, Taalstage overeenkomst, Gebruikersovereenkomst Laptop en E-bike.

Getekend document aanwezig in Suite

Teammanager Inkomen binnen het cluster Mens & Maatschappij (besluit van 22 september 2022)

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de Participatiewet, Ioaw, Ioaz en Bbz met ingang van de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Consulent inkomen

Het nemen van besluiten, waaronder ook handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en (betalings)verplichtingen in een individueel geval, die voortvloeien uit de Pw, Ioaw, Ioaz en bbz 2004.

Medewerker Terugvordering & Verhaal

Kwijtscheldingen o.g.v. Pw, Ioaw, Ioaz en bbz 2004 tot € 15.000,-.

Conform beleid

Teammanager Jeugd en Jongeren binnen het cluster Mens & Maatschappij (besluit van 22 september 2022);

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de Jeugdwet met ingang van de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Praktijkbegeleider + medewerker kwaliteit

Het nemen van besluiten, waaronder ook die ter voorbereiding en ter uitvoerlegging daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en (betalings)verplichtingen in een individueel geval, die voortvloeien uit de Jeugdwet en daarop gebaseerde regelgeving.

Besluit is niet opgesteld door medewerker zelf

Praktijkbegeleider + medewerker kwaliteit + gedragswetenschapper

Procesvertegenwoordiging (het ondertekenen van stukken en optreden ter zitting) in algemene Jeugdwet zaken én in zaken op grond van paragraaf 6.1 van de Jeugdwet.

Teammanager WMO binnen het cluster Mens & Maatschappij (besluit van 22 september 2022)

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 met ingang van de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

WMO consulent

Het nemen van besluiten, waaronder ook handelingen ter voorbereiding en ter uitvoerlegging daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en (betalings)verplichtingen in een individueel geval, die voortvloeien uit de WMO en daarop gebaseerde wetgeving.

Besluit is akkoord door één andere consulent (4-ogen principe)

Kwaliteitsmedewerker

Het nemen van besluiten op grond van de compensatieregeling meerkosten subregeling 2

De teammanager van het team P&O binnen het cluster Interne & Externe Dienstverlening (besluit van 15 juli 2021)

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van correspondentie met betrekking tot het salaris en betaalopdrachten die betrekking hebben op het salaris met ingang van 1 augustus 2021;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team P&O bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Salarisadministrateur A en B

Aanmaken en ondertekenen van

werkgeversverklaringen voor

Hypotheek

Digitaal opslaan in PDF, na half jaar vernietigen. Bij vragen bellen met Salarisadministrateur A.

Medewerker PSA

Mailbevestiging van gevoerde

telefoongesprek omtrent correcties op

het salaris

Geen natte handtekening vereist.

Medewerker PSA

Maken en ondertekenen van brieven

ivm corrigeren van incidentele

betalingen

Correcties van incidentele betalingen lager dan € 50,01.

Specialist PSA

Ondertekenen van brieven ivm corrigeren van incidentele betalingen

Correctie van incidentele betalingen hoger dan € 50,01 en lager dan € 500,00.

Salarisadministrateur A en specialist PSA

Terugvordering betaalde salaris, uitvoering loonbeslag,

In het kader van het 4-ogen principe maakt de salarisadministrateur het document en de specialist PSA controleert alvorens de opdracht wordt verzonden.

Salarisadministrateur A en specialist PSA

Verlening voorschotten op het salaris c.a. op verzoek medewerker en afspraken omtrent verrekenen van voorschot.

In het kader van het 4-ogen principe maakt de salarisadministrateur het document en de specialist PSA controleert alvorens de opdracht wordt verzonden.

Salarisadministrateur A en specialist PSA

Uitbetaling van :

- Overlijdensuitkeringen,

- Voorschot

- verplaatsingskosten

- Salarissen

- Afdracht sociale premies,

belastingen en verzekeringen

In het kader van het 4-ogen principe maakt de salarisadministrateur het document en de specialist PSA controleert alvorens de opdracht wordt verzonden.

De teammanager van het team Klantcontact, Online en Burgerzaken binnen het cluster Interne & Externe Dienstverlening

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van werkzaamheden Burgerzaken met ingang van 1 januari 2021;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team Klant Contact bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Medewerker burgerzaken A en B

Aanwijzen van een buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en aanwijzen huis der gemeente.

Medewerker KCC

Beslissen op aanvraag:

- Collectevergunning;

- Loterijvergunning.

Medewerker burgerzaken A en B, medewerker KCC

Uitvoering Wet basisregistratie personen (BRP) + Besluit BRP + Reglement gegevensverstrekking

basisregistratie personen en uitvoering Wet rechten burgerlijke stand + Reglement burgerlijke stand.

Medewerker burgerzaken A en B

Uitvoering Kieswet + Kiesbesluit en uitvoering Rijkswet op het Nederlanderschap (RWN) + Besluit

verkrijging en verlies Nederlanderschap + Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 + Regeling

verkrijging en verlies Nederlanderschap.

Medewerker burgerzaken A en B, medewerker KCC

Uitvoering Paspoortwet + Paspoort uitvoeringsregeling Nederland + Besluit paspoortgelden en uitvoering Wet op de lijkbezorging + Besluit op de lijkbezorging.

Medewerker burgerzaken A en B, medewerker KCC

Uitvoering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw) + Reglement Rijbewijzen voor zover betrekking hebbende op afgifte rijbewijzen.

Medewerker burgerzaken A

en B, medewerker KCC

Legaliseren handtekening en waarmerken van diploma's en documenten en aannemen documenten en bescheiden.

Medewerker burgerzaken A en B, medewerker KCC

Beslissen op aanvraag Attestatie de Vita en doorsturen aanvraag om VOG naar COVOG.

De teammanager van het team Informatievoorziening van de gemeente Eemsdelta;

gelet op het door het college vastgestelde Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld in de collegevergadering van 5 januari 2021;

gelet op de door de gemeentesecretaris en de clusterdirecteuren verleende ondermandaten in het Ondermandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld op 5 januari 2021;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van informatievoorziening met ingang van 16 september 2024;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team Informatievoorziening bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Consulenten en medewerkers informatie (onderdeel Documenten & Processen)

Inschrijving van de in de Wet BAG genoemde brondocumenten in het adressenregister en gebouwenregister en onderhouden adressen- en gebouwenregister.

Consulenten en medewerkers informatie (onderdeel Documenten & Processen)

Aannemen documenten en bescheiden en uitvoering Archiefwet 1995 en Archiefverordening.

Coördinator GEO&Data en Medewerkers BAG/GEO

Inschrijvingen en aanvullingen doen in het register voor het bewaren van brondocumenten van besluiten over publiekrechtelijke beperkingen en het opnemen van percelen in de registratie.

Landmeters en Coördinator GEO&Data

Aanschrijven particulieren in verband met verrichten van terreinmetingen en werkzaamheden met betrekking tot perceelgrenzen en het Kadaster.

BAG-beheerders, GIS specialisten, Coördinator GEO&Data

Inschrijven brondocumenten in het adressen - en gebouwenregister en toetsen brondocumenten aan de nadere regels en uitgeven van inschrijf - en identificatienummers.

BAG-beheerders, GIS specialisten, Coördinator GEO&Data

Zorgdragen voor de adressen - en gebouwenregistratie en behandeling en verwerking van meldingen van onjuistheid of onvolledigheid in de basisregistratie adressen en gebouwen.

BAG-beheerders, GIS specialisten, Coördinator GEO&Data

Onderhouden berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening BAG.

BAG-beheerders, GIS specialisten, Coördinator GEO&Data

Behandeling inzageverzoek en het nemen van besluiten tot het vaststellen van openbare ruimten

BAG-beheerders, GIS specialisten, Coördinator GEO&Data

Vaststellen geometrie panden en verblijfsobjecten en afbakening van panden en verblijfsobjecten en het benoemen en afbakenen van stand- en ligplaatsen

GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data

Zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de BGT door het langs elektronische weg leveren aan het Kadaster van de gegevens genoemd in art. 7 lid 2 en art. 8 volgens de systeembeschrijving ex art. 15 en 20 en zorgdragen voor afstemming met andere in de Wet BGT genoemde genoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten.

GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data

Voldoen aan de kwaliteitseisen gesteld in de catalogus als bedoeld in art. 4 Wet BGT, bij het leveren van een geografisch gegeven ex art. 11 Wet BGT.

GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data

Zorgdragen dat een in de BGT weergegeven grafisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus ex art. 4 Wet BGT worden gesteld.

GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data

Behandeling melding gerede twijfel over het in overeenstemming zijn met de fysieke werkelijkheid van een in de basisregistratie grootschalige topografie opgenomen authentiek gegeven.

GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data

Verrichten van jaarlijks onderzoek naar de uitvoering van de uit de Wet BGT voortvloeiende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten aan de Minister van BZK.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

namens dezen,

De burgemeester van de gemeente Eemsdelta,

namens deze,

Teammanager Informatievoorziening,

27 november 2024

De teammanager van het team Juridische Zaken & Inkoop (inclusief CISO en PO) binnen het cluster Interne & Externe Dienstverlening;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van advisering met ingang van 1 januari 2021;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team Juridische Zaken & Inkoop bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Juridisch adviseur

Het verzenden van een ontvangstbevestiging van een bezwaarschrift, het doorzenden van een bezwaarschrift naar een ander bestuursorgaan en mededelen dat de beslissing op bezwaar wordt verdaagd, opgeschort of uitgesteld.

Juridisch adviseur

Het verzenden van een ontvangstbevestiging van een klacht, het doorzenden van een klacht en mededelen dat de beslissing op klacht wordt verdaagd, opgeschort of uitgesteld.

Juridisch adviseur

Het verzenden van een ontvangstbevestiging van een aansprakelijkstelling, het doorzenden van een aansprakelijkstelling en mededelen dat de beslissing op de aansprakelijkstelling wordt verdaagd.

Juridisch adviseur

Het verzenden van een ontvangstbevestiging van een Wob-verzoek, het doorzenden van een Wob-verzoek naar een ander bestuursorgaan en mededelen dat de beslissing op een Wob-verzoek wordt verdaagd.

Juridisch adviseur

Bijhouden van het register ex artikel 27 WGR

Privacy Officer + Chief Information Security Officer

Uitvoering Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Privacy Officer + Chief Information Security Officer

Afsluiten verwerkersovereenkomsten

Chief Information Security Officer

Afsluiten van overeenkomsten voor de inzet van mensen en middelen ten behoeve van een adequate Informatiebeveiliging en Privacybescherming.

De teammanager van het team Communicatie, Bestuurssecretariaat, Gebiedsregie en Facilitaire Zaken binnen het cluster Interne & Externe Dienstverlening;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van het verrichten van secretariële taken met ingang van 1 januari 2021;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team Communicatie, Bestuurssecretariaat en Gebiedsregie bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Bestuur- en concerndirectie-ondersteuner

Opvragen justitiële gegevens en politiegegevens inzake de verlening van Koninklijke onderscheidingen.

De teammanager van het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving van de gemeente Eemsdelta;

gelet op het door het college vastgestelde Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld in de collegevergadering van 5 januari 2021;

gelet op de door de gemeentesecretaris en de clusterdirecteuren verleende ondermandaten in het Ondermandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld op 5 januari 2021;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van vergunningverlening, toezicht- en handhavingszaken en verzoeken om handhaving met ingang van [datum];

besluit op 16-09-2024 het ondermandaatbesluit te wijzigen per 16 september 2024 in verband met de doorontwikkeling van het cluster Fysieke Leefomgeving & Economie;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Toezichthouder Bouw/RO

Het versturen van ambtelijke waarschuwingen binnen het taakveld van de toezichthouder

Juridisch adviseur A en B

Het behandelen van verzoeken om handhaving exclusief het nemen van een besluit

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Schriftelijke reactie op een aanvraag die betrekking heeft op het houden van omgevingsoverleg

Na overleg met medewerker RO

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Schriftelijke reactie op een conceptverzoek omgevingsvergunning

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Opvragen van aanvullende gegevens voor een aanvraag omgevingsvergunning

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Buiten behandeling laten van een aanvraag omgevingsvergunning

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Besluit op een aanvraag omgevingsvergunning waarop de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing is (artikel 5.1 Ow jo. artikel 5.8 Ow)

Voor aanvragen uit 2023: artikel 2.1 of artikel 2.2 Wabo

Voorafgaand aan een weigering of bij afwijking van adviezen overleg met teammanager

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Advies / principe-uitspraak en besluit over de in het (tijdelijke) omgevingsplan opgenomen regels inzake binnenplanse afwijking (artikel 22.280 Bruidsschat jo. Artikel 5.1 lid 1 onder a Ow)

Voor aanvragen uit 2023: artikel 2.12 lid 1 sub a onder 1 Wabo )

Na advies met medewerker RO en/of beleidsadviseur Ruimte en gebiedsontwikkeling (artikel 8.0a lid 1 Besluit kwaliteit leefomgeving)

Voorafgaand aan een weigering of bij afwijking van adviezen overleg met teammanager

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Besluit over de buitenplanse afwijkingsmogelijkheid (BOPA)

(artikel 5.1 lid 1 onder a Ow)

Voor aanvragen uit 2023: Besluit over de categorieën van gevallen genoemd in artikel 4 van bijlage II Bor (buitenplanse kruimelgevallen) (artikel 2.12 lid 1 sub a onder 2 Wabo )

Na advies van medewerker RO en/of beleidsadviseur Ruimte en gebiedsontwikkeling (artikel 8.0a lid 2 Besluit kwaliteit leefomgeving)

Voorafgaand aan een weigering of bij afwijking van adviezen overleg met teammanager

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Besluit over het toekennen van een huisnummer

Huisnummerbesluiten worden opgesteld door medewerker van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

namens dezen,

De burgemeester van de gemeente Eemsdelta,

namens dezen

Teammanager Vergunningen, Toezicht en Handhaving

DeteammanagervanhetteamRuimtelijke en Economische Ontwikkelingvande gemeente Eemsdelta;

gelet op het door het college vastgestelde Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld in de collegevergadering van 5 januari 2021;

gelet op de door de gemeentesecretaris en de clusterdirecteuren verleende ondermandaten in het Ondermandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld op 5 januari 2021;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling met ingang van 16 september 2024;

besluit het ondermandaatbesluit te wijzigen per 16 september 2024 in verband met de doorontwikkeling van het cluster Fysieke Leefomgeving & Economie;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Medewerker RO

Advies / principe-uitspraak over de omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit als bedoeld in artikel 22.10 Omgevingswet en artikel 22.280 van de bruidsschat (en artikel 5.1, lid 1, aanhef, en onder a Omgevingswet en artikel 8.0a, lid 1 Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)) (voorheen binnenplanse afwijking) en de Buitenplanse afwijking (BOPA) (Artikel 5.1 lid 1 onder a Ow

Beoordelingsregels: 8.0a lid 2 Bkl), passend binnen het Afwijkingenbeleid (vastgesteld)

Aanvraag uit 2023 of eerder: Advies / principe-uitspraak over de categorieën van gevallen genoemd in artikel 4 van bijlage II van het Bor (buitenplanse kruimelgevallen) (Artikel 2.12 lid 1 onder a onder 2 Wabo)

Medewerker RO

Voeren van overleg bij de voorbereiding van een omgevingsplanwijziging met de wettelijke vooroverlegpartners

Medewerker RO

Voorbereiden en uitvoeren van een ruimtelijke procedure omgevingsplan (Ow)

Medewerker RO

Aanwijzen adviseur die advies uitbrengt over de op de aanvraag te nemen beslissing bij een verzoek tot nadeelcompensatie

Medewerker RO

Het besluiten tot het aangaan en ondertekenen van een nadeelcompensatieovereenkomst ten gevolge van een planologische afwijking

Medewerker RO

Waarmerken en publiceren DSO (Regels op de kaart) en manifest

Medewerker RO

Het behandelen van verzoeken tot nadeelcompensatie exclusief het besluit.

Adviseur Bodembeleid;

Het bijhouden en verwerken van de informatie en data t.b.v. de Basisregistratie ondergrond (bodemonderzoeken, sonderingsgegevens, e.d.

Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B

Advies / principe-uitspraak over de omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit als bedoeld in artikel 22.10 Omgevingswet en artikel 22.280 van de bruidsschat (en artikel 5.1, lid 1, aanhef, en onder a Omgevingswet en artikel 8.0a, lid 1 Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)) (voorheen binnenplanse afwijkingsprocedure) en de Buitenplanse afwijking (BOPA) (Artikel 5.1 lid 1 onder a Ow

Beoordelingsregels: 8.0a lid 2 Bkl), passend binnen het Afwijkingenbeleid (vastgesteld)

Aanvraag uit 2023: Advies / principe-uitspraak over de categorieën van gevallen genoemd in artikel 4 van bijlage II van het Bor (buitenplanse kruimelgevallen) (Artikel 2.12 lid 1 onder a onder 2 Wabo)

Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B

Voeren van overleg bij de voorbereiding van een omgevingsplanwijziging met de wettelijke vooroverlegpartners

Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B

Voorbereiden en uitvoeren van een ruimtelijke procedure omgevingsplan (Ow)

Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B

Aanwijzen adviseur die advies uitbrengt over de op de aanvraag te nemen beslissing bij een verzoek tot nadeelcompensatie

Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B

Het besluiten tot het aangaan en ondertekenen van een nadeelcompensatieovereenkomst ten gevolge van een planologische afwijking

Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B

Waarmerken en publiceren DSO (Regels op de kaart) en manifest

Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B

Het behandelen van verzoeken tot nadeelcompensatie exclusief het besluit.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta, namens dezen,

De burgemeester van de gemeente Eemsdelta, namens deze,

Teammanager Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling

3 december 2024

De teammanager van het team Wonen, Vastgoed en Duurzaamheid van de gemeente Eemsdelta;

gelet op het door het college vastgestelde Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld in de collegevergadering van 5 januari 2021;

gelet op de door de gemeentesecretaris en de clusterdirecteuren verleende ondermandaten in het Ondermandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld op 5 januari 2021;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de ruimtelijke ordening, vergunningverlening en vastgoedontwikkeling met ingang van 1 januari 2021;

besluit het ondermandaatbesluit te wijzigen per 16 september 2024 in verband met de gewijzigde teamindeling van de cluster Fysieke Leefomgeving & Economie;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team Wonen, Vastgoed en Duurzaamheid bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Wonen

Vastgoedontwikkeling

Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Verkoop van grond ten behoeve van:

Nieuwbouw van woningen;

Bedrijventerreinen

Conform de grondexploitaties en met inachtneming van de algemene voorwaarden voor de verkoop van onroerende zaken voor de gemeente Eemsdelta.

Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Medewerker vastgoed en grondzaken

Verkoop van gemeentelijke gebouwen.

Conform het vastgoedbeleid en tot een bedrag van € 250.000, anders geen mandaat, college bevoegd.

Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Medewerker vastgoed en grondzaken

Optieverlening (na loting) bouwkavels (inclusief verlenging)

Conform vastgestelde kaders.

Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken Medewerker vastgoed en grondzaken

Verkoop van:

Groenstroken;

Overhoeken, dan wel bermen die niet onder het groenstrokenbeleid vallen.

Verkoop van groenstroken: met inachtneming van het groenstrokenbeleid;

Voor beide verkopen: geen verkoop aan medewerkers van de gemeente (zo ja, college bevoegd; geen mandaat);

Igv onderhandse verkoop aan raadsleden of collegeleden na ontheffing van Gedeputeerde Staten (art. 15 en 41c Gemeentewet);

Igv onderhandse verkoop aan de burgemeester na ontheffing van de commissaris van de Koning (art. 69 Gemeentewet).

Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Medewerker vastgoed en grondzaken

Het aangaan, verlengen en opzeggen van overeenkomsten inzake verhuur, ingebruikgeving en verpachting gemeentelijke grond en accommodaties en huur van een zaak bij een derde.

Uitgezonderd sportaccommodaties .

Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Verlenen ontheffing van pachtvoorwaarden;

Waarschuwen pachters en huurders bij overtreding pacht- en huurvoorwaarden.

Bij waarschuwen in overleg met teamleider.

Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Medewerker vastgoed en grondzaken

Vestigen en verlengen van erfdienstbaarheden en verkoop percelen grond ten behoeve van voorzieningen van algemeen maatschappelijk nut, zoals bijv. de rioolleiding, een IBA, een abri, trafo.

In geval van voorzieningen van algemeen nut in overleg met de technisch specialist civiele techniek.

Verlengen van erfdienstbaarheden volgens vastgestelde kaders.

Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Medewerker vastgoed en grondzaken

Informatieverstrekking over grondverwerving en inzake grondexploitatie.

Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;

Medewerker vastgoed en grondzaken

Verrichten administratieve handelingen in verband met koop, verkoop en ruiling onroerende zaken.

Duurzaamheid

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta, namens dezen,

De burgemeester van de gemeente Eemsdelta, namens deze,

Teammanager Wonen, Vastgoed en Duurzaamheid

28 november 2024

De teammanager van het team Beleid, Realisatie & Beheer Openbare Ruimte van de gemeente Eemsdelta;

gelet op het door het college vastgestelde Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld in de collegevergadering van 5 januari 2021;

gelet op de door de gemeentesecretaris en de clusterdirecteuren verleende ondermandaten in het Ondermandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld op 5 januari 2021;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team Beleid, Realisatie & Beheer Openbare Ruimte bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Vergunningen algemeen c.a.

Assetbeheerder B

Beoordeling aanvragen vergunning voor de activiteit kappen bomen en bosopstanden

Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening

Assetbeheerder B

Verlening toestemming aan derden voor aanleg inritten en aansluiting riolering

Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening

Assetbeheerder B

Verlening toestemming aan derden tot de aanleg van dammen en duikers in gemeentegrond

Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening en in overleg met betrokken waterschap

Opdrachtverstrekking

Assetmanager, Assetbeheerder A en Projectleider

Aangaan van contracten tot maximaal het bedrag waarbij een enkelvoudig onderhandse aanbesteding is toegestaan conform het Inkoopbeleid van de gemeente Eemsdelta.

Passend binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en conform inkoopbeleid en advies van de inkoopadviseur en binnen het beschikbare budget binnen de exploitatiebegroting of projectbegroting.

Met uitzondering van het aangaan van een arbeidsovereenkomst.

Assetmanager, Assetbeheerder A en projectleider

Het uitvoeren van de selectieprocedure en de gunningsprocedure bij aanbestedingstrajecten, exclusief besluitvorming.

Passend binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en conform inkoopbeleid en advies van de inkoopadviseur en binnen het beschikbare budget binnen de exploitatiebegroting of projectbegroting.

Assetmanager en Assetbeheerder A

Verstrekking deelopdrachten aan derden inzake aanleg, onderhoud en sloop van kapitaalgoederen

Binnen vigerende raamcontracten Binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en conform inkoopbeleid en advies van de inkoopadviseur.

Nutsbedrijven

Assetbeheerder B

Verlening toestemming aan derden tot het leggen van kabels en leidingen in gemeentegrond

Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening

Assetbeheerder B

Opdrachtverstrekking aan nutsbedrijven voor het verrichten van werkzaamheden

Binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en/of overleg met teammanager

Afval en grondstoffen

Assetbeheerder B

Vaststelling van dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afval- en grondstoffen

Binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en/of in overleg met teammanager

Assetbeheerder B

Uitvoering acceptatiebeleid afval en grondstoffen op overslagstation

Binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en/of in overleg met teammanager

Verkeer

Verkeerskundige

Uitvoering Parkeerverordening

Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening, i.o.m. politie

Verkeerskundige

Aanstelling van verkeersbrigadiers en het vervallen verklaren van deze aanstelling

In overleg met politie

Verkeerskundige

Aanwijzing gehandicaptenparkeerplaats

In overleg met politie

Verkeerskundige

Nemen van verkeersbesluiten

Lijkbezorging

Assetbeheerder B en begraafplaatsbeheerder

Uitgifte en beheer grafrechten

Binnen de kaders van de beheersverordening

Documenten

Projectleider

Correspondentie met inwoners

Passend binnen de daartoe vastgesteld communicatiebeleid

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

namens dezen,

De burgemeester van de gemeente Eemsdelta,

namens deze

Teammanager van het Beleid, Realisatie & Beheer Openbare Ruimte

16 december 2024

De teammanager van het team Projectenbureau van de gemeente Eemsdelta;

gelet op het door het college vastgestelde Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld in de collegevergadering van 5 januari 2021;

gelet op de door de gemeentesecretaris en de clusterdirecteuren verleende ondermandaten in het Ondermandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld op 5 januari 2021;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van het realiseren van Programma's en Projecten met ingang van 16 september 2024;

besluit op … (datum)… 2024 het ondermandaatbesluit te wijzigen per 16 september 2024 in verband met de doorontwikkeling van het cluster Fysieke Leefomgeving & Economie;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team Projectenbureau bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Ambtelijk opdrachtgever* (Directeur, Teammanager of Assetmanager)

Formeel verstrekken van opdrachten voor projecten en programma’s.

Binnen de kaders van het vastgestelde beleid en budget.

Binnen Kaders Programmatisch en Projectmatig werken Eemsdelta.

Programmamanager*

Toezien op en sturen van programma’s, inclusief het accorderen van programmaplannen en voortgangsrapportages.

Doen van (subsidie) aanvragen

Communiceren namens gemeente

Binnen de kaders van het vastgestelde beleid en budget.

Binnen Kaders Programmatisch en Projectmatig werken Eemsdelta.

Binnen kaders van het programma

In afstemming met team Communicatie

Projectregisseur*

Coördineren van complexe projecten en maatschappelijke opgaven.

Doen van (subsidie) aanvragen

Aanvragen van vergunningen

Communiceren namens gemeente

Binnen de kaders van het vastgestelde beleid en budget.

Binnen Kaders Programmatisch en Projectmatig werken Eemsdelta.

Binnen kaders van het project

Idem

In afstemming met team Communicatie

Projectleider*

Leidinggeven aan de uitvoering van projecten, inclusief het aangaan van overeenkomsten tot maximaal het bedrag waarbij een enkelvoudig onderhandse aanbesteding is toegestaan binnen budgettaire kaders.

Doen van meldingen bij toezichthoudende instanties namens de gemeente

Doen van (subsidie) aanvragen

Aanvragen van vergunningen

Communiceren namens gemeente

Accorderen van Meer-Minder werk

Conform het projectcontract en binnen de grenzen van het inkoopbeleid.

Binnen Kaders Programmatisch en Projectmatig werken Eemsdelta.

Binnen kaders van het project

idem

idem

In afstemming met team Communicatie

Binnen de financiële kaders van het project

Directievoerder*/Toezichthouder*

Toezicht houden op de uitvoering van werken en diensten en het geven van goedkeuring bij (deel)opleveringen

Doen van meldingen bij toezichthoudende instanties namens de gemeente

Communiceren namens gemeente

Accorderen van Meer-Minder werk

.

In overeenstemming met de contractvoorwaarden en binnen het mandaat van het project.

Binnen Kaders Programmatisch en Projectmatig werken Eemsdelta.

Binnen kaders van het project

In afstemming met team Communicatie

Binnen de financiële kaders van het project en afspraken met projectleider

*Betreft zowel medewerkers in (vast/tijdelijke) dienst als ingehuurde medewerkers door de gemeente Eemsdelta.

Toelichting:

Ambtelijk opdrachtgever: Heeft de formele rol om opdrachten te verstrekken en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering.

Programmamanager: Richt zich op het behalen van programmadoelen/-effecten en heeft een overkoepelende sturende rol.

Projectregisseur: Deze rol richt zich op het coördineren van complexe projecten en maatschappelijke opgaven. Dit omvat vaak een combinatie van beleidsmatige en uitvoerende taken, waarbij afstemming met diverse stakeholders essentieel is.

Projectleider: Verantwoordelijk voor de uitvoering en het behalen van projectresultaten.

Directievoerder/Toezichthouder: Richt zich op kwaliteitscontrole en oplevering binnen projecten.

Dit voorstel is opgesteld conform de rollen en verantwoordelijkheden zoals beschreven in het handboek programmatisch en projectmatig werken van de gemeente Eemsdelta

De concerncontroller van de gemeente Eemsdelta;

gelet op het door het college vastgestelde Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld in de collegevergadering van 5 januari 2021;

gelet op de door de gemeentesecretaris en de clusterdirecteuren verleende ondermandaten in het Ondermandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld op 5 januari 2021;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register met ingang van 16 september 2024;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Chief Information Security Officer

Uitvoering Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Chief Information Security Officer

Afsluiten verwerkersovereenkomsten

Chief Information Security Officer

Afsluiten van overeenkomsten voor de inzet van mensen en middelen ten behoeve van een adequate Informatiebeveiliging en Privacybescherming.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

namens dezen,

De burgemeester van de gemeente Eemsdelta,

namens dezen

Concerncontroller,

28 november 2024

De teammanager van het team Werkbedrijf van de gemeente Eemsdelta;

gelet op het door het college vastgestelde Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld in de collegevergadering van 5 januari 2021;

gelet op de door de gemeentesecretaris en de clusterdirecteuren verleende ondermandaten in het Ondermandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld op 5 januari 2021;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van aangaan overeenkomsten, inkopen van materieel en middelen t.b.v. operationele uitvoering van het Werkbedrijf met ingang van 1 januari 2025:

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Functie van Teamleider

Aangaan en ondertekenen van contracten en inkoop van goederen en diensten

Voor zover passend binnen de budgethouderschapregeling

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

namens dezen,

De burgemeester van de gemeente Eemsdelta,

namens dezen

Teammanager Werkbedrijf, 17 december 2024

De teammanager van het team Beleid, Expertise en OOV binnen het cluster Mens & Maatschappij van de gemeente Eemsdelta;

gelet op het door het college vastgestelde Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld in de collegevergadering van 5 januari 2021;

gelet op de door de gemeentesecretaris en de clusterdirecteuren verleende ondermandaten in het Ondermandaatbesluit Eemsdelta zoals vastgesteld op 5 januari 2021;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van beleid, subsidieverlening en openbare orde en veiligheid, vergunningverlening op het gebied van APV, bijzondere wetten, verkeer en vervoer én toezicht- en handhavingszaken op het gebied van APV, bijzondere wetten en openbare orde en veiligheid met uitzondering van de bevoegdheden van de burgemeester op grond van de Gemeentewet;

besluit om het ondermandaatbesluit te wijzigen per 16 september 2024 in verband met de doorontwikkeling van het cluster Fysieke Leefomgeving & Economie en overheveling van taken naar het team Beleid, Expertise en OOV;

besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;

besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;

Aan:

Bevoegdheid:

Voorwaarde/instructie:

Beleidsadviseur A + B

Het binnen het eigen beleidsveld aangaan van financiële verplichtingen waaronder in elk geval het sluiten van overeenkomsten, inkopen en het afhandelen van subsidieaanvragen o.b.v. ASV Eemsdelta en/of aanvullende subsidieregelingen en/of o.b.v. Nationaal Programma Onderwijs of Nationaal Programma Gaswinning

1. Medewerker is aangewezen als budgethouder.

2. Mandaat tot € 50.000,- per besluit

3. Akkoord van andere beleidsadviseur A of B is vereist (4-ogen principe)

4. Conform regelgeving waaronder inkoop- en aanbestedingsbeleid en subsidieregelingen

5. Afstemming met inhoudelijk team indien van toepassing

OF

1. Medewerker is géén budgethouder en akkoord budgethouder is vereist

2. Mandaat tot € 25.000,- per besluit

3. . Akkoord van andere beleidsadviseur A of B is vereist (4-ogen principe)

4. Conform regelgeving waaronder inkoop- en aanbestedingsbeleid en subsidieregelingen

5. Afstemming met inhoudelijk team indien van toepassing

Beleidsadviseur A + B, Strategisch beleidsadviseur,

Procesregisseur Z&V, Beleidsondersteunend medewerker, Medewerker kwaliteit, Gedragsdeskundige/GZ-psycholoog, Adviseur OOV A + B

Het binnen het eigen beleidsveld verzenden van brieven, uitnodigingen etc die geen besluit zijn

Toezichthouder Publiek domein / BOA domein I

Het versturen van ambtelijke waarschuwingen binnen het taakveld van de toezichthouder

Juridisch adviseur A en B

Het behandelen van verzoeken om handhaving exclusief het nemen van een besluit

Medewerker vergunningen APV, Bijzondere wetten en Verkeer & vervoer

Het beslissen over ontheffingen, meldingen en/of vergunningen op grond van de:

Alcoholwet;

Wet op de Kansspelen;

Leegstandwet;

Wet Milieubeheer (art. 10.63);

Algemene plaatselijke verordening;

Winkeltijdenverordening;

Para commerciële verordening;

WECG (art. 10).

Voorafgaand aan een weigering of bij afwijking van adviezen overleg met de portefeuillehouder (burgemeester) teammanager, OOV en/of adviseurs.

Medewerker vergunningen APV, Bijzondere wetten en Verkeer & vervoer

Het opvragen van adviezen, uittreksels, e.d. bij politie, justitie, Veiligheidsregio Groningen en GHOR welke nodig zijn voor de behandeling van vooroverleggen en aanvragen van alle in dit ondermandaatbesluit genoemde ontheffingen, meldingen en/of vergunningen op het gebied van APV, bijzondere wetten, verkeer en vervoer.

Medewerker vergunningen APV, Bijzondere wetten en Verkeer & vervoer

Schriftelijke reactie op vooroverleggen van alle in dit ondermandaatbesluit genoemde ontheffingen, meldingen en/of vergunningen op het gebied van APV, bijzondere wetten, verkeer en vervoer.

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Opvragen van aanvullende gegevens voor alle in dit ondermandaatbesluit genoemde ontheffingen, meldingen en/of vergunningen op het gebied van APV, bijzondere wetten, verkeer en vervoer.

Medewerker Omgevingsvergunningen A en B

Buiten behandeling laten van een alle in dit ondermandaatbesluit genoemde ontheffingen, meldingen en/of vergunningen op het gebied van APV, bijzondere wetten, verkeer en vervoer.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

namens dezen,

De burgemeester van de gemeente Eemsdelta,

namens deze,

Teammanager Beleid, Expertise en OOV,

15 januari 2025.