Beleidsregels huwelijken en geregistreerde partnerschappen gemeente Almere 2025

Geldend van 21-01-2025 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels huwelijken en geregistreerde partnerschappen gemeente Almere 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere;

gelet op:

  • -

    het bepaalde in artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    het bepaalde in artikel 1:16 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    het bepaalde in artikel 1:44 lid 1 onder i van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    het bepaalde in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand;

  • -

    het bepaalde in artikel 4:81 van Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    het bepaalde in het Aanwijzingsbesluit (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand gemeente Almere d.d. 7 januari 2020.

overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor de voltrekking van een huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap;

besluit

vast te stellen:

Beleidsregels huwelijken en geregistreerde partnerschappen gemeente Almere 2025

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. In deze beleidsregels dienen voor bruidspaar ook de te registreren partners worden gelezen.

  • 2. In deze beleidsregels dienen voor huwelijk ook het geregistreerde partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk worden gelezen.

Artikel 2. Voornemen huwelijk

  • 1. Inwoners die willen trouwen melden hun voorgenomen huwelijk bij de gemeente.

  • 2. Het aanstaande bruidspaar kan uitgenodigd worden op het stadhuis om de melding verder toe te lichten.

Artikel 3. Voorwaarden aanwijzing Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (babs) voor één dag die reeds een geldige aanwijzing tot babs heeft.

  • 1. Het toekomstige bruidspaar verzoekt schriftelijk tot aanwijzing van de babs voor één dag die reeds over een geldige aanwijzing tot babs beschikt in een andere gemeente en door de Nederlandse rechtbank is beëdigd.

  • 2. Het verzoek moet uiterlijk zes weken voor de huwelijksdatum ontvangen zijn.

  • 3. Aan een Babs voor één dag wordt van gemeentewege geen vergoeding toegekend

  • 4. De aan te wijzen babs voor één dag die op de datum waarop het huwelijk wordt gesloten als babs werkzaam is in een andere gemeente, levert de volgende bijlagen aan:

    • a.

      Kopie geldig legitimatiebewijs;

    • b.

      Kopie geldig aanwijzingsbesluit van de gemeente waar de babs werkzaam is;

    • c.

      Kopie proces-verbaal van beëdiging bij de rechtbank.

  • 5. Het huwelijk mag niet voltrokken worden in een toga die zichtbaar van een andere gemeente is.

  • 6. Aan de aanwijzing zijn legeskosten verbonden.

Artikel 4. Voltrekking kosteloos huwelijk

  • 1. Het kosteloze huwelijk wordt voltrokken door de Ambtenaar Burgerlijke Stand (abs) of door de babs

  • 2. De voltrekking van een kosteloos huwelijk vindt plaats op twee verschillende tijdstippen in de week;

  • 3. Bij de kosteloze huwelijksvoltrekking mogen niet meer aanwezigen zijn dan de betrokken personen zoals deze staan vermeld op de huwelijksakte.

  • 4. De kosteloze huwelijksvoltrekking heeft een minimalistisch karakter en er is geen ruimte voor een toespraak.

Artikel 5. Leges

Voor het voltrekken van een huwelijk zijn leges verschuldigd, met uitzondering van het kosteloze huwelijk.

Artikel 6. Kosten bij wijziging/annulering (kosteloze) huwelijksvoltrekking

  • 1. administratiekosten

  • Bij verzetting/wijziging/annulering van het (kosteloze) huwelijk binnen 4 weken voorafgaand aan de huwelijksvoltrekking vindt in de volgende gevallen een vergoeding van de administratiekosten plaats:

    • a.

      Verzetten van de datum en/of tijdstip van het huwelijk;

    • b.

      Wijzigen van de locatie van het huwelijk;

    • c.

      Annulering van de huwelijksvoltrekking.

  • 2. Restitutie leges

    In geval van verzetting/wijziging/annulering binnen 4 weken voorafgaand aan de huwelijksvoltrekking vindt er geen teruggave van de reeds betaalde leges plaats, tenzij er een beroep wordt gedaan op de volgende omstandigheden:

    • a.

      Het overlijden van één persoon van het bruidspaar.

    • b.

      Het overlijden in de eerste en tweede graad van het bruidspaar;

    • c.

      Bij ziekte van één persoon van het bruidspaar waar uit een medische verklaring blijkt dat betrokkene niet in staat is bij de huwelijksvoltrekking aanwezig te zijn.

Artikel 7. Ambtelijk beschikbaar stellen van getuigen

Als een ambtenaar optreedt als getuige ten behoeve van de huwelijksvoltrekking moeten er legeskosten betaald worden.

Artikel 8. Kosten bij bezoek huwelijkslocatie

Bij een bezoek van een ambtenaar aan de huwelijkslocatie, anders dan de trouwlocaties in het stadhuis, kunnen er legeskosten in rekening gebracht worden.

Artikel 9. Kosten bij omzetting partnerschapsregistratie in een huwelijk

Als een partnerschapsregistratie in een huwelijk wordt omgezet, moeten er legeskosten betaald worden.

Artikel 10 Huwelijksvoltrekking in een niet-Nederlandse taal

  • 1. De (b)abs voltrekt het huwelijk in de Nederlandse taal.

  • 2. Op verzoek voltrekt de (b)abs een huwelijk in de Engelse taal.

  • 3. De betrokken personen op de huwelijksakte zijn de gesproken taal (Nederlands of Engels) voldoende machtig. Wanneer deze betrokkenen de gevoerde taal onvoldoende machtig zijn, wordt de huwelijksvoltrekking vertaald in een andere taal door een beëdigd tolk. De beoordeling hiervan ligt bij de medewerker van Burgerzaken van de gemeente Almere

  • 4. Gebruik maken van de diensten van een beëdigd tolk zijn voor rekening van het bruidspaar.

  • 5. Uiterlijk een maand voor de huwelijksdatum wordt een kopie van de tolkenpas van de beëdigd tolk als bedoeld in artikel 9 lid 3 van deze Beleidsregel, verstrekt aan de abs.

Artikel 11. Het Huis der Gemeente

Als locatie waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt, naast het in gebruik zijnde gemeentehuis, iedere andere locatie binnen de gemeentegrens die geschikt is of geschikt te maken is zolang de daadwerkelijke verbintenis daar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:

  • a.

    de locatie binnen de gemeentegrenzen ligt. Een vaartuig kan dienen als locatie als deze vrij toegankelijk en aangemeerd is;

  • b.

    de locatie openbaar en voor een ieder vrij toegankelijk is. Daarnaast moet de locatie over een uitwijkmogelijkheid beschikken in geval van slechte weersomstandigheden;

  • c.

    de locatie de toets van openbare orde en veiligheid en goede zeden moet kunnen doorstaan;

  • d.

    in geval van een thuislocatie de eigenaren en het toekomstige bruidspaar verantwoordelijk zijn voor de veiligheid en ervoor zorgen dat de thuislocatie voor iedereen toegankelijk is. Onder omstandigheden moet het toekomstige bruidspaar, afhankelijk van het aantal te verwachten personen op de locatie, vooraf een evenementenvergunning aanvragen danwel een melding doen bij de gemeente, afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH). Het bruidspaar is verplicht hierover navraag te doen bij voornoemde afdeling en tijdig zorg te dragen voor de eventuele evenementenvergunning of melding.

  • e.

    De rechthebbende van de locatie moet vooraf schriftelijk toestemming geven.

Artikel 12. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1. Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze beleidsregels zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan door de (b)abs worden afgeweken van het bepaalde in deze beleidsregel.

  • 2. Als er situaties zijn waarin deze regeling niet voorziet, beslist de (b)abs.

Artikel 13. Mandaat afdelingsmanager Burgerzaken

De afdelingsmanager Burgerzaken heeft ambtelijk mandaat om kleine beleidsmatige aanpassingen binnen deze beleidsregels door te voeren, mits deze aanpassingen binnen de gestelde wet- en regelgeving vallen en geen collegebesluit vereisen. Deze bevoegdheid biedt de flexibiliteit om op effectieve wijze in te spelen op operationele en maatschappelijke ontwikkelingen.

Artikel 14. Intrekking oude regeling

De ‘Beleidsregels actualisatie pakket huwelijksproducten’, zoals vastgesteld bij besluit van 6 februari 2018, wordt ingetrokken.

Artikel 15. Inwerkingtreding en citeerartikel

  • 1. Deze beleidsregels treden op 1 januari 2025 in werking.

  • 2. Deze beleidsregels worden aangehaald als: ‘Beleidsregels huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Almere 2025’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op d.d. 17 december 2024

de secretaris,

A. van Mazijk

de burgemeester,

W.H.J.M. van der Loo