Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734348
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734348/1
Verordening adviesraden sociaal domein gemeente Dongen 2024
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 18-01-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Intitulé
Verordening adviesraden sociaal domein gemeente Dongen 2024De raad van de gemeente Dongen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 oktober 2024;
overwegende dat het gewenst is, naast het bevragen van uitvoeringsinstanties en direct belanghebbende inwoners die specifiek betrokken zijn met onderdelen van het beleid binnen het sociale domein, een adviesorgaan in het leven te roepen, dat de gemeente, gevraagd en ongevraagd, integraal kan adviseren binnen het sociaal domein;
gelet op artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;
b e s l u i t:
- 1.
De Verordening adviesraden sociaal domein gemeente Dongen 2024 vast te stellen.
- 2.
De Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Dongen en de Verordening cliëntenparticipatie Wmo, gemeente Dongen in te trekken.
- 3.
Artikel 4 lid 3 en lid 4 van de verordening te wijzigen in de volgende tekst:
3. Het lidmaatschap van de adviesraden is onverenigbaar met:
- a.
Het lidmaatschap van de Dongense gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, burgercommissielid en/of lid van een raadscommissie van de gemeente als bedoeld in de Gemeentewet;
- b.
Medewerker van de gemeente die betrokken is bij de Wet maatschappelijke ondersteuning, de participatiewet en/of de jeugdwet;
- c.
Het zijn van een bestuurder of medewerker van organisaties met zakelijke belangen bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de participatiewet en/of de jeugdwet; voor een medewerker geldt deze onverenigbaarheid alleen als deze werkzaam is binnen de gemeente Dongen, of werkzaam is voor inwoners van de gemeente Dongen;
- d.
Het zijn van een bestuurder van een vrijwilligersorganisatie, met een subsidierelatie tot de gemeente, die actief is in het sociaal domein of van een lokale organisatie die aan belangenbehartiging doet – vrijwilligers die voor deze organisaties in de uitvoering werken kunnen wel lid zijn;
- e.
Het bekleden van een management- of staffunctie bij een zorg- of welzijnsinstelling die actief is in de gemeente Dongen.”
- a.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 12 december 2024.
de voorzitter, de griffier,
ir. J.C. Slagboom M.H. van Kampen
Artikel 1 Begripsbepalingen
- 1.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Adviesraden sociaal domein: de organen, in het kader van cliënt- en burgerparticipatie binnen het sociaal domein, zoals bedoeld in de wet, ingesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen;
- b.
Portefeuillehouder: het lid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen, dat bestuurlijk verantwoordelijk is voor de uitvoering van de wet;
- c.
Wet: de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, alsmede de Participatiewet en de Jeugdwet.
- a.
- 2.
Tenzij in deze verordening uitdrukkelijk anders is bepaald dient aan overige begrippen die in deze verordening worden gehanteerd, inhoudelijk dezelfde betekenis en invulling te worden gegeven, als omschreven in artikel 1.1.1, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 1.1 van de Jeugdwet en de Participatiewet.
Artikel 2 Samenstelling en werkwijze
- 1.
Bij het bestaan van meerdere adviesraden binnen het sociaal domein bestaat ieder uit minimaal 6 en ten hoogste 12 leden. Bij het bestaan van een integrale adviesraad bestaat deze uit ten hoogste 20 leden.
- 2.
Indien de gemeente besluit tot instelling van een cliëntenraad op het gebied van de Wmo 2015, de Participatiewet of de Jeugdwet, hebben de (plaatsvervangend) voorzitters van deze cliëntenraden, zonder hiertoe te zijn benoemd, zitting en stemrecht in de relevante adviesraden binnen het sociaal domein. Deze leden tellen niet mee in het maximaal aantal deelnemers, zoals genoemd in het eerste lid.
- 3.
Indien de gemeente geen cliëntenraad heeft ingesteld op het gebied van de Wmo 2015, de Participatiewet of de Jeugdwet:
- a.
Maakt tenminste één lid van de adviesraad Wmo-adviesraad gebruik van gemeentelijke diensten op basis van de Wmo 2015 of is wettelijk vertegenwoordiger van een cliënt;
- b.
Maakt tenminste één lid van de adviesraad Wmo-adviesraad gebruik van de gemeentelijke diensten op basis van de Jeugdwet of is wettelijk vertegenwoordiger van een cliënt;
- c.
Maakt tenminste één lid van de participatieraad gebruik van gemeentelijke diensten op basis van de Participatiewet of is wettelijk vertegenwoordiger van een cliënt.
- a.
- 4.
De adviesraden sociaal domein zijn dusdanig van samenstelling dat in elk geval met betrokkenheid, integraal geadviseerd kan worden over het bereiken van de in de wet genoemde doelen.
- 5.
De leden verrichten hun werkzaamheden in de adviesraden sociaal domein zonder last, maar kunnen waar nodig wel ruggespraak houden met inwoners of doelgroepen of zich anderszins laten adviseren.
- 6.
De leden zijn in het bezit van een geldige Verklaring Omtrent Gedrag. Deze dient alvorens benoeming ter inzage voorgelegd worden aan de betreffende adviesraad.
- 7.
De adviesraden binnen het sociaal domein vergaderen minimaal 6 keer per jaar.
- 8.
Er kan uit hoofde van de adviesraad aangesloten worden bij regionale overleggen van sociale adviesraden zonder dat dit invloed heeft op de maximale vergoeding als bedoelt in artikel 10 van deze verordening.
- 9.
Vergaderingen van de adviesraden zijn openbaar. Op voorstel van het dagelijks bestuur, zoals genoemd in artikel 6, eerste lid, kunnen de leden besluiten een deel van de vergadering achter gesloten deuren voort te zetten.
- 10.
Ontheffing van het bepaalde onder artikel 2, eerste tot en met derde lid, is door het college van burgemeester en wethouders mogelijk, na de adviesraad gehoord te hebben.
Artikel 3 De voorzitter
- 1.
De adviesraden binnen het sociaal domein hebben een voorzitter die affiniteit heeft met gerelateerde onderwerpen. Deze voorzitter wordt benoemd door burgemeester en wethouders, op voordracht van een daartoe in te stellen selectiecommissie.
- 2.
De selectiecommissie ten behoeve van de voordracht van een voorzitter zal bestaan uit minimaal drie leden van de betreffende adviesraad.
- 3.
De portefeuillehouder of de ambtelijke contactpersoon heeft de mogelijkheid om aan te sluiten bij de selectiecommissie op uitnodiging van de commissie als bedoeld in lid 2 van dit artikel.
- 4.
De voorzitter wordt na voordracht van de selectiecommissie door het college van burgemeester en wethouders benoemd voor een periode van vier jaar en kan ten hoogste eenmaal worden herbenoemd.
- 5.
Herbenoeming van de voorzitter vindt plaats op voordracht van een selectiecommissie zoals bedoeld in het tweede lid.
Artikel 4 Benoeming en zittingsduur
- 1.
De adviesraden binnen het sociaal domein doen schriftelijk een voordracht aan burgemeester en wethouders voor kandidaten voor een (volgende) zittingsperiode van de adviesraden, in overeenstemming met het gestelde in artikel 2.
- 2.
De voor te dragen kandidaten dienen woonachtig te zijn binnen de grenzen van de gemeente Dongen. Als hierdoor geen als geschikt aan te merken kandidaat voorgedragen kan worden, kunnen burgemeester en wethouders naar aanleiding van een hiertoe ingediend gemotiveerd schriftelijk verzoek incidenteel besluiten hiervan af te wijken.
- 3.
Het lidmaatschap van de adviesraden is onverenigbaar met:
- a.
Het lidmaatschap van de Dongense gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, burgercommissielid en/of lid van een raadscommissie van de gemeente als bedoeld in de Gemeentewet;
- b.
Medewerker van de gemeente die betrokken is bij de Wet maatschappelijke ondersteuning, de participatiewet en/of de jeugdwet;
- c.
Het zijn van een bestuurder of medewerker van organisaties met zakelijke belangen bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de participatiewet en/of de jeugdwet; voor een medewerker geldt deze onverenigbaarheid alleen als deze werkzaam is binnen de gemeente Dongen, of werkzaam is voor inwoners van de gemeente Dongen;
- d.
Het zijn van een bestuurder van een vrijwilligersorganisatie, met een subsidierelatie tot de gemeente, die actief is in het sociaal domein of van een lokale organisatie die aan belangenbehartiging doet – vrijwilligers die voor deze organisaties in de uitvoering werken kunnen wel lid zijn;
- e.
Het bekleden van een management- of staffunctie bij een zorg- of welzijnsinstelling die actief is in de gemeente Dongen.”
- a.
- 4.
Naar aanleiding van de ontvangen voordrachten zoals bedoeld in het eerste lid benoemen burgemeester en wethouders de leden van de adviesraden sociaal domein voor een periode van vier jaar.
- 5.
Indien meer dan de helft van het aantal leden tegelijkertijd benoemd is, kan worden afgeweken van de zittingsperiode van vier jaar. In dat geval zal door burgemeester en wethouders een rooster van aftreden worden vastgesteld naar aanleiding van een hiertoe opgestelde voordracht van het dagelijks bestuur van de betreffende adviesraad.
- 6.
Zittende leden kunnen, na hernieuwde voordracht hiertoe, door burgemeester en wethouders hoogstens eenmaal worden herbenoemd.
Artikel 5 Beëindiging van het lidmaatschap
- 1.
Het lidmaatschap van de adviesraden binnen het sociaal domein eindigt in elk geval door:
- a.
Aflopen van de zittingsperiode;
- b.
Het nemen van ontslag;
- c.
Indien de benoeming op basis van artikel 2, derde lid heeft plaatsgevonden: ten tijde van beëindiging van de omstandigheden, zoals genoemd in artikel 2, derde lid;
- d.
Overlijden.
- a.
- 2.
Burgemeester en wethouders kunnen, op aanbeveling van de adviesraden sociaal domein, het lidmaatschap vervallen verklaren indien het betreffende lid slecht functioneert of drie vergaderingen zonder geldige reden verzuimd heeft.
- 3.
Burgemeester en wethouders kunnen het lidmaatschap van leden van de adviesraden vervallen verklaren indien de betreffende adviesraad niet meer bijeenkomt of niet in staat is adviezen uit te brengen. In deze situatie neemt de portefeuillehouder, in afwijking van artikel 4, eerste lid, het initiatief om tot vervulling van vacatures te komen.
Artikel 6 Organisatie
- 1.
De adviesraden benoemen uit hun midden een secretaris die tezamen met de voorzitter het dagelijks bestuur vormt.
- 2.
Als er met een begroting en een jaarrekening wordt gewerkt, wordt er, aanvullend op lid 1 van dit artikel, door de adviesraden uit hun midden een penningsmeester benoemd die ook onderdeel is van het dagelijks bestuur.
- 3.
De adviesraden stellen ieder een huishoudelijk reglement op, waarin tenminste de volgende zaken zijn vastgelegd:
- a.
De taken en bevoegdheden welke bij mandaat worden opgedragen aan de voorzitter, de secretaris en de penningmeester;
- b.
De wijze waarop door de voorzitter, de secretaris en de penningmeester jaarlijks verantwoording wordt afgelegd over de uitvoering van de taken en bevoegdheden welke hen bij mandaat zijn opgedragen;
- c.
Het aantal leden dat minimaal voor vergaderingen en besluiten aanwezig moet zijn;
- d.
De wijze waarop besluitvorming inzake interne aangelegenheden tot stand komt;
- e.
De wijze waarop besluitvorming inzake het uitbrengen van adviezen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, sub a, tot stand komt;
- f.
Het minimaal aantal jaarlijks te houden vergaderingen;
- g.
De openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen;
- h.
De wijze waarop het huishoudelijk reglement gewijzigd kan worden.
- a.
Artikel 7 Taken
- 1.
De adviesraden hebben als taken:
- a.
Het verstrekken van schriftelijke adviezen – gevraagd en ongevraagd – aan burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen over de hoofdlijnen van het te voeren gemeentelijk beleid als bedoeld in de wet, bezien vanuit de positie van vragers naar ondersteuning.
- b.
Het adviseren over:
- i.
De wijze waarop het college van burgemeester en wethouders effectief relevante informatie omtrent ondersteuning verzamelt, ongeacht de regeling waarop deze gebaseerd is, om de onder a genoemde adviesrol zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren;
- ii.
Het bevorderen van overleg en samenwerking tussen organisaties, instellingen, groeperingen en personen die in of door de gemeente te maken krijgen of willen krijgen met ondersteuning, op basis van de wet;
- i.
- c.
Het verlenen van medewerking aan evaluaties en klanttevredenheidsonderzoeken in relatie tot beleid en uitvoering van de wet.
- a.
- 2.
De adviesraden adviseren niet over klachten, bezwaarschriften of andere zaken die op individuele cliënten van de gemeente Dongen betrekking hebben.
Artikel 8 Informatievoorziening en overleg
- 1.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het tijdig en volledig aan de adviesraden verstrekken van alle informatie, die voor een goede taakvervulling noodzakelijk te achten is.
- 2.
De adviesraden hebben ieder tenminste eenmaal per jaar overleg met de portefeuillehouder en stellen deze in de gelegenheid voor dit overleg onderwerpen op de agenda te laten plaatsen.
- 3.
Voorafgaand aan iedere formele vergadering van de betreffende adviesraad wisselt het dagelijks bestuur de te bespreken onderwerpen met de portefeuillehouder en de ambtelijk contactpersoon van de gemeente Dongen uit. Bij informele contactmomenten is dit niet aan de orde.
- 4.
Eenmaal per jaar vindt er een bespreking van de jaarplanning plaats tussen de adviesraad en de ambtelijk contactpersoon van de gemeente Dongen.
Artikel 9 Adviezen
- 1.
De adviesraden beraadslagen en beslissen over het door hen uit te brengen advies.
- 2.
Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat wenst.
- 3.
Het advies is gemotiveerd.
- 4.
De adviesraad heeft een reactietermijn van 6 weken.
- 5.
Het college heeft voor haar reactie op het advies, als bedoeld in dit artikel, een reactietermijn van 6 weken.
- 6.
Het college dient te allen tijden een reactie te geven op het advies.
Artikel 10 Faciliteiten
- 1.
De leden van de adviesraden ontvangen een vergoeding op basis van artikel 3.4.1. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
- 2.
In afwijking van artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, keert de gemeente een vaste vergoeding per jaar uit, uitgaande van een norm van 10 vergaderingen per jaar.
- 3.
Onkostenvergoedingen worden op declaratiebasis verstrekt.
- 4.
De leden en voorzitter(s) van de adviesraden maken geen aanspraak op vergoedingen krachtens de Verordening rechtspositie Raads- en commissieleden gemeente Dongen 2019, de Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Dongen 2019 en de Verordening rechtspositie wethouders gemeente Dongen 2015.
- 5.
Burgemeester en wethouders stellen op verzoek van de adviesraden vergaderruimte beschikbaar.
Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden
In situaties waarin deze verordening niet voorziet, nemen burgemeester en wethouders een bindend besluit. Alvorens een dergelijk besluit te nemen zal op overeenstemming gericht overleg plaatsvinden tussen de portefeuillehouder en de betreffende adviesraad.
Artikel 12 Evaluatie
Om de vier jaar wordt deze verordening geëvalueerd door burgemeester en wethouders.
Artikel 13 Overgangsbepaling
- 1.
Zij die op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze verordening lid of voorzitter zijn van een van de adviesraden, worden geacht te zijn benoemd tot lid of voorzitter van de betreffende adviesraad.
- 2.
Inwerkingtreding van deze verordening doet voor de personen, bedoeld in het eerste lid, geen nieuwe zittingsduur ontstaan tenzij:
- a.
deze leden aan hun tweede termijn gestart zijn. Dan wordt de inwerkingtreding van deze verordening als startdatum van de tweede termijn genomen en doet een nieuwe zittingsduur van vier jaar ontstaan.
- a.
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.
Artikel 15 Intrekken van bestaande verordening
De Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Dongen en de Verordening cliëntenparticipatie Wmo, gemeente Dongen worden ingetrokken.
Artikel 16 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als Verordening adviesraden sociaal domein gemeente Dongen 2024.
Toelichting bij artikelen
Artikel 2
In het eerste lid wordt de omvang bepaald van het maximumaantal leden dat in de adviesraad zitting neemt. Gekozen is voor een maximum van 12 leden per adviesraad, exclusief de voorzitter en een maximum van 20 leden bij een integrale adviesraad, zodat bij een volledige bezetting er geen staking van stemmen kan plaatshebben met inachtneming van de doorslaggevende stem van de voorzitter. Daarnaast is een minimum van 6 leden toegevoegd.
Lid 2 tot en met 4 ziet toe op diversiteit in samenstelling van de adviesraad. Hierin wordt bepaald dat een aantal leden van de adviesraden cliënt is of cliënten vertegenwoordigen van de wetten waar zij advies over uitbrengen. Dit is bepaald om te borgen dat de stem van cliënten in de gemeente Dongen gerepresenteerd wordt. Lid 10 voorziet in een hardheidsclausule voor als dit quotum niet gehaald kan worden.
Lid 5 en 6 borgen de integriteit en kwaliteit.
Lid 7 ziet toe op een minimum van 6 vergaderingen. Lid 8 is opgenomen in aanvulling hierop om deelneming aan regionale overleggen te borgen. Hier staat geen extra vergoeding tegenover.
Lid 9 maakt dat de vergaderingen van de adviesraad openbaar zijn. In het huishoudelijk reglement van de adviesraad wordt bepaald of delen van de vergadering besloten worden voortgezet.
Artikel 7
Lid 2 van dit artikel bepaalt dat de adviesraad zich niet zal bezighouden met de inhoud van klachten, bezwaarschriften en/of andere vormen van individuele belangen van cliënten van de gemeente Dongen. Wel kunnen algemene signalen van cliënten ter sprake worden gebracht, zolang niet geadviseerd wordt over de afhandeling van klachten of bezwaren.
Artikel 10
In lid 1 staat het formele besluit genoemd waarin de vergoeding landelijk geborgd is. In afwijking van het Rechtspositiebesluit is in lid 2 gekozen voor een vaste vergoeding per jaar en niet een vergoeding per bijgewoonde vergadering. Zo worden de leden van de adviesraden voor hun inzet beloond, bijvoorbeeld het inlezen, het voorbereidend werk en het geven van advies, ook als zij niet bij de vergadering aanwezig kunnen zijn.
Onkosten
Onkosten die voor vergoeding in aanmerking komen zijn onder andere: reiskosten (buiten het woon-werk verkeer), deskundigheidsbevordering (waaronder cursuskosten), contributie lidmaatschap Koepel Adviesraden Sociaal Domein en administratieve kosten (bankkosten, porto- en kopieerkosten).
In lid 3 wordt beschreven dat onkosten vergoed worden op basis van declaratie. Hierin geldt tot een bepaalde hoogte bestedingsvrijheid en hoeft geen akkoord gevraagd te worden bij de ambtelijk contactpersoon. Het grensbedrag per losse uitgave is gesteld op €150,- en het grensbedrag op het totaal van onkosten is gesteld op €1.000,-. Bij overschrijding van de grensbedragen dient contact gezocht te worden met de ambtelijk contactpersoon alvorens de kosten worden gemaakt.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl