Reglement Burgerlijke stand 2025 gemeente Barendrecht

Geldend van 18-01-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025

Intitulé

Reglement Burgerlijke stand 2025 gemeente Barendrecht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht;

gelet op artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke stand 1994;

besluiten:

Reglement Burgerlijke stand 2025 gemeente Barendrecht

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • -

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Barendrecht en werkzaam bij team Burgerzaken binnen het cluster Dienstverlening, Veiligheid & Bestuur en als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, tweede en derde lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • -

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Barendrecht of andere gemeente, of ander persoon die geen ambtenaar is in gemeentelijke dienst, maar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, tweede en derde lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • -

    gemeentehuis: alle locaties welke door burgemeester en wethouders als huis der gemeente zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen: ambtenaren, behorende tot de gemeente Barendrecht, werkzaam binnen het team Burgerzaken.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen natuurlijke personen, niet werkzaam binnen het team Burgerzaken. Buitengewoon ambtenaren worden uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken en de registratie van partnerschappen.

  • 3. Het is mogelijk een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente te kiezen of iemand die het bruidspaar of partners zelf kent. Deze persoon moet dan wel benoemd zijn als trouwambtenaar bij een andere gemeente.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor het tijdvak gedurende welke de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente Barendrecht als ambtenaar van het team Burgerzaken.

  • 2. Burgemeester en wethouders benoemen de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode.

  • 3. Betreft de benoemde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand de burgemeester, een wethouder of een raadslid, dan wordt de termijn van benoeming gekoppeld aan de ambtsperiode.

Artikel 4 Locatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis of in het huis der gemeente en in alle huizen/gebouwen die als zodanig bij raadsbesluit of bij besluit van burgemeester en wethouders waartoe de gemeenteraad de bevoegdheid tot aan aanwijzen van huizen/gebouwen waarin huwelijken of partnerschapsregistratie worden voltrokken, heeft gedelegeerd aan burgemeester en wethouders, zijn aangewezen. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 2. De door burgemeester en wethouders gemandateerde, heeft de bevoegdheid om andere locaties aan oftewel af te wijzen als huis der gemeente als vaste locatie voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen. De door burgemeester en wethouders gemandateerde, weigert in ieder geval aanwijzing, indien niet wordt voldaan aan de voorschriften van de op het object betreffende vergunningen.

  • 3. De door burgemeester en wethouders gemandateerde, kan iedere andere (vrije) locatie eenmalig aanwijzen als huis der gemeente als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

    • a.

      de openbaarheid moet gewaarborgd worden;

    • b.

      de locatie moet voor iedereen toegankelijk zijn;

    • c.

      moet geschikt zijn voor een ‘waardige’ huwelijksvoltrekking, waarbij deze niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden of eerbaarheid;

    • d.

      de locatie/ruimte moet representatief zijn, passen bij de ceremonie van een huwelijk;

    • e.

      trouwen is mogelijk in een door de gemeente aangewezen pand met bijbehorende tuin /terras;

    • f.

      bij regen moet een locatie binnen beschikbaar zijn;

    • g.

      mag zowel overdekt als onoverdekt zijn, de keuze hiervoor wordt overgelaten aan de betreffende locatie waar het huwelijk wordt voltrokken;

    • h.

      vanwege de zorg voor de veiligheid moet een locatie zich bevinden op vaste grond;

    • i.

      de eigenaar dan wel gebruiker van de plaats heeft schriftelijk toestemming verleend;

    • j.

      de veiligheid van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn gewaarborgd;

    • k.

      open vuur tijdens een huwelijk op locatie is niet toegestaan;

    • l.

      in verband met de brandveiligheidseisen is het aantal personen dat toegelaten wordt maximaal 50 personen; vanaf 50 personen is een verbruikersvergunning nodig;

    • m.

      moet in alle omstandigheden een vrije doorgang bieden voor alle hulpdiensten;

    • n.

      de partners/het bruidspaar is verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van de gewenste locatie;

    • o.

      in ieder geval dienen aanwezig te zijn: tafel, stoelen, verlichting en de noodzakelijke voorzieningen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk gaan sluiten;

    • p.

      zowel de eigenaar van de locatie als het bruidspaar zijn verplicht de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om schade te voorkomen tijdens het gebruik van het pand als trouwlocatie;

    • q.

      de gemeente aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade en persoonlijk letsel, die als gevolg van gebruik van het pand met bijbehorende tuin als trouwlocatie;

    • r.

      de gemeente zorgt voor de vervulling van het gastheerschap bij de voltrekking van het huwelijk/registreren van de partnerschap. Dit houdt onder meer het volgende in: ontvangen van bruidspaar en gasten, begeleiden van gasten naar de ruimte en speciale gasten hun zitplaats wijzen en duurt tot aan het einde van de plechtigheid.

  • 4. Indien niet aan de in lid 3 genoemde voorwaarden wordt voldaan, houden burgemeester en wethouders, zover daartoe gewichtige redenen bestaan, het recht om het besluit inzake vrije locatie in te trekken.

  • 5. Indien ter plekke op de vrije locatie blijkt dat niet voldaan wordt aan het gestelde in lid 3 houdt de ambtenaar van de burgerlijke stand of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand het recht, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, te weigeren om het huwelijk te voltrekken, dan wel het partnerschap te registreren. De gemeente accepteert hiervoor geen aansprakelijkheid voor welke kosten dan ook.

Artikel 5 Leiding van de burgerlijke stand

De teammanager Burgerzaken of zijn/haar plaatsvervanger is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. De burgerlijke stand is voor alle werkzaamheden voor het publiek geopend tijdens de vaste openingstijden van team Burgerzaken.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties zijn mogelijk:

    • -

      in het gemeentehuis aan het Binnenhof 1 op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur;

    • -

      op aangewezen locaties in overleg met betrokken partijen, van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur;

    • -

      op eenmalig aangewezen locaties in overleg met betrokken partijen, van maandag tot en met zaterdag tussen 09.00 uur en 23.00 uur.

  • 3. Burgemeester en wethouders behouden de bevoegdheid om dagen aan te wijzen, waarop geen huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties mogelijk zijn op de locatie Binnenhof 1.

  • 4. De burgerlijke stand is gesloten, indien de in het eerste lid vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende feestdag of daarmee gelijkgesteld in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet.

Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1. Onverminderd hetgeen daarover in de Wet rechten burgerlijke stand is bepaald, wordt twee maal per week op het gemeentehuis de gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap.

  • 2. Van het bruidspaar of partners dient ten minste één persoon ingeschreven te staan in de Basisregistratie personen van de gemeente Barendrecht.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1. Het Reglement burgerlijke stand 1998 wordt ingetrokken.

  • 2. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2025.

  • 3. Dit besluit wordt aangehaald als: Reglement Burgerlijke stand 2025 gemeente Barendrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Barendrecht in de vergadering van 7 januari 2025,

de secretaris,

L. van Zanten MSc

de burgemeester,

drs. R.E. Schneider