Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Gemert-Bakel 2024

Geldend van 18-01-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Gemert-Bakel 2024

De raad van de gemeente Gemert-Bakel;

gezien het voorstel van het college van d.d. 29 oktober 2024

gelet op artikel 84 en 149 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wet op de maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo), artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;

overwegende dat de huidige verordening geactualiseerd dient te worden;

Besluit:

Vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Gemert-Bakel 2024

Artikel 1 Begrippen

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis die de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet daaraan toekennen.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • Adviesraad: de Adviesraad Sociaal Domein;

    • Belangenbehartiger: iemand die opkomt voor de belangen van zichzelf, een ander of een groep/achterban;

    • Cliënt(en): gebruiker(s) van voorzieningen in het Sociaal Domein;

    • College: het college van burgemeester en wethouders;

    • Contactambtenaar: een ambtenaar die fungeert als contactpersoon tussen de adviesraad en de gemeente

    • Inwoner: ingezetene van de gemeente Gemert-Bakel;

    • Leden: leden van de Adviesraad;

    • Sociaal Domein: activiteiten en voorzieningen met gemeentelijke uitvoerings-verantwoordelijkheid op het terrein van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet Publieke Gezondheid, het minimabeleid en de schuldhulpverlening en de daarop gebaseerde gemeentelijke regelgeving en aanpalende beleidsterreinen;

Artikel 2 Instelling Adviesraad Sociaal Domein

Er is een Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 3 Doelstelling en rollen

  • 1. Het doel van de Adviesraad is inwoners en cliënten van de gemeente Gemert-Bakel te betrekken bij en een stem te geven in de vormgeving, uitvoering, evaluatie en bijstelling van het gemeentelijk beleid met betrekking tot het Sociaal Domein.

  • 2. Beoogd wordt, door gebruik te maken van de kennis en ervaring van inwoners en cliënten, de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen, het draagvlak bij de uitvoering te vergroten en invulling te geven aan de participatie van inwoners en cliënten ten aanzien van het Sociaal Domein.

  • 3. De Adviesraad heeft de volgende vier rollen en vervult deze onafhankelijk:

    • a.

      adviseren vanuit algemeen belang, breed en integraal;

    • b.

      signaleren en agenderen;

    • c.

      meedenken aan het begin van het beleidsproces;

    • d.

      vernieuwen en creatief inspelen op ontwikkelingen.

Artikel 4 Taken

  • 1. De Adviesraad heeft tot taak:

    • a.

      het college gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren over onderwerpen die de vorming, uitvoering, evaluatie en bijstelling van het gemeentelijk beleid op het Sociaal Domein betreffen;

    • b.

      invulling te geven aan de wettelijk voorgeschreven inwoner- en cliëntparticipatie binnen de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet

    • c.

      actief de inbreng van inwoners en cliënten op te halen;

  • 2. De Adviesraad is niet bevoegd:

    • a.

      te adviseren over individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten en inwoners betrekking hebben;

    • b.

      te adviseren over het personeels- en organisatiebeleid van de gemeente Gemert-Bakel.

Artikel 5 Samenstelling

  • 1. De Adviesraad bestaat uit minimaal vijf en maximaal acht leden waaronder een onafhankelijke voorzitter die allen door het college worden benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 2. De voorzitter en de leden zijn ingezetenen van de gemeente Gemert-Bakel.

  • 3. Leden zijn in staat belangen overstijgend te denken en adviseren op persoonlijke titel en zonder politieke ruggespraak.

  • 4. Leden van de adviesraad vormen een brede afspiegeling van de lokale samenleving en zijn inwoners met visie en/of deskundigheid en/of ervaring op één of meerdere terreinen van het Sociaal Domein.

  • 5. Leden worden op voordracht van de Adviesraad benoemd.

  • 6. De Adviesraad streeft er bij de voordracht van leden naar dat kennis en ervaring met betrekking tot het gehele Sociaal Domein in de Adviesraad aanwezig is.

  • 7. De voorzitter en leden van de Adviesraad zijn niet :

    • a.

      werkzaam voor of onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente van Gemert-Bakel;

    • b.

      lid van een bestuursorgaan of van een raadscommissie van de gemeente Gemert-Bakel

    • c.

      beroepsmatig werkzaam bij instellingen die actief zijn binnen het sociaal domein van de gemeente Gemert-Bakel

    • d.

      individuele belangenbehartiger.

  • 8. Leden verwoorden vanuit hun functie als lid van de Adviesraad in het openbaar niet hun politieke standpunten en doen geen politieke uitspraken.

  • 9. Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij verhuizing buiten de gemeente Gemert-Bakel;

    • c.

      bij overlijden;

    • d.

      na het verstrijken van de zittingsduur behoudens herbenoeming;

    • e.

      door ontslag.

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de Adviesraad worden voor een termijn van vier jaren benoemd en kunnen aansluitend voor een termijn van vier jaren worden herbenoemd.

  • 2. De voorzitter en de leden van de Adviesraad kunnen op ieder moment schriftelijk ontslag nemen.

Artikel 7 Besloten vergaderingen

De vergaderingen van de Adviesraad zijn niet openbaar, tenzij de Adviesraad op voorstel van de meerderheid van de leden anders besluit. .

Artikel 8 Geheimhoudingsplicht

  • 1. De Adviesraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • 2. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van het college zal de Adviesraad informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.

Artikel 9 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1. Ten behoeve van de Adviesraad wordt jaarlijks een bedrag beschikbaar gesteld van maximaal € 14.000.

  • 2. Ten laste hiervan worden de vergoedingen voor de leden bekostigd en kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met secretariële ondersteuning, deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

  • 3. De leden van de adviesraad en de voorzitter krijgen jaarlijks na afloop van het kalenderjaar een onkostenvergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen inclusief reiskostenvergoeding. Per bijgewoond overleg is de onkostenvergoeding € 50,-.

  • 4. De Adviesraad kan een beroep doen op structurele secretariële ondersteuning voor maximaal 40% van het totaal beschikbare budget zoals bedoeld in lid 1.

  • 5. De contactambtenaar zorgt na overleg van de facturen en een presentielijst door de voorzitter voor betaling van bedragen uit lid 2 t/m 4.

  • 6. De bedragen uit lid 1 en 3 worden jaarlijks geïndexeerd volgens het door het college vastgestelde indexcijfer.

  • 7. De secretariële ondersteuner als bedoeld in het vierde lid is niet :

    • a.

      werkzaam voor of onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente van Gemert-Bakel;

    • b.

      lid van een bestuursorgaan of van een raadscommissie van de gemeente Gemert-Bakel

    • c.

      beroepsmatig werkzaam bij instellingen die actief zijn binnen het sociaal domein van de gemeente Gemert-Bakel

    • d.

      individuele belangenbehartiger.

Artikel 10 Werkwijze en samenwerking

  • 1. De Adviesraad regelt binnen de kaders van deze Verordening zijn eigen werkwijze en de samenwerking met Regisseurs, Beleidsmedewerkers, Manager Sociaal Domein en de Wethouder en kan daartoe een huishoudelijk reglement vaststellen.

  • 2. De Adviesraad wordt inhoudelijk ondersteund door de regisseurs en beleidsadviseurs van het Sociaal Domein.

  • 3. Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de Adviesraad. Deze verstrekt de nodige informatie om ervoor te zorgen dat de Adviesraad haar taak naar behoren kan uitoefenen.

  • 4. Eénmaal per jaar, of vaker indien nodig, vindt bestuurlijk overleg plaats tussen de Adviesraad en de wethouder Sociaal Domein.

  • 5. Viermaal per jaar, of vaker indien nodig, vindt ambtelijk overleg plaats tussen de Adviesraad en betrokken beleidsadviseurs/regisseurs.

    • a.

      het college draagt zorg voor een locatie.

    • b.

      het college draagt zorg voor de regie, de data en de agenda worden in onderling overleg bepaald.

    • c.

      het college draagt zorg voor een toelichting op de diverse onderwerpen op de agenda.

  • 6. Een vertegenwoordiger van de Adviesraad neemt periodiek en op uitnodiging deel aan het regionaal overleg van de Wmo-adviesraden in de Peelgemeenten.

  • 7. Alle externe communicatie met de Adviesraad verloopt via de voorzitter.

Artikel 11 Advisering en adviestermijnen

  • 1. Wanneer het college de Adviesraad om een formeel advies vraagt neemt de Adviesraad voor het uitbrengen van haar advies een termijn van maximaal vier weken in acht.

  • 2. Waar mogelijk betrekt het college de Adviesraad al in een vroegtijdiger stadium bij de besluitvorming over beleidsvoorstellen en verordeningen.

  • 3. Wanneer de Adviesraad het college vragen stelt of ongevraagd adviseert neemt het college voor het beantwoorden daarvan een termijn van maximaal vier weken in acht.

Artikel 12 Verantwoording

De Adviesraad brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorafgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van de middelen aan het college.

Artikel 13 Evaluatie

Jaarlijks wordt de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de uitvoering van deze verordening en het functioneren van de Adviesraad geëvalueerd met de Adviesraad en de betrokken partijen vanuit de gemeente.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag nadat deze is bekend gemaakt.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemert-Bakel 2024

  • 3. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering 12 december 2024.

de raad van de gemeente Gemert-Bakel,

de griffier,

M.C.P. Laurenssen

de voorzitter,

ing. M.S. van Veen