Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) beleid

Geldend van 17-01-2025 t/m heden

Intitulé

Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) beleid

De gemeenteraad van Gennep,

  • gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Gennep d.d. 29 oktober 2024;

  • gehoord de voorbereidende raadsvergadering d.d. 2 december 2024;

besluit:

  • 1.

    het Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) beleid vast te stellen;

  • 2.

    de voorwaarden behorende bij de regeling, in de bijlage VAB beleid, vast te stellen.

Aldus besloten in de openbare besluitvormende raadsvergadering d.d. 16 december 2024.

De raad voornoemd,

De griffier,

Jos van der Knaap

De voorzitter,

Hans Teunissen

Ondertekening

Bijlage 1

Enkele wijzigingen in de voorwaarden van Pilot naar beleid

De regeling voor stoppende agrariërs is niet nieuw. Sinds 2020 zijn er voorwaarden waaraan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor de VAB-regeling. Bij het verlengen van de pilot zijn er enkele aanpassingen aan de voorwaarden gedaan. Ook nu, bij het vaststellen van beleid, worden enkele voorwaarden voorgesteld. In het overzicht hieronder zijn de voorwaarden uit pilot-VAB en het voorstel voor het VAB-beleid te vinden:

Bestaande voorwaarden - Pilot-VAB

Voorwaarden - VAB-beleid

In aanvulling op de beschikbare 10 woningen ingevolge het besluit van 24 maart 2020 zijn 15 woningen extra beschikbaar voor een periode van 5 jaar (2022 – 2027). Dat brengt het totaal op 25 woningen. Nadat deze 25 woningen planologisch zijn geregeld en/of de termijn van vijf jaar is verstreken, wordt de ´Pilot geëvalueerd.

Vervalt. Geen maximumaantal meer.

Per 1.000 m² aanwezige VAB´s kan een burgerwoning (met behorende bijgebouwen) worden gerealiseerd.

Samenvoeging van meerdere voorwaarden:

Per 1.000m2 aanwezige Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) kan één burgerwoning (met bijbehorende bijgebouwen) worden gerealiseerd. Er geldt een maximum van twee burgerwoningen (vanaf 2.000m2 VAB) per locatie.

Een oppervlakte aan VAB´s van minder dan 1.000 m² komt niet in aanmerking voor een woningbouwtitel. Wel bestaat de mogelijkheid om dit restant aan te vullen tot 1.000m2 door elders in de gemeente VAB´s te slopen mits:

a) herbouw op de betreffende locatie daarna niet meer mogelijk is, en

b) dit in één ruimtelijke procedure wordt geregeld.

Toevoeging:

Een oppervlakte aan VAB´s van minder dan 1.000 m² komt niet in aanmerking voor een woningbouwtitel. Wel bestaat de mogelijkheid om dit restant aan te vullen tot 1.000m2 door elders in de gemeente bijgebouwen te slopen mits:

a) herbouw op de betreffende locatie daarna niet meer mogelijk is;

b) dit in één ruimtelijke procedure wordt geregeld;

c) de ruimtelijke kwaliteit op de locatie elders hiermee verbeterd wordt.

Uitgangspunt is dat alle voormalige agrarische bedrijfsbebouwing op het voormalige agrarische bedrijfsperceel wordt gesloopt met uitzondering van een maximum van 200 m2 per woning in de nieuwe situatie. Deze resterende oppervlakte aan bebouwing kan worden ingezet als bijgebouw bij de woningen. Mits goed gemotiveerd, ruimtelijk aanvaardbaar en in overeenstemming met het doel van onderhavig beleid kan van deze maatvoering worden afgeweken.

Verwijderen van:

Mits goed gemotiveerd, ruimtelijk aanvaardbaar en in overeenstemming met het doel van onderhavig beleid kan van deze maatvoering worden afgeweken.

Dit is valt onder maatwerk, wat eerder al beschreven staat.

Aanpassing van 200m2 per woning naar 150m2 per woning overeenkomstig de regels functie Wonen in het Omgevingsplan Gennep.

Er geldt een maximaal van twee nieuwe woningen per (sloop-)locatie.

Samengevoegd met 2.

Uitgangspunt is dat gebouwen die in het bestemmingsplan Buitengebied de bouwaanduiding

‘Karakteristiek’ hebben geen onderdeel uitmaken van de te in onderdeel 2 bedoelde te slopen gebouwen. Dat geldt ook voor gebouwen die geen bouwaanduiding hebben maar toch aantoonbaar cultuurhistorische waarde hebben.

Blijft gelijk.

Als een initiatief betrekking heeft op beëindiging van een veehouderij en gepaard gaat met:

a) Een wezenlijke reductie van geurhinder op de omgeving en/of

b) Een wezenlijke reductie van fijnstof, geldt per component (geurhinder of fijnstof) een vermindering van de sloopopgave van maximaal 150 m2.

Verdwijnt. Komt in de praktijk nauwelijks voor en als het voorkomt is het lastig aantonen wat ‘wezenlijk’ is. Voorstel is om dit op te nemen in een paragraaf ‘maatwerk’.

Naburige (agrarische) bedrijven mogen niet onevenredig in hun ontwikkelingsmogelijkheden worden beperkt.

Blijft gelijk.

Initiatiefnemer kijkt samen met de gemeente Gennep naar:

a) de meest voor de hand liggende locatie voor realisatie van de woning(en). Dat kan zijn in de bebouwde kom, aansluitend aan de bebouwde kom, in lintbebouwing of op de locatie van de te slopen opstallen;

b) De situering van de nieuwe woning(en) en bijgebouwen op de kavel;

c) De gewenste landschappelijke/stedenbouwkundige inpassing.

Toevoeging:

a) de meest voor de hand liggende locatie voor realisatie van de woning(en). Dat kan zijn in de bebouwde kom, aansluitend aan de bebouwde kom, in lintbebouwing of op de locatie van de te slopen opstallen, bijvoorbeeld in de vorm van een ‘boerenerf’;

c) De gewenste landschappelijke- en stedenbouwkundige inpassing, aansluitend bij de Leidraad Landschappelijke inpassing Gemeente Gennep, 2019 of diens opvolger.

Uitgangspunt is dat de regels behorend bij de bestemming ´Wonen´ uit het bestemmingsplan Buitengebied (of het toekomstige omgevingsplan) zoveel als mogelijk overeenkomstig van toepassing zijn.

Blijft gelijk.

Alleen de aanpassing van bestemming naar functie en bestemmingsplan naar omgevingsplan

Bij de realisatie van een nieuwe woning is geen bijdrage verplicht in het kader van het Gemeentelijke Kwaliteitsmenu (onderdeel van de Omgevingsvisie gemeente Gennep, ´Samen maken we Gennep´). De bijdrage wordt namelijk gerealiseerd in de vorm van bedrijfsbeëindiging en/of sloop.

Blijft gelijk.

De initiatiefnemer gaat de volgende verplichtingen aan:

a) Alle geldende milieuvergunningen en/of milieumeldingen voor de onderhavige slooplocatie worden ingetrokken;

b) Alle bedrijfsmatige agrarische activiteiten op de (sloop-) locatie worden beëindigd;

c) Het bestemmingsvlak en bestemming worden afgestemd op de nieuwe situatie;

d) Een ruimtelijke onderbouwing t.b.v. de planologische procedure om de bestemming te wijzigen worden aangeleverd;

e) Alle betrokken VAB´s en alle bijbehorende voorzieningen worden gesloopt/verwijderd.

Blijft gelijk.

De ´ Pilot Ruimte voor Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB´s) gemeente Gennep´ is niet van toepassing als één van onderstaande situaties aan de orde is:

a) Het agrarisch bedrijf wordt voortgezet;

b) Er wordt gebruik gemaakt van (subsidie)regelingen gericht op sloop van de gebouwen, met uitzondering van een subsidieregeling voor de verwijdering van asbest, tenzij er sprake is van bijzondere omstandigheden.

Vervalt.

In praktijk komt dit nauwelijks voor, of VAB is toch mogelijk. Zoals bij de nertsenhouders en de LBV-regeling.

Bijlage 2

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 3

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling