Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734291
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734291/1
Subsidieregeling peutertoeslag en toeslag noodzakelijke kinderopvang 2025
Geldend van 17-01-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling peutertoeslag en toeslag noodzakelijke kinderopvang 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Halderberge;
gelet op Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Halderberge;
overwegende dat het gewenst is kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling;
BESLUIT:
vast te stellen: de Subsidieregeling peutertoeslag en toeslag noodzakelijke kinderopvang 2025
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. Algemene subsidieverordening: de Algemene subsidieverordening gemeente Halderberge, zoals vastgesteld door de raad in zijn vergadering van 19 maart 2020;
b. Houders: houders van kindcentra als bedoeld in de Wet kinderopvang;
c. Peuter: die woonachtig is in de gemeente Halderberge, die geen VVE – peuter is en waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag
d. KOT: KinderOpvangToeslag: een tegemoetkoming van het Rijk als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder h, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen in de kosten van kinderopvang;
e. VVE-peuter: een peuter (2 tot 4 jaar) die woonachtig is in de gemeente Halderberge en waarvoor door het consultatiebureau in de gemeente Halderberge een voorschoolse educatie - indicatie is afgegeven
f. SMI-regeling: regeling Sociaal Medische Indicatie. Deze regeling komt ouders die tijdelijk niet kunnen werken om sociale of medische redenen, tegemoet in de kosten van kinderopvang.
g. SMI-kind: een kind in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar dat woonachtig is in de gemeente Halderberge en waarvoor kinderopvang noodzakelijk is voor de ontwikkeling.
Artikel 2 Toepassingsbereik
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op het verstrekken van subsidies door burgemeester en wethouders aan de in artikel 4 vermelde doelgroep en voor de in artikel 5 vermelde activiteiten.
Artikel 3 Doelstelling
• Doelstelling van de regeling is het stimuleren van de ontwikkeling van peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, woonachtig in de gemeente Halderberge, die geen VVE-peuter zijn en waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.
• Doelstelling van de regeling is het bieden van kinderopvang aan kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar, woonachtig in de gemeente Halderberge, waarvan ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en waarvoor kinderopvang noodzakelijk is voor de ontwikkeling van het kind.
Artikel 4 Doelgroep
Er wordt alleen een toeslag verstrekt aan de houders die in Halderberge peuteropvang aanbieden, die geregistreerd zijn in het Landelijk Register Kinderopvang en die voldoen aan de wettelijke (of andere regelingen) gestelde eisen.
De toeslag zal uitsluitend worden verstrekt aan rechtspersonen.
Artikel 5 Activiteiten die voor peutertoeslag in aanmerking komen
Er kan een toeslag worden verstrekt op de volgende grondslagen.
a. De toeslag is bedoeld voor peuters woonachtig in de gemeente Halderberge, die geen VVE – peuter zijn en waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en waarvan de ouders niet in aanmerking komen voor SMI vanwege een te hoog inkomen.
b. Een toeslag van € 3.289,60 (8 uur per week x 40 weken x € 10,71 - € 137,60 (8*40*0,43) per peuter in de gemeente Halderberge welke deelnemen aan de activiteiten binnen de peuteropvang.
c. De aanbieder van de peuteropvang levert de cijfers door middel van een factuur aan op 15 januari, 1 april en 1 oktober.
Artikel 6 Voorwaarden voor ouders om in aanmerking te komen voor toeslag noodzakelijke kinderopvang
1. De SMI-regeling, die wordt uitgevoerd door het Werkplein Hart van West-Brabant, is de voorliggende voorziening. Ouders moeten eerst een aanvraag SMI indienen en hierop moet door het Werkplein een positieve beschikking worden afgegeven.
2. Ouders komen niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag, omdat een van de ouders niet kan werken door lichamelijke, geestelijke of psychische beperkingen.
3. Kinderopvang is noodzakelijk voor de ontwikkeling van het kind.
4. Er zijn binnen het sociale netwerk van ouders geen mogelijkheden voor opvang van het kind.
Artikel 7 Activiteiten die niet voor toeslag in aanmerking komen
Geen toeslag wordt verstrekt voor andere activiteiten dan de onder artikel 5 vermelde activiteiten.
Artikel 8 Kosten die voor subsidie aanmerking komen
1. Een toeslag per doelgroeppeuter op jaarbasis van € 3.289,60 .
2. Een toeslag per SMI-kind op basis van het aantal afgenomen uren kinderopvang.
Artikel 9 Verdeling van het subsidieplafond
1. Voor de toeslagen op basis van deze subsidieregeling stelt de raad een budget vast.
2. Toeslagen worden alleen toegekend voor zover het beschikbare gestelde budget in de begroting toereikend is.
3. Er kan een maximale bijdrage van € 3.289,60 per doelgroeppeuter verstrekt worden.
4. De bijdrage voor een SMI-kind is afhankelijk van het aantal afgenomen uren kinderopvang.
Artikel 10 Aanvraag, aanvraagtermijn en vaststelling
1. Een aanvraag voor peutertoeslag of toeslag noodzakelijke kinderopvang wordt door de voorschoolse voorziening op de peildata 15 januari, 1 april en 1 oktober of per maand in 2025 ingediend middels het sturen van factuur.
2. Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening, ingediend uiterlijk 31 december 2025.
3. Vanwege het gelijk definitief vaststellen van de toeslag is er na afloop van het subsidiejaar geen vaststelling noodzakelijk.
Artikel 11 Aanvullende weigeringsgronden
1. Onverminderd het bepaalde in artikelen 9 van de Algemene subsidieverordening weigeren burgemeester en wethouders de subsidie in ieder geval als:
a. de gelden niet of in onvoldoende mate besteed worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld;
b. de aanvrager failliet is of in surseance van betaling verkeert, dan wel een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend;
c. in het beoogde doel of de voorgenomen activiteit al op andere wijze in belangrijke mate is voorzien;
d. een doublure ontstaat met activiteiten van een door de gemeente gesubsidieerde rechtspersoon;
e. de subsidieverstrekking niet past binnen door de gemeenteraad of het college vastgesteld beleid;
f. de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde;
g. de aanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden, hetzij eigen middelen, hetzij middelen van derden, kan beschikken om de kosten van de activiteiten te dekken;
h. de activiteiten een godsdienstige, levensbeschouwelijke of politieke boodschap hebben.
2. Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de verordening kunnen burgemeester en wethouders de subsidie weigeren als:
a. met de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen;
b. aannemelijk is dat de activiteiten ook zonder subsidie zonder belangrijke vertraging zouden worden uitgevoerd.
Artikel 12 Verplichtingen
1. Voor hetgeen niet in deze regeling nader is geregeld, geldt dat de Algemene Subsidieverordening gemeente Halderberge van toepassing is.
2. De subsidieontvanger is verplicht de activiteiten uit te voeren overeenkomstig de bij de subsidieaanvraag verstrekte gegevens.
Artikel 13 Hardheidsclausule
1. Als een bij of krachtens verordening gestelde termijn voor een subsidieaanvrager of - ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de te dienen belangen, kunnen burgemeester en wethouders een andere termijn vaststellen.
2. Burgemeester en wethouders kunnen van het bepaalde in deze regeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of subsidieontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Artikel 14 Slotbepalingen
1. De subsidieregeling Peutertoeslag 2024, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 19 december 2023, wordt ingetrokken.
2. Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2025.
3. De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling peutertoeslag en toeslag noodzakelijke kinderopvang 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Halderberge op 17 december 2024.
de secretaris, de burgemeester,
mevrouw mr. C.G. Jacobs de heer drs. B.J.A. Roks
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl