Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734248
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734248/1
Verordening Participatieregeling 18+ Bladel 2025
Geldend van 17-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening Participatieregeling 18+ Bladel 2025de gemeenteraad van de gemeente Bladel;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 12 november 2024;
gelet op artikel 108 en 149 Gemeentewet;
b e s l u i t
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening Participatieregeling 18+ Bladel 2025
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel;
- b.
inkomen: totaal van het inkomen als bedoeld in de artikelen 31 tot en met 33 van de Participatiewet;
- c.
vermogen: vermogen als bedoeld in artikel 34 van de Participatiewet
- d.
participatiebijdrage: een vergoeding voor sportieve, culturele, educatieve, recreatieve en maatschappelijke activiteiten;
- e.
peildatum: de maand voorafgaand aan de datum waarop een aanvraag wordt ingediend;
- f.
toepasselijke bijstandsnorm: de voor de aanvrager toepasselijke bijstandsnorm, waarbij uitgegaan wordt van de norm zoals bepaald in de artikelen 20, 21, 22, 23 en 24 van de Participatiewet. Artikel 22a van de Participatiewet blijft voor het vaststellen van het sociaal minimum buiten toepassing;
- g.
woonplaats: de woonplaats, zoals bedoeld in de artikel 10, eerste lid en 11 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 2 Doel van de Participatieregeling 18+
Inwoners met een laag inkomen financieel te ondersteunen zodat zij kunnen deelnemen aan sociaal, culturele, educatieve (niet zijnde beroeps gerelateerde cursussen of opleidingen) en sportieve activiteiten.
Artikel 3 Voorwaarden
-
1. Het college verstrekt een bijdrage in de kosten van deelname aan sportieve, culturele, educatieve, recreatieve en maatschappelijke activiteiten;
-
2. Het college verstrekt een participatiebijdrage indien:
- a.
de aanvrager 18 jaar of ouder is;
- b.
de aanvrager woonplaats heeft in de gemeente Bladel;
- c.
het inkomen van de aanvrager niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm op de peildatum;
- d.
het vermogen van de aanvrager niet hoger is dan de vermogensgrens zoals bepaald in artikel 34 van de Participatiewet op de peildatum. Bij de vaststelling van het draagkrachtvermogen blijft het vermogen in de eigen woning, die het hoofdverblijf is van de belanghebbende, buiten beschouwing. Vermogen in onroerend goed dat niet het hoofdverblijf is van belanghebbende, wordt voor 100% als draagkracht meegerekend.
- a.
-
3. In afwijking van de bepaling van artikel 3 lid 2c komen personen die toegelaten zijn tot de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (Wsnp) of in het kader van een minnelijke schuldsaneringsregeling (Msnp) een schuldregelingsovereenkomst hebben ondertekend ook in aanmerking voor een participatiebijdrage.
-
4. De participatiebijdrage wordt op aanvraag verstrekt, onder overlegging van de op het aanvraagformulier gevraagde gegevens waaronder waar de participatiebijdrage aan besteed wordt.
-
5. De aanvraag kan uiterlijk worden ingediend tot en met 31 december van het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
-
6. De kosten moeten gemaakt zijn in het jaar waar de aanvraag betrekking op heeft en hiervan moeten achteraf op verzoek de bewijsstukken overlegd kunnen worden.
Artikel 4 Hoogte participatiebijdrage
Het college stelt de hoogte van de participatiebijdrage vast.
Artikel 5 Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening indien toepassing ervan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Participatieregeling 18+ Bladel 2025.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van 19 december 2024
De raad van de gemeente Bladel
de griffier,
de voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl