Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73418
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73418/2
Regeling vervallen per 01-01-2012
Organisatieverordening
Geldend van 27-06-2012 t/m 31-12-2011
Intitulé
OrganisatieverordeningOrganisatieverordening
Artikel 1 Indeling in organisatorische eenheden
De ambtelijke organisatie van de gemeente Hellendoorn is ingedeeld in organisatorische eenheden. Deze organisatorische eenheden worden aangeduid met de algemene benaming van "cluster" en "team".
De organisatorische eenheden staan onder leiding van respectievelijk een clustermanager en een hoofd van het team.
Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de algemeen directeur. Deze wordt bijgestaan door een directieteam.
Het directieteam bestaat uit de algemeen directeur (voorzitter) en de clustermanagers.
Het college van burgemeester en wethouders stelt de organisatorische hoofdstructuur vast.
De algemeen directeur stelt, na advies van het directieteam, het aantal en de taken van de teams, alsmede de naamgeving daarvan en de benodigde hulpstructuren vast.
De hulpstructuren kunnen zijn een opzichter en/of een senior.
De algemeen directeur besluit, na advies van het directieteam, tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen organisatorische eenheden, ter voorbereiding en/of uitvoering van beleid dat meerdere organisatorische eenheden aangaat. Het beheer van zo'n verband wordt opgedragen aan een projectleider.
Artikel 2 Hoofdstructuur
Als organisatorische hoofdstructuur bedoeld in artikel 1, vijfde lid, worden ingesteld:
- a
de cluster Grondgebied;
- b
de cluster Samenleving;
- c
de cluster Bedrijfsvoering;
De commandant van de brandweer wordt rechtstreeks door de algemeen directeur aangestuurd.
Artikel 3 Functioneren van de organisatie
De algemeen directeur is ambtelijk eindverantwoordelijk voor het functioneren van de organisatie ten opzichte van het college van burgemeester en wethouders.
Het college van burgemeester en wethouders stelt nadere regels vast voor taken en werkwijze van het directieteam.
De algemeen directeur stelt, na advies van het directieteam, nadere regels vast voor de taken en de werkwijze van hoofden van de teams en projectleiders als bedoeld in artikel 1, achtste lid.
De hoofden van de teams stellen nadere regels vast voor verdeling van de taken en de werkwijze binnen hun team.
Artikel 4 Verantwoordelijkheden algemeen directeur
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders heeft de algemeen directeur de verantwoordelijkheid voor:
- a
het algemeen beheer van de ambtelijke organisatie;
- b
het ontwikkelen en realiseren van het beleid, de producten en diensten met de inzet van de daartoe benodigde middelen, zoals die in een contract met het college van burgemeester en wethouders zijn vastgelegd;
- c
de kwaliteit (tijdigheid en compleetheid) en de integratie van de ambtelijke adviezen en voorstellen;
- d
de juiste uitvoering van besluiten van de gemeenteraad, de bestuurscommissie(s), het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;
- e
de doelmatigheid en doeltreffendheid in het functioneren van de organisatie;
- f
het signaleren van alle ontwikkelingen in het bestuur en beleid, die een bestuurlijke interventie vragen en het tot stand komen en actueel houden van een strategische visie;
- g
het ontwikkelen en vormgeven alsmede het correct uitvoeren van het middelenbeleid en de inzet van ter beschikking gestelde middelen;
- h
het periodiek aanleveren van directierapportages;
- i
het tijdig en compleet doen aanleveren van de benodigde gegevens voor het opstellen van bestuursrapportages (Buraps), de begroting en de jaarrekening;
- j
het voeren van waarderingsgesprekken met de clustermanagers en overige rechtstreeks door hem aangestuurde personen;
- k
een nadere uitwerking van mandatering.
Artikel 5 Verantwoordelijkheden directieteam
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de algemeen directeur heeft het directieteam de verantwoordelijkheid voor:
- a
de ontwikkeling van een strategische visie op hoofdlijnen;
- b
de beleidscoördinatie en beleidsintegratie bij clusteroverstijgende aangelegenheden;
- c
de ontwikkeling en vormgeving van het middelenbeleid (personeel, informatievoorziening, juridische zaken, organisatie, financiën, automatisering, communicatie, en huisvesting);
- d
een voldoende planning van activiteiten, uitvoering daarvan en control met inachtneming van het ter zake vastgestelde beleid.
Artikel 6 Verantwoordelijkheden clustermanagers
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de algemeen directeur en het directieteam heeft de clustermanager de verantwoordelijkheid voor:
- a
het algemeen beheer van zijn cluster;
- b
het ontwikkelen en realiseren van het beleid, de producten en diensten met de inzet van de daartoe benodigde middelen, zoals die in het clusterplan zijn vastgelegd;
- c
de kwaliteit (tijdigheid en compleetheid) en de integraliteit van de ambtelijke adviezen en voorstellen;
- d
de juiste uitvoering van besluiten van de gemeenteraad, de bestuurscommissie(s), het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;
- e
de doelmatigheid en doeltreffendheid in het functioneren van de cluster;
- f
het tijdig en compleet aanleveren van de benodigde gegevens voor het opstellen van de begroting, Buraps en de jaarrekening;
- g
het voeren van waarderingsgesprekken met de tot zijn cluster behorende hoofden van de teams;
- h
het voeren van periodiek overleg met de hoofden van de teams onder zijn voorzitterschap.
Artikel 7 Verantwoording en rapportage
De algemeen directeur legt periodiek verantwoording af aan het college van burgemeester en wethouders door het uitbrengen van rapportages.
De clustermanagers leggen periodiek verantwoording af aan de algemeen directeur door het uitbrengen van rapportages.
Het hoofd van een team en de projectleiders als bedoeld in artikel 1, achtste lid, leggen periodiek verantwoording af aan de clustermanager.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen omtrent de inrichting van deze rapportages.
Artikel 8 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatieverordening gemeente Hellendoorn 2012.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl