Beleidsregel evenementen Goeree-Overflakkee

Geldend van 15-01-2025 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel evenementen Goeree-Overflakkee

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Goeree-Overflakkee, elk voor zover het hun/zijn bevoegdheden betreft;

overwegende dat het gewenst is te komen tot een beleidsregel met betrekking tot de verlening van vergunningen voor evenementen;

gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 1:6 tot en met 1:8, 2:24, 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Goeree-Overflakkee 2020 en artikel 5.1, eerste lid, onder a, van de Omgevingswet;

besluiten vast te stellen de navolgende: Beleidsregel evenementen Goeree-Overflakkee.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • Apv: Algemene plaatselijke verordening Goeree-Overflakkee 2020;

  • evenement: activiteit zoals bedoeld in artikel 2:24 van de Apv;

  • evenementenkalender: lokale evenementenkalender zoals bedoeld in de Regionale Handreiking Publieksevenementen Rotterdam-Rijnmond. Deze lokale kalender vormt tezamen met de kalender van andere gemeenten uit de regio de regionale evenementenkalender;

  • evenemententerrein: ruimtelijk begrensde oppervlakte, bestaande uit ten minste een gebied of bouwsel of een samenstelling daarvan waarbinnen een gebeurtenis plaatsvindt en waarbij muziek, kunst, cultuur, sport, wetenschap of een combinatie van deze centraal staat, over het algemeen ten behoeve van vermaak;

  • evenementenvergunning: vergunning als bedoeld in artikel 2:24 van de Apv;

  • hulpdienst: politie, brandweer of ambulancedienst;

  • organisator: natuurlijke persoon of een rechtspersoon, (eventueel de bestuurder van deze rechtspersoon dan wel diens gevolmachtigde(n)), die een evenement laat organiseren, organiseert of wenst te organiseren;

  • veiligheidsplan: plan, waarin de organisator van een vergunningsplichtig evenement de getroffen veiligheidsmaatregelen en afspraken voor het evenement beschrijft.

Artikel 2 Doelstelling

Deze beleidsregel regelt diverse zaken omtrent evenementen. Beschreven wordt welke faciliteiten worden geboden en hoe het proces verloopt van vergunningaanvraag, -verlening en evaluatie. Bovendien biedt het een kader voor het beoordelen van vergunningsplichtige en vergunningsvrije evenementen.

Artikel 3 Onderverdeling categorieën evenementen

Evenementen zijn in de volgende categorieën onderverdeeld:

  • a.

    klein evenement: een eendaags evenement waarbij:

    • 1.

      het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 150 personen;

    • 2.

      de activiteiten plaatsvinden tussen 09:00 uur en 23:00 uur;

    • 3.

      de activiteiten niet plaatsvinden tussen 13:00 uur en 23:00 uur op een zondag of feestdag;

    • 4.

      geen ander evenement in de nabijheid plaatsvindt;

    • 5.

      geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 07.00 uur of na 23.00 uur, dan wel in dit tijdsbestek het maximaal toelaatbare geluidsniveau van 65 dB(A) op de gevels van omringende woningen niet wordt overschreden;

    • 6.

      de activiteiten niet plaatsvinden op de rijbaan van de openbare weg, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormen voor het verkeer en de hulpdiensten;

    • 7.

      sslechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 5 m² per object. De afzonderlijke objecten mogen qua oppervlakte bij elkaar opgeteld niet meer dan 75 m² bedragen; en

    • 8.

      geen alcoholhoudende dranken bedrijfsmatig worden verstrekt;

  • b.

    overige evenementen die aan de hand van een risicoscan conform de landelijke handreiking evenementenveiligheid als volgt geclassificeerd worden:

    • 1.

      categorie A-evenement: evenement met een laag risico, waarbij sprake is van een beperkte impact op de omgeving of beperkte gevolgen heeft voor het verkeer;

    • 2.

      categorie B-evenement: evenement met een verhoogd risico, waarbij sprake is van een verhoogde impact op de omgeving of gevolgen heeft voor verkeer;

    • 3.

      categorie C-evenement: risicovol evenement, waarbij sprake is van een grote impact op de omgeving/regio of verkeer.

Artikel 4 Evenementenkalender

  • 1. De burgemeester stelt jaarlijks op uiterlijk 15 december een evenementenkalender vast.

  • 2. De jaarlijks vastgestelde evenementenkalender wordt bekendgemaakt in het gemeenteblad. Wijzigingen na vaststelling worden eveneens gepubliceerd in het gemeenteblad en op de website van de gemeente Goeree-Overflakkee.

  • 3. Degene die voornemens is een categorie B-evenement of een categorie C-evenementen te organiseren waarvoor een vergunning op grond van artikel 2:25 van de Apv vereist is, verzoekt de burgemeester bij voorkeur vóór 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar wanneer het evenement moet plaatsvinden te verzoeken het betreffende evenement te plaatsen op de evenementenkalender voor het volgende jaar.

  • 4. Het verzoek als bedoeld in het derde lid dient te geschieden door middel van een door de burgemeester vastgesteld formulier. Dit formulier staat op de gemeentelijke website. Een dergelijk verzoek is geen aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Apv.

  • 5. Een verzoek ingediend ná 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarin het evenement (categorie B-evenement of een categorie C-evenement) moet plaatsvinden, wordt beoordeeld nadat de evenementenkalender is vastgesteld. Deze beoordeling vindt plaats na overleg met de hulpdiensten.

Artikel 5 Samenloop van evenementen

  • 1. Wanneer er sprake is van vergunningaanvragen voor samenlopende evenementen zal de burgemeester een afweging maken of beide evenementen kunnen doorgaan, zo niet welk evenement dan wel door mag gaan.

  • 2. Alvorens de afweging gemaakt zal worden, worden de organisatoren in de gelegenheid gesteld om onderling af te stemmen en samen te werken.

  • 3. De burgemeester zal in zijn afweging de volgende criteria meewegen:

    • a.

      ervaringen uit het verleden met evenementen georganiseerd door dezelfde aanvrager(s);

    • b.

      de invloed op de openbare orde, de (verkeers)veiligheid, het milieu of de gezondheid. Daarbij wordt ook de benodigde inzet van de hulpdiensten betrokken.

Hoofdstuk 2 Aanvraag en beoordeling

Artikel 6 Aanvraag

  • 1. Een aanvraag voor een vergunningsplichtig evenement moet worden ingediend met gebruikmaking van het digitale webformulier op de webpagina van de gemeente Goeree-Overflakkee.

  • 2. De aanvrager overlegt een veiligheidsplan (conform het format uit de handreiking publieksevenementen) en verkeersplan in het geval van een categorie B- of C- evenement. Incidenteel kan de aanvrager ook in het geval van een A-evenement worden gevraagd een veiligheidsplan te overleggen. Dit kan het geval zijn wanneer er sprake is van specifieke risicoverhogende factoren.

  • 3. Voor een A-evenement dient de aanvraag uiterlijk acht weken voor de aanvang van het evenement plaats te vinden en uiterlijk zestien weken voor de aanvang van een B- of C-evenement.

Artikel 7 Melding klein evenement

  • 1. Het formulier voor het melden van een klein evenement als bedoeld in artikel 2.25 Apv wordt geplaatst op de website van de gemeente.

  • 2. Indien blijkt dat een gemeld evenement alsnog vergunningsplichtig is, kan de melding uitsluitend als aanvraag worden behandeld indien de melding tijdig is binnengekomen conform artikel 6, derde lid.

Artikel 8 Inhoud vergunning

In de vergunning wordt in ieder geval vermeld:

  • a.

    de naam/benaming van het evenement;

  • b.

    de naam van de organisator van het evenement;

  • c.

    de aard van het evenement;

  • d.

    de locatie van het evenement;

  • e.

    de ruimte waar op of waarin een evenement plaats heeft;

  • f.

    de datum/data waarop het evenement plaatsvindt en de begin- en eindtijd(en);

  • g.

    de data waarop het evenement wordt op- en afgebouwd; en

  • h.

    de voorschriften.

Artikel 9 Geldigheid vergunning

  • 1. De vergunning geldt voor de dagen en tijden zoals opgenomen in de vergunning.

  • 2. De vergunning is niet overdraagbaar.

  • 3. Meerjarige vergunningen worden alleen verstrekt indien het evenement ongewijzigd wordt georganiseerd en plaatsvindt op eigen terrein (niet zijnde openbare ruimte).

Hoofdstuk 3 Kaders evenementenvergunning

Artikel 10 Voorschriften aan vergunning

  • 1. Bij een vergunning voor een evenement worden voorschriften opgenomen met betrekking tot:

    • a.

      geneeskundige hulpverlening;

    • b.

      toiletvoorzieningen;

    • c.

      bereikbaarheid door hulpdiensten;

    • d.

      het gebruik van glaswerk voor het schenken van dranken;

    • e.

      op- en afbouwtijden ten dienste van het evenement;

    • f.

      de geluidsnorm.

  • 2. Indien noodzakelijk kunnen aanvullende voorschriften worden opgenomen op het gebied van o.a.:

    • a.

      brandveiligheid (o.a. gebruiksmelding);

    • b.

      constructieve veiligheid;

    • c.

      beveiliging;

    • d.

      verkeersregelaars;

    • e.

      schoonmaak; of

    • f.

      voorlichting over genotsmiddelen;

  • 3. De burgemeester is bevoegd om nadere voorschriften te stellen die inhouden dat de vergunninghouder een zorgplicht krijgt opgelegd om binnen zijn/haar mogelijkheden passende maatregelen te treffen om de mogelijke overlast in de openbare ruimte te beperken.

Artikel 11 Eindtijden

  • 1. Op evenementen wordt de sluitingstijdenregeling van de Apv (artikel 2:29) toegepast. Aan evenementen wordt ter bescherming van de omgeving de maximale eindtijd verbonden van 02.00 uur.

  • 2. De burgemeester mag afwijken van deze tijden indien dit, naar zijn oordeel, wenselijk en noodzakelijk is.

  • 3. Aan de evenementenvergunning voor een evenement met versterkt geluid wordt in ieder geval het voorschrift verbonden dat het voortbrengen van versterkt geluid uiterlijk 15 minuten vóór de eindtijd van het evenement moet worden gestaakt.

Artikel 12 Coolingdown-periode

  • 1. In het kader van de openbare orde (geleidelijke uitloop van een evenement) kan de burgemeester besluiten dat er gebruik gemaakt moet worden van een coolingdown-periode.

  • 2. Indien een coolingdown-periode wordt toegepast, worden de volgende voorwaarden opgenomen in de vergunning:

    U bent verplicht een ‘coolingdown-periode’ toe te passen zoals hierna omschreven:

    • a.

      Een kwartier voor de eindtijd stopt men met het verstrekken van alcoholische drank en etenswaren, en zal de organisatie de verlichting opvoeren. Het moet voor de bezoekers duidelijk zijn dat het evenement ten einde loopt;

    • b.

      Een half uur na de eindtijd zijn er geen bezoekers meer op het evenemententerrein.

  • 3. Indien een organisator van mening is dat de coolingdown-periode te kort is om te ontruimen, zodat de uiterlijke eindtijd niet gehaald kan worden, is het zijn verantwoordelijkheid om eerder te beginnen met ontruimen. De uiterste eindtijd blijft dus staan.

  • 4. De burgemeester kan afwijken van de voorwaarden zoals opgenomen in het tweede lid.

Artikel 13 Verkeersplannen

  • 1. De burgemeester kan, indien de impact van een evenement op het verkeer groot is, de aanvrager verzoeken een verkeersplan te overleggen.

  • 2. Een verkeersplan is in ieder geval vereist bij een evenement:

    • a.

      dat (gedeeltelijke) afsluiting van doorgaande wegen/hoofdwegen vergt;

    • b.

      dat een dusdanig aantal bezoekers trekt dat deze bezoekersstromen nadrukkelijk geleid moeten worden of dat in de directe omgeving van het evenement niet voorzien kan worden in voldoende parkeergelegenheid;

    • c.

      dat is gesitueerd nabij locaties zoals bijvoorbeeld een ziekenhuis, winkelgebied, horecagebied etc.; of

    • d.

      inhoudende een sportevenement op de openbare weg.

  • 3. Afhankelijk van de reden waarom een verkeersplan benodigd is, dient in een verkeersplan in ieder geval inzicht te worden gegeven:

    • a.

      in de hoeveelheid bezoekers die een evenement trekt;

    • b.

      in de wijze waarop bezoekers vervoerd worden naar het evenement;

    • c.

      in de maatregelen die de organisator treft om het gebruik van openbaar vervoer te bevorderen;

    • d.

      in de wijze waarop de organisator voorziet in de parkeerbehoefte;

    • e.

      over de inzet van verkeersregelaars om de verkeersstromen in goede banen te leiden;

    • f.

      over de doorgang voor de hulpdiensten;

    • g.

      in de overige benodigde verkeersmaatregelen.

  • 4. Een kaart met daarop aangeven de verkeersmaatregelen, afsluitingen en de omleidingen maakt deel uit van het verkeersplan.

  • 5. Voor het plaatsen van wegafzettingen moet de organisator zelf zorgdragen. Ook voor het aangeven van omleidingen. De organisator controleert zelf of de wegafzettingen en omleidingen goed zijn uitgevoerd. De gemeente ziet hierop toe.

Artikel 14 Gebruik van grond van derden/grond van gemeente

  • 1. Voor het gebruik van grond van derden is schriftelijke toestemming vereist.

  • 2. Als de gemeente eigenaar is van de grond, dan kan de gemeente nadere voorwaarden verbinden aan het gebruik van grond. Daaronder worden tevens begrepen financiële voorwaarden, zoals een huurprijs of andere vergoedingen.

  • 3. Er mogen geen voorwerpen in gemeentelijke bestrating worden geslagen of andere beschadigingen worden aangebracht, tenzij dit met schriftelijke toestemming plaatsvindt.

  • 4. Na afloop van het evenement moet het gebruikte gebied en de directe omgeving schoon, vrij van afval en in ongeschonden staat achtergelaten worden. Het schoon opleveren geldt niet voor de organisatoren van de herdenkingen van de Watersnoodramp, de nationale dodenherdenking en de nationale Nederlands-Indië herdenking. Hierbij wordt de buitendienst van de gemeente ingezet.

Artikel 15 Omgevingsvergunning

  • 1. Past het evenement niet binnen de gebruiksregels die het omgevingsplan voor de betreffende locatie geeft, en kent het omgevingsplan geen eigen vergunningstelsel om dit mogelijk te maken, dan is op grond van de Omgevingswet een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) vereist voor dit afwijkende gebruik.

  • 2. Een aanvraag omgevingsvergunning als bedoeld in het eerste lid wordt getoetst aan de criteria gesteld in paragraaf 8.1.1 van het Besluit kwaliteit leefomgeving. Bij het criterium van de evenwichtige toedeling van functies aan locaties (artikel 8.0a Bkl) wordt in ieder geval getoetst aan de onderstaande aandachtspunten:

    • a.

      Duurzaamheid:

      • -

        de organisator van een open evenement maakt geen gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Een circulair systeem, waarbij bekers en bakjes retour komen voor hergebruik is verplicht. Als uitzondering op deze regel geldt dat plastic wegwerpbekers en -bakjes wel gebruikt mogen worden wanneer deze worden ingezameld voor hoogwaardige recycling.

    • b.

      Gezondheid:

      • -

        de organisator van een evenement draagt zorg voor een gedegen gezondheidsplan en de uitvoering daarvan, dat voldoet aan de normen van de Regionale Handreiking Publieksevenementen Rotterdam-Rijnmond en goedkeuring heeft gekregen van burgemeester en wethouders en hulpdiensten.

    • c.

      Omgevingsveiligheid inclusief sociale veiligheid:

      • -

        de organisator van een evenement draagt zorg voor een gedegen veiligheidsplan, en de uitvoering daarvan, dat voldoet aan de normen van de Regionale Handreiking Publieksevenementen Rotterdam-Rijnmond en goedkeuring heeft gekregen van burgemeester en wethouders en hulpdiensten.

    • d.

      Verkeer en parkeren:

      • -

        de organisator van een evenement draagt zorg voor een gedegen verkeersplan en de uitvoering daarvan, dat voldoet aan de normen van de Regionale Handreiking Publieksevenementen Rotterdam-Rijnmond en goedkeuring heeft gekregen van burgemeester en wethouders en hulpdiensten.

    • e.

      Landschap en natuur:

      • -

        een evenement mag geen schade toebrengen aan behoud, herstel en ontwikkeling van de aan de bossen, houtwallen, zandwallen, duinen, duingraslanden, zandplaten, slikken, schorren, oevervegetaties, poelen en water eigen zijnde natuur-, landschaps- en cultuurhistorische waarden.

    • f.

      Archeololie:

      • -

        indien het omgevingsplan op de locatie waar het evenement plaatsvindt vanuit het belang van archeologie regels stelt over activiteiten op of in de bodem, worden die ook toegepast voor zover als gevolg van het evenement zulke activiteiten worden verricht.

    • g.

      Water:

      • -

        afvalwater van catering, toiletten, douches, wasbakken en stortplaatsen (chemische toiletten) dient te worden afgevoerd via de bestaande riolering of wordt opgevangen in speciaal daarvoor bestemde opslagtanks.

  • 3. Bij het beoordelen van de aanvraag om omgevingsvergunning worden ook de criteria uit andere artikelen in deze beleidsregel meegewogen die betrekking hebben op hinder voor de omgeving, veiligheid, verkeer of andere aspecten van de evenwichtige toedeling van functies aan locaties.

Artikel 16 Overige voorschriften

Aan de evenementenvergunning worden de volgende voorschriften verbonden:

  • a.

    Afvalinzameling:

    • -

      de organisator zorgt voor gescheiden afvalinzameling en voldoende afvalcontainers voor alle afvalstromen en geeft duidelijk aan waar ze staan;

    • -

      dit geldt niet voor organisator van de herdenkingen van de Watersnoodramp, de nationale dodenherdenking en de nationale Nederlands-Indië herdenking. De gemeente verwijdert dit afval.

  • b.

    Energie:

    • -

      het gebruik van aggregaten voor de energiebehoefte van het evenement wordt alleen toegestaan als er geen mogelijkheid is om gebruik te maken van het elektriciteitsnet;

    • -

      de aggregaten, die door de organisator worden gebruikt, zijn van een dusdanige kwaliteit dat de productie van geluid en stank minimaal is. Ook wordt er zuinig met energie omgesprongen en worden voorzorgsmaatregelen getroffen om olielekkages in de bodem te voorkomen;

    • -

      het gebruik van batterijcontainers is eveneens toegestaan, indien gehandeld wordt conform schriftelijk advies van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

  • c.

    Schade en aansprakelijkheid:

    • -

      de gemeente zal de organisator aansprakelijk houden voor schade aan haar eigendommen. Wordt de gemeente aangesproken op schade van derden dan zal zij die naar de organisator verwijzen.

  • d.

    Overig:

    • -

      de organisator moet de direct omwonenden en ondernemers minimaal zeven dagen van tevoren aantoonbaar informeren over de activiteiten;

    • -

      aanwijzingen en bevelen van de politie, de gemeentelijke buitengewone opsporingsambtenaren of de brandweer, gegeven in het belang van de openbare orde en (verkeers)veiligheid, moeten stipt en direct worden opgevolgd;

    • -

      bij slechtweerwaarschuwingen van het KNMI moet de organisator er rekening mee houden dat het evenement op last van de gemeente, brandweer of politie kan worden uitgesteld of afgelast.

Hoofdstuk 4 Faciliteiten

Artikel 17 Gemeentelijke faciliteiten

De gemeentelijke faciliteiten ten aanzien van evenementen worden uitgevoerd conform de hand- en spandienstenregeling van de gemeente Goeree-Overflakkee zoals opgenomen in bijlage 1. In deze regeling wordt ingegaan op het uitvoeren van verkeersmaatregelen, veegwerkzaamheden, nutsvoorzieningen en afvalverwijdering.

Hoofdstuk 5 Controle en evaluatie

Artikel 18 Toezicht en handhaving

  • 1. In de vergunning wordt als voorwaarde opgenomen dat het voorkomen van problemen behoort tot de primaire verantwoordelijkheid van de organisatie. De organisator is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het evenement en treft daartoe alle nodige maatregelen, zowel voorafgaand aan als tijdens het evenement.

  • 2. Ten aanzien van handhaving wordt de handhavingsmatrix gebruikt zoals opgenomen is in bijlage 2.

  • 3. Bij categorie B- en C- evenementen vindt voorafgaand aan het evenement een schouw plaats.

  • 4. Bij categorie A-evenementen kan een schouw worden gepland indien de situatie daar gelet op de belangen genoemd in artikel 1:8 van de Apv om vraagt.

  • 5. Een dergelijke schouw kan eveneens onaangekondigd plaatsvinden.

  • 6. Wanneer er sprake is van een onveilige situatie of gevaar voor de openbare orde of veiligheid kunnen er tijdens de schouw of gedurende een controle aanvullende aanwijzingen worden opgelegd aan de organisator door de gemeente. Indien deze aanwijzingen niet of niet voldoende worden opgevolgd wordt er handhavend opgetreden.

Artikel 19 Evaluatie

  • 1. Categorie A-evenementen worden niet standaard geëvalueerd. Wel is het mogelijk om incidenteel A-evenementen te evalueren indien de burgemeester van oordeel is dat dit nodig is. Dit kan zowel op basis van de inschatting vooraf dat het evenement belangrijke leerpunten zal opleveren of de behoefte achteraf op basis van wat er tijdens het evenement is voorgevallen.

  • 2. Categorie B- en C-evenementen worden standaard geëvalueerd met de organisator.

  • 3. Bij de evaluatie zijn bij voorkeur betrokken de organisator, vergunningverlener, toezichthouder/boa en hulpdiensten.

  • 4. Eventuele op- en aanmerkingen c.q. klachten van belanghebbenden uit de buurt worden meegenomen in de evaluatie.

  • 5. Van de evaluatie wordt een verslag gemaakt.

  • 6. Het verslag wordt aan de organisator uitgereikt dan wel toegezonden.

  • 7. Conclusies worden meegenomen en kunnen worden vertaald naar maatregelen bij de beslissing over een volgende aanvraag van dezelfde organisator of voor hetzelfde evenement.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

Artikel 21 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel evenementen Goeree-Overflakkee.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 17 december 2024 door

burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee,

drs. S. van Heeren mr. A. Grootenboer-Dubbelman

secretaris burgemeester

Aldus vastgesteld op 17 december 2024 door

de burgemeester van Goeree-Overflakkee,

mr. A. Grootenboer-Dubbelman

burgemeester

Toelichting Beleidsregel evenementen Goeree-Overflakkee

Als achtergrondinformatie op de beleidsregel staat hieronder per artikel een toelichting gegeven. Enkele artikelen worden niet nader toegelicht omdat de tekst vanzelfsprekend is. Het doel van deze toelichting is een zo volledig mogelijke beschrijving te geven van het toetsingskader voor de beoordeling van meldingen en aanvragen voor evenementvergunningen binnen de gemeente Goeree-Overflakkee. Bestuurlijke vaststelling van deze beleidsregel en publicatie daarvan bieden rechtszekerheid en verduidelijking van de vergunningverlening en handhaving.

Artikel 2 Doelstelling

Op Goeree-Overflakkee worden al jarenlang succesvolle, sfeervolle, goedbezochte en veilige evenementen georganiseerd. Door het gevarieerde aanbod (voor ieder wat wils) en het goede verloop van evenementen heeft Goeree-Overflakkee een goede naam opgebouwd. Evenementen leveren een positieve bijdrage aan het culturele en sociaal-maatschappelijke leven binnen de gemeente, maar brengen ook de nodige risico's met zich mee voor de fysieke (veiligheidsrisico’s met een niet menselijke oorsprong zoals natuurrampen) en sociale (veiligheidsrisico’s veroorzaakt door menselijk handelen in de openbare ruimte) veiligheid. Maar hoe ga je nu om met deze risico’s zonder de uitgangspunten van het betreffende evenement te veel geweld aan te doen. Welke procedures zijn wanneer het meest effectief, dragen bij aan de veiligheid en geven de meeste waarborgen voor een succesvol verloop. Primair is de organisatie van een evenement verantwoordelijk voor een goede gang van zaken en een ordelijk verloop van het evenement. De burgemeester heeft als verantwoordelijk persoon voor de openbare orde en veiligheid echter ook een erg belangrijke rol en vult die in door overleg te voeren, beleid vast te stellen en per situatie te kijken welke voorschriften aan vergunningen verbonden moeten worden. Met deze beleidsregel wil de gemeente zorgen voor een goede balans voor alle betrokkenen; organisator, bezoeker, deelnemer en omwonenden. Een evenement moet voor iedereen als prettig kunnen worden ervaren en veilig zijn om te bezoeken. Dit beleid geeft duidelijkheid aan wat de verwachtingen, rechten en plichten zijn van organisatoren van evenementen. Daarnaast zijn de procedures afgestemd op de lokale behoefte en de praktijk.

Artikel 3 Onderverdeling categorieën evenementen

De Handreiking evenementenveiligheid 2018 is een procesmodel evenementenveiligheid welk een landelijk kader biedt, dat veiligheidsregio’s, politie, gemeenten en samenwerkingspartners kunnen gebruiken bij de vergunningverlening, voorbereiding, uitvoering en nazorg van veilige evenementen. De Handreiking evenementenveiligheid 2018 beschrijft het gehele proces voor de evenementenveiligheid. Dit proces start met het aanvragen van een evenement en eindigt met het evalueren van het evenement naafloop. Door acht processtappen te doorlopen, houden de verschillende samenwerkende partijen grip op de veiligheid bij evenementen en kunnen zij, als dat nodig is, op tijd maatregelen nemen om de veiligheid te bevorderen.

Artikel 4 Evenementenkalender

De Evenementenkalender draagt bij aan een goede programmering van verschillende evenementen. Deze programmering is om een aantal redenen van essentieel belang: het voorkomen van wildgroei van evenementen in kwantitatieve zin, het waarborgen van een goede kwaliteit en het spreiden van evenementen op het eiland en over het gehele jaar. Wanneer een organisator tijdig zijn voornemens voor het houden van een evenement in het komende jaar bekend maakt, dan kan zijn plan bij de vaststelling van de Evenementenkalender meegewogen worden. Vermelding van een evenement op de kalender houdt niet automatisch in dat een vergunning wordt verleend, maar geeft de aanvrager wel in beginsel toestemming voor een datum waar, bij ongewijzigde omstandigheden, de beoordeling van zijn aanvraag op gebaseerd kan worden. Concrete invulling van de aanvraag kan uiteraard alsnog leiden tot een afwijzing. Immers het verzoek om een evenement op de kalender te plaatsen is geen aanvraag om vergunning. De aanvraag om vergunning dient apart op het daartoe vastgestelde formulier te geschieden. Wel is het zo dat niet-vermelding op de Evenementenkalender een weigeringsgrond kan zijn en dat een ‘gereserveerde’ plek op de Evenementenkalender een weigeringsgrond kan zijn voor een ander evenement. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de locatie: ook aanvragen in de nabijheid van een reeds via de Evenementenkalender ‘gereserveerde’ locatie kunnen geweigerd worden om te voorkomen dat evenementen elkaar ‘in de weg zitten’(hierbij valt o.a. te denken aan geluid, zichtbaarheid, trek van publiek). Ook nadat de evenementenkalender is vastgesteld zullen nog aanvragen binnenkomen. Deze aanvragen zullen per geval en in relatie tot de reeds vastgestelde evenementenkalender bekeken worden. Dit betekent niet dat deze aangevraagde evenementen op voorhand worden uitgesloten van een vergunning. Bij de behandeling van deze aanvragen worden de criteria van de evenementenbepalingen afgewogen en “strijd met de Evenementenkalender” is één van die criteria.

Artikel 6 Aanvraag

Lid 3

Er is gekozen voor een indieningstermijn van uiterlijk 8 weken voor een A-evenement en 16 weken voor een B- en C-evenement. Door de werkwijze die er gehanteerd wordt is er tijd nodig om een zorgvuldige afweging te maken. Er wordt o.a. advies ingewonnen bij politie, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en andere medewerkers van de gemeente. Tevens kan een vooroverleg met een organisatie worden gehouden voordat er overgegaan wordt tot besluitvorming.

De burgemeester zal vervolgens de vergunningaanvraag beoordelen en toetsen in hoeverre het evenement invloed heeft op de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en de bescherming van het milieu. Naar aanleiding van deze beoordeling kan de burgemeester de vergunning verlenen, weigeren of nadere voorschriften stellen.

Bij een te houden evenement dient elke deelnemende exploitant, die zwakalcoholhoudende dranken buiten de inrichting verstrekt, afzonderlijk een ontheffing voor artikel 35 van de Alcoholwet aan te vragen. De ontheffing dient ter plaatse aanwezig te zijn ten behoeve van de daartoe bevoegde controlerende instanties. De leidinggevende die de aanvrager aanstelt op de ontheffing moet in het bezit zijn van de verklaring sociale hygiëne. Ontheffingen worden alleen verleend aan organisaties die enige kennis en ervaring hebben van het verstrekken van alcoholhoudende dranken.

Artikel 9 Geldigheid vergunning

Lid 3

Meerjarige evenementenvergunningen kunnen alleen worden verleend mits deze vallen onder de door de burgemeester aangewezen categorieën conform artikel 2:25, lid 3, Apv.

Artikel 10 Voorschriften aan vergunning

Naast de opgenomen voorschriften in artikel 12 kunnen bij evenementen ook gebruik worden gemaakt van bouwsels/ constructies, zoals podia, tribunes, tenten en decorschermen. Eisen waaraan deze bouwsels/constructies moeten voldoen zijn opgenomen in het besluit bouwwerken leefomgeving. Dit beleid voorziet in indieningsvereisten, een toetsingskader en aan een vergunning te verbinden voorschriften voor alle vormen van bouwsels die bij evenementen en andere festiviteiten kunnen voorkomen, voor zover dit uit oogpunt van constructieve veiligheid relevant is. Van bouwsels, waarbij de constructieve veiligheid minderrelevant is en minimale risico’s op persoonlijk letsel bij falen te verwachten is, hoeft geen constructieve verantwoording te worden afgelegd, e.e.a. in overleg met het bevoegd gezag. Voor de toepassing van deze beleidsregel is de omvang van het bouwsel bepalend en wordt in principe geen onderscheid gemaakt naar type evenement, tenzij de overgangsbepaling van toepassing is.

Artikel 11 Eindtijden

Om overlast zoveel mogelijk te beperken zijn er eindtijden vastgesteld waarop een evenement afgelopen moet zijn. De eindtijd van muziek ligt 15 minuten voor de vastgestelde eindtijd van het evenement. Er geldt geen andere eindtijd voor de doordeweekse dagen dan voor de weekenden.

Artikel 13 Verkeersplannen

We spreken van impact als bij het organiseren van evenementen buiten gebouwde voorzieningen noodzakelijk is tot het afzetten van een weg of een terrein. Dit dient in ieder geval goed geregeld te worden (meestal in de vergunning). Bijvoorbeeld omdat een stuk straat is afgezet ontstaat er ook meestal een parkeerprobleem voor zowel bewoners als bezoekers. De parkeerplaatsen ter plekke kunnen niet meer benut worden. Het probleem wordt groter als veel publiek wordt verwacht en geparkeerde auto’s de leefbaarheid in de omliggende wijkengaan aantasten. Als een evenement echt omvangrijk wordt heeft het vrijhouden van calamiteitenroutes prioriteit zodat hulpdiensten in geval nood altijd ongestoord het gebied kunnen bereiken. Een maatregel die bij evenementen van enige omvang al snel noodzakelijk wordt is het plaatsen van extra bewegwijzering.

Artikel 15 Omgevingsvergunning

Past het evenement niet binnen de regels van het Omgevingsplan op de betreffende locatie, en heeft het evenement een dusdanig effect op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving, dan dient er een omgevingsvergunning voor de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) aangevraagd te worden. Een aanvraag omgevingsvergunning voor een evenement wordt getoetst aan een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Een BOPA activiteit is een activiteit die niet voldoet aan de regels van het omgevingsplan. De gemeente mag een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit verlenen met het oog op een evenwichtige toedeling van functies aan locaties; Bij ‘een evenwichtige toedeling van functies aan locatie’ gaat het om het vinden van een balans tussen ‘beschermen en benutten’. Onder ‘functie’ kan worden verstaan het gebruiksdoel of de status (bijzondere eigenschap) die een onderdeel van de fysieke leefomgeving op een bepaalde locatie heeft. De legesverordening Goeree-Overflakkee is van toepassing op een dergelijke aanvraag.

In lid 2 wordt meermaals verwezen naar de normen in de Regionale Handreiking Publieksevenementen Rotterdam-Rijnmond. Deze handreiking is te vinden op de website van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (https://vr-rr.nl/over/cijfers-publicaties/) en direct te downloaden via de link: file:///H:/Downloads/regionale_handreiking_publiekevenementen_rotterdam-rijnmond%20(4).pdf 

Artikel 16 Overige verplichtingen

Uitgangspunt voor het thema energie moet zijn de Trias Energetica, waarbij in de eerste plaats gekeken wordt naar het voorkomen van het gebruik van energie. Neem dit al mee bij de invulling van het programma en de infrastructuur van het evenement - is het nodig overal energie voor te gebruiken of zijn er andere opties? Vervolgens wordt voor de niet te voorkomen energievraag gebruik gemaakt van duurzaam opgewekte stroom. Ten derde wordt, als 100% duurzame stroom niet mogelijk is, als laatste optie gekeken naar het minst ‘on-duurzame’ alternatief.

Artikel 18 Toezicht en handhaving

Bij B- en C-evenementen worden voor het evenement afspraken gemaakt over de invulling van toezicht en handhaving en eventueel afgestemd met de organisator. Op basis van een risico-inschatting en prioritering worden in dit overleg de toezicht- en handhavingsprioriteiten vastgesteld. Per evenement worden afspraken gemaakt over:

• Inzet van de verschillende diensten;

• Integrale controlemomenten;

• Prioritering in de controle;

• Toezicht- en handhavingsstrategie (o.a. inzet instrumenten);

• Rol van de organisator en samenwerking met de organisator.

Deze afspraken worden opgenomen in de op het evenement toegesneden Handhavingsmatrix (zie bijlage 1). Vooral bij complexe B en C evenementen of evenementen met specifieke aandachtspunten is het noodzakelijk om te werken met een multidisciplinaire handhavingsmatrix en coördinatie door toezicht en handhaving. In de handhavingsmatrix wordt dan vastgesteld op welke elementen toezicht noodzakelijk is en wie dit toezicht uitgaat voeren; het gaat daarbij om de werkafspraken tussen alle toezichthoudende partijen. Er kunnen corrigerende instructies worden gegeven indien er overtredingen zijn in de voorwaarden met betrekking tot bijvoorbeeld op- en afbouwtijden, verstrekking van alcoholhoudende drank aan minderjarigen, geluidsovertredingen, opruimen van afval e.d.

Artikel 19 Evaluatie

De uitkomst van deze evaluatie kan gevolgen hebben zoals:

  • -

    er is geen beletsel voor een volgende vergunningverlening;

  • -

    de betreffende deelplannen vragen om aanpassing;

  • -

    er worden andere of strengere voorschriften verbonden aan de activiteit;

  • -

    er kunnen minder strenge voorschriften worden verbonden aan de activiteit;

  • -

    de wijze van informatievoorziening aan omwonenden wordt aangepast;

  • -

    er worden in de toekomst geen vergunningen meer verstrekt voor het betreffende evenement (bijvoorbeeld op grond van verstoring openbare orde en veiligheid).

Bijlage 1 – Hand- en spandiensten, inzet gemeente voor-, tijdens en na evenementen (artikel 17)

Dranghekken met en zonder verkeersborden (zolang de voorraad strekt)

De gemeente stelt dranghekken ter beschikking, zolang de voorraad strekt. Bij Koningsdag en bij de hieronder vermelde herdenkingen worden dranghekken gratis gebracht en opgehaald:

• Waternoodsramp;

• Dodenherdenking;

• Nationale Nederland-Indie herdenking.

Voor alle overige evenementen en activiteiten worden kosten in rekening gebracht.

De hekken worden dan op een afgesproken locatie neergezet. Verdere verspreiding doet de organisator zelf. Alle gebruikte artikelen moeten na afloop van het evenement weer op dezelfde plaats verzameld worden. De dranghekken met borden apart houden. Voor het zelf ophalen van dranghekken op een van de gemeentelijk werven worden geen kosten in rekening gebracht.

Verkeersmaatregelen

In de vergunning staan eventuele verkeersmaatregelen. Voor het plaatsen van de wegafzetting moet de organisator zelf zorgdragen. Zo ook, waar nodig, voor het aangeven van de omleiding. De organisator controleert zelf of de wegafzettingen en/ of omleidingen goed zijn uitgevoerd. De gemeente (Team handhaving) en de Politie zijn verantwoordelijk voor de controle op de naleving van de verkeersmaatregelen.

Afvalverwijdering

De gemeente verwijdert afval voor en na de volgende herdenkingen: Watersnoodramp, Dodenherdenking en de Nationale Indië herdenking.

Bij alle overige evenementen en activiteiten (ook op Koningsdag) is de organisator zelf verantwoordelijk voor het afval dat ontstaat door en tijdens het evenement. De organisator zal zelf zorg moeten dragen voor het verkrijgen van afvalcontainers.

Nutsvoorzieningen

De E-marktkasten staan veelal op een centrale plaats. De gemeente kan de stroom leveren.

De commerciële organisator moet hiervoor contact opnemen met het team gebouwenbeheer. De gemeente zal de kosten voor het gebruik in rekening brengen.

Veegwerkzaamheden

De veegdienst van de gemeente wordt alleen ingezet bij de volgende herdenkingen: Watersnoodramp, Dodenherdenking en de Nationale Indië herdenking. Bij alle andere evenementen verzorgt de organisator zelf de veegwerkzaamheden

Wanneer de gemeente ingezet wordt bij commerciële evenementen, worden er kosten gehanteerd, die bepaald worden in overleg met afdeling financiën.

Bijlage 2 – Handhavingsmatrix evenementen (artikel 18, lid 2)

Op basis van de handhavingsmatrix houden de diensten met toezichthoudende taken toezicht tijdens het evenement. Wanneer overtredingen van vergunningsvoorschriften worden geconstateerd, vindt er juridische afstemming plaats en wordt een bestuurlijke rapportage opgemaakt waarmee de burgemeester kan handhaven en de handhavingsjurist de benodigde vervolgstappen kan ondernemen. In sommige gevallen zullen diensten op basis van de eigen bevoegdheden direct optreden. De functionaris toezicht en handhaving die vanuit de gemeente voor het betreffende evenement is aangewezen bewaakt het overzicht over alle toezichthoudende taken en heeft hiertoe contact met alle betrokken toezichthoudende diensten. Indien er handhavend opgetreden moet worden, neemt de functionaris toezicht en handhaving hier het initiatief voor. Indien er de noodzaak toe is dan vindt er nader overleg plaats met de evenementencoördinator en de ambtenaar openbare orde en veiligheid van de gemeente. In dit driehoeksoverleg worden de verder te nemen vervolgstappen afgesproken. De onderstaande handhavingsmatrix geldt hiervoor als leidraad.

Door de betrokken interne- en externe afdelingen/partijen is de handhavingsmatrix uitgewerkt voor de wijze van toezicht op- en handhaving van aan de vergunning verbonden voorschriften tijdens evenement. De handhavingsmatrix reikt verder dan enkel de vergunningsvoorschriften. In de handhavingsmatrix worden tolerantiegrenzen en handelingsperspectief omschreven voor toezichthouders, (buitengewoon) opsporingsambtenaren en ambtenaren betrokken bij mogelijke bestuursrechtelijke handhaving.

Werkwijze

Bij een overtreding van een van de hieronder genoemde punten spreek je als toezichthouder die persoon aan die een bepaalde overtreding pleegt. Je kunt de overtreding ook stoppen of geeft de persoon de gelegenheid de overtreding onverwijld te stoppen. Constateringen op punten waarover afspraken zijn gemaakt worden vastgelegd in een rapport dat je als toezichthouder opmaakt (conform een proces-verbaal, geconcretiseerd met hoedanigheid ambtenaar, dag-datum-tijdstip, plaats, gedraging ect.). In de onderstaande matrix staan ook overtredingen die ook door de organisatie kunnen worden gepleegd, of waarin de organisatie de overtreding kan doen stoppen. Dit kan betekenen dat ook na afloop, bestuursrechtelijke maatregelen worden genomen. Bijvoorbeeld een waarschuwing of een last onder dwangsom bij een volgende editie van dat evenement.

Handhavingsmatrix

Handhaving en Toezicht overige conform Apv/wegenverkeerswet 1994/RVV 1990:

Toezicht op:

Door:

Actie eerste constatering overtreding:

Actie tweede maal:

Aanspreken: overtreder, organisatieof beiden

Parkeren op niet daarvoor toegestane plaatsen

(Artikel 5 WVW)

Boa’s en politie

Verbaliseren.

Indien voertuigen geparkeerd staan op plaatsen die de verkeersveiligheid in gevaar brengen, dan wel de bereikbaarheid voor hulpdiensten (van o.a. het evenement) belemmeren dient het voertuig direct weggesleept te worden

 

Overtreder.

Indien het voertuigen van de organisatie betreft dit tevens met de organisatie bespreken

Overtreding wegenverkeerswet/RVV (Gators, heftrucks, enz.)

Boa’s en politie

Waarschuwen/verbaliseren

 

Overtreder aanspreken

Wildplassen

(Art. 4:8 APV Natuurlijke behoefte doen)

Boa’s en politie

Overtreding doen stoppen, verbaliseren indien binnen bebouwde kom gelet op toepassingsbereik APV

 

Overtreder aanspreken en verbaliseren

Dronkenschap

(Artikel 453 Wetboek van Strafrecht (openbare dronkenschap)

Boa’s en politie

I.c.m. onacceptabel gedrag/leeftijd

Overdragen aan eigen zorgkader/verbaliseren

 

Overtreder aanspreken

Vernieling/Vandalisme

(Artikel 350 Wetboek van Strafrecht)

Boa’s en politie

Aanhouden en overdragen aanpolitie

 

Overtreder aanspreken

Hinderlijk gedrag op eenopenbare plaats

(Artikel 2:47 APV Hinderlijk gedrag op openbare plaatsen)

Boa’s en politie

Waarschuwen en vragen gedrag aan te passen.

Afhankelijk van gedrag vorderen zich te verwijderen en verbaliseren

Verbaliseren

Overtreder aanspreken

Sandwichborden

(Artikel 2:10 APV Bruikbaarheid ten aanzienvan de weg)

Boa’s

Borden meteen verwijderen indien mogelijk door overtreder anders meteen door gemeente en verbaliseren overtreder

 

Overtreder verbaliseren

Zonder vergunning innemen van een standplaats

(Artikel 5:18 APV Standplaatsvergunning en weigeringsgronden)

Boa’s

Overtreding doen stoppen en verbaliseren

 

Overtreder aanspreken

Aanbieden lachgas buitenevenemententerrein

(Artikel 5:14APV Venten)

Boa’s en politie

Overtreding doen stoppen en verbaliseren

 

Overtreder aanspreken

Aanbieden lachgas op evenementen terrein

(Artikel 2:48a Verboden lachgasgebruik)

Boa’s en politie

Overtreding doen stoppen en verbaliseren

 

Overtreders en organisatie aanspreken

Gebruik van vuurwerk

(Artikel 2.3.6 Vuurwerkbesluit en Artikel 2:73 APV)

Boa’s en politie

Overtreding doen stoppen/verbaliseren

 

Overtreder aanspreken

Alcoholwet:

Toezicht op:

Door:

Actie eerste constatering overtreding:

Actie tweede maal:

Aanspreken: organisatie, overtreder of beiden

Drankgebruik 18-

Boa’s/toezichthouders en politie

Boete of HALT en ouders informeren

 

Overtreder/oudersaanspreken

Artikel 35 ontheffing

Boa’s/toezichthouders

Doen stoppen van de overtreding, bij herhaling verbaliseren

 

Overtreder aanspreken

Vergunningen:

Toezicht op:

Door:

Actie eerste constatering overtreding:

Actie tweede maal:

Aanspreken: organisatie, overtreder of beiden

Evenementenvergunning wordt niet nageleefd, inrichting evenemententerrein is niet conform vergunning, veiligheid en gezondheid, overtreding geluidsnorm, overtreding eindtijden, evenement zonder vergunning.

Hulpdiensten en

Betrokken afdelingen gemeente onder coördinatie gemeente

Voor zover het situaties betreft waarbij de aspecten veiligheid en gezondheid in het geding is dient de situatie onmiddellijk te worden aangepast op aanwijzing overheid.

Vanaf constatering mag object/area/ terreingedeelte niet gebruikt worden.

Indien evenement zonder vergunning plaatsvindt, dient direct tot stopleggen te worden overgegaan. Bij overtreding waarbij veiligheid of gezondheid niet in het geding zijn volgen wij de volgende stappen: bestuurlijke rapportage, bij herhaling boete, bestuurlijke handhaving.

Wanneer object/area/ terreingedeelte toch nog gebruikt wordt na eerdere aanwijzingen dient de mogelijkheid tot bestuursdwang besproken te worden met de afdeling bijzondere wetten

Organisatie is in dit geval overtreder.

Geluid:

Toezicht op:

Door:

Actie eerste constatering overtreding:

Actie tweede maal:

Aanspreken: organisatie, overtreder of beiden

Tijdstippen op- en afbouw

Boa’s/toezichthouders

Waarschuwen organisatie

Terugkoppelen aan evenementencoördinator

Organisator

Tijdens soundcheck/ schouw, check naleving voorschriften en inregeling geluid

Toezichthouders geluid/DCMR

Organisatie aanspreken indien maatregelen niet worden nageleefd

Daadwerkelijke handhaving op geluid

Tijdens soundcheck/ schouw, check naleving voorschriften en inregeling geluid

Plaatsing aggregaten conform akoestisch rapport

Toezichthouders geluid/DCMR

Organisatie aanspreken indien plaatsing niet conform akoestisch rapport is

Daadwerkelijke handhaving op geluid

Plaatsing aggregaten conform akoestisch rapport

Overschrijding geluidsnormen

Toezichthouders geluid/DCMR

Waarschuwen organisatie

Daadwerkelijke handhaving op geluidsnormen

Organisator

Milieu:

Toezicht op:

Door:

Actie eerste constatering overtreding:

Actie tweede maal:

Aanspreken: organisatie, overtreder of beiden

Waterwet melding:

Het gebruik van de terreinen zoals gemeld in het kader van de Waterwet.

Toezichthouder Rijkswaterstaat

Constatering door overige betrokkenen, melding meteen doorgeven aan Rijkswaterstaat

 
 
 

Toezicht op afval en lozingen water

Piket opzichter Beheer Openbare Ruimte

Herstellen van overtreding

 

Organisatie en overtreder aanspreken

Opiumwet:

Toezicht op:

Door:

Actie eerste constatering overtreding:

Actie tweede maal:

Aanspreken: organisatie, overtreder of beiden:

Overtreding/misdrijf kader Opiumwet

Signaleren/ constateren door beveiliging. Overdragen aan politie.

Overdragen aan politie

 

Overtreder aanspreken en eventueel strafrechtelijk vervolg

Overtreding/misdrijf Wet Wapen en Munitie

Signaleren/ constateren door beveiliging. Overdragen aan politie.

Overdragen aan politie

 

Overtreder aanspreken en eventueel strafrechtelijk vervolg

Veiligheid, gezondheid en mobiliteit:

Toezicht op:

Door:

Actie eerste constatering overtreding:

Actie tweede maal:

Aanspreken: organisatie, overtreder of beiden

Fysiek of verbaal geweld (agressie en/of belediging) gericht tegen beveiligingspersoneel, personeel evenement en politie, alsmede (andere) functionarissen met een publieke taak;

Beveiliging, boa’s en politie

Repressief optreden/ verbaliseren/ aanhouden

 

Overtreder aanspreken en eventueel strafrechtelijk vervolg

Zodanig gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd (Artikel 5 WVW 1994)

Evenementen- organisatie op terrein evenement, boa’s, politie

Aanspreken/ waarschuwen/opmaken PV

 

Overtreder aanspreken en eventueel strafrechtelijk vervolg

Rijden onder invloed 

(Artikel 8 WVW)

Politie

Repressief optreden

 

Overtreder aanspreken en eventueel strafrechtelijk vervolg

Zedendelicten

Evenementen- organisatie. Alle overige toezichthouders op en rondom evenement signaleren> handhaving politie

Repressief optreden

 

Overtreder aanspreken en eventueel strafrechtelijk vervolg

Aanwezigheid van personen die door hun gedragingen een concrete bedreiging kunnen vormen voor de openbare orde en veiligheid (waaronder uitlatingen en gedragingen die onrust kunnen veroorzaken)

Politie en boa’s

Aanspreken en uit anonimiteit halen, contextafhankelijk verder controleren binnen bevoegdheden.

Informeren van leidinggevende hierover.

 

Overtreder aanspreken en eventueel strafrechtelijk vervolg

Gebruiksregels evenementen Omgevingswet

Besluit kwaliteit leefomgeving

Gemeente

Voor zover het situaties betreft waarbij de veiligheid en gezondheid in het geding zijn, dient de situatie onmiddellijk te worden aangepast op aanwijzing van de gemeente/overheid. Vanaf constatering mag het object/gedeelte van het terrein niet gebruikt worden.

Wanneer object/terreingedeelte toch gebruikt wordt na eerdere aanwijzingen dient de mogelijkheid tot bestuursdwang besproken te worden.

 

Crowd management (specifieke aandacht voor ontruiming/ nooduitgangen/ vluchtwegen etc.)

Organisator

Voor zover het situaties betreft waarbij de veiligheid in het geding is dient de situatie onmiddellijk te worden aangepast op aanwijzing overheid. Vanaf constatering mag object/ area/terreingedeelte niet gebruikt worden.

Wanneer object/ area/ terreingedeelte toch nog gebruikt wordt na eerdere aanwijzingen dient de mogelijkheid tot bestuursdwang besproken te worden.

 

Verstoring luchtruim (drones e.d.)

Signalering door alle toezichthouders rondom terrein. Handhaving door politie.

Voor zover het situaties betreft waarbij de veiligheid in geding is dient de situatie onmiddellijk te worden aangepast op aanwijzing van de overheid. Vanaf constatering mag object/terreingedeelte niet gebruikt worden.

Wanneer object/area/ terreingedeelte toch nog gebruikt wordt na eerdere aanwijzingen dient de mogelijkheid tot bestuursdwang besproken te worden.

Verstoring luchtruim (drones e.d.)