Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734140
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734140/1
Regeling vervalt per 18-12-2028
Aanwijzingsbesluit cameratoezicht De Gelenberg
Geldend van 16-01-2025 t/m 17-12-2028
Intitulé
Aanwijzingsbesluit cameratoezicht De GelenbergDe burgemeester van Druten
gelet op artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene Plaatselijke Verordening Druten;
overwegende:
- •
dat de burgemeester bevoegd is om, indien dat in het belang van de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is, te besluiten om voor een bepaalde duur camera’s in te zetten ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats en andere plaatsen die voor een ieder toegankelijk zijn;
- •
dat buiten de gebruiksuren van het sportpark ernstige overlast wordt ervaren door de organisaties, bezoekers en omwonenden van sportpark de Gelenberg in de vorm van geluidsoverlast, groepsvorming door jongeren waarbij intimiderend gedrag komt kijken, overtreding van de verkeerssnelheid en het handelen in verboden middelen;
- •
dat de camera’s op het Sportpark een afschrikkende werking hebben. De overlast is na het plaatsen van de camera’s na het eerder aanwijzingsbesluit in 2019 afgenomen. De beelden die worden gemaakt door de camera’s kunnen van belang zijn om een beeld te krijgen op welke tijdstippen er voornamelijk sprake is van overlast wat helpt voor het inzetten van beschikbare capaciteit om overlastgevers aan te spreken.;
- •
dat andere maatregelen, zoals het aanbrengen van scheidingsbalken op het terrein om crossen en hard rijden te voorkomen en extra controles door politie en toezichthouders gedurende een lange periode, niet hebben geleid tot een daling van de overlast;
- •
dat het in het belang van de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is om ten behoeve van het toezicht op sportpark de Gelenberg camera’s in te zetten voor de duur van vier jaar met een tweejaarlijkse evaluatie, welke periode minimaal nodig is om de effectiviteit van de maatregel te kunnen beoordelen;
- •
dat over de inzet van cameratoezicht op sportpark de Gelenberg overleg heeft plaatsgevonden met de Officier van Justitie en de teamchef van het basisteam Tweestromenland van de Politie;
- •
dat het cameratoezicht onderdeel is van een integrale aanpak; op basis van het cameratoezicht kan gerichter de inzet van politie, jongerenwerk en toezichthouders in de openbare ruimte – en wellicht andere mogelijke maatregelen - worden bepaald;
- •
dat het cameratoezicht in dit gebied voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het instellen van cameratoezicht, zoals de kenbaarheid van cameratoezicht en de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit;
Besluit:
- 1.
Sportpark de Gelenberg, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende overzichtskaart (bijlage 1), als plaats aan te wijzen waar cameratoezicht zal plaatsvinden;
- 2.
de periode waarin de camera’s daadwerkelijk gebruikt worden vast te stellen op 18.00 uur in de avond tot 6.00 uur in de ochtend; De beelden worden in dat tijdsvlak periodiek live uitgekeken.
- 3.
de camerabeelden opslaan voor een periode van 14 dagen;
- 4.
dat dit besluit in werking treedt op de dag na die van de bekendmaking;
- 5.
dat dit besluit geldt tot en met 17 december 2028.
Ondertekening
Druten, 17 december 2024
S.W.P.J. Sengers
burgemeester
Bijlage 1: Overzichtskaart De Gelenberg
Bezwaarschriftbijsluiter
Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit?
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de raad of de burgemeester.
U stuurt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders (of raad of burgemeester) van Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten.
Let op: uw bezwaarschrift per e-mail indienen is niet mogelijk!
Bezwaarschrift
De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
- a.
uw naam en adres
- b.
de datum
- c.
een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt
- d.
de reden waarom u bezwaar maakt
Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook pro forma bezwaar maken.
Termijn
U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum, waarop het besluit is verzonden. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.
Voorlopige voorziening
Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. In het geval van een omgevingsvergunning kan zo’n voorziening inhouden, dat voorlopig niet gebouwd mag worden.
Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht. Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 51, - voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huurtoeslag of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 187, -. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 371, -. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2024.
Digitaal voorlopige voorziening instellen
Het is ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via https://formulier.rechtspraak.nl/burger/bestuur/beroepschrift/rechtbank. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Nog vragen?
Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Druten, te bereiken via 088 – 432 70 00.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl