Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734117
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734117/1
Beleidsregels aanvraagprocedure evenementenvergunning Boekel 2025
Geldend van 16-01-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels aanvraagprocedure evenementenvergunning Boekel 2025De burgemeester van de gemeente Boekel;
overwegende dat:
- -
er beleidsregels nodig zijn inzake de afweging van belangen bij evenementenvergunningen;
- -
dat hier tijd voor nodig is om de belangen in kaart te brengen en een afweging daarin te maken;
- -
dat het tot de vaststelling van deze beleidsregels wenselijk is om organisatoren meer duidelijkheid te geven over de aanvraagprocedure;
gelet artikel 2:24, 2:25 en 2:25a van de APV gemeente Boekel;
Besluit:
vast te stellen de
BELEIDSREGELS AANVRAAGPROCEDURE EVENEMENTENVERGUNNING BOEKEL 2025
Artikel 1 Definities
In deze beleidsregels wordt aangesloten bij de definities in de APV gemeente Boekel.
Artikel 2 Type evenement
Het type evenement, zoals bedoeld in artikel 2:24, vierde lid, van de APV gemeente Boekel wordt bepaald op basis van de Behandelscan evenementen Brabant, waarbij het risico van het evenement wordt ingeschat aan de hand van onder andere het publiek, de ruimte en de activiteiten.
Artikel 3 Te laat ingediende aanvraag
-
1. Indien een aanvraag te laat is ingediend en een behoorlijke afhandeling niet meer mogelijk is, wordt de aanvraag afgewezen.
-
2. Een aanvraag die niet tijdig is ingediend, zoals bedoeld in artikel 2:25a van de APV gemeente Boekel, kan in ieder geval niet meer behoorlijk worden afgehandeld indien deze op het moment van indienen niet alle benodigde gegevens bevat en deze niet binnen twee weken na de aanvraag worden aangeleverd.
-
3. Een evenement dat nog niet eerder heeft plaatsgevonden in de gemeente Boekel dient altijd te voldoen aan de indieningstermijn van artikel 2:25a van de APV gemeente Boekel voor een behoorlijke afhandeling.
Artikel 4 Aanvullende vergunningen, ontheffingen of meldingen
-
1. De aanvrager is verantwoordelijk voor het aanvragen van alle benodigde vergunningen en ontheffingen en het doen van de benodigde meldingen voor het evenement. Er wordt door de burgemeester ten hoogste eenmaal gewezen op het ontbreken daarvan.
-
2. Indien het omgevingsplan niet voorziet in een evenement en er voor een meerdaags of vaker terugkerend evenement geen omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit is aangevraagd wordt de aanvraag voor een evenementenvergunning afgewezen wegens het woon- en leefklimaat en de verkeersveiligheid.
Artikel 5 Benodigde gegevens
-
1. Bij de vergunningaanvraag voor alle evenementen, behalve kleine evenementen, worden in ieder geval de volgende gegevens gevraagd:
- a.
een situatietekening met noordpijl, waarmee de ligging en de risico's van het evenement ten opzichte van de omgeving duidelijk wordt;
- b.
een plattegrond van het evenemententerrein in zijn geheel met maat- of schaalaanduiding, die in ieder geval de objecten groter dan 25 m² bevat;
- c.
een calamiteitenroute, waarop de aanrijroutes voor de hulpdiensten en de omgeving, zoals wegafsluitingen en hekwerken staan;
- d.
een afschrift van de polis voor de aansprakelijkheidsverzekering.
- a.
-
2. Bij de vergunningaanvraag voor een B- of C-evenement wordt daarnaast in ieder geval een plattegrond voor ieder bouwsel, waaronder een tent, met een verblijfsruimte voor meer dan 150 personen tegelijk gevraagd. Hierop wordt aangegeven:
- a.
het hoogst aantal gelijktijdig aanwezige bezoekers per verblijfsruimte;
- b.
het netto vloeroppervlakte per verblijfsruimte dat toegankelijk is voor bezoekers;
- c.
de gebruikersbestemming per verblijfsruimte;
- d.
de locaties en breedteaanduiding van nooduitgangen en vluchtroutes met de aanduiding voor bezoekers;
- e.
de draairichting van de nooduitgangen en andere doorgangen;
- f.
de locaties en het type van noodverlichting, brandblusvoorzieningen en de brandweeringang;
- g.
brand- en rookwerende scheidingsconstructies;
- h.
gas- of elektrische installaties voor het bereiden van food, waarbij wordt vermeld of er wordt gefrituurd;
- i.
de locatie van de overige inventarisatie, zoals een bar en muntverkoop.
- a.
Artikel 6 Incomplete aanvraag
-
1. Indien een aanvraag niet alle gegevens, zoals bedoeld in artikel 5 bevat, wordt binnen één week een hersteltermijn geboden om de aanvraag aan te vullen.
-
2. Indien na het verlopen van de hersteltermijn niet alle gevraagde gegevens zijn ingeleverd kan in uitzonderlijke gevallen nog eenmaal een hersteltermijn worden geboden. Een tweede hersteltermijn wordt in ieder geval niet meer geboden als het evenement over minder dan drie weken plaatsvindt.
-
3. Indien de aanvraag na het verlopen van de hersteltermijn niet alle benodigde gegevens bevat, wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.
-
4. Lid 2 geldt ook indien tijdens de behandeling van de aanvraag aanvullende gegevens nodig zijn, met dien verstande dat de aanvraag wordt afgewezen indien de gevraagde gegevens niet zijn ingeleverd na het verlopen van de hersteltermijn.
Artikel 7 C-evenementen
Een C-evenement wordt in beginsel afgewezen in het belang van de openbare orde en veiligheid, het woon- en leefklimaat en de verkeersveiligheid.
Artikel 8 Handhaving
-
1. Indien reeds is gestart met de opbouw voor een evenement en er geen vergunning is aangevraagd voor dit evenement wordt in beginsel geen vergunning meer verleend.
-
2. Indien er geen vergunning wordt verleend, wordt een preventieve last onder dwangsom opgelegd.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
Artikel 10 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels aanvraagprocedure evenementenvergunning Boekel 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Boekel op 7 januari 2025.
De burgemeester
C.J.M. van den Elsen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl