Beleidsregels terugvordering, verhaal en bestuurlijke boete gemeente Terneuzen 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels terugvordering, verhaal en bestuurlijke boete gemeente Terneuzen 2025

Hoofdstuk 1 Inleiding

De Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2025 (verder te noemen: de verordening) is op 12 december 2024 door de gemeenteraad vastgesteld. De datum van inwerkingtreding is 1 januari 2025. Deze verordening vormt de basis voor deze beleidsregels.

De verordening is een algemeen verbindend voorschrift en is rechtstreeks bindend voor de inwoners van Terneuzen. De Participatiewet bepaalt dat de gemeente een aantal zaken in de verordening regelt. De verordening bevat een aantal hoofdregels. Een uitwerking kan in beleidsregels worden vastgelegd.

Beleidsregels

Beleidsregels zijn een uitwerking van de verordening. Het college heeft op grond van artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht de bevoegdheid om beleidsregels vast te stellen. Beleidsregels geven aan hoe een bepaalde bevoegdheid wordt uitgevoerd. Er kunnen geen rechten en plichten voor inwoners worden vastgelegd.

Uitvoering

De uitvoering van de Participatiewet ligt bij het team Werk, Inkomen en Leerlingzaken en het team Support Sociaal Domein. Beide teams zijn door het college gemandateerd om de Participatiewet uit te voeren.

1.1 Begripsbepalingen

1. De begrippen in artikel 1.1 van de Participatiewet en 11.1 van de verordening zijn ook op deze beleidsregels van toepassing.

2. Aanvullend hierop is het volgende bepaald:

a. Awb: de Algemene wet bestuursrecht

b. bijstand: uitkering op grond van de Pw, IOAW of IOAZ

c. boete: bestuurlijke boete genoemd in artikel 18a Pw en 20a IOAW/IOAZ;

d. debiteur: degene van wie bijstand wordt teruggevorderd of degene op wie bijstand wordt verhaald;

e. inlichtingenplicht: de verplichting genoemd in artikel 17 lid 1 Pw, artikel 13 lid 1 IOAW/IOAZ en artikel 30c lid 2 en 3 van het Besluit SUWI;

f. IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

g. IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

h. Pw: Participatiewet;

i. terugvordering: door het college ten onrechte of tot een te hoog bedrag verstrekte bijstand of eerder verstrekte leenbijstand die wordt teruggevorderd op basis van een terugvorderingsbesluit;

j. verhaal: verhaal van bijstand op een onderhoudsplichtige in het kader van de wettelijke onderhoudsplicht of op grond van artikel 62f Pw;

k. verordening: de Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2024;

l. WSNP: Wet schuldsanering natuurlijke personen.

Hoofdstuk 2 Terugvordering

2.1 Aflossing na einde bijstand

1. Als een uitkering levensonderhoud stopt, stellen wij de aflossing vast op € 50 per maand.

2. Afwijking van het eerste lid kan op basis van individuele omstandigheden.

2.2 Uitstel van betaling

1. Als wij incasseren door verrekening of beslag, wijzen we verzoeken af om in de intake- of behandelfase van een aanvraag schuldhulpverlening de incasso op te schorten.

2. Wij beëindigen de incasso bij de ontvangst van het bericht dat alle schuldeisers bij een minnelijke schikking akkoord gaan met het aangeboden bedrag.

3. Wij beëindigen de incasso bij de ontvangst van het bericht dat er sprake is van een WSNP.

4. Als een debiteur uitstel vraagt in verband met de aflossing van andere, niet preferente, schulden betrekken wij dit bij een eventueel later te ontvangen verzoek om finale kwijting van een vordering door de debiteur zelf.

2.3 Incasso

Periodiek controleren wij of een debiteur aan zijn aflossingsverplichting voldoet. Als het nodig is, nemen wij andere incassomaatregelen.

2.4 Kosten

1. Wij brengen bij het terugvorderen geen rente in rekening.

2. Wij brengen geen kosten in rekening bij een aanmaning.

2.5 Loonheffing

In meerdere wetten en regelingen op het gebied van de sociale zekerheid is vastgelegd dat gemeenten vorderingen aan ten onrechte ontvangen gelden voor levensonderhoud mogen verhogen met de loonheffing die aan de Belastingdienst is afgedragen (artikel 58, vijfde lid Pw). Wij maken van deze bevoegdheid gebruik tenzij er redenen zijn om hiervan af te wijken.

Hoofdstuk 3 Verhaal

3.1 Uitgangspunten

1. Wij kunnen gebruik maken van de bevoegdheid tot verhaal van gelden bestemd voor levensonderhoud op wettelijke onderhoudsverplichtingen in de gevallen waarin wetten en regelingen voorzien, behalve als de cliënt een jong-meerderjarige is;

2. Bij dringende redenen zien wij af van verhaal.

3.2 Drempelbedrag

Wij zien af van verhaal van bijstand als bij aanvang van de verhaalprocedure duidelijk is dat de bijdrage lager is dan € 100,- per maand of € 1200,- op jaarbasis.

3.3 Geen verhaal op onderhoudsplichtigen in het buitenland

Zolang verhaal een gemeentelijke bevoegdheid is, zien wij af van verhaal op onderhoudsplichtigen die in het buitenland wonen.

3.4 Heronderzoek draagkracht

Periodiek onderzoeken wij de draagkracht. Afwijking is mogelijk op grond van bijzondere omstandigheden. Als de onderhoudsplichtige in een WSNP-traject zit, stellen wij een onderzoek in na afloop van de WSNP.

Hoofdstuk 4 Bestuurlijke boete

4.1 Waarschuwing

  • 1.

    Wij maken gebruik van de bevoegdheid in artikel 18a, vierde lid Participatiewet;

  • 2.

    Wij maken gebruik van de bevoegdheid in artikel 2aa, eerste lid van het Boetebesluit socialezekerheidswetten.

4.2 Geen onderzoek naar waarschuwing

Wij stellen geen onderzoek in naar het geven van een waarschuwing als de periodieke (inkomsten)verklaring niet of te laat is ingeleverd.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

5.1 Onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    In gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien, beslist het college.

  • 2.

    Het college handelt in overeenstemming met deze beleidsregels, tenzij dat voor een of meer inwoners gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen uitgangspunten en doelen.

5.2 Intrekken beleidsregels

De Beleidsregels terugvordering, verhaal en bestuurlijke boete Participatiewet, IOAW en IOAZ 2018 worden ingetrokken.

5.3. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De beleidsregels terugvordering, verhaal en bestuurlijke boete gemeente Terneuzen 2025 treden op 1 januari 2025 in werking.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels terugvordering, verhaal en bestuurlijke boete gemeente Terneuzen 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 17 december 2024.

Burgemeester en Wethouders van Terneuzen,

gemeentesecretaris, burgemeester,

S.I.L. (Steven) de Waal H.J.A. (Erik) van Merrienboer