Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734020
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR734020/1
Beleidsregels Wet goed verhuurderschap Zandvoort 2025
Geldend van 15-01-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels Wet goed verhuurderschap Zandvoort 2025Het college van de gemeente Zandvoort;
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83, 1:3, vierde lid en 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 125, tweede lid, van de Gemeentewet en de Wet goed verhuurderschap;
overwegende dat:
- •
het college op grond van artikel 18, derde lid, van de Wet goed verhuurderschap bevoegd is tot het opleggen van bestuurlijke boetes bij overtredingen van het handelen in strijd met de regels van goed verhuurderschap;
- •
de algehele schaarste op de woningmarkt de positie van huurder heeft verzwakt, waardoor het regelmatig voorkomt dat misstanden zich voordoen en de huurder hiertegen niet in het verweer kan of durft te komen;
- •
de Wet goed verhuurderschap de gemeente de mogelijkheid biedt om ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan of te voorkomen.
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Beleidsregels Wet goed verhuurderschap Zandvoort 2025 (2024/2019807)
Artikel 1 Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
bedrijfsmatige overtreding: een overtreding gepleegd door een overtreder die ten minste twee zelfstandige woonruimten verhuurd of een overtreder die een verhuurbemiddelaar is als bedoeld in artikel 1 van de Wet;
- -
recidive: indien binnen een tijdvak van vier jaar nadat een bestuurlijke boete is opgelegd voor overtreding van de Wet, nogmaals een overtreding van de Wet is geconstateerd;
- -
verblijfsruimte: een gebouw of deel van een gebouw dat bestemd is of gebruikt wordt voor de huisvesting van arbeidsmigranten (artikel 1 Wet goed verhuurderschap);
- -
wet: Wet goed verhuurderschap;
- -
woonruimte: een besloten ruimte die, al dan niet tezamen met een of meer andere ruimten, bestemd of geschikt is voor bewoning, alsmede een kavel die bestemd is voor het plaatsen van een woonwagen, waarop voorzieningen aanwezig zijn die op het leidingnet van de openbare nutsbedrijven, andere instellingen of van gemeenten kunnen worden aangesloten (artikel 1 Wet goed verhuurderschap).
Artikel 2 Reikwijdte
- •
Deze beleidsregel is van toepassing op overtreding van artikel 2 van de Wet. Deze regeling is van toepassing op alle woon- en verblijfsruimten gelegen in de gemeente Zandvoort.
Artikel 3 Bestuurlijke boete
-
1. Bij het opleggen van boetes hanteert het college de boetes als vermeld in bijlage 1 bij deze regeling. De in bijlage 1 genoemde boetenormbedragen gelden voor iedere separate overtreding van de regels van goed verhuurderschap zoals opgenomen in artikel 2, tweede lid van de Wet. Indien een verhuurder meerdere regels van goed verhuurderschap overtreedt, worden de daarmee corresponderende boetebedragen gecumuleerd aan de overtreder opgelegd tot het wettelijke maximumbedrag dat in artikel 19, eerste en tweede lid van de Wet is vastgesteld. De boetes bij recidive zijn zwaarder.
-
2. Burgemeester en wethouders kunnen een boete in geval van bijzondere omstandigheden matigen, indien de overtreder aannemelijk heeft gemaakt dat sprake is van geringe draagkracht.
-
3. Burgemeester en wethouders maken bij het opleggen van een bestuurlijke boete onderscheid tussen een overtreder die wel of niet bedrijfsmatig handelt. Van een bedrijfsmatige overtreding is sprake indien de overtreder, dit kan zijn een natuurlijk persoon of rechtspersoon, twee of meer zelfstandige woonruimten verhuurt of meerdere verblijfsruimten verhuurd. Indien een verhuurbemiddelaar als overtreder wordt aangemerkt en deze verhuurbemiddelaar een beroep of bedrijf uitoefent dat ziet op verhuurbemiddeling, dan wordt de overtreding ook als bedrijfsmatig aangemerkt.
Artikel 4 Geringe financiële draagkracht van de overtreder
-
1. Burgemeester en wethouders kunnen de op te leggen boete verlagen indien de overtreder aannemelijk maakt dat, gelet op de geringe financiële draagkracht van de overtreder, de volledige boete onevenredige gevolgen heeft voor de overtreder.
-
2. Van onevenredige gevolgen als bedoeld in het eerste lid kan sprake zijn indien de overtreder aannemelijk maakt dat het netto maandinkomen van de overtreder, bij aflossing van de volledige boete in 60 maandelijkse termijnen, tot onder de geldende bijstandsnorm van de overtreder daalt.
-
3. Bij de beoordeling of het aannemelijk is dat de situatie bedoeld in het tweede lid zich voordoet, kunnen burgemeester en wethouders rekening houden met eventueel aanwezig vermogen, andere inkomsten dan bedoeld in het derde lid, het voordeel dat de overtreder heeft genoten uit de overtreding, draagkracht en vermogen van de andere leden van het huishouden van de overtreder en eventuele andere sancties die zijn opgelegd door bijvoorbeeld een woningcorporaties voor dezelfde overtreding.
-
4. Burgemeester en wethouders kunnen de boete matigen bij geringe financiële draagkracht bij rechtspersonen met een reële onderneming in het geval de boete naar alle waarschijnlijkheid zal leiden tot een faillissement of een daarmee vergelijkbare situatie en dit ernstige gevolgen heeft voor de overtreder en/of werknemers van de overtreder.
-
5. Burgemeester en wethouders matigen de boete niet indien onvolledige, onjuiste of vervalste documenten worden overlegd om de geringe financiële draagkracht aan te tonen.
-
6. Om burgemeester en wethouders in staat te stellen te beoordelen of de boete gematigd wordt op grond van geringe financiële draagkracht legt de overtreder in ieder geval, voor zover relevant, de volgende documenten over:
- a.
De aangiften en definitieve aanslagen Inkomstenbelasting van de Belastingdienst over de drie jaren voorafgaand aan de overtreding van de overtreder en eventueel de andere leden van het huishouden;
- b.
een kopie van de huurovereenkomst, in het geval een bewijs nodig is dat aantoont dat de overtreder een woning huurt;
- c.
de aanslagen onroerende zaakbelasting van de afgelopen drie jaren in geval de overtreder of een ander lid van het huishouden panden bezit. Dit hoeft niet voor de woning waar de overtreder hoofdverblijf heeft;
- d.
bankafschriften van rekeningcourant- en spaarrekeningen van de overtreder en eventueel de andere leden van het huishouden over de periode van drie jaar voor de datum waarop de bestuurlijke boete werd opgelegd;
- e.
de meest recente salaris- of uitkeringsspecificatie van de overtreder en eventueel de andere leden van het huishouden;
- f.
jaarrekening en winst- en verliesrekening van de afgelopen drie jaar voorafgaand aan de overtreding; en
- g.
de aangiften en definitieve aanslagen Vennootschapsbelasting van de Belastingdienst over de drie jaren voorafgaand aan de overtreding.
- a.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 6 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Beleidsregels Wet goed verhuurderschap Zandvoort 2025.
Ondertekening
Vastgesteld door het college Zandvoort op 17 december 2024,
de secretaris,
C. van Eijk
de burgemeester,
D. Moolenburgh
Bijlage 1 Boetetabel
Deze bijlage hoort bij de Beleidsregels Wet goed verhuurderschap Zandvoort 2025
|
Bedrijfsmatige verhuur |
Overige verhuur |
|||
Overtreding van artikelen |
Toelichting artikel |
Eerste overtreding |
Recidive |
Eerste overtreding |
Recidive |
gericht op het voldoen aan de administratieve eisen |
|||||
Artikel 2, tweede lid, aanhef en onder d |
Niet schriftelijk vastleggen van de huurovereenkomst |
€ 5.000,- |
€ 10.000,- |
€ 1.000,- |
€ 5.000,- |
Artikel 2, tweede lid, aanhef en onder d |
Niet schriftelijk verstrekken van diverse informatie aan de huurder |
€ 5.000,- |
€ 10.000,- |
€ 1.000,- |
€ 5.000,- |
Artikel 2, derde lid, aanhef en onder b |
Informatie niet verstrekt in een taal waarin de arbeidsmigrant helder kan communiceren |
€ 5.000,- |
€ 10.000,- |
€ 1.000,- |
€ 5.000,- |
gericht tegen onrechtmatig financieel gewin |
|||||
Artikel 2, tweede lid, aanhef en onder c |
In rekening brengen van een te hoge waarborgsom |
€ 10.000,- |
€ 20.000,- |
€ 5.000,- |
€ 10.000,- |
Artikel 2, tweede lid, aanhef en onder f |
In rekening brengen van onrechtmatige servicekosten |
€ 10.000,- |
€ 20.000,- |
€ 5.000,- |
€ 10.000,- |
Artikel 2, vierde lid |
Berekenen van dubbele bemiddelingskosten |
€ 10.000,- |
€ 20.000,- |
€ 5.000,- |
€ 10.000,- |
Artikel 2a, eerste en derde lid |
Een gereguleerde woonruimte verhuren met een huurprijs die hoger is dan het WWS(O) toestaat |
€ 10.000,- |
€ 20.000,- |
€ 5.000,- |
€ 10.000,- |
Artikel 2a, vierde lid |
Een huurverhoging toepassen die het maximaal toegestane huurverhogingspercentage overschrijdt |
€ 10.000,- |
€ 20.000,- |
€ 5.000,- |
€ 10.000,- |
gericht op het voorkomen van misstanden bij verhuur |
|||||
Artikel 2, tweede lid, aanhef en onder a |
Iedere vorm van ongerechtvaardigd onderscheid in de selectieprocedure |
€ 20.000,- |
€ 40.000,- |
€ 10.000,- |
€ 20.000,- |
Artikel 2, tweede lid, aanhef en onder b |
Iedere vorm van intimidatie |
€ 20.000,- |
€ 40.000,- |
€ 10.000,- |
€ 20.000,- |
Artikel 2, derde lid, aanhef en onder a |
Huurovereenkomst niet afzonderlijk van arbeidsovereenkomst |
€ 20.000,- |
€ 40.000,- |
€ 10.000,- |
€ 20.000,- |
Is er sprake van verhuur met een bedrijfsmatig karakter, dan mag van de verhuurder en eigenaar verwacht worden dat deze meer rekening houden met de omgeving en de regelgeving. Deze beide elementen hebben betrekking op verwijtbaarheid. Door op deze elementen een gefixeerd boetestelsel in te richten, wordt een balans gevonden tussen de hoogte van de boete en effecten op naleefgedrag (zowel voor wat betreft afschrikking vooraf als gedragsverandering achteraf). Hiermee wordt voldaan aan vereisten van proportionaliteit en subsidiariteit bij de toepassing van de bestuurlijke boete.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl