Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733958
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733958/1
Regeling tegemoetkoming meerkosten chronisch zieken gemeente Roerdalen 2025
Geldend van 14-01-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Regeling tegemoetkoming meerkosten chronisch zieken gemeente Roerdalen 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen;
gelet op artikel 20 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Roerdalen 2020
overwegende dat het college het wenselijk vindt om te regelen in welke gevallen, op welke wijze en in welke mate een tegemoetkoming kan worden verstrekt aan personen die lijden aan een chronische ziekte en die daardoor aannemelijke meerkosten hebben;
besluiten:
- 1.
De beleidsregels Regeling tegemoetkoming meerkosten chronisch zieken gemeente Roerdalen 2024, zoals vastgesteld op 23 april 2024, in te trekken.
- 2.
Vast te stellen de navolgende beleidsregels Regeling tegemoetkoming meerkosten chronisch zieken gemeente Roerdalen 2025.
Artikel 1 Begrippen
-
1. In deze regeling betekent:
- a.
chronische ziekte: een langdurige lichamelijke of geestelijke aandoening, waarbij geen uitzicht is op volledige genezing;
- b.
belanghebbende: een inwoner van de gemeente Roerdalen die voldoet aan de voorwaarden genoemd in artikel 2 van deze Regeling;
- c.
laag inkomen: een inkomen dat lager is dan of gelijk is aan 150% van de toepasselijke bijstandsnorm van een alleenstaande (ouder) of gehuwden, zoals bedoeld in artikel 21 en 22 van de Participatiewet. De kostendelersnorm van artikel 22a van de Participatiewet is voor de vaststelling van het lage inkomen niet van toepassing;
- d.
meerkosten: alle noodzakelijke kosten die voortvloeien uit de directe en indirecte extra kosten die veroorzaakt worden door een chronische ziekte;
- e.
tegemoetkoming; een financiële bijdrage;
- f.
verordening: de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Roerdalen 2020; eerste wijziging. Welke is vastgesteld op 18 april 2024.
- g.
wet: de Wet maatschappelijk ondersteuning 2015;
- a.
-
2. Alle begrippen die in dit besluit staan en die geen nadere beschrijving hebben, hebben de betekenis zoals deze volgt uit de verordening, de Wmo 2015 en/of de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Voorwaarden
Een belanghebbende kan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming als:
- 1.
belanghebbende in januari van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft, een laag inkomen heeft zoals bedoeld in artikel 1 van deze Regeling, en
- 2.
belanghebbende, in het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft, aannemelijke meerkosten heeft. Aannemelijk worden in elk geval als aantoonbaar aangemerkt indien sprake is van:
- a.
een maatwerkvoorziening van twaalf maanden of langer volgens de Wmo 2015, waarbij de belanghebbende de eigen bijdrage Wmo aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK) betaalt, of
- b.
een indicatie voor de Wet langdurige zorg, of
- c.
dubbele kinderbijslag ontvangt vanuit de sociale verzekeringsbank, of
- d.
een indicatie van twaalf maanden of langer volgens de zorgverzekeringswet voor persoonlijke verzorging, of
- e.
een volledig verbruikt verplicht eigen risico van de zorgverzekering in de twee voorafgaande kalenderjaren aan datum aanvraag.
- a.
Artikel 3 Aanvraag
-
1. Een belanghebbende die in aanmerking wil komen voor deze regeling dient digitaal dan wel schriftelijk een aanvraag in via het daarvoor bestemde aanvraagformulier.
-
2. Aan belanghebbende die voldoet aan de voorwaarden genoemd in artikel 2, lid 2 sub a of b, wordt na de eerste toekenning, de tegemoetkoming in de meerkosten jaarlijks ambtshalve verstrekt. Zij behoeven derhalve geen aanvraag in te dienen, tenzij de definitie van laag inkomen wijzigt.
-
3. Belanghebbenden die voldoen aan de voorwaarden genoemd in artikel 2, lid 2 sub c, sub d of sub e kunnen jaarlijks een aanvraag indienen op de wijze zoals bepaald in lid 1 van dit artikel.
-
4. De aanvraag voor een tegemoetkoming kan worden ingediend van 1 januari tot en met 31 december van het jaar waarin belanghebbende aan de voorwaarden voldoet zoals gesteld in artikel 2.
Artikel 4 Voorliggende voorziening
-
1. Als een belanghebbende een tegemoetkoming Arbeidsongeschikten van een WAO,-, WIA, Wajong- of WAZ uitkering kan krijgen, wordt de hoogte van de tegemoetkoming Arbeidsongeschikten in mindering gebracht op de tegemoetkoming meerkosten.
Artikel 5 De tegemoetkoming
-
1. De tegemoetkoming wordt één keer per kalenderjaar toegekend.
-
2. De tegemoetkoming bedraagt jaarlijks € 350,- per belanghebbende.
-
3. Gehuwden of samenwonenden kunnen beiden in aanmerking komen voor deze tegemoetkoming en vragen, indien mogelijk, samen aan.
Artikel 6 Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen in geval van onbillijkheid of klaarblijkelijke hardheid, afwijken van de in deze regeling opgenomen bepalingen.
Artikel 7 Inwerkingtreding en citeerartikel
-
1. Deze regeling treedt in werking na bekendmaking en werkt terug naar 1 januari 2025.
-
2. De regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling tegemoetkoming chronisch zieken gemeente Roerdalen 2025’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 23 december 2024
Burgemeester en wethouders van Roerdalen,
De gemeentesecretaris,
J.J.W.M. L’ Ortije
De burgemeester,
mr. M. de Boer-Beerta
Toelichting
Artikel 1. Begrippen
Begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt, sluiten aan bij de begrippen uit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Roerdalen 2020 en de Algemene wet bestuursrecht. Begrippen die niet voorkomen in voornoemde wet- en regelgeving worden in de Regeling gedefinieerd.
Chronische ziekte:
Een chronische ziekte is een lichamelijke of geestelijke aandoening waarbij uitzicht op volledige genezing ontbreekt. Ook is er sprake van een relatief lange (minimaal 12 maanden) ziekteduur.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderscheidt vier typen chronische ziekten, gerelateerd aan de gesteldheid van de ziekte en het ziekteverloop:
- 1.
Levensbedreigende ziekten: kanker, beroerte;
- 2.
Aandoeningen die tot periodiek terugkerende klachten leiden: astma, epilepsie;
- 3.
Aandoeningen die progressief verslechteren en invaliderend van aard zijn: chronisch hartfalen, reumatoïde artritis;
- 4.
Chronische psychische stoornissen, zoals persoonlijkheidsstoornissen, angststoornissen of stemmingsstoornissen.
Ondanks dat er veel diverse chronische ziekten zijn, zijn er wel gezamenlijke kenmerken:
- •
Aanhoudend: er is geen zicht op algeheel herstel met het huidige aanbod van behandelingen;
- •
Blijvende invaliditeit;
- •
Langdurig en intensief zorggebruik: men wordt afhankelijk van zorg voor het dagelijkse functioneren;
- •
Lichamelijke en geestelijke gevolgen, zoals depressie en lichamelijke klachten;
- •
Er treedt stapsgewijs een toename van symptomen op.
Laag inkomen:
De doelgroep bestaat uit huishoudens waarvan het huishoudinkomen, in januari van het jaar waarover de tegemoetkoming wordt aangevraagd, (samen) minder of gelijk is aan 150% van de netto bijstandsnorm voor een alleenstaande (ouder) of gehuwden/samenwonenden. Let op: deze inkomensgrens geldt alleen in 2024 gedurende het pilotjaar.
Bij de berekening van het inkomen wordt bij gehuwden/samenwonenden rekening gehouden met het maandinkomen over januari van het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft van beide partners samen. Bij de berekening van het inkomen bij de alleenstaande of alleenstaande ouders wordt uitgegaan van het maandinkomen over januari van het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft van de alleenstaande of alleenstaande ouder. Er wordt geen rekening gehouden met het inkomen van inwonende meerderjarige kinderen of andere inwonende personen.
Als het inkomen lager is dan of gelijk aan 150% van de bijstandsnorm is er recht op een tegemoetkoming. De inkomensgrenzen worden elk jaar verhoogd via de stijging van de landelijke bijstandsnormen in januari van dat jaar.
Artikel 2
Minderjarige kinderen met een chronische ziekte kunnen niet zelf een tegemoetkoming aanvragen. Dit moeten de ouders voor hen doen. Voor de beoordeling van het recht op tegemoetkoming voor de kinderen jonger dan 18 jaar wordt uitgegaan van het huishoudinkomen van de alleenstaande ouder of de gehuwden/samenwonenden. Het inkomen van de ouder(s)/verzorgende(n) waar het kind daadwerkelijk woont telt bij de beoordeling.
Belanghebbende heeft in het geval van artikel 2 lid 2 sub a een indicatie voor minimaal 12 maanden. Bij een indicatie korter dan 12 maanden wordt veronderstelt dat er geen sprake is van een chronische ziekte. Mocht dit toch het geval zijn kan belanghebbende in aanmerking komen via artikel 2 lid 2 sub e.
In artikel 2 lid 2 wordt omschreven onder welke voorwaarden we de meerkosten veronderstellen. Voor individuele uitzonderlijke situaties kan belanghebbende ook op een andere manier bewijzen dat er sprake is van een chronische ziekte. Bijvoorbeeld door een huisarts of medisch specialist ondertekende verklaring.
Artikel 3
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Artikel 4
Het betreft een nadere uitwerking van artikel 20 van de verordening. Mensen die geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn en een arbeidsgeschiktheidsuitkering ontvangen, krijgen van het UWV de tegemoetkoming Arbeidsongeschikten. Dit bedrag is bedoeld als een vergoeding voor de meerkosten die een belanghebbende heeft bij een chronische ziekte.
De tegemoetkoming wordt verstrekt als de belanghebbende op 1 juli van het betreffende jaar recht heeft op een Wajong-uitkering, WIA-, WAO- of WAZ-uitkering én 35% of meer arbeidsongeschikt is.
De tegemoetkoming van het UWV is een zogenoemde ‘voorliggende voorziening’. Als een belanghebbende recht heeft op deze tegemoetkoming van het UWV wordt deze gekort op de tegemoetkoming meerkosten.
Artikel 5
Personen in deze huishoudens die lijden aan een chronische ziekte komen in aanmerking voor een jaarlijkse tegemoetkoming van € 350,- per persoon met een chronische ziekte.
Voor gehuwden of samenwonenden geldt dat partners los van elkaar een tegemoetkoming kunnen krijgen als ze chronisch ziek zijn. Waarbij, indien mogelijk, een gezamenlijke aanvraag wordt gedaan.
Artikel 6
Bij de toepassing van de hardheidsclausule moet sprake zijn van een bijzondere situatie waardoor de onverkorte toepassing van de regeling leidt tot onevenredige nadelige gevolgen voor de belanghebbende.
Artikel 7
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl