Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733955
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733955/1
Beleid en meerjarenprogramma duurzame ontwikkeling 2023-2027
Geldend van 10-01-2025 t/m heden
Intitulé
Beleid en meerjarenprogramma duurzame ontwikkeling 2023-2027AANLEIDING
Vlieland. Een van de vijf Waddeneilanden. Omgeven door Unesco Werelderfgoed-gebied. Geroemd om de natuur, rust en ruimte. Thuis voor zo’n 1.200 bewoners. Trekpleister voor jaarlijks 230.000 bezoekers.
Vlieland wil een leefbaar eiland zijn en blijven.
Een leefbaar eiland om te wonen, te werken, te leven en te recreëren; een eiland met een eigen gemeenschap, waarvan de samenstelling in balans is, waar goed geleefd kan worden, waar mensen met aandacht en zorg voor elkaar met elkaar samenleven, dat bereikbaar blijft, waar bezoekers (recreanten) naar draagkracht van het eiland worden ontvangen in een natuurlijke omgeving die veerkrachtig is, waar de biodiversiteit floreert en waar mens en dier samen in een gezonde en duurzame omgeving kunnen blijven leven.
Dat vraagt om duurzame ontwikkeling.
INLEIDING
Een nieuwe duurzaamheidsambitie voor Vlieland
Sinds 2007 zetten we ons, samen met inwoners, ondernemers en andere betrokkenen, in voor het verduurzamen van het energieverbruik op het eiland. Zo zijn diverse gebouwen verduurzaamd, wordt op diverse plekken duurzame energie opgewekt, zijn de eerste woningen van het aardgas af en werken we bijvoorbeeld samen met Liander aan een toekomstbestendig energienetwerk.
Met de komst van het Nationaal Klimaatakkoord in 2019 zijn we als gemeente verplicht aan zet om de energietransitie op Vlieland te regisseren en tot een succes te brengen. Uiterlijk in 2050 moet iedere gemeente in Nederland over zijn op een volledig duurzaam energiesysteem.
En dat is hard nodig. In het meest recente rapport van het Intergovernamental Panel on Climate Change wordt duidelijk dat de effecten van klimaatverandering ernstiger zijn dan gedacht. Er is nog maar beperkte tijd voor effectieve aanpassing. Huidige keuzes bepalen de toekomst. Hoewel op de Vlieland de effecten van klimaatverandering vooralsnog wellicht beperkt lijken, maakt de huidige energiecrisis duidelijk dat het ‘zomaar’ anders kan zijn.
Met het verstrijken van de Vlielandse 2020-duurzaamheidsambitie rijst de vraag met welke stip aan de horizon we verder gaan. Het is de wens van het college en de raad om tot een antwoord op die vraag te komen. Dit document geeft hier vervolg aan en maakt inzichtelijk op welke manier we hier in de periode tot en met 2027 uitvoering aan geven.
Als gemeente kunnen we de doelen alleen maar in samenwerking met inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen, regionale en nationale overheden en andere belanghebbenden bereiken. We zijn blij dat we dit document met inbreng van hen hebben gemaakt.
DUURZAME ONTWIKKELING IN CONTEXT
In Nederland willen we in 2050 klimaatneutraal en gezond zijn. Dat houdt in dat geen van onze activiteiten bijdraagt aan klimaatverandering. Er wordt geen CO2 of ander broeikasgas meer uitgestoten, of deze worden gecompenseerd. Onze leefomgeving is klimaatbestendig en in balans. Op verschillende niveaus zijn afspraken gemaakt die op regionaal en lokaal niveau een concrete uitwerking krijgen. Zie voor het overzicht BIJLAGE II en III.
Missie gemeente Vlieland
Als gemeente Vlieland zetten we ons gezamenlijk in om Vlieland een fijne plek te laten zijn om te wonen, te werken, te leven en te recreëren. Nu en Later. Al onze activiteiten dienen aan die doelstelling bij te dragen, zo ook de inzet op duurzame ontwikkeling.
Definitie duurzame ontwikkeling
Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder de behoeften van toekomstige generaties, zowel hier als in andere delen van de wereld, in gevaar te brengen (definitie VN-commissie Brundtlandt uit 1987). Bij duurzame ontwikkeling is dus sprake van een ideaal evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen; People, Planet, Profit. Zie ook de nevenstaande afbeelding.
Sustainable Development Goals
Naar aanleiding van het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 hebben de Verenigde Naties 17 ontwikkeldoelstellingen opgesteld, ook wel SDG’s genaamd. Inzet op de 17 thema’s helpt om tot evenwichtige duurzame ontwikkeling te komen. De SDG’s leggen de verbinding naar brede welvaart en maken een uniforme monitoring mogelijk.
Reikwijdte
Ons duurzaamheidsprogramma richt zich op de thema’s energietransitie en circulaire economie. Onderdeel van de energietransitie is de inzet op mobiliteit. Onderdeel van een circulaire economie is de zorgvuldige omgang met zoet water. Deze indeling sluit ook aan bij het Programma Waddeneilanden waarvoor een Regio Deal is binnengehaald dat in samenwerking met de andere Waddeneilanden is opgesteld en gezamenlijk wordt uitgevoerd.
Andere thema’s zoals klimaatadaptatie, biodiversiteit en een duurzame samenleving zijn elders in de organisatie van gemeente Vlieland belegd. Vanzelfsprekend wordt door de Programmamanager duurzaamheid verbinding gelegd met de andere beleidsterreinen. In de inzet op duurzame energie en ciruclaire economie zitten immers ook kansen voor thema’s zoals economie, werkgelegenheid en onderwijs.
Cirkel van invloed
Door onze energie te richten op de zaken waar we invloed op kunnen hebben, kunnen we de grootste verandering bereiken. Wij geven het goede voorbeeld en lopen voorop in het realiseren van de duurzaamheidsambities binnen onze eigen organisatie. Via informatievoorziening, voorlichting en financiële prikkels stimuleren we anderen om ook (verdere) actie te ondernemen. Via wet- en regelgeving en beleid scheppen we het juiste klimaat voor de inwoners, bedrijven en andere organisaties in onze gemeente om binnen hún invloedsfeer ook duurzaamheidsambities te kunnen realiseren. Wij steken onze hand dus in eigen boezem en vragen dat anderen ook te doen. Alleen redden we het namelijk niet, maar samen wel.
Proeftuin-gedachte
De inzet op duurzame energie en circulaire economie past Vlieland goed. Zon, wind en water zijn immers belangrijke bronnen voor de opwek van duurzame energie en zijn in bovengemiddelde mate op Vlieland aanwezig. Als onderdeel van een Natura2000-gebied en omgeven door de Waddenzee Werelderfgoed maakt dat juist hier er een economische én een ecologische noodzaak voor verduurzaming is. Door de natuurlijke afbakening van het eiland, de beperkte schaal en de hechte gemeenschap met korte lijnen vormt Vlieland een ideale proeftuin voor innovatie en duurzame ontwikkeling. Door de vele bezoekers en de aantrekkingskracht van Vlieland zijn oplossingen goed zichtbaar en kunnen ze als voorbeeld dienen voor anderen in Nederland en daarbuiten.
AMBITIES EN MEERJARENPROGRAMMA
We willen werk maken van duurzaamheid. Om doelgericht aan de slag te gaan, is het belangrijk dat we een stip aan de horizon hebben: waar doen we het voor en waar werken we naartoe? Om onze nieuwe ambitie te kunnen bepalen hebben we eerst gekeken naar de landelijke 2050 ambities. Zie voor een detail overzicht BIJLAGE I en II. Daarnaast geeft ook het Programma Waddeneilanden, basis voor de Regio Deal van de Waddeneilanden, richting aan onze activiteiten. Tot en met 2027 wordt vanuit dit programma met financiële steun en betrokkenheid van het Rijk en de Provincies inhoud gegeven aan gezamenlijke projecten op het gebied van de energietransitie (inclusief mobiliteit) en circulaire economie (inclusief water).
Nieuwe ambities Vlieland
Voor het bepalen van onze stip aan de horizon zijn naast de landelijke verplichtingen en het Programma Waddeneilanden/De Regio Deal juist ook de wensen van de gemeenteraad van belang:
- -
Ambitieus maar realistisch
- -
Concreet en vooruitstrevend aan de slag
Daarbij spelen de ervaring, de financiële middelen die vanuit het Rijk beschikbaar worden gesteld om de transities te kunnen realiseren, de noodzaak om de leefbaarheid op Vlieland te hebben en te houden én de eilandspecifieke kenmerken. Met de wil om te veranderen heeft Vlieland de potentie om sneller te kunnen dan in 2050 klaar te zijn.
Op een aantal gebieden heeft de gemeenteraad hier eerder al afspraken over gemaakt (zie BIJLAGE I en II). Onderstaand overzicht geeft de nieuwe ambities weer.
ENERGIETRANSITIE
De energietransitie is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen van onze tijd. Het houdt in dat afscheid wordt genomen van oude systemen en structuren, terwijl gezocht wordt naar duurzame alternatieven. Dat vergt flexibiliteit en aanpassingsvermogen, andere verhoudingen en nieuwe rollen van alle partijen. Veel is nog onduidelijk. Welke rol kan de gemeente hierin spelen, wat kan verwacht worden van andere belangrijke spelers en hoe betrek je de inwoners bij deze transitie?
Met de introductie van de Waddenbrede-ambitie om zelfvoorzienend te zijn op energiegebied en met water (2007) is de afgelopen jaren een start gemaakt met de energietransitie op Vlieland. Sindsdien is veel ervaring opgedaan en zijn talrijke successen geboekt. Een belangrijke rode draad daarbij is samenwerking. De omslag naar een duurzaam energiesysteem kan alleen in samenwerking met inwoners, ondernemers, de energiecoöperatie en andere belanghebbenden. De aankomende jaren wordt dat, met de inzet op een aardgasvrije gebouwde omgeving, nog relevanter omdat een groot deel van de opgave zich afspeelt achter de voordeur van inwoners.
Van losse projecten gaan we steeds meer naar integrale oplossingen voor een duurzaam energiesysteem. De transitievisie warmte die de gemeenteraad van Vlieland in 2021 heeft vastgesteld geeft daarbij inzicht in een belangrijk deel van de opgave die ons voorligt. Ook de Regionale Energie Strategie-organisatie heeft de Waddeneilanden, wegens de beperkte mogelijkheden voor grootschalige opwek, als proeftuin voor innovatieve opwektechnieken bestempeld.
Het Programma Waddeneilanden dat vanaf eind 2023 in gaat, biedt kansen voor versnelling. Als Waddeneilanden hebben we met gelijke uitdagingen te maken. Die pakken we gezamenlijk aan voor meer slagkracht. De verduurzaming van recreatiewoningen is daar een voorbeeld van. Een ander voorbeeld is de afhankelijkheid van de Wadkabel. Daarmee is netcongestie een nog actueler thema. Dit belemmert momenteel verdere uitbreiding van lokale duurzame energie opwek en vraagt om (innovatieve) opslagoplossingen.
Door de ervaring van de afgelopen jaren, de eilandspecifieke kenmerken en noodzaak is een belangrijke basis gelegd om de volgende versnelling in te zetten. Mede daarom willen we in 2040 energieneutraal zijn. Zie ook onderstaand overzicht deze ambitie en deelambities tot aan eind 2026.
Thema |
Ambitie |
Ambitie < 2026 |
Uitvoering |
Budgettering |
Energie-transitie |
Energieneutraal in 2040 |
|
|
|
|
100% gebouwde omgeving klaar voor overstap naar aardgasvrij in 2030. |
Stappenplan klaar voor overstap aardgasvrij (2026) |
Analyse maken, 1e concept in 2024 gereed. |
50.000 |
|
|
10 % woningen klaar voor overstap 10 % bedrijven klaar voor overstap 10 % recreatiewoningen klaar voor overstap |
stimuleren, communiceren, faciliteren:
|
100.000 +PW* (PW voor recreatiewoningen en historische panden en dorpsgezicht) |
|
Voor 2030 weten hoe van het aardgas af en kansen aangrijpen. |
|
0nderzoeken mogelijkheden voor Vlieland |
50.000 + PW |
|
|
Uitvoeren pilots |
Kansrijke mogelijkheden al voor 2026 oppakken door uitvoeren van pilots (w.o. aanloophaven) onderzoeken |
p.m. |
|
|
Samenwerking met stakeholders (o.a. Liander, FET en PW) |
Uitvoeren van onderzoek, Samenwerking met stakeholders Etc. |
PW |
|
Zoveel mogelijk eigen energiebehoefte opwekken op eiland |
In 2026 opwek op eiland met 25% verhoogd t.o.v. 2022. |
Onderzoeken uitvoeren (mogelijkheden op Vlieland Stimuleren en faciliteren |
25.000 + P.W. |
|
|
|
Stimuleren, faciliteren |
25.000 |
|
Stabiel energienetwerk hebben en houden. |
2024: Proces inrichten samen met Liander om stabiel energie netwerk te hebben en houden (pakket aan afspraken, cyclisch proces om netwerk in balans te houden) |
Inrichten en uitvoeren |
PW |
|
|
Mogelijkheden energiediensten-organisatie verkend |
Onderzoek doen naar voorwaarden / mogelijkheden en belangen t.a.v. oprichten collectief energiebedrijf voor winning, opslag en besparing herwinbare energie. |
50.000 +PW |
|
100% van de gemeentelijke gebouwen klaar voor overstap naar aardgasvrij in 2030 |
Gemeentelijke gebouwen voldoen aan landelijke verduurzamingseisen 2026 |
Programma verduurzaming eigen gebouwen opstellen (2023) en (vaststellen in 2024) uitvoeren. |
50.000 + PW (maatschappelijk vastgoed) |
*PW = Programma Waddeneilanden
CIRCULAIRE ECONOMIE
Beter dan waar ook in Nederland is op de eilanden zichtbaar wat erin gaat en wat eruit komt. Historisch is Vlieland immers eeuwenlang grotendeels circulair en duurzaam geweest. Pas in de laatste zes of zeven decennia is de eilandeconomie (onder invloed van globalisering, schaalvergroting en opkomend toerisme) geleidelijk minder circulair geworden.
Samen met de andere eilanden wil Vlieland de voordelen van circulaire processen in de lokale economie weer terugvinden. Dat kan alleen in samenwerking met ondernemers en inwoners. Daarnaast willen we nieuwe circulaire processen ontwikkelen die passen bij de huidige tijd. Dankzij het toerisme hebben de eilanden ook hier een etalagefunctie voor aansprekende voorbeelden van circulaire economie.
Op het thema circulaire economie hebben Rijk en provincies al stappen gezet, maar als kleine eilandgemeente heeft onze focus gelegen op de energietransitie. Het meeste gebeurt op dit moment dus bij de ondernemers. Mede door het Programma Waddeneilanden komt er meer aandacht voor bij de gemeente en ruimte om ondernemers effectief te kunnen ondersteunen. De aankomende jaren willen we in kaart brengen wat kan en wat haalbaar is. Een van de projecten die op de rol staat vanuit het Programma Waddeneilanden / Regio Deal is het uitvoeren van een materiaalstroomanalyse. Daardoor krijgen we meer inzicht welke materiaalstromen het eiland inkomen en wat er vanaf gaat, en waar circulaire kansen zitten.
Hoewel Vlieland een dienstverlenende economie heeft (en dus geen maakindustrie) zijn er voldoende mogelijkheden voor meer circulaire processen. Slimmere en duurzamere inzet van materialen, bijvoorbeeld door inzet op hergebruik en betere afvalscheiding, betekent immers: minder transport, minder milieubelasting en minder CO2-uitstoot. Bovendien liggen daarin ook kansen voor het verbreden en verduurzamen van de economie. Met onderstaande deelambities wil Vlieland tot eind 2026 een goede slag slaan op weg naar een circulair eiland.
Thema |
Ambitie |
Ambitie < 2026 |
Uitvoering |
Budget |
|
Circulaire Economie |
|
|
|
|
|
|
Circulair eiland in 2050 |
|
|
|
|
|
|
Inzicht in materiaalgebruik |
Uitvoeren van materiaalstroomanalyses (of grondstroomanalyses). Dit in PW uitvoeren (2024 gereed) |
PW* |
|
|
|
|
Project met huishoudelijk afval |
|
|
|
|
Stimuleren circulair ondernemen op Vlieland |
Ondersteunen DOK, ondersteunen projecten bij ondernemers. (ondersteunen, stimuleren, communiceren etc.) |
75.000 |
|
|
|
|
Project met ondernemers uitvoeren |
PW |
|
|
|
|
Project onderzoek bedrijfsafval |
PW |
|
|
|
Circulair bouwen op Vlieland. Voor 2027 een project vanaf tekentafel circulair ontwikkelen |
In gezamenlijk project PW: onderzoeken/stimuleren/ontwikkelen (in brede zin). |
PW |
|
|
|
Kleinschalige landbouw en lokale voedselproductie stimuleren |
Pluktuinen ontwikkelen/stimuleren |
PW |
|
|
Circulair inkopen gemeente: 25% in 2025, 75% in 2030 en 100% in 2035. |
Circulair inkopen bij gemeente > 25% |
Bestaande kennis toegankelijk maken, werkprocessen ontwikkelen |
PW + 50.000 |
*PW = Programma Waddeneilanden
MOBILITEIT
Goede bereikbaarheid is essentieel voor het behoud en de ontwikkeling van de economie, vitaliteit en leefbaarheid op Vlieland. De bereikbaarheid is geborgd en dat moet zo blijven. Maar de vraag is hoe we dat gaan doen in de toekomst.
Waar Vlieland van origine een autoluw eiland was, is de afgelopen jaren een tendens ontstaan van een toenemend aantal vervoersbewegingen. Mede door de gestage toeristische groei en bijbehorende vraag naar goederen is het aantal vervoersbewegingen toegenomen.
Een omslag naar een schoner (emissieloos) en slimmer mobiliteitssysteem is noodzakelijk en verplicht vanuit het Klimaatakkoord. Bovendien zien we daar als gezamenlijke Waddeneilanden ook toegevoegde waarde in. Het biedt kansen om grote stappen te zetten en de leefbaarheid verder te verbeteren, en onbalans te voorkomen. Bovendien past het bij het natuurlijke karakter/aantrekkingskracht op toeristen van het eiland. Met het Programma Waddeneilanden zetten we in op pilots en stimuleringsprojecten.
Realisatie van deze ambitie vraagt een duurzame visie in het nieuw op te stellen mobiliteitsplan. Het vraagt om onderzoek naar de mogelijkheden, pilots, praktische uitvoering en een gemeente die een ‘launching customer’ is. Wederom geldt ook hier dat het alleen in samenwerking met partijen zoals Rederij Doeksen, logistiek bedrijven in Harlingen en ondernemers moeten worden opgepakt.
Onderstaande tabel geeft de hoofdambitie en ambitie tot aan eind 2026 weer.
Thema |
Ambitie |
Ambitie < 2026 |
Uitvoering |
Budgettering |
|
Mobiliteit |
Energieneutraal in 2040 ‘We zijn een autoluw eiland’ |
|
|
|
|
|
|
Vermindering van het particulier aantal greden kilometers. 20% |
Uitwerken in mobiliteitsbeleid |
|
|
|
|
Emissievrij vervoersbeleid gereed in 2025 (2026?) |
(ondersteuning beleidsdomein mobiliteit) Uitvoeren van onderzoeken (b.v. onderzoek mogelijkheden laadpark/parkeerplaats voor bedrijfsvoertuigen van buitenaf, autoluw eiland etc.) |
PW* |
|
|
|
|
Faciliteren, communiceren, samenwerken |
50.000 |
|
|
|
2025: laadvoorzieningen op orde aan de vraag voor overstap naar emissievrij vervoer |
Uitbreiding laadcapaciteit openbare ruimte Opstellen laadpaalbeleid |
75.000 |
|
|
|
2026: bundeling van vervoersstromen naar en binnen bepaalde gebieden op Vlieland (ketenregie en innovatieve logistieke systemen) |
Onderzoek (duurzaamheidsdeel) voor ondersteuning richting programma bereikbaarheid en mobiliteit |
PW |
|
|
|
Gemeentelijke tractie is emmissievrij |
Onderzoeken uitvoeren, stimuleren, faciliteren |
25.000 |
|
*PW = Programma Waddeneilanden
WATER. ZELFVOORZIENEND NU EN LATER.
Vlieland heeft een unieke positie als het om haar zoetwatervoorziening gaat. Het eiland beschikt over een eigen zoetwaterbel. Vitens pompt op jaarbasis zo’n 217.340 kuub water op uit de zoetwaterbel onder Vlieland. Een deel daarvan (zo’n 40.500 kuub) wordt gewonnen in Bokkendal. Het overige water komt uit de andere twee waterwingebieden op het eiland. Na zuivering op productielocatie Vuurboetsduin levert Vitens het drinkwater via het leidingnet af aan alle gebruikers op het eiland.
Het geheel vormt een uniek zoetwatersysteem, omringd door zout zeewater. Deze systemen zijn kwetsbaar bij verdroging, zeespiegelstijging en verzilting. Als de zoetwatersystemen onder Vlieland kleiner worden, is dit een bedreiging voor de drinkwatervoorziening en het leven op het land en in het water. De grootste uitdaging voor Vlieland is het veiligstellen van onze zoetwaterbron op de lange termijn. Daar is nú actie voor nodig: waterbesparing (minder onttrekking) en zorgvuldig zoetwaterbeheer. Dat vraagt om samenwerking met Vitens, inzicht en bewustwording bij alle gebruikers.
Thema |
Ambitie |
Ambitie < 2026 |
Uitvoering |
Budgettering |
Water |
|
|
|
|
|
Zelfvoorzienend nu en later |
In samenwerking met Vitens, ondernemers etc. inzetten op bewustwording bij gebruikers zorgvuldig omgaan met drinkwater |
Onderzoeken, pilots en bewustwordingscampagnes uitvoeren |
50.000 + PW* |
*PW = Programma Waddeneilanden
OPMAAT NAAR UITVOERING
Sturing programma duurzame ontwikkeling
Het meerjarenprogramma 2023 - 2027 wordt ter vaststelling aangeboden aan de raad. Jaarlijks wordt een meer gespecificeerd jaarprogramma ter kennisgeving aan de raad toegezonden. In 2025 wordt een tussenevaluatie opgemaakt en, zo nodig te samen met een bijgesteld meerjarenprogramma, ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. En uiteraard na 2027 wordt een eindevaluatie ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.
Begroting 2023 - 2027
Onderdeel |
jaar |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Totaal |
|
Energietransitie |
30.000 |
50.000 |
60.000 |
60.000 |
75.000 |
275.000 |
||
Circulaire economie |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
50.000 |
||
Mobiliteit |
10.000 |
15.000 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
100.000 |
||
Water |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
50.000 |
||
Algemeen |
25.000 |
25.000 |
50.000 |
75.000 |
75.000 |
250.000 |
||
|
faciliteren |
|
|
|
|
|
|
|
|
communicatie e.d. |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
85.000 |
110.000 |
155.000 |
180.000 |
195.000 |
725.000 |
Noot: projecten/onderzoeken benoemd in Programma Waddeneilanden kennen eigen financiering en zijn niet in deze begroting opgenomen.
Tot slot
Zonder ambitie en gerichte focus geen succes. De snelheid waarmee we op Vlieland de ambities behalen, hangt natuurlijk af van de beschikbare technieken en financiële middelen. Maar die snelheid wordt vooral bepaald door de wil om te veranderen, de inzet en samenwerking binnen de gemeentelijke organisatie en op het eiland. Dat vraagt om communicatie, voorlichting, participatie. Mensenwerk dus. Met een open vizier en oplossingen gaan we de uitdaging aan. Zo gaan we samen naar een nóg leefbaarder Vlieland.
Ondertekening
BIJLAGE I – Ambities in context
DUURZAME ENERGIE
Onze energievoorziening verandert de komende decennia ingrijpend. Nog maar zo’n 50 jaar geleden gingen we in Nederland massaal over van kolen op aardgas. Nu staan we aan de vooravond van een minstens zo ingrijpende verandering. We moeten van aardgas overgaan op meer duurzame energiebronnen.
Vlieland zet al langere tijd in op energiebesparing, het lokaal duurzaam opwekken van energie, elektrisch rijden, de overstap van aardgas naar andere duurzame warmtebronnen. Ook de aan- en afvoer van energie naar en van het eiland voor de langere termijn heeft de aandacht.
Landelijke doelstellingen
In 2050 is er 95% minder broeikasgasemissie (waaronder CO2) dan in 1990. 100% van de energie wordt duurzaam opgewekt. Alle gebouwen (woningen, bedrijfspanden, hotels, restaurants, winkels, campings, scholen; enzovoort) zijn aardgasvrij en waar mogelijk energieleverend. Er rijden alleen nog maar zero emissie auto’s op duurzame energie (elektrisch, groengas en waterstof).)
Om dit te bereiken verminderen we als land de broeikasgasemissie in 2030 met 49%. 70% van alle elektriciteit en minimaal 27% van alle energie (elektriciteit, gas en warmte) wordt duurzaam opgewekt. Verwarmen we met zonneboilers, warmtepompen of Nieuwbouw woningen sluiten we niet meer aan op het gasnet. Er worden alleen nog zero-emissie voertuigen verkocht, het wagenpark van de gemeente is emissievrij. Kantoren moeten vanuit de Wet milieubeheer verplicht energiebesparende maatregelen nemen met een terugverdientijd van minder dan 5 jaar. Alle kantoren hebben in 2023 energielabel C (of beter) en in 2030 energielabel A. In 2025 wordt 30% minder CO2 uitgestoten vanuit mobiliteit (in vergelijking met 2015). Bedrijven of instellingen die per jaar 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas verbruiken zijn verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder.
Bestaande doelstellingen Vlieland
In 2021 heeft Vlieland de WarmteTransitieVisie opgesteld waar een belangrijke basis is gelegd voor een aardgasvrij Vlieland. Daarnaast is vanuit de Samenwerking Waddeneilanden een aantal speerpunten vastgelegd. Dit resulteert in de volgende doelstellingen (die in lijn zijn met de landelijke afspraken)
- 1)
2030: Alle energie lokaal duurzaam opgewekt of duurzaam ingekocht (WISE-lijst)
- 2)
2030: Alle 600 woningen en andere gebouwen (recreatiewoningen, hotels, restaurants, school etc.) op Vlieland goed geïsoleerd
- 3)
2030: Helder welke duurzame alternatieven er voor aardgas zijn op Vlieland
- 4)
2030: Alle auto’s en andere vervoersmiddelen op Vlieland CO2-vrij
Waddenbrede samenwerking
Vanuit de Wadden samenwerking worden tot aan 2026 gewerkt aan de volgende drie speerpunten op het gebied van duurzame energie:
- 1)
Geïntegreerd energiesysteem: Om de eilanden minder kwetsbaar en onafhankelijk te maken van bronnen buiten de eilanden wordt ingezet op een volledig geïntegreerd energiesysteem.
- 2)
Verduurzamen gebouwde omgeving: Er wordt gezocht naar manieren om monumentale panden, maatschappelijke gebouwen en recreatiewoningen te verduurzamen. Voor alle drie de categorieën zijn de oplossingen bijna pand specifiek.
- 3)
Eilander eigenaarschap en ondernemerschap in de energietransitie. Het toegankelijk maken van kennis en kunde om te verduurzamen en het in gang zetten van samenwerkingen of participatietrajecten.
DUURZAAM MATERIAALGEBRUIK – CIRCULAIRE ECONOMIE
Grondstoffen worden schaars door een groeiende bevolking, de toenemende welvaart en consumptie én de manier hoe we met grondstoffen omgaan. Hierdoor putten we de aarde uit, verdwijnt natuur en worden gebieden onleefbaar.
Door grondstoffen zo hoogwaardig en efficiënt mogelijk te hergebruiken, wordt de noodzaak voor het gebruik van nieuwe grondstoffen en energie verminderd. Dit levert energiereductie op. Voor het gebruik van secundaire grondstoffen is veel minder energie nodig dan voor het gebruik van primaire grondstoffen. Hierdoor vermindert ook de afhankelijkheid van primaire grondstoffen, wordt minder broeikasgassen uitgestoten, is er minder vervuiling van lucht, bodem en water. Dat levert een gezondere leefomgeving op.
De rijksoverheid werkt met het programma ‘Nederland Circulair in 2050’ aan een volledig circulaire Nederlandse economie. In 2017 hebben maatschappelijke partners (bedrijven en kennisinstellingen) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten het Grondstoffenakkoord getekend. In dat akkoord staat hoe ze de overstap van het huidige systeem waarin veel producten gemaakt zijn om weg te gooien (denk aan verpakkingsafval) willen veranderen naar een systeem waarbij eindeloos hergebruik mogelijk is.
Landelijke doelstellingen
In 2050 is Nederland volledig circulair. Alles draait op hernieuwbare grondstoffen en kringlopen zijn volledig gesloten.
In 2030 is het gebruik van primaire grondstoffen (mineralen, fossiele brandstoffen en metalen) gehalveerd. Er wordt meer gebouwd met gerecycled beton, hout en andere hernieuwbare materialen. Materialen paspoorten zijn verplicht bij nieuwbouw en alle nieuwbouw is voor minimaal 50% circulair. Er wordt steeds meer ingezet op het delen van goederen in plaats van het bezit.
In de VANG-(Van Afval naar Grondstof) doelstellingen staat als doelstelling dat de hoeveelheid restafval in 2025 is teruggebracht tot 30 kg per persoon. De hoeveelheid restafval van bedrijven, organisaties en overheden is in 2022 gehalveerd vergeleken met 2012.
Bestaande doelstellingen Vlieland
In 2019 heeft Vlieland zich via het Convenant Circulair Fryslân gecommitteerd aan de doelstelling om circulair in te kopen:
In 2025 wil gemeente Vlieland 25% van haar inkoop circulair doen met einddoel 100% 2035.
Doelstellingen Waddenbrede samenwerking
Vanuit de Wadden samenwerking wordt tot aan 2026 gewerkt aan de volgende drie speerpunten op het gebied van duurzame energie:
- 1)
Circulair inkoop- en aanbestedingsbeleid ontwikkelen
- 2)
Ondersteuning pilots en startende initiatieven
- 3)
Kennis, innovatie & talentontwikkeling
BIJLAGE II – (Inter)nationale klimaatafspraken
Klimaatakkoord van Parijs (Verenigde Naties)
Eind 2015 is het VN-Klimaatakkoord van Parijs vastgesteld. Daarmee hebben de Europese Unie (EU) en Nederland zich gecommitteerd aan het beperken van de mondiale temperatuurstijging. Afgesproken is dat de EU in 2030 minimaal 40% minder CO2 uitstoot ten opzichte van 1990.
Sustainable Development Goals (SDG’s)
Eind 2015 hebben de Verenigde Naties een nieuwe wereldwijde agenda aangenomen. 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) staan centraal. Deze SDG’s hebben aandacht voor bijvoorbeeld armoede, mensenrechten, economische groei, vrede en veiligheid en klimaat. Het Rijk vertaalt de SDG’s naar nationaal beleid.
Nationaal Klimaatakkoord
Het Rijk heeft de Europese doelstellingen vertaald naar een nationaal Klimaatakkoord (2019). In het akkoord staan meer dan 600 maatregelen om de uitstoot van broeikassen tegen te gaan. De inzet is opgedeeld in vijf klimaattafels. Voor Vlieland zijn de tafels ‘Gebouwde Omgeving, Mobiliteit, en Duurzame opwek’ relevant.
Regionale Energie Strategie
De Regionale Energiestrategie (RES) is een afspraak uit het Klimaatakkoord. De RES beschrijft hoe we tot het jaar 2030 de opgaven van ‘duurzame elektriciteit opwek’ en ‘aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving’ uitwerken. Gezien de bijzondere status die de Waddeneilanden hebben zijn de eilanden als experimenteergebied voor nieuwe opwekmethoden benoemd. Dat is in het energieprogramma van de Provincie Fryslân benoemd en daarnaast is afgesproken tussen Liander, De Waddeneilanden en de Provincie Fryslan om samen op te trekken in de energietransitie.
Transitievisie Warmte
Iedere gemeente heeft in 2021 een Transitievisie Warmte gemaakt. Hierin legt de gemeente vast wanneer welke wijk een alternatief voor aardgas krijgt. Vlieland wil tot 2030 alle woningen klaarmaken voor de overstap naar aardgasvrij én onderzoeken welke aardgasvrije alternatieven er zijn voor het eiland.
Nationale Omgevingsvisie
Met de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) geeft het Rijk haar kijk op de toekomst en de ontwikkeling van de leefomgeving in Nederland. De prioriteiten uit de NOVI raken het programma Duurzaamheid in de volle breedte. De omgevingsvisie van Vlieland is leidend voor het Programma Duurzame Ontwikkeling.
Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie
Het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie is een gezamenlijk nationaal plan van gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk met concrete acties en doelen. Hoe gaat Nederland om met de effecten van klimaatverandering zoals extremere weersomstandigheden.
Rijksnatuurvisie
Het nationale natuurbeleid staat in de Rijksnatuurvisie 2014 ‘Natuurlijk verder’. Het beleid richt zich op het behoud en versterken van de Nederlandse natuur. Daarnaast richt het zich op het behoud van biodiversiteit.
Rijksprogramma Circulaire Economie
Het Rijk wil onze economie ombuigen naar een duurzame en volledig circulaire economie in 2050. Daarvoor zijn 5 transitieagenda’s opgesteld. Die zijn vertaald naar het uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2019 – 2023. Een van de afspraken die nu al invloed heeft op de gemeente is de verplichting om als gemeente in 2025 in ieder geval 25% van de inkopen circulair in te kopen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl