Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733954
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733954/1
Regeling vervalt per 26-08-2025
Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester gemeente Leeuwarden 2024
Geldend van 10-01-2025 t/m 25-08-2025
Intitulé
Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester gemeente Leeuwarden 2024Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de commissie: de vertrouwenscommissie;
- b.
de commissaris: de Commissaris van de Koning in de provincie Fryslân;
- c.
de secretaris: de secretaris van de commissie.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
-
1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.
Artikel 3 Samenstelling
-
1. De commissie bestaat uit maximaal zoveel raadsleden als er fracties in de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn en wordt benoemd door de gemeenteraad.
-
2. Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie is, kiest de commissie deze uit haar midden.
-
3. Indien een lid van de commissie langdurig niet beschikbaar is of tussentijds de raad verlaat, kan hij of zij worden vervangen door een ander raadslid.
-
4. De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie. Zo nodig kan hij een beroep doen op bijstand van de plaatsvervangend secretaris van de commissie.
-
5. De plaatsvervangend griffier treedt op als plaatsvervangend secretaris van de commissie.
Artikel 4 Werkwijze
-
1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.
-
2. Namens de commissie nodigen voorzitter en secretaris de burgemeester uit voor de gesprekken met de commissie.
-
3. De commissie vergadert uitsluitend indien tenminste een meerderheid van de leden aanwezig is.
-
4. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. De voorzitter wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.
-
5. Van het behandelde ter vergadering wordt door de secretaris een verslag gemaakt. Dit verslag wordt door de commissie vastgesteld.
-
6. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag van bevindingen tot uitdrukking gebracht.
Artikel 5 Geheimhouding
-
1. De leden van de commissie hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als lid van de commissie ter kennis is gebracht. De geheimhouding geldt eveneens voor ambtelijke ondersteuning.
-
2. Noch aan de raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen wordt inzage of informatie verstrekt omtrent de inhoud van aan de commissie overgelegde stukken of het behandelde ter vergadering.
-
3. Noch de commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding als bedoeld in dit artikel opheffen.
-
4. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.
-
5. Indien de commissie vaststelt dat een van de leden of de ambtelijke ondersteuning de geheimhouding schendt, dan wordt de betreffende persoon uit zijn of haar functie ontheven. Dit besluit wordt niet genomen dan nadat de betreffende persoon door de voltallige commissie is gehoord. Het besluit dient bij, afwezigheid van de betreffende persoon, in een overigens voltallige commissie, in unanimiteit te worden genomen.
Artikel 6 Communicatie en correspondentie
-
1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.
-
2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan de griffie en aldaar bewaard tot het moment van archivering.
-
3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’ op de enveloppe boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf de griffie verzonden.
Artikel 7 Informatie over en gesprek met de burgemeester
-
1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.
-
2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.
Artikel 8 Verslag
-
1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.
-
2. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:
- a.
een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;
- b.
een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;
- c.
afspraken indien deze ter zake van het functioneren tussen de burgemeester en de commissie zijn gemaakt.
- a.
-
3. Het verslag gaat vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.
Artikel 9 Archivering
-
1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen na afronding van de herbenoeming zorg voor een afdoende geheime archivering van de stukken.
-
2. De secretaris van de commissie draagt zorg voor een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefplaats conform de bepalingen in de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995. In de verklaring van overbrenging wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar zijn.
-
3. Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden door de leden weer ingeleverd bij de secretaris, die zorgdraagt voor onmiddellijk vernietiging.
Artikel 10 Ontbinding
De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgende op die, waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk Besluit is herbenoemd.
Artikel 11 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie, met inachtneming van het ter zake bij of krachtens wettelijk voorschrift bepaalde.
Artikel 12 Slotbepalingen
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar vaststelling.
Artikel 13
Deze verordening vervalt met ingang van de dag dat de commissaris van de Koning een afschrift van het Koninklijk Besluit tot herbenoeming van de burgemeester heeft verzonden aan de gemeenteraad.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad voornoemd in zijn openbare vergadering van 18 december 2024,
voorzitter,
griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl